Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet

Statsbudgeten 2003

07. Flykting- och migrationsärendenPDF-versio

Förklaring:Till arbetsministeriets uppgifter hör att rent allmänt utveckla, planera, styra, följa upp samt samordna invandrares integration och mottagningen av asylsökande. Ministeriet sörjer för valet av kvotflyktingar, anvisandet av flyktingar till kommunerna, anordnandet av mottagandet av asylsökande och ordnande av inkvartering av och omsorg om utlänningar som tagits i förvar på grundval av 47 § utlänningslagen (378/1991) samt informations- och publikationsverksamhet i anknytning till dessa åtgärder.

Arbetskrafts- och näringscentralernas uppgift är planering, styrning och uppföljning av invandrarnas integration i samhället och arbetslivet och av mottagandet av asylsökande samt ersättning av kostnaderna för mottagandet av flyktingar och vissa andra invandrare. Det är kommunernas uppgift att integrera invandrarna i samhället och i arbetslivet. Om kommunen har utarbetat eller förbundit sig att utarbeta ett integrationsprogram för invandrare, kommer kommunen och TE-centralen överens om ersättningen för kostnaderna som mottagandet av flyktingar och flyktingarna ger upphov till. När det gäller mottagning av flyktingar får kommunerna ersättning av statsmedel för kostnaderna för utkomststöd, ordnandet av service och den allmänna administreringen av mottagningen under 3 års tid. Kommunen får ersättning under 10 års tid för större kostnader som förorsakas av en skada eller sjukdom.

Staten arrangerar och finansierar mottagningen av asylsökande. Från och med den 1 mars 2002 betalas ersättning till kommunerna också för ordnande av mottagning av personer som har ansökt om asyl eller erhållit tillfälligt skydd i Finland och därefter erhållit ett permanent uppehållstillstånd på grundval av 20 § 1 mom. 3 punkten utlänningslagen (A4-status). Förutom antalet asylsökande inverkar också asylsökningsprocessen, och den besvärsprocess som eventuellt följer, samt väntetiden för placering i kommunen på kostnaderna för mottagandet. År 2003 beräknas den genomsnittliga tiden för behandling av alla asylansökningar vara 1 år 3 månader. Uppskattningen omfattar den andel på 10 % av ansökningarna som behandlas vid påskyndat förfarande enligt utlänningslagen (648/2000). Den genomsnittliga behandlingstiden för dessa asylansökningar beräknas uppgå till ungefär 2 månader år 2003. Den genomsnittliga tiden för inkvartering i förläggningar för asylsökande 2003 beräknas uppgå till ca 1 år 6 månader.

Flyktingar, asylsökande och återflyttare som omfattas av ersättningarna 2000—2003:
  2000 2001 2002 2003
         
Flyktingkvot 700 750 750 750
  utfall utfall uppskattning uppskattning
Flyktingar som anlänt till landet 1 212 1 857 1 600 1 610
— Kvotflyktingar 756 739 800 810
— Familjeåterföreningar 184 320 400 300
— Asylsökande som beviljats uppehållstillstånd 272 798 400 500
Flyktingar som omfattas av den kommunala,
kalkylerade ersättningen
3 457 3 809 4 400 4 800
Nya asylsökande 3 170 1 651 1 200 1 500
Det genomsnittliga antalet asylsökande/år 2 661 2 370 2 400 2 220
Återflyttare från det tidigare Sovjetunionen 1 145 1 052 1 500 1 500

De årliga avvikelserna mellan den i budgeten fastslagna flyktingkvoten och antalet kvotflyktingar som anländer till Finland beror på att flyktingarnas ankomst till Finland kan fördröjas bl.a. på grund av svårigheter med att få utresetillstånd och genomresevisum. De ersättningar som betalas till kommunerna för mottagande av flyktingar stiger allt eftersom antalet flyktingar som anländer till landet ökar. Antalet personer som omfattas av de ersättningar som betalas för flyktingar uppskattas på grundval av antalet flyktingar som anlänt till landet under de tre föregående åren samt på grundval av uppskattningen för budgetåret. I statsrådets beslut (512/1999) ingår bestämmelser om ersättningarna.

Av de asylsökande beräknas ca en tredjedel få asyl eller uppehållstillstånd på grund av att de behöver skydd eller av humanitära skäl. På kostnaderna för asylsökande inverkar antalet asylsökande som kommit till landet och den tid de skall inkvarteras. Inkvarteringstiden i förläggningar eller i privat inkvartering är beroende av den tid det tar att behandla asylansökningarna och av den därtill eventuellt hörande besvärsprocessen och dess längd, samt den tid det tar att placera personerna i fråga i kommunen eller den tid det tar för dem att avlägsna sig från landet. Utlänningslagen (378/1991) tillämpas på utlänningars inresa, utresa samt vistelse i landet.

Ersättningar som berör flyktingar, asylsökande och återflyttare åren 2000—2003
(1 000 euro):
  2000 2001 2002 2003
  utfall utfall budgeterat budgetprop.
         
Mottagning av flyktingar 30 069 34 563 35 932 32 450
— Kalkylerad ersättning till kommunerna 8 051 11 127 12 273 11 750
— Övriga ersättningar till kommunerna 22 018 23 435 23 659 20 700
Mottagning av asylsökande 30 198 24 505 24 692 25 302
Övriga utgifter för flyktingar och asylsökande 2 136 2 209 2 797 2 657
Ersättning till kommunerna för utgifter för återflyttare från det tidigare Sovjetunionen 9 078 9 335 11 302 10 300

21. Statens åtgärder för mottagande av flyktingar och asylsökande(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 6 635 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av omkostnaderna för statliga förläggningar, utgifterna för ordnande av flyktingars inresa i landet, hälsoundersökningar i utflyttningslandet och utbildning, samt till ordnande av utbildning och information i syfte att främja mottagningsverksamheten. Dessutom får anslaget användas till betalning av utgifterna för anskaffning av service som i särskilda situationer är nödvändig för att mottagningen skall kunna ske, till kostnaderna för delegationen för mottagande av asylsökande samt för betalning av olycksfallsersättningar och gruppansvarsförsäkringar för dem som deltar i åtgärder ordnade av förläggningarna samt för betalning av de skötselkostnader som Statskontoret uppbär för dessa. Av anslaget får högst 505 000 euro användas till anskaffning av rättshjälpstjänster för asylsökande och flyktingar. Anslaget får dessutom användas till förebyggande och uppföljning av rasism och etnisk diskriminering samt till utbildning för bekämpande av diskriminering.

Anslaget får användas till avlöning av personal som motsvarar högst 123 årsverken.


2003 budget 6 635 000
2002 budget 6 627 000
2002 tilläggsb. 69 000
2001 bokslut 6 394 275

30. Statlig ersättning till kommunerna för särskilda kostnader för utkomststöd till personer som flyttar till Finland och för social- och hälsovård som ges dem(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 10 300 000 euro.

Anslaget får på de grunder som fastställs av statsrådet (512/1999) användas för ersättningar till kommunerna för kostnaderna för utkomststöd till personer som flyttar till Finland från det tidigare Sovjetunionens område och för särskilda kostnader för social‐ och hälsovård som ges dem.

Förklaring:I fråga om personer som flyttat till Finland ersätts ca 3 210 000 euro i kostnader för utkomststöd i ett halvt år från inresa i landet, och i utgifter för utkomststöd därför att personen på grund av sin ställning vid invandringen inte kan få pension eller någon annan socialskyddsförmån ersätts ca 4 875 000 euro. Detta berör ca 1 300 personer. Dessutom betalas till kommunerna ca 2 207 000 euro för kostnaderna för långvarig vård av och omsorg om ca 170 personer. Ersättningarna betalas till kommunerna i efterskott.


2003 budget 10 300 000
2002 budget 11 302 000
2001 bokslut 9 334 078

31. Åtgärder mot diskriminering (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 100 000 euro.

Anslaget får användas till nationell finansiering för kommunerna i fråga om projekt som ingår i EU:s handlingsprogram mot diskriminering.

Förklaring:EU-rådet fattade den 27 november 2000 ett beslut om inrättande av gemenskapens handlingsprogram mot diskriminering 2001—2006. Inom ramen för programmet kan finansiering sökas för transnationella projekt mot diskriminering, vilka genomförs i två etapper. Anslaget används till finansiering av den nationella andelen i det andra, egentliga projektet som genomförs efter den första, förberedande etappen. Det är i första hand Finlands Kommunförbund som ansöker om deltagande i projektet och den nationella andel som finansieras under momentet riktas till projektet som nationell andel för de finska kommunerna.


2003 budget 100 000
2002 budget 100 000

63. Mottagande av flyktingar och asylsökande(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 53 775 000 euro.

Anslaget får på de grunder som statsrådet bestämmer (512/1999) användas till betalning av ersättning till kommunerna i form av kalkylerade ersättningar för ordnande av verksamhet som främjar integration av flyktingar och social- och hälsovård samt för utkomststöd, tolktjänster och särskilda kostnader, till betalning av olycksfallsersättningar och gruppansvarsförsäkringar för dem som deltar i åtgärder ordnade av förläggningarna samt för betalning av de skötselkostnader som Statskontoret uppbär för dem, för utgifter för återflyttning samt till kommuner, samkommuner och sammanslutningar för utgifter för de förläggningar för asylsökande som de driver samt för grupp- och familjegrupphem, tolkcentraler och andra behövliga utgifter. Dessutom får anslaget användas till ordnande av utkomst och omsorg för utlänningar som har tagits i förvar på grundval av 46 § utlänningslagen (378/1991). Flyktingkvoten för 2003 är 750 personer.

Förklaring:Av anslaget kommer ett belopp av uppskattningsvis 11 750 000 euro att bli använt som kalkylerade ersättningar för kostnaderna för mottagningen av flyktingar, 20 700 000 euro i ersättning för den service som kommunerna ger för främjande av integrationen av flyktingarna samt för social- och hälsovårdsservice, utkomststöd samt tolktjänster, samt 21 325 000 euro för ordnande av mottagandet av asylsökande. Grunderna för fastställande av ersättning till kommunerna ses över.

År 2003 är man beredd att ta emot ca 810 nya kvotflyktingar och 300 anhöriga som anländer inom ramen för familjeföreningsprogrammet. Antalet flyktingar som omfattas av de kommunala, kalkylerade ersättningarna beräknas i årsverken räknat uppgå till ca 4 800. Det beräknas att 1 500 nya asylsökande anländer, av vilka 500 beräknas få uppehållstillstånd. Det beräknas att ca 2 220 personer finns vid förläggningarna för asylsökande.

Ökningen av anslaget under momentet beror på det större antalet asylsökande som inkvarterats vid förläggningarna, flyktingar som omfattas av de ersättningar som betalas till kommunerna och asylsökande som erhållit uppehållstillstånd.


2003 budget 53 775 000
2002 budget 42 753 000
2002 tilläggsb. 14 041 000
2001 bokslut 48 217 205