Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet

Statsbudgeten 2003

01. ArbetsförvaltningenPDF-versio

Förklaring:Inom arbetsförvaltningens organisationsenheter utvecklas funktionsdugligheten och resultatet genom självbedömning som grundar sig på den europeiska kvalitetsprismodellen och utvecklingsprojekt som genomförs på basis av bedömningen. I synnerhet utvecklas kontrollen över åtgärder i anslutning till kundens ställning och organisationens kärnprocesser och deras funktionsduglighet. Det belöningssystem som grundar sig på kvalitetsprismodellen tillämpas inom arbetsministeriet och vid några arbetskraftsbyråer.

Tyngdpunktsområdet inom lagstiftningen om arbetslivet ligger år 2003 på slutförandet av totalrevideringen av semesterlagen och beredningen av lagstiftning i anslutning till datasekretessen i arbetslivet, vilken gäller bruket av alkohol- och drogtester samt teknisk övervakning och övervakning av användningen av e-post i arbetslivet. Avsikten är också att inleda en revidering av de bestämmelser som gäller samarbete på arbetsplatser under förutsättning att det är möjligt att komma överens om det förberedande arbetet på trepartsbasis. Arbetsförvaltningen bereder förslag till genomförande av Europeiska unionens diskrimineringsdirektiv (2000/43/EG; det s.k. rasismdirektivet och 2000/78/EG; direktivet om diskriminering i arbetslivet). Lagstiftningen i fråga om rasismdirektivet skall träda i kraft senast i juli 2003 och den i fråga om direktivet om diskriminering i arbetslivet i början av 2004.

Programmet för utvecklande av arbetslivet och det nationella produktivitetsprogrammet samt det forsknings- och åtgärdsprogram som koncentrerar sig på åtgärder i fråga om hur anställda orkar i arbetet fortsätter med samma resurser som under 2002. Programmet om hur man skall orka i arbetet upphör som sådant vid utgången av 2003, och därför startar det inte längre några forskningsprojekt eller beviljar stöd för nya arbetsplatsbestämda projekt, utan koncentrerar sig i stället på att utnyttja de erfarenheter man erhållit av programmet. De anslag som inbesparas på detta sätt används delvis till att verkställa det nya program för forskning inom arbetspolitiken som stärker arbetspolitikens analysgrund. År 2002 skall ett nytt forskningsprogram utarbetas, med hjälp av vilket man i enlighet med de riktlinjer som regeringen dragit upp i fråga om centralförvaltningsreformen börjar producera täckande forskningsmässig kunskapsbas om arbetslivet och arbetsmarknaderna med tanke på beslutsfattandet inom arbetspolitiken samt strategi- och utvecklingsledandet. Inom ramen för programmet fästs uppmärksamhet inte bara vid analyseringen av nuläget utan också vid en djupare bedömning av verkningarna av framtidens alternativ till politiken. En utredning av arbetslivsprogrammens framtid och uppbyggnad har inletts redan 2002. När programmen verkställs strävar man efter att med hjälp av god praxis och forskning få den arbetande befolkningen att lämna arbetsmarknaden senare genom att uppmärksamhet fästs vid kvaliteten inom arbetslivet, livslångt lärande och utveckling av organisationer och kreativitet stöds samt genom att jämställdheten mellan könen och arbetsförmågan hos den arbetande befolkningen främjas. Särskilt via den goda praxis som uppstår på arbetsplatserna sprids kunskap om hur bestående och kvalitativa förändringar i arbetslivet kan fås till stånd. På detta sätt kan man också främja en långsiktig utveckling av sysselsättningen och förverkliga det mål för utvecklande av kvaliteten i arbetslivet som ingår i EU:s sysselsättningsriktlinjer.

Målet för den interna kontrollen är att öka informationens tillförlitlighet och förebygga eventuella missbruk samt utvärdera de åtgärder som vidtas inom förvaltningen. I fråga om kontrollen betonas i synnerhet arbetskraftsservicen och Europeiska socialfondens program enligt de prioritetsområden som framförs i årsplanen.

Arbetsrådet är en specialmyndighet som lyder under arbetsministeriet och sköter uppgifter som fastställs i lagen om arbetsrådet och om undantagstillstånd inom arbetarskyddet (608/1946, 855/1996) och i förordningen om arbetsrådet (136/1997). Besvärs- och underställningsärenden som gäller dispens skall behandlas som brådskande. Den genomsnittliga behandlingstiden för utlåtanden av principiell natur är under sex månader. Syftet är att ändra lagen så, att arbetsrådet uppfyller kraven i de internationella konventionerna som laglig besvärsmyndighet. Till förändringen hör också att dra in undantagstillståndssektionerna vid de arbetarskyddsnämnder som social- och hälsovårdsministeriet har tillsatt. Förändringen inverkar inte på arbetsrådets anslag.

Arbetskraftsinstitutets resultatområde omfattar verksamhet som kursplats för förvaltningsområdets centraliserade utbildning samt deltagande i utvecklandet av arbetskrafts- och näringscentralernas arbetskraftsavdelningar och arbetskraftsbyråerna. Arbetskraftsinstitutet kommer år 2003 att producera 7 500 studerandedagar med medel under omkostnadsmomentet och 700 dagar med avgiftsbelagd serviceverksamhet.

19. Mervärdesskatteutgifter inom arbetsministeriets förvaltningsområde(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 26 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av den mervärdesskatt som ingår i andra än förvaltningsområdets särskilt mervärdesskattskyldiga ämbetsverks och inrättningars köp av varor och tjänster.

Förklaring:Statens konsumtions- och investeringsutgifter har budgeterats utan mervärdesskatt. Andra än särskilt skattskyldiga statliga ämbetsverk och inrättningar beviljas anslag enligt skattefria priser.

Anslaget är en överföring från moment 28.81.(23).


2003 budget 26 000 000

21. Arbetsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 21 251 000 euro.

Anslaget får också användas för projekt som EU har godkänt och för andra enskilda samarbetsprojekt. Anslaget får också användas till betalning av mervärdesskatteandelar, om ersättning för mervärdesskatt ingår i inkomsterna från utomstående.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 600 000 euro i överföring av forskningsanslag till moment 34.01.23.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 22 363 700
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 12 700
Övriga omkostnader 22 351 000
Bruttoinkomster 1 112 700
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 12 700
— offentligrättsliga prestationer 2 700
— övriga prestationer 10 000
Övriga inkomster 1 100 000
Nettoutgifter 21 251 000


2003 budget 21 251 000
2002 budget 21 651 000
2001 bokslut 21 215 561

22. Arbetskraftsinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 743 000 euro.

Förklaring:Som grund vid dimensioneringen av anslaget har använts 8 200 studerandedagar. Av dem produceras 6 500 dagar med kortkursformad utbildning och utvecklingsutbildning för personalen, 1 000 dagar med stödservice inom lokalförvaltningen och 700 dagar med avgiftsbelagd service. Priset för en studerandedag är 90,85 euro.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 811 100
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 60 500
Övriga omkostnader 750 600
Bruttoinkomster 68 100
Inkomster av den avgiftsbelagda
verksamheten, övriga prestationer
67 200
Övriga inkomster 900
Nettoutgifter 743 000


2003 budget 743 000
2002 budget 744 000
2001 bokslut 735 654

23. Fullföljande av arbetslivsprogrammen och arbetspolitisk forskning(reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 10 500 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter för inledande, genomförande och bedömning av olika försöks-, utvecklings- och forskningsprojekt inom det nationella programmet för utvecklande av arbetslivet, det nationella produktivitetsprogrammet och forsknings- och åtgärdsprogrammet som koncentrerar sig på åtgärder i fråga om hur anställda orkar i arbetet samt till betalning av mervärdesskatteandelar.

Anslaget får dessutom i anknytning till programmen användas till betalning av utgifter för publikationer, särskilda utredningar, sakkunnigarvoden, anordnande av seminarier och skapande av inhemska och utländska samarbetsnätverk samt för anställning av personal motsvarande högst tolv årsverken och till betalning av utgifter för tillfällig personal som deltar i administreringen av programmen. Anslaget får också användas till arbetskraftspolitisk forskning samt till forskning som gäller arbetslivet.

Förklaring:Momentets rubrik har ändrats. Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 600 000 euro i överföring av forskningsanslag från moment 34.01.21. Antalet personer som deltar i projekten inom programmen beräknas under hela programperioden 2000—2003 stiga till 100 000 personer. Arbetskrafts- och näringscentralerna bistår också när programmen utnyttjas.

Medlen för det forsknings- och åtgärdsprogram som gäller hur anställda orkar i arbetet används i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet.

Användningen av anslaget beräknas fördela sig enligt följande:
   
Programmet för utvecklande av arbetslivet 7 547 000
Produktivitetsprogrammet 673 000
Forsknings- och åtgärdsprogrammet som koncentrerar sig på åtgärder i
fråga om hur anställda orkar i arbetet
1 480 000
Arbetspolitisk forskning 800 000
Sammanlagt 10 500 000


2003 budget 10 500 000
2002 budget 10 091 000
2002 tilläggsb.
2001 bokslut 10 091 276

67. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 1 530 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter, finansiella bidrag och betalningsskyldigheter till internationella organisationer samt till betalning av utgifter för stödjande av särskilda program.

Förklaring:Av anslaget kommer uppskattningsvis ca 1 350 000 euro att användas för medlemsavgiften till ILO och ca 179 000 euro för medlemsavgiften till IOM.


2003 budget 1 530 000
2002 budget 1 530 000
2001 bokslut 1 275 257