Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       04. Tarkastuslautakunta
       07. Työterveyslaitos
       08. Kansanterveyslaitos
       10. Säteilyturvakeskus
       12. Valtion koulukodit
       17. Työttömyysturva
       18. Sairausvakuutus
       19. Eläkevakuutus
       20. Tapaturmavakuutus
       57. Lomatoiminta

Talousarvioesitys 2003

17. TyöttömyysturvaPDF-versio

Selvitysosa:Työttömäksi jääneen toimeentulon turvaavat työttömyysturvalain perusteella maksettava työttömyyspäiväraha sekä työmarkkinatukilain perusteella maksettava työmarkkinatuki (mom. 34.06.52). Työttömyyspäivärahaa maksetaan joko peruspäivärahana tai ansioon suhteutettuna ansiopäivärahana. Päivärahan edellytyksenä on työssäoloehdon täyttäminen. Myös Suomesta toiseen EU‐ tai ETA-maahan työnhakijaksi lähtevä työtön voi saada työttömyyspäivärahaa kolmen kuukauden ajan. Työmarkkinatuki turvaa niiden Suomessa asuvien työttömien toimeentulon, jotka eivät työssäoloehdon puuttumisen vuoksi ole oikeutettuja päivärahaan tai joiden oikeus päivärahaan on päättynyt. Työttömyysturvan peruspäivärahaa arvioidaan maksettavan vuonna 2003 keskimäärin 22,6 euroa päivältä yhteensä 5,0 miljoonalta päivältä ja ansioturvan mukaista päivärahaa keskimäärin 42,2 euroa päivältä yhteensä 31,8 miljoonalta päivältä.

Pitkään työelämässä olleiden työttömien omaehtoisen ammatillisen opiskelun ajalta maksetaan koulutuspäivärahaa sekä työelämässä oleville aikuiskoulutustukea.

Työttömyysturvan tavoitteena on kohtuullisen taloudellisen toimeentulon takaaminen kaikille työttömille. Suomi on ratifioinut ILO:n sopimuksen nro 168, jossa asetetaan vaatimuksia työttömyysturvan tasolle ja on täten sitoutunut ILO:n sopimuksen mukaisen turvan tasoon. Kohtuullinen toimeentulo määritellään vähimmäistoimeentulona ja suhteessa aikaisempiin tuloihin.

Työttömyysturvaa on viime vuosina kehitetty ja työttömyysturvaa sekä työvoimapolitiikkaa kehitetään edelleen työllistymistä tukevaan suuntaan. Erityisesti kiinnitetään huomiota pitkäaikaistyöttömien ja ikääntyneiden työttömien tarvitsemiin erityistoimiin. Tehtyjen muutosten vaikutusta seurataan, jotta muutoksista ei aiheutuisi työttömien toimeentuloturvaan väliinputoamistilanteita.

Osana eläkejärjestelmän uudistamista työssä pysymisen, työkyvyn ja työllistymisen edistämiseksi myös työttömyysturvajärjestelmää uudistetaan. Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen työttömyysturvalaiksi ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta 1.1.2003 lukien. Eroraha korvattaisiin maksamalla korotettua ansiopäivärahaa enintään 150 päivän ajalta. Lisäksi ansiopäivärahan saamisedellytyksiä muutettaisiin työssäoloehdon, sovitellun päivärahan sekä yrittäjien päivärahan osalta. Työttömyyseläkkeen lakkauttamisen johdosta 59—65-vuotiaille työttömille myönnettäisiin oikeus saada lisäpäivärahaa. Uudistus koskee 1.1.1950 jälkeen syntyneitä ja vaikuttaa pääosin v. 2009 jälkeen. Lisäpäivärahaa korotetaan pitkän työhistorian omaavien henkilöiden osalta. Erillisellä esityksellä lisäpäivien rahoitusta uudistetaan siten, että työnantajien rahoitusvastuu säilyy vastaavana kuin työttömyyseläkkeissä.

Toisen täydentävän esityksen (HE 253/2002 vp) selvitysosa:Eroraha korvattaisiin maksamalla korotettua ansiopäivärahaa enintään 150 päivän ajalta.

Perustelujen muutos perustuu tulopoliittista sopimusta vuosille 2003—2005 koskevaan hallituksen kannanottoon 18.11.2002.

50. Valtionosuus työttömyyskassoille (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 574 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää työttömyysturvasta annetun lain, työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain (555/1998), työttömyyskassalain (603/1984), vuorotteluvapaakokeilusta annetun lain (1663/1995) ja vuorotteluvapaalain (1305/2002) mukaisen valtionosuuden maksamiseen työttömyyskassoille.

Selvitysosa:Ansioon suhteutettu päiväraha rahoitetaan siten, että työttömyyskassojen osuus on 5,5 %, ja valtio vastaa peruspäivärahaa vastaavasta osuudesta. Valtio ei kuitenkaan osallistu lomautusajalta ja ns. lisäpäiviltä maksettavien päivärahojen eikä myöskään lapsikorotusten rahoitukseen.

Viitaten lukuperustelujen selvitysosaan on määrärahan mitoituksessa otettu lisäyksenä huomioon 22 000 000 euroa eduskunnalle annetusta hallituksen esityksestä työttömyysturvalaiksi ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta johtuen.

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi työntekijän eläkemaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamisesta päivärahoissa ja eräissä muissa etuuksissa 1.1.2003 lukien siten, että eläkemaksun ja työttömyysvakuutusmaksun vaikutus otetaan huomioon työttömyyspäivärahaan vaikuttavien ansiotulojen määrittelyssä.

Täydentävän esityksen (HE 249/2002 vp) selvitysosa:Vähennys 20 000 000 euroa talousarvioesityksen 594 000 000 euroon nähden aiheutuu päivärahamenoarvion alenemisesta.

Lisäksi talousarvioesitykseen nähden päätösosan toiseen kappaleeseen on lisätty teksti: ”ja vuorotteluvapaalain (  /2002)”.


2003 talousarvio 574 000 000
2002 talousarvio 589 000 000
2002 II lisätalousarvio -31 000 000
2001 tilinpäätös 501 020 187

51. Työttömyysturvalain mukainen perusturva (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 97 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää työttömyysturvasta annetun lain mukaisen peruspäivärahan ja siihen liittyvän lapsikorotuksen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös vuorotteluvapaakokeilusta annetun lain (1663/1995) ja vuorotteluvapaalain (1305/2002) mukaisen valtionosuuden maksamiseen Kansaneläkelaitokselle.

Selvitysosa: