Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2002

Utvecklandet av
förvaltningenPDF-versio

Regeringen utvecklar en decentraliserad och flexibel serviceadministration. Regionalförvaltningens förutsättningar att ta emot nya uppgifter och beslutanderätt tryggas. Medborgarnas utslagning och förfördelningen av områden förebyggs genom att informationssamhällets tjänster finns inom räckhåll för alla på ett jämlikt sätt. Den offentliga förvaltningens serviceförmåga förbättras genom möjligheten att uträtta ärenden elektroniskt.

Central- och regionalförvaltningen

Revideringen av statens centralförvaltning fortgår. Målet är att stärka statsrådets strategiska beslutsfattande samt ministeriernas ställning som ledare av sina förvaltningsområden, skapa nya procedurer och arbetsredskap för statsrådets verksamhet, förbättra kvaliteten på den information som ligger till grund för beslutsfattandet samt stärka programaspekten i statsrådets arbete för att främja i synnerhet den tväradministrativa planeringen och koordineringen. Målet är också att förbättra ministeriernas verksamhetsbetingelser genom att verksamhetsområdesindelningen görs klarare, samarbetet mellan ministerierna utökas och uppgifter överförs till den övriga förvaltningen. En strävan med det reformarbete som inleddes sommaren 2000 och pågår fram till år 2003 är också att öka medborgarnas och ministeriepersonalens förtroende för förvaltningen och att göra centralförvaltningen lättare.

Reformprojektet leds av en ministerarbetsgrupp. Finansministeriet ansvarar för beredningen av utvecklingsförslag.

Effektiveringen av samarbetet mellan myndigheterna på regional och lokal nivå fortgår och lokalförvaltningens distriktsindelning görs klarare och enhetligare. Kommunerna, Folkpensionsanstalten och arbetsförvaltningen inleder ett tvåårigt försök med gemensamma serviceställen i de största städerna. Samserviceställenas kunder utgörs huvudsakligen av långtidsarbetslösa som får arbetsmarknadsstöd.

Serviceförmågan och servicekvaliteten

Utvecklandet av den infrastruktur som informationssamhället kräver fortsätter. Möjligheterna att uträtta ärenden på elektronisk väg utökas för att tillgången på service och kundcentreringen skall förbättras. Det ökade utbudet av offentliga tjänster i datanäten förutsätter att särskild uppmärksamhet fästs vid den elektroniska kommunikationens säkerhet och vid datasäkerheten inom förvaltningen i allmänhet.

I syfte att förbättra servicekvaliteten och göra organisationerna effektivare utvidgas användningen av instrument för utvärdering av kvalitet och resultat inom förvaltningen.

Lagstiftningens kvalitet och informationen om författningar

Förbättrandet av författningsberedningen fortgår. Lagberedningen kopplas fastare till statsrådets allmänna verksamhetspolitiska planering och ministeriernas beredskap för en högklassig författningsberedning, där en utvärdering av alternativen och verkningarna i fråga om lagstiftningen utgör ett särskilt insatsområde, utvecklas.

Omorganiseringar av uppgifter som ingår i budgetpropositionen

Inom justitieministeriets förvaltningsområde fortgår utvecklandet av organisationen för det straffrättsliga påföljdssystemet genom att uppgiftsfördelningen mellan dels centralförvaltningen, dels regional- och lokalförvaltningen inom systemet för verkställighet av straff ses över. Marknadsdomstolens och konkurrensrådets uppgifter slås samman. En ny marknadsdomstol inrättas den 1 mars 2002. Bostadsdomstolarna indras och omorganiseringen av tingsrätternas domkretsar fortsätter.

Inom inrikesministeriets förvaltningsområde bereds en revidering av systemet inom räddningsväsendet så att ansvaret för ordnande av räddningsväsendet kan överföras från de enskilda kommunerna till ca 20 räddningsområden och en proposition med förslag till ändring av lagen om räddningsväsendet och vissa andra lagar bereds i anslutning till detta. Sjöräddningsväsendets radiokommunikation i risksituationer och upprätthållandet av den beredskap som hänför sig till detta överförs till gränsbevakningsväsendet.

Inom finansministeriets förvaltningsområde inrättas statsrådets dataadministrationsenhet vid ministeriet vid ingången av 2002. Till enheten överförs statsrådets gemensamma dataadministrationsuppgifter, som har skötts vid statsrådets kansli och finansministeriet, samt de resurser som de förutsätter.

Inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde överförs jordbruks- och landsbygdspolitiska verkställighetsuppgifter på centralförvaltningsnivå till Landsbygdsverket, som inrättas inom förvaltningsområdet den 1 april 2002. Till landsbygdsverket överförs uppgifter och resurser både från jord- och skogsbruksministeriet och från ministeriets informationstjänstcentral. De uppgifter som blir kvar vid jord- och skogsbruksministeriet omorganiseras. Verksamheten vid jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentral upphör den 31 mars 2002.