Talousarvioesitys 2002
05. Valtiokonttori
Selvitysosa:Valtiokonttori on laatuohjattu monialainen palveluvirasto, joka hoitaa valtion sisäistä talous- ja finanssihallintoa, eläke- ja vahinkoturvaa sekä sotilasvamma- ja veteraaniasioita. Tähän tehtäväkokonaisuuteen liittyen:
Rahoitustoimialalla
Valtiokonttori tarjoaa valtion rahoitusvarallisuuden ja velan hallintaan kilpailukykyisesti sellaisia palveluja, joita valtioyhteisö ja sen yksiköt tarvitsevat.
Valtiokonttori huolehtii valtion rahoitustarpeen tyydyttämisestä kustannustehokkaasti hyväksytyillä lainanoton ja velanhoidon riskitasoilla siten, että maksuvalmius on sovitulla tasolla.
Valtiokonttori huolehtii asiakassuhteistaan ja kehittää tuotteitaan asiakas- ja markkinalähtöisesti.
Vakuutustoimialalla
Valtiokonttori huolehtii siitä, että valtiontalouden piiriin kuuluvat omaisuuteen ja henkilöstöön kohdistuvat vastuut ja riskit tulevat hoidetuksi korkealla laatutasolla valtiolle edullisella tavalla ja niin, että siitä aiheutuvat kustannukset kohdistuvat johdonmukaisesti aiheuttamisperiaatetta noudattaen asianomaisten yksiköiden kustannuksiksi. Palveluja kehitetään asiakkaiden tarpeiden mukaisesti aiheuttamatta kuitenkaan valtiolle kokonaiskustannusten lisääntymistä. Työkyvyn ylläpitoa tukevassa toiminnassa Valtiokonttori huolehtii aktiivisesti siitä, että työnantajat mieltävät henkilöstöriskien vähentämisen olevan oleellinen osa menestyksellistä ja laadukasta toimintaa.
Valtiokonttori kehittää yhteistyössä valtiovarainministeriön kanssa valtion eläkejärjestelmää sekä etuuksien että rahoituksen osalta soveltuvin osin työeläkejärjestelmän yleisten ratkaisujen kanssa yhdenmukaisesti. Tapaturma- ja vahinkovastuiden osalta selvitetään vastaavan toimintamallin käyttöönoton mahdollisuuksia.
Valtiokonttori huolehtii sotainvalidien, heidän omaistensa, rintamaveteraanien sekä muiden sotaan osallistuneiden korvauksia, hoitoa ja kuntoutusta koskevista asioista asiakkaiden muuttuvien tarpeiden mukaisesti ja edistää veteraaniväestön itsenäistä selviytymistä tukevien palveluiden järjestämistä yhteistyössä kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa sekä tarjoaa näissä tehtävissä kertyvän asiantuntemuksensa tulevaisuuden vanhustenhuollon kehittämiseen.
Hallinnon ohjaus -toimialalla
Valtiokonttori tukee aktiivisesti sitä, että tulosohjaus ja siihen liittyvä raportointijärjestelmä kehittyvät siihen suuntaan, että julkisesti saatavilla oleva raportointi antaa myös hallinnon asiakkaille mahdollisuuden havaita palvelun tuloksellisuus heidän tarpeisiinsa suhteutettuna.Valtiokonttori huolehtii koko valtion taloutta ja toiminnan tuloksellisuutta koskevan yhdistelmätiedon tuottamisesta.
Toimialoille yhteiset strategiat:
Henkilöstöstrategia
Valtiokonttorilla on muuttuvissa tarpeissaan käytettävissään motivoitunut, määrällisesti ja laadullisesti oikea henkilöstö. Palkkaus- ja palkitsemisjärjestelmät tukevat tavoitteiden saavuttamista ja kannustavat tehokkaaseen työsuoritukseen ja yhteistoimintajärjestelmät varmistavat henkilöstön osallistumisen suunnitteluun ja päätöksenteon valmisteluun. Henkilöstön ammatillisen osaamisen ja työhyvinvoinnin kehittäminen on systemaattista ja hyödyntäminen tehokasta. Monitaitoisuus ja joustavuus on varmistettu strategian vaatimusten mukaisella ammatillisella ja työyhteisöllisellä osaamisella sekä asiakkaiden ja markkinoiden tuntemuksella.
Laatustrategia
Palvelut ovat asiakaslähtöisesti, laadukkaasti ja tuloksellisesti tuotettuja ja asiakasyhteistyö on jatkuvaa, joustavaa ja aktiivista. Johtamismenettelyt edistävät Valtiokonttorin päämäärien saavuttamista ja varmistavat yhteisten menettelytapojen soveltamisen. Valtiokonttorin yksiköillä ja ulkopuolisilla sidosryhmillä on käytettävissään oikeaan aikaan ja oikeana tarvitsemansa Valtiokonttorissa tuotettu informaatio ja toiminnan tuloksellisuus, jota mitataan vaikuttavuuden, tuottavuuden, taloudellisuuden, kustannusvastaavuuden, asiakastyytyväisyyden sekä työtyytyväisyyden tunnusluvuilla, on sovittujen tavoitteiden mukaista.
Viestintästrategia
Asiakkaat, henkilöstö ja muut sidosryhmät tuntevat Valtiokonttorin monipuolisena, nykyaikaisena ja kehitysmyönteisenä rahoitus- ja vakuutuslaitoksena, asiantuntijaorganisaationa ja työnantajana.
Tietohallintostrategia
Tietotekninen kokonaisarkkitehtuuri on yhtenäinen, yleiskäyttöinen sekä sallii järjestelmien kehittämisen osajärjestelminä siten, että käytössä on ainoastaan ratkaisuja, jotka ovat riittävän yleisiä. Uusien tietoteknisten ratkaisuiden tehokasta hyödyntämistä edistetään toiminnassa ja tietotekniseen kehitykseen luodaan menettelytavat, jotka ohjaavat joustavaan järjestelmäkehitykseen. Järjestelmät noudattavat hyvää tiedonhallintatapaa ja ovat keskeytyksettä käytettävissä, minkä varmistamiseksi järjestelmät on luokiteltu kriittisyysluokkiin, joiden maksimihäiriöaika on määritelty. Sähköisen asioinnin kehittäminen on aktiivista, asiakkaiden, yhteistyötahojen ja ympäristön tarpeet huomioivaa sekä toimialan yleistä kehitystä noudattavaa.
Valtiokonttorin kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2001/2002 | |
tilinpäätös | tulostavoite | esitys | muutos, % | |
Rahoitustoimiala | 9 738 | 11 960 | 12 692 | 6 |
Vakuutustoimiala ilman sotilasvamma- ja veteraaniasioita | 14 714 | 16 551 | 17 598 | 6 |
Sotilasvamma- ja veteraaniasiat | 6 038 | 6 582 | 6 317 | -4 |
Hallinnon ohjaus -toimiala | 3 009 | 3 497 | 2 882 | -18 |
Muut ulkopuolelle tuotetut loppusuoritteet | 324 | 724 | 787 | 9 |
Yhteensä | 33 824 | 39 315 | 40 275 | 2 |
21. Toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 33 062 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 157 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin ja 3 400 000 euroa pääosin kertaluonteisena menona rahoitusyksikön toimintaedellytysten vahvistamiseksi. Vähennyksenä on otettu huomioon maksullisesta toiminnasta saatavat tulot. Momentin tuloihin sisältyvät asuntolainojen hoidosta momentilta 35.70.26 maksettavat 3 500 000 euron korvaukset. Asuntolainojen hoidon maksullistaminen edellyttää valtiovarainministeriön päätöksen Valtiokonttorin maksullisista suoritteista (1250/1993, muut. 1283/1995, 1213/1998 ja 445/2000) muuttamista.
Menojen ja tulojen erittely: | € |
---|---|
Bruttomenot | 44 750 000 |
Maksullisen toiminnan erillismenot | 2 480 000 |
Muut toimintamenot | 42 270 000 |
Bruttotulot | 7 900 000 |
Maksullisen toiminnan tulot | 7 900 000 |
Nettomenot | 36 850 000 |
Edelliseltä vuodelta siirtyvä määräraha | -3 788 000 |
Määrärahan tarve | 33 062 000 |
Valtiokonttorin alustavat tulostavoitteet vuodelle 2002: | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | ||
Palvelutavoitteet | toteutuma | tavoite | esitys | |
Sotilasvamma- ja veteraaniasiat | ||||
Uudet peruskorvaukset | kk | 3 | 3 | 3 |
Elinkoron oikaisut | kk | 4 | 2,3 | 2,3 |
Sairausapulisät | kk | 2 | 1,7 | 1,7 |
Muiden korvausten käsittelyaika | kk | 1 | 0,7 | 0,7 |
Vahingonkorvaukset | ||||
Tapaturmakorvausten käsittelyaika | pv | 30 | 26 | 26 |
Tapaturmakorvausten käsittelyaika 80 %:ssa päätöksistä | pv | 15 | 15 | 15 |
Rikosvahinkokorvausten käsittelyaika | kk | 6,0 | 5,9 | 5,9 |
Muiden korvausten käsittelyaika | pv | 27,4 | 20,5 | 20,2 |
Liikennevahinkojen käsittelyaika 80 %:ssa päätöksistä | pv | 9 | 14 | 14 |
Eläkkeet | ||||
Eläkepäätöksen käsittelyaika | kk | 1,79 | 2 | 2 |
Palveluksesta eläkkeelle jäätäessä eläkkeen maksu alkaa 95 %:ssa tapauksista palvelussuhteen päättymistä seuraavan kuukauden aikana. |
Työn tuottavuus | |||
---|---|---|---|
1999/2000 | 2000/2001 | 2001/2002 | |
toteutuma | tavoite | esitys | |
Sotilasvamma- ja veteraaniasiat | |||
Tuottavuuden muutos % | 4 | -2 | -9 |
Laskennassa % kokonaistyöajasta | 78 | 79 | 78 |
Vahingonkorvaukset | |||
Tuottavuuden muutos % | 5 | -4 | -2 |
Laskennassa % kokonaistyöajasta | 70 | 70 | 72 |
Eläkkeet | |||
Tuottavuuden muutos % | -3 | -2 | -3 |
Laskennassa % kokonaistyöajasta | 67 | 79 | 79 |
Valtiokonttori | |||
Tuottavuuslaskennassa % kokonaistyöajasta | 43 | 47 | 47 |
Maksullisen toiminnan tunnuslukutaulukko | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | Muutos | |
toteutuma | ennakoitu | arvio | 2002/2001 % |
|
Tuotot (t€) | 4 960 | 5 358 | 7 900 | 47 |
Kustannukset | ||||
Erillismenot (t€) | 1 775 | 2 059 | 2 480 | 20 |
Menojäämä (t€) | 3 185 | 3 299 | 5 420 | 64 |
Osuus yhteiskustannuksista (t€) | 2 442 | 2 847 | 6 474 | 127 |
Ylijäämä/Alijäämä (t€) | 743 | 453 | -1 054 | -333 |
Kustannukset yhteensä (t€) | 4 217 | 4 906 | 8 954 | 83 |
Tunnusluvut | ||||
Yli-/alijäämä % tuotoista | 15 | 8 | -13 | |
Investoinnit (t€) | 303 | 508 | 68 | |
Investoinnit % tuotoista | 6 | 6 |
2002 talousarvio | 33 062 000 |
2001 talousarvio | 36 658 240 |
2001 I lisätalousarvio | 563 598 |
2001 III lisätalousarvio | -168 188 |
2000 tilinpäätös | 37 330 656 |
22. Valtion eläkelautakunnan toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 168 000 euroa.
2002 talousarvio | 168 000 |
2001 talousarvio | 168 188 |
2000 tilinpäätös | 252 282 |