Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       05. Valtiokonttori
       18. Verohallinto
       40. Tullilaitos
            21. Toimintamenot
       52. Tilastokeskus

Talousarvioesitys 2002

40. TullilaitosPDF-versio

Selvitysosa:Tehtäväalueellaan tullilaitos määrää ja kantaa tullit, verot ja muut maksut, edistää ulkomaankauppaa ja yleistä turvallisuutta ehkäisemällä luvatonta tuontia ja vientiä sekä muuta rikollisuutta ja huolehtii kansallisesta ja unionin edusta sekä elinkeinoelämän tietotarpeista samoin kuin kauppa-, kilpailu- ja maatalouspoliittisten velvoitteiden ja kuluttajasuojavelvoitteiden toimeenpanosta.

Valtiovarainministeriö on talousarvioehdotuksen yhteydessä asettanut alustavasti tullilaitokselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2002:

Fiskaalisissa tehtävissä tavoitteena on

  • tehokas ja oikea tullin- ja veronkanto.

Ulkomaankaupan edistämiseksi

  • kehitetään kustannustehokkaita tullimenettelyjä ja -toimenpiteitä sekä tilastotointa sekä asiakaslähtöistä tietopalvelua, parannetaan asiakaspalvelua, tuetaan toimenpiteitä pohjoisen ulottuvuuden kehittämisessä sekä kehitetään tulliyhteistyötä Venäjän federaation kanssa ja edistetään Suomen gateway-asemaa ja lähialueyhteistyötä.

Yhteiskunnan suojaamiseksi sekä sisämarkkinoiden toimivuuden varmistamiseksi

  • torjutaan korkeasti verotettuihin tuotteisiin kohdistuvia yhteisö- ja veropetoksia sekä muuta talousrikollisuutta harmaan talouden ja talousrikosten torjuntaohjelman tavoitteiden ja menettelytapojen mukaisesti, sekä
  • keskitetään voimavaroja huumeiden, aseiden, säteilevien ja radioaktiivisten aineiden sekä ympäristölle vaarallisten tuotteiden maahantuonnin estämiseen.
  • tehostetaan maahantuontiin liittyvää kuluttajansuojelua.

Tavoitteiden saavuttamiseksi kehitetään erityisesti tietojärjestelmiä sekä asiakkaiden ja tullilaitoksen välisiä ilmoitusmenettelyjä. Toimintaa tehostetaan ja voimavaroja kohdennetaan riskianalyysiä hyödyntämällä. Tullivalvonnan painopiste on edelleen maamme etelä- ja itärajan ylittävässä liikenteessä.

Tullilaitoksen resurssien jakautuminen päätoiminnoittain:
  2000 2001 2002
Päätoiminto htv milj. € htv milj. € htv1) milj. €
             
Ulkomaankaupan sujuvuuden
edistäminen
1 221 49,4 1 229 52,1 1 244 54,8 
   Toimintaan suoraan kohdistuva työ 967 38,5 967 40,1 977 42,2
   Tukitoimintojen osuus 254 10,9 262 12,0 267 12,6
Fiskaalinen tehtävä 542 23,3 547 25,1 549 25,9
   Toimintaan suoraan kohdistuva työ 405 16,7 405 17,6 405 18,2
   Tukitoimintojen osuus 137 6,6 142 7,5 144 7,7
Yhteiskunnan suojaaminen 585 25,9 602 28,7 630 30,5
   Toimintaan suoraan kohdistuva työ 424 17,9 432 19,3 452 20,7
   Tukitoimintojen osuus 161 8,0 170 9,4 178 9,8
Yhteensä 2 348 98,6 2 378 105,9 2 423 111,2

1) Tukitoiminto yht. 589 htv sisältää: hallinto 222 htv, koulutus 171 htv, tietohallinto 62 htv ja muun tuen 134 htv.

Tullilaitoksen tunnusluvut vuosilta 1999—2002 (vuosi 2001=100)
  1999 2000 2001 2002
         
Tullilaitoksen menot 85,7 93,1 100 105,0
Tehdyt henkilötyövuodet 96,4 98,7 100 101,9
Työajalla painotetut suoritteet 91,1 98,0 100 102,1
Työn tuottavuus 94,5 99,3 100 100,2
Taloudellisuus: menot/painotetut suoritteet 94,0 95,0 100 102,9

Vuodesta 2001 tullilaitoksen menot kasvavat 5,0 %:lla. Palkkausmenoissa kasvu aiheutuu ansiotason ennakoidusta muutoksesta 3,1 %:lla sekä henkilötyövuosien lisäyksestä. Muiden toiminta- ja investointimenojen kasvu johtuu kustannustason noususta sekä atk-hankkeiden toteuttamisesta.

Henkilötyövuosissa kasvua on 1,9 % sekä työajalla painotetuissa suoritteissa 2,1 %, mikä sisältää tullilaitoksen päätoimintojen perussuoritteet, jotka on painotettu kunkin yksittäisen suoritteen vaatimalla työajalla.

Työn tuottavuuden kasvutavoite on 0,2 %, mikä on painotettujen suoritteiden määrä jaettuna koko tullilaitoksen henkilötyövuosimäärällä.

Taloudellisuus heikkenee 2,9 %:lla. Tunnusluku on laskettu menoperusteisesti eli laitoksen kokonaismenot (+5,0 %) jaettuna työpanoksella painotetuilla suoritteilla (+2,1 %).

Maksullisen palvelutoiminnan tulot on budjetoitu tullilaitoksen sekalaisiin tuloihin ja maksullisen palvelutoiminnan menot sisältyvät toimintamenomomenttiin.

21. Toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 111 227 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös koulutusyhteistyöhön ja siitä aiheutuviin menoihin Venäjän ja Baltian maiden kanssa sekä Interreg-hankkeiden rahoitukseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 494 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin ja 2 371 500 euroa maa- ja metsätalousministeriön toimeksiannoista aiheutuviin menoihin. Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 181 300 euroa kahden henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentille 24.99.23.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot, muut toimintamenot 111 613 800
Bruttotulot 386 800
EU-tuet 336 400
Huumekoiratoiminta 50 400
Nettomenot 111 227 000


2002 talousarvio 111 227 000
2001 talousarvio 101 296 224
2001 lisätalousarvio 3 264 023
2000 tilinpäätös 96 546 429