Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       05. Valtiokonttori
       18. Verohallinto
       40. Tullilaitos
       52. Tilastokeskus

Talousarvioesitys 2002

28. VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:

Toimintaympäristö

Suomen talouden perusta on nykyisin vahva. Näkymät eteenpäin ovat kansainvälisestä suhdannekäänteestä huolimatta tyydyttävät, vaikka epävarmuudet ovat lisääntyneet tuntuvasti. Epävarmuuksiin on varauduttava ja myös pidemmän aikavälin ongelmat ja haasteet edellyttävät toimenpiteitä jo nyt. Työllisyysaste on edelleen matala ja väestön ikärakenteen muutos on tärkeä kansantalouden pitkän aikavälin kehitykseen vaikuttava tekijä. Vakaan ja kestävän kasvun tavoite edellyttää myös ympäristökysymysten entistä suurempaa huomioimista talouspolitiikan valmistelussa yhteistyössä muiden maiden kanssa. Näitä kysymyksiä käsitellään laajemmin yleisperusteluissa ja talousarvioesityksen liitteessä.

Euroopan rahaliiton kolmas vaihe yhteisen valuutan käyttöönoton myötä merkitsee erityistä käytännön haastetta vuonna 2002. Yleisen talouspolitiikan ohella merkittäviä erityiskysymyksiä liittyy mm. verotukseen ja Suomen rahoitusmarkkinoiden infrastruktuurin kehittämiseen.

Valtiovarainhallinnon vastuulla on myös henkilöstöpolitiikka. Kilpailu työvoimasta kiristyy ja poistuvan henkilöstön tilalle on kyettävä rekrytoimaan uutta henkilöstöä. Kilpailu käydään muuttuvassa yhteiskunnallisessa ilmapiirissä. Erityisesti nuorten työhön ja elämään kohdistamat arvostukset painottuvat eri tavoin kuin heidän vanhempiensa. Onnistuakseen pätevän työvoiman saannissa valtion on oltava esimerkillinen työnantaja ja huolehdittava yleisestä työnantajakuvastaan, tehtävien houkuttelevuudesta, palkkausten kilpailukyvystä, kannustavista palkkausperusteista, hyvästä työilmapiiristä sekä henkilöstön osaamisen kehittymisestä.

Valtiovarainhallinnossa työskentelevästä reilusta 10 000 henkilöstä siirtyy eläkkeelle 15—20 % tulevan TTS-kauden 2002—2005 aikana.

Toimintaympäristön muutokset korostavat oikean ja ajantasaisen tutkimus- ja tilastotiedon saatavuutta ja hyödyntämistä talous- ja resurssipolitiikan valmistelussa ja päätöksenteossa.

Alustavat tulostavoitteet

Valtiovarainministeriön ja sen hallinnonalan toiminta tukee niitä päämääriä ja tavoitteita, jotka on esitetty talousarvion yleisperusteluissa. Valtiovarainhallinnon alustavat tehtäväaluekohtaiset tulostavoitteet vuodelle 2002 ovat seuraavat:

Tasapainoinen ja kestävä kasvu

Talouspolitiikan päätavoite on työllisyyden parantaminen, mikä edellyttää vakaan talouskasvun turvaamista. Hallitusohjelman tavoitteena on, että uudet työpaikat lisääntyvät ripeästi ja työssä olevien osuus työikäisestä väestöstä lähestyy Suomessa EU:n työllisyyssuuntaviivoissa tavoitteeksi asetettua 70 prosenttia. Tasapainoisen kasvun yksi edellytys on taloudellinen liikkumavara julkisessa taloudessa. Liikkumavaran luomisen kaksi keskeistä tekijää ovat valtion velan ja sen myötä korkomenojen alentaminen sekä valtion talouden ylijäämä.

Rahoitusmarkkinapolitiikkaa valmistellaan rahoitusmarkkinoiden vakauden, tehokkuuden ja toimivuuden sekä rahoituspalvelujen monipuolisuuden ja turvallisuuden turvaamiseksi.

Valtiontalouden ohjaus ja tarkastus

Valtion rahoituksen hallintaa kehitetään tuottoisan sijoitustoiminnan ja mahdollisimman kustannustehokkaan varainhankinnan saavuttamiseksi. Tämän mukaisesti valtion rahoitustarpeen tyydyttäminen hoidetaan kustannustehokkaasti hyväksytyillä lainanoton ja velanhoidon riskitasoilla siten, että maksuvalmius on sovitulla tasolla.

Verotuksen toimeenpano

Verotuksen toimeenpanon keskeisin tavoite on kerätä ja välittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille oikeamääräisinä, oikeaan aikaan ja kustannustehokkaasti. Veronmaksajia palvellaan siten, että he suoriutuvat mahdollisimman vaivattomasti lakimääräisistä velvoitteistaan. Vuosina 2000 ja 2001 suoritetun henkilöverotuksen oikeellisuus- ja yhdenmukaisuustutkimuksen jatkoksi verohallinto tekee yhdessä ulkopuolisen tahon kanssa selvityksen yritysverotuksen oikeellisuudesta ja yhdenmukaisuudesta.

Verovalvonnassa toiminnan painopistealueena ovat veroja kerryttävä verovalvonta ja harmaan talouden torjunta. Ennakkoperinnän ja lopullisen verotuksen vastaavuudessa tavoitteena on, että kokonaispoikkeama voi olla enintään 11 prosenttia maksuunpannuista veroista ja maksuista. Jäämäperinnän kertymä vuoden alussa jäämänä olevien vuonna 2001 maksuunpantujen verojäämien ja vuoden 2002 aikana perintään otettujen verojen yhteismäärästä on vähintään 40 prosenttia.

Tullitoimi ja sisämarkkinoiden toimivuus

Sisämarkkinoiden toimivuutta edistetään muun muassa torjumalla yhteisö- ja veropetoksia, muuta talousrikollisuutta sekä laitonta tuontia ja vientiä. Fiskaalisissa tehtävissä tavoitteena on tehokas ja oikea verojen ja tullien kanto sekä yhdenmukaistettujen arvonlisävero- ja valmisteverojärjestelmien soveltaminen. Ulkomaankaupan sujuvuutta pyritään edistämään kehittämällä kustannustehokkaita tullimenettelyjä ja -toimenpiteitä sekä parantamalla asiakaspalvelua. Yhteiskunnan suojaamisessa tavoitteena on muun muassa torjua laitonta huumeiden, aseiden, säteilevien ja radioaktiivisten aineiden sekä ympäristölle vaarallisten tuotteiden maahantuontia samoin kuin huolehtia tehokkaasti maahantuontiin liittyvästä kuluttajansuojelusta. Tullivalvonnan painopiste on edelleen maamme etelä- ja itärajan ylittävässä liikenteessä.

Tuloksellinen julkinen hallinto

Valtion keskushallinnon kehittämistä ja uudistusten toimeenpanoa jatketaan hallituksen tekemien linjausten pohjalta.

Valtiontalouden piiriin kuuluvat omaisuuteen (taloudellinen pääoma) ja henkilöstöön (henkinen pääoma) kohdistuvat vastuut ja riskit hoidetaan korkealla laatutasolla valtiolle edullisella tavalla.

Palkkausjärjestelmien uudistamisessa on tavoitteena, että uudet järjestelmät kattavat valtion koko henkilöstön vuoden 2002 kuluessa. Valtion henkilöstön mitoittamista uudistetaan siten, että uudistuksen soveltaminen kehys- ja talousarviovalmistelussa voidaan aloittaa vuosien 2003—2006 kehysvalmistelusta alkaen.

Tilastotoimi ja talouden tutkimus

Tilastotuotantoa sopeutetaan edelleen Euroopan unionin ja erityisesti talous- ja rahaliiton tietotarpeisiin ja velvoitteisiin. Tutkimuksen osalta keskeisinä tutkimuskohteina ovat taloudellista kasvua tukeva ja työllisyysasteen kohottamiseen tähtäävä työllisyys- ja koulutuspolitiikka, teknologinen kehitys ja uusi talous, infrastruktuuri- ja ilmastopolitiikka sekä julkisen palvelutuotannon tehostaminen ja aluekehitys.

Valtiovarainhallinnon toimialaan kuuluvan omaisuuden hallinta

Ministeriön ohjausvastuulla olevat yhtiöt harjoittavat pankkitoimintaa, teollisuutta, sijoitustoimintaa ja palvelutuotantoa. Valtion omaisuuden tuoton osalta tavoitteena on vähintään ao. toimialan keskimääräinen tuotto valtion yhtiöihin ja liikelaitoksiin sijoittamalle pääomalle. Valtion omaisuuden myynnistä päätetään tapauskohtaisesti eduskunnan myöntämin valtuuksin.

Hallinnonalan ohjaus ja yhteistyö

Tavoitteena valtiovarainministeriön hallinnonalalla on Suomen valtionhallinnon parhaiten toimiva hallinnonalan ohjaus, jonka lähtökohtana on tuloksellisuuden ja sille edellytyksiä luovien tekijöiden tasapainoinen tarkastelu. Vaikuttavuuden ja palveluiden laadun ohella tarkastellaan mm. prosessin ja rakenteiden toimivuutta, resurssien taloudellista ja tuottavaa hyödyntämistä sekä henkilöstön osaamista.

Hallinnonalan menot luvuittain vuosina 2000—2002



v. 2000
tilinpäätös
1000 €
v. 2001
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2002
varsinainen
talousarvio
1000 €

Muutos 2001—2002
    1000 € %







01.
Valtiovarainministeriö
26 962
23 864
31 533
7 669
32
03.
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus
3 123
3 174
3 468
294
9
05.
Valtiokonttori
37 583
36 826
33 230
- 3 596
- 10
07.
Valtion maksamat eläkkeet ja
korvaukset
2 449 065
2 597 377
2 728 543
131 166
5
18.
Verohallinto
288 924
301 442
318 046
16 604
6
39.
Eräät siirrot Ahvenanmaan
maakunnalle
177 638
169 702
167 782
- 1 920
- 1
40.
Tullilaitos
96 546
101 296
111 227
9 931
10
52.
Tilastokeskus
34 310
34 384
36 458
2 074
6
70.
Hallinnon kehittämiskeskus
673




80.
Hallinnon uudistaminen ja eräät
henkilöstöhallinnon tukitoimenpiteet
8 834
11 336
9 783
- 1 553
- 14
81.
Eräät hallinnonaloittain jakamattomat menot
730 411
699 342
831 380
132 038
19
82.
Korvaukset rahastoille ja rahoitus-
laitoksille
74 141
74 659
7 038
- 67 621
- 91
84.
Kansainväliset rahoitusosuudet
3 125
3 397
1 488
- 1 909
- 56
90.
Suomen maksuosuudet Euroopan unionille
1 101 122
1 209 608
1 348 000
138 392
11
99.
Muut valtiovarainministeriön
hallinnonalan menot
2 410
4 255
60 965
56 710
1 333

Yhteensä
5 034 867
5 270 661
5 688 941
418 280
8

  Henkilöstön kokonaismäärä 10 480 10 580 10 690