Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       02. Ulkomaalaisvirasto
       05. Lääninhallitukset
       06. Rekisterihallinto
       07. Kihlakunnat
       75. Poliisitoimi
            21. Toimintamenot
       80. Pelastustoimi
       90. Rajavartiolaitos
       97. Avustukset kunnille

Talousarvioesitys 2002

75. PoliisitoimiPDF-versio

Selvitysosa:

Tehtävät ja keskeiset toimintaympäristön muutokset

Poliisi turvaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta sekä ennalta estää rikoksia, selvittää niitä ja saattaa ne syyteharkintaan. Poliisin tietoon tullut rikollisuus on ollut selvässä kasvussa. Erityisesti huumausainerikollisuus on kasvanut viime vuosien aikana. Rikollisuuden monimutkaistuminen ja ammattimaistuminen lisäävät poliisin työmäärää tehtävämäärien kasvun lisäksi. Liikennesuoritteiden määrä kasvaa tasaisesti. Poliisin hälytystehtävät ja yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tehtävät ovat kasvaneet viime vuosina huomattavasti.

Poliisipalvelujen kysyntä ja saatavuus sekä toiminnan laajuus:
  1999 2000 2001 2002
  toteutuma toteutuma ennakoitu arvio
         
Hälytystehtävät, lkm 863 700 909 114 920 000 940 000
Rikoslakirikokset, lkm 508 483 528 583 530 000 540 000
Poliisin selvittämät rikoslakirikokset, lkm 284 673 306 742 310 000 320 000
Keskeiset lupapalvelut, lkm (passit, ajokortit, henkilökortit, aseluvat) 882 978 874 266 900 000 900 000
Toimipaikat, lkm 256 250 250 225
— joista avoinna joka arkipäivä 246 240 240 220

Toimintalinjat ja tavoitteet

Poliisin palvelutaso ja turvallisuuden taso pidetään vähintään 1990-luvun lopun tasolla. Kansalaisten luottamus poliisin toimintaan pyritään säilyttämään edelleen korkeana. Tavoitteena on, ettei kansalaisten turvattomuuden tunne lisäänny. Kansalaiset ja paikalliset toimijat otetaan entistä enemmän mukaan ennaltaehkäisevään turvallisuustyöhön. Toteutetaan alueellisesti ja paikallisesti laadittuja turvallisuussuunnitelmia.

Hälytyspalvelujen saatavuus pidetään vuoden 1999 tasolla. Varmistetaan hälytyspäivystysten palvelukyky poliisitoiminnassa hätäkeskusuudistuksen yhteydessä.

Huumerikollisuuden kasvun estämiseksi toteutetaan poliisin huumausaineiden vastaista strategiaa ja valtioneuvoston tekemää päätöstä huumausainepolitiikan tehostamisesta. Huumausainerikoksilla saadun taloudellisen hyödyn jäljitystä ja pois saamista parannetaan.

Talousrikollisuus ja harmaa talous vähentyy. Toteutetaan talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaohjelmaa. Torjutaan rahanpesua. Torjutaan euron käyttöönottoon liittyviä turvallisuusuhkia. Rikosten selvitystaso ei laske.

Poliisin toimintaa kehitetään ulkoisen ja sisäisen arvioinnin, mm. poliisitoiminnan arviointi ja toimintaedellytysten turvaaminen -hankkeen tuloksia hyväksikäyttäen.

Sisäasiainministeriö on asettanut poliisille seuraavat tavoitteet:
  1999 2000 2001 2002
  toteutuma toteutuma ennakoitu arvio
         
Toimintavalmiusaika kiireellisissä hälytystehtävissä, keskimäärin min. 13,4 11,9 13 13
Toimintavalmiusaika 70 %:ssa kiireellisissä A-luokan hälytystehtävissä, keskimäärin enintään min.   11 13 13
Poliisin paljastamat törkeät huumausainerikokset 958 740 950 980
Rikosten selvitystaso, %        
— törkeät yksilöön kohdistuvat rikokset 81,6 79,7 80 80
Takaisin saatu rikoshyöty talousrikoksissa        
— % ilmoitetuista rikosvahingoista 23 38 15 15
— milj. € 29 41    
Vakavat tieliikenneonnettomuudet 6 988 6 607 6 800 6 800
         
         
         
Toimintamenomomentilta palkattu henkilöstö        
Poliisimiehet, keskimäärin 7 960 8 030 8 202 8 220
Muu henkilöstö, keskimäärin 2 543 2 623 2 647 2 600
Yhteensä 10 503 10 653 10 849 10 820
         
Poliisikoulussa aloittaneet 312 426 360 288
Poliisikoulusta valmistuneet 312 195 314 426
         
Toimintamenomomentin rahoitus, milj. €        
Edelliseltä vuodelta siirtyvä rahoitus 19,5 15,3 12,0 7,7
Talousarviovuoden rahoitus 466,0 483,0 512,8 501,8
Nettobudjettitulot 6,2 5,0 4,2 35,3
Yhteensä 491,8 503,3 529,0 544,8
./. Menot 476,5 491,3 521,3 534,6
Siirtyy seuraavaan vuoteen 15,3 12,0 7,7 10,2
         
Poliisitoimen taloudellisuus        
kustannukset euroa/asukas v. 2000 tasossa 103 102 106 106
Julkisten menojen hintaindeksin osaindeksi: poliisi ja rajavartiolaitos 108,9 114,0 116,3 119,8

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 501 837 000 euroa.

Selvitysosa:

 Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 537 156 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 32 292 000
Muut toimintamenot 504 864 000
Bruttotulot 35 319 000
Maksullisen toiminnan tulot ulkopuolisilta 32 292 000
Muut tulot 3 027 000
Nettomenot 501 837 000

Momentille on nettobudjetoitu 31 115 000 euroa lupahallinnon tuloina, jotka on aiemmin tuloutettu momentille 12.26.(75).

Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 2 501 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin, 15 000 000 euroa tasokorotuksina, 87 000 euroa kolmen henkilötyövuoden siirtona momentilta 31.24.21 sekä 53 000 euroa yhden henkilötyövuoden siirtona momentilta 21.02.21.

Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 3 381 000 euroa hätäkeskustoiminnan menojen siirtona momentille 26.80.21, 5 550 000 euroa siirtona momentille 33.33.63 oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoina sekä 336 000 euroa hallinnonalan yhteisten tietohallintomenojen siirtona momentille 26.01.22.

Valtiovarainvaliokunta:

Hallitus on ehdottanut poliisille 500,8 miljoonan euron (2 977 miljoonaa markkaa) suuruista nettomäärärahaa toimintamenoihin. Oikaisuerien jälkeen näihin menoihin on käytettävissä noin 537,5 miljoonaa euroa, missä lisäystä kuluvaan vuoteen on 4,8 prosenttia. Lisäyksestä huolimatta määrärahat eivät saadun selvityksen mukaan riitä poliisin toiminnalle asetettavien vaatimusten täyttämiseen.

Lukuperustelujen selvitysosan mukaan poliisin tietoon tullut rikollisuus on ollut selvässä kasvussa. Erityisesti huumausainerikollisuus on kasvanut viime vuosien aikana. Rikollisuuden monimutkaistuminen ja ammattimaistuminen lisäävät poliisin työmäärää tehtävämäärien kasvun lisäksi.

Nykyisen hallituksen hallitusohjelmassa on todettu, että poliisin voimavaroja lisätään ja vahvistetaan toimintaedellytyksiä estää huumausainerikollisuutta, selvittää talousrikoksia sekä ehkäistä järjestäytynyttä rikollisuutta. Valtiovarainvaliokunta piti kuluvan vuoden talousarviosta antamassaan mietinnössä VaVM 43/2000 vp tärkeänä, että poliisin määrärahat ovat hallitusohjelman edellyttämällä tasolla siten, että poliisin palvelujen saatavuus myös suurten kaupunkien ulkopuolella voidaan turvata. Käytännössä tämä tarkoittaa, että on huolehdittava poliisien määrän riittävyydestä.

Sopeuttamissuunnitelmien ja rahoituslaskelmien pohjalta näyttää siltä, että poliisimiesten määrä voitaneen pitää ensi vuonnakin kuluvan vuoden tasolla. Käytännössä tämä tarkoittaisi pahimmassa tapauksessa sitä, että ensi vuonna valmistuvista poliisimiehistä noin 120—170 poliisia ei pystyttäisi palkkaamaan vuoden 2002 määrärahoilla.

Valtiovarainvaliokunta kiinnittää huomiota poliisin toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin. Myös viime aikojen kehitykseen liittyy piirteitä, jotka vaikuttavat poliisin toimintaan. Yhtenä esimerkkinä näistä on Yhdysvaltoihin kohdistunut terrori-isku, joka on heijastunut myös Suomen poliisin toimintaan. Ennen muuta terrorismin uhka merkinnee tarvetta lisätä suojelupoliisin voimavaroja.

Vuonna 2002 jouduttaneen investoimaan myös telepakkokeinojen käytön mahdollistavaan tekniikkaan ja lisääntyviin käyttökustannuksiin. Telepakkokeinojen käyttö on olennainen osa kaikkein vakavimman rikollisuuden, myös terrorismina ilmenevien rikosten, ennalta estämistä ja rikosten selvittämistä. Ensimmäiset asiantuntija-arviot osoittavat, että ensi vuonna näihin saatetaan joutua investoimaan noin 3,5 miljoonaa euroa. Vuosina 2003 ja 2004 lisäinvestointien tarve lienee kumpanakin vuonna yli 5 miljoonaa euroa.

Kuluvan vuoden talousarvioesityksen käsittelyn yhteydessä valiokunta piti tärkeänä, että poliisitoimen vaatima kokonaisrahoitustarve selvitetään pikaisesti. Saadun selvityksen mukaan kuluvana vuonna poliisin rahoitustilannetta ja syitä vallitsevaan tilanteeseen on arvioinut ulkopuolinen, sisäasiainministeriön asettama selvitysmies. Selvitykset ovat osoittaneet, että poliisin rahoitustaso muuhun kuin palkkojen ja vuokrien maksuun on laskenut kestämättömälle tasolle.

Valtiovarainvaliokunta pitää tärkeänä, että hallitus seuraa poliisihallinnon selviytymistä edellä todetuista ja muista velvoitteista. Mikäli erityisesti sellaiset tekijät, jotka eivät olleet tiedossa talousarvioesityksen valmisteluvaiheessa, aiheuttavat lisäystarvetta, tätä koskevat esitykset on tuotava eduskuntaan pikaisesti.

Edellä todetun perusteella momentille lisätään 1 000 000 euroa suojelupoliisin toiminnan turvaamiseen.


2002 talousarvio 501 837 000
2001 talousarvio 498 358 822
2001 I lisätalousarvio 14 423 797
2000 tilinpäätös 483 041 443

70. Viranomaisradioverkon rakentaminen ja käyttö (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 39 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää viranomaisradioverkon rakentamiseen ja rakentamisen aikaisten käyttömenojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää enintään seitsemän henkilötyövuoden palkkaamiseen projektitehtäviä varten.

Sisäasiainministeriö oikeutetaan tekemään viranomaisradioverkon toteuttamiseen liittyviä sopimuksia vuonna 2002 siten, että valtuuden käytöstä aiheutuvat menot saavat olla vuonna 2003 enintään 19 500 000 euroa, josta rakentamiseen 2 000 000 euroa ja käyttöön 17 500 000 euroa.

Selvitysosa:Viranomaisradioverkko on turvallisuusviranomaisten sisäiseen käyttöön tarkoitettu radioverkko, jota voidaan joustavasti käyttää myös viranomaisten keskinäisenä yhteistoimintaverkkona. Verkko korvaa viranomaisten erillisverkot, jotka jouduttaisiin kiireellisesti uusimaan niiden teknisen ja toiminnallisen ikääntymisen takia. Määrärahasta 23 200 000 euroa on varattu Lapin verkon rakentamiseen ja 16 000 000 euroa vuoden 2002 rakentamisen aikaisiin verkon käyttömenoihin.

Kiinteän perusverkon veroton kustannusarvio on 134 550 000 euroa.


2002 talousarvio 39 200 000
2001 talousarvio 44 233 425
2001 I lisätalousarvio
2000 tilinpäätös 53 820 136