Talousarvioesitys 2002
70. Viestintävirasto
Selvitysosa:Luvun nimike on muutettu. Viestinnän ja tietoverkkojen tekninen kehitys jatkuu nopeana. Televiestintä, tietotekniikka ja joukkoviestintä lähentyvät toisiaan. Sähköinen kaupankäynti lisääntyy ja teletoiminnan tietoturvallisuus muodostuu entistä tärkeämmäksi. Elinkeinoelämän ja yhteiskunnan toimintojen riippuvuus televiestinnästä kasvaa. Kilpailu viestinnän toimialalla ja uusien viestintäpalvelujen valikoima lisääntyy.
Viestintävirasto seuraa viestintälainsäädännön uudistamista. Viestinnän eri alojen sääntelyn yhdistävää viestintämarkkinalakia valmistellaan. Myös Euroopan unionissa valmistellaan uuden tekniikan vaatimuksia vastaavia direktiivejä, jotka säätelevät viestintämarkkinoita ja joiden tarkoituksena on edistää kilpailua viestinnän toimialalla koko EU:ssa.
Radiolaitteiden määrän nopeasta kasvusta johtuen radiotaajuuksien kysyntä jatkuu voimakkaana. Radiolaitteiden määrän kasvua edistävät uusien radioverkkojen tarjoamat entistä monipuolisemmat palvelut ja radiolaitteiden ja -palvelujen hintojen lasku.
Viestintäviraston asemaa ja tehtäviä kehitetään yleisen tietoyhteiskuntakehityksen vaatimalla tavalla. Tavoitteena on, että Viestintävirastosta kehittyy viestinnän ja tietoyhteiskuntapalvelujen hallintoasioiden yleinen hallintoviranomainen. Tarkoituksena on antaa eduskunnalle hallituksen esitys postipalvelulain (313/2001) muuttamisesta siten, että Viestintävirasto saa postipalveluiden varmennustehtävät.
Viestintäviraston toiminnan tavoitteena on Suomen tietoyhteiskuntakehityksen edistäminen. Viestintävirasto seuraa palvelujensa laatua asiakaskyselyjen avulla.
Liikenne- ja viestintäministeriö on alustavasti asettanut Viestintävirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2002:
Radiotaajuuksien käytön yleissuunnittelu ja taajuuksien osoittaminen asiakkaille
Viimeistellään kansallisessa valmisteluryhmässä Suomen tavoitteet ja päämäärät vuoden 2003 radioviestintäkonferenssiin (WRC-2003). Ryhmä pidetään avoimena kaikille intressiryhmille. Sen määrittelemien kansallisten tavoitteiden pohjalta vaikutetaan ITU:ssa ja CEPTissä tehtävään valmistelutyöhön siten, että syntyy pohja Suomen tavoitteiden toteutumiselle itse konferenssissa.
Määritellään teollisuuden, kaupan, kuljetussektorin, palvelualojen ja kunnallistekniikan taajuustarpeita yhdessä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Vaikutetaan eurooppalaisiin taajuuksienkäyttösuunnitelmiin siten, että Suomessa on jatkuvasti käytettävissä radiotaajuuksia kysyntää vastaavasti.
Varmistetaan UMTS-verkkojen kaupallisen käynnistymisen edellytykset taajuus- ja lupa-asioiden osalta. Kansainvälisissä järjestöissä tuetaan aktiivisesti hankkeita, jotka edistävät UMTSin suotuisaa käynnistymistä. Pyritään vaikuttamaan yhdessä kansallisten intressiryhmien kanssa kansainväliseen päätöksentekoon siten että UMTSin lisätaajuudet saadaan koko Euroopassa käyttöön tarkoituksenmukaisimmalla tavalla.
Huolehditaan siitä, että radiolaitteiden käyttäjien pätevyystutkintojen vaatimukset ovat jatkuvasti kansainvälisten sopimusten ja suositusten mukaiset. Tutkintoja järjestetään ja pätevyystodistuksia myönnetään kysyntää vastaavasti.
Uusitaan lupakäsittelyjärjestelmä (RAHAS-hanke) siten, että käsittelykustannukset alenevat, käsittelyajat lyhenevät ja saadaan käyttöön sähköinen asiointi. Vuonna 2002 suunnitellaan järjestelmän tietokanta ja ensimmäiset ohjelmistot.
Markkinavalvonta
Huolehditaan markkinavalvonnan ja radiotaajuuksien käytön valvonnan avulla siitä, että radioviestinnän häiriöiden määrä ei Suomessa kasva, vaikka radiolaitteiden ennakkovalvonnasta on siirrytty jälkikäteisvalvontaan.
Teletoiminnan ohjaus ja valvonta
Varmistetaan, että teletoiminnassa ja televiestinnässä noudatetaan telemarkkinalakia, lakia sähköisistä allekirjoituksista ja lakia yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta ja näiden lakien nojalla annettuja säädöksiä ja määräyksiä.
Varmistetaan rajallisten tunnusresurssien tehokas käyttö ja huomioidaan tulevaisuuden tarpeet sekä varmistetaan numerointi- ja osoitejärjestelmien käyttäjäystävällisyys.
Varmistetaan teknisillä säädöksillä ja valvonnalla telepalvelujen käyttäjien yksityisyyden suoja ja mahdollisuudet saada keskenään kilpailevia, laadukkaita, edullisia ja turvallisia telepalveluja.
Kehitetään Viestintävirastosta tietoliikenneturvallisuuden (COMSEC), varmennepalveluiden ja tietoturvaloukkausten havainnoinnin ja ennaltaehkäisemisen (CERT) hallintoviranomainen.
Vaikutetaan kansainvälisessä yhteistyössä niin, että Suomen kansalliset näkökannat on otettu huomioon EU:n säädöksissä ja muissa kansainvälisissä säädöksissä.
Valmistellaan yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa EU:n telealan uusien direktiivien edellyttämät muutokset kansallisiin säädöksiin.
Selvitetään eri viestintämuotojen ja viestintäverkkojen yhdentymisen edellyttämät muutokset teletoiminnan valvontaan ja tekniseen ohjaukseen.
Standardointi
Varmistetaan, että Suomen kansalliset edut saadaan koordinoidusti mukaan kansainväliseen tele- ja postistandardointiin.
Postitoimen ohjaus ja valvonta
Valvotaan uuden postipalvelulain noudattamista painopistealueina toimipaikkaverkko- sekä postilähetysten toimitusnopeutta koskevien velvoitteiden toteutuminen postipalvelutoiminnassa ja varaudutaan huolehtimaan viranomaistehtäviksi muuttumassa olevista postipalvelujen varmennustehtävistä.
Televisiotoiminnan ohjaus ja valvonta
Valvotaan televisio- ja radiotoimintalainsäädännön sekä televisio- ja radiotoiminnan harjoittajille asetettujen toimilupaehtojen noudattamista. Valvonnan painopistealueena on uusien DigiTV-toimiluvanhaltijoiden harjoittama televisiotoiminta.
Toimilupamaksut
Peritään tv-toimiluvanhaltijoilta yleisradiotoiminnan edistämiseen tarkoitetut toimilupamaksut. Maksujen perinnässä otetaan huomioon televisiotoiminnan rahoitusta koskevan liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen pohjalta valmisteltavat valtion televisio- ja rahastolakiin tehtävät muutokset.
Internetin verkkotunnusten hallinnointi
Kehitetään Internetin FI-maatunnukseen perustuvien suomalaisten verkkotunnusten hallinnointia nimenhaltijoiden oikeudet huomioiden. Tavoitteena on mahdollistaa tunnusten laaja- alainen ja asiakastarpeisiin perustuva käyttö. Hallinnoinnissa varaudutaan sopeutumaan Internetin kehityksen edellyttämiin lainsäädäntö- ja toimintamallimuutoksiin.
Televisiomaksujen hallinto
Televisiomaksuhallinnon kustannukset suhteessa kerättyihin televisiomaksutuloihin ovat korkeintaan 3 %.
Vuoden 2002 lopussa on vähintään 2 025 000 kpl televisiomaksun maksajaa ja erilaisilla kampanjoilla ja televisiomaksutarkastuksella hankitaan vähintään 65 000 kpl uutta televisioilmoitusta.
Taloustavoitteet
Teletoiminnan ja tietoturvallisuuden teknisen ohjauksen ja valvonnan sekä telealan standardoinnin kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja vuonna 2002 ovat korkeintaan 0,60 euroa/yleisen televerkon liittymä. Liittymien määrä sisältää kiinteän puhelinverkon ja matkaviestinverkon liittymät vuoden lopussa.
Radiotaajuuksiin ja radiolähettimien lupiin liittyvien Viestintäviraston suoritteiden hinnat eivät nouse.
Viestintäviraston maksullisen toiminnan kustannusvastaavuustavoite vuonna 2002 on 99 %.
Viestintäviraston menot ja tulot on otettu huomioon nettobudjetoidulla momentilla 12.31.70.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (euroa): | |||
---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | |
toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Tuotot | |||
Radiohallinto | 9 218 000 | 10 061 000 | 10 834 000 |
Telehallinto ja standardointi | 3 171 000 | 3 411 000 | 4 126 000 |
Televisiomaksuhallinto | 9 029 000 | 9 692 000 | 10 316 000 |
Posti- ja mediahallinto | 1 809 000 | 2 131 000 | 2 544 000 |
Tuotot yhteensä | 23 227 000 | 25 295 000 | 27 820 000 |
Kustannukset | |||
Radiohallinto | 8 625 000 | 9 978 000 | 10 442 000 |
Telehallinto ja standardointi | 2 902 000 | 3 384 000 | 4 795 000 |
Televisiomaksuhallinto | 9 029 000 | 9 692 000 | 10 316 000 |
Posti- ja mediahallinto | 1 682 000 | 2 064 000 | 2 434 000 |
Kustannukset yhteensä | 22 238 000 | 25 118 000 | 27 987 000 |
Ylijäämä(+) / Alijäämä(-) | |||
Radiohallinto | 593 000 | 83 000 | 392 000 |
Telehallinto ja standardointi | 269 000 | 27 000 | -669 000 |
Televisiomaksuhallinto | - | - | - |
Posti- ja mediahallinto | 127 000 | 67 000 | 110 000 |
Ylijäämä/alijäämä yhteensä | 989 000 | 177 000 | -167 000 |
Kustannusvastaavuus % | |||
Radiohallinto | 107 | 101 | 104 |
Telehallinto ja standardointi | 109 | 101 | 86 |
Televisiomaksuhallinto | 100 | 100 | 100 |
Posti- ja mediahallinto | 107 | 103 | 104 |
Kustannusvastaavuus % yhteensä | 104 | 101 | 99 |