Talousarvioesitys 2002
73. Kasvintuotannon tarkastuskeskus
Selvitysosa:Kasvintuotannon tarkastuskeskus (KTTK) toimii kansainvälisen kasvinsuojelun yleissopimuksen edellyttämänä ja kasvinsuojelulaissa tarkoitettuna kasvinsuojeluviranomaisena, siemenkauppalaissa tarkoitettuna sertifiointi- ja valvontaviranomaisena, vastaa rehulain, lannoitelain sekä taimiaineistolain mukaisesta tuotannon, markkinoinnin ja maahantuonnin valvonnasta ja eläinjätelaitosten valvonnasta eläintautilain perusteella sekä hoitaa torjunta-ainelaissa säädettyjä tehtäviä. Luonnonmukaisen maataloustuotannon valvontajärjestelmän ohjaus ja rekisterinpito on keskitetty Kasvintuotannon tarkastuskeskukseen ja lisäksi tarkastuskeskus on määrätty toimimaan kasvisten laatuluokituksen valvonnasta vastaavien viranomaisten keskustoimistona. Tarkastuskeskukselle on lisäksi annettu tehtäväksi EU-tukien hallinnointiin ja valvontaan liittyviä tehtäviä.
Toimintalinjat vuoteen 2005: Kasvintuotannon tarkastuskeskuksen tehtävät liittyvät olennaisesti elintarvikkeiden kansallisen laatustrategian toteuttamiseen yhdessä maa- ja metsätalousministeriön, Elintarvikeviraston ja Eläinlääkintä- ja elintarviketutkimuslaitoksen kanssa. Tavoitteena on varmistaa elintarvikkeiden turvallisuus ja muu laatu kehittämällä tuotantoketjun kaikkien osien valvontaa, lisätä kuluttajien luottamusta tuotantomenetelmiin ja lopputuotteisiin sekä edistää maa- ja elintarviketalouden kilpailukykyä. Tarkastuskeskuksen toiminnan tavoitteena on siten turvata maatalouden, puutarhatalouden ja metsätalouden toimintaedellytyksiä ja vahvistaa tuotannon kilpailukykyä.
Maa- ja metsätalousministeriö on vuoden 2002 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen asettanut alustavasti Kasvintuotannon tarkastuskeskukselle seuraavat tulostavoitteet:
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet:
- Varmistetaan maatalouden tuotantopanosten valvonnalla niiden korkea laatu ja turvallisuus ihmisten ja eläinten terveydelle ja ympäristölle. Elintarviketurvallisuuden kannalta esimerkiksi BSE-taudin vastustamiseksi on tärkeää suunnitelmallisella ja ennaltaehkäisevällä valvonnalla varmistaa, ettei maatalouden tuotantopanosten kautta elintarvikeketjuun leviä ihmiselle tai kotieläimille haitallisia organismeja tai haitta-aineita.
- Varmistetaan hyvän kasvinterveystilanteen ylläpitämiseksi ja edistämiseksi kansallisella ja yhteisötasolla edelleen tarkoituksenmukaiset tarkastus- ja valvontatoimenpiteet.
- Tuetaan luonnonmukaisen tuotannon pitkäjänteistä kehittämistä tarkastus- ja valvontatoimenpiteillä.
- Kehitetään riskinarviointimenetelmiä sekä tehostetaan riskinhallintaa vastaamaan toimintaympäristön ja asiakkaiden tarpeiden muutoksia.
- Valmistaudutaan geenimuunnettujen siementen ja rehuvalmisteiden valvontaan selvittämällä tarvittavat menetelmät, tarve ja niiden kustannukset.
Palvelutavoitteet:
- Parannetaan palveluiden tasapuolista saatavuutta koko maassa. Asiakaspalautejärjestelmää laajennetaan koskemaan mahdollisimman monipuolisesti tarkastuskeskuksen palveluita.
- Kehitetään sähköistä asiointia tarkastuskeskuksen tehtäväalueella erillisen suunnitelman mukaisesti. Tavoitteena on toiminnan joustavuuden ja palvelunopeuden sekä tuottavuuden parantaminen asiakkaiden kannalta. Tuottavuuden arvioidaan näillä toimenpiteillä parantuvan 2 %.
Toiminnalliset tavoitteet:
- Tarkastuskeskuksen oman toiminnan kehittämiseksi maa- ja metsätalousministeriö on teettänyt keskuksesta ulkopuolisen arvioinnin, jonka tuloksia käytetään tulosohjauksen parantamiseen, johtamisjärjestelmien kehittämiseen, sisäisen toiminnan järjestelmien edistämiseen ja toiminnan arviointimenetelmien luomiseen.
- Kasvintuotannon tarkastuskeskus ohjaa työvoima- ja elinkeinokeskusten maaseutuosastoja kasvintuotannon valvonta- ja tarkastustehtävissä. Varataan TE-keskuksille riittävät resurssit näiden tehtävien hoitamiseen.
- Tarkastuskeskus avustaa ministeriötä erikseen sovittavalla tavalla toimialaansa liittyvien säännösten valmistelussa EU-toimielimissä ja kansallisessa säädösvalmistelussa.
Viraston toimintamenojen ja henkilötyövuosien arvioidaan jakautuvan vuonna 2002 tehtävittäin seuraavasti: | |||
---|---|---|---|
Menot | Tulot | Htv | |
1) | milj. € | milj. € | |
Kasvinsuojelu ja taimituotannon valvonta | 1,774 | 0,363 | 33 |
Kasvisten laadunvalvonta | 0,155 | 0,010 | 2 |
Torjunta-aineiden rekisteröinti | 0,632 | 1,682 | 12 |
MKO, torjunta-ainetehtävät | 0,118 | 2 | |
Rehuvalvonta | 1,497 | 0,555 | 31 |
Lannoitevalvonta | 0,353 | 0,252 | 7,2 |
MKO:n liiketaloudelliset palvelut | 0,469 | 0,201 | 9,3 |
Muut MKO:n tehtävät | 0,555 | 0,051 | 11,5 |
Siementuotannon ja kaupan valvonta | 3,160 | 2,457 | 51 |
Luonnonmukaisen tuotannon valvonta | 1,438 | 1,492 | 6 |
STO:n liiketaloudelliset palvelut | 0,101 | 0,100 | 2 |
Viljan laadun tarkastus | 0,440 | 0,064 | 7 |
Muut tehtävät | 0,996 | 16 | |
Yhteensä | 11,6882) | 7,227 | 190 |
1) MKO = Maatalouskemian osasto, STO = Siementarkastusosasto.
2) Menoja arvioidaan kertyvän yhteensä 11,907 milj. euroa. Tästä 0,219 milj. euroa arvioidaan katettavan vuodelta 2001 siirtyvillä määrärahoilla.
Maksullisen toiminnan kehitystä kuvaava tunnuslukutaulukko: | |||
---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | |
toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Maksuperustelain mukainen maksullinen julkisoikeudellinen toiminta: | |||
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) | 3 666 | 4 879 | 4 877 |
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) | 3 603 | 4 217 | 4 216 |
Käyttöjäämä (t€) | 63 | 662 | 661 |
— % tuotoista | 1,7 | 13,6 | 13,6 |
Osuus yhteiskustannuksista (t€) | 858 | 911 | 900 |
Kustannukset yhteensä (t€) | 4 461 | 5 128 | 5 116 |
Ylijäämä I (+) / Alijäämä (-) (t€) | -795 | -249 | -239 |
— % tuotoista | -21,7 | -5,1 | -4,9 |
TA:ssa valtion vastuulle (MKO) (t€) | 224 | 249 | 239 |
Ylijäämä II (+) / Alijäämä (-) (t€) | -571 | 0 | 0 |
Kustannusvastaavuus % (tuotot % kustannuksista) | 82,2 | 95,1 | 95,3 |
Erillislakien mukainen maksullinen toiminta (lannoite- ja torjunta-ainelaki): | |||
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) | 1 966 | 1 884 | 1 934 |
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) | 583 | 680 | 732 |
Käyttöjäämä (t€) | 1 383 | 1 204 | 1 202 |
Osuus yhteiskustannuksista (t€) | 198 | 228 | 244 |
KTTK:n kustannukset yhteensä (t€) | 781 | 908 | 976 |
MTT:n kustannukset (t€) | 379 | 381 | 381 |
Muiden TA-viranomaisten kustannukset (t€) | 439 | 544 | 577 |
Kokonaiskustannukset yhteensä (t€) | 1 599 | 1 833 | 1 934 |
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) (t€) | 367 | 51 | 0 |
— % tuotoista | 18,7 | 2,7 | 0 |
Maksuperustelain mukainen liiketaloudellinen toiminta: | |||
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) | 384 | 366 | 365 |
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) | 339 | 347 | 347 |
Käyttöjäämä (t€) | 45 | 19 | 18 |
Osuus yhteiskustannuksista (t€) | 197 | 204 | 204 |
Kustannukset yhteensä (t€) | 536 | 551 | 551 |
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) (t€) | -152 | -185 | -186 |
Hintatuki (MKO:n suoritteet) (t€) | 152 | 185 | 186 |
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) hintatuen jälkeen (t€) | 0 | 0 | 0 |
21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 11 688 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää myös rehu- ja lannoitevalmisteiden ja torjunta-aineiden analyysitoiminnan suoritteiden hintojen alentamiseen enintään 186 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 42 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin, sekä 203 915 euroa BSE-valvontaohjelmaan ja elintarviketurvallisuuteen liittyvinä valvonta- ja tarkastustehtävien menoina. Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyen esityksen laiksi metsänviljelyaineiston kaupasta. Esityksen perusteella metsänviljelyaineiston tuotannon ja markkinoinnin valvonta siirtyy maa- ja metsätalousministeriöltä sekä Metsäntutkimuslaitokselta Kasvintuotannon tarkastuskeskuksen tehtäväksi vuoden 2003 alusta. Lain voimaantulon edellyttämiä tehtäviä varten määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 41 000 euroa. Tarkastuskeskukselle myönnettyä ulkopuolista rahoitusta on otettu huomioon lisäyksenä 51 000 euroa. Menoa vastaava tulo on huomioitu momentin 12.30.73 mitoituksessa. Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 108 000 euroa siirtona momentille 30.72.21.
Määrärahasta arvioidaan käytettävän maksullisen palvelutoiminnan menoihin 5 536 000 euroa. Rehuvalvonnassa valvonta-analyyseistä aiheutuvista kokonaiskustannuksista sekä rehulain ja eläintautilain perusteella tapahtuvista hygieniaan liittyvän omavalvonnan tarkastuksista valtiolle aiheutuvista kokonaiskustannuksista jätetään valtion vastuulle 30 %. Rehujen, lannoitteiden ja torjunta-aineiden palveluanalyysien hintatuki on välttämätöntä alan kilpailevien laboratorioiden voimakkaan subventoinnin johdosta. Liikeperiaatteiden mukaan hinnoiteltavan rehu-, lannoite- ja torjunta-ainevalvonnan analyysivalikoima on pidettävä laajana virallista valvontaa varten. Ilman tukea analyysien määrä laskee ja viranomaisanalyysien yksikkökustannukset nousevat. Torjunta-aineiden rekisteröinnin ja valvonnan maksullisen toiminnan menot ovat vastaavasti 708 000 euroa. Toiminnasta kertyvät tulot on merkitty momentille 12.30.73.
2002 talousarvio | 11 688 000 |
2001 talousarvio | 11 102 085 |
2001 lisätalousarvio | 190 389 |
2000 tilinpäätös | 10 175 370 |