Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2002

35. YMPÄRISTÖMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:Ympäristöministeriön hallinnonalan tehtävät koostuvat alueidenkäytön suunnittelusta, asumisesta ja rakentamisesta sekä luonnon ja ympäristön suojelusta. Hallinnonala edistää luonnon, yhdyskuntien, ihmisten elinolojen sekä talouden ja kulttuurin kestävää kehitystä. Tavoitteena on hyvä ja turvallinen elinympäristö, luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen, ympäristöhaittojen ehkäiseminen, asunto-olojen kehittäminen sekä rakennetun kulttuuriympäristön hyvä hoito.

Keskeiset ympäristökysymykset, kuten ilmastomuutos, otsonikerroksen oheneminen, biologisen monimuotoisuuden turvaaminen, Itämeren tilan parantaminen ja ympäristön muu pilaantumisen ehkäiseminen ovat suurelta osin rajat ylittäviä ja niiden ratkaisut vaativat jatkossakin kansainvälistä yhteistyötä. Kansainvälisten sopimusten toimeenpano kansallisesti edellyttää alueellisia ja paikallisia toimia.

Hallinnon ohjauskeinoista ovat eri hallinnonalojen ja muiden toimijoiden päätöksentekoon vaikuttaminen ja ympäristötavoitteiden sisällyttäminen tuotteiden ja palveluiden suunnitteluun, tuotantoon ja käyttöön nousseet entistä tärkeämmiksi. Ympäristösuojelun tehostamisessa korostuu ympäristöpolitiikan yhdentämisen myötä jokaisen hallinnonalan vastuu oman alansa ympäristötavoitteiden asettamisessa ja saavuttamisessa.

Pääkaupunkiseudun ja kasvukeskusten väestönkasvu heijastuu paineena kaavoitukseen, rakentamiseen ja asumiseen. Toisaalta vähenevän väestön alueet vaativat erityisiä toimenpiteitä. Rakentamisen laadulle ja ekologiselle kestävyydelle asetetaan kasvavia vaatimuksia.

Kansainvälinen yhteistyö

EU:n pohjoisen ulottuvuuden politiikan toteuttamiseen vaikutetaan Itämeren, Barentsin, arktisen alueen sekä pohjoismaiden ympäristöyhteistyössä. EU:n pohjoisen ulottuvuuden toimintaohjelmalla edistetään Venäjän ja Baltian maiden ympäristöongelmien ratkaisua, luonnonvarojen kestävää käyttöä ja vahvistetaan ympäristöhallintoa. Ympäristöasiat sisällytetään myös taloudelliseen, erityisesti energia- ja liikenneyhteistyöhön.

Suomi vaikuttaa aktiivisesti EU:n kuudennen ympäristöohjelman, EU:n kestävän kehityksen strategian ja eri sektoreille laadittujen ympäristönsuojelua ja kestävää kehitystä edistävien strategioiden toimeenpanoon.

EU:n laajentumisneuvotteluissa pyritään siihen, että hakijamailla on edellytykset toimeenpanna EU:n ympäristölainsäädäntö ennen jäsenyyttä. Osallistutaan EU:n aluerakenteen ja alueidenkäytön kehityskuvan toteutusohjelmaan sekä EU:n biodiversiteettistrategiaan ja sen toimintasuunnitelman toimeenpanoon.

Lähialueyhteistyössä tavoitteena on parantaa erityisesti kansainvälisellä rahoitusyhteistyöllä Itämeren suojelua, vähentää Suomeen tulevia saasteita sekä edistää EU:n ympäristölainsäädännön toimeenpanoa Baltian maissa. Jatketaan kestävän metsätalouden yhteistyötä Venäjän kanssa ja toteutetaan kaavoituksen kehittämishankkeita Baltian maiden kanssa. EU:n ja Venäjän kumppanuus- ja yhteistyöohjelman osana oleva ympäristöohjelma etenee. Selvitetään mahdollisuuksia toteuttaa kasvihuonepäästöjen vähentämiseen tähtääviä yhteishankkeita.

Osallistutaan elokuussa 2002 järjestettävään YK:n kestävän kehityksen huippukokoukseen (Rio + 10) ja sitä edeltävään valmisteluprosessiin, jossa käsitellään Agenda 21:n ja muiden Rion sitoumusten toimeenpanoa.

Suomi toimii arktisen neuvoston ja sen kahden työryhmän puheenjohtajana vuonna 2002. Neuvoston kestävän kehityksen projekteista pyritään luomaan tavoitteellinen ohjelmakokonaisuus, johon eri hallinnonalat osallistuvat aktiivisesti. Pohjolan kestävän kehityksen strategiaa toteutetaan kansallisesti hallinnonalojen yhteistyönä; pohjoismaisen ympäristöyhteistyön toimeenpanosta vastaavat ympäristöministeriöt.

Vesien ja maaperän suojelu

Vesiensuojelussa on tavoitteena, että Itämeren ja sisävesien ravinnekuormitus vähenee Suomessa vuoteen 2005 mennessä noin puoleen 1990-luvun alkupuolen tasosta. Pohjavesien käyttökelpoisuus ja hyvä laatu turvataan ja pohjavesiin kohdistuvia riskejä vähennetään. Vesiensuojelua tehostetaan erityisesti maataloudessa ja haja-asutuksessa. Maatalouden päästöjä vähennetään EU:n maatalouden ympäristöohjelman sekä nitraattiasetuksen toimeenpanolla. Pintavesien tilaa parannetaan myös yhdyskuntien siirtoviemäreitä rakentamalla ja vesialueita kunnostamalla.

EY:n vesipuitedirektiivin toimeenpanoa valmistellaan kehittämällä seurantaa, suunnittelua ja arviointia vesien tilavaatimusten määrittelyä ja aluekohtaisten toimenpideohjelmien laatimista varten.

Lähialueilta Suomeen ja Itämereen kohdistuvia päästöjä vähennetään. Öljy- ja kemikaalikuljetusten aiheuttamat riskit Itämerellä pyritään minimoimaan.

Maaperän pilaantuminen ja tilan huononeminen estetään ja syntyneitä vaurioita korjataan. Ympäristön tilaan haitallisesti vaikuttavien aineiden päästöjä ilmaan ja niiden laskeumaa vähennetään, ja aineista luonnolle aiheutuvat haitat pyritään minimoimaan. Ympäristön tilaa parannetaan yhteisviemärihankkeilla, puhdistamalla pilaantuneita maa-alueita ja kunnostamalla pilaantuneita vesistöjä.

Ilmastopolitiikka

Kansainvälisen ilmastosopimuksen perimmäisenä tavoitteena on vakiinnuttaa ilmakehän kasvihuonekaasupitoisuudet tasolle, joka ei vaaranna ilmakehän tilaa ja toimintaa. Suomen tavoitteena on osaltaan vähentää kasvihuonekaasujen päästöjä kansainvälisten sitoumusten mukaisesti ja kansallisessa ilmastostrategiassa määritellyllä tavalla. Kioton pöytäkirjassa esitettyjen joustavuusmekanismien kehittämistä ja käyttöä edistetään sekä EU:ssa että osana Suomen ympäristöpoliittisia ulkosuhteita lähialueilla, siirtymätalousmaissa ja kehitysmaissa. Kasvihuonekaasupäästöjen inventointi- ja raportointijärjestelmiä kehitetään kansainvälisten sopimusten ja EU:n lainsäädännön velvoitteiden mukaisiksi. Kansallisiin toimenpiteisiin ja kansainvälisiin neuvotteluihin tarvittavaa tietopohjaa vahvistetaan. Vahvistetaan kehitys- ja siirtymätalousmaiden valmiuksia osallistua kansainvälistä ilmastopolitiikkaa koskeviin neuvotteluihin ja sopimusten toimeenpanoon.

Kestävä yhdyskuntakehitys ja alueidenkäyttö

Huolehditaan maankäyttö- ja rakennuslaissa säädettyjen tavoitteiden ja vaatimusten huomioonottamisesta suunnittelu- ja hallintokäytännössä oppaiden, ohjauksen ja valvonnan sekä niitä palvelevan tutkimuksen avulla. Parannetaan alueiden käytön ohjauksen edellytyksiä kehittämällä kaavoituksen ja ympäristömuutosten seurantamenetelmiä.

Huolehditaan valtioneuvoston hyväksymien valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamisen edistämisestä kaavoituksessa ja keskeisimpien valtion viranomaisten alueidenkäyttöön liittyvässä toiminnassa.

Seurataan maankäyttö- ja rakennuslain toimivuutta hallinnon ja oikeuskäytännön osalta sekä erityisesti kansalaisten yhdenvertaisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien, kaupan suuryksiköiden sijoittumisen, kuntien välisen yhteistoiminnan ja viranomaisten voimavarojen näkökulmista.

Edistetään kaupunkiseutujen yhdyskuntarakennetta eheyttävää kuntien suunnitteluyhteistyötä. Pienten kuntien suunnitteluvalmiuksia parannetaan aluearkkitehtitoiminnalla.

Edistetään yhdyskuntien kestävää kehitystä. Huomiota kiinnitetään lähiöiden, kaupunkikeskustojen, maaseutuympäristöjen sekä väestöltään vähenevien taajamien ja kasvukeskusten kehittämiseen.

Tuetaan rakennusperinnön säilymistä ja hyvää hoitoa sekä kulttuuriympäristöjen vaalimista. Huolehditaan kansallisen rakennusperintöstrategian toimeenpanosta.

Kehitetään asemakaavan toteuttamisvastuita ja yhdyskuntarakentamisen kunnallisia rahoitusjärjestelmiä.

Elinympäristön hyvä laatu

Tavoitteena on, että kaikilla kansalaisilla on terveellinen, turvallinen ja viihtyisä elinympäristö. Pyritään huolehtimaan siitä, että elinympäristöjä kehitetään eri väestöryhmien tarpeisiin, uudet vuorovaikutteiset, kansalaisyhteiskuntaa vahvistavat toimintatavat ovat käytössä sekä kansalaisilla, elinkeinoelämällä ja hallinnolla on ajanmukainen tieto elinympäristön tilasta ja muutoksista. Edistetään suunnitelmallisuutta yhdyskuntien kehittämisessä sekä suunnitelmien vaikutusten asianmukaista arviointia. Kiinnitetään huomiota rakennetun ympäristön ja kulttuurimaiseman vaalimiseen, rakentamisen kestävyyteen ja ekologisuuteen sekä asuntotuotannon monipuolisuuteen.

Tavoitteena on vähentää terveellisyys- ja turvallisuushaittoja ja -riskejä elinympäristössä. Taajamien ilman epäpuhtauksia sekä melulle ja tärinälle altistumista pyritään vähentämään. Tietämystä haitallisten aineiden aiheuttamista riskeistä lisätään. Vaarallisimpien aineiden päästöt lopetetaan vaiheittain ja geneettisesti muutettujen organismien ympäristöriskit pyritään hallitsemaan.

Rakentamisessa pyritään parantamaan sisäilmaston laatua uudistamalla asianomaiset määräykset ja ohjeet. Sisäilmavuonna 2002 jaetaan kaikille sidosryhmille uusinta tutkimus- ja ohjaustietoa hyvän sisäilman merkityksestä rakennusten käyttäjien terveydelle, viihtyvyydelle ja työskentelyn tehokkuudelle. Parannetaan alueellisten ympäristökeskusten ja kuntien rakennusvalvonnan tietämystä sisäilma-asioista.

Rakennusten ääneneristävyyden tavoitteiden saavuttamiseksi laaditaan opastavaa aineistoa rakentamisratkaisuista, jotka täyttävät uusien määräysten tiukentuneet vaatimukset.

Elinympäristön laatua parannetaan ottaen huomioon vanhusväestön kasvava osuus koko väestöstä. Asumisen uustuotannon laatua kehitetään erityisesti vanhusten esteettömän liikkumisen parantamiseksi ja heidän yksin asumisestaan aiheutuvien turvallisuusriskien vähentämiseksi. Edistetään rakentamismääräyksin ja ohjein sekä taloudellisin tuin hissien rakentamista.

Luonnonvarojen kestävä käyttö

Tavoitteena on talouden ekotehokkuuden parantaminen ja päästöjen vähentäminen luonnon vastaanottokyvyn mukaiseksi vaikuttamalla yhteiskunnan aine- ja materiaalitalouden toimijoihin. Taloudellista ohjausta pyritään lisäämään.

Edistetään luonnon- ja kulttuuriarvojen huomioon ottamista luonnonvarojen käytössä. Yhteensovitetaan pohjavesien suojelua ja kiviainesten käyttöä. Edistetään uusiutumattomien kiviainesvarojen kierrättämistä ja korvaavien aineksien käyttöä.

Jätteiden määrän kasvua hillitään ja jätteistä pyritään hyödyntämään taloudellisesti tarkoituksenmukaisesti noin kaksi kolmasosaa vuoteen 2005 mennessä.

Ympäristöklusterin tutkimusohjelman avulla luodaan kattava tietopohja kansantalouden ja tärkeimpien tuotannonalojen ekotehokkuudesta ja elinkaaren aikaisista ympäristövaikutuksista. Edistetään kestävän kehityksen tavoitteiden yhdentämistä tietoyhteiskuntahankkeisiin ja kestävien ratkaisujen kehittämiseen.

Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen

Luonnon monimuotoisuuden säilymistä edistetään biologista monimuotoisuutta koskevan kansallisen toimintaohjelman mukaisesti. Luonnonsuojelulain tavoitteiden mukaisesti huolehditaan eliölajien ja luontotyyppien suotuisasta suojelun tasosta. Suojelutoimia pyritään tehostamaan valmistuneiden luonnonsuojelualueverkoston edustavuuden kokonaisarvioinnin ja lajien uhanalaisuustarkastelun perusteella.

Etelä-Suomen metsiensuojelutoimikunnan ehdotusten pohjalta kehitetään metsien suojelua Etelä-Suomen, Oulun läänin länsiosan ja Lounais-Lapin alueilla. Luonnonsuojelualueiden hoidon rahoitusta suunnataan entistä enemmän luonnon ennallistamiseen ja hoitoon.

Natura 2000 -verkoston kansallinen valmistelu saatetaan loppuun. Luonnonsuojeluohjelmien ja Natura 2000 -verkoston toimeenpanoa jatketaan vuonna 1996 päätetyn kokonaisrahoitusohjelman mukaisesti. Natura-alueiden hoitoa ja käyttöä tehostetaan yhteisesti sovittavien periaatteiden pohjalta. Natura 2000 -verkoston toimeenpanossa ja hoidossa hyödynnetään EU:n rahoitusta.

Arvokkaiden maisema-alueiden ja perinnemaisemien hoitoa edistetään maisemanhoitosuunnitelmilla sekä käytännön kunnostus- ja hoitotoimenpiteillä.

Luonnon virkistyskäytön edellytyksiä parannetaan. Toteutetaan työllisyyttä tukevaa luonnon virkistyskäytön ja luontomatkailun toimenpideohjelmaa.

Asuntomarkkinoiden toiminta ja tuleva asuntokanta

Edistetään asuntojen tarjonnan ja kysynnän alueellisen tasapainon sekä asuntomarkkinoiden toimivuuden toteutumista.

Toimitaan kasvavien seutujen asuntotuotannon esteiden vähentämiseksi. Kohdistetaan valtion tukema asuntotuotanto pääosin niille alueille, joilla asuntojen tarjonta on riittämättömintä kysyntään nähden. Jatketaan valtion ja kuntien yhteistyötä asuntomarkkinoiden tasapainon edistämiseksi. Edistetään tiiviin pientalorakentamisen ratkaisuja ja kaupunkimaisten pienimuotoisten kerrostaloalueiden syntymistä erityisesti Helsingin seudulla.

Väestöltään vähenevillä seuduilla toimitaan ensisijaisesti olemassa olevan asuntokannan käytön tehostamiseksi. Samalla näillä seuduilla pyritään tukemaan asuinympäristön kehittämistä ja varaudutaan osallistumaan pysyvästi tyhjinä olevien aravavuokra-asuntojen määrän vähentämisestä aiheutuvien kustannusten jakamiseen.

Jatketaan toimia asunnottomien määrän vähentämiseksi.

Ekologisesti kestävä rakentaminen ja rakentamisen ohjaus

Tavoitteena on rakentamisen ekotehokkuuden parantaminen ja erityisesti kasvihuonekaasujen päästöjen vähentäminen osana kansallista ilmastostrategiaa saattamalla voimaan kireämmät lämmöneristys- ja ilmanvaihtomääräykset sekä edistämällä määräyksissä uusiutuvien energialähteiden käyttöä. Taloudellista ohjausta päästöjen vähentämiseksi asuntorakentamisessa ja asuntokannan korjaamisessa parannetaan täsmentämällä valtion korjausavustusten ehtoja ja tukemalla energiakatselmuksia.

Kehitetään toimintamallia rakennusten elinkaaritarkastelujen avuksi käyttöikäsuunnittelusta lähtien. Edistetään rakennushankkeiden ympäristövaatimusten hallintaa.

Toteutetaan toimenpiteitä ja kehittämisohjelmia, joiden tavoitteena on kehittää asuntokantaa ja asuntoalueita pienkerrostalojen, kaupunkipientalojen ja rivitalojen lisäämiseksi. Parannetaan uustuotannon laatua erityisesti liikkumisen esteettömyyden ja turvallisuuden osalta siten, että vanhenevan väestön asumistarpeet otetaan entistä paremmin huomioon.

Huolehditaan rakennustuotteiden sisämarkkinoiden norminannossa, eurooppalaisessa standardoinnissa ja rakentamismääräyskokoelman uusimisessa kansallisen oikeus- ja hallintokulttuurin säilyttämisestä ja ilmastostamme aiheutuvien erityispiirteiden huomioimisesta. Tarkistetaan rakentamismääräysten ja erityisesti palomääräysten sisältö euroluokkien mukaisiksi. Seurataan rakennustuotteiden markkinavalvonnan käynnistymistä ja kehitetään seurantajärjestelmää.

Seurataan maankäyttö- ja rakennuslain toimivuutta ja laatua parantavien uusien menettelyjen käyttöönottoa kuntien rakennusvalvonnassa. Kuntien rakennusvalvonnan toimivuuden seurantaa kehitetään entistä paremmin alueellisten ympäristökeskusten ja kuntien yhteistyössä.

Hallinto ja palvelujen kehittäminen

Hyvän palvelun ympäristöhallinto-projektin tuloksena laatuajattelua vahvistetaan ympäristöhallinnossa. Hallinnonalan virastojen toimintaa arvioidaan yhtenäisin kriteerein arviointisuunnitelman mukaisesti. Arviointien tulosten pohjalta hallinnon toimivuutta ja voimavarojen käyttöä tehostetaan. Huolehditaan hallinnonalan virastojen yhteistyön sujuvuudesta ja muista toimintaedellytyksistä. Maankäyttö- ja rakennuslainsäädännön ja ympäristölupajärjestelmän hallintokäytäntöjen toimivuuden ja vaikuttavuuden riittävä yhdenmukaisuus varmistetaan. Uudistusten vaikuttavuutta seurataan. Edistetään suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arviointia. Kehitetään hankkeiden ympäristövaikutusten arvioinnin laatua.

Kannustavasta ja yhtenäisestä palkkausjärjestelmästä sovitaan järjestöjen kanssa. Tavoitteena on, että uusi järjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2002 alkupuoliskolla. Ympäristöhallinnon työyhteisöjen toimivuutta ja kilpailukykyä työnantajana parannetaan. Henkilöstöpolitiikan keskeisenä tavoitteena on työyhteisölle arvokkaan osaamisen ja kokemuksen säilyttäminen ja siirtäminen edelleen.

Ympäristöhallinnon asianhallintajärjestelmän käyttö vakiinnutetaan. Verkkopalveluiden ja sähköiseen asiointiin liittyviä palveluja kehitetään voimakkaasti asiakas- ja sidosryhmäpalvelun parantamiseksi sekä oman toiminnan tehostamiseksi. Viestinnällisiä valmiuksia kehitetään. Tiedonkeruuta rationalisoidaan verkkopalveluiden avulla. Tietojärjestelmiä, tietovarantojen hallintaa sekä tietohallinnon infrastruktuuria kehitetään hallinnonalan sisäisten sekä ulkoisten vaatimusten mukaisesti.

Hallinnonalan menot luvuittain vuosina 2000—2002



v. 2000
tilinpäätös
1000 €
v. 2001
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2002
esitys
1000 €

Muutos 2001—2002
    1000 € %







01.
Ympäristöministeriö
17 850
18 033
19 009
976
5
10.
Ympäristön suojelu
22 073
21 217
20 353
- 864
- 4
20.
Yhdyskunnat, alueidenkäyttö ja luonnonsuojelu
54 378
45 887
47 321
1 434
3
30.
Asumisen edistäminen
454 107
422 152
415 482
- 6 670
- 2
40.
Alueelliset ympäristökeskukset
52 881
54 055
58 438
4 383
8
50.
Ympäristölupavirastot
3 684
4 455
4 740
285
6
60.
Suomen ympäristökeskus
21 040
21 248
22 425
1 177
6
70.
Valtion asuntorahasto
4 025
3 437
7 804
4 367
127
99.
Ympäristöministeriön hallinnonalan muut menot
17 282
22 774
24 920
2 146
9

Yhteensä
647 319
613 259
620 492
7 233
1

  Henkilöstön kokonaismäärä 2 564 2 560 2 580