Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         10. Yleissivistävä koulutus
         20. Ammatillinen koulutus
         40. Ammattikorkeakouluopetus
         60. Tiede
         70. Opintotuki
         80. Taide ja kulttuuri
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2009

91. NuorisotyöPDF-versio

Selvitysosa:Opetusministeriö vastaa hallituksen lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toimeenpanosta nuorisotyön alueella sekä ohjelman koordinaatiosta yhteistyössä lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelman kanssa.

Aktiivinen kansalaisuus. Tuetaan nuorten valtakunnallisia järjestöjä sekä nuorisotyötä tekeviä järjestöjä, kuntien nuorisotyötä, valtakunnallisia nuorisokeskuksia, Nuori Kulttuuri -toimintaa ja nuorten uusien toimintatapojen kehittämistä. Kuntia tuetaan nuorten kuulemis- ja osallistumisjärjestelmien kehittämisessä. Myös nuorten ympäristökasvatus on painoalue. Toimintaa arvioidaan seuraamalla nuorten osallistumista järjestö- ja harrastustoimintaan sekä äänestysaktiivisuutta. Luodaan nuorille nuorisotyöpalvelujen arviointijärjestelmä.

Sosiaalinen vahvistaminen. Tavoitteena on nuorisotyöttömyyden asteittainen poistaminen ja nuorten arjen- ja työelämävalmiuksien parantaminen. Painopisteenä ovat syrjäytymisvaarassa olevat nuoret. Turvataan nuorten työpajatoiminta vakiintuvana moniammatillisena ja koko maan kattavana palveluna. Vaikeimmassa asemassa olevien nuorten hakeutumista työpajatoimintaan edistetään etsivän työparitoiminnan avulla. Tavoitteena on, että kaksi kolmasosaa työpajanuorista sijoittuu koulutukseen, työhön tai muuhun ohjattuun toimintaan pajajakson jälkeen. Koululaisten iltapäiväkerhotoiminta sekä Avartti-nuorisotoimintaohjelma ovat edelleen painoalueita. Tuetaan ehkäisevän päihde- ja huumetyön menetelmien kehittämistä ja käyttöönottoa kunnissa ja järjestöissä tavoitteena nuorten alkoholin ja huumeiden käytön ja kokeilun vähentäminen.

Nuorten kasvu- ja elinolot. Huolehditaan hallituksen lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toimeenpanosta, arvioinnista ja kehittämisestä. Otetaan käyttöön keskitetty tiedosto nuorten elinoloista, nuorten elinoloasenteista ja tulevaisuudenkäsityksistä sekä nuorisotyön peruspalveluista.

Toimialan yleinen kehittäminen.Nuorisotyön peruspalvelujen tuottamiseksi tuetaan kuntia ja niiden alueellista yhteistyötä, valtakunnallisia nuorisokeskuksia ja nuorisotyön valtakunnallisia palvelujärjestöjä. Nuorisotyön peruspalveluja vahvistetaan. Nuorten tieto- ja neuvontapalvelujen kattavuutta lisätään. Nuorisotyön valtakunnallista ohjausrakennetta kehitetään tukemalla nuorisotyön eri alueet kattavaa palvelu- ja kehittämiskeskusrakennetta.

Kansainvälisen yhteistyön nuorisopoliittinen tavoite on pohjoismaisen hyvinvointivaltion tavoitteiden edistäminen sekä nuorten kansainvälistäminen.

Eräitä nuorisotoimen tehokkuutta kuvaavia tunnuslukuja
Toiminnot 2006 2007 2009
       
Kuntien nuorisotyö      
— nuorisotilat, lkm 1 100 1 100 1 100
— nuorisotyöntekijät, lkm 2 6001) 2 600 2 600
Valtakunnalliset nuorisokeskukset      
— avustetut, lkm 10 10 10
— nuorisokurssipäivät 217 000 225 000 230 000
Iltapäiväkerhot      
— tuetut, lkm 1 600 1 650 1 700
Nuorisotutkimus      
— tuetut, lkm 15 15 15
Ehkäisevä päihde- ja huumetyö      
— tuetut hankkeet, lkm 82 92 90
Aluekehittäminen      
— tuetut hankkeet, lkm 60 62 60
Avartti      
— ryhmät, lkm 60 70 80
— nuoria ryhmissä 800 900 1 000
Nuori Kulttuuri      
— Nuorten ulkomaisiin esiintymismatkoihin osallistuneet nuoret 1 574 1 385 1 600
— Nuori Kulttuuri -tapahtumaan osallistuneet nuoret 1 800 2 550 2 000

1) Nuorisotyöntekijöiden määrä on korjattu koskemaan varsinaisia nuorisotyöntekijöitä.

50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 41 789 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) ja nuorisolain (72/2006) perusteella kuntien nuorisotoimen valtionosuuksiin

2) nuorisolakiin (72/2006) perustuviin valtionavustuksiin valtakunnallisille nuorisojärjestöille, nuorisotyön valtakunnallisille palvelujärjestöille ja nuorisotyötä tekeville järjestöille

3) nuorisolakiin (72/2006) perustuviin avustuksiin valtakunnallisten nuorisokeskusten toimintaan ja rakentamiseen sekä nuorisotilojen rakentamis-, peruskorjaus- ja varustamisavustuksiin

4) nuorisotutkimuksen avustamiseen ja apurahojen maksamiseen, nuorisotyöhön ja -politiikkaan liittyvien selvitysten laatimiseen ja nuorten tieto- ja neuvontapalvelujen, nuorten kuulemis- ja osallistumisjärjestelmien sekä nuorten verkkomedioiden ja niiden kehittämistoiminnan menoihin

5) yhteisöjen ja valtionhallinnon kansainvälisen nuorisoalan yhteistyön ja nuorison kansainvälisten toimintaohjelmien tukemiseen

6) koululaisten iltapäiväkerhotoiminnan, Avartti-toimintaohjelman, liikunnallisen, kulttuurisen ja monikulttuurisen nuorisotyön ja -toiminnan tukemiseen

7) nuorten työpajatoiminnan valtakunnalliseen tukeen, ehkäisevään päihde- ja huumetyöhön sekä muuhun nuorten sosiaaliseen vahvistamiseen

8) valtion nuorisoasiain neuvottelukunnan ja sen jaostojen menoihin, valtakunnallisten nuorisojärjestöjen ja nuorisotyön palvelujärjestöjen arviointi- ja avustustoimikunnan menoihin, lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toimeenpanoon sekä alueellisen nuorisotoimen menoihin ja nuorisotyön alueelliseen kehittämiseen

9) nuorisotyön valtakunnallisten palvelurakenteiden tukemiseen2)

10) toimialan aluehallinnon tai valtion virastojen määräaikaisten hankkeiden toteuttamiseen ja

11) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Kuntien nuorisotoimen valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä yksikköhinta on 14,00 euroa alle 29-vuotiasta asukasta kohden.

Kohdassa 11 tarkoitettujen henkilöiden osalta työnantajalle maksetut sairausvakuutuksen mukaiset etuudet otetaan nettobudjetoitaessa tuloina huomioon.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Nuorten aktiivinen kansalaisuus  
— Valtakunnalliset nuorisoalan järjestöt 14 000 000
— Valtakunnalliset nuorisokeskukset 5 000 000
— Nuorisotilojen rakentaminen 2 000 000
— Nuorisotyön kokeilu, tietohuolto, nuorisokulttuuri 2 100 000
— Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut, verkkomediat 1 500 000
Nuorten sosiaalinen vahvistaminen  
— Nuorten työpajat, ehkäisevä päihde- ja huumetyö, sosiaalinen vahvistaminen 1 600 000
— Koululaisten iltapäiväkerhotoiminta 1 200 000
Nuorten elinolot ja toimialan yleinen kehittäminen  
— Valtionosuus kuntien nuorisotoimeen 7 539 000
— Lasten ja nuorten kehittämisohjelman toimeenpano1) 3 000 000
— Kansainvälinen yhteistyö 1 000 000
— Nuorisotutkimus 1 000 000
— Läänin nuorisotoimi2) 400 000
— Valtion nuorisoasiain neuvottelukunta ja arviointi- ja avustustoimikunta 400 000
— Opetusministeriön käytettäväksi 1 050 000
Yhteensä 41 789 000

1) Määrärahaan sisältyy aiempi lääninhallitusten käyttöön asetettu alueellinen kehittämismääräräraha.

2) Läänin nuorisotoimen hallinnoima alueellinen kehittämisraha osoitetaan lasten ja nuorten kehittämisohjelman toimeenpanoon osoitetusta määrärahasta.


2009 talousarvio 41 789 000
2008 talousarvio 37 483 000
2007 tilinpäätös 35 963 020

51. Nuorten työpajatoiminta ja ehkäisevä huumetyö (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 10 373 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) nuorten työpajatoiminnan tukemiseen, vakinaistamiseen ja palvelun laajentamiseen

2) työpajatoimintaan liittyvään etsivään työparitoimintaan sekä

3) ehkäisevän päihde- ja huumetyön tukemiseen.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus tukea työpajatoimintaa 7 250 000 eurolla, työpajatoimintaan liittyvää etsivää työparitoimintaa 2 500 000 eurolla ja ehkäisevää päihde- ja huumetyötä 623 000 eurolla.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 750 000 euroa työpajatoimintaan.


2009 talousarvio 10 373 000
2008 talousarvio 9 623 000
2007 tilinpäätös 6 723 000