Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         10. Yleissivistävä koulutus
         20. Ammatillinen koulutus
         40. Ammattikorkeakouluopetus
         60. Tiede
         70. Opintotuki
         80. Taide ja kulttuuri
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2009

29. OPETUSMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Opetusministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan vuonna 2009 myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.

Selvitysosa:

Talousarvioesityksen lähtökohdat

Opetusministeriö toteuttaa hallituksen koulutus-, tiede-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikkaa yhdessä hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä toimialan yhteisöjen kanssa. Hallinnonalan arvoja ovat sivistys, tasa-arvo, luovuus ja hyvinvointi. Talouden kestävä kasvu sekä Suomen henkinen ja aineellinen hyvinvointi rakentuvat olennaisesti sivistyksen varaan.

Hallinnonalan toimintaympäristö

Kansainvälisen talouden kehityksen myötä maailmantalouden suhdanteet ulottuvat vahvasti Suomeen. Tutkimuksen, innovaatioiden ja tuotekehittelyn sekä osaamisen merkitys korostuu osana globaalia kilpailukykyä. Yhteiskunta kansainvälistyy ja maahanmuuttajaväestön osuus kasvaa.

Peruskouluikäisten määrä vähenee. Lukioon ja ammatilliseen peruskoulutukseen siirtyvän ikäluokan koko pysyy vielä vuosina 2009 ja 2010 nykytasolla. Perusopetuksen päättävien hakeutuminen on viime vuosina suuntautunut aikaisempaa useammin ammatilliseen koulutukseen. Korkea-asteelle siirtyvien ikäluokassa ei vielä tapahdu muutoksia. Ikäluokkien kehityssuunnat ovat erilaisia eri alueilla.

Muutokset edellyttävät koulutukselta ja tutkimukselta korkeaa laatua, koulu-, oppilaitos- ja koulutuksen järjestäjä- sekä korkeakouluverkon rakenteellista kehittämistä ja koulutusjärjestelmän tehostamista. Erityisenä haasteena koulutusjärjestelmälle on maahanmuuttajien määrän kasvu.

Hallinnonalan yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Koulutus- ja tiedepolitiikka

Korkea sivistystaso sekä laadukas ja maksuton koulutus ovat suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusta. Tasapuoliset mahdollisuudet laadukkaaseen koulutukseen varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen on turvattava koko maassa. Tavoitteena on väestön koulutus- ja osaamistason kohottaminen siten, että koulutustaso lähestyy maailman kärkeä. Aikuiskoulutusta tehostamalla voidaan pidentää työuria ja myöhentää eläkkeelle siirtymistä.

Opetuksen ja tutkintojen korkea laatu on koulutuksen vaikuttavuuden, tehokkuuden ja tuottavuuden edellytys. Erityisenä painopisteenä on perusopetuksen ja korkeakoulutuksen sekä tutkimuksen laadun kehittäminen.

Tavoitteena on, että

  • perusopetuksen oppimistulokset ovat parhaiden joukossa kansainvälisissä vertailuissa
  • suurten opetusryhmien määrä perusopetuksessa vähenee
  • korkeakoulujen opiskelija-opettajasuhde paranee ja
  • tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus vahvistuu.
Korkeakoulujen opiskelija (FTE)1)-opettajasuhde
  Ammattikorkeakoulut Yliopistot
     
2005 17,7 14,3
2006 17,8 14,3
2007 arvio 17,8 14,3
2008 arvio 17,8 14,3
2009 arvio 17,7 14,2

1) Laskennallinen kokopäiväinen opiskelijamäärä (FTE, full time equivalent)

Tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus
  2005 2006 2008
arvio
2009
arvio
         
T&K-menojen BKT-osuus (%) 3,48 3,45 3,7 3,8
Tutkimushenkilöstön osuus työllisistä (%) 2,4 2,4 2,4 2,4
Tieteelliset julkaisut miljoonaa asukasta kohden (kpl) 1 600 1 600 1 700 1 800
Suomen Akatemian myöntövaltuus (milj. €) 176 205,6 245,6 258,5
Suomen Akatemian tutkimusvirat 286 300 307 321
Tohtorintutkinnot 1 422 1 409 1 590 1 594

Osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi tehostetaan toimia koulutuksesta valmistumisen nopeuttamiseksi, koulutuksen työelämävastaavuuden vahvistamiseksi ja ilman ammatillista koulutusta jäävien osuuden vähentämiseksi. Lisäksi kootaan ammatillisen koulutuksen järjestäjäverkkoa ammattiopistostrategian mukaisesti, toteutetaan ammatillisen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus ja kehitetään ennakointia. Opintotuki edistää tasa-arvoisia koulutusmahdollisuuksia ja osaavan työvoiman saatavuutta.

Tavoitteena on, että

  • perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta välittömästi jatko-opintoihin siirtyvien osuus nousee
  • tutkinnon suorittamiseen käytetty aika lyhenee ja koulutuksen läpäisy paranee
  • korkeakoulututkinnon suorittamisikä laskee
  • tutkinnon suorittaneiden työllistyminen paranee ja
  • vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä on vähintään 60 % vuonna 2012.
Perusopetuksen suorittaneiden välitön sijoittuminen koulutukseen (%)1)
  2005 2006 2008
arvio
2009
tavoite
         
Ammatilliseen koulutukseen sijoittuneet 40,7 41,9 43,7 44,5
— perustutkintoon johtava koulutus 39,4 40,1 41,0 41,5
— valmistavat koulutukset2) 1,3 1,8 2,7 3,0
Lukiokoulutukseen sijoittuneet 53,3 51,1 50,0 50,5
Perusopetuksen lisäopetukseen sijoittuneet 3,0 2,5 3,0 3,0
— peruskouluissa 2,5 2,0 2,5 2,5
— kansanopistoissa 0,5 0,5 0,5 0,5
Tutkintoon johtavat koulutukset yhteensä 92,7 91,2 91,0 92,0
Lisäopetus ja valmistavat koulutukset yhteensä 4,3 4,3 5,7 6,0
Yhteensä 97,0 95,5 96,7 98,0

1) Lähde: Tilastokeskus. Ammatilliseen koulutukseen valmistavia koulutuksia koskeva luku on vuoden 2005 osalta arvio. Kansanopistoissa järjestettävää perusopetuksen lisäopetusta koskevat luvut ovat arvioita sekä vuodelta 2005 että 2006.

2) Sisältää vammaisten valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen, talouskouluopetuksen sekä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan kokeilukoulutuksen (ammattistartin).

Tutkinnon suorittaneiden työllistyminen ja jatko-opintoihin sijoittuminen (%)1)
  2004 2005 2006 2008
arvio
2009
tavoite
           
Ylioppilastutkinto 71,4 72,3   75,0 74,0
työllistyneet 30,2 30,1   30,0 28,0
jatko-opintoihin siirtyneet 41,2 42,2   45,0 46,0
Ammatillinen perustutkinto 73,4 75,5 76,7 77,0 77,5
työllistyneet 63,4 66,3 67,5 68,0 68,5
jatko-opintoihin siirtyneet 10,0 9,2 9,2 9,0 9,0
Ammatti- tai erikoisammattitutkinto 85,0 86,6   88,5 89,0
työllistyneet 74,7 76,2   78 78,5
jatko-opintoihin siirtyneet 10,3 10,4   10,5 10,5
Ammattikorkeakoulututkinto 88,3 88,7 89,3 89,3 89,8
työllistyneet 84,7 85,2 86,1 85,7 86,2
jatko-opintoihin siirtyneet 3,6 3,5 3,7 3,6 3,6
Yliopistotutkinto 89,3 88,8 89,9 90,0 90,0
työllistyneet 84,9 84,4 85,5 85,5 85,5
jatko-opintoihin siirtyneet 4,4 4,4 4,4 4,5 4,5
Tohtorintutkinto          
työllistyneet 83,7 83,5 82,4 84,0 84,5

1) Lähde: Tilastokeskus. Kuvaa työllistymisen ja jatko-opintoihin sijoittumisen tilannetta vuoden lopussa. Tarkastelussa ovat kyseisen vuoden heinäkuun loppuun mennessä ja kolmen edeltävän vuoden aikana suoritetut tutkinnot.

Korkeakoulututkinnon suorittaneiden keski-ikä (mediaani)1)
  2005 2006 2008 arvio 2009 tavoite
         
Ammattikorkeakoulututkinto 25,1 25,2 25,0 24,9
Ylempi korkeakoulututkinto 27,3 27,4 27,2 27,1

1) Lähde: Tilastokeskus. Ammattikorkeakoulujen osalta nuorten koulutus.

Keskeyttäminen1)
  2005 2006 2008 arvio 2009 tavoite
         
Lukio 2,0 2,1 2,0 2,0
Ammatillinen peruskoulutus 9,5 9,5 8,5 8,0
Ammattikorkeakoulu 6,4 6,9 6,3 6,2
Yliopisto 4,7 5,0 4,2 4,2

1) Lähde: Tilastokeskus. Syyskuussa opiskelleiden tilanne seuraavan vuoden syyskuussa. Kokonaan opintonsa keskeyttävät, jotka eivät sijoitu muuhun koulutukseen. Mukana vain opetushallinnon alainen koulutus. Ei sisällä näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen perustutkintoon valmistavaa koulutusta, oppisopimuskoulutusta eikä ammatillisissa erityisoppilaitoksissa järjestettävää koulutusta.

Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja kehitetään edelleen duaalimallin pohjalta, joka perustuu toisistaan poikkeaviin tutkintoihin ja tehtäviin. Tavoitteena on kansainvälisen huippuosaamisen lisääminen sekä osaamistasoltaan vahvemmat ja vaikuttavammat korkeakouluyksiköt. Yliopistojen rakenteita kehitetään ja taloudellista ja hallinnollista autonomiaa vahvistetaan.

Hallitus turvaa taloudelliset ja rakenteelliset edellytykset tehdä laadukasta, monialaista perus- ja soveltavaa tutkimusta ja vahvistaa talouden innovaatiokapasiteettia strategisilla osaamispanostuksilla.

Tavoitteena on, että

  • opetuksen ja tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus vahvistuvat
  • korkeakoulujen opetus- ja tutkimushenkilöstön sekä opiskelijoiden kansainvälinen liikkuvuus lisääntyy ja
  • korkeakoulujen tuloksellisuus paranee.
Korkeakoulujen toiminnan tuloksellisuus        
  2003 2005 2007 2009
arvio
         
Tieteelliset julkaisut/opetus- ja tutkimushtv (YO) 1,53 1,66 1,731) 1,78
Tohtorintutkinnot/professori (YO) 0,57 0,63 0,67 0,69
Ylemmät kk-tutkinnot/opetushenkilökunta (YO) 1,45 1,53 1,67 1,74
AMK-perustutkinnot/päätoim. opettaja (AMK) 3,5 3,5 3,5 3,5

1) Vuoden 2007 toteutuma, opetus- ja tutkimushenkilöstössä kaikki rahoituslähteet.

Korkeakouluopiskelijoiden liikkuvuus        
  2006 2007 2008
arvio
2009
arvio
         
Kv-opiskelijavaihto, yli 3 kk, kpl (YO) 9 294 9 254 10 400 11 000
Kv-opiskelijavaihto, yli 3 kk, kpl (AMK) 7 243 7 180 7 500 8 000
Kv-opettaja/tutkijavaihto, yli 1kk, kpl (YO) 1 685 1 718 1 800 1 850
Kv-opettaja- ja asiantuntijavaihto, yli 1kk, kpl (AMK) 109 120 130 140
Ulkomaiset tutkinto-opiskelijat (YO) 5 434 6 000 6 800 7 400
Ulkomaiset tutkinto-opiskelijat (AMK) 4 595 5 400 5 700 6 000

Pätevän ja osaavan opetushenkilöstön saatavuus tulee varmistaa. Tässä tarkoituksessa huolehditaan opettajankoulutuksen riittävyydestä, parannetaan opettajien mahdollisuuksia jatkuvaan osaamisen kehittämiseen sekä parannetaan opettajien työolosuhteita.

Tavoitteena on, että

  • opettajien kelpoisuustilanne paranee ja
  • halukkuus hakeutua opettajankoulutukseen säilyy niin, että hakijoita luokanopettajakoulutukseen on vuosittain 5 000.
Opettajien kelpoisuus1)      
  2005
toteutuma
2008
arvio
2009
tavoite
       
Yleissiv. koulutuksen opettajista kelpoisia, % 88 88 89
Amm. peruskoulutuksen opettajista kelpoisia % kelpoisia % 76,4 77 78

1) Päätoimiset opettajat

Asetettujen tavoitteiden toteutumista arvioidaan myös sukupuolen mukaan.

Opiskelijat ja tutkinnot
  2003 2004 2005 2006 2007 2009 (arvio)
             
Esiopetus            
— opiskelijamäärä 59 850 58 400 57 940 57 930 57 510 57 000
Perusopetus            
— uudet opiskelijat 61 300 59 830 57 550 58 000 57 650 56 500
— päättötodistuksen saaneet 60 830 63 830 63 760 66 000 65 570 65 000
— opiskelijamäärä 583 130 581 080 578 110 568 720 560 610 540 000
Lukiokoulutus            
— uudet opiskelijat 42 610 40 590 39 550 39 400 37 600 35 000
— suoritetut ylioppilastutkinnot1) 35 180 34 650 34 060 32 790 33 100 33 000
— opiskelijamäärä 120 870 118 530 116 350 114 140 112 390 110 000
Ammatillinen peruskoulutus2)            
— uudet opiskelijat 60 090 60 350 61 860 64 710 68 600 71 200
— suoritetut tutkinnot 36 040 36 600 37 220 37 280 39 400 40 800
— opiskelijamäärä3) 142 020 143 780 146 050 149 680 155 220 156 700
Ammatillinen lisäkoulutus4)            
— uudet opiskelijat 23 910 25 580 29 170 31 000 33 500 34 500
— suoritetut tutkinnot 12 450 13 040 14 320 16 170 18 100 18 900
— opiskelijamäärä oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa5) 14 720 24 000 28 400 33 840 35 000 35 000
— opiskelijamäärä oppisopimuskoulutuksessa 16 720 18 940 19 770 22 150 24 500 27 100
Ammattikorkeakoulun perustutkinnot6)            
— aloittaneet 32 840 32 690 33 260 32 370 32  120 32 000
— suoritetut tutkinnot 20 500 20 670 21 140 20 770 20  570 20 600
— opiskelijamäärä 96 120 116 830 116 700 115 760 114  730 114 200
— josta ulkomaalaiset opiskelijat 3 480 3 730 3 930 4 600 5  400 6 200
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot2)            
— aloittaneet 310 240 630 1 380 1 600 2 400
— suoritetut tutkinnot   60 180 150 180 450
— opiskelijamäärä 350 610 1 050 2 070 2 700 4 000
Yliopiston perustutkinnot7)            
— uudet opiskelijat 20 940 20 970 20 786 20 150 19 648 19 600
— suoritetut alemmat korkeakoulututkinnot 2 883 2 717 2 913 3 814 5 879 10 000
— suoritetut ylemmät korkeakoulututkinnot 12 411 12 588 12 920 13 128 13 884 14 518
— opiskelijamäärä 147 085 149 167 151 030 152 164 152 198 152 000
— josta ulkomaalaiset opiskelijat 2 890 3 048 3 221 3 619 3 900 4 300
Yliopiston tohtorintutkinnot 1 257 1 399 1 422 1 409 1 524 1 594

1) Ei sisällä IB-lukioiden eikä Reifeprüfung-tutkintoja.

2) Sisältää ammatilliseen perustutkintoon johtavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen sekä opetussuunnitelmaperusteisena että näyttötutkintoon valmistavana koulutuksena.

3) Sisältää myös muun kuin tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat.

4) Uudet opiskelijat ja suoritetut tutkinnot sisältävät ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon valmistavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen.

5) Tilastokeskuksen tiedonkeruuseen perustuva opiskelijamäärä. Osa opiskelijamäärän lisäyksestä johtuu vuoden 2004 alusta lukien tilastoinnissa tapahtuneista muutoksista.

6) Lähde AMKOTA-tietokanta, opiskelijamäärä 20.9. läsnäolevat.

7) Sisältää alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelijat ja tutkinnot, lähde KOTA-tietokanta.

Taide- ja kulttuuripolitiikka

Taide- ja kulttuuripolitiikalla edistetään luovuutta, kulttuurista moninaisuutta, perusoikeutta taiteen vapauteen sekä kieleen ja kulttuuriin, hyvinvointia ja tasa-arvon kehittymistä yhteiskunnassa.

Päämääränä on luoda sekä kansallisesti että kansainvälisesti suotuisat toimintaedellytykset taiteen ja kulttuurin toimijoille, edistää kulttuuripalveluiden saatavuutta ja luoda kaikille tasa-arvoiset mahdollisuudet monipuolisiin ja laadukkaisiin taide-elämyksiin, vahvistaa luovan talouden, kulttuurin tuotannon, yritystoiminnan ja viennin kehittymistä sekä edistää kulttuurin tuntemusta ja kulttuurista osaamista yhteiskunnassa.

Vaikuttavuustavoitteet:

Taiteellisen ja muun luovuuden edellytysten parantaminen

Vahvistetaan taiteellisen ja muun luovuuden edellytyksiä, osaamista ja kehittymistä yhteiskunnassa. Kulttuuripalveluiden ja taiteen korkea laatu turvataan parantamalla tekijöiden ja palveluiden tuottajien toimintaedellytyksiä. Tekijänoikeusjärjestelmän toimivuutta kehitetään ja siihen liittyvää osaamista lisätään.

Kulttuuriperinnön säilyttäminen, suojelu ja aktiivisen käytön vahvistaminen

Kulttuuriperinnön säilyttämistä sekä kulttuuriaineistojen digitointia ja digitaalista saatavuutta tietoverkkojen kautta parannetaan. Kulttuurin muistiorganisaatioita ja niiden verkostoitumista kehitetään.

Taiteen, kulttuurin ja tiedon saatavuuden, saavutettavuuden sekä osallistumisen edistäminen

Taiteen ja kulttuurin perusrakenteen ylläpitoa kehitetään taiteen- ja toimialoittain, alueellisesti ja paikallisesti. Taiteen ja kulttuurin monipuolista tarjontaa, saatavuutta ja saavutettavuutta parannetaan. Kirjastojen ja museoiden roolia kansalaisten oppimisen, tietohuollon ja kulttuurin lähi- ja peruspalveluina vahvistetaan. Vähemmistöjen ja vammaisten osallistumismahdollisuuksia ja kulttuuritoiminnan edellytyksiä lisätään. Kulttuurin hyvinvointivaikutuksia vahvistavia toimintamuotoja arvioidaan ja edistetään.

Kulttuurituotannon, -viennin ja luovien alojen edistäminen

Vahvistetaan luovan talouden kehittymistä tukemalla luovien alojen sisältötuotantoa, yrittäjyyttä, kansainvälisille markkinoille pääsyn edellytyksiä ja kulttuurivientiä. Tuetaan liiketoiminta- ja yrittäjäosaamista, tuottaja- ja manageriosaamista, tekijänoikeusosaamista sekä tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa.

Eräitä taide- ja kulttuurialojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta kuvaavia tunnuslukuja
  2006 2007 2009
  toteutuma toteutuma tavoite
       
Teatteri- ja orkesterilain piiriin kuuluvien teattereiden ja Kansallisteatterin katsojat, 1 000 henk. 2 698 2 768 2 600
Teattereille myönnetyt henkilötyövuodet1) 2 469 2 469 2 469
Museoiden kävijämäärät valtionosuuden piirissä ja muissa päätoimisesti hoidetuissa museoissa, 1 000 henk. 4 528 4 546 4 600
Museoille myönnetyt henkilötyövuodet 1 158 1 158 1 158
Sinfoniaorkesterien2) ja Kansallisoopperan kuulijat, 1 000 henk. 906 906 1 015
Orkestereille myönnetyt henkilötyövuodet 1 033 1 033 1 033
Kotimaiset pitkien elokuvien ensi-illat 11 14 11
Kotimaisten elokuvien katsojat elokuvateatterissa, 1 000 henk. 929 1 514 1 500
Yleisten kirjastojen kokonaislainaus, 1 000 kpl 102 579 100 863 100 500
Pää- ja sivukirjastojen määrä 858 837 837
Fyysiset kirjastokäynnit, 1 000 kpl 59 526 57 272 57 000
Kirjastojen verkkokäynnit, 1 000 kpl   37 652 40 000

1) Valtionosuuden perusteena käytetyt laskennalliset henkilötyövuodet.

2) Sisältää kaksi valtionosuusjärjestelmään kuulumatonta orkesteria.

Liikuntapolitiikka

Liikuntatoimen tehtävänä on liikuntaa edistämällä tukea väestön hyvinvointia ja terveyttä koko elämänkaaren aikana. Eettiset ja yhteiskuntavastuulliset arvot ohjaavat toimintaa.

Väestön hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Aktivoidaan riittämättömästi liikkuvia säännölliseen liikkumiseen. Erityisiä kohderyhmiä ovat lapset ja nuoret, ikääntyneet sekä keski-ikäiset miehet. Hillitään ylipainoisuuden kasvua liikunnan avulla. Liikkumisympäristöt otetaan huomioon yhdyskuntasuunnittelussa. Tavoitteita toteutetaan terveyttä edistävän liikunnan ohjelmilla, tukemalla liikunta- ja muiden järjestöjen toimintaa sekä laajoja väestöryhmiä palvelevien liikuntapaikkojen rakentamista.

Yhteiskunnallisen osallisuuden ja osallistumisen vahvistaminen

Aktivoidaan paikallistasoista toimintaa kehittämällä vapaaehtoistoimijoiden koulutusta ja suuntaamalla tukea liikuntaseurojen toimintaan sekä kuntien ja seurojen yhteistyöhön. Kehitetään koulutustoiminnan sisältöä ja laatua lasten ja nuorten, terveyttä edistävän liikunnan, kilpa- ja huippu-urheilun sekä kansalaistoiminnan tarpeisiin. Edistetään maahanmuuttajien kotoutumista liikunnan avulla.

Kansainväliseen menestykseen tähtäävän sekä eettisesti ja yhteiskuntavastuullisesti toimivan huippu-urheilun tukeminen

Parannetaan huippu-urheilun toimintaedellytyksiä tukemalla valmennustoimintaa, vammaishuippu-urheilun integrointia, antidopingtoimintaa sekä urheilun suurtapahtumien haku- ja järjestelyedellytyksiä. Edistetään kumppanuuksia yhteiskuntavastuullisen huippu-urheilun tukemiseksi.

Liikunnan tunnuslukuja
  2006 2007 2009
  toteutuma toteutuma tavoite
       
Terveytensä kannalta riittävästi (2 krt/vko) liikkuvat 15—64-vuotiaat, %1)      
— miehet 62,8 67,5 68
— naiset 65,7 72,8 73

1) Lähde: 2006 ja 2007 Kansanterveyslaitos, 2009 (AVTK), OPM

Nuorisotyö ja -politiikka

Opetusministeriön vastuulla olevan lasten, nuorten ja perheiden politiikkaohjelman tavoitteina ovat lapsiperheiden hyvinvoinnin edistäminen, lasten ja nuorten osallistumisen lisääminen sekä syrjäytymisen ehkäiseminen. Ohjelmaa toteuttamalla voidaan vähentää korvaavien erityispalvelujen tarvetta. Nuorisolain (72/2006) mukaisesti nuorisotyön ja -politiikan tavoitteet sijoittuvat kolmelle tulosalueelle: nuorten aktiivisen kansalaisuuden edistäminen, nuorten sosiaalinen vahvistaminen sekä nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen. Samalla toimeenpannaan hallituksen lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmaa nuorisotyön alueella.

Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tukeminen

Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tavoitteena on kehittää nuorten tavoitteellista toimintaa yhteiskunnassa. Aktiivista kansalaisuutta edistetään luomalla edellytyksiä jokaiselle nuorelle omaan harrastukseen, yhteisön jäsenyyteen ja yhteiskuntaan vaikuttamiseen. Nuorten osallistumis-, vaikuttamis- ja kuulemisjärjestelmiä kehitetään. Tavoitteena on, että nuoret äänestävät valtakunnallisissa vaaleissa yhtä aktiivisesti kuin muu väestö.

Nuorten sosiaalinen vahvistaminen

Nuorille suunnataan elämäntaitoja parantavia toimenpiteitä. Nuorten työpajatoiminnan tavoitteena on nuorten arjen- ja työelämävalmiuksien vahvistaminen sekä nuorisotyöttömyyden vähentäminen. Pajatoiminnan tehoa lisätään etsivän työparitoiminnan avulla. Ehkäisevällä päihde- ja huumetyöllä vähennetään nuorten huumeiden ja alkoholin käyttöä ja kokeilua.

Nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen

Nuorten kasvu- ja elinoloja parannetaan tehostamalla valtioneuvoston nuoriin kohdistuvaa sukupolvipolitiikkaa tavoitteena nuorten elinolojen saattaminen samalle tasolle muiden väestöryhmien kanssa. Huolehditaan vuonna 2007 valmistuneen valtioneuvoston lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toimeenpanosta, seurannasta ja arvioinnista. Seurataan nuorten elinoloja nuorten elinolotiedostojen avulla.

Nuorisotyön tunnuslukuja
  2006
toteutuma
2007
toteutuma
2009
tavoite
       
Nuorten aktiivinen kansalaisuus      
Nuorisotoimialan tuetut järjestöt (lkm) 103 105 107
Jäseniä järjestöissä (hlöä) 850 000 850 000 850 000
       
Nuorten työpajatoiminta      
Pajat, lkm 210 210 230
Nuoret pajoissa, lkm/vuosi 7 100 8 081 8 500
Koulutukseen, työhön tai muuhun ohjattuun toimintaan sijoittuneet, % 70 70 70
Nuorisotyöttömät, lkm 26 500 22 200 19 000
       
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut      
Kuntia palvelujen piirissä (lkm) 157 230 250
Nuoret palvelujen piirissä (%) 60 77 90

Valtionosuusmäärärahat opetusministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa)
      2008    
    2007 varsinainen 2009 2008/2009
    tilinpäätös talousarvio esitys muutos 
           
29.10.30 Yleissivistävä koulutus 1 805 018 1 964 779 2 015 568 50 789
29.10.34 Koulurakentaminen 47 700 57 400 55 700 -1 700
29.20.30 Ammatillinen koulutus 526 434 561 346 624 809 63 463
29.30.30 Vapaa sivistystyö 142 770 152 219 157 369 5 150
29.30.31 Ammatillinen lisäkoulutus 116 103 126 474 135 461 8 987
29.30.32 Oppisopimuskoulutus 126 663 127 063 126 237 -826
29.30.51 Ammatilliset erikoisoppilaitokset 16 949 18 945 19 684 739
29.40.30 Ammattikorkeakoulut 362 405 373 589 390 472 16 883
29.80.30 ja 52 Kirjastot 110 956 115 189 119 546 4 357
29.80.31 ja 52 Teatterit ja orkesterit 46 665 56 972 67 938 10 966
29.80.32 ja 52 Museot 19 354 25 192 30 875 5 683
29.80.33 Kuntien kulttuuritoiminta 5 541 5 563 5 588 25
29.80.34 Kirjastorakentaminen 6 100 5 700 5 400 -300
29.90.50 ja 52 Liikunnan koulutuskeskukset 14 677 15 973 16 183 210
29.90.50 Kuntien liikuntatoimi 16 772 16 996 18 794 1 798
29.91.50 Kuntien nuorisotyö 7 014 7 272 7 539 267
Yhteensä   3 371 121 3 630 672 3 797 163 166 491
           
Arvio valtionosuuksien jakautumisesta        
           
Kunnat ja kuntayhtymät 2 595 763 2 795 617 2 923 816 128 199
— Kunnat 1 427 669 1 537 589 1 608 099 70 510
— Kuntayhtymät 1 168 093 1 258 028 1 315 717 57 689
Yksityiset 775 357 835 055 873 347 38 292

Vuoden 2009 valtionosuusprosentti on opetus- ja kirjastotoimessa 41,82.

Luvun 28.90 perusteluihin viitaten valtionosuuksissa on otettu huomioon kuntien valtionosuuslain mukainen osuus verotuloihin perustuvista valtionosuuksien tasauslisistä ja -vähennyksistä. Tasausten perusteella on tehty 1 261 000 euron vähennys momentille 29.10.30 ja 75 000 euron vähennys momentille 29.80.30. Tasauserien yhteisvaikutus pääluokan 29 osalta on nettomäärältään -1 336 000 euroa.

Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat

Arpajaislain (1047/2001) mukaisesti raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuotto käytetään urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämiseen. Veikkausvoittovarat muodostavat keskeisen rahoituslähteen tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön sektoreilla. Arpajaislain mukaan em. pelejä toimeenpanevan rahapeliyhteisön asianomaisen tilikauden voittoa sekä voittovaroista myönnetyistä lainoista kertyviä kuoletuksia ja korkoja vastaavaksi arvioitu määräraha otetaan vuosittain valtion talousarvioon.

Veikkaus Oy:n varsinainen tuottoarvio vuodelle 2009 on 414,0 milj. euroa eli 1,5 % enemmän v. 2008 talousarvioon verrattuna. Tämän lisäksi yhtiön jakamattomien voittovarojen rahastosta puretaan edunsaajien käyttöön 17 milj. euroa, jolloin veikkausvoittovarojen kokonaismäärä vuodelle 2009 on 431 milj. euroa. Tämä on 4,691 milj. euroa vähemmän kuin mihin kehysvaiheessa varauduttiin. Vähennys on kohdennettu edunsaajien kesken jakosuhdelain mukaisesti.

Voittovaroista ehdotetaan myönnettäväksi momentilta 29.60.53 tieteen tukemiseen 81,3 milj. euroa, momentilta 29.80.52 taiteen tukemiseen 191,9 milj. euroa, momentilta 29.90.50 liikunnan tukemiseen 116,1 milj. euroa ja momentilta 29.91.50 nuorisonkasvatustyön tukemiseen 41,8 milj. euroa. Lisäksi taiteen osalta noudatetaan raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuoton käyttämisestä annetun lain (1054/2001, muut. 1191/2005) 2 §:ssä tarkoitettujen veikkausvoittovarojen tuotosta rahoitettavien kirjaston valtionosuuksien siirtoa, joka on enintään 11 % eli 13,1 milj. euroa vuonna 2009, joka on samalla viimeinen vuosi kun kirjastojen valtionosuuksia rahoitetaan veikkausvoittovaroista.

Tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön valtionrahoituksen määräksi luvuissa 29.60, 80, 90 ja 91 vuodelle 2009 ehdotetaan 966,1 milj. euroa, mistä 431,0 milj. euroa eli 44,6 % myönnetään veikkausvoittovaroista.

Veikkausvoittovarat ja samoihin tarkoituksiin myönnetyt muut määrärahat, milj. euroa
  2002 TP 2003
TP
2004
TP
2005
TP
2006
TP
2007
TP
2008
TA
2009
TAE
                 
Kirjastojen käyttökustannusten valtionosuus 80,0 86,6 87,3 89,8 90,8 110,6 115,2 119,5
— veikk.varat 35,5 58,6 59,0 48,5 39,9 36,5 24,7 13,1
— budj.varat 44,5 28,0 28,3 41,3 50,9 74,1 90,5 106,4
                 
Tiede 188,9 210,5 239,9 239,8 261,3 270,6 283,7 326,5
— veikk.varat 76,2 75,8 75,7 75,7 79,5 76,6 77,1 81,3
— budj.varat 112,7 134,7 163,8 164,1 181,8 194,0 206,6 245,2
                 
Taide 222,2 228,0 243,2 260,0 274,3 281,6 311,2 350,3
— veikk.varat 144,2 130,1 128,6 136,8 150,4 152,3 164,5 178,8
— budj.varat 78,0 97,9 114,6 123,2 123,9 129,3 146,7 171,5
                 
Liikunta 84,4 85,8 90,0 93,1 99,1 101,4 106,9 119,4
— veikk.varat 83,3 83,9 88,1 90,0 97,8 100,1 104,1 116,1
— budj.varat 1,0 1,9 1,9 3,1 1,3 1,3 2,8 3,3
                 
Nuoriso 22,0 22,3 30,8 34,3 39,9 42,7 47,1 52,2
— veikk.varat 20,3 20,7 28,6 31,5 35,2 36,0 37,5 41,8
— budj.varat 1,6 1,6 2,2 2,8 4,7 6,7 9,6 10,4
                 
Veikkausvoittovarat yhteensä ilman kirjastoa 339,2 348,4 351,4 334,0 362,9 365,0 383,2 417,9
                 
Veikkausvoittovarat yhteensä 359,5 369,1 380,0 382,5 402,8 401,5 407,9 431,0

Eräisiin käyttötarkoituksiin varatut määrärahat veikkausvoittovaroista ja muilta talousarvion momenteilta (euroa)
  Veikkausvoittovarat Yleiset
budjettivarat
Yhteensä
       
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot 2 609 000 2 645 000 5 254 000
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat 58 500 000 169 941 000 228 441 000
Valtionosuus ja -avustus teattereille ja orkestereille 37 878 000 30 060 000 67 938 000
Valtionosuus ja -avustus museoille 18 407 000 12 468 000 30 875 000
Valtionosuus ja -avustus kirjastoille 13 106 000 106 440 000 119 546 000
EU:n kulttuuripääkaupunki -hanke 1 000 000 2 000 000 3 000 000
Liikunnan koulutuskeskukset 16 306 000 3 331 000 19 637 000
Nuorten työpajatoiminnan kehittäminen ja syrjäytymisen ehkäisy 1 600 000 10 373 000 11 973 000

Kirkollisasiat

Opetusministeriön toimialaan kuuluvat evankelis-luterilainen kirkko, ortodoksinen kirkkokunta sekä muut uskonnolliset yhdyskunnat. Lisäksi toimialaan kuuluu hautaustoimen yleinen järjestäminen, jossa lähtökohtana on uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden sekä arvokkuuden ja kunnioittavuuden toteutuminen.

Tavoitteena on

  • turvata suotuisat toimintaedellytykset evankelis-luterilaiselle kirkolle, ortodoksiselle kirkkokunnalle ja muille uskonnollisille yhdyskunnille ja
  • edistää mahdollisuuksia uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen sekä muilla tavoin edistää uskonnonvapauden toteutumista.

Hallinnonalan tietohallinto

Opetusministeriön hallinnonalan tietohallintostrategian 2006—2015 toteuttamista jatketaan. Tietohallintostrategian linjausten mukaisesti opetuksen, tutkimuksen ja kulttuurin yhteistä tietopohjaa vahvistetaan ja uudet palvelut toteutetaan sähköisinä. Hallinnonalalla siirrytään hallinnon sisäisessä ja virastojen välisessä toiminnassa yksinomaan sähköiseen asiointiin ja sähköiseen hallintoon. Tietohallinnon kustannustehokkuutta parannetaan edelleen. Keskeisiä keinoja ovat yhteisten palvelujen ja muiden resurssien käytön lisääminen ja yhteistyö hankintojen toteuttamisessa.

Tietohallintostrategian mukaisia hankkeita vuonna 2009 ovat sähköisen asianhallinnan hankkeiden toteuttaminen, hallinnonalan yhteisen tietovaraston kehittäminen ja sähköisten aineistojen pitkäaikaissäilytykseen liittyvät hankkeet.

Vuoden 2009 talousarvioesitykseen liittyvät sukupuolivaikutukset

Opetusministeriön hallinnonalan määrärahoista yli puolet on siirtomenoja, joiden vaikutukset sukupuolten asemaan riippuvat rahoituksen saajien päätöksistä.

Naisten ja miesten koulutustaso eroaa nuorissa ikäryhmissä varsin huomattavasti naisten eduksi. Perusopetuksen suorittamatta jättäminen, pelkän perusopetuksen varaan jääminen sekä ammatillisen tai korkeakoulutuksen keskeyttäminen on tyypillistä erityisesti poikaoppilaille ja miesopiskelijoille. Perusopetuksen laadun parantamisen, joustavan perusopetuksen käytäntöjen, ammatilliseen koulutukseen valmistavan koulutuksen kehittämisen (ammattistartin) ja ammatillisen koulutuksen lisättyjen opiskelijapaikkojen arvioidaan pidemmällä aikavälillä pienentävän erityisesti ilman ammatillista koulutusta jäävien osuutta väestöstä ja siltä osin sukupuolten koulutustasoeroja.

Tyttöjen ja poikien segregoituneet opiskeluvalinnat pitävät yllä työelämän segregaatiota. Jatketaan toimia, joilla vaikutetaan tyttöjen ja poikien opiskeluvalintoihin.

Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan toiminnot suuntautuvat lähtökohtaisesti sukupuolineutraalisti. Toisaalta esimerkiksi liikuntatoimen valtionavustuspolitiikan lähtökohtana on liikuntalain mukainen tasa-arvon edistäminen, ja tämä otetaan huomioon avustuskriteereissä. Erityisenä painopisteenä liikuntatoimessa on sukupuolinäkökulman huomioonottaminen valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittämisessä. Nuorisotyössä rahoitusta voidaan tarvittaessa suunnata eriytetysti tyttöjen ja poikia koskeviin hankkeisiin. Monikulttuurisuuden lisääntyessä eriytetyn toiminnan tarve tulee kasvamaan.

Opetusministeriö seuraa tilastoinnin ja tutkimusten avulla hallinnonalansa toimintojen sukupuolivaikutuksia ja ottaa nämä huomioon talousarviota laadittaessa.

Tuottavuusohjelman vaikutukset

Julkisen sektorin tuottavuuden lisääminen on osa hallitusohjelmaan kirjattua hallituksen talouspoliittista strategiaa. Hallitusohjelman mukaan valtion tuottavuusohjelmaa tarkistetaan siten, ettei se heikennä yliopistokoulutuksen laatua sekä tieteen ja tutkimuksen vaikuttavuutta. Tuottavuusohjelman toimenpiteitä selvitetään yksityiskohtaisemmin asianomaisten lukujen yhteydessä.

Opetusministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2009 on 309 henkilötyövuotta.

Tuottavuusohjelman mukaiset henkilötyövuosivähennykset opetusministeriön hallinnonalalla vuonna 2009
   
Opetusministeriö -6,0
Opetushallitus -12,4
Valtion yleissivistävät oppilaitokset -0,8
Valtion ammatillinen koulutus -0,6
Yliopistot -250,0
Harjoittelukoulut -16,2
Suomen Akatemia -4,0
Arkistolaitos -3,0
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus -2,4
Varastokirjasto -0,6
Valtion taidemuseo -6,8
Museovirasto -4,0
Näkövammaisten kirjasto -3,0
Yhteensä -309,8

Hallinnonalan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
  2008
varsinainen
talousarvio
2009
esitys
       
29.10.34 Valtionosuus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)    
  — yleissivistävän koulutuksen perustamishankevaltuus 45,00 41,00
  — laajuuksien vahvistamisvaltuus 55,00 55,00
29.30.52 Valtionosuus ja -avustus aikuiskoulutuksen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)    
  — perustamishankevaltuus 1,00 1,00
  — laajuuksien vahvistamisvaltuus 1,50 1,50
29.60 Tiede    
  — tutkimushankevaltuus 245,60 258,50
29.80.34 Valtionosuus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (arviomääräraha)    
  — perustamishankevaltuus 4,50 4,50
  — laajuuksien vahvistamisvaltuus 4,00 3,50
29.80.70 Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v)    
  — kalustamis- ja varustamisvaltuus 2,90 -
29.80.75 Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v)    
  — perusparannus- ja pienhankevaltuus 2,00 1,60

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2007—2009

    v. 2007
tilinpäätös
1000 €
v. 2008
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2009
esitys
1000 €

Muutos 2008—2009
    1000 € %
             
01. Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot 284 367 279 233 215 993 - 63 240 - 23
01. Opetusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 24 110 25 853 26 615 762 3
02. Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 19 210 20 749 21 039 290 1
03. Kansainvälisen henkilövaihdon keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 8 026 8 300 8 773 473 6
21. Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) 5 686 4 686 4 686
22. Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v) 13 063 14 563 14 563
29. Opetusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 135 983 135 000 135 000
50. Eräät avustukset (kiinteä määräraha) 485 585 585
51. Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha) 2 341 2 571 2 615 44 2
(62.) EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus opetusministeriön osalta (arviomääräraha) 72 504 64 786 - 64 786 - 100
66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) 1 959 2 140 2 117 - 23 - 1
(70.) Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) 1 000
10. Yleissivistävä koulutus 1 906 876 2 087 011 2 142 727 55 716 3
01. Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 44 414 47 906 54 592 6 686 14
02. Ylioppilastutkintolautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) -27 6 2 - 4 - 67
20. Yleissivistävän koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 9 249 16 299 16 144 - 155 - 1
30. Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 1 805 018 1 964 779 2 015 568 50 789 3
34. Valtionosuus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) 47 700 57 400 55 700 - 1 700 - 3
51. Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) 521 621 721 100 16
20. Ammatillinen koulutus 563 660 600 240 637 694 37 454 6
01. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 32 301 34 434 8 425 - 26 009 - 76
20. Työpaikalla tapahtuva oppiminen (siirtomääräraha 2 v) 3 026 3 026 3 026
21. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 1 899 1 434 1 434
30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 526 434 561 346 624 809 63 463 11
30. Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö 465 419 458 642 475 000 16 358 4
20. Opetustoimen henkilöstökoulutus ja eräät muut menot (siirtomääräraha 2 v) 14 428 14 209 15 359 1 150 8
21. Aikuiskoulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 2 927 9 304 10 104 800 9
30. Valtionosuus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 142 770 152 219 157 369 5 150 3
31. Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen lisäkoulutukseen (arviomääräraha) 116 103 126 474 135 461 8 987 7
32. Valtionosuus ja -avustus oppisopimuskoulutukseen (arviomääräraha) 126 663 127 063 126 237 - 826 - 1
(34.) Valtionavustus aikuisten koulutustason kohottamisohjelmaan (siirtomääräraha 3 v) 35 000
51. Valtionosuus ammatillisten erikoisoppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 16 949 18 945 19 684 739 4
52. Valtionosuus ja -avustus aikuiskoulutuksen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) 1 000 1 000 1 000
53. Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) 9 578 9 428 9 786 358 4
40. Ammattikorkeakouluopetus 367 783 378 542 395 425 16 883 4
20. Ammattikorkeakoululaitoksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) 3 310 2 950 2 950
21. Ammattikorkeakoulujen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 2 068 2 003 2 003
30. Valtionosuus ja -avustus kunnallisten ja yksityisten ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 362 405 373 589 390 472 16 883 5
50. Yliopisto-opetus ja -tutkimus 1 409 541 1 485 490 1 792 370 306 880 21
01. Yliopistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 296 263 1 358 388 1 423 140 64 752 5
02. Kansalliskirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 13 277 13 500 14 337 837 6
03. Harjoittelukoulujen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 73 184 75 903 77 126 1 223 2
04. Yliopistojen palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 5 000 5 000
20. Yliopistolaitoksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) 26 817 32 699 22 767 - 9 932 - 30
21. Valtion rahoitus julkisoikeudellisina laitoksina toimivien yliopistojen maksuvalmiuden ja käyttöpääoman turvaamiseksi (siirtomääräraha 2 v) 50 000 50 000 0
87. Valtion rahoitus Aalto-yliopiston pääomaan (kiinteä määräraha) 200 000 200 000 0
60. Tiede 270 601 283 739 326 470 42 731 15
01. Suomen Akatemian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 32 325 34 079 36 171 2 092 6
02. Arkistolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 14 446 18 449 21 115 2 666 14
03. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 2 746 2 660 2 645 - 15 - 1
04. Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 526 1 550 1 587 37 2
20. Eräiden teosten laatiminen ja hankkiminen (siirtomääräraha 2 v) 150 100 50 - 50 - 50
50. Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat (siirtomääräraha 3 v) 130 505 137 433 169 941 32 508 24
53. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat tieteen edistämiseen (arviomääräraha) 76 620 77 148 81 256 4 108 5
66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) 12 282 12 320 13 705 1 385 11
70. Opintotuki 737 041 836 459 870 973 34 514 4
01. Opintotuen muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 625 665 685 20 3
52. Opintolainojen valtiontakaus ja korkotuki (arviomääräraha) 31 430 20 900 25 500 4 600 22
55. Opintoraha ja asumislisä (arviomääräraha) 644 984 750 500 776 394 25 894 3
57. Korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki (arviomääräraha) 23 746 25 400 27 300 1 900 7
58. Avustus vuokrakustannusten korvaamiseen (siirtomääräraha 2 v) 4 268 4 294 4 494 200 5
59. Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuki (arviomääräraha) 31 989 34 700 36 600 1 900 5
80. Taide ja kulttuuri 392 276 426 383 469 784 43 401 10
01. Taiteen keskustoimikunnan ja taidetoimikuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 3 372 5 082 5 170 88 2
02. Valtion taidemuseon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 17 329 17 298 18 556 1 258 7
03. Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 2 823 2 398 2 678 280 12
04. Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 17 057 18 198 18 863 665 4
05. Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 7 037 7 134 6 968 - 166 - 2
06. Kansallisen audiovisuaalisen arkiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 3 511 4 553 5 310 757 17
07. Valtion elokuvatarkastamon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 560 583 611 28 5
08. Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 807 843 967 124 15
30. Valtionosuudet ja -avustukset yleisten kirjastojen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 74 451 90 478 106 440 15 962 18
31. Valtionosuus ja -avustus teattereiden ja orkestereiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 13 812 19 444 30 060 10 616 55
32. Valtionosuudet ja -avustukset museoille (arviomääräraha) 4 470 6 785 12 468 5 683 84
33. Valtionosuus ja -avustus kuntien kulttuuritoimintaan (arviomääräraha) 5 541 5 563 5 588 25 0
34. Valtionosuus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (arviomääräraha) 6 100 5 700 5 400 - 300 - 5
36. Euroopan kulttuuripääkaupunki 2011 -hankkeen avustus (siirtomääräraha 2 v) 2 000 2 000 0
40. Korvaus Suomenlinnan Liikenne Oy:lle (arviomääräraha) 230 252 252
50. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) 10 487 10 325 11 325 1 000 10
51. Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha) 10 997 11 088 13 160 2 072 19
52. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha) 188 800 189 200 191 886 2 686 1
53. Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha) 16 795 17 542 18 000 458 3
54. Valtionavustus Suomen Kansallisteatterin peruskorjauksen lainanhoitokuluihin (kiinteä määräraha) 3 627 3 816 3 746 - 70 - 2
55. Kulttuuriperinnön digitoinnin tukeminen (siirtomääräraha 3 v) 2 000 2 000
56. Kulttuuriviennin edistäminen (siirtomääräraha 3 v) 800 800
70. Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) 1 110 2 145 2 500 355 17
72. Valtion taidemuseon kokoelmien kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v) 589 739 739
75. Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) 2 770 4 400 4 280 - 120 - 3
95. Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha) 17 17
90. Liikuntatoimi 101 441 106 818 119 413 12 595 12
50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen (arviomääräraha) 100 099 104 065 116 082 12 017 12
52. Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille (kiinteä määräraha) 1 342 2 753 3 331 578 21
91. Nuorisotyö 42 686 47 106 52 162 5 056 11
50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha) 35 963 37 483 41 789 4 306 11
51. Nuorten työpajatoiminta ja ehkäisevä huumetyö (siirtomääräraha 2 v) 6 723 9 623 10 373 750 8
  Yhteensä 6 541 690 6 989 663 7 498 011 508 348 7

  Henkilöstön kokonaismäärä 34 990 35 228 34 631