Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         10. Yleissivistävä koulutus
         20. Ammatillinen koulutus
         40. Ammattikorkeakouluopetus
         60. Tiede
         70. Opintotuki
         80. Taide ja kulttuuri
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2009

50. Yliopisto-opetus ja -tutkimusPDF-versio

Selvitysosa:Yliopistojen rahoitusmallissa vuosille 2007—2009 painopistettä on siirretty siten, että vahvistetaan tutkimuksen, tutkijakoulutuksen sekä kansainvälistymisen edellytyksiä. Toimintamenoista perusrahoituksen osuus on vuonna 2009 noin 72,3 %, hankerahoituksen 6,5 % ja tuloksellisuusrahoituksen 21,2 %. Hankerahoituksella tuetaan erityisesti rakenteellista kehittämistä, kansainvälistymistä ja opiskeluprosessien kehittämistä.

Yliopistolain ja siihen liittyvien muiden säädösten kokonaisuudistus toteutetaan siten, että hallituksen esitykset voidaan antaa eduskunnalle kevätistuntokaudella 2009. Kaikkien yliopistojen oikeudellinen asema muutetaan itsenäisiksi oikeushenkilöiksi, joko yksityisoikeudellisen säätiön muodossa tai julkisoikeudellisena laitoksena. Lainsäädäntöuudistuksen yhteydessä uudistetaan myös yliopistojen ohjaus- ja rahoituskäytänteet. Tavoitteena on, että uusi yliopistolaki tulee voimaan 1.8.2009 siten, että uusimuotoinen toiminta voi alkaa täydessä laajuudessa 1.1.2010.

Yliopistolain uudistuksen yhteydessä on tavoitteena muodostaa Teknillisen korkeakoulun, Helsingin kauppakorkeakoulun ja Taideteollisen korkeakoulun pohjalle rakentuva Aalto-yliopisto, Turun yliopiston ja Turun kauppakorkeakoulun pohjalle rakentuva Turun uusi yliopisto sekä Joensuun ja Kuopion yliopistojen pohjalle rakentuva Itä-Suomen yliopisto.

Valtio varautuu pääomittamaan julkisoikeudellisina laitoksina toimivia yliopistoja siten, että niiden vakavaraisuus, maksukyky ja luottokelpoisuus turvataan. Hallitus valmistelee periaatteet, joilla valtio osallistuu yliopistojen pääomittamiseen niiden vuoden 2010 loppuun mennessä hankkimaa yksityistä rahoitusta vastaavasti. Tämän toteuttamiseksi säätiöpohjainen toimintamalli tehdään kaikille yliopistoille mahdolliseksi. Varsinaiset päätökset pääomittamisesta tehdään kunkin yliopiston osalta erikseen.

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

  • Yliopistot vahvistavat toiminnallaan yhteiskunnan kestävää taloudellista ja kulttuurista kehitystä, hyvinvointia sekä kansainvälistä kilpailukykyä. Tavoitteena on toiminnan korkea kansainvälinen taso ja laatu.
  • Korkeasti koulutetun työvoiman ja tutkijakunnan saatavuus turvataan.
  • Yliopistokoulutuksen ja -tutkintojen sisältöä kehitetään määrällisesti ja laadullisesti paremmin yhteiskunnan muuttuvia tarpeita vastaaviksi.
  • Tutkimustulosten ja osaamisen liiketoiminnallista ja muuta yhteiskunnallista hyödyntämistä sekä innovaatiopalveluita tehostetaan maan eri osissa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Yliopistojen rakenteellista kehittämistä jatketaan tavoitteena osaamistasoltaan vahvemmat ja vaikuttavammat yliopistoyksiköt sekä kansainvälisen huippututkimuksen lisääminen. Yliopistojen rooli kansainvälisinä toimijoina vahvistuu. Yliopistot lisäävät yhteistyötä Venäjän kanssa ja vahvistavat suomalaista Venäjä-asiantuntemusta. Yliopistot osallistuvat valtakunnallisen Aasia-ohjelman toteuttamiseen. Yliopistot lisäävät vieraskielistä opetusta ja ulkomaisten opiskelijoiden sekä opetus- ja tutkimushenkilöstön rekrytointia.

Yliopistot kehittävät opetuksen laatua ja opintojen suunnittelu-, ohjaus- ja seurantajärjestelmiä niin, että opintojen läpäisy tehostuu ja tutkintojen suorittamisajat lyhenevät. Tavoitteena on, että kaikilla koulutusaloilla vähintään 75 prosenttia aloittaneista opiskelijoista suorittaa ylemmän korkeakoulututkinnon tavoiteajassa. Työelämässä toimiville kehitetään täydennyskoulutusta, soveltuvaa tutkintoon johtavaa koulutusta ja avoimen yliopisto-opetuksen tarjontaa.

Toiminnallisen tuloksellisuuden tunnuslukuja ja tutkintotavoitteet
  2003
toteutuma
2005
toteutuma
2007
toteutuma
2009
arvio
         
Tieteelliset julkaisut/opetus- ja tutkimushtv:t 1,53 1,66 1,731) 1,78
Tohtorintutkinnot/professorit 0,57 0,63 0,67 0,69
Ylemmät kk-tutkinnot/opetushenkilökunta 1,45 1,53 1,67 1,74
Opiskelijat (FTE)/opetushenkilökunta .. 14,3 14,31) 14,2
Yliopisto-opintojen laskennallinen läpäisy (%) 70,4 70,5 70,9 71,0
Ylemmät korkeakoulututkinnot 12 411 12 920 13 884 14 5182)
Tohtorintutkinnot 1 257 1 422 1 524 1 5942)

1) Vuoden 2007 toteutuma, opetus- ja tutkimushenkilökunnassa kaikki rahoituslähteet.

2) Ylemmissä korkeakoulututkinnoissa ja tohtorin tutkinnoissa vuoden 2009 arvo on keskimääräinen tavoite vuosille 2007—2009.

Yliopistot kehittävät työyhteisöjään siten, että niiden kilpailukyky työnantajina sekä henkilöstön työkyky ja -tyytyväisyys ovat hyvällä tasolla. Yliopistot edistävät tasa-arvoisen työ- ja tiedeyhteisön kehittymistä. Tutkijankoulutuksen ja -uran kehittämiseen suunnataan erityistoimia.

Yliopistot laajentavat toimintansa rahoituspohjaa suoran budjettirahoituksen lisäksi hankkimallaan täydentävällä rahoituksella. Yliopistojen täydentävän rahoituksen osuus on vähintään 36 prosenttia kokonaisrahoituksesta. Täydentävän rahoituksen tulee tukea yliopistojen perustehtäviä ja niihin liittyviä tavoitteita.

Yliopistojen kustannusten kohdentuminen eri tulosalueille
  2006
toteutuma
2007
toteutuma
2009
arvio
       
Kokonaiskustannukset, milj. euroa 2 029 2 097 ..
Koulutus, % 38,4 36,1 36,8
Tutkimus ja jatkotutkintokoulutus, % 51,3 53,9 53,2
Yhteiskunnalliset palvelut ja taiteellinen toiminta, % 10,3 10,0 10,0
       
Budjettirahoitteisen toiminnan kustannukset, milj. euroa 1 320 1 341 ..
Koulutus, % 49,8 47,5 48,2
Tutkimus ja jatkotutkintokoulutus, % 39,8 42,1 41,8
Yhteiskunnalliset palvelut ja taiteellinen toiminta, % 10,4 10,4 10,0

Yliopistoilla arvioidaan olevan käytössä EU:n maataloustuotannon tukia noin 336 000 euroa.

Yliopistoilla säilytetään oikeus luovuttaa tiloja opiskelijaruokaloille sekä opinala- ja harrastejärjestöille vastikkeetta siitä huolimatta, että Senaatti-kiinteistöt perii yliopistoilta vuokraa näistä tiloista.

01. Yliopistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 423 140 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) enintään 540 000 euroa täydennyskoulutuksen hintojen alentamiseen yliopistojen omien päätösten mukaisesti

2) enintään 450 000 euroa muun liiketaloudellisen maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen

3) enintään 150 000 euroa yliopiston yksin tai yhdessä muiden kanssa perustamien valtion talousarviosta annetun lain (423/1988) 3 a §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitettujen yliopistoyhtiöiden perustamisesta ja valtiolle kuuluvien osakkeiden merkitsemisestä ja muista omistusjärjestelyistä sekä yhtiöiden toiminnan käynnistämisestä aiheutuviin menoihin

4) yliopistojen opettajille, tutkijoille ja opiskelijoille myönnettäviin tutkimusta ja koulutusta edistävien apurahojen maksamiseen, opiskelijoille opintoihin liittyvän harjoittelun järjestämiseen sekä yliopistojen toimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuista ja rahoitusosuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen

5) valtion rahoituksena 1.8.2009 voimaan tulevassa yliopistolaissa määriteltyjen uudessa oikeushenkilömuodossa toimivien yliopistojen toiminnan suunnitteluun ja uudistuksen toimeenpanon valmisteluun ja

6) vuonna 2010 uudessa oikeushenkilömuodossa toimivien yliopistojen käyttöpääomaan.

Kohdassa 3 tarkoitetut yliopistoyhtiöt perustetaan yliopiston esityksestä opetusministeriön päätöksellä. Perustetuissa yliopistoyhtiöissä valtiolle kuuluvia osakkeita hallinnoi asianomainen yliopisto. Yliopistot oikeutetaan hyväksymään tässä tarkoitettujen yliopistoyhtiöiden osakkeiden luovutus, merkitsemättä jättäminen tai vastaava osakejärjestely, joka aiheuttaa valtion määräysvallan tai määräenemmistövallan menetyksen taikka, muussa kuin valtionyhtiössä, määrävähemmistön hallinnan menetyksen.

Määrärahan käytön edellytyksenä kohdan 3 käyttötarkoitukseen on, että

a) perustettava yliopistoyhtiö toteuttaa välittömästi yliopistolain 4 §:ssä yliopiston tehtäväksi säädettyä yhteiskunnallista vuorovaikutusta sekä tutkimustulosten tai taiteellisen toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistämistä; tai

b) perustettava yliopistoyhtiö vahvistaa mahdollisuuksia hyödyntää yliopistojen toimintaa ja sen tuloksia liiketoiminnassa kotimaassa tai kansainvälisesti;

c) perustettavan yliopistoyhtiön toimialaksi on määritelty tämän kappaleen a) tai b) kohdan mukainen liiketoiminta.

Osakkeiden hallinnoinnista ja myynnistä saatavat tulot otetaan 5 000 000 euroon saakka nettobudjetoinnissa huomioon asianomaisen yliopiston tuloina. Yliopistot oikeutetaan luovuttamaan hallinnassaan olevia valtiolle kuuluvia immateriaalioikeuksia ja muuta irtainta omaisuutta apporttina perustettaville yliopistoyhtiöille enintään 1 500 000 euron arvosta.

Selvitysosa:Tarkoitus on, että tilivirastoina toimineiden yliopistojen vuodelta 2009 varainhoitovuodelle 2010 siirtyvät määrärahat kohdennetaan uudessa oikeushenkilömuodossa toimivien yliopistojen käyttöpääomaan.

Kohdassa 3 tarkoitettujen osakkeiden hallinnoinnissa noudatetaan muutoin mitä laissa valtion osakasvallan käytöstä eräissä taloudellista toimintaa harjoittavissa osakeyhtiöissä (740/1991) säädetään.

Tulot maksullisesta palvelutoiminnasta perustuvat opetusministeriön asetukseen yliopistojen suoritteista perittävistä maksuista (1200/2006).

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Helsingin yliopisto, mistä vähintään 2 765 000 euroa Svenska social- och kommunalhögskolanille 317 541 000
Jyväskylän yliopisto 115 360 000
Oulun yliopisto 134 684 000
Joensuun yliopisto 64 756 000
Kuopion yliopisto 58 607 000
Turun yliopisto 125 239 000
Tampereen yliopisto 92 141 000
Åbo Akademi 57 791 000
Vaasan yliopisto 23 247 000
Lapin yliopisto 32 973 000
Teknillinen korkeakoulu 143 448 000
Tampereen teknillinen yliopisto 71 224 000
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 41 178 000
Helsingin kauppakorkeakoulu 26 887 000
Svenska handelshögskolan 14 357 000
Turun kauppakorkeakoulu 15 749 000
Sibelius-Akatemia 30 512 000
Teatterikorkeakoulu 11 739 000
Taideteollinen korkeakoulu, mistä vähintään 2 800 000 euroa elokuva- ja lavastustaiteen osaston toimintamäärärahaa 29 230 000
Kuvataideakatemia 5 211 000
Opetusministeriön käytettäväksi 11 266 000
Yhteensä 1 423 140 000

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)      
  2007
toteutuma
2008
varsinainen
talousarvio
2009
esitys
       
Bruttomenot 1 845 584 1 893 388 2 051 140
Bruttotulot 558 450 535 000 628 000
Nettomenot 1 287 134 1 358 388 1 423 140
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 264 890    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 274 019    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2008
varsinainen
talousarvio
2009
esitys
     
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 225 592 241 461
     
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 213 013 233 802
     
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 12 579 7 659
Kustannusvastaavuus, % 105,9 103,3
     
Hintatuki 1 565 990
     
Kustannusvastaavuus tuen jälkeen 14 144 8 649

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2008
varsinainen
talousarvio
2009
esitys
     
Yhteisrahoitteisen toiminnan tulot    
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 196 992 217 006
— EU:lta saatava rahoitus 65 748 80 429
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 105 107 110 104
Tulot yhteensä 367 847 407 539
     
Hankkeiden kokonaiskustannukset 427 484 464 113
     
Kustannusvastaavuus (tulot - kustannukset) -59 637 -56 574
Kustannusvastaavuus, % 86,0 87,8

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset (missä kertaluonteista vähennystä 9 890 000 euroa) 37 353
Yliopistojen toimintaedellytysten turvaaminen 20 000
Aalto-yliopiston toiminnan lisärahoitus 13 900
Senaatti-kiinteistöiltä vuokrattujen tilojen vuokrien tarkistukset 10 000
Tuottavuustoimet (-250 htv) -11 000
Kertaluonteisten menojen poistuminen -5 000
Siirto momentille 29.30.21 -500
Muut muutokset -1
Yhteensä 64 752


2009 talousarvio 1 423 140 000
2008 II lisätalousarvio 31 525 000
2008 talousarvio 1 358 388 000
2007 tilinpäätös 1 296 262 904

02. Kansalliskirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 337 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös vuonna 2010 uudessa oikeushenkilömuodossa toimivan Helsingin yliopiston käyttöpääomaan kohdennettavaksi Kansalliskirjaston toimintaan.

Selvitysosa:Tarkoitus on, että Kansalliskirjaston vuodelta 2009 varainhoitovuodelle 2010 siirtyvät määrärahat kohdennetaan uudessa oikeushenkilömuodossa toimivan Helsingin yliopiston käyttöpääomaan käytettäväksi Kansalliskirjaston toimintaan.

Kansalliskirjasto toimii Helsingin yliopiston yhteydessä. Kansalliskirjaston tehtävistä säädetään yliopistolaissa (645/1997) ja kulttuuriaineistojen tallentamisesta ja säilyttämisestä annetussa laissa (1433/2007). Kansalliskirjasto vastaa toimialallaan kansallisen kulttuuriperinnön ja muiden kokoelmien ylläpidosta sekä niihin liittyvästä tiedonvälityksestä ja tietopalvelusta. Kansalliskirjaston tehtävänä on kehittää ja tarjota kansallisia palveluja yliopistojen kirjastoille, yleisille kirjastoille, ammattikorkeakoulukirjastoille ja erikoiskirjastoille sekä edistää kirjastoalan kotimaista ja kansainvälistä yhteistyötä.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Tavoitteena on vahvistaa Kansalliskirjaston roolia kirjastoalan kansallisena kehittäjänä ja kirjastoverkon peruspalvelujen tarjoajana. Kansalliskirjasto

  • kehittää ja vahvistaa suomalaisen kirjastolaitoksen palvelutasoa
  • tuottaa kirjastoverkolle tietokantapalveluja, digitaalisen kirjaston sovelluspalveluja, elektronisen aineiston hankintapalveluja, standardointi- sekä yhteistilastopalveluja
  • kehittää tutkimuskirjastoa tieteellisenä tutkimusympäristönä
  • modernisoi kirjaston asiantuntijapalveluja kansallisista kokoelmista ja humanistis-yhteiskuntatieteellisiltä tieteenaloilta vastaamaan tutkimusyhteisön uusia tarpeita sekä
  • digitoi kustannustehokkaasti kansalliset lähdeaineistot verkon kautta laajaan käyttöön.
Määrälliset tavoitteet    
  2005
toteutuma
2007
toteutuma
2009
tavoite
       
Kulttuuriperinnön turvaaminen      
— digitoidut sivut 278 000 327 000 600 000
— mikrokuvaus/valotusmäärä 1 309 000 1 410 000 1 250 000
Kansalliset tietoverkkopalvelut      
— kansallisten tietokantojen koko, milj. 8,4 9,9 8,8
— kansallisten tietokantojen hakukäyttö, milj. 3,0 3,02 3,25
— FinElib-aineistojen käyttö (haut), milj. 29,8 52,8 60,0
Kansalliset tutkimuskirjastopalvelut      
— lainat (paikallis+kauko) 530 000 551 000 550 000
— paikalliskävijät 429 000 199 000 200 000

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)      
  2007
toteutuma
2008
varsinainen
talousarvio
2009
esitys
       
Bruttomenot 14 023 15 190 15 137
Bruttotulot 1 342 1 690 800
Nettomenot 12 681 13 500 14 337
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 596    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Siirto momentilta 29.50.20 (vapaakappalelain uudistus) 700
Vuokrakustannusten nousu 137
Yhteensä 837


2009 talousarvio 14 337 000
2008 talousarvio 13 500 000
2007 tilinpäätös 13 277 000

03. Harjoittelukoulujen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 77 126 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) oppilasavustuksiin

2) maksullisen kouluruokailun tarjoamisesta henkilökunnalle ja opetusharjoittelijoille aiheutuvien menojen maksamiseen ja

3) vuonna 2010 uudessa oikeushenkilömuodossa toimivien yliopistojen käyttöpääomaan kohdennettavaksi harjoittelukoulujen toimintaan.

Selvitysosa:Tarkoitus on, että harjoittelukoulujen vuodelta 2009 varainhoitovuodelle 2010 siirtyvät määrärahat kohdennetaan uudessa oikeushenkilömuodossa toimivien yliopistojen käyttöpääomaan käytettäväksi harjoittelukoulujen toimintaan.

Harjoittelukoulujen tavoitteena on opettajankoulutusta palvelevan toiminnan korkea taso ja läheinen vuorovaikutus yliopiston kanssa. Harjoittelukoulut huolehtivat opetussuunnitelmatyön ja opetuksen laadusta sekä kehittävät monipuolista ohjattua harjoittelua. Ohjatun harjoittelun määrällisenä tavoitteena on vähintään 41 700 opintopistettä. Opettajankoulutuksen määrällisten muutosten vaikutukset harjoittelutarpeeseen ja koulujen toiminnan laajuuteen arvioidaan.

Määrälliset tavoitteet
  2005
toteutuma
2007
toteutuma
2009
tavoite
       
Oppilaita 7 893 7 848 7 900
— peruskoulu 5 684 5 644 5 700
— lukio 2 209 2 204 2 200

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)      
  2007
toteutuma
2008
varsinainen
talousarvio
2009
esitys
       
Bruttomenot 76 897 78 126 79 057
Bruttotulot 2 299 2 223 1 931
Nettomenot 74 598 75 903 77 126
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 4 670    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 3 255    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset (missä kertaluonteista vähennystä 54 000 euroa) 2 748
Tuottavuustoimet (-16,2 htv) -352
Kertaluonteisten menojen poistuminen -1 000
Muut muutokset -119
Yhteensä 1 223

Kuntien rahoitusosuus harjoittelukouluissa annettavan opetuksen kustannuksiin, 29 001 000 euroa, on otettu huomioon momentin 29.10.30 mitoituksessa.


2009 talousarvio 77 126 000
2008 II lisätalousarvio 2 047 000
2008 talousarvio 75 903 000
2007 tilinpäätös 73 184 000

04. Yliopistojen palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 000 000 euroa.

Selvitysosa:Yliopistojen palvelukeskus Certia on aloittanut toimintansa vuonna 2008. Yliopistoja siirtyy palvelukeskuksen asiakkaiksi vuosina 2008—2010. Palvelukeskus Certia toimii budjettirahoitteisena siirtymäkauden ajan, enintään vuoden 2010 loppuun saakka. Palvelukeskuksen oikeudellinen asema on tarkoitus muuttaa tilivirastosta osakeyhtiöksi yliopistouudistuksen yhteydessä. Tällöin palvelut muuttuvat maksullisiksi. Vuoden 2009 aikana palvelukeskus jatkaa asiakassuhteiden, uuden toimintamallin ja tietojärjestelmien kehittämistä yhteistyössä yliopistojen kanssa.


2009 talousarvio 5 000 000
2008 II lisätalousarvio 10 000 000
2008 talousarvio 5 000 000

20. Yliopistolaitoksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 22 767 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) yliopistoja koskevan tutkimus-, arviointi-, selvitys- ja kehittämistoiminnan, näihin liittyvän kansainvälisen yhteistyön sekä työllistymistä edistävän toiminnan, tuottavuusohjelman mukaisten toimenpiteiden ja opettajien kouluttajien täydennyskoulutuksen menojen maksamiseen sekä opetuksen ja tutkimuksen toimintaedellytysten turvaamiseksi tarvittavien menojen ja avustusten maksamiseen ja potilasvakuutusmaksujen maksamiseen

2) yliopistojen yhteisen atk-toiminnan ja tietoliikenneyhteyksien kehittämistoiminnasta aiheutuviin kustannuksiin

3) yliopistokeskusten kehittämisestä aiheutuvien kustannusten maksamiseen ja

4) enintään 206 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.

Käyttösuunnitelma
     
1. Tutkimus-, kehittämis- ja julkaisutoiminta 5 822 000
2. Yliopistojen yhteinen atk-toiminta ja tietoliikenneyhteydet 14 445 000
3. Yliopistokeskusten kehittäminen 2 500 000
Yhteensä 22 767 000

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset (missä kertaluonteista vähennystä 84 000 euroa) 1 073
Kertaluonteiset erät -7 500
Supertietokoneen vuoden 2008 maksuerä -2 000
Siirto momentille 28.20.06 (Valtion IT-palvelukeskus) -121
Siirto momentille 29.50.02 -700
Muut muutokset -684
Yhteensä -9 932


2009 talousarvio 22 767 000
2008 II lisätalousarvio 273 000
2008 talousarvio 32 699 000
2007 tilinpäätös 26 817 000

21. Valtion rahoitus julkisoikeudellisina laitoksina toimivien yliopistojen maksuvalmiuden ja käyttöpääoman turvaamiseksi(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 50 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää julkisoikeudellisiksi laitoksiksi muutettavien yliopistojen maksuvalmiuden ja käyttöpääoman turvaamiseksi uudistuksen siirtymävaiheessa.

Selvitysosa:Yliopistojen oikeudellisen aseman muutokseen liittyvä maksuvalmiuden ja käyttöpääoman turvaaminen edellyttää, että siirtyvien erien lisäksi yliopistoille maksetaan kertaluonteista lisärahoitusta, jonka tulee olla käytettävissä pääosin vuoden 2010 alussa. Pidemmällä aikavälillä yliopistojen rahoitusmahdollisuuksien monipuolistaminen, korkeakouluverkon rakenteellisen kehittämisen tuottamat hyödyt sekä yliopistojen uudistettava taloudenpito luovat edellytykset yliopistojen maksuvalmiuden ja käyttöpääoman pysyvälle ylläpidolle.


2009 talousarvio 50 000 000

87. Valtion rahoitus Aalto-yliopiston pääomaan(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 200 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Aalto-yliopiston säätiön pääoman maksamiseen. Määrärahan käytön edellytyksenä on, että muut rahoittajatahot sijoittavat samanaikaisesti säätiön pääoman maksamiseen vähintään 80 000 000 euroa.

Selvitysosa:Määräraha on valtion vuoden 2009 osuus Aalto-yliopiston säätiön perustamisen rahoituksesta. Säätiön perustamiseen osallistuu myös muita rahoittajatahoja. Säätiön pääomittaminen on tarkoitus toteuttaa vuosina 2008—2010 siten, että valtion osuus on yhteensä 500 milj. euroa edellyttäen, että muiden rahoittajatahojen osuus on yhteensä vähintään 200 milj. euroa.


2009 talousarvio 200 000 000
2008 II lisätalousarvio 200 000 000