Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         10. Yleissivistävä koulutus
         20. Ammatillinen koulutus
         40. Ammattikorkeakouluopetus
         60. Tiede
         70. Opintotuki
         80. Taide ja kulttuuri
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2009

20. Ammatillinen koulutusPDF-versio

Selvitysosa:

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Ammatillisen koulutuksen päämääränä on vahvistaa työelämän ja yhteiskunnan hyvinvointia ja kilpailukykyä kansainvälistyvässä toimintaympäristössä kohottamalla väestön ammatillista osaamista sekä tukemalla työelämälähtöistä innovaatiotoimintaa. Keskeisiä tavoitteita ovat koulutuksen laadun, työelämävastaavuuden ja vaikuttavuuden parantaminen sekä ammatillisen osaamisen ja ammattitaidon arvostuksen lisääminen. Osaavan työvoiman saatavuuden parantaminen edellyttää samanaikaisesti sekä nuorten koulutukseen pääsyn ja joustavien koulutusväylien turvaamista että aikuisväestön koulutusmahdollisuuksien lisäämistä.

Pääluokan selvitysosassa on asetettu tavoitteeksi, että perusopetuksen vuonna 2009 päättävistä 41,5 % sijoittuu samana vuonna ammatilliseen perustutkintoon johtavaan koulutukseen ja 3 % ammatillisen koulutuksen yhteydessä järjestettäviin valmistaviin koulutuksiin1).

Pääluokan selvitysosassa on asetettu tavoitteeksi, että ammatillisen perustutkinnon suorittaneiden työllistymis- ja jatko-opintoihin sijoittumisaste on 77,5 % vuonna 2009.

Ammattiopistostrategialla pyritään riittävän vahvan rakenteellisen ja taloudellisen perustan muodostamiseen ammatillisen koulutuksen järjestämiselle alueilla ja eri alojen koulutuksessa sekä koulutuksen vaikuttavuuden ja tehokkuuden lisäämiseen. Ammatillisen koulutuksen järjestäjäverkon palvelukykyä vahvistetaan muodostamalla koulutuksen järjestäjistä etupäässä alueellisia tai muutoin vahvoja ammattiopistoja, joiden toiminta kattaa kaikki ammatillisen koulutuksen palvelut, kehittämistoiminnot ja opetusyksiköt. Pitkälle erikoistuneiden koulutuksen järjestäjien toiminta turvataan. Toimeenpanossa sovitetaan yhteen ammatillisen koulutuksen ja aikuiskoulutuksen kehittämispolitiikan tavoitteet. Ammattiopistojen muodostumista edistetään opetusministeriön ja koulutuksen järjestäjien välisellä vuorovaikutteisella hankkeella.

Ammatillisen erityisopetuksen järjestämistä ja työnjakoa selvitetään osana ammattiopistostrategian mukaista rakenteellista kehittämistä. Valtion ammatilliset erityisoppilaitokset siirretään osaksi muita ammatillisen erityisopetuksen järjestäjiä.

Ammatillisia tutkintoja kehitetään osaamiseen ja työelämän toimintakokonaisuuksiin perustuvina ja siten, että tutkintoja on mahdollista suorittaa myös kohdennetumpaa ammattipätevyyttä tuottava osa kerrallaan.

Ammattiosaamisen näytöillä parannetaan ammatillisen koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta sekä tehostetaan opiskelijoiden siirtymistä työelämään. Ammattiosaamisen näyttöjen käyttöönottovaihe saadaan päätökseen vuonna 2009. Ammattiosaamisen näyttöjen käyttöönotosta aiheutuvat lisäkustannukset otetaan huomioon yksikköhintojen keskimääräisiä euromääriä vahvistettaessa toiminnan laadun ja laajuuden arvioituina muutoksina.

Ammatillisen koulutuksen vaikuttavuuden parantamiseen tähdätään myös tuloksellisuusrahoituksella palkitsemalla koulutuksen järjestäjiä tutkinnon suorittaneiden työllistymisestä ja korkea-asteen jatko-opintoihin sijoittumisesta osana laskennallista rahoitusjärjestelmää.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Ammatillisen koulutusjärjestelmän tehostaminen on välttämätöntä. Koulutuksen tuottamaan osaamiseen kohdistuvat vaatimukset kasvavat samanaikaisesti kun uusien opiskelijoiden yksilölliset erot ovat yhä suurempia. Tämä lisää joustavien opintopolkujen ja monimuotoisten tukitoimenpiteiden tarvetta.

Pääluokan selvitysosassa on asetettu tavoitteeksi, että tutkintoon johtavan ammatillisen peruskoulutuksen keskeyttämisaste laskee 8 prosenttiin vuonna 2009.

Ammatillisen perustutkinnon läpäisyastetta pyritään nostamaan 59 %:iin vuonna 2009, kun se on ollut noin 57 % vuosina 2003—20052).

Koulutukseen hakemista ja valintaa tehostetaan laajentamalla vuonna 2008 käyttöön otettu ammatillisen ja lukiokoulutuksen sähköinen haku- ja koulutustietojärjestelmä asteittain yhteishaun ulkopuoliseen toisen asteen koulutukseen. Toiminnan säätely- ja ohjausprosesseja tehostetaan kehittämällä sähköistä asiointia ja tietopohjaa.

Vuonna 2006 käynnistettyä ammattistarttikokeilua jatketaan ja sen volyymia laajennetaan. Kokeiluissa kehitetään uusia toimintamalleja ammatilliseen koulutukseen hakeutumisen, pääsyn ja tutkinnon loppuun suorittamisen tukemiseksi.

Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeissa kehitetään uusia työpaikalla tapahtuvan opiskelun toimintamalleja ja kannusteita työnantajien laajemmalle osallistumiselle työpaikalla tapahtuvan opiskelun järjestämiseen.

Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden parantamiseen pyritään palkitsemalla koulutuksen järjestäjiä keskeyttämisen vähenemisestä ja läpäisyn paranemisesta osana laskennallista rahoitusjärjestelmää.

Toiminnan laajuus

Ammatillisen peruskoulutuksen tarjontaa lisätään ja lisäys suunnataan alueellisen työvoimatarpeen mukaan ja kasvukeskuksiin. Ammatillisen peruskoulutuksen tarjonta mitoitetaan siten, että koko perusopetuksen päättävälle ikäluokalle voidaan tarjota mahdollisuus lukio- tai ammatillisiin opintoihin. Tämän lisäksi otetaan huomioon lukiosta ammatilliseen koulutukseen siirtyvät, ilman ammatillista koulutusta jääneet nuoret sekä työelämästä tai muutoin koulutusjärjestelmän ulkopuolelta tulevat erityisesti ilman ammatillista koulutusta olevat aikuiset.

Ammatilliseen perustutkintoon johtavan/valmistavan koulutuksen uusien opiskelijoiden ja tutkintojen määrät oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa1)
  2004
toteutuma
2005
toteutuma
2006
toteutuma
2009
arvio
         
Peruskoulutus yhteensä        
— uudet opiskelijat 53 807 54 702 55 235 58 700
— tutkinnot 34 057 34 038 33 981 36 800
1. Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus        
— uudet opiskelijat 47 860 47 526 48 118 50 600
— tutkinnot 30 102 30 393 30 225 32 600
2. Näyttötutkintona suoritettavaan perustutkintoon valmistava koulutus        
— uudet opiskelijat 5 947 7 176 7 117 8 100
— tutkinnot 3 955 3 645 3 756 4 200

1) Lähde: Tilastokeskus. Vain opetushallinnon alainen koulutus. Oppisopimuskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30.

Oppilaitosmuotoisen ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärät1)
  2005
toteutuma
2006
toteutuma
2007
toteutuma
2008
arvio
2009
arvio
           
Peruskoulutus yhteensä 133 331 135 405 137 122 138 915 141 660
— josta erityisopetus 15 209 16 201 17 030 17 800 18 500
1. Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus 120 268 122 311 123 832 125 115 127 060
1.1. Perustutkintoon johtava koulutus 116 569 118 141 119 015 120 115 121 760
1.2. Peruskoulutukseen valmistavat koulutukset yhteensä2) 3 699 4 170 4 817 5 000 5 300
— josta ammattistarttikokeilu (alkoi 1.8.2006) - 250 702 1 000 1 300
2. Näyttötutkintona suoritettavaan perustutkintoon valmistava koulutus 13 063 13 094 13 290 13 800 14 600

1) Lähde: valtionosuusjärjestelmä (keskimääräinen vuosiopiskelijamäärä on kevään ja syksyn tilastointipäivien aritmeettinen keskiarvo). Oppisopimuskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30.

2) Sisältää vammaisten valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen, talouskouluopetuksen sekä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan kokeilukoulutuksen (ammattistartin).

Oppilaitosmuotoisen ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjien lukumäärät ja opiskelijamäärät omistajatyypin mukaan1)
  2005
toteutuma
2006
toteutuma
2007
toteutuma
2008
arvio/
toteutuma2)
2009
arvio
           
Kaikki järjestäjät yhteensä 177 175 169 167 156
— opiskelijamäärä 133 331 135 405 137 122 138 915 141 660
Kuntajärjestäjät 28 26 23 22 19
— opiskelijamäärä 28 614 27 111 26 739 25 770 27 440
Kuntayhtymäjärjestäjät 56 57 55 54 46
— opiskelijamäärä 86 179 89 412 91 887 94 170 94 660
Yksityiset järjestäjät3) 92 91 90 90 90
— opiskelijamäärä 17 526 17 879 17 495 17 970 19 420
Valtio koulutuksen järjestäjänä 1 1 1 1 1
— opiskelijamäärä 1 012 1 003 1 001 1 005 140

1) Lähde: valtionosuusjärjestelmä. Oppisopimuskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30. Järjestäjien lukumäärä on vuoden alun tilanne. Järjestämislupasäätelyssä ja tilastoinnissa käytetään vuosiopiskelijamääränä kevään ja syksyn tilastointipäivien aritmeettista keskiarvoa. Rahoituksessa ja talousarvion momenttikohtaisessa laskennassa käytetään painotettua (7/5) keskiarvoa. Tämän taulukon vuosiopiskelijamäärät ovat aritmeettisia keskiarvoja. Painotetut vuosiopiskelijamäärät olivat kunta- ja kuntayhtymäjärjestäjien ammatillisessa koulutuksessa yhteensä 114 212 vuonna 2005, 115 899 vuonna 2006 ja 118 082 vuonna 2007 sekä yksityisten koulutuksen järjestäjien koulutuksessa 17 441 vuonna 2005, 17 812 vuonna 2006 ja 17 428 vuonna 2007. Vastaavat arviot ovat kunta- ja kuntayhtymäjärjestäjien osalta 119 330 vuonna 2008 ja 121 340 vuonna 2009 sekä yksityisten koulutuksen järjestäjien osalta 17 850 vuonna 2008 ja 19 270 vuonna 2009.

2) Järjestäjien lukumäärätiedot ovat toteutumia ja opiskelijamäärätiedot arvioita.

3) Sisältää Ilmailulaitos Finavian järjestämän koulutuksen.

Ammatillisen koulutuksen kokonaisuuden jäsentyminen eri osa-alueisiin ilmenee seuraavasta taulukosta. Ammatillista koulutusta rahoitetaan tämän luvun lisäksi myös luvun 29.30 momenteilta, jonka vuoksi taulukossa mainitaan asianomaisessa yhteydessä se talousarvion luku, johon osa-alueen määräraha sisältyy.

Ammatillinen koulutus
Peruskoulutus Lisäkoulutus
Oppilaitosmuotoinen
koulutus
Oppisopimuskoulutus Oppilaitosmuotoinen
koulutus
Oppisopimuskoulutus
               
Opetus-
suunnitelmaperusteinen koulutus1)
Näyttö-
tutkintoon
valmistava koulutus
Opetus-
suunnitelmaperusteinen koulutus
Näyttö-
tutkintoon valmistava koulutus
Tutkinto-
tavoitteinen koulutus
Tutkintoon johtamaton koulutus Tutkinto-
tavoitteinen koulutus
Tutkintoon johtamaton koulutus
luku 29.20 luku 29.20 luku 29.30 luku 29.30 luku 29.30 luku 29.30 luku 29.30 luku 29.30

1) Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus jakaantuu perustutkintoon johtavaan koulutukseen ja valmistaviin koulutuksiin. Valmistavia koulutuksia ovat vammaisten valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus, talouskouluopetus sekä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava kokeilukoulutus (ammattistartti).

01. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 425 000 euroa.

Selvitysosa:Valtion ammatilliset erityisoppilaitokset (Alavuden erityisammattikoulu, Arlainstituutti, Aura-instituutti, Kuhankosken erityisammattikoulu ja Perttulan erityisammattikoulu) siirretään 1.1.2009 lukien osaksi yksityisiä erityisopetuksen järjestäjiä.

Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus tuottaa merenkulkuelinkeinon ja vesillä liikkuvien kansalaisten turvallisuustasoa parantavaa ja ylläpitävää sekä ympäristöonnettomuuksia ehkäisevää turvallisuuskoulutusta. Tavoitteena on, että vuonna 2009 Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus kouluttaa 2 700 henkilöä. Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen Upinniemen palokoulutuskeskus antaa palokoulutusta, joka on edellytyksenä merenkulkijoilta vaadittavien pätevyyksien saamiseksi ja ylläpitämiseksi. Vuosittain koulutukseen otetaan yli 1 100 henkilöä.

Saamelaisalueen koulutuskeskuksen tehtävänä on antaa koulutusta lähinnä saamelaisalueen tarpeita varten, säilyttää ja kehittää saamelaiskulttuuria sekä poro- ja muita luontaiselinkeinoja sekä edistää saamenkielen oppimateriaalin tuottamista. Koulutuskeskuksen erityistehtävänä on palvella Euroopan unionin ainutta alkuperäiskansaa. Vuonna 2009 koulutuskeskuksen ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärä on noin 140 ja ammatillisen lisäkoulutuksen opiskelijatyövuosimäärä noin 30.

Henkilötyövuodet      
  2007
toteutuma
2008
arvio
2009
tavoite
       
Ammatilliset erityisoppilaitokset 491,6 491 -
Saamelaisalueen koulutuskeskus 72,7 73 73
Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus 26,4 27 27
Yhteensä 590,7 591 100

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)      
  2007
toteutuma
2008
varsinainen
talousarvio
2009
esitys
       
Bruttomenot 35 503 36 734 9 925
Bruttotulot 3 106 2 300 1 500
Nettomenot 32 397 34 434 8 425
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 621    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 525    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset (missä kertaluonteista vähennystä 4 000 euroa) 1 022
Tuottavuustoimet (-0,6 htv) -26
Muut muutokset -27
Siirto momenteille 29.20.30 ja 29.30.31, valtion erityisoppilaitosten siirtyminen osaksi muita ammatillisen erityisopetuksen järjestäjiä -26 978
Yhteensä -26 009


2009 talousarvio 8 425 000
2008 II lisätalousarvio 722 000
2008 talousarvio 34 434 000
2007 tilinpäätös 32 301 000

20. Työpaikalla tapahtuva oppiminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 3 026 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää työssäoppimisen ja muun työpaikalla tapahtuvan oppimisen rahoittamisesta ja koulutuksen kehittämisestä aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen.


2009 talousarvio 3 026 000
2008 talousarvio 3 026 000
2007 tilinpäätös 3 026 000

21. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 1 434 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ammatillisen koulutuksen kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeista aiheutuvien suunnittelu-, käynnistämis- ja toimintamenojen sekä avustusten maksamiseen

2) EU:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja koulutushankkeiden maksamiseen ja

3) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.


2009 talousarvio 1 434 000
2008 talousarvio 1 434 000
2007 tilinpäätös 1 899 000

30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 624 809 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten sekä muiden avustusten maksamiseen

2) enintään 6 072 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 42 §:n 1 momentin ja opetusministeriön määräämin perustein 42 §:n 2 momentin mukaisten avustusten maksamiseen sekä avustuksina ammatillisen koulutuksen yhteisiin tehtäviin ja laatupalkintoihin sekä Örebron kuulovammaisten oppilaitoksen suomalaisten ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kustannusten kattamiseen

3) enintään 4 000 000 euroa avustuksina ammattistarttikokeiluihin ja laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeisiin

4) enintään 851 000 euroa avustuksina valtion erityisoppilaitosten siirrosta yksityisille koulutuksen järjestäjille aiheutuviin menoihin ja

5) enintään 961 000 euroa avustuksina oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Laskennalliset kustannukset (opiskelijat * yksikköhinta) 1 460 428 000
— kunnallinen ammatillinen koulutus (122 212 * 9 558,38 €) 1 168 151 000
— yksityinen ammatillinen koulutus (19 398 * 15 067,36 €, sis. alv.) 292 277 000
Kuntien rahoitusosuus -850 503 000
Arvonlisäverojen takaisin maksamisesta aiheutuvan lisärasituksen kompensointi (635/1998, muut. 238/2007) 3 000 000
Rahoituslain mukaiset avustukset (enintään) 4 072 000
Ammatillisen koulutuksen yhteiset tehtävät ja laatupalkinnot sekä Örebro (enintään) 2 000 000
Ammattistarttikokeilut ja laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet (enintään) 4 000 000
Valtion erityisoppilaitosten siirto yksityisille koulutuksen järjestäjille (enintään) 851 000
Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen (enintään) 961 000
Yhteensä 624 809 000

Valtion ammatilliset erityisoppilaitokset siirtyvät osaksi muita ammatillisen erityisopetuksen järjestäjiä, mikä korottaa ammatillisen peruskoulutuksen keskimääräistä yksikköhintaa noin 158 euroa opiskelijaa kohden vuodesta 2009 lukien.

Valtionosuuden mitoituksessa huomioon otettu kuntien rahoitusosuus sisältää kuntien osuutena valtion ammatillisissa oppilaitoksissa annettavan koulutuksen kustannuksiin 829 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (3,9 %) 21 614
Opiskelijamäärän muutos (siirto momentilta 32.30.51, nuorten matalapalkkatuki), ei sisällä erityisopiskelijoiden siirtoa momentilta 29.20.01 12 300
Ammattiosaamisen näyttöjen käyttöönotto 700
Hakemuksesta tapahtuva yksikköhinnan korotus arvonlisäveroseuraamusten vuoksi (rahoituslain 635/1998 23 a §:n 2 mom) 3 000
Kuntien yhdistymiseen liityvän valtionosuuskompensaation toimeenpano -1 020
Kertamenon poistuminen -74
Siirto momentilta 29.20.01, valtion erityisoppilaitosten siirtyminen osaksi muita ammatillisen erityisopetuksen järjestäjiä 26 678
Muut muutokset 265
Yhteensä 63 463


2009 talousarvio 624 809 000
2008 II lisätalousarvio -32 000
2008 talousarvio 561 346 000
2007 tilinpäätös 526 434 265