Talousarvioesitys 2009
30. Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö
Selvitysosa:Aikuiskoulutusta järjestetään noin 800 julkisen valvonnan alaisessa oppilaitoksessa ja korkeakoulussa. Erityyppiseen aikuiskoulutukseen osallistuu vuosittain lähes 1,7 milj. henkilöä. Tämän luvun momenteilta rahoitetaan ammatillista lisäkoulutusta, oppisopimuskoulutusta, vapaata sivistystyötä, sivistys- ja neuvontajärjestöjä, opetustoimen henkilöstökoulutusta sekä aikuiskoulutuksen kehittämistä. Aikuiskoulutuksen voimavaroja sisältyy opetusministeriön talousarviossa lisäksi lukujen 29.10, 29.20, 29.40, 29.50 ja 29.90 määrärahoihin jäljempänä tässä luvussa esitettävän taulukon mukaisesti. Valmistellaan ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus, jossa selkiytetään koulutuksen hallinto, tarjonta, rahoitus ja etuudet. Uudistus kattaa ammatillisen aikuiskoulutuksen, korkeakoulujen aikuiskoulutuksen, työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen ja henkilöstökoulutuksen.
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Opetusministeriön hallinnonalan aikuiskoulutusta kehitetään niin, että omaehtoinen aikuiskoulutus, työvoimapoliittinen aikuiskoulutus ja henkilöstökoulutus muodostavat toimivan kokonaisuuden. Opetushallinnon vastuulla ovat kaikille avoimen aikuiskoulutuksen perustarjonnan ja sen järjestäjien toimintaedellytysten turvaaminen, tutkintojärjestelmät ja opetuksen tunnustamisjärjestelyt, opetushenkilöstön ammattitaito, laadunvarmistus ja arviointi sekä yhdessä työhallinnon kanssa aikuiskoulutuksen tasa-arvon ja aliedustettujen ryhmien koulutusmahdollisuuksien sekä elinikäisen oppimisen edistäminen. Aikuiskoulutuksen saavutettavuuden, laadun ja vaikuttavuuden turvaaminen edellyttää laajaa yhteistyötä ministeriöiden, työelämän järjestöjen sekä oppilaitosten ja korkeakoulujen kanssa.
Opetusministeriön hallinnonalan omaehtoisen aikuiskoulutuksen yleistavoitteena on
- lisätä työikäisen väestön osallistumista osaamista ylläpitävään ja ammatillista liikkuvuutta parantavaan koulutukseen kilpailukyvyn ja työllisyyden turvaamiseksi
- aktivoida kaikille avoimen koulutustarjonnan ja verkko-opetuksen laajentamista ja kehittämistä koulutuksen saavutettavuuden turvaamiseksi
- parantaa aikuisväestön elinikäisen oppimisen edellytyksiä yhteiskunnallisen tasa-arvon ja kansalaisten sivistysmahdollisuuksien turvaamiseksi sekä
- kehittää aikuiskoulutuksen laatua, alueellista vaikuttavuutta ja ohjausta kaikilla koulutustasoilla.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Työikäisen väestön osaaminen ja koulutustason kohottaminen. Tavoitteena on, että vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä kasvaa 60 prosenttiin vuoteen 2012 mennessä. Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kehittämistavoitteina ovat riittävän työelämän kysyntää ja työikäisen väestön tarpeita vastaavan koulutustarjonnan turvaaminen, opitun tunnustamisen ja hyväksi lukemisen tehostaminen tutkintotavoitteisessa aikuiskoulutuksessa sekä työvoiman kehittymistä tukevan oppilaitosten palvelutoiminnan vahvistaminen. Korkeakoulututkinnon suorittaneen aikuisväestön mahdollisuuksia uudistaa osaamistaan parannetaan lisäämällä ylempien ammattikorkeakoulututkintojen ja korkeakoulujen järjestämien ammatillisten erikoistumisopintojen tarjontaa sekä kehittämällä alempaan korkeakoulututkintoon johtavia, työelämän tarpeisiin vastaavia koulutusreittejä avoimeen yliopisto-opetukseen. Aikuiskoulutuksen tehtävät ja erityispiirteet otetaan huomioon korkeakoulujen rakenteellisessa kehittämisessä sekä ammatillisen koulutuksen järjestäjien kokoamishankkeessa. Maahanmuuttajien kotoutumista ja työllistymistä edistetään aikuiskoulutuksella hallituksen työperäistä maahanmuuttoa koskevan toimenpideohjelman tavoitteiden mukaisesti. Kansallisen metsäohjelman 2015 toimeenpanoa varten lisätään ammatillisen lisäkoulutuksen määrärahoja 2 milj. eurolla, jolla oppilaitosmuotoisen lisäkoulutuksen tarjontaa lisätään 25 opiskelijatyövuodella ja oppisopimusmuotoisen lisäkoulutuksen tarjontaa 100 opiskelijapaikalla. Lisäksi metsäohjelman toimeenpanon edistämiseksi lisätään myös harkinnanvaraisia avustuksia koulutuksen työelämäyhteistyön tehostamiseksi sekä metsäkoneen ja puutavara-auton kuljettajien koulutuksesta aiheutuvien erityiskustannusten hoitamiseksi.
Avoimet oppimismahdollisuudet.Vapaan sivistystyön oppilaitosten toimintaedellytyksiä vahvistetaan tasa-arvoa, sosiaalista koheesiota sekä aktiivista kansalaisuutta kannustavan aikuiskoulutuksen järjestäjinä. Koulutusta suunnataan erityisesti maahanmuuttajille, senioriväestölle ja muille aikuiskoulutuksessa aliedustetuille kansalaisryhmille. Valmistellaan vapaan sivistystyön kehittämisohjelma vuosille 2008—2012 ja käynnistetään sen pohjalta vapaan sivistystyön tehtävien, toimintaedellytysten ja rakenteellisen kehittämisen kannalta tarvittavat rahoitusjärjestelmän, lainsäädännön ja ohjausjärjestelmän uudistukset. Aikuislukion aineopiskelun tarjontaa suunnataan erityisesti maahanmuuttajien kielikoulutukseen sekä aikuisväestön osaamisen ja jatko-opintokelpoisuuden tarpeisiin. Lukion aineopintojen rahoitusperusteet selkiytetään. Vakiinnutetaan ulkosuomalaisten sivistyspalvelujen tarjonta Aurinkorannikolla. Verkko-opetuksen tarjontaa lisätään kaikilla koulutusasteilla. Avoimen ammattikorkeakouluopetuksen tarjontaa monipuolistetaan ja pääosa siitä suunnataan muille kuin ammattikorkeakoulujen omille opiskelijoille. Avoimen yliopisto-opetuksen saavutettavuutta parannetaan yhteistyössä vapaan sivistystyön järjestäjäverkon kanssa. Neuvontajärjestöjen toimintaa tuetaan aktiivista kansalaisuutta ja yhteiskunnan eheyttä tukevien tehtävien hoitamisessa. Noste-ohjelmassa syntyneet hyvät käytännöt levitetään koko aikuiskoulutuksen ja työelämän toimintatavoiksi.
Aikuisopiskelun ja elinikäisen oppimisen edellytysten parantaminen. Jatketaan valtion rahoittaman opetustoimen henkilöstökoulutuksen uudistustyötä hallitusohjelman tavoitteet huomioon ottaen. Aikuisopiskelun tieto- ja neuvontapalveluja ja ohjausta uudistetaan opetusministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön yhteisen toimenpideohjelman mukaisesti vuosina 2008—2012. Tavoitteena on, että työikäiselle väestölle voidaan tarjota koko koulutustarjonnan kattavat asiakaslähtöiset tieto- ja neuvontapalvelut ja että kaikki aikuiskoulutusta järjestävät oppilaitokset ja korkeakoulut tarjoavat aikuisopiskeluun soveltuvia ohjauspalveluja vuoteen 2010 mennessä. Vapaan sivistystyön oppilaitoksissa jatketaan vuonna 2006 käynnistettyä valtionavustuksina rahoitettavaa opintosetelin sovellusta erityistä tukea tarvitsevien osallistujaryhmien opintomaksujen alentamiseksi tai poistamiseksi. Keskeisiä kohderyhmiä ovat maahanmuuttajat ja senioriväestö.
Aikuiskoulutuksen laatu, vaikuttavuus ja ohjaus.Aikuiskoulutuksen laatu varmistetaan eri tavoin hankitun osaamisen osoittavilla tutkintojärjestelmillä ja valtakunnallisilla arvioinneilla sekä osallistumalla OECD:n ja EU:n tutkimuksiin ja selvityksiin. Näyttötutkintoon valmistavan ammatillisen koulutuksen laatua seurataan sähköisellä opiskelijapalautejärjestelmällä. Näyttötutkintojärjestelmää ja vapaan sivistystyön vaikuttavuutta koskevien arviointien tulokset otetaan huomioon aikuiskoulutuksen ohjausta ja rahoitusperusteita kehitettäessä. Laaditaan ammatillisen lisäkoulutuksen rahoitusjärjestelmää koskevat selvitykset niin, että näyttötutkintojen suorittamista kannustava tulosrahoitus voidaan ottaa käyttöön vuodesta 2010 lähtien.
Omaehtoisen aikuiskoulutuksen opiskelijamäärä ja suoritetut tutkinnot koulutusmuodoittain opetushallinnon alaisessa aikuiskoulutuksessa | ||||
---|---|---|---|---|
Koulutusmuoto | 2006 toteutuma |
2007 arvio |
2008 arvio |
2009 arvio |
Aikuisten perusopetus | ||||
tutkinto-opiskelijat | 850 | 850 | 850 | 850 |
Aikuisten lukiokoulutus | ||||
tutkinto-opiskelijat | 7 588 | 7 500 | 7 000 | 7 000 |
aineopiskelijat | 14 892 | 15 000 | 15 300 | 15 400 |
Ammatillinen peruskoulutus | ||||
näyttöön valmistava koulutus, opiskelijat | 13 094 | 13 290 | 13 800 | 14 500 |
aikuisille suunnattu opetussuunnitelmaan perustuva koulutus, opiskelijat | 2 400 | 2 000 | 1 700 | 1 500 |
oppisopimuskoulutus, opiskelijat | 14 500 | 18 100 | 16 600 | 15 050 |
suoritetut tutkinnot | 6 840 | 7 600 | 8 000 | 8 200 |
Ammattitutkintoon tai erikoisammattitutkintoon valmistava koulutus | ||||
näyttöön valmistava koulutus, opiskelijat1) | 24 100 | 25 000 | 26 000 | 28 000 |
oppisopimuskoulutus, opiskelijat | 22 085 | 22 204 | 23 420 | 23 000 |
suoritetut tutkinnot | 13 000 | 15 000 | 16 000 | 16 000 |
Ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutus | ||||
amk-tutkinto, opiskelijat | 18 000 | 18 000 | 18 000 | 18 000 |
ylempi amk-tutkinto, opiskelijat | 1 050 | 2 100 | 2 600 | 3 200 |
ammatilliset erikoistumisopinnot, opiskelijat | 7 800 | 7 800 | 7 800 | 7 800 |
avoin ammattikorkeakoulu, opiskelijat | 12 400 | 13 000 | 13 500 | 13 500 |
suoritetut amk-tutkinnot | 4 300 | 4 400 | 4 400 | 4 400 |
suoritetut ylemmät amk-tutkinnot | 180 | 150 | 850 | 850 |
Yliopistojen aikuiskoulutus | ||||
erilliset maisteriohjelmat ja muuntokoulutus, opiskelijat | 6 100 | 6 100 | 6 100 | 6 100 |
täydennyskoulutus, opiskelijat | 95 000 | 95 000 | 95 000 | 95 000 |
avoin yliopisto, opiskelijat | 89 000 | 89 000 | 89 000 | 89 000 |
Vapaan sivistystyön oppilaitokset2) | ||||
kansalaisopistot, opiskelijat | 622 000 | 630 000 | 630 000 | 630 000 |
kansanopistot, opiskelijat | 112 000 | 112 000 | 112 000 | 112 000 |
kesäyliopistot, opiskelijat | 35 400 | 36 000 | 36 000 | 36 000 |
opintokeskukset, opiskelijat | 192 200 | 193 000 | 192 000 | 192 000 |
liikunnan koulutuskeskukset, opiskelijat | 79 300 | 80 000 | 80 000 | 82 600 |
1) Luvut kuvaavat tutkintotavoitteisen lisäkoulutuksen opiskelijoiden määrää - eivät valtionosuuden perusteena olevaa laskennallista opiskelijatyövuosien määrää.
2) Vapaan sivistystyön oppilaitosten opiskelijamäärän toteutumatieto on vuodelta 2007.
Aikuiskoulutuksen rahoitus opetusministeriön hallinnonalalla (euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 talousarvio |
2009 esitys |
||
29.10 | Yleissivistävä koulutus | ||
30. Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen käyttökustannuksiin | |||
— perusopetuksen aikuisopiskelijat (arvio) | 1 329 000 | 1 387 000 | |
— lukion aikuisopiskelijat (arvio) | 10 016 000 | 10 339 000 | |
29.20 | Ammatillinen koulutus | ||
01. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot | |||
— ammatillinen lisäkoulutus (arvio) | 600 000 | - | |
30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin | |||
— näyttötutkintona suoritettava ammatilliseen perustutkintoon valmentava koulutus (arvio) | 53 614 000 | 61 742 000 | |
— aikuisille suunnattu opetussuunnitelmaan perustuva koulutus (arvio) | 6 853 000 | 6 387 000 | |
29.30 | Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö | ||
— aikuiskoulutuksen kehittäminen, opetushenkilöstön koulutus ja tukitoimet | 16 963 000 | 18 213 000 | |
— avoin ammattikorkeakouluopetus | 3 500 000 | 3 750 000 | |
— yliopistojen aikuiskoulutuksen kehittäminen ja täydennyskoulutuksen tuotekehitystyö | 3 050 000 | 3 500 000 | |
— valtionosuus ammatilliseen lisäkoulutukseen ja ammatillisille erikoisoppilaitoksille | 145 419 000 | 155 145 000 | |
— valtionosuus oppisopimuskoulutukseen | 128 756 000 | 127 402 000 | |
— valtionosuus ja -avustus vapaan sivistystyön oppilaitoksille ja järjestöille | 161 647 000 | 167 155 000 | |
29.40 | Ammattikorkeakouluopetus | ||
30. Valtionosuus ja -avustus kunnallisten ja yksityisten ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin | |||
— aikuisten ammattikorkeakoulututkintoon johtava koulutus | 53 323 000 | 55 355 000 | |
— erikoistumisopinnot | 9 243 000 | 9 595 000 | |
— ylempi amk-tutkinto | 7 702 000 | 9 841 000 | |
29.50 | Yliopisto-opetus ja -tutkimus1) | ||
01. Yliopistojen toimintamenot | |||
— avoin yliopisto-opetus | 13 000 000 | 13 000 000 | |
— täydennyskoulutuksen hintojen alentaminen (enintään) | 1 065 000 | 540 000 | |
29.90 | Liikuntatoimi | ||
50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen | |||
— liikunnan koulutuskeskukset | 15 821 000 | 16 306 000 | |
52. Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille | 2 753 000 | 3 331 000 | |
Yhteensä | 634 654 000 | 662 988 000 |
1) Taulukko ei sisällä yliopiston perustutkintoa opiskelevia aikuisia (yli 25-vuotiaana aloittaneita), joita oli noin 26 % aloittaneista ja joista aiheutuvat kustannukset ovat arviolta noin 165 milj. euroa v. 2009.
20. Opetustoimen henkilöstökoulutus ja eräät muut menot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 15 359 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetustoimen henkilöstön henkilöstö- ja lisäkoulutukseen
2) enintään 300 000 euroa Opetusalan koulutuskeskuksen palvelutoiminnan tukemiseen
3) ammattitutkintojen ja kielitutkintojen kehittämiseen sekä virallisten kääntäjien koulutuksen ja tutkintojen kehittämiseen
4) lähialueyhteistyöhön ja muuhun Venäjä-yhteistyöhön sekä erityisryhmien koulutuksesta aiheutuviin menoihin ja avustuksiin ja
5) enintään seitsemää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
1. Opetustoimen henkilöstökoulutus | |
Yleissivistävään koulutukseen liittyvä henkilöstökoulutus | 4 200 000 |
Ammatilliseen koulutukseen liittyvä henkilöstökoulutus | 2 000 000 |
Aikuiskoulutukseen ja vapaaseen sivistystyöhön liittyvä henkilöstökoulutus | 1 150 000 |
Läänien toteuttama henkilöstön täydennyskoulutus | 475 000 |
Koko opetustoimen henkilöstöä koskeva täydennyskoulutus | 3 050 000 |
Opekon toiminnan tukirahoitus (enintään) | 300 000 |
Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunnan kustannukset ja seurannan kehittäminen | 178 000 |
Maahanmuuttajataustaisen opetushenkilökunnan Specima-koulutus | 1 000 000 |
Yhteensä | 12 353 000 |
2. Ammattitutkintojen ja kielitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano | |
Ammattitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano | 1 682 000 |
Näyttötutkintojen sähköisen palautejärjestelmän (AIPAL) ylläpitäminen ja kehittäminen | 150 000 |
Kielitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano | 235 000 |
Virallisten kääntäjien tutkintojärjestelmän kehittäminen | 103 000 |
Yhteensä | 2 170 000 |
3. Lähialueyhteistyö ja erityisryhmien koulutus | |
Lähialueyhteistyö ja muu Venäjä-yhteistyö | 500 000 |
Suomessa asuvien ulkomaalaisten opetus | 336 000 |
Yhteensä | 836 000 |
Kaikki yhteensä | 15 359 000 |
Valtion rahoittamaan opetustoimen lyhyt- ja pitempikestoiseen perus- ja toisen asteen sekä ammatillisen aikuiskoulutuksen ja vapaan sivistystyön henkilöstökoulutukseen osallistuu yhteensä noin 22 500 henkilöä vuonna 2009.
Opetusalan koulutuskeskuksesta annetun lain (1259/1997) mukaisesti koulutuskeskus keskittyy erityisesti opetusalan kehittämisen ja uudistusten edellyttämään opettajien ja muun henkilöstön koulutukseen. Maksulliseen palvelutoimintaan arvioidaan käytettävän 60 henkilötyövuotta. Tavoitteena on järjestää koulutusta noin 11 000 opetushenkilöstöön kuuluvalle vuonna 2009. Opetusalan koulutuskeskuksen tukemisesta luovutaan asteittain ja toiminta yhtiöitetään vuoteen 2011 mennessä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Maahanmuuttajataustaisen opetushenkilökunnan Specima-hanke (siirto momentilta 32.30.51, nuorten matalapalkkatuki) | 1 000 |
Näyttötutkintojen sähköisen palautejärjestelmän (AIPAL) ylläpito ja kehittäminen (siirto momentilta 29.30.31) | 150 |
Yhteensä | 1 150 |
2009 talousarvio | 15 359 000 |
2008 talousarvio | 14 209 000 |
2007 tilinpäätös | 14 428 000 |
21. Aikuiskoulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 10 104 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan sisältyviin ja muihin aikuiskoulutuksen kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeisiin, josta 3 500 000 euroa yliopistojen aikuiskoulutuksen kehittämiseen sekä pitkäkestoisen täydennyskoulutuksen tuotekehitystyöhön ja 3 750 000 euroa avoimen ammattikorkeakoulun toteutukseen sekä 100 000 euroa maahanmuuttajien kielikoulutuksen kehittämiseen
2) muista kuin rakennerahastoista rahoitettavista EU:n tutkimus- ja koulutushankkeista aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen sekä
3) enintään yhdeksää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan sisältyvien uudistusten jatkovalmisteluun, elinikäisen oppimisen edellytyksiä ja aikuisopiskeluun osallistumista edistäviin hankkeisiin, aikuiskoulutuksen arvioinnin ja seurannan tehostamiseen, aikuisopiskelua tukevien tiedotus- ja neuvontapalveluiden kehittämiseen, korkeakoulujen aikuiskoulutuksen ja avoimen korkeakoulun kehittämiseen, maahanmuuttajien kielikoulutuksen ja muun aikuiskoulutustarjonnan monipuolistamiseen, aikuisille soveltuvien tutkintojen sekä verkko-opetuksen kehittämiseen sekä muihin aikuiskoulutuksen valtakunnallisiin ja kansainvälisiin kehittämishankkeisiin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Täydennyskoulutuksen kehittäminen (siirto momentilta 29.50.01) | 500 |
Avoimen ammattikorkeakoulun toiminnan tukeminen | 300 |
Yhteensä | 800 |
2009 talousarvio | 10 104 000 |
2008 talousarvio | 9 304 000 |
2007 tilinpäätös | 2 927 000 |
30. Valtionosuus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 157 369 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen kansalaisopistoille, kansanopistoille, opintokeskuksille ja kesäyliopistoille sekä Snellman-korkeakoulu nimiselle oppilaitokselle ja
2) enintään 4 640 000 euroa vapaasta sivistystyöstä annetun lain 14 §:n mukaisiin erityisavustuksiin ja ylimääräisiin avustuksiin kansalaisopistoille, kansanopistoille, opintokeskuksille ja kesäyliopistoille.
Valtionosuuteen oikeuttavat yksiköt | ||
---|---|---|
enimmäismäärä | yksikkö | |
Valtionosuus kansalaisopistojen käyttökustannuksiin | 2 028 620 | opetustunti |
Valtionosuus kansanopistojen käyttökustannuksiin | 294 530 | opiskelijaviikko |
Valtionosuus opintokeskusten opintokerhotoimintaan | 255 000 | opintokerhotunti |
Valtionosuus opintokeskusten muuhun opintotoimintaan | 172 940 | opetustunti |
Valtionosuus kesäyliopistojen käyttökustannuksiin | 54 436 | opetustunti |
Kansanopistojen valtionosuuteen oikeuttavista laskennallisista opiskelijaviikoista enintään 4 700 opiskelijaviikkoa suunnataan Snellman-korkeakoulu nimiselle vapaan sivistystyön oppilaitokselle. Tunti- tai opiskelijaviikkokiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.
Selvitysosa:
Valtionosuuksien ja -avustusten arvioitu jakautuminen (euroa) | |||
---|---|---|---|
Valtionosuus | Valtionavustus | Yhteensä | |
Kansalaisopistot | 87 268 000 | 2 150 000 | 89 418 000 |
Kansanopistot | 48 772 000 | 1 831 000 | 50 603 000 |
Opintokeskukset | 12 113 000 | 273 000 | 12 386 000 |
Kesäyliopistot | 4 576 000 | 386 000 | 4 962 000 |
Yhteensä | 152 729 000 | 4 640 000 | 157 369 000 |
Valtionavustuksia käytetään koulutuksen kehittämishankkeisiin, mukaan lukien tietoyhteiskuntahankkeet sekä koulutuksen suuntaamiseen maahanmuuttajien kieli- ja kulttuurikoulutukseen, kansalaisyhteiskuntaan osallistumisen valmiuksia lisääviin opintoihin ja aikuiskoulutuksessa aliedustettujen uusien osallistujaryhmien rekrytoinnin kehittämiseen sekä opintosetelityyppiseen rahoitukseen. Valtionavustuksia voidaan lisäksi käyttää koulutukseen suuntaamiseen terveyttä edistäviin opintoihin opintokeskuksissa, koulutuksen suuntaamiseen avoimen yliopiston opintoihin valmentavaan koulutukseen kesäyliopistoissa sekä kansalaisopistojen laatupalkintoon.
Määrärahan mitoituksessa käytetyt keskimääräiset yksikköhinnat | |
---|---|
Kansalaisopistot | 75,19 euroa/opetustunti |
Kansanopistot | 271,65 euroa/opiskelijaviikko |
Opintokeskukset | |
— opintokerhotoiminta | 4 euroa/opintokerhotunti |
— muu kuin opintokerhotoiminta | 98,68 euroa/opetustunti |
Kesäyliopistot | 141,33 euroa/opetustunti |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Kustannustason muutos (3,9 %) | 5 708 |
Kansalaisopistojen toiminnan laajuuden muutos (siirto momentille 29.30.53) | -358 |
Kertameno | -200 |
Yhteensä | 5 150 |
2009 talousarvio | 157 369 000 |
2008 talousarvio | 152 219 000 |
2007 tilinpäätös | 142 770 163 |
31. Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen lisäkoulutukseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 135 461 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen ja
2) enintään 6 850 000 euroa työelämän palvelutoiminnan ja koulutuksen laadun kehittämiseen, näyttötutkintojen koe- ja materiaalipalveluihin sekä edellisiin vuosiin kohdistuviin loppusuorituksiin ja oikaisuihin.
Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia opiskelijatyövuosia on enintään 15 665. Opiskelijatyövuosikiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.
Selvitysosa:Tavoitteena on, että tutkintotavoitteisen ammatillisen lisäkoulutuksen aloittaa vuonna 2009 noin 16 000 henkilöä ja opiskelijamäärä on noin 28 000. Heistä noin 80 % suorittaa näyttötutkinnossa ammatillisen tutkinnon tai sen osan vuoteen 2011 mennessä.
Määrärahan arvioitu käyttö | € | |
---|---|---|
1. | Valtionosuus käyttökustannuksiin | 128 611 000 |
2. | Valtionavustus työelämän palvelutoiminnan ja koulutuksen laadun kehittämiseen, näyttötutkintojen koe- ja materiaalipalveluihin sekä edellisvuosien loppusuorituksiin ja oikaisuihin (enintään) | 6 850 000 |
Yhteensä | 135 461 000 |
Valtionosuuden laskennassa pohjana käytettävä yksikköhinta on ammatillisen koulutuksen keskimääräinen yksikköhinta 10 182 euroa (ei sis. alv) opiskelijatyövuotta kohden, jota porrastetaan eri hintaryhmissä. Noin 92 % lisäkoulutuksesta on omaehtoista ammatillista lisäkoulutusta. Vähintään 80 % koulutuksesta suunnataan ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin valmentavaan koulutukseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Kustannustason muutos (3,9 %) | 4 696 |
Toiminnan laajuuden muutos (siirto momentilta 32.30.51, nuorten matalapalkkatuki) | 3 000 |
Kansallisen metsäohjelman toteuttaminen | 900 |
Siirto momentilta 29.20.01, valtion erityisoppilaitosten siirtyminen osaksi muita ammatillisen erityisopetuksen järjestäjiä | 300 |
Siirto momentille 29.30.20 | -150 |
Muut muutokset | 241 |
Yhteensä | 8 987 |
2009 talousarvio | 135 461 000 |
2008 talousarvio | 126 474 000 |
2007 tilinpäätös | 116 103 154 |
32. Valtionosuus ja -avustus oppisopimuskoulutukseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 126 237 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien ja enintään 1 050 000 euroa valtionavustusten maksamiseen.
Oppisopimusopiskelijoiden enimmäismäärä ammatillisessa lisäkoulutuksessa vuonna 2009 on 27 200. Oppisopimuksena järjestettävän ammatti- ja erikoisammattitutkintoon valmistavan koulutuksen yksikköhinta on 3 223,16 euroa ja muun ammatillisen lisäkoulutuksen 2 327,84 euroa opiskelijaa kohden.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) 11 §:n ja 19 §:n muuttamiseksi siten, että alennetaan oppisopimuksena järjestettävän ammatillisen peruskoulutuksen ja oppilaitosmuotoisen ammatillisen lisäkoulutuksen keskihintaan sidottuja määräytymisprosentteja sekä nostetaan oppisopimuksena järjestettävän tutkintoon johtavan ja muun ammatillisen lisäkoulutuksen hintaa, jotta ammatillisten erityisoppilaitosten siirto osaksi muita ammatillisen erityisopetuksen järjestäjiä ei vaikuttaisi asukaskohtaiseen kunnan rahoitusosuuteen.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Peruskoulutuksen laskennalliset kustannukset (opiskelijat * yksikköhinta) | 96 145 000 |
— kunnallinen ammatillinen koulutus (11 465 * 6 312,40 €) | 72 373 000 |
— yksityinen ammatillinen koulutus (3 580 * 6 640,64 €, sis. alv ) | 23 772 000 |
Kuntien rahoitusosuus | -55 936 000 |
Lisäkoulutus | |
— ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon valmistava koulutus (24 195 * 3 223,16 €) | 77 984 000 |
— muu lisäkoulutus (3 005 * 2 327,84 €) | 6 994 000 |
— valtionavustus oppisopimuskoulutuksen kehittämiseen | 250 000 |
— valtionavustus kansallisen metsäohjelman 2015 toimeenpanoon | 800 000 |
Yhteensä | 126 237 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Yksikköhintojen muutos peruskoulutuksessa (3,9 %) | 1 847 |
Lisäkoulutuksen opiskelijamäärän muutos | -3 801 |
Peruskoulutuksen yksikköhinnan alentaminen | -8 960 |
Kuntien yhdistymiseen liittyvän valtionosuuskompensaation toimeenpano | -66 |
Lisäkoulutuksen opiskelijamäärän säilyttäminen peruskoulutuksen hintoja alentamalla | 3 801 |
Lisäkoulutuksen opiskelijamäärän lisäys kansallisen metsäohjelman 2015 toteuttamiseen | 300 |
Lisäkoulutuksen yksikköhintojen nostaminen | 5 159 |
Avustusten muutos (kansallisen metsäohjelman toteuttaminen) | 800 |
Muut muutokset | 94 |
Yhteensä | -826 |
2009 talousarvio | 126 237 000 |
2008 talousarvio | 127 063 000 |
2007 tilinpäätös | 126 663 310 |
51. Valtionosuus ammatillisten erikoisoppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 19 684 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen.
Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia tunteja on enintään 350 830.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 739 000 euroa johtuen kustannustason muutoksesta (3,9 %).
Valtionosuuden perusteena käytettävä yksikköhinta on 56 euroa opetustuntia kohti.
2009 talousarvio | 19 684 000 |
2008 talousarvio | 18 945 000 |
2007 tilinpäätös | 16 948 975 |
52. Valtionosuus ja -avustus aikuiskoulutuksen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten vapaan sivistystyön perustamishankkeiden valtionavustusten maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Valtuus
1) Vuonna 2009 saa myöntää perustamishankkeisiin valtionavustusta yhteensä enintään 1 000 000 euroa.
2) Vuonna 2009 saadaan edellisen lisäksi määrätä valtionavustuksen enimmäismääriä sellaisille perustamishankkeille, joille valtionavustus tullaan myöntämään vuonna 2010 tai sen jälkeen siten, että arvio hankkeista aiheutuvista valtionavustuksista on vuoden 2009 tammikuun kustannustasossa yhteensä enintään 1 500 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Vuonna 2009 myönnettävät valtionavustukset | 692 000 |
Ennen vuotta 2009 myönnetyt valtionavustukset | 308 000 |
Yhteensä | 1 000 000 |
Myönnettävillä valtionavustuksilla arvioidaan voitavan rakentaa tai peruskorjata opiskelu- tai asuintilat 150 oppilaalle.
Myönnettävistä valtionavustuksista arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja 308 000 euroa vuonna 2010.
2009 talousarvio | 1 000 000 |
2008 talousarvio | 1 000 000 |
2007 tilinpäätös | 1 000 000 |
53. Valtionavustus järjestöille(kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 9 786 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) eräiden naisjärjestöjen valtionavusta annetun lain (663/2007) mukaisiin valtionavustuksiin ja
2) avustusten maksamiseen Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:lle, Marttaliitto ry:lle ja Käsi- ja taideteollisuusliitto TAITO ry:lle ja niiden edelleen jaettavaksi piiri- tai jäsenjärjestöilleen, Finlands svenska Marthaförbund rf:lle, Sami Duodji ry:lle, järjestöille sivistystyöhön sekä Kriittiselle korkeakoululle.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Eräiden naisjärjestöjen valtionavusta annetun lain (663/2007) mukaisiin valtionavustuksiin | 293 000 |
Kotitalousneuvontajärjestöjen toimintaan | 2 500 000 |
Käsi- ja taideteollisuusjärjestöjen toimintaan | 2 847 000 |
Opintokeskusta ylläpitävien järjestöjen sivistystyöhön ja kansalaisvaikuttamista koskevaan toimintaan | 3 000 000 |
Vapaan sivistystyön keskusjärjestöjen toimintaan ja muiden järjestöjen sivistystoimintaan | 791 000 |
Ulkosuomalaisten sivistystoimintaan | 150 000 |
Järjestöjen suomen kieltä ja kulttuuria koskevaan yhteistyöhön sekä muuhun kansainväliseen yhteistyöhön | 100 000 |
Kriittisen korkeakoulun toimintaan | 105 000 |
Yhteensä | 9 786 000 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 358 000 euroa siirtona momentilta 29.30.30 avustusten lisäämiseksi järjestöjen valtionavustuksiin ja ulkosuomalaisten sivistystoimintaan.
2009 talousarvio | 9 786 000 |
2008 talousarvio | 9 428 000 |
2007 tilinpäätös | 9 578 000 |