Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         10. Yleissivistävä koulutus
         20. Ammatillinen koulutus
         40. Ammattikorkeakouluopetus
         60. Tiede
         70. Opintotuki
         80. Taide ja kulttuuri
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2009

30. Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyöPDF-versio

Selvitysosa:Aikuiskoulutusta järjestetään noin 800 julkisen valvonnan alaisessa oppilaitoksessa ja korkeakoulussa. Erityyppiseen aikuiskoulutukseen osallistuu vuosittain lähes 1,7 milj. henkilöä. Tämän luvun momenteilta rahoitetaan ammatillista lisäkoulutusta, oppisopimuskoulutusta, vapaata sivistystyötä, sivistys- ja neuvontajärjestöjä, opetustoimen henkilöstökoulutusta sekä aikuiskoulutuksen kehittämistä. Aikuiskoulutuksen voimavaroja sisältyy opetusministeriön talousarviossa lisäksi lukujen 29.10, 29.20, 29.40, 29.50 ja 29.90 määrärahoihin jäljempänä tässä luvussa esitettävän taulukon mukaisesti. Valmistellaan ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus, jossa selkiytetään koulutuksen hallinto, tarjonta, rahoitus ja etuudet. Uudistus kattaa ammatillisen aikuiskoulutuksen, korkeakoulujen aikuiskoulutuksen, työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen ja henkilöstökoulutuksen.

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Opetusministeriön hallinnonalan aikuiskoulutusta kehitetään niin, että omaehtoinen aikuiskoulutus, työvoimapoliittinen aikuiskoulutus ja henkilöstökoulutus muodostavat toimivan kokonaisuuden. Opetushallinnon vastuulla ovat kaikille avoimen aikuiskoulutuksen perustarjonnan ja sen järjestäjien toimintaedellytysten turvaaminen, tutkintojärjestelmät ja opetuksen tunnustamisjärjestelyt, opetushenkilöstön ammattitaito, laadunvarmistus ja arviointi sekä yhdessä työhallinnon kanssa aikuiskoulutuksen tasa-arvon ja aliedustettujen ryhmien koulutusmahdollisuuksien sekä elinikäisen oppimisen edistäminen. Aikuiskoulutuksen saavutettavuuden, laadun ja vaikuttavuuden turvaaminen edellyttää laajaa yhteistyötä ministeriöiden, työelämän järjestöjen sekä oppilaitosten ja korkeakoulujen kanssa.

Opetusministeriön hallinnonalan omaehtoisen aikuiskoulutuksen yleistavoitteena on

  • lisätä työikäisen väestön osallistumista osaamista ylläpitävään ja ammatillista liikkuvuutta parantavaan koulutukseen kilpailukyvyn ja työllisyyden turvaamiseksi
  • aktivoida kaikille avoimen koulutustarjonnan ja verkko-opetuksen laajentamista ja kehittämistä koulutuksen saavutettavuuden turvaamiseksi
  • parantaa aikuisväestön elinikäisen oppimisen edellytyksiä yhteiskunnallisen tasa-arvon ja kansalaisten sivistysmahdollisuuksien turvaamiseksi sekä
  • kehittää aikuiskoulutuksen laatua, alueellista vaikuttavuutta ja ohjausta kaikilla koulutustasoilla.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Työikäisen väestön osaaminen ja koulutustason kohottaminen. Tavoitteena on, että vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä kasvaa 60 prosenttiin vuoteen 2012 mennessä. Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kehittämistavoitteina ovat riittävän työelämän kysyntää ja työikäisen väestön tarpeita vastaavan koulutustarjonnan turvaaminen, opitun tunnustamisen ja hyväksi lukemisen tehostaminen tutkintotavoitteisessa aikuiskoulutuksessa sekä työvoiman kehittymistä tukevan oppilaitosten palvelutoiminnan vahvistaminen. Korkeakoulututkinnon suorittaneen aikuisväestön mahdollisuuksia uudistaa osaamistaan parannetaan lisäämällä ylempien ammattikorkeakoulututkintojen ja korkeakoulujen järjestämien ammatillisten erikoistumisopintojen tarjontaa sekä kehittämällä alempaan korkeakoulututkintoon johtavia, työelämän tarpeisiin vastaavia koulutusreittejä avoimeen yliopisto-opetukseen. Aikuiskoulutuksen tehtävät ja erityispiirteet otetaan huomioon korkeakoulujen rakenteellisessa kehittämisessä sekä ammatillisen koulutuksen järjestäjien kokoamishankkeessa. Maahanmuuttajien kotoutumista ja työllistymistä edistetään aikuiskoulutuksella hallituksen työperäistä maahanmuuttoa koskevan toimenpideohjelman tavoitteiden mukaisesti. Kansallisen metsäohjelman 2015 toimeenpanoa varten lisätään ammatillisen lisäkoulutuksen määrärahoja 2 milj. eurolla, jolla oppilaitosmuotoisen lisäkoulutuksen tarjontaa lisätään 25 opiskelijatyövuodella ja oppisopimusmuotoisen lisäkoulutuksen tarjontaa 100 opiskelijapaikalla. Lisäksi metsäohjelman toimeenpanon edistämiseksi lisätään myös harkinnanvaraisia avustuksia koulutuksen työelämäyhteistyön tehostamiseksi sekä metsäkoneen ja puutavara-auton kuljettajien koulutuksesta aiheutuvien erityiskustannusten hoitamiseksi.

Avoimet oppimismahdollisuudet.Vapaan sivistystyön oppilaitosten toimintaedellytyksiä vahvistetaan tasa-arvoa, sosiaalista koheesiota sekä aktiivista kansalaisuutta kannustavan aikuiskoulutuksen järjestäjinä. Koulutusta suunnataan erityisesti maahanmuuttajille, senioriväestölle ja muille aikuiskoulutuksessa aliedustetuille kansalaisryhmille. Valmistellaan vapaan sivistystyön kehittämisohjelma vuosille 2008—2012 ja käynnistetään sen pohjalta vapaan sivistystyön tehtävien, toimintaedellytysten ja rakenteellisen kehittämisen kannalta tarvittavat rahoitusjärjestelmän, lainsäädännön ja ohjausjärjestelmän uudistukset. Aikuislukion aineopiskelun tarjontaa suunnataan erityisesti maahanmuuttajien kielikoulutukseen sekä aikuisväestön osaamisen ja jatko-opintokelpoisuuden tarpeisiin. Lukion aineopintojen rahoitusperusteet selkiytetään. Vakiinnutetaan ulkosuomalaisten sivistyspalvelujen tarjonta Aurinkorannikolla. Verkko-opetuksen tarjontaa lisätään kaikilla koulutusasteilla. Avoimen ammattikorkeakouluopetuksen tarjontaa monipuolistetaan ja pääosa siitä suunnataan muille kuin ammattikorkeakoulujen omille opiskelijoille. Avoimen yliopisto-opetuksen saavutettavuutta parannetaan yhteistyössä vapaan sivistystyön järjestäjäverkon kanssa. Neuvontajärjestöjen toimintaa tuetaan aktiivista kansalaisuutta ja yhteiskunnan eheyttä tukevien tehtävien hoitamisessa. Noste-ohjelmassa syntyneet hyvät käytännöt levitetään koko aikuiskoulutuksen ja työelämän toimintatavoiksi.

Aikuisopiskelun ja elinikäisen oppimisen edellytysten parantaminen. Jatketaan valtion rahoittaman opetustoimen henkilöstökoulutuksen uudistustyötä hallitusohjelman tavoitteet huomioon ottaen. Aikuisopiskelun tieto- ja neuvontapalveluja ja ohjausta uudistetaan opetusministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön yhteisen toimenpideohjelman mukaisesti vuosina 2008—2012. Tavoitteena on, että työikäiselle väestölle voidaan tarjota koko koulutustarjonnan kattavat asiakaslähtöiset tieto- ja neuvontapalvelut ja että kaikki aikuiskoulutusta järjestävät oppilaitokset ja korkeakoulut tarjoavat aikuisopiskeluun soveltuvia ohjauspalveluja vuoteen 2010 mennessä. Vapaan sivistystyön oppilaitoksissa jatketaan vuonna 2006 käynnistettyä valtionavustuksina rahoitettavaa opintosetelin sovellusta erityistä tukea tarvitsevien osallistujaryhmien opintomaksujen alentamiseksi tai poistamiseksi. Keskeisiä kohderyhmiä ovat maahanmuuttajat ja senioriväestö.

Aikuiskoulutuksen laatu, vaikuttavuus ja ohjaus.Aikuiskoulutuksen laatu varmistetaan eri tavoin hankitun osaamisen osoittavilla tutkintojärjestelmillä ja valtakunnallisilla arvioinneilla sekä osallistumalla OECD:n ja EU:n tutkimuksiin ja selvityksiin. Näyttötutkintoon valmistavan ammatillisen koulutuksen laatua seurataan sähköisellä opiskelijapalautejärjestelmällä. Näyttötutkintojärjestelmää ja vapaan sivistystyön vaikuttavuutta koskevien arviointien tulokset otetaan huomioon aikuiskoulutuksen ohjausta ja rahoitusperusteita kehitettäessä. Laaditaan ammatillisen lisäkoulutuksen rahoitusjärjestelmää koskevat selvitykset niin, että näyttötutkintojen suorittamista kannustava tulosrahoitus voidaan ottaa käyttöön vuodesta 2010 lähtien.

Omaehtoisen aikuiskoulutuksen opiskelijamäärä ja suoritetut tutkinnot koulutusmuodoittain opetushallinnon alaisessa aikuiskoulutuksessa
Koulutusmuoto 2006
toteutuma
2007
arvio
2008
arvio
2009
arvio
         
Aikuisten perusopetus        
tutkinto-opiskelijat 850 850 850 850
Aikuisten lukiokoulutus        
tutkinto-opiskelijat 7 588 7 500 7 000 7 000
aineopiskelijat 14 892 15 000 15 300 15 400
Ammatillinen peruskoulutus        
näyttöön valmistava koulutus, opiskelijat 13 094 13 290 13 800 14 500
aikuisille suunnattu opetussuunnitelmaan perustuva koulutus, opiskelijat 2 400 2 000 1 700 1 500
oppisopimuskoulutus, opiskelijat 14 500 18 100 16 600 15 050
suoritetut tutkinnot 6 840 7 600 8 000 8 200
Ammattitutkintoon tai erikoisammattitutkintoon valmistava koulutus        
näyttöön valmistava koulutus, opiskelijat1) 24 100 25 000 26 000 28 000
oppisopimuskoulutus, opiskelijat 22 085 22 204 23 420 23 000
suoritetut tutkinnot 13 000 15 000 16 000 16 000
Ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutus        
amk-tutkinto, opiskelijat 18 000 18 000 18 000 18 000
ylempi amk-tutkinto, opiskelijat 1 050 2 100 2 600 3 200
ammatilliset erikoistumisopinnot, opiskelijat 7 800 7 800 7 800 7 800
avoin ammattikorkeakoulu, opiskelijat 12 400 13 000 13 500 13 500
suoritetut amk-tutkinnot 4 300 4 400 4 400 4 400
suoritetut ylemmät amk-tutkinnot 180 150 850 850
Yliopistojen aikuiskoulutus        
erilliset maisteriohjelmat ja muuntokoulutus, opiskelijat 6 100 6 100 6 100 6 100
täydennyskoulutus, opiskelijat 95 000 95 000 95 000 95 000
avoin yliopisto, opiskelijat 89 000 89 000 89 000 89 000
Vapaan sivistystyön oppilaitokset2)        
kansalaisopistot, opiskelijat 622 000 630 000 630 000 630 000
kansanopistot, opiskelijat 112 000 112 000 112 000 112 000
kesäyliopistot, opiskelijat 35 400 36 000 36 000 36 000
opintokeskukset, opiskelijat 192 200 193 000 192 000 192 000
liikunnan koulutuskeskukset, opiskelijat 79 300 80 000 80 000 82 600

1) Luvut kuvaavat tutkintotavoitteisen lisäkoulutuksen opiskelijoiden määrää - eivät valtionosuuden perusteena olevaa laskennallista opiskelijatyövuosien määrää.

2) Vapaan sivistystyön oppilaitosten opiskelijamäärän toteutumatieto on vuodelta 2007.

Aikuiskoulutuksen rahoitus opetusministeriön hallinnonalalla (euroa)
    2008
talousarvio
2009
esitys
       
29.10 Yleissivistävä koulutus    
  30. Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen käyttökustannuksiin    
  — perusopetuksen aikuisopiskelijat (arvio) 1 329 000 1 387 000
  — lukion aikuisopiskelijat (arvio) 10 016 000 10 339 000
29.20 Ammatillinen koulutus    
  01. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot    
  — ammatillinen lisäkoulutus (arvio) 600 000 -
  30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin    
  — näyttötutkintona suoritettava ammatilliseen perustutkintoon valmentava koulutus (arvio) 53 614 000 61 742 000
  — aikuisille suunnattu opetussuunnitelmaan perustuva koulutus (arvio) 6 853 000 6 387 000
29.30 Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö    
  — aikuiskoulutuksen kehittäminen, opetushenkilöstön koulutus ja tukitoimet 16 963 000 18 213 000
  — avoin ammattikorkeakouluopetus 3 500 000 3 750 000
  — yliopistojen aikuiskoulutuksen kehittäminen ja täydennyskoulutuksen tuotekehitystyö 3 050 000 3 500 000
  — valtionosuus ammatilliseen lisäkoulutukseen ja ammatillisille erikoisoppilaitoksille 145 419 000 155 145 000
  — valtionosuus oppisopimuskoulutukseen 128 756 000 127 402 000
  — valtionosuus ja -avustus vapaan sivistystyön oppilaitoksille ja järjestöille 161 647 000 167 155 000
29.40 Ammattikorkeakouluopetus    
  30. Valtionosuus ja -avustus kunnallisten ja yksityisten ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin    
— aikuisten ammattikorkeakoulututkintoon johtava koulutus 53 323 000 55 355 000
— erikoistumisopinnot 9 243 000 9 595 000
  — ylempi amk-tutkinto 7 702 000 9 841 000
29.50 Yliopisto-opetus ja -tutkimus1)    
  01. Yliopistojen toimintamenot    
  — avoin yliopisto-opetus 13 000 000 13 000 000
  — täydennyskoulutuksen hintojen alentaminen (enintään) 1 065 000 540 000
29.90 Liikuntatoimi    
  50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen    
  — liikunnan koulutuskeskukset 15 821 000 16 306 000
  52. Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille 2 753 000 3 331 000
Yhteensä 634 654 000 662 988 000

1) Taulukko ei sisällä yliopiston perustutkintoa opiskelevia aikuisia (yli 25-vuotiaana aloittaneita), joita oli noin 26 % aloittaneista ja joista aiheutuvat kustannukset ovat arviolta noin 165 milj. euroa v. 2009.

20. Opetustoimen henkilöstökoulutus ja eräät muut menot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 15 359 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetustoimen henkilöstön henkilöstö- ja lisäkoulutukseen

2) enintään 300 000 euroa Opetusalan koulutuskeskuksen palvelutoiminnan tukemiseen

3) ammattitutkintojen ja kielitutkintojen kehittämiseen sekä virallisten kääntäjien koulutuksen ja tutkintojen kehittämiseen

4) lähialueyhteistyöhön ja muuhun Venäjä-yhteistyöhön sekä erityisryhmien koulutuksesta aiheutuviin menoihin ja avustuksiin ja

5) enintään seitsemää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
1. Opetustoimen henkilöstökoulutus  
Yleissivistävään koulutukseen liittyvä henkilöstökoulutus 4 200 000
Ammatilliseen koulutukseen liittyvä henkilöstökoulutus 2 000 000
Aikuiskoulutukseen ja vapaaseen sivistystyöhön liittyvä henkilöstökoulutus 1 150 000
Läänien toteuttama henkilöstön täydennyskoulutus 475 000
Koko opetustoimen henkilöstöä koskeva täydennyskoulutus 3 050 000
Opekon toiminnan tukirahoitus (enintään) 300 000
Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunnan kustannukset ja seurannan kehittäminen 178 000
Maahanmuuttajataustaisen opetushenkilökunnan Specima-koulutus 1 000 000
Yhteensä 12 353 000
   
2. Ammattitutkintojen ja kielitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano  
Ammattitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano 1 682 000
Näyttötutkintojen sähköisen palautejärjestelmän (AIPAL) ylläpitäminen ja kehittäminen 150 000
Kielitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano 235 000
Virallisten kääntäjien tutkintojärjestelmän kehittäminen 103 000
Yhteensä 2 170 000
   
3. Lähialueyhteistyö ja erityisryhmien koulutus  
Lähialueyhteistyö ja muu Venäjä-yhteistyö 500 000
Suomessa asuvien ulkomaalaisten opetus 336 000
Yhteensä 836 000
   
Kaikki yhteensä 15 359 000

Valtion rahoittamaan opetustoimen lyhyt- ja pitempikestoiseen perus- ja toisen asteen sekä ammatillisen aikuiskoulutuksen ja vapaan sivistystyön henkilöstökoulutukseen osallistuu yhteensä noin 22 500 henkilöä vuonna 2009.

Opetusalan koulutuskeskuksesta annetun lain (1259/1997) mukaisesti koulutuskeskus keskittyy erityisesti opetusalan kehittämisen ja uudistusten edellyttämään opettajien ja muun henkilöstön koulutukseen. Maksulliseen palvelutoimintaan arvioidaan käytettävän 60 henkilötyövuotta. Tavoitteena on järjestää koulutusta noin 11 000 opetushenkilöstöön kuuluvalle vuonna 2009. Opetusalan koulutuskeskuksen tukemisesta luovutaan asteittain ja toiminta yhtiöitetään vuoteen 2011 mennessä.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Maahanmuuttajataustaisen opetushenkilökunnan Specima-hanke (siirto momentilta 32.30.51, nuorten matalapalkkatuki) 1 000
Näyttötutkintojen sähköisen palautejärjestelmän (AIPAL) ylläpito ja kehittäminen (siirto momentilta 29.30.31) 150
Yhteensä 1 150


2009 talousarvio 15 359 000
2008 talousarvio 14 209 000
2007 tilinpäätös 14 428 000

21. Aikuiskoulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 10 104 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan sisältyviin ja muihin aikuiskoulutuksen kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeisiin, josta 3 500 000 euroa yliopistojen aikuiskoulutuksen kehittämiseen sekä pitkäkestoisen täydennyskoulutuksen tuotekehitystyöhön ja 3 750 000 euroa avoimen ammattikorkeakoulun toteutukseen sekä 100 000 euroa maahanmuuttajien kielikoulutuksen kehittämiseen

2) muista kuin rakennerahastoista rahoitettavista EU:n tutkimus- ja koulutushankkeista aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen sekä

3) enintään yhdeksää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan sisältyvien uudistusten jatkovalmisteluun, elinikäisen oppimisen edellytyksiä ja aikuisopiskeluun osallistumista edistäviin hankkeisiin, aikuiskoulutuksen arvioinnin ja seurannan tehostamiseen, aikuisopiskelua tukevien tiedotus- ja neuvontapalveluiden kehittämiseen, korkeakoulujen aikuiskoulutuksen ja avoimen korkeakoulun kehittämiseen, maahanmuuttajien kielikoulutuksen ja muun aikuiskoulutustarjonnan monipuolistamiseen, aikuisille soveltuvien tutkintojen sekä verkko-opetuksen kehittämiseen sekä muihin aikuiskoulutuksen valtakunnallisiin ja kansainvälisiin kehittämishankkeisiin.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Täydennyskoulutuksen kehittäminen (siirto momentilta 29.50.01) 500
Avoimen ammattikorkeakoulun toiminnan tukeminen 300
Yhteensä 800


2009 talousarvio 10 104 000
2008 talousarvio 9 304 000
2007 tilinpäätös 2 927 000

30. Valtionosuus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 157 369 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen kansalaisopistoille, kansanopistoille, opintokeskuksille ja kesäyliopistoille sekä Snellman-korkeakoulu nimiselle oppilaitokselle ja

2) enintään 4 640 000 euroa vapaasta sivistystyöstä annetun lain 14 §:n mukaisiin erityisavustuksiin ja ylimääräisiin avustuksiin kansalaisopistoille, kansanopistoille, opintokeskuksille ja kesäyliopistoille.

Valtionosuuteen oikeuttavat yksiköt
  enimmäismäärä yksikkö
     
Valtionosuus kansalaisopistojen käyttökustannuksiin 2 028 620 opetustunti
Valtionosuus kansanopistojen käyttökustannuksiin 294 530 opiskelijaviikko
Valtionosuus opintokeskusten opintokerhotoimintaan 255 000 opintokerhotunti
Valtionosuus opintokeskusten muuhun opintotoimintaan 172 940 opetustunti
Valtionosuus kesäyliopistojen käyttökustannuksiin 54 436 opetustunti

Kansanopistojen valtionosuuteen oikeuttavista laskennallisista opiskelijaviikoista enintään 4 700 opiskelijaviikkoa suunnataan Snellman-korkeakoulu nimiselle vapaan sivistystyön oppilaitokselle. Tunti- tai opiskelijaviikkokiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:

Valtionosuuksien ja -avustusten arvioitu jakautuminen (euroa)
  Valtionosuus Valtionavustus Yhteensä
       
Kansalaisopistot 87 268 000 2 150 000 89 418 000
Kansanopistot 48 772 000 1 831 000 50 603 000
Opintokeskukset 12 113 000 273 000 12 386 000
Kesäyliopistot 4 576 000 386 000 4 962 000
Yhteensä 152 729 000 4 640 000 157 369 000

Valtionavustuksia käytetään koulutuksen kehittämishankkeisiin, mukaan lukien tietoyhteiskuntahankkeet sekä koulutuksen suuntaamiseen maahanmuuttajien kieli- ja kulttuurikoulutukseen, kansalaisyhteiskuntaan osallistumisen valmiuksia lisääviin opintoihin ja aikuiskoulutuksessa aliedustettujen uusien osallistujaryhmien rekrytoinnin kehittämiseen sekä opintosetelityyppiseen rahoitukseen. Valtionavustuksia voidaan lisäksi käyttää koulutukseen suuntaamiseen terveyttä edistäviin opintoihin opintokeskuksissa, koulutuksen suuntaamiseen avoimen yliopiston opintoihin valmentavaan koulutukseen kesäyliopistoissa sekä kansalaisopistojen laatupalkintoon.

Määrärahan mitoituksessa käytetyt keskimääräiset yksikköhinnat
   
Kansalaisopistot 75,19 euroa/opetustunti
Kansanopistot 271,65 euroa/opiskelijaviikko
Opintokeskukset  
— opintokerhotoiminta 4 euroa/opintokerhotunti
— muu kuin opintokerhotoiminta 98,68 euroa/opetustunti
Kesäyliopistot 141,33 euroa/opetustunti

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (3,9 %) 5 708
Kansalaisopistojen toiminnan laajuuden muutos (siirto momentille 29.30.53) -358
Kertameno -200
Yhteensä 5 150


2009 talousarvio 157 369 000
2008 talousarvio 152 219 000
2007 tilinpäätös 142 770 163

31. Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen lisäkoulutukseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 135 461 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen ja

2) enintään 6 850 000 euroa työelämän palvelutoiminnan ja koulutuksen laadun kehittämiseen, näyttötutkintojen koe- ja materiaalipalveluihin sekä edellisiin vuosiin kohdistuviin loppusuorituksiin ja oikaisuihin.

Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia opiskelijatyövuosia on enintään 15 665. Opiskelijatyövuosikiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:Tavoitteena on, että tutkintotavoitteisen ammatillisen lisäkoulutuksen aloittaa vuonna 2009 noin 16 000 henkilöä ja opiskelijamäärä on noin 28 000. Heistä noin 80 % suorittaa näyttötutkinnossa ammatillisen tutkinnon tai sen osan vuoteen 2011 mennessä.

Määrärahan arvioitu käyttö
     
1. Valtionosuus käyttökustannuksiin 128 611 000
2. Valtionavustus työelämän palvelutoiminnan ja koulutuksen laadun kehittämiseen, näyttötutkintojen koe- ja materiaalipalveluihin sekä edellisvuosien loppusuorituksiin ja oikaisuihin (enintään) 6 850 000
Yhteensä 135 461 000

Valtionosuuden laskennassa pohjana käytettävä yksikköhinta on ammatillisen koulutuksen keskimääräinen yksikköhinta 10 182 euroa (ei sis. alv) opiskelijatyövuotta kohden, jota porrastetaan eri hintaryhmissä. Noin 92 % lisäkoulutuksesta on omaehtoista ammatillista lisäkoulutusta. Vähintään 80 % koulutuksesta suunnataan ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin valmentavaan koulutukseen.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (3,9 %) 4 696
Toiminnan laajuuden muutos (siirto momentilta 32.30.51, nuorten matalapalkkatuki) 3 000
Kansallisen metsäohjelman toteuttaminen 900
Siirto momentilta 29.20.01, valtion erityisoppilaitosten siirtyminen osaksi muita ammatillisen erityisopetuksen järjestäjiä 300
Siirto momentille 29.30.20 -150
Muut muutokset 241
Yhteensä 8 987


2009 talousarvio 135 461 000
2008 talousarvio 126 474 000
2007 tilinpäätös 116 103 154

32. Valtionosuus ja -avustus oppisopimuskoulutukseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 126 237 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien ja enintään 1 050 000 euroa valtionavustusten maksamiseen.

Oppisopimusopiskelijoiden enimmäismäärä ammatillisessa lisäkoulutuksessa vuonna 2009 on 27 200. Oppisopimuksena järjestettävän ammatti- ja erikoisammattitutkintoon valmistavan koulutuksen yksikköhinta on 3 223,16 euroa ja muun ammatillisen lisäkoulutuksen 2 327,84 euroa opiskelijaa kohden.

Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) 11 §:n ja 19 §:n muuttamiseksi siten, että alennetaan oppisopimuksena järjestettävän ammatillisen peruskoulutuksen ja oppilaitosmuotoisen ammatillisen lisäkoulutuksen keskihintaan sidottuja määräytymisprosentteja sekä nostetaan oppisopimuksena järjestettävän tutkintoon johtavan ja muun ammatillisen lisäkoulutuksen hintaa, jotta ammatillisten erityisoppilaitosten siirto osaksi muita ammatillisen erityisopetuksen järjestäjiä ei vaikuttaisi asukaskohtaiseen kunnan rahoitusosuuteen.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Peruskoulutuksen laskennalliset kustannukset (opiskelijat * yksikköhinta) 96 145 000
— kunnallinen ammatillinen koulutus (11 465 * 6 312,40 €) 72 373 000
— yksityinen ammatillinen koulutus (3 580 * 6 640,64 €, sis. alv ) 23 772 000
Kuntien rahoitusosuus -55 936 000
Lisäkoulutus  
— ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon valmistava koulutus (24 195 * 3 223,16 €) 77 984 000
— muu lisäkoulutus (3 005 * 2 327,84 €) 6 994 000
— valtionavustus oppisopimuskoulutuksen kehittämiseen 250 000
— valtionavustus kansallisen metsäohjelman 2015 toimeenpanoon 800 000
Yhteensä 126 237 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Yksikköhintojen muutos peruskoulutuksessa (3,9 %) 1 847
Lisäkoulutuksen opiskelijamäärän muutos -3 801
Peruskoulutuksen yksikköhinnan alentaminen -8 960
Kuntien yhdistymiseen liittyvän valtionosuuskompensaation toimeenpano -66
Lisäkoulutuksen opiskelijamäärän säilyttäminen peruskoulutuksen hintoja alentamalla 3 801
Lisäkoulutuksen opiskelijamäärän lisäys kansallisen metsäohjelman 2015 toteuttamiseen 300
Lisäkoulutuksen yksikköhintojen nostaminen 5 159
Avustusten muutos (kansallisen metsäohjelman toteuttaminen) 800
Muut muutokset 94
Yhteensä -826


2009 talousarvio 126 237 000
2008 talousarvio 127 063 000
2007 tilinpäätös 126 663 310

51. Valtionosuus ammatillisten erikoisoppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 19 684 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen.

Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia tunteja on enintään 350 830.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 739 000 euroa johtuen kustannustason muutoksesta (3,9 %).

Valtionosuuden perusteena käytettävä yksikköhinta on 56 euroa opetustuntia kohti.


2009 talousarvio 19 684 000
2008 talousarvio 18 945 000
2007 tilinpäätös 16 948 975

52. Valtionosuus ja -avustus aikuiskoulutuksen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten vapaan sivistystyön perustamishankkeiden valtionavustusten maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Valtuus

1) Vuonna 2009 saa myöntää perustamishankkeisiin valtionavustusta yhteensä enintään 1 000 000 euroa.

2) Vuonna 2009 saadaan edellisen lisäksi määrätä valtionavustuksen enimmäismääriä sellaisille perustamishankkeille, joille valtionavustus tullaan myöntämään vuonna 2010 tai sen jälkeen siten, että arvio hankkeista aiheutuvista valtionavustuksista on vuoden 2009 tammikuun kustannustasossa yhteensä enintään 1 500 000 euroa.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Vuonna 2009 myönnettävät valtionavustukset 692 000
Ennen vuotta 2009 myönnetyt valtionavustukset 308 000
Yhteensä 1 000 000

Myönnettävillä valtionavustuksilla arvioidaan voitavan rakentaa tai peruskorjata opiskelu- tai asuintilat 150 oppilaalle.

Myönnettävistä valtionavustuksista arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja 308 000 euroa vuonna 2010.


2009 talousarvio 1 000 000
2008 talousarvio 1 000 000
2007 tilinpäätös 1 000 000

53. Valtionavustus järjestöille(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 9 786 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) eräiden naisjärjestöjen valtionavusta annetun lain (663/2007) mukaisiin valtionavustuksiin ja

2) avustusten maksamiseen Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:lle, Marttaliitto ry:lle ja Käsi- ja taideteollisuusliitto TAITO ry:lle ja niiden edelleen jaettavaksi piiri- tai jäsenjärjestöilleen, Finlands svenska Marthaförbund rf:lle, Sami Duodji ry:lle, järjestöille sivistystyöhön sekä Kriittiselle korkeakoululle.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Eräiden naisjärjestöjen valtionavusta annetun lain (663/2007) mukaisiin valtionavustuksiin 293 000
Kotitalousneuvontajärjestöjen toimintaan 2 500 000
Käsi- ja taideteollisuusjärjestöjen toimintaan 2 847 000
Opintokeskusta ylläpitävien järjestöjen sivistystyöhön ja kansalaisvaikuttamista koskevaan toimintaan 3 000 000
Vapaan sivistystyön keskusjärjestöjen toimintaan ja muiden järjestöjen sivistystoimintaan 791 000
Ulkosuomalaisten sivistystoimintaan 150 000
Järjestöjen suomen kieltä ja kulttuuria koskevaan yhteistyöhön sekä muuhun kansainväliseen yhteistyöhön 100 000
Kriittisen korkeakoulun toimintaan 105 000
Yhteensä 9 786 000

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 358 000 euroa siirtona momentilta 29.30.30 avustusten lisäämiseksi järjestöjen valtionavustuksiin ja ulkosuomalaisten sivistystoimintaan.


2009 talousarvio 9 786 000
2008 talousarvio 9 428 000
2007 tilinpäätös 9 578 000