Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Ulkoasiainhallinto
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2009

24. ULKOASIAINMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:

Toiminta-ajatus

Ulkoasiainministeriön strategian "Suomen etu - globaali vastuu" mukaisesti ministeriö edistää Suomen ja suomalaisten turvallisuutta ja hyvinvointia sekä toimii turvallisen ja oikeudenmukaisen maailman hyväksi. Ulkoasiainministeriön toiminnan keskiössä ovat ulko- ja turvallisuuspolitiikka, ulkopoliittisesti merkittävät kansainväliset asiat sekä kansainväliset suhteet yleensä. Ministeriö edistää Suomen kaupallistaloudellisia etuja ja vastaa kehityspolitiikasta ja kehitysyhteistyöstä sekä vaikuttaa globalisaation hallintaan, kehittää kansainvälistä oikeutta ja huolehtii julkisuusdiplomatiasta. Ministeriön edustustoverkko palvelee suomalaisia ja koko suomalaista yhteiskuntaa. Ulkoasiainministeriön toiminta perustuu ministeriön strategiassaan määrittelemiin arvoihin, jotka ovat yhteistyö, luovuus ja tuloksellisuus. Periaatteena on tasa-arvon toteutuminen ministeriön kaikessa toiminnassa.

Toimintaympäristö

Globaali kehitys avaa yhteiskuntia ja markkinoita sekä tiivistää niiden välisiä poliittisia, taloudellisia ja konkreettisia yhteyksiä. Suomen ja suomalaisten hyvinvointiin ja turvallisuuteen vaikuttavat merkittävästi muutokset kansainvälisessä toimintaympäristössä, kuten esimerkiksi ilmasto- ja ympäristömuutokset, ihmisoikeuksien loukkaukset, terrorismi, joukkotuhoaseiden leviäminen, hauraat valtiot, maailmanlaajuiset terveysuhat, elintarvikkeiden hinnannousu ja ruokakriisi sekä järjestäytynyt rikollisuus, mikä korostaa laajan turvallisuuden näkökulmaa. Euroopan unionin merkitys kansainvälisenä toimijana kasvaa ja sen laajentuminen jatkuu. Unionin rooli sotilaallisessa ja siviilikriisinhallinnassa vahvistuu maailmanlaajuisesti. Ministeriön toimintaympäristö myös kotimaassa muuttuu. Ulkoasiainhallinto tekee yhä enemmän yhteistyötä muun valtionhallinnon, talouselämän ja kansalaisyhteiskunnan kanssa.

Hallinnonalan strategiset tavoitteet

Hallitusohjelman ja ministeriön strategian pohjalta ministeriön toiminnalle on asetettu keskeiset strategiset vaikuttavuustavoitteet ministeriön toiminta-ajatuksen toteuttamiseksi ja voimavarojen kohdentamiseksi.

Vaikutusvaltainen Suomi kansainvälisessä yhteisössä

Ulkoasiainministeriö huolehtii siitä, että Suomi kykenee mahdollisimman tehokkaasti vaikuttamaan kansainvälisissä suhteissa tehtäviin ratkaisuihin, jotka heijastuvat Suomen ja suomalaisten turvallisuuteen ja hyvinvointiin. Tavoitteena on:

  • aktiivinen vaikuttaminen Euroopan unionin jäsenenä, erityisesti sen yhteisessä ulko- ja turvallisuuspolitiikassa.
  • Lissabonin sopimuksen toimeenpano ja EU:n ulkoisen toiminnan kehittäminen, erityisesti osallistuminen ulkosuhdehallinnon käynnistämiseen.
  • pohjoismaisen ja Itämeren alueen yhteistyön tiivistäminen.
  • aktiivinen osallistuminen monenkeskiseen yhteistyöhön YK-strategian ja multilinjauksen mukaisesti sekä Suomen turvallisuusneuvostokampanjan käynnistäminen.
  • Suomen kahdenvälisten suhteiden vahvistaminen keskeisiin maihin hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti.
  • aktiivisuus Venäjä-politiikassa, transatlanttisissa suhteissa sekä suhteissa keskeisiin Aasian maihin, kuten Kiinaan ja Intiaan.

Turvallisuutta luova kansainvälinen yhteisö

Ulkoasiainministeriö toimii sen hyväksi, että kansainvälinen yhteisö kykenee ehkäisemään konflikteja ja hallitsemaan kriisejä. Ministeriö vahvistaa kansainvälisten instituutioiden toimintakykyä ja niiden yhteistoimintaa alueellisesti ja maailmanlaajuisesti. Se ehkäisee ja torjuu uusia turvallisuusuhkia yhteistyötä edistämällä. Tavoitteena on:

  • turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon linjausten toimeenpano ja tukeminen.
  • kriisinhallintaosallistumisen kehittäminen sekä sotilaallisen että siviilitoiminnan osalta, painopisteinä Kosovo, Afganistan, Lähi-itä ja Afrikka.
  • EU:n turvallisuus- ja puolustuspolitiikan vahvistaminen sekä EU:n ja Naton välisen yhteistyön edistäminen.
  • yhteistyö Naton kanssa, rauhankumppanuuden kehittäminen sekä NRF:n täydentävään toimintaan osallistuminen.
  • laaja-alaisen turvallisuuden edistäminen, kuten terrorisminvastaisen kansainvälisen yhteistyön kehittäminen ja ympäristöuhkien torjuminen sekä kaikkein vakavimpien kansainvälisten rikosten rankaisemattomuuden vähentäminen.
  • vapaan liikkuvuuden alueen hallittu kehittäminen ja siihen liittyvien uhkien, kuten ihmiskaupan ja laittoman maahanmuuton torjuminen.
  • konfliktien estäminen ja rauhanrakentamisen tukeminen konfliktiherkissä yhteiskunnissa hyödyntäen alueellisia toimijoita ja naisten asema huomioonottaen.

Oikeudenmukainen maailma

Ulkoasiainministeriö tukee demokratian, hyvän hallinnon, ihmisoikeuksien, tasa-arvon, oikeusvaltioperiaatteen, toimivan markkinatalouden ja kestävän kehityksen toteutumista. Lisääntyvän keskinäisen riippuvuuden maailmassa ulkoasiainministeriö edistää inhimillistä turvallisuutta ja vähentää köyhyyttä. Tavoitteena on:

  • kokonaisvaltaisen ihmisoikeus-, hyvä hallinto-, oikeusvaltiopolitiikan edistäminen sekä EU:n johdonmukaisen ihmisoikeuspolitiikan kehittäminen ja toteuttaminen.
  • YK:n toiminnan tehostaminen tavoitteiden saavuttamiseksi.
  • köyhyyden tehokas poistaminen noudattamalla luonnontaloudellisesti, yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti kestävän kehityksen periaatteita.
  • kestävän ympäristö- ja ilmastopolitiikan sekä metsätalouden, maatalous- ja aluepolitiikan edistäminen maailmanlaajuisesti suomalaista osaamista hyödyntäen.
  • kansainvälisen ruokakriisin lievittäminen ja pitkän aikavälin ratkaisujen edistäminen kestävällä tavalla.
  • kehitysyhteistyömäärärahoista annetuista sitoumuksista huolehtiminen Suomen taloudellinen kehitys ja muiden avunantoon sitoutuneiden maiden tilanne huomioon ottaen.

Menestyvä Suomi

Ulkoasiainministeriö vahvistaa avointa ja sääntöperustaista maailmantaloutta Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn edistämiseksi. Ministeriö parantaa suomalaisten yritysten markkinoillepääsyn ja toiminnan edellytyksiä sekä edistää Suomeen suuntautuvia investointeja. Ulkoasiainministeriö vauhdittaa suomalaisen kulttuurin, luovuuden ja osaamisen tunnetuksi tulemista ja menestymistä ulkomailla. Edustustot avaavat ovia, madaltavat kansainvälisiä kynnyksiä ja luovat verkostoja. Tavoitteena on:

  • WTO-kierroksen päättäminen ja toimeenpano Suomen intressien mukaisesti.
  • alueellisten ja kahdenvälisten vapaakauppaneuvottelujen eteenpäinvieminen (Korea, Intia, ASEAN, Ukraina) Suomen kauppapoliittisten tavoitteiden ja EU:n YUTP:n mukaisesti.
  • EU:n ja Venäjän taloussuhteiden vahvistaminen, ml. Venäjän integroituminen kansainväliseen kauppajärjestelmään ja EU-Venäjä -vapaakauppaneuvottelut.
  • lähialueyhteistyön jatkaminen.
  • yritysten ulkoiseen toimintaympäristöön vaikuttaminen purkamalla vienti- ja tuontikaupan esteitä.
  • kehitysmaiden kestävän talouden edistäminen hyödyntäen mm. kansallisia AFT-strategioita (kauppaa tukeva kehitysapu).
  • työperäisen maahanmuuton edistäminen hallitusohjelman mukaisesti.
  • suunnitelmallinen ja ennakoiva julkisuusdiplomatia, jolla ajetaan Suomen tavoitteita vaikuttaen tehostetusti valikoituihin ei-valtiollisiin kohderyhmiin ulkomailla.
  • Suomi-promootio viennin ja kaupan kansainvälistymisen edistämiseksi (VKE) viennin kannalta keskeisillä markkinoilla.
  • kulttuurivientistrategian toimeenpano.

Avoin ja palveleva ulkoasiainministeriö

Ulkoasiainministeriö tiivistää yhteistyötään kansalaisyhteiskunnan ja taloudellisten toimijoiden kanssa lisäämällä avoimuutta ja kehittämällä uudenlaisia kumppanuuksia. Ministeriö tuottaa ja jakaa yhteiskunnan ja sidosryhmiensä kannalta merkityksellistä ja hyödyllistä tietoa. Ulkoasiainministeriö tarjoaa Suomen viranomaispalveluja maailmalla. Ministeriö helpottaa suomalaisten asiointia sekä turvallista liikkumista ja elämistä ulkomailla. Ulkoasiainministeriö auttaa nopeasti, tehokkaasti ja asiantuntevasti hätään joutuneita suomalaisia. Tavoitteena on:

  • edustustoverkon toiminnan kehittäminen ja Suomen edustautumista maailmalla koskevan selvityksen suositusten toimeenpano.
  • sidosryhmäyhteistyön ja viestinnän kehittäminen ministeriön strategisten tavoitteiden toteuttamiseksi.

Sukupuolten välinen tasa-arvo

Ulkoasiainministeriön periaatteena on sukupuolten välisen tasa-arvon toteutuminen kaikissa rekrytoinneissa ja hallinnonalan tehtäviin määrättäessä.

Kriisinhallinnassa tavoitteena on naisten aseman huomioonottaminen konfliktien estämisessä ja rauhanrakentamisen tukemisessa. Lähialueyhteistyöhankkeita suunniteltaessa otetaan huomioon tasa-arvokysymykset horisontaalisena teemana eri toimialojen hankkeissa. Kehityspolitiikassa edistetään läpileikkaavasti naisten ja tyttöjen oikeuksia sekä sukupuolten välistä tasa-arvoa.

Tuottavuusohjelman vaikutukset

Ulkoasiainministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2009 on 30 henkilötyövuotta.

Hallinnonalan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
    2008
varsinainen
talousarvio
2009
esitys
       
24.20.66 Lähialueyhteistyö (siirtomääräraha 3 v)    
  — kehitysyhteistyö- ja lähialueyhteistyövaltuus 3,50 3,00
24.30.50 Valtionapu Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle    
  — kehitysyhteistyö- ja lähialueyhteistyövaltuus 168,19 168,19
  — kehitysyhteistyö- ja lähialueyhteistyövaltuus 100,00 100,00
24.30.66 Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v)    
  — kehitysyhteistyö- ja lähialueyhteistyövaltuus 644,39 581,35
24.90.67 Kansainvälisen ilmastosopimuksen alaisen yhteistyön menot (siirtomääräraha 3 v)    
  — sopimusvaltuus 2,00 0,50

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2007—2009

    v. 2007
tilinpäätös
1000 €
v. 2008
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2009
esitys
1000 €

Muutos 2008—2009
    1000 € %
             
01. Ulkoasiainhallinto 205 154 247 958 225 052 - 22 906 - 9
01. Ulkoasiainhallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 188 601 195 350 202 058 6 708 3
29. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 11 748 16 608 16 994 386 2
74. Talonrakennukset (siirtomääräraha 3 v) 4 805 6 000 6 000
(76.) Kiinteistöjen ja huoneistojen hankkiminen (siirtomääräraha 3 v) 30 000 - 30 000 - 100
10. Kriisinhallinta 64 176 73 110 77 176 4 066 6
20. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (arviomääräraha) 55 714 58 537 58 919 382 1
21. Siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan (arviomääräraha) 8 462 14 573 18 257 3 684 25
20. Lähialueyhteistyö 23 533 20 500 18 500 - 2 000 - 10
66. Lähialueyhteistyö (siirtomääräraha 3 v) 23 533 20 500 18 500 - 2 000 - 10
30. Kansainvälinen kehitysyhteistyö 582 468 682 850 745 987 63 137 9
50. Valtionapu Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle
66. Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v) 582 468 667 850 730 987 63 137 9
88. Finnfundin (Teollisen yhteistyön rahasto Oy) pääoman korottaminen (siirtomääräraha 3 v) 15 000 15 000
(50.) Lähialueyhteistyö
90. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan muut menot 96 939 110 455 103 616 - 6 839 - 6
01. Euroopan parlamentin jäsenten palkkaukset (arviomääräraha) 1 015 1 154 1 154
(20.) Tilapäinen edustus kansainvälisissä neuvotteluissa (arviomääräraha) 2 626 2 550 - 2 550 - 100
23. Etyj-puheenjohtajuus (siirtomääräraha 2 v) 2 600 6 678 373 - 6 305 - 94
50. Eräät valtionavut (kiinteä määräraha) 1 513 1 515 1 645 130 9
51. Hädänalaisten avustaminen (arviomääräraha) 16 39 39
66. Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) 88 537 97 852 99 888 2 036 2
67. Kansainvälisen ilmastosopimuksen alaisen yhteistyön menot (siirtomääräraha 3 v) 300 650 500 - 150 - 23
95. Kurssivaihtelut (arviomääräraha) 331 17 17
(99.) Ulkoasiainministeriön hallinnonalan muut menot
  Yhteensä 972 270 1 134 873 1 170 331 35 458 3

  Henkilöstön kokonaismäärä1) 1 662 1 631 1 592    

1) Hallinnonalalla arvioidaan olevan lisäksi kriisinhallinta- ja rauhanturvaoperaatioihin palkattua henkilöstöä vuonna 2008 ja 2009 noin 1 150 henkilötyövuotta sekä ulkomaanedustuksen toimipisteisiin asemamaasta palkattua henkilöstöä vuosina 2008 ja 2009 1 100 henkilötyövuotta.