Talousarvioesitys 2009
20. (24.50) Lähialueyhteistyö
Selvitysosa:Lähialueyhteistyötä ohjaavat vuonna 1992 solmittu Suomen ja Venäjän välinen lähialueyhteistyösopimus sekä valtioneuvoston vuonna 2004 vahvistama strategia. Yhteistyöllä tuetaan Suomen lähialueiden taloudellista ja yhteiskunnallista kehitystä sekä edistetään suomalaisten viranomaisten, elinkeinoelämän ja kansalaisten yhteistyöedellytyksiä lähialueilla. Lisäksi tuetaan hallinnon ja oikeusjärjestelmän uudistuksia sekä kansalaisyhteiskunnan vahvistumista, edistetään ympäristönsuojelua ja ydinturvallisuutta sekä ehkäistään Suomeen haitallisesti kohdistuvia ilmiöitä kuten järjestäytynyttä rikollisuutta sekä huumeiden ja tartuntatautien leviämistä. Toimintaa suunnataan aiempaa enemmän taloudellisen yhteistyön edistämiseen.
Lähialueyhteistyön ensisijainen kohdealue on Luoteis-Venäjän federaatiopiiri, erityisesti Karjalan tasavalta, Leningradin alue, Murmanskin alue ja Pietari. Ukrainassa ja Valko-Venäjällä lähialuerahoitusta voidaan osoittaa vain sellaisiin hankkeisiin, joita ei voida pitää kehitysyhteistyöhankkeina. Ensisijaisesti tällaisia ovat säteily- ja ydinturvahankkeet.
Osa rahoituksesta kanavoidaan kansainvälisten rahoituslaitosten tai järjestöjen toteuttamiin hankkeisiin. Suomi osallistuu myös Euroopan unionin pohjoisen ulottuvuuden kumppanuuksiin sekä laajenevaan energia-alan yhteistyöhön. Rahoitusta voidaan lisäksi osoittaa aluetason toimijoiden hankkeisiin, joilla täydennetään Eurooppalaisen naapuruuden ja kumppanuuden välineestä rahoitettavia raja-alueyhteistyöohjelmia (ENPI CBC).
Lähialueyhteistyötä pyritään toteuttamaan tasavertaisen kumppanuuden pohjalta. Venäläiseltä osapuolelta edellytetään sitoutumista hankkeiden rahoitukseen.
Suomi on kohdistanut vuosina 2002—2008 lähialueyhteistyön kohdemaihin yhteensä 245 milj. euroa. Valtion talousarvion kautta kanavoidun lahja-avun osuus on ollut 221 milj. euroa, josta Venäjälle mennyt osuus on ollut 129 milj. euroa.
Lähialueyhteistyöhön tarkoitetut voimavarat vuosina 2002—2008 (milj. euroa)1) | |||
2002—2007 | 2008 | Yhteensä | |
Lahja-apu | |||
---|---|---|---|
Venäjä | 109,3 | 19,4 | 128,7 |
Baltia | 17,8 | 0,1 | 17,9 |
Muut maat/erittelemätön | 71,7 | 3,0 | 74,7 |
Lahja-apu yhteensä | 198,8 | 22,5 | 221,3 |
Osakepääomamaksatukset | |||
Suomen osuus EBRD:n osakepääomasta | 14,0 | 14,0 | |
Osakepääomamaksatukset yhteensä | 14,0 | 14,0 | |
Luotot | |||
FINNFUND-luotot | 6,8 | 3,0 | 9,8 |
Luotot yhteensä | 6,8 | 3,0 | 9,8 |
Yhteensä | 219,6 | 25,5 | 245,1 |
1) Vuosina 1990—2001 yhteistyöhön Keski- ja Itä-Euroopan, Venäjän ja muiden IVY-maiden kanssa osoitettiin lahja-apuun, osakepääomamaksatuksiin, luottoihin ja takuisiin yhteensä 1 000 milj. euroa. Lahja-avusta Venäjän osuus oli 145 milj. euroa ja Baltian osuus 143 milj. euroa.
Lahja-avun jakautuminen pääluokittain 2009 (milj. euroa) | |
---|---|
Ulkoasiainministeriön hallinnonalalla luvussa 24.20 | 18,5 |
Oikeusministeriön hallinnonalalla | 0,1 |
Opetusministeriön hallinnonalalla | 0,5 |
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla | 0,2 |
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla | 0,4 |
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla | 0,2 |
Ympäristöministeriön hallinnonalalla | 0,3 |
Yhteensä | 20,2 |
Vuonna 2009 ehdotetaan momentille 24.20.66 Lähialueyhteistyö 3,0 milj. euron sopimuksentekovaltuuksia.
66. (24.50.66) Lähialueyhteistyö (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 18 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaatiossa toteutettaviin lähialueyhteistyöhankkeisiin
2) Ukrainassa ja Valko-Venäjällä toteutettaviin hankkeisiin, joita ei voida pitää kehitysyhteistyöhankkeina
3) vuonna 2004 tai aikaisemmin myönnettyjen valtuuksien nojalla tapahtuviin maksatuksiin Baltian maissa toteutettavissa hankkeissa
4) kansainvälisten kehitysrahoituslaitosten yhteydessä toimivien rahastojen tukemiseen
5) kansainvälisissä järjestöissä, rahoituslaitoksissa tai näitä vastaavissa organisaatioissa toimivien asiantuntijoiden rahoittamiseen
6) aluetason toimijoiden hankkeisiin, joilla täydennetään ENPI CBC -ohjelmia
7) lähialueyhteistyöhön liittyvien valtion kulutusmenojen maksamiseen ja
8) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilömäärän palkkaamiseen määräaikaiseen työsopimussuhteeseen lähialueyhteistyön koordinointiin, hankevalmisteluun, yhteisrahoitukseen, arviointiin ja hallintoon sekä sen kehittämiseen liittyviin asiantuntijatehtäviin.
Momentilta voidaan myöntää valtionavustusta.
Valtuus
Vuoden 2009 aikana saa tehdä lähialueyhteistyötä koskevia sopimuksia ja antaa sitoumuksia, joista aiheutuu menoja vuoden 2009 jälkeisille vuosille yhteensä enintään 3 000 000 euron arvosta.
Selvitysosa:Tavoitteena on tiivistää aluetason toimijoiden ja ministeriöiden välistä yhteistyötä lähialueyhteistyön ja ENPI CBC -hankkeiden yhteensovittamiseksi. Lähialuehankkeiden laadunvalvontaa tehostetaan lisäämällä hanketoiminnan tarkastuksia. Aluetason toimijoiden mahdollisuuksia toteuttaa taloudellista yhteistyötä edistäviä hankkeita parannetaan.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Taloudellisen yhteistyön edistäminen | 5 350 000 |
Ympäristö | 4 650 000 |
Sosiaali- ja terveydenhuolto | 1 800 000 |
Ydinturvallisuus | 1 800 000 |
Kansalaisjärjestömääräraha | 1 300 000 |
Maa- ja metsätalous | 1 100 000 |
Oikeus ja sisäasiat | 800 000 |
Muut toimialat | 800 000 |
Kansainvälinen yhteistyö sekä teknisen avun rahastot | 500 000 |
Varalla käynnissä olevien lähialuehankkeiden lisärahoitukseen ja mahdollisiin uusiin hankkeisiin | 400 000 |
Yhteensä | 18 500 000 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | Yhteensä vuodesta 2009 lähtien |
|
Lähialueyhteistyövaltuus | |||||
Ennen vuotta 2009 tehdyt sitoumukset | 1 016 | 339 | 101 | - | 1 456 |
Vuoden 2009 sitoumukset | - | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 3 000 |
Yhteensä | 1 016 | 1 339 | 1 101 | 1 000 | 4 456 |
2009 talousarvio | 18 500 000 |
2008 talousarvio | 20 500 000 |
2007 tilinpäätös | 23 533 000 |