Talousarvioesitys 2022
01. Maahanmuuttoviraston ja valtion vastaanottokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 65 459 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös maahanmuuttohallinnon toiminnan kehittämiseen ja vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 7 835 000 euroa maailmanluokan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri osaajien maahanmuuton tueksi -investointikokonaisuuteen (RRF pilari3) osana elpymis- ja palutumissuunnitelmaa.
Selvitysosa:Sisäministeriö ohjaa ja kehittää maahanmuuttohallintoa ja vastaa maahanmuuttopolitiikan sekä maahanmuuttoa ja kansalaisuutta koskevan lainsäädännön valmistelusta ja edustaa maahanmuuttoasioissa Suomea Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Sisäministeriö yhteensovittaa maahanmuuttoasioihin liittyvää toimintaa hallinnonalojen välillä. Työvoiman maahanmuuton ohjauksesta ja kehittämisestä vastaa työ- ja elinkeinoministeriö yhteistyössä sisäministeriön kanssa.
Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee ulkomaalaisten maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen ja kansalaisuuteen liittyviä asioita. Maahanmuuttoviraston organisaatioon kuuluvat Maahanmuuttoviraston lisäksi Oulun ja Joutsenon vastaanottokeskukset sekä Helsingin säilöönottoyksikkö. Virasto vastaa valtion vastaanottokeskuksissa majoittuneiden turvapaikanhakijoiden vastaanoton, ulkomaalaisten säilöönottoyksiköiden ja ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän käytännön toiminnasta, ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta. Lisäksi Maahanmuuttovirasto vastaa turvapaikanhakijoiden vastaanoton yleisestä kehittämisestä ja ohjauksesta.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laajamittaiseen maahantuloon varautumisen kehittämistä koskevaksi lainsäädännöksi. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annettua lakia, säilöön otettujen ulkomaalaisten kohtelusta ja säilöönottoyksiköstä annettua lakia, ulkomaalaislakia ja henkilötietojen käsittelystä maahanmuuttohallinnossa annettua lakia.
Momentin määrärahasta 7 835 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista. Maailmanluokan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri osaajien maahanmuuton tueksi -investointikokonaisuus edistää elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitetta työllisyys- ja työmarkkinat (RRF pilari3).
Toimintamenojen kohdentuminen (%)
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Henkilöstömenot | 64 | 62 | 55 |
Toimitilamenot | 12 | 9 | 12 |
ICT-menot | 6 | 5 | 6 |
Muut menot | 18 | 24 | 27 |
Yhteensä | 100 | 100 | 100 |
---|
Maahanmuuttovirasto ja valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Tuotokset | |||
Ratkaistut asiat | 132 605 | 157 154 | 143 883 |
Panokset | |||
Toimintamenot (1 000 euroa) | |||
Maahanmuuttovirasto ml. valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt | 47 266 | 67 198 | 54 494 |
Henkilötyövuodet | |||
---|---|---|---|
Maahanmuuttovirasto ml. valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt | 896 | 1 031 | 800 |
Tehokkuus | |||
Toiminnallinen tuloksellisuus | |||
— tuottavuus (päätöstä/Maahanmuuttoviraston htv) | 150 | 160 | 165 |
— oleskelulupapäätökset ja EU-kansalaisten rekisteröinnit / htv | 406 | 450 | 480 |
— maastapoistamispäätökset / htv | 252 | 250 | 250 |
— turvapaikkapäätökset / htv | 27 | 27 | 32 |
— kansalaisuushakemuspäätökset / htv | 259 | 270 | 290 |
— taloudellisuus (nettomenot euroa/päätös) | 500 | 480 | 450 |
— maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 72 | 75 | 85 |
Vireille tulleet ja ratkaistut asiat 2020—2022
2020 toteutuma Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2021 ennuste Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2022 tavoite Vireille tulevat |
Ratkaistut | |
Oleskelulupa-asiat yhteensä, joista keskeisimmät | 97 763 | 99 954 | 102 651 | 103 000 | 107 682 | 108 000 |
— työperusteiset1) oleskelulupahakemukset (1. lupa ja jatkolupa) | 19 996 | 22 667 | 20 996 | 23 358 | 22 025 | 24 492 |
— opiskelijoiden oleskelulupahakemukset (1. lupa ja jatkolupa) | 6 329 | 6 770 | 6 645 | 6 976 | 6 971 | 7 315 |
— perhesideperusteiset oleskelulupahakemukset (1. lupa ja jatkolupa) | 21 453 | 23 428 | 22 526 | 24 142 | 23 630 | 25 314 |
— muut asiat2) | 49 985 | 47 089 | 52 484 | 48 524 | 55 056 | 50 880 |
Kansainvälinensuojelu | 3 209 | 4 721 | 5 668 | 6 928 | 5 599 | 5 600 |
Maasta poistaminen | 5 798 | 7 084 | 4 023 | 3 535 | 3 634 | 4 485 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kansalaisuusasiat | 14 854 | 11 687 | 15 514 | 15 500 | 16 122 | 16 100 |
Passit ja matkustusasiakirjat | 12 405 | 11 641 | 12 405 | 12 405 | 12 405 | 12 405 |
Yhteensä | 134 029 | 135 087 | 140 261 | 141 368 | 145 442 | 146 590 |
1) Mm. elinkeinon harjoittaminen, osaratkaisua edellyttävä työnteko, tieteellinen tutkimus, harjoittelija, urheilu ja valmentaminen, erityisasiantuntija, muu työnteko, kausityö, start up-yrittäjä.
2) Mm. EU-oleskeluoikeus, ihmiskaupan uhreille myönnettävä harkinta-aika, oleskelutodistukset ja -ilmoitukset, pysyvät oleskeluluvat, voimassa olevaa lupaa koskevat asiat.
Käsittelylle asetetussa tavoiteajassa ratkaistut hakemukset
2020 Tavoite (vrk) |
2020 Ratkaistu tavoiteajassa (%) |
2021 Tavoite (vrk) |
2021 Ratkaistu tavoiteajassa (%) |
2022 Tavoite (vrk) |
2022 Ratkaistu tavoiteajassa (%) |
|
— työntekijän oleskelulupa, (sis. TE-toimiston osapäätöksen) | 1201) | 55 | 901) | 100 | 60 | 100 |
josta käsittelyaika Maahanmuuttovirastossa | 60 | 58 | 45 | 100 | 30 | 100 |
— opiskelijan oleskelulupa | 90 | 82 | 90 | 100 | 60 | 100 |
Kansainvälinen suojelu1) | 1801) | 64 | 1801) | 100 | 1801) | 100 |
Kansalaisuus | 365 | 73 | 365 | 100 | 365 | 100 |
1) Lakisääteinen
Henkiset voimavarat, Maahanmuuttovirasto ml. valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 896 | 1 031 | 800 |
Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) | 7,3 | 7,3 | 7,1 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,6 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 74 262 | 90 938 | 93 108 |
Bruttotulot | 26 996 | 23 740 | 27 649 |
Nettomenot | 47 266 | 67 198 | 65 459 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 822 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 943 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 22 384 | 18 850 | 23 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 16 597 | 13 500 | 14 000 |
— osuus yhteiskustannuksista | 14 499 | 11 500 | 13 000 |
Kustannukset yhteensä | 31 096 | 25 000 | 27 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -8 712 | -6 150 | -4 000 |
Kustannusvastaavuus, % | 72 | 75 | 85 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Helsingin säilöönottoyksikön korvaava yksikkö | -100 |
Helsingin vastaanottokeskuksen toiminnan siirtäminen (siirto momentilta 26.40.21) | 4 027 |
Henkilöstöresurssit | 3 500 |
Interoperability-hanke | 575 |
Maailmanluokan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri osaajien maahanmuuton tueksi (RRF pilari3) | 7 835 |
Muukalaispassien ja matkustusasiakirjojen siirtäminen UMA-järjestelmään -hanke | 210 |
Pikakaistan toimeenpano erityisasiantuntijan ja kasvuyrittäjän sekä työntekijän oleskeluluvan käsittelyn nopeuttamiseksi | 1 000 |
Päätöksentekoresurssien turvaaminen | -10 000 |
Siirto momentille 26.01.01 (-2 htv) | -160 |
Toiminnan turvaaminen ja työperäisen maahanmuuton edistäminen | 2 000 |
Turvapaikkahakemusten ruuhkanpurku (HO 2019 kertaluonteinen) | -3 000 |
Työ- ja opiskeluperusteisten oleskelulupahakemusten ruuhkan purku sekä automaatiokehitys | -5 750 |
UMA-järjestelmän jatkuvat ylläpitomenot | 1 000 |
UMA-järjestelmän ylläpito ja kehittäminen | -3 000 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -169 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 19 |
Palkkausten tarkistukset | 274 |
Yhteensä | -1 739 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 65 459 000 |
2021 III lisätalousarvio | 3 624 000 |
2021 talousarvio | 67 198 000 |
2020 tilinpäätös | 57 387 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 216/2021 vp (18.11.2021)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 65 942 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäinen kappaleen.
Lisäys talousarvioesityksen 65 459 000 euroon nähden on 483 000 euroa, mistä 293 000 euroa aiheutuu pakolaiskiintiön nostosta 1 500 henkilöön Afganistanin tilanteesta johtuen ja 190 000 euroa varautumisesta laajamittaiseen maahantuloon, josta 60 000 euroa on siirtoa momentilta 32.01.02.
2022 talousarvio | 65 942 000 |
2021 III lisätalousarvio | 3 624 000 |
2021 talousarvio | 67 198 000 |
2020 tilinpäätös | 57 387 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 33/2021 vp (10.12.2021)
Momentille esitetään 65,9 milj. euroa, joka on 1,3 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2021 varsinaisessa talousarviossa, mikä aiheutuu kertaluonteisten lisäysten poistumisesta.
Valiokunta on tyytyväinen, että talousarvioesitykseen sisältyy useita toimenpiteitä, joilla edistetään työ- ja koulutusperusteista maahanmuuttoa. Hallitus esittää momentille 5,5 milj. euron lisäystä henkilöstöresurssien turvaamiseen ja työperusteisten oleskelulupien käsittelyn nopeuttamiseen, mikä mahdollistaa noin 100 henkilön määräaikaisen virkasuhteen jatkamisen vuonna 2022. Esitykseen sisältyy myös 1 milj. euron lisäys 14 vuorokauden pikakaistan luomiseen oleskelulupahakemusten käsittelylle.
Toimintamenoihin esitetään lisäksi noin 7,8 milj. euroa EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen rahoitusta automaatiota hyödyntävän digitaalisen infrastruktuurin rakentamiseen mm. osaajien maahanmuuton tueksi. Investointikokonaisuudella edistetään Suomen pärjäämistä globaalissa kilpailussa osaajista, ja sujuvilla maahantuloprosesseilla vahvistetaan Suomen profiilia hyvän hallinnon kärkimaana sekä vastataan kansainvälisten osaajien ja yhteiskunnan tarpeisiin.
Keskeisenä tavoitteena on käsitellä erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien sekä heidän perheenjäsentensä oleskelulupahakemukset 14 vuorokaudessa ja muiden työ- ja koulutusperusteista oleskelulupaa hakevien ja heidän perheenjäsentensä hakemukset keskimäärin 30 vuorokaudessa. Oleskelulupahakemuksia on tullut vireille vuoden 2021 tammi—elokuun aikana yli 66 000 kappaletta, joka on noin 19 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2019 ennen koronapandemiaa. Määrän ennakoidaan edelleen kasvavan.
Turvapaikkahakemuksia arvioidaan jätettävän noin 2 500 kappaletta vuonna 2021 (4 550 hakemusta vuonna 2019, 3 209 hakemusta vuonna 2020). Oletettavaa kuitenkin on, että koronapandemian väistyttyä ja matkustuksen lisääntyessä turvapaikkahakemusten määrä kääntyy jälleen kasvuun. Valiokunta pitää hyvänä, että alhainen uusien hakemusten määrä ja osoitetut lisäresurssit ovat mahdollistaneet vanhempien hakemusten ruuhkan purkua ja virastossa on saatu käsiteltyä vuosien 2018—2020 hallinto-oikeuksista palautuneet hakemukset. Virasto on pystynyt myös vastaamaan ylimmiltä laillisuusvalvojilta saamiinsa moitteisiin käsittelyaikojen ylittymisestä.
Valiokunta kiirehtii oikeusministeriössä olevan yleislainsäädännön valmistelua, jotta säännökset automaattisesta yksittäispäätöksestä voidaan sisällyttää Maahanmuuttoviraston päätöksentekoa koskevaan erityislainsäädäntöön. Kaikki viraston päätökset vahvistetaan edelleen manuaalisessa käsittelyssä, vaikka yksinkertaisimmat asiat voitaisiin ratkaista kustannustehokkaasti automaattisen päätöksenteon avulla.
Vuoden 2022 talousarvioesitykseen sisältyy myös kiintiöpakolaisten määrän nostaminen 1 500 pakolaiseen (1 050 vuonna 2021) Afganistanin tilanteesta johtuen. Esityksessä on otettu niin ikään huomioon Helsingin vastaanottokeskuksen siirtyminen Maahanmuuttoviraston omaksi toiminnaksi.
Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että esitetty rahoitus riittää vuoden 2022 tarpeisiin. Määräaikaiset lisäresurssit eivät kuitenkaan turvaa viraston lakisääteisten tehtävien hoitoa vuodesta 2023 eteenpäin. Maahanmuuttoviraston toiminta perustuu osaavaan, hyvinvoivaan ja sitoutuneeseen henkilöstöön, josta viraston on kyettävä pitämään kiinni. Tilapäiset määrärahalisäykset johtavat kuitenkin henkilöstön vaihtuvuuteen ja kuormittavat organisaation perustoimintaa. Maahanmuuttoviraston pitkäjänteinen toiminta ja sen kehittämisen tulee turvata pysyvällä rahoituksella, jotta virasto voi vastata tehokkaasti toimintaympäristön muutoksiin. Samalla tulee ottaa huomioon koko maahanmuuttoprosessin sujuvuus ja turvata myös hallintotuomioistuinten riittävä resursointi.
HE 134/2021 vp.Momentille ehdotetaan lisäksi 575 000 euron määrärahaa, joka liittyy lakiin Euroopan unionin tietojärjestelmien yhteentoimivuudesta (HE 134/2021 vp). Koska asian käsittely on edelleen kesken, mainittu määräraha poistetaan momentilta.
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 65 367 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös maahanmuuttohallinnon toiminnan kehittämiseen ja vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 7 835 000 euroa maailmanluokan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri osaajien maahanmuuton tueksi -investointikokonaisuuteen (RRF pilari3) osana elpymis- ja palutumissuunnitelmaa.
II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)
Momentille myönnetään lisäystä 9 394 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 210 000 euroa aiheutuu Maahanmuuton digitaaliseen infrastruktuuriin varatun määrärahan (RRF pilari3) siirrosta momentilta 32.01.05, 7 184 000 euroa Ukrainasta pakenevien vaikutuksista Migrin resursseihin, 1 559 000 euroa henkilötunnusten uudistamisesta ja 441 000 euroa palkkausten tarkistuksista.
2022 II lisätalousarvio | 9 394 000 |
2022 talousarvio | 65 367 000 |
2021 tilinpäätös | 70 822 000 |
2020 tilinpäätös | 57 387 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)
Momentille myönnetään lisäystä 9 394 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 242/2022 vp (27.10.2022)
Momentille myönnetään lisäystä 1 025 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu Euroopan unionin laajojen tietojärjestelmien yhteentoimivuuteen liittyvän lainsäädäntökokonaisuuden toimeenpanosta (Interoperability).
2022 IV lisätalousarvio | 1 025 000 |
2022 II lisätalousarvio | 9 394 000 |
2022 talousarvio | 65 367 000 |
2021 tilinpäätös | 70 822 000 |
2020 tilinpäätös | 57 387 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2022 vp (25.11.2022)
Momentille myönnetään lisäystä 1 025 000 euroa.