Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Ministeriö ja hallinto
         30. Syyttäjät
         50. Vaalimenot
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2022

04. Oikeusapu- ja edunvalvontapiirien ja kuluttajariitalautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 82 900 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetussa laissa (477/2016) ja talous- ja velkaneuvonnasta annetussa laissa (813/2017) tarkoitettujen oikeusapu- ja edunvalvontapalveluiden ja talous- ja velkaneuvontapalveluiden ostamisesta valtiolle aiheutuvien menojen maksamiseen sekä kuluttajariitalautakunnasta annetussa laissa (8/2007) tarkoitettujen menojen maksamiseen.

Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain 18 §:ssä tarkoitettuja yleisen edunvalvonnan päämiehen varoista perittäviä palkkioita ja korvauksia.

Momentille nettoutettavista tuloista oikeusavun saajan hävinneen vastapuolen korvaukset oikeudenkäyntikuluista budjetoidaan maksuperusteisena.

Selvitysosa:Oikeusaputoimistoihin arvioidaan saapuvan 48 500 asiaa (46 648 asiaa v. 2020 ja arvio 48 700 asiaa v. 2021). Oikeusaputoimistojen jonotusajan tavoite on keskimäärin 11 päivää v. 2022 (13 päivää v. 2020 ja 11 päivää v. 2021). Oikeusaputoimistoihin v. 2020 saapuneista asioista 87 % oli siviili- ja hallinto-oikeudellisia asioita ja 13 % rikosasioita.

Yleisen edunvalvonnan palveluja ostetaan kunnilta ja yksityiseltä palveluntuottajalta silloin, kun se on tarpeen palveluiden alueellisen saatavuuden turvaamiseksi. Ostopalvelun osuus on noin 9 % v. 2022.

Kuluttajariitalautakuntaan arvioidaan saapuvan 7 200 asiaa (6 872 asiaa v. 2020 ja arvio 7 000 asiaa v. 2021). Tavoitteena on, että valitusten kokonaiskäsittelyaika on keskimäärin 10 kuukautta.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen oikeusministeriö on alustavasti asettanut oikeusapu- ja edunvalvontapiireille ja kuluttajariitalautakunnalle seuraavat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2022:

Oikeusapu ja talous- ja velkaneuvonta

  2020
toteutuma
2021
arvio
2022
tavoite
       
Oikeusapu      
Käsitellyt asiat, kpl 48 473 47 800 49 000
Chat ja oikeusapuohjaus, kpl 13 987 15 900 15 000
Oikeusapupäätökset yksityisille asiamiehille, kpl 24 668 25 000 24 500
Taloudellisuus (euroa/painotettu työmäärä) 148 153 150
Tuottavuus (painotettu työmäärä/htv) 384 400 400
Talous- ja velkaneuvonta      
Käsitellyt asiat, kpl 23 006 23 700 34 200
Talousneuvonnat, kpl 17 926 16 800 18 600
Taloudellisuus (euroa/asia) 245 302 339
Tuottavuus (asia/htv) 215 194 171

Yleinen edunvalvonta

  2020
toteutuma
2021
arvio
2022
tavoite
       
Päämiesten määrä, kpl 42 832 44 800 45 100
— edunvalvontatoimisto 38 624 40 600 41 000
— edunvalvonta ostopalveluna 4 208 4 200 4 100
Taloudellisuus (bruttomeno/päämies) 765 791 770
Tuottavuus (päämiesmäärä/htv) 66 70 70

Kuluttajariitalautakunta

  2020
toteutuma
2021
arvio
2022
tavoite
       
Käsitellyt valitukset, kpl 7 079 7 200 7 200
Taloudellisuus (€/käsitelty asia) 388 363 370
Tuottavuus (käsitellyt asiat/htv) 186 212 210
Kokonaiskäsittelyaika, kk 13,1 11,9 10,0

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Bruttomenot 84 946 86 422 86 800
Bruttotulot 3 907 4 475 3 900
Nettomenot 81 039 81 947 82 900
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 16 605    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 14 753    

Oikeusavun palkkioista säädetään valtioneuvoston asetuksessa oikeusavun palkkioperusteista (290/2008).

Valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain (477/2016) mukaisesti perittävinä palkkioina arvioidaan kertyvän noin 29 600 000 euroa momentille 12.25.15. Edunvalvontapalkkioiden määrä vastaa noin 80 % yleisen edunvalvonnan kokonaismenoista.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Ennakoiva velkaneuvonta (siirto momentilta 25.01.01) 70
Hallinnonalan IT-palveluiden keskittäminen (siirto momentille 25.01.21) -541
Koronaviruspandemiasta aiheutunut ruuhkan purku ja maksutulojen väheneminen -511
Oikeusavun ja edunvalvonnan koulutus (siirto momentilta 25.01.01) 65
Talousosaamisen toiminto 1 000
Turvapaikanhakijoiden oikeusapu 220
Valtorin palvelumaksujen nousu -41
Ylivelkaantuminen (HO 2019) 450
JTS-miljardin tuottavuussäästö -180
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa 18
Palkkausten tarkistukset 403
Yhteensä 953

2022 talousarvio 82 900 000
2021 III lisätalousarvio -13 000
2021 I lisätalousarvio 1 549 000
2021 talousarvio 81 947 000
2020 tilinpäätös 79 187 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 216/2021 vp (18.11.2021)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 83 344 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.

Muutos talousarvioesityksen 82 900 000 euroon nähden on 444 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 500 000 euroa koronaviruspandemiaan liittyvästä maksullisen toiminnan tulojen vähentymisestä ja vähennyksenä 56 000 euroa momentin 12.25.15 maksutulojen poistojen budjetointiperusteen muutoksena.


2022 talousarvio 83 344 000
2021 IV lisätalousarvio 31 000
2021 III lisätalousarvio -13 000
2021 I lisätalousarvio 1 549 000
2021 talousarvio 81 947 000
2020 tilinpäätös 79 187 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 33/2021 vp (10.12.2021)

Talous- ja velkaneuvonnan toimintaan on kohdennettu noin 25 lisähenkilötyövuotta vuosina 2019—2021, minkä turvin on ollut mahdollista parantaa talous- ja velkaneuvontapalveluiden alueellista saatavuutta ja oikea-aikaista kohdentumista. Ylivelkaantuminen on kuitenkin kasvava yhteiskunnallinen ongelma, ja saadun selvityksen mukaan talous- ja velkaneuvonnassa käsitellään noin 31 200 asiaa vuonna 2022, mikä on noin 1 000 asiaa enemmän kuin vuonna 2021.

Valiokunta korostaa ennalta ehkäisevän talousneuvonnan ja matalan kynnyksen palvelujen edistämistä ja pitää tärkeänä, että neuvonnan vaatimien resurssien riittävyyttä seurataan. Ylivelkaantumisen vähentämiseksi on myönteistä, että talousarviossa osoitetaan 1 milj. euron rahoitus talousosaamisen toiminnon perustamiseen. Kyseessä on uusi toiminto, joka perustuu Suomen Pankin johdolla laadittuun talousosaamisen strategiaan ja jonka tavoitteena on parantaa kansalaisten talousosaamista ja edistää sitä kansalaistaitona.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 83 344 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetussa laissa (477/2016) ja talous- ja velkaneuvonnasta annetussa laissa (813/2017) tarkoitettujen oikeusapu- ja edunvalvontapalveluiden ja talous- ja velkaneuvontapalveluiden ostamisesta valtiolle aiheutuvien menojen maksamiseen sekä kuluttajariitalautakunnasta annetussa laissa (8/2007) tarkoitettujen menojen maksamiseen.

Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain 18 §:ssä tarkoitettuja yleisen edunvalvonnan päämiehen varoista perittäviä palkkioita ja korvauksia.

Momentille nettoutettavista tuloista oikeusavun saajan hävinneen vastapuolen korvaukset oikeudenkäyntikuluista budjetoidaan maksuperusteisena.

 

II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 1 082 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 672 000 euroa palkkausten tarkistuksiin, 170 000 euroa oikeudenhoidon turvaamiseen ja 400 000 euroa turvapaikanhakijoiden oikeusapuun (maahanmuuttokokonaisuus) sekä vähennyksenä 160 000 euroa siirtona momentille 25.01.01 talousosaamisen toimintoon.


2022 II lisätalousarvio 1 082 000
2022 talousarvio 83 344 000
2021 tilinpäätös 83 514 000
2020 tilinpäätös 79 187 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 1 082 000 euroa.