Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Domstolar och rättshjälp
         30. Åklagarna
         40. Verkställighet av straff
         50. Valutgifter

Statsbudgeten 2020

03. Omkostnader för övriga domstolar (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 251 510 000 euro.

Anslaget får också användas till Domstolsverkets utgifter.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte avgifter som tas ut enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer och som utgifter inte avskrivningar på grund av dessa.

Förklaring:Lagen om ändring av lagen om föreläggande av böter och ordningsbot (95/2018) och lagen om ändring av körkortslagen (96/2018) trädde i kraft den 1 juni 2019. Det faktiska användningsområdet för bötesförfarandet utvidgades när behörigheten att påföra körförbudspåföljder överfördes på polisen i sin helhet Ändringen minskar antalet brottmål som kommer in till domstolarna.

Domstolsverket inleder sin verksamhet och styr domstolsväsendet så att verksamheten vid domstolsväsendet är verkningsfull och så att rättssäkerheten förverkligas effektivt.

Målet för de regionala skillnaderna i hovrätternas behandlingstider är att den genomsnittliga behandlingstiden vid en enskild hovrätt inte är över 2 månader längre än genomsnittet för hela landet. Ett mål är också att andelen ärenden som varit anhängiga i över ett år är mindre än 6 % av alla anhängiga ärenden.

Målet är att förhindra att den totala tiden för behandling av ärenden förlängs. Den totala behandlingstiden för ärenden som länge har varit föremål för förundersökning och åtalsprövning eller i tingsrättsskedet ska beaktas. Hovrätterna strävar efter att behandlingstiden för ärenden som i tidigare skeden har varit under behandling i över tre år är högst 12 månader i hovrätten.

I fråga om omfattande tvistemål som avgörs vid huvudförhandling vid tingsrätterna är målet att 35 % avgörs inom mindre än 6 månader och att högst 35 % har en behandlingstid på över ett år.

Målet för brottmål är att den genomsnittliga behandlingstiden inte vid någon tingsrätt ska vara över 3 månader längre än genomsnittet för hela landet. Dessutom är målet att behandlingstiden i 45 % av brottmålen är högst 2 månader och att den överstiger 9 månader i högst 10 % av brottmålen. Målet är att förhindra att den totala tiden för behandling av ärenden förlängs. Den totala behandlingstiden för ärenden som länge har varit föremål för förundersökning och åtalsprövning ska beaktas när det gäller brottmål.

Målet för de regionala skillnaderna i förvaltningsdomstolarnas behandlingstider är att behandlingstiden vid en enskild förvaltningsdomstol är högst tre månader längre än genomsnittet för hela landet.

Utlänningsärendena utgör en betydande andel av de ärenden som kommer in till förvaltningsdomstolarna. Asylärenden hör till gruppen utlänningsärenden. Målet är att asylärendena behandlas snabbt så att den genomsnittliga behandlingstiden för dessa ärenden är mindre än sex månader.

Tabell med nyckeltal

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål/uppskattning
       
Hovrätterna      
Avgjorda ärenden, st. 8 177 8 800 8 500
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 5,6 5,5 5,5
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 1 852 1 773 1 800
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 46 49 45
       
Tingsrätterna      
Avgjorda ärenden totalt, st. 582 924 589 569 550 000
— Brottmål 56 001 59 375 55 000
— Omfattande tvistemål 8 279 8 620 8 500
— Summariska ärenden 440 664 440 839 400 000
       
Genomsnittlig behandlingstid, mån.      
— Brottmål 4,4 4,2 4,0
— Omfattande tvistemål 9,8 9,7 9,0
— Summariska ärenden 2,9 2,8 2,8
— Skuldsaneringsärenden 6,3 6,4 6,0
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 598 583 600
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 120 126 120
       
Förvaltningsdomstolarna      
Avgjorda ärenden, st. 21 174 20 210 17 000
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 9,6 8,8 7,0
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 1 161 1 153 1 200
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 65 67 65
       
Försäkringsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 5 811 6 000 6 000
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 9,7 9,0 10,0
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 1 366 1 361 1 300
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 55 54 55
       
Marknadsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 623 700 650
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 8,8 8,0 8,0
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 5 291 4 804 5 200
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 15 17 17
       
Arbetsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 126 180 160
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 7,6 8,0 7,0
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 7 896 6 175 6 200
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 14 20 20

I avgifter som enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer tas ut för domstolarnas prestationer beräknas 43,98 miljoner euro inflyta under moment 12.25.10.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 253 797 252 608 252 510
Bruttoinkomster 2 544 1 500 1 000
Nettoutgifter 251 253 251 108 251 510
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 58 136    
— överförts till följande år 58 906    

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Allmänna domstolarna 173 700
Förvaltningsdomstolarna 50 000
Informationsförvaltningsutgifter och övriga utgifter 27 810
Sammanlagt 251 510

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Asylsökandes rättssäkerhet och familjeåterförening 1 010
Behandling av brottmål (regeringsprogr. 2019) 800
Förebyggande och bekämpning av sexualbrott 136
Informationssäkra lokaler för tillståndshandläggning i underrättelseärenden (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 500
Infrastruktur för rättegångssalar, databanksprojektet (AIPA) -3 000
Koncentrering av bevis till tingsrätterna (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 2 000
Ökning av Statens center för informations- och kommunikationstekniks serviceavgifter 190
Projektet för förvaltningsdomstolarnas system för verksamhetsstyrning och dokumenthantering (HAIPA) (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) -4 533
Säkerställande av resurser för förvaltningsområdet (regeringsprogr. 2019) 598
System med mediedomare och domarutbildning -100
Tilläggsutgifter som föranleds av Domstolsverket 1 700
Tryggande av ombudsmännens verksamhet (överföring till moment 25.01.03) -55
Utgifter för Rättsregistercentralens projekt för utveckling av informationssystem (finansiering 2019) (överföring från moment 25.01.05) 55
Utrustning för rättssalar (regeringsprogr. 2019) 200
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -937
Lönejusteringar -499
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -605
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -603
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 2 939
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 692
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -86
Sammanlagt 402

2020 budget 251 510 000
2019 I tilläggsb. 207 000
2019 budget 251 108 000
2018 bokslut 252 023 000