Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         50. (32.70) Integration

Statsbudgeten 2020

50. (32.70) IntegrationPDF-versio

Förklaring:Syftet med integration är att stödja och främja invandrarnas integrering, sysselsättning och delaktighet i det finländska samhället. En positiv och aktiv integration underlättas genom att invandrares språkkunskaper och yrkesfärdigheter stärks, deras sysselsättning påskyndas och deras kunskaper om och delaktighet i samhället ökas. För snabbare integrering och sysselsättning ska identifieringen av invandrarnas kompetens och den handledning de får förbättras. Särskild vikt fästs vid invandrarkvinnors möjligheter att delta i integrations- och språkutbildning. Integrationen effektiviseras också genom att integrationstjänsterna görs bättre samt mer förpliktande och slagkraftiga. Kommunernas roll i främjandet av integrationen stärks t.ex. genom att det byggs multidisciplinära integrations- och kompetenscenter som fungerar enligt principen med en enda kontaktpunkt. Även tredje sektorns integrationsfrämjande roll stärks bl.a. genom statsunderstöd. Dubbelriktad integration främjas genom att relationerna mellan olika befolkningsgrupper förbättras.

Det ska säkerställas att personer som får internationellt skydd snabbt blir förflyttade till kommuner och börjar omfattas av integrationsfrämjande tjänster. Antalet kvotflyktingar beräknas årligen uppgå till mellan 850 och 1 050 med beaktande av antalet asylsökande.

Det beräknas att det 2020 för integrationsutbildningen används 60 401 000 euro av anslagen under moment 32.30.51.

Flyktingar som fått uppehållstillstånd och som omfattas av integration

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
uppskattning
       
Asylsökande som beviljats uppehållstillstånd 2 740 3 315 3 600
— varav ensamkommande minderåriga som fått uppehållstillstånd 79 100 200
Familjeåterföreningar 938 1 200 1 120
Kvotflyktingar 773 750 850
Flyktingar sammanlagt 4 451 5 265 5 570
Flyktingar som omfattas av den kommunala, kalkylerade ersättningen 21 592 18 664 16 527
Inkvarteringsplatser i familjegrupphem och stödboenden sammanlagt 835 600 250

03. (32.70.03) Främjande av invandrares integration och sysselsättning (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 12 601 000 euro.

Anslaget får användas

1) för främjande av integration, sysselsättning, likabehandling och jämställdhet och för nationell medfinansiering av integrationsfrämjande projekt som finansieras av EU

2) för utgifter som Kompetenscentret för integration av invandrare orsakas exempelvis av att bevaka integrationen, den integrationsfrämjande verksamheten och de etniska relationerna, utveckla verksamhetsmodeller, sprida god praxis och bedriva kommunikation som gäller integrationen samt för andra utgifter som främjar genomförandet av integrationspolitiken och dess genomslagskraft

3) för understöd som i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) beviljas kommuner, organisationer och andra aktörer för verksamhet som främjar integration och sysselsättning, förebygger rasism och etnisk diskriminering och främjar en dialog mellan olika befolkningsgrupper samt för uppsökande arbete och rådgivningsverksamhet som syftar till att identifiera offer för människohandel

4) till betalning av olycksfallsersättningar och gruppansvarsförsäkringar för personer som deltar i frivilliga studier enligt 22 § i lagen om främjande av integration (1386/2010) eller i andra individuellt överenskomna åtgärder som främjar människors integration samt till betalning av de förvaltningskostnader som Statskontoret tar ut för dem

5) för avlöning av personal motsvarande högst två årsverken i uppgifter för viss tid

6) till betalning av stöd i förskott, om det är motiverat med tanke på användningen av den finansiering eller det stöd som beviljas.

Anslaget får också användas till betalning av överföringsutgifter.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:I enlighet med regeringsprogrammet ska aktiv integration av invandrare i det finländska samhället stärkas, effektiviseras och påskyndas. Invandrarnas integration och etablering i det finländska samhället stöds genom att man stärker deras språkkunskaper och yrkesfärdigheter och främjar deras kunskaper om och delaktighet i samhället. Kommunernas och tredje sektorns roll ska stärkas inom den integrationsfrämjande verksamheten. Kommunernas multidisciplinära kompetenscenterverksamhet ska utvidgas och den handledande och rådgivande verksamheten för invandrare göras permanent. Öppenheten i arbetslivet främjas genom att det utarbetas ett program för mångfalden i arbetslivet.

Kompetenscentret för integration av invandrare, som finns i anslutning till arbets- och näringsministeriet, stöder statens, kommunernas och organisationerna expertarbete för främjande av invandrares integration med målet att förbättra integrationens genomslagskraft. Centrala uppgiftsområden inom kompetenscentrets verksamhet är att öka kunskapsbasen inom den integrationsfrämjande verksamheten, utveckla bedömningen och uppföljningen av verksamhetens resultat samt förbättra de lokala aktörernas yrkeskompetens och kunskaper genom att utvärdera arbetssätt och verksamhetsmodeller, befästa god praxis och klargöra arbetsprocesserna.

Serviceprocessen och integrationsutbildningen samt övriga tjänster för invandrare utvecklas i syfte att främja invandrares integration och sysselsättning. Integrationsutbildningen görs effektivare genom att man utvecklar identifieringen av invandrares kompetens, vägledningen i fråga om utbildning och andra tjänster, testningen av språkkunskaper och innehållet i utbildningen, exempelvis orienterande utbildning på det egna språket och integrationsutbildningsmodeller med koppling till arbetslivet.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Främjande av integration och sysselsättning 2 921 000
Kompetenscentret för integration av invandrare 830 000
Statsunderstöd  
— Kommunernas multidisciplinära kompetenscenterverksamhet 4 000 000
— Handlednings- och rådgivningstjänster för invandrare 4 000 000
— Bidrag till organisationer och andra aktörer 850 000
Sammanlagt 12 601 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Effektivare och snabbare integration av invandrare (regeringsprogr. 2019) 2 320
Handlednings- och rådgivningstjänster för invandrare 4 000
Kommunernas multidisciplinära kompetenscenterverksamhet 4 000
Ökad förståelse hos invandrare för hur vårt samhälle fungerar 250
Utarbetning av ett program för mångfalden i arbetslivet 400
Sammanlagt 10 970

2020 budget 12 601 000
2019 I tilläggsb. 250 000
2019 budget 1 631 000
2018 bokslut 3 561 000

30. (32.70.30) Statlig ersättning för integrationsfrämjande verksamhet (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 185 318 000 euro.

Anslaget får i enlighet med lagen om främjande av integration (1386/2010) och statsrådets förordningar 1393/2011 och 115/2012 användas

1) till kalkylerade ersättningar till kommunerna för anvisande till en kommun, vägledning, rådgivning och ordnande av annan verksamhet som stöder integrationen och för inledande kartläggning i fråga om personer som anges i 2 § 2 eller 3 mom. i lagen om främjande av integration

2) för kostnader som kommunen föranleds av utkomststöd, tolkservice, ersättande av specialkostnader och stödjande av återflyttning samt till betalning av hyror under den tid då flyktingar väntar på att flytta till kommunen

3) till ersättning för kostnader som kommunen orsakas av placeringen av en minderårig asylsökande som fått uppehållstillstånd i familjegrupphem eller någon annan bostadsenhet samt för familjevård, stödtjänster för boende och andra åtgärder som kan jämställas med barnskyddstjänster till dess att personen fyller 21 år, samt till betalning av arvode till den företrädare som tingsrätten anvisat den minderårige

4) till betalning av förskott för kostnader för ovannämnda familjegrupphem eller andra bostadsenheter, om det är motiverat med tanke på ordandet av verksamheten

5) till ersättning för kostnader som kommunerna orsakas av ordnandet av social- och hälsovårdstjänster och andra tjänster för personer som fallit offer för människohandel och som placerats i eller bor i kommunen

6) till ersättning för kostnader som kommunerna orsakas av utkomststöd till återflyttare från det tidigare Sovjetunionen som beviljats uppehållstillstånd med stöd av 48 § eller 49 § 1 mom. 1 punkten i utlänningslagen (301/2004) och av social- och hälsovård som ges dem, samt till kostnader för vård av och omsorg om personer som deltog som frivilliga i Finlands krig

7) till betalning av förskott till Folkpensionsanstalten för kostnader för betalning av grundläggande utkomststöd till ovannämnda personer.

Anslaget får också användas till kostnaderna för sådana ersättningar för grundläggande utkomststöd till återflyttare från det tidigare Sovjetunionen som Folkpensionsanstalten med stöd av 51 § 2 mom. i lagen om främjande av integration ska betalas ersättning för. Kostnaden beräknas uppgå till 130 000 euro per år fram till 2022.

Anslaget får också användas till betalning av konsumtionsutgifter.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Antalet personer som omfattas av den ersättning som betalas för personer som anges i 2 § 2 eller 3 mom. i lagen om främjande av integration uppskattas på basis av antalet asylsökande som anlänt till landet under de tre föregående åren och som fått uppehållstillstånd, antalet personer som anlänt till landet genom familjeåterförening och uppskattningen för budgetåret. I fråga om kvotflyktingar uppskattas antalet personer som omfattas av ersättningarna på basis av det antal som anlänt till landet under de fyra föregående åren samt uppskattningen för budgetåret. Flyktingkvoten beräknas år 2020 uppgå till 850 personer.

I enlighet med 45 § i lagen om främjande av integration betalas kalkylerad ersättning till kommunen för anvisande till en kommun, vägledning, rådgivning och ordnande av annan integrationsfrämjande verksamhet för tre år räknat från det år då uppgiften om hemkommun första gången registrerades. För kvotflyktingar betalas ersättningen för fyra år.

På motsvarande sätt som i fråga om flyktingar kan ersättning betalas för sådana personer som fallit offer för människohandel och som beviljats kontinuerligt uppehållstillstånd och blir invånare i kommunen. Kommunerna har möjlighet att hos NTM-centralernas och arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter ansöka om ersättning för tillhandahållande av tjänster till följd av en persons ställning som offer för människohandel, när personen i fråga bor i kommunen.

Placeringen i kommunerna av personer som får internationellt skydd främjas genom att man effektiviserar systemet med ersättningar till kommunerna och intensifierar samarbetet mellan statsförvaltningens olika aktörer och kommunerna.

Den inledande kartläggning som enligt lagen om främjande av integration ska göras för invandrare görs av kommunen eller arbets- och näringsbyrån.

Folkpensionsanstalten ersätts för de kostnader som betalningen av grundläggande utkomststöd orsakar.

Effekter
  2018
utfall
2019
mål
2020
mål
       
Antalet platser anvisade för flyktingar i kommunerna, minst 1 454 3 500 3 000

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Kostnader för återflyttare 2 500 000
— Utkomststöd 6 mån. 200 000
— Utkomststöd 5 år 300 000
— Specialkostnader 1 400 000
— Frändeveteraner 600 000
Kalkylerade ersättningar för flyktingar (16 527 personer; 0—6 år 6 845 €, övriga 2 300 €) 53 034 000
Övriga ersättningar till kommunerna för flyktingar 128 384 000
— Utkomststöd (2 102 euro/år/person) 34 736 000
— Specialkostnader (1 534 euro/år/person) 25 345 000
— Tolktjänster (1 128 euro/år/person) 18 639 000
— Ersättningar för omsorg om minderåriga (12 000 euro/år/person) 49 664 000
Kostnader för inledande kartläggning (2 000 personer; kalkylerad ersättning 700 euro/person) 1 400 000
Sammanlagt 185 318 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förändring av antalet asylsökande som fått uppehållstillstånd -47 275
Höjning av flyktingkvoten (regeringsprogr. 2019) 520
Kostnaderna för omvårdnad om minderåriga som saknar vårdnadshavare 10 000
Sammanlagt -36 755

2020 budget 185 318 000
2019 budget 222 073 000
2018 bokslut 225 053 280