Statsbudgeten 2020
01. (32.01, delvis, 20, delvis, 30, delvis, 40, delvis och 60, delvis) Förvaltning
Maximibeloppet enligt 4 § i lagen om vissa räntestödslån av kreditanstalters medel (1015/1977) av räntegottgörelsen för skyddsupplagringslån är 5 %. Nya skyddsupplagringslån får 2020 godkännas till ett belopp av högst 8 400 000 euro.
Upplagringsunderstöd enligt 7 § i lagen om skyddsupplag (970/1982) får 2020 beviljas till ett belopp av högst 34 000 euro.
Förklaring:Arbets- och näringsministeriet genomför tillsammans med enheterna inom förvaltningsområdet och övriga ministerier en tillväxtpolitik som stöder att tillväxt- och sysselsättningsmålen enligt regeringsprogrammet uppnås. Tillväxtpolitiken bygger på en framgångsrik företagsverksamhet som bidrar till innovation och sysselsättning samt skapar välfärd i Finland. Aktörerna inom förvaltningsområdet har som mål att åstadkomma förhållanden som stöder hållbar tillväxt och genom vilka verksamhetsförutsättningar skapas för att stärka konkurrenskraften och den ekonomiska tillväxten.
Med tanke på Finlands ekonomiska framgång och de finländska företagens tillväxtförutsättningar är det viktigt att se till att företagen har en fungerande och konkurrenskraftig författningsmiljö. Inom förvaltningsområdet genomförs övergripande åtgärder för att Finland ska utvecklas till ett lockande och konkurrenskraftigt land att arbeta och idka företagsamhet i. Företagens tillväxtförutsättningar stärks genom att reglering som begränsar eller bromsar dem avvecklas. Konkurrensen inom ekonomin utökas och förutsättningarna för affärsverksamhet på marknadsvillkor förbättras.
Innovationer och ett välfungerande system för skydd av immateriell egendom är väsentliga med tanke på de finländska företagens tillväxt och internationella konkurrenskraft. Ett välfungerande och konkurrenskraftigt system för immateriella rättigheter säkerställer att företagens innovationer och övriga immateriella egendom skyddas och används och att rättigheterna verkställs effektivt i Finland och internationellt.
En välfungerande arbetsmarknad, en tidsenlig arbetslagstiftning som beaktar arbetsgivarnas, arbetstagarnas och företagens behov samt en god arbetslivskvalitet hör till företagens konkurrensfördelar. Lika konkurrensförutsättningar för företagen främjas bl.a. genom arbetslagstiftningen. Genom att förbättra förutsättningarna för lokala avtal samt främja företagens verksamhetsförutsättningar och tillväxtvilja stöder man målet att höja sysselsättningsgraden. Strävan är att lätta på arbetsgivarnas administrativa börda genom att gallra bland tillstånds- och anmälningsförfarandena.
Riktlinjer för förberedelserna inför undantagsförhållanden ges i statsrådets beslut om målen med försörjningsberedskapen (1048/2018). Det strategiska målet för den nationella försörjningsberedskapen är att trygga funktionen av sådan infrastruktur, produktion och service som är av en väsentlig betydelse för att befolkningens, näringslivets och försvarets grundläggande behov ska kunna tillgodoses under alla förhållanden.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för resultatområdet för 2020:
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Ämbetsverken inom koncernen får ökade digitala färdigheter | |||
---|---|---|---|
— Index för digital mognad (självvärdering, 1—5) | - | 3,01 | > 3,01 |
Årsverken | Arbetstillfredsställelse totalt (1—5) | |||||
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
|
Arbets- och näringsministeriet | 398 | 405 | 400 | 3,6 | > 3,6 | > 3,6 |
Närings-, trafik- och miljöcentralerna | 2 949 | 2 916 | 2 932 | 3,6 | > 3,5 | > 3,6 |
Arbets- och näringsbyråerna | 3 032 | 2 988 | 3 085 | 3,5 | > 3,4 | > 3,5 |
Geologiska forskningscentralen | 425 | 400 | 410 | 3,7 | 3,7 | 3,75 |
Business Finland | 615 | 610 | 610 | 3,1 | > 3,5 | > 3,5 |
Konkurrens- och konsumentverket | 141 | 203 | 234 | 3,7 | > 3,7 | > 3,8 |
Patent- och registerstyrelsen | 400 | 416 | 415 | 3,9 | 3,8 | 3,9 |
Säkerhets- och kemikalieverket | 254 | 274 | 264 | 3,5 | 3,7 | 3,8 |
Energimyndigheten | 82 | 76 | 76 | 4,0 | > 3,9 | > 3,9 |
Sammanlagt | 8 296 | 8 288 | 8 426 | 3,6 | > 3,6 | > 3,6 |
---|
01. Arbets- och näringsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 34 560 000 euro.
Anslaget får även användas
1) för ett pris för offentliggörande av konsumentinformation
2) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av projekt som finansieras med medel ur Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF), som hör till EU:s fonder inom området för inrikes frågor.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Arbets- och näringsministeriet ser till att det finns handlingsramar för entreprenörskap och innovationsverksamhet i Finland och ansvarar för arbetsmarknadens funktion och arbetstagarnas sysselsättningsförutsättningar samt för regionutvecklingen. Ministeriet leder och styr tillväxtpolitiken, närings- och innovationspolitiken, sysselsättnings- och företagsamhetspolitiken, konsument- och konkurrenspolitiken, region-, energi- och klimatpolitiken samt utvecklingen av arbetslivet och integrationen av invandrare.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställs följande resultatmål preliminärt upp för ministeriets verksamhet för 2020:
Verksamhetens resultat
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Regeringspropositioner (st.) | 35 | 30 | 30 |
— Till riksdagen inom utlovad sessionsperiod (%) | 85 | > 80 | > 80 |
— Ändringar i riksdagen på grund av författningstekniska eller språkliga brister (%) | 0,5 | 0 | 0 |
Statsrådsförordningar (st.) | 33 | 20 | 20 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 39 744 | 42 700 | 43 060 |
Bruttoinkomster | 8 271 | 9 000 | 8 500 |
Nettoutgifter | 31 473 | 33 700 | 34 560 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 7 323 | ||
— överförts till följande år | 8 724 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Driften av Hilmasystemet (överföring till moment 28.01.01) | -20 |
Efsi-rådgivningstjänster (överföring till moment 32.01.21) | -400 |
En branschspecifik helhet för tillväxt (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 800 |
Främjande av materialeffektiviteten (överföring från moment 32.20.28) | 270 |
Integrationsuppgifter (1 årsverke) (regeringsprogr. 2019) | 70 |
Kompetensutvecklingsuppgifter (1 årsverke) (överföring från moment 32.30.51) | 69 |
Konceptet för internationell rekrytering (1 årsverke) (regeringsprogr. 2019) | 70 |
Löneutgifter och andra utgifter för en specialsakkunnig (överföring från moment 24.01.01) | 88 |
Produktivitetsanslag för förvaltningsområdet (överföring från moment 32.01.21) | 603 |
Produktivitetsvinst till följd av införandet av ärendehanteringssystemet VAHVA | -24 |
Programmet för arbetsförmåga för partiellt arbetsföra (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 100 |
Programmet för främjande av cirkulär ekonomi (regeringsprogr. 2019) | 1 000 |
Rådgivningsenheten för offentlig upphandling (överföring till moment 32.01.40) | -500 |
Utgifter för organiseringen av arkivet (överföring till moment 23.01.01) | -67 |
Lönejusteringar | -60 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -1 400 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -89 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -71 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 361 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 83 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -23 |
Sammanlagt | 860 |
2020 budget | 34 560 000 |
2019 budget | 33 700 000 |
2018 bokslut | 32 874 000 |
02. Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 173 653 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av euroinfocentren
2) till betalning av utgifter för skötseln av fastigheter som staten besitter i enlighet med lagen om renskötsellägenheter, naturnäringslagen, skoltlagen och den lagstiftning som föregick lagen om gårdsbruksenheter
3) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder
4) för utgifter för att utveckla, främja och driva utvecklingstjänster för företag.
Förklaring:Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) främjar regionutvecklingen genom att sköta statsförvaltningens verkställighets- och utvecklingsuppgifter inom regionerna. NTM-centralerna främjar entreprenörskap, arbetsmarknadens funktion, kompetens och kultur, landsbygdens livskraft, kollektivtrafiken och utvecklandet av den, trafiksystemets funktion och trafiksäkerheten, en god miljö och ett hållbart utnyttjande av naturen och naturresurserna inom regionerna samt invandring av arbetskraft till regionerna. Det finns 15 NTM-centraler, och de bedriver nära samarbete med landskapsförbunden och kommunerna. Av lokalförvaltningsmyndigheterna är arbets- och näringsbyråerna underställda NTM-centralernas styrning. Dessutom har NTM-centralerna och arbets- och näringsbyråernas ett nationellt center som producerar utvecklings- och förvaltningstjänster (KEHA).
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer de styrande ministerierna (inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet och miljöministeriet) preliminärt upp följande resultatmål för närings-, trafik- och miljöcentralerna för 2020:
Verksamhetens resultat
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
|
Tillfredsställelse med kundtjänsten (1—5) | 4,2 | > 4 | > 4 |
Övergripande tillfredsställelse hos NTM-centralernas intressentgrupper (1—5) | - | > 3,7 | - |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 208 072 | 200 338 | 203 653 |
Bruttoinkomster | 35 043 | 30 000 | 30 000 |
Nettoutgifter | 173 029 | 170 338 | 173 653 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 31 188 | ||
— överförts till följande år | 30 096 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 8 775 | 8 500 | 8 000 |
— övriga intäkter | -32 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 8 743 | 8 500 | 8 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 6 129 | 5 500 | 6 000 |
— andel av samkostnader | 1 756 | 3 000 | 2 000 |
Kostnader sammanlagt | 7 885 | 8 500 | 8 000 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 858 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 111 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
---|---|---|---|
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 7 940 | 6 000 | 8 000 |
— finansiering från EU | 95 | - | - |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 12 | 2 | - |
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten | 2 608 | 1 500 | 2 500 |
Intäkter sammanlagt | 10 655 | 7 502 | 10 500 |
Totala kostnader för projekten | 12 126 | 9 000 | 12 000 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -1 471 | -1 498 | -1 500 |
Självfinansieringsandel, % | 12 | 17 | 13 |
Genom närings-, trafik- och miljöcentralerna styrs finansiering från följande moment i budgeten: 30.10.51, 30.40.20, 21, 22, 31, 40, 51 och 62, 31.10.31, 31.20.54 och 55, 32.01.03, 20 och 51, 32.20.41, 32.30.42, 51, 52 och 64, 32.50.30, 33.20.31, 50 och 52, 35.01.65, 35.10.20, 21, 22, 61 och 63 samt 35.20.64.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Återföring av nedskärning i en post som överförs | 1 800 |
Driften av Hilmasystemet (överföring till moment 28.01.01) | -50 |
Indexhöjning och besparing i fråga om hyror | -21 |
Invandrares kompetensutveckling (1 årsverke) (regeringsprogr. 2019) | 60 |
Juridisk integrationsrådgivning (1 årsverke) (överföring från moment 32.01.03) | 60 |
Löneutgifter och andra utgifter (överföring till moment 32.01.05) | -86 |
Metoder för skydd mot översvämningar och åkermarkernas vattenhushållning (2 årsverken) (regeringsprogr. 2019) | 130 |
Ökade lönesubventioner, utbetalningsuppgifter (20 årsverken) (regeringsprogr. 2019) | 1 000 |
Uppgifter i anslutning till digitaliseringen (-2 årsverken) (överföring till moment 28.30.03) | -120 |
Utbetalningsuppgifter i anslutning till lönesubventioner (12 årsverken) (överföring från moment 32.30.51) | 400 |
Utveckling av den internationella rekryteringen (2 årsverken) (regeringsprogr. 2019) | 120 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -885 |
Lönejusteringar | -349 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -500 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -413 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 2 085 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 473 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -390 |
Nivåförändring | 1 |
Sammanlagt | 3 315 |
2020 budget | 173 653 000 |
2019 budget | 170 338 000 |
2018 bokslut | 171 937 000 |
03. (32.30.01) Arbets- och näringsbyråernas omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 196 375 000 euro.
Förklaring:Arbets- och näringsbyråernas uppgift är att bedriva företags- och arbetsgivarorienterad arbetsförmedling till stöd för att människor snabbt ska kunna sysselsättas och lediga arbetsplatser besättas så effektivt som möjligt. Arbets- och näringsbyråerna är lokalförvaltningsmyndigheter som är underställda NTM-centralerna.
Arbets- och näringsministeriet beslutar hur stor andel av det anslag som är avsett för arbets- och näringsbyråernas omkostnader som ska användas för sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för arbets- och näringsbyråerna för 2020:
Verksamhetens resultat
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
|
Arbetsgivarkunders tillfredsställelse totalt (1—5) | 4,1 | > 4,0 | > 4,0 |
Arbetssökande kunders tillfredsställelse totalt (1—5) | 3,8 | > 4,0 | > 4,0 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 173 139 | 172 013 | 196 775 |
Bruttoinkomster | 905 | 400 | 400 |
Nettoutgifter | 172 234 | 171 613 | 196 375 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 33 072 | ||
— överförts till följande år | 24 362 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avslutande av pilotprojektet för den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice (överföring från moment 28.40.03) | 21 |
Digitaliseringsprojektet inom arbets- och näringstjänsterna (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 10 000 |
Effektivisering av den internationella rekryteringen (4 årsverken) (regeringsprogr. 2019) | 200 |
Främjande av sysselsättningen och utveckling av tjänsterna (regeringsprogr. 2019) | 5 000 |
Identifiering av invandrares kompetens (11 årsverken) (regeringsprogr. 2019) | 550 |
Integration och effektivisering av arbetstillståndsprocesserna (20 årsverken) (regeringsprogr. 2019) | 1 000 |
Juridisk integrationsrådgivning (-1 årsverke) (överföring till moment 32.01.02) | -60 |
Köpta tjänster inom internationell rekrytering (regeringsprogr. 2019) | 1 610 |
Ökade lönesubventioner, digitala tjänster (regeringsprogr. 2019) | 2 000 |
Periodiska intervjuer (-100 årsverken) | -5 000 |
Periodiska intervjuer och främjande av ungdomsgarantin (100 årsverken) (regeringsprogr. 2019) | 5 000 |
Programmet för arbetsförmåga för partiellt arbetsföra (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 1 000 |
Utgifter för serviceutveckling och serviceförsök (överföring från moment 32.30.51) | 1 300 |
Utveckling av förvaltningen av sysselsättningstjänsterna (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 1 000 |
Lönejusteringar | -328 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -500 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -378 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 1 912 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 435 |
Sammanlagt | 24 762 |
2020 budget | 196 375 000 |
2019 I tilläggsb. | 3 000 000 |
2019 budget | 171 613 000 |
2018 bokslut | 163 524 000 |
04. (32.20.01) Geologiska forskningscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 32 302 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av medlemsavgifter och finansieringsandelar i och samarbete inom internationella organisationer inom forskningsverksamhet
2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s strukturfonder
3) till betalning av utgifter och finansieringsandelar som föranleds av gemensamma professurer.
Förklaring:Geologiska forskningscentralen (GTK) har till uppgift att producera och distribuera geologisk information som främjar en hållbar användning av naturtillgångarna i jordskorpan. Forskningscentralen utvecklas som ett nationellt geodatacenter och en europeisk expert med spetskompetens inom forskningen kring hållbart utnyttjande av mineraltillgångar.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Geologiska forskningscentralen för 2020:
Verksamhetens resultat
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
|
Nya resultatområden 2020: rollens andel av kärnverksamheten | |||
---|---|---|---|
— kunduppdrag | - | - | 25 |
— vetenskap och innovationer | - | - | 22 |
— geodatacenter | - | - | 28 |
— övrig kärnverksamhet | - | - | 25 |
Samfinansierad verksamhet | |||
— andel av de sammanlagda årsverkena inom kärnverksamheten (%) | 32,1 | 20 | 20 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 45 922 | 44 248 | 45 302 |
Bruttoinkomster | 16 853 | 12 000 | 13 000 |
Nettoutgifter | 29 069 | 32 248 | 32 302 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 4 409 | ||
— överförts till följande år | 6 282 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 9 760 | 7 800 | 8 000 |
— övriga intäkter | 92 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 9 852 | 7 800 | 8 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 5 791 | 5 550 | 5 650 |
— andel av samkostnader | 2 177 | 1 700 | 1 750 |
Kostnader sammanlagt | 7 968 | 7 250 | 7 400 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 1 884 | 550 | 600 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 124 | 108 | 108 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 3 392 | 2 200 | 2 800 |
— finansiering från EU | 1 857 | 700 | 1 000 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 1 648 | 1 300 | 1 200 |
Intäkter sammanlagt | 6 897 | 4 200 | 5 000 |
Totala kostnader för projekten | 9 838 | 8 400 | 10 000 |
Självfinansieringsandel(intäkter - kostnader) | -2 941 | -4 200 | -5 000 |
Självfinansieringsandel, % | 30 | 50 | 50 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -151 |
Lönejusteringar | -53 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -69 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -68 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 340 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 78 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -24 |
Nivåförändring | 1 |
Sammanlagt | 54 |
2020 budget | 32 302 000 |
2019 budget | 32 248 000 |
2018 bokslut | 30 942 000 |
05. (32.20.06) Omkostnader för Innovationsfinansieringsverket Business Finland (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 99 471 000 euro.
Förskottsutbetalningar av anslaget får även göras till bolaget Business Finland för de tjänster som med anslaget köps till Innovationsfinansieringsverket Business Finland.
Förklaring:Business Finland består av Innovationsfinansieringsverket Business Finland och aktiebolaget Business Finland.
Business Finland främjar utvecklingen av näringar med hjälp av teknik, innovationer och tillväxtfinansiering. Detta förnyar näringarna, höjer förädlingsvärdet och produktiviteten, ökar exporten och företagens internationalisering, förbättrar arbetslivskvaliteten och skapar på detta sätt sysselsättning och välfärd. Resultat nås genom kundernas forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt genom utvecklande av den internationella affärsverksamheten, vilket Business Finland uppmuntrar genom finansiering, programverksamhet, internationaliseringstjänster och andra rådgivningstjänster med beaktande av också internationella partnerskap. Business Finland främjar genom sin verksamhet även utländska investeringar och kapitalinvesteringar i Finland samt turistresor från utlandet till Finland. Genom Business Finlands Talent-verksamhet stöder man internationella experters etablering i Finland och utnyttjandet av expertisen för företagens tillväxt, internationalisering och förnyelse och för en ökning av investeringarna.
Inom forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamheten är kunderna företag, forskningsorganisationer och offentliga organisationer. Internationaliseringstjänsterna i Finland och utomlands inriktas särskilt på att stärka små och medelstora företags beredskap att internationalisera sin verksamhet och på att utveckla deras verksamhetsförutsättningar. Samarbetet med utrikesförvaltningens beskickningar stärker nätverket Team Finlands serviceförmåga ute i världen.
Vid anskaffningen av utländska investeringar och utländskt kapital ligger fokus särskilt på kunskapsintensiva branscher, produktion med högt mervärde och investeringar i forskning, utveckling och innovationer. Inom den turistfrämjande verksamheten utvecklas och förbättras bilden av Finland som turistland. Dessutom stimuleras exporten av och efterfrågan på turisttjänster i samarbete med aktörerna inom turistbranschen och övriga aktörer samt stöds internationaliseringen av företagen inom turistbranschen.
I enlighet med regeringsprogrammet inriktar Business Finland sin verksamhet på programverksamhet inom den cirkulära ekonomin, livsmedelsbranschen och trävarubranschen, på programmet för turistfrämjande verksamhet och på programmet Creative Business Finland, som stöder tillväxten inom den kreativa sektorn.
Finland deltar i världsutställningen i Dubai åren 2020—2021. Målet är att främja de finländska företagens internationalisering och göra Finland mer lockande för turism och investeringar genom en starkare Finlandsbild. Deltagandet i utställningen beräknas föranleda Business Finland kostnader på sammanlagt 10 miljoner euro under 2019—2021, varav näringslivet betalar minst hälften.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Business Finland för 2020:
Verksamhetens resultat
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
|
Innovationsfinansieringsarbetets totala kostnad/beviljad finansiering (%) | 3,5 | < 3,5 | < 3,5 |
Kundernas vilja att rekommendera Business Finland (-100—100) | 65 | > 56 | > 56 |
Beräknad användning av anslaget (euro)
Främjande av innovationsverksamheten, internationaliseringstjänster, projekt- och programverksamhet samt främjande av utländska investeringar och kapitalinvesteringar i Finland | 77 171 000 |
En branschspecifik helhet för tillväxt | 5 500 000 |
Investerings- och innovationsstöd för cirkulär ekonomi | 2 000 000 |
Creative Business Finland | 1 000 000 |
Talent-verksamhet | 2 000 000 |
Deltagande i världsutställningen i Dubai | 2 000 000 |
Främjande av turistresor till Finland | 9 800 000 |
Sammanlagt | 99 471 000 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 81 969 | 97 574 | 99 571 |
Bruttoinkomster | -373 | 100 | 100 |
Nettoutgifter | 82 342 | 97 474 | 99 471 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 11 736 | ||
— överförts till följande år | 16 594 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Creative Business Finland (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 1 000 |
En branschspecifik helhet för tillväxt (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 5 500 |
Ett tidsbundet investerings- och innovationsstöd för cirkulär ekonomi (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 2 000 |
Främjande av export och internationalisering (regeringsprogr. 2019) | 5 000 |
Ibruktagande av incitamentsystemet för audiovisuella produktioner (överföring till moment 29.10.20) | -250 |
Ibruktagande av incitamentsystemet för audiovisuella produktioner (överföring till moment 32.01.21) | -250 |
Löneutgifter och andra utgifter (överföring från moment 32.01.02) | 86 |
Nätverket av exportcentraler, upphörande av temporärt tillägg | -1 000 |
Projektet Turism 4.0 | -6 350 |
Talent-verksamhet (regeringsprogr. 2019) | 2 000 |
Team Finland-programverksamhet | -5 000 |
Lönejusteringar | -87 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -1 000 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -94 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -87 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 441 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 101 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -12 |
Nivåförändring | -1 |
Sammanlagt | 1 997 |
2020 budget | 99 471 000 |
2019 budget | 97 474 000 |
2018 bokslut | 87 200 000 |
06. (32.40.01) Konkurrens- och konsumentverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 18 519 000 euro.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om vissa befogenheter för konsumentskyddsmyndigheterna samt till lagar om ändring av lagen om Konkurrens- och konsumentverket och vissa andra lagar. Konkurrens- och konsumentverket ser till att marknaden fungerar väl. Målet är att trygga en sund och fungerande konkurrens och att öka effektiviteten inom ekonomin i såväl privat som offentlig verksamhet och att se till att företagen handlar ansvarsfullt och att konsumenterna kan lita på att marknaden fungerar och att störningssituationer snabbt reds ut. Överdirektören med ansvar för konsumentfrågor är konsumentombudsman. Verket sköter också konsumentrådgivningsuppgifter och arbetar allmänt för att främja en fungerande konkurrens och konsumenternas ställning.
Konkurrensverket skapar förutsättningar för ekonomisk tillväxt och för ny och sund företagsverksamhet. Den ekonomiska konkurrensen styr förnyelsen av ekonomin och skapar incitament för innovationer och investeringar. Konsumenternas förtroende för verksamhetsmiljön och för aktörerna på marknaden skapar förutsättningar för ökad privat efterfrågan.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Konkurrens- och konsumentverket för 2020:
Verksamhetens resultat
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
|
Stärkt trovärdig politik mot "hard core"-karteller | |||
— Intressentgruppernas bedömning (1—5) | 3,6 | > 4,0 | > 4,0 |
Genom övervakning av företagsköp förhindras effektivt konkurrensproblem som beror på monopol | |||
— Intressentgruppernas bedömning (1—5) | 3,5 | > 3,7 | > 3,7 |
Genom konsumentombudsmannens åtgärder ändrar näringsidkarna sitt beteende i samklang med konsumentskyddslagstiftningen | |||
— Fall där ett företag har ändrat sin verksamhet i samklang med konsumentskyddslagstiftningen (st.) | 108 | 130 | 130 |
Konsumentrådgivning | |||
---|---|---|---|
— Andelen betjänade kunder av dem som ringt den nationella telefonrådgivningen (%) | 67 | > 90 | > 90 |
Uppskattad fördelning av årsverken sektorsvis
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
|
Främjande av marknadernas funktion | 24,7 | 25,5 | 33,5 |
Konkurrensövervakning | 65,7 | 67,0 | 82,0 |
Konsumentombudsmannens tillsyn och annat konsumentskydd | 34,5 | 35,5 | 44,0 |
Konsumentrådgivning | - | 58,0 | 57,0 |
Förvaltningstjänster | 15,9 | 17,0 | 17,5 |
Sammanlagt | 140,8 | 203 | 234 |
---|
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 11 572 | 15 908 | 18 879 |
Bruttoinkomster | 495 | 360 | 360 |
Nettoutgifter | 11 077 | 15 548 | 18 519 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 978 | ||
— överförts till följande år | 2 195 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförande av EU:s samarbetsförordning (8 årsverken) | 650 |
Stärkande av konkurrens- och konsumentpolitiken (regeringsprogr. 2019) | 1 350 |
Stärkande av konkurrensövervakningen | 400 |
Stärkande av konkurrensövervakningen (överföring från moment 32.01.21) | 500 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -21 |
Lönejusteringar | -25 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -21 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -29 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 139 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 32 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Sammanlagt | 2 971 |
2020 budget | 18 519 000 |
2019 I tilläggsb. | — |
2019 budget | 15 548 000 |
2018 bokslut | 11 294 000 |
07. (32.40.03) Patent- och registerstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 722 000 euro.
Anslaget får också användas till medlemsavgifter i internationella organisationer och för projekt som hänför sig till internationell verksamhet.
På grund av ansöknings-, anmälnings- och handläggningsförfarandena budgeteras inkomsterna under momentet i regel enligt kontantprincipen.
Förklaring:Som sakkunnigorganisation i frågor som gäller industriella rättigheter och verksamhet i företag och sammanslutningar främjar och utvecklar Patent- och registerstyrelsen (PRS) företagsamhet, innovation och samhällelig verksamhet i Finland och internationellt.
I budgetpropositionen finns beredskap för ikraftträdandet av det europeiska enhetliga patentskyddet vid ingången av 2020.
Med anslag under momentet betalas kostnader för tillsyn över stiftelser och ombud för industriellt rättsskydd till ett belopp av 730 000 euro och kostnader för revisionstillsyn till ett belopp av 2 260 000 euro. Motsvarande tillsynsavgifter intäktsförs under moment 11.19.09.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Patent- och registerstyrelsen för 2020:
Verksamhetens resultat
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
|
Funktionell effektivitet | |||
---|---|---|---|
Arbetsproduktivitet (förändring i produktiviteten, %) | 4,1 | > 1,0 | > 1,0 |
Resurshushållning (förändring i enhetskostnaderna, %) | -2,1 | < 2,0 | < 2,0 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Kundtillfredsställelse (1—5) | 4,0 | > 4,0 | > 4,0 |
E-tjänster | |||
— Patentansökningar (%) | 96,1 | > 95 | > 95 |
— Varumärkesansökningar (%) | 86,2 | > 90 | > 90 |
— Anmälningar till handelsregistret (%) | 59,6 | > 65 | > 70 |
— Anmälningar till föreningsregistret (%) | 84,9 | > 80 | > 85 |
Genomsnittliga behandlingstider | |||
— Nationella patentansökningar (år) | 2,3 | < 2,4 | < 2,3 |
— PCT-granskningsrapporter inom utsatt tid (%) | 92,7 | > 80 | > 85 |
— Nationella varumärkesansökningar (mån.) | 1,0 | < 2,8 | < 2,6 |
— Elektroniska anmälningar till handelsregistret (dagar) | 1,0 | < 2 | < 2 |
— Anmälningar till föreningsregistret (dagar) | 3 | < 5 | < 4 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer som prissätts till självkostnadsvärde | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 54 523 | 46 000 | 46 700 |
— övriga intäkter | 3 752 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 58 275 | 46 000 | 46 700 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 42 201 | 44 443 | 44 922 |
— andel av samkostnader | 9 748 | 9 500 | 10 500 |
Kostnader sammanlagt | 51 949 | 53 943 | 55 422 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 6 326 | -7 943 | -8 722 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 112 | 85 | 84 |
---|
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 54 704 | 53 943 | 55 422 |
Bruttoinkomster | 58 275 | 46 000 | 46 700 |
Nettoutgifter | -3 571 | 7 943 | 8 722 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 11 946 | ||
— överförts till följande år | 13 952 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ikraftträdande av det europeiska enhetliga patentskyddet (kompensation för PRS:s inkomstbortfall) | 800 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -21 |
Sammanlagt | 779 |
2020 budget | 8 722 000 |
2019 budget | 7 943 000 |
2018 bokslut | -1 564 661 |
08. (32.40.05) Säkerhets- och kemikalieverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 19 923 000 euro.
Vid nettobudgeteringen beaktas avgifter för kemikalieregistrets produktregister och för ackrediteringstjänster, arvoden som Europeiska kemikalieverket betalat på basis av kommissionens förordning (EG) nr 340/2008, ersättningar för den separata tjänsten för bedömning av växtskyddsmedel och biocider samt den finansiering som fås av övriga parter för gemensamma projekt.
Förklaring:Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) övervakar och främjar att produkter, tjänster och industriell verksamhet är säkra och tillförlitliga samt främjar företagens konkurrenskraft. Tukes främjar mineralhantering och är nationellt ackrediteringsorgan. Målet är att förbättra aktörernas ansvarsfullhet och riskhantering i syfte att främja säkerheten, förebygga skador på personer, egendom och miljön, minska kemikaliers olägenheter för hälsan och miljön samt säkerställa jämlika konkurrensförhållanden. Verksamheten inriktas på produkter och kemikalier på marknaden, produktionsanläggningar, utrustning och tjänster samt företagens verksamhetsformer och konsumenternas beteenden.
Arbets- och näringsministeriet och i fråga om tillsynen över räddningsväsendets anordningar inrikesministeriet samt i fråga om produkttillsynen över kemikalier jord- och skogsbruksministeriet, miljöministeriet och social- och hälsovårdsministeriet ställer preliminärt upp följande resultatmål för Säkerhets- och kemikalieverket för 2020:
Verksamhetens resultat
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
|
Riskhanteringen hos företag därdet finns risk för storolyckor | |||
— Produktionsanläggningar för kemikalier och sprängämnen vars riskhantering ligger på en godtagbar nivå, andel av tillsynsobjekten (%) | 68 | > 65 | > 65 |
Tillstånds- och tillsynsverksamheten är förutsägbar, riskbaserad och effektiv | |||
— Kund- och intressentgruppstillfredsställelse (1—5) | - | > 4 | > 4 |
— Digitaliseringsgraden i tillstånds- och anmälningsprocesserna (%) | 10 | 15 | 35 |
Inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten har antecknats under moment 12.32.20.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer som prissätts till självkostnadsvärde | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 7 172 | 5 979 | 5 914 |
Intäkter sammanlagt | 7 172 | 5 979 | 5 914 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 3 046 | 2 607 | 2 482 |
Intäkter sammanlagt | 7 172 | 5 979 | 5 914 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 4 385 | 3 635 | 3 564 |
— andel av samkostnader | 2 949 | 2 344 | 2 350 |
Kostnader sammanlagt | 7 334 | 5 979 | 5 914 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -162 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 98 | 100 | 100 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 25 071 | 24 178 | 24 415 |
Bruttoinkomster | 5 405 | 4 614 | 4 492 |
Nettoutgifter | 19 666 | 19 564 | 19 923 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 078 | ||
— överförts till följande år | 2 630 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Tilläggsuppgifter i anslutning till bekämpningsmedelsrester (1 årsverke) (överföring från moment 30.20.01) | 70 |
Tilläggsuppgifter på grund av utvidgningen av kemikaliesäkerhetslagens tillämpningsområde | 120 |
Tilläggsuppgifter på grund av utvidgningen av kemikaliesäkerhetslagens tillämpningsområde (överföring från moment 32.01.21) | 80 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -44 |
Lönejusteringar | -37 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -43 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -41 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 215 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 47 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -8 |
Sammanlagt | 359 |
2020 budget | 19 923 000 |
2019 budget | 19 564 000 |
2018 bokslut | 19 218 000 |
09. (32.60.01) Energimyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 6 771 000 euro.
Förklaring:Energimyndigheten sköter verkställighetsuppgifter inom energi- och klimatpolitiken. Dessa är de uppgifter som myndigheten har enligt lagstiftningen och som gäller tillsynen över och främjandet av energimarknaden och de politiska åtgärderna för att genomföra klimatmålen. Energimyndigheten ansvarar för tillsynen över och främjandet av energimarknaden, dvs. parti- och detaljhandelsmarknaden för el och naturgas samt el- och naturgasnätverksamheten. I fråga om de politiska åtgärderna för att genomföra klimatmålen ansvarar myndigheten för tillsynen över och främjandet av utsläppshandeln, stödsystemen för förnybar energi, hållbarhetskriterierna för biobränslen och energieffektiviteten. Energimyndigheten ansvarar också för verkställigheten av kompensationssystemet för utsläppshandelns indirekta kostnader.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Energimyndigheten för 2020:
Verksamhetens resultat
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
|
Digitalisering av myndighetens ärendehanteringsprocess | |||
— Andelen elektroniska registreringar av alla registreringar (%) | 63 | > 65 | > 65 |
Myndighetens tillståndsprocesser görs smidigare | |||
— Behandlingstid för nättillstånd (dagar) | 67 | < 50 | < 50 |
— Behandlingstid för projekttillstånd (dagar) | 53 | < 40 | < 40 |
— Behandlingstid för utsläppstillstånd (dagar) | 46 | < 50 | < 70 |
Resurshushållningen i tillsynen över energimarknaden | |||
— Omkostnaderna för tillsynen över el- och naturgas/förbrukningen av el och naturgas (c/kWh) | 0,0042 | < 0,0034 | < 0,0034 |
Resurshushållningen i främjandet av klimatmålen | |||
— Omkostnaderna för förvaltningen av utsläppshandeln per anläggning som omfattas av utsläppshandeln (euro/anläggning) | 3 018 | 3 000 | < 3 400 |
— Förvaltningskostnader för produktionsstöden för förnybar energi enligt den el som produceras i de anläggningar som omfattas av systemet (euro/MWh) | 0,24 | < 0,30 | < 0,30 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 9 948 | 8 439 | 9 801 |
Bruttoinkomster | 1 807 | 1 600 | 3 030 |
Nettoutgifter | 8 141 | 6 839 | 6 771 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 014 | ||
— överförts till följande år | 436 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Elmarknadslagens och tillsynslagens tilläggsuppgifter för viss tid (överföring till moment 32.01.21) | -80 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -19 |
Lönejusteringar | -13 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -19 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -17 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 66 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 18 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Sammanlagt | -68 |
2020 budget | 6 771 000 |
2019 budget | 6 839 000 |
2018 bokslut | 6 563 000 |
20. Civiltjänst (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 4 939 000 euro.
Anslaget får i enlighet med civiltjänstlagen (1446/2007) användas
1) för kostnader som föranleds av civiltjänst, med undantag av lönekostnaderna
2) till betalning av kostnader för uppehälle och förmåner för civiltjänstgörare som utför arbetstjänst på Civiltjänstcentralen.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Civiltjänstcentralen vid NTM-centralernas och arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter (KEHA) är den myndighet som verkställer civiltjänsten. Civiltjänstcentralen förordnar civiltjänstgörare till tjänstgöring och kompletterande tjänstgöring, organiserar civiltjänstgörarnas utbildningsperioder och övervakar och ser till att civiltjänstverksamheten ordnas i enlighet med civiltjänstlagen och civiltjänstanvisningarna.
Tjänstgöringstiden i civiltjänst är 347 dygn, som innefattar en utbildningsperiod på 28 dygn och arbetstjänst under resten av tiden. Största delen av civiltjänstgörarna utför arbetstjänsten på civiltjänstgöringsplatser och uppskattningsvis ca 65 på Civiltjänstcentralen.
En civiltjänstgörare som har fullgjort tjänstgöring enligt värnpliktslagen (1438/2007) eller lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor (194/1995) och vars ansökan om civiltjänst har godkänts efter fullgörandet av tjänstgöringen är skyldig att delta i kompletterande tjänstgöring. Civiltjänstcentralen ordnar kompletterande tjänstgöring i form av en fem dygn lång utbildning.
Nyckeltal för civiltjänstgöring
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Antal personer som ansökt om civiltjänst | 1 815 | 2 000 | 2 000 |
Antal personer som utbildats under grundutbildningsperioden | 1 276 | 1 300 | 1 300 |
Antal personer som hemförlovats från Civiltjänstcentralen efter fullgjord tjänstgöring | 65 | 40 | 40 |
Antal sökande till kompletterande tjänstgöring | 376 | 400 | 400 |
— antal personer som utbildats | 457 | 350 | 350 |
2020 budget | 4 939 000 |
2019 budget | 4 939 000 |
2018 bokslut | 3 858 602 |
(21.) Produktivitetsanslag för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Efsi-rådgivningstjänster (överföring från moment 32.01.01) | 400 |
Elmarknadslagens och tillsynslagens tilläggsuppgifter för viss tid (överföring från moment 32.01.09) | 80 |
Ibruktagande av incitamentsystemet för audiovisuella produktioner (överföring från moment 32.01.05) | 250 |
Produktivitetsanslag för förvaltningsområdet (överföring till moment 32.01.01) | -603 |
Stärkande av konkurrensövervakningen (överföring till moment 32.01.06) | -500 |
Tilläggsuppgifter på grund av utvidgningen av kemikaliesäkerhetslagens tillämpningsområde (överföring till moment 32.01.08) | -80 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -333 |
Sammanlagt | -786 |
2019 budget | 786 000 |
2018 bokslut | 5 732 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 57 072 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till konsumtionsutgifter som betalas med anslag under momenten 32.20.40 och 32.20.42.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ökning av mervärdesskatteutgifterna (Business Finland-reformen) | 21 000 |
Sammanlagt | 21 000 |
Anslaget står utanför ramen.
2020 budget | 57 072 000 |
2019 I tilläggsb. | 21 000 000 |
2019 budget | 36 072 000 |
2018 bokslut | 45 219 753 |
40. Statsunderstöd för aktörer som främjar en hållbar tillväxtpolitik (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 5 751 000 euro.
Anslaget får användas till att i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) bevilja företag och andra sammanslutningar
1) statsunderstöd för aktörer som främjar en hållbar tillväxtpolitik
2) allmänna understöd enligt statsrådets förordning om understöd under åren 2016—2020 till sammanslutningar som främjar närings- och innovationspolitiken samt företags internationalisering (1530/2015)
3) det internationella teknologipriset (Milleniumpriset).
Anslaget får även användas till att bevilja statsunderstöd i enlighet med Europeiska kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 som avser stöd av mindre betydelse.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Understödet får användas till främjande av företagsverksamhet och entreprenörskap, utveckling och produktion av tjänster som främjar företagens förnyelse och internationalisering, standardiseringsverksamhet, produktion av rådgivningstjänster för offentlig upphandling, skötsel av uppgifter på nationell nivå inom det nordiska miljömärkningssystemet, främjande av finländsk formgivning i och utanför Finland och det internationella teknologipris som beviljas vartannat år (Milleniumpriset).
Beräknad användning av anslaget (euro)
Främjande av entreprenörskap och företagsverksamhet samt internationaliseringstjänster | 2 921 000 |
Det internationella teknologipriset | 1 000 000 |
Rådgivningstjänster för offentlig upphandling | 500 000 |
Standardiseringsverksamhet | 1 330 000 |
Sammanlagt | 5 751 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -920 |
Det internationella teknologipriset | 1 000 |
Rådgivningsenheten för offentlig upphandling (överföring från moment 32.01.01) | 500 |
Sammanlagt | 580 |
Momentets rubrik har ändrats.
2020 budget | 5 751 000 |
2019 II tilläggsb. | 530 000 |
2019 I tilläggsb. | — |
2019 budget | 5 171 000 |
2018 bokslut | 18 651 000 |
41. (32.20.41) Specialunderstöd för Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s forskningsinfrastruktur (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 2 100 000 euro.
Anslaget får användas till kostnaderna för nedläggningen av forskningsreaktorn FiR1 i Otnäs och iståndsättningen av de högaktiva cellerna på Otsvängen 3.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Med anslag under momentet betalas utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts före 2020.
Den beräknade fördelningen av användningen av anslaget (1 000 euro)
Iståndsättning av Otsvängen 3 | 2 000 |
Nedläggning av forskningsreaktorn FiR1 | 100 |
Sammanlagt | 2 100 |
---|
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2020 | 2021 | 2022 | Sammanlagt fr.o.m. 2020 |
|
Förbindelser som ingåtts före 2020 | 2 100 | 500 | 500 | 3 100 |
Utgifter sammanlagt | 2 100 | 500 | 500 | 3 100 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Minskade utbetalningar | -8 300 |
Sammanlagt | -8 300 |
2020 budget | 2 100 000 |
2019 budget | 10 400 000 |
2018 bokslut | 1 500 000 |
49. (32.20.49) Statsunderstöd för Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s verksamhet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 97 303 000 euro.
Anslaget får som finansiering enligt lagen om Teknologiska forskningscentralen VTT Ab (761/2014) användas som ett allmänt understöd till bolaget för annan strategisk verksamhet vid Teknologiska forskningscentralen VTT Ab än sådan som bedrivs på företagsekonomiska grunder.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut och det kan betalas ut i förskott.
Förklaring:Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s uppgift är att i egenskap av oberoende forskningsinstitut främja att forskningen och teknologin tillgodogörs på ett mångsidigt sätt inom näringslivet och samhället. Bolaget bedriver tillämpad forskning och teknologiutveckling samt gör upp prognoser i anslutning till dessa, är verksamt som nationellt metrologiinstitut, upprätthåller och utvecklar det nationella metrologisystemet och mätnormalsystemet och den nationella kalibreringstjänsten samt bedriver strategisk forskning inom metrologi.
Anslaget används till utveckling av branscher som förnyar Finlands näringsstruktur och av internationellt sett betydande innovationsekosystem. Prioriterade områden är klimatet i framtiden, tillräckliga resurser, ett gott liv, övergripande säkerhet och riskhantering samt förnyelse av industrin. Med anslaget stöds även innovationsprojekt inom cirkulär ekonomi.
Inom forskning av särskilt stor strategisk betydelse är det statliga stödet 100 %.
Effekter
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Näringslivets tillväxt och förnyelse | |||
---|---|---|---|
— Finländska innovationer inom vars utveckling och kommersialisering VTT:s roll är betydande (%, 5 år glidande medelvärde) | 28,4 | 28,4 | 28—30 |
— VTT:s medverkan i innovationsekosystem som är viktiga för Finland (st.) | 8 | 8 | 8 |
Finländska företags och forskningssamfunds etablering i internationella värdenätverk | |||
— Projekt som genomfördes med VTT främjade kundernas förankring i internationella nätverk (%) | 51 | 49 | > 49 |
Uppkomsten av affärsverksamhet och företag som grundar sig på forskning | |||
— Kapital till VTT:s spin-offs (mn euro) | 29 | 15 | 15 |
— IPR intäkter (mn euro) | 3,4 | 3,3 | 2,8 |
— Avgiftsbelagd verksamhet (mn euro) | 74,3 | 76,5 | 81,0 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Allmänt understöd till basfinansiering | 77 768 |
Mervärdesskatteutgifter | 16 300 |
Allmänt understöd för samordningen av Europeiska atomenergigemenskapens (Euratom) fusionsforskning | 160 |
Allmänt understöd för medlemsavgifter | 75 |
Sammanlagt | 94 303 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av tillägg av engångsnatur (energilaboratoriet) | -100 |
Ett tidsbundet investerings- och innovationsstöd för cirkulär ekonomi (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 3 000 |
Sammanlagt | 2 900 |
2020 budget | 97 303 000 |
2019 budget | 94 403 000 |
2018 bokslut | 89 303 000 |
(50.) (32.40.50) Statsunderstöd för konsumentorganisationer (fast anslag)
Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av tillägg av engångsnatur (Stödjande av Konsumentförbundets verksamhet) | -50 |
Statsunderstöd för konsumentorganisationer (överföring till moment 32.01.40) | -822 |
Sammanlagt | -872 |
2019 budget | 872 000 |
2018 bokslut | 872 000 |
50. (32.40.50) Statsunderstöd för konsumentorganisationerna (fast anslag)
Under momentet beviljas 1 122 000 euro.
Anslaget får användas för att stödja verksamheten vid Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry är konsumenternas intresseorganisation. I den egenskapen ger förbundet konsumenterna råd samt delar ut och förmedlar konsumentinformation.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av tillägg av engångsnatur (Stödjande av Konsumentförbundets verksamhet) | -50 |
Statsunderstöd för Konsumentverket (regeringsprogr. 2019) | 300 |
Sammanlagt | 250 |
2020 budget | 1 122 000 |
2019 budget | 872 000 |
2018 bokslut | 872 000 |
51. (32.40.51) Statens andel av sjömansserviceverksamheten (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 2 572 000 euro.
Anslaget får användas
1) med stöd av sjömansservicelagen (447/2007) till betalning av statsandelen för tjänster avsedda för främjande av sjömäns välfärd
2) med stöd av lagen om ersättning av statsmedel för sjömäns resekostnader (1068/2013) till betalning av ersättning till arbetsgivare för sjömäns resekostnader.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Sjömansservicebyrån finns i anslutning till arbets- och näringsministeriet. Byråns verksamhet finansieras genom de serviceavgifter för sjömän som tas ut hos arbetstagare som arbetar på finländska fartyg och hos deras arbetsgivare. Vardera avgiften är 1/1000 av den inkomst som fås och betalas på fartyget. Statens andel av finansieringen av sjömansservicebyrån är 50 %.
Sjömansservicebyrån ska ta ut serviceavgifter, främja studie- och vuxenutbildningsverksamhet för sjömän samt inrättandet av sjömansservicecentraler i hemlandet och utomlands, ordna och styra motions- och kulturverksamhet samt annan rekreations- och fritidsverksamhet för sjömän, tillhandahålla biblioteks- och informationstjänster för sjömän, förbättra informationsverksamheten, kontaktverksamheten och kommunikationstjänsterna för sjömän samt utveckla sjömansserviceverksamheten så att sjömännens möjligheter att delta i samhällslivet förbättras.
Staten betalar rederierna 50 % i ersättning för de kostnader som hemresorna för arbetstagare som arbetar på finländska fartyg orsakar. Kostnader som ersätts är de omedelbara resekostnaderna, kostnaderna för arbetstagarens uppehälle under resan och kostnaderna för researrangemangen.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Statens andel av sjömansservicebyråns utgifter | 1 072 000 |
Statens andel av sjömännens resekostnader | 1 500 000 |
Sammanlagt | 2 572 000 |
Momentets rubrik har ändrats.
2020 budget | 2 572 000 |
2019 budget | 2 572 000 |
2018 bokslut | 1 548 652 |
53. (32.40.53) Hemtransport av och ersättning till resenärer (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 400 000 euro.
Anslaget får i enlighet med lagen om leverantörer av kombinerade resetjänster (921/2017) användas till betalning av hemtransport av och ersättning till resenärer i fall där leverantörer av kombinerade resetjänster blir insolventa.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Staten ersätter hemtransporten av resenärer och betalar ersättning om en leverantör av kombinerade resetjänster är insolvent. Staten kan betala kostnaderna för hemtransport om det är nödvändigt på grund av att hemtransporten av resenärer måste ske snabbt. Staten kan även betala resenärers andra fordringar, om den säkerhet som leverantören av kombinerade resetjänster ställt inte räcker till för att betala alla fordringar eller om betalningen av dem med säkerheten räcker oskäligt länge. Staten betalas ersättning för kostnaderna för hemtransport och för ersättningar till resenärerna genom de i enlighet med lagen om en tillsyns- och insolvensskyddsavgift för leverantörer av kombinerade resetjänster (922/2017) ställda säkerheterna, genom de fasta avgifter som baserar sig på dessa säkerheter och genom en avgift av skattenatur som tas ut hos researrangörerna och uppgår till 0,024 % av omsättningen i försäljningen av kombinerade resetjänster. Genom avgifterna förbereder man sig på situationer där staten blir ersättningsskyldig och de ersättningar som staten betalat inte fås tillbaka via säkerheterna. Dessutom tas det ut en fast avgift som grundar sig på säkerhetsbeloppet. Avgifterna intäktsförs under moment 11.19.09 och beräknas uppgå till 750 000 euro 2020.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -600 |
Sammanlagt | -600 |
2020 budget | 400 000 |
2019 budget | 1 000 000 |
2018 bokslut | 1 000 000 |
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 16 236 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer
2) till betalning av utgifter som föranleds av stödjande av särskilda program
3) till betalning av utgifter som föranleds av internationellt samarbete.
Anslaget får också användas till konsumtionsutgifter.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Nordiskt samarbete på området för kärnsäkerhet | 360 000 |
Medlemsavgift till Internationella atomenergiorganet (IAEA) | 1 220 000 |
Avgifter och finansiella bidrag i anslutning till verksamheten vid OECD:s organisationer på energiområdet | 753 000 |
Finlands andel till Internationella atomenergiorganets (IAEA) fond för tekniskt bistånd och samarbete | 434 000 |
Kostnaderna för sekretariatet för Europeiska energistadgan | 44 000 |
Internationella atomenergiorganets (IAEA) IPPAS-granskningar | 130 000 |
Medlemsavgift till Europeiska rymdorganisationen (ESA), andelar av pensionsavgifterna och av kostnaderna för det nya huvudkontoret | 3 219 000 |
Finlands finansiella bidrag till ESA:s vetenskapsprogram | 7 104 000 |
Avgifter till Guyanas rymdcenter | 625 000 |
Medlemsavgift till Internationella arbetsorganisationen (ILO) | 1 700 000 |
Medlemsavgift till den internationella byrån för förnybar energi (Irena) | 110 000 |
Övriga medlemsavgifter till internationella organisationer och finansiella bidrag till OECD | 537 000 |
Sammanlagt | 16 236 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avgifter till ESA (överföring från moment 32.20.40) | 7 729 |
Sammanlagt | 7 729 |
2020 budget | 16 236 000 |
2019 budget | 8 507 000 |
2018 bokslut | 8 507 000 |
95. (32.40.95) Vissa rättegångskostnader och ersättningar (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 50 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av rättegångskostnader föranledda av grupptalan enligt lagen om grupptalan (444/2007)
2) till betalning av de rättegångskostnader som staten åläggs att betala Konkurrens- och konsumentverkets motpart i en rättsprocess som avses i konkurrenslagen (948/2011)
3) till betalning av de rättegångskostnader som staten åläggs att betala Energimyndighetens motpart i en rättsprocess som avses i lagen om tillsyn över el- och naturgasmarknaden (590/2013), elmarknadslagen (588/2013) eller naturgasmarknadslagen (508/2000)
4) till betalning av de rättegångskostnader som staten åläggs att betala Patent- och registerstyrelsens motpart i en sådan rättsprocess om tillsynen över stiftelser som avses i stiftelselagen (487/2015)
5) till betalning av de rättegångskostnader som staten åläggs att betala Säkerhets- och kemikalieverkets motpart i en rättsprocess som avses i lagen om marknadskontrollen av vissa produkter (1137/2016), markanvändnings- och bygglagen (132/1999), lagen om produktgodkännanden för vissa byggprodukter (954/2012), lagen om anordningar inom räddningsväsendet (10/2007), lagen om transport av farliga ämnen (719/1994), lagen om begränsning av användning av farliga ämnen i elektrisk och elektronisk utrustning (387/2013), lagen om krav på ekodesign för och energimärkning av produkter (1005/2008), avfallslagen (646/2011), lagen om ädelmetallarbeten (1029/2000), konsumentsäkerhetslagen (920/2011), lagen om leksakers säkerhet (1154/2011), kemikalielagen (599/2013), lagen om växtskyddsmedel (1563/2011), lagen om kosmetiska produkter (492/2013), miljöskyddslagen (527/2014), lagen om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor (390/2005), gruvlagen (621/2011), lagen om tryckbärande anordningar (1144/2016), hissäkerhetslagen (1134/2016), elsäkerhetslagen (1135/2016), lagen om konstaterande av tillförlitligheten hos tjänster för bedömning av överensstämmelse med kraven (920/2005), containerlagen (762/1998) eller lagen om mätinstrument (707/2011).
Förklaring:Med anslag under momentet betalas de rättegångskostnader som uppkommer för staten vid processer med grupptalan, om konsumentombudsmannen förlorar talan. Dessutom kan det med anslag under momentet betalas rättegångskostnader som föranleds av skötseln av Konkurrens- och konsumentverkets, Energimyndighetens, Patent- och registerstyrelsens och Säkerhets- och kemikalieverkets tillsynsuppgifter och som statens åläggs att betala en motpart, om tillsynsmyndigheten har förlorat målet.
2020 budget | 50 000 |
2019 budget | 50 000 |
2018 bokslut | — |