Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2010

01. Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verotPDF-versio

01. (11.01.01, osa) Ansio- ja pääomatuloverot

Momentille arvioidaan kertyvän 7 089 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Momentille kertyy luonnollisten henkilöiden ansiotuloista valtion tuloveroasteikon mukaan maksettava vero, pääomatuloista maksettava vero sekä rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero. Momentin kertymä koostuu ansio- ja pääomatuloverojen osalta useammalta verovuodelta valtiolle tilitettävistä määristä.

Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioidaan kasvavan noin 2 % vuonna 2010. Veronalaisista tuloista palkkatulojen osuus on yli 60 %, joten palkkojen ja työllisyyden kehityksellä on keskeinen merkitys verotulojen kannalta. Palkkatulojen ennustetaan kasvavan noin 1 % vuonna 2010. Ansiotason arvioidaan nousevan 3 % vuonna 2010. Vaikka pääomatulojen osuus veronalaisista tuloista on alle 10 %, niiden merkitys on huomattava budjettitalouden verokertymän kannalta, koska valtio on pääomatuloveron ainoa veronsaaja.

Pääomatuloveron tuotto vaihtelee progressiivisen tuloveron tuottoa enemmän, ja pääomatulojen ennustaminen on vaikeaa. Pääomatuloista luovutusvoitot ovat merkittävin ja suhdanneherkin erä, jonka ennustamiseen ei ole luotettavaa menetelmää. Talousarvioesitystä annettaessa ei ole vielä selvillä, miten kahden talousarviovuotta edeltävän vuoden pääomatulot ovat kehittyneet, mikä osaltaan vaikeuttaa pääomatuloennusteen tekemistä. Pääomatulojen on arvioitu alentuneen noin 14 prosenttia vuonna 2008 ja niiden arvioidaan alenevan lähes 26 prosenttia vuonna 2009. Vuonna 2010 pääomatulojen arvioidaan pysyvän vuoden 2009 tasolla.

Pääomatuloennusteiden osuvuus on merkittävä yksittäinen tekijä joka vaikuttaa siihen, kuinka hyvin ansio- ja pääomatuloverojen ennakkotilityksissä käytettävät veronsaajien arvioituihin maksuunpanosuhteisiin perustuvat jako-osuudet vastaavat lopullisia maksuunpanosuhteita. Kun verotus valmistuu verovuotta seuraavan vuoden lokakuun loppuun mennessä, arvioitujen jako-osuuksien perusteella verovuoden kuluessa tilitetyt verojen määrät oikaistaan vastaamaan lopullisia maksuunpanosuhteita. Tämä vaikuttaa verovuotta seuraavan vuoden budjettitalouden kassakertymään, joka puolestaan edelleen heijastuu sitä seuraavan vuoden eli vuoden 2010 tuottoarvioon.

Ansio- ja pääomatuloista arvioidaan vuonna 2010 kertyvän verotuloa 7 089 milj. euroa, josta lähdeveron osuudeksi arvioidaan vajaat 300 milj. euroa.

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen vuoden 2010 tuloveroasteikkolaiksi sekä eräiksi muiksi tuloveroperusteita ja verotuksessa sovellettavia korkoja koskeviksi muutoksiksi. Valtion tuloveroasteikkoa kevennetään ja työtulovähennystä kasvatetaan. Lisäksi kasvatetaan kunnallisverotuksen perusvähennystä sekä valtionverotuksen ja kunnallisverotuksen eläketulovähennyksiä. Veroperustemuutosten tavoitteena on keventää kaikkein pienituloisimpien verotusta ja estää ansiotason nousun sekä palkansaajamaksuihin odotettavissa olevien korotusten verotusta kiristävää vaikutusta. Eläketulon verotusta kevennetään hallitusohjelman mukaisesti siten, että eläketulon veroaste ei ensi vuonnakaan ole vastaavan palkkatulon verotusta kireämpää. Veroperustemuutosten arvioidaan alentavan verotuottoa yhteensä noin 1 060 milj. eurolla. Esitetyt muutokset alentavat valtion tuloveron tuottoa yhteensä noin 630 milj. eurolla ja muiden veronsaajien verotuottoja noin 430 milj. eurolla. Perusvähennyksen kasvattamisen osuus muiden veronsaajien kuin valtion verotuottomenetyksistä on 195 milj. euroa, valtion tuloveron tuottoon sillä ei ole vaikutusta.

Joukkoliikenteen käytön edistämiseksi työsuhdematkalippu säädetään verovapaaksi eduksi 200 euroon asti. 600—3 400 euron hintaisen lipun verotusarvo on aina 400 euroa. Muutoksella lisätään verotuen määrää ja kohdennetaan tukea myös seutuliikenteeseen ja pidempää työmatkaa kulkeville. Verotuen laajennuksen arvioidaan alentavan verotuloja noin 4 milj. eurolla, josta valtion osuus on vajaat 2 milj. euroa.

Pienituloisimpien elinkeinonharjoittajien aseman parantamiseksi yksityisten elinkeinonharjoittajien ja maataloudenharjoittajien sekä verotusyhtymien ansio- ja pääomatulojakoa koskevia säännöksiä muutetaan siten, että jaettava yritystulo voidaan verovelvollisen vaatimukseta verottaa kokonaan ansiotulona. Tämän arvioidaan vähentävän valtion verotuottoa noin 25 milj, eurolla ja lisäävän veronsaajien verotuloja noin 12 milj. eurolla.

Kiinteän omaisuuden luovutuksesta saatu voitto säädetään verovapaaksi, jos alue luovutetaan luonnonsuojelualueeksi valtiolle tai valtion liikelaitokselle. Muutoksen arvioidaan alentavan valtion pääomatuloveron tuottoa 1 milj. eurolla.

Talousarvioesitykseen liittyvällä hallituksen esityksellä pitkäaikaissäästämisen verotuksen uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi laajennetaan vapaaehtoisiin yksilöllisiin eläkevakuutuksiin kohdistuva verotuki koskemaan sidotusta pitkäaikaissäästämisestä annettavan lain mukaisia säästösopimuksia. Uudistuksen arvioidaan lisäävän verotuksessa vähennyskelpoisten maksujen määrää, mikä vähentää verotuloja arviolta noin 14 milj. eurolla, josta valtion osuus on vajaat 12 milj. euroa.

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen tuloverolain 48 §:n muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta. Pellon luovuttamisesta ammattimaista maataloutta harjoittaville maatalousyrittäjille syntyvät luovutusvoitot ovat verovapaita vuosina 2009 ja 2010. Esitetyn muutoksen arvioidaan alentavan valtion pääomatuloveron tuottoa noin 10 milj. eurolla.

Momentin nimike on muutettu.


2010 talousarvio 7 089 000 000
2009 II lisätalousarvio -789 000 000
2009 I lisätalousarvio -100 000 000
2009 talousarvio 8 314 000 000
2008 tilinpäätös 9 087 596 253

02. (11.01.01, osa) Yhteisövero

Momentille arvioidaan kertyvän 2 706 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Momentille kertyy valtion osuus yhteisöjen tuloverosta.

Yhteisöiltä arvioidaan kertyvän tuloveroa valtiolle 2 706 milj. euroa. Yhteisöjen tuloveron veropohjan arvioidaan kääntyvän hienoiseen nousuun vuonna 2010.

Kuntien jako-osuutta yhteisöverosta korotettiin väliaikaisesti 10 prosenttiyksiköllä ja seurakuntien 0,8 prosenttiyksiköllä verovuosille 2009—2011. Valtion jako-osuutta alennettiin vastaavasti. Valtion jako-osuuden alentaminen pienentää valtion verotuottoa noin 385 milj. eurolla vuonna 2010.

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen tonnistoverolain muuttamisesta. Varustamoyhtiöillä tulee olemaan vuosina 2009—2011 mahdollisuus hakeutua 10 vuoden pituiseksi kaudeksi tonnistoverotuksen piiriin. Tämä tulee pienentämään varustamoyhtiöiden maksamien yhteisöverojen tuottoja. Yhteisöveron vähentymistä korvaa tonnistoverotuksen perusteella maksettava vero, jonka määrä on kuitenkin suhteellisen pieni. Suurin osa tonnistoverotuksen piiriin mahdollisesti hakeutuvista varustamoista tulee hakeutumaan tonnistoverojärjestelmään sen liittymisjakson loppupuolella. Tästä johtuen yhteisöverojen alentumisen arvioidaan vuonna 2010 olevan noin 10 milj. euroa.

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen yliopistojen verotusta koskevien säännöksien muuttamiseksi yliopistolainsäädännön uudistamiseen liittyen. Liittyen hallituksen esitykseen eduskunnalle yliopistolaiksi yliopistojen asema muuttuu valtion tilivirastoista itsenäiseksi julkisoikeudelliseksi laitokseksi tai yksityisoikeudelliseksi säätiöksi. Muutoksen jälkeen yliopistojen elinkeinotoimintaa verotetaan yhteisöverokannan mukaan, eli yhteisöjen elinkeinotoimintaan sovellettava verokanta nousee 8,9908 prosentista 26 prosenttiin. Muutoksella ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta yhteisöverotulojen tuottoon, koska yliopistojen elinkeinotoiminta on vähäistä.

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Lisäys 224 000 000 euroa talousarvioesityksen 2 482 000 000 euroon nähden aiheutuu yhteisöveroennusteeseen vaikuttavien tietojen täsmentymisestä. Vuoden 2009 maksuunpanoarviota on korotettu yhteensä 225 milj. eurolla 4 000 milj. euroon kertymätietojen ja Verohallinnon viimeisimmän yhteisöjen ennakkoverojen maksuunpanoarvion perusteella. Tämän johdosta myös verovuoden 2010 maksuunpanoarviota on perusteltua korottaa yhteensä 240 milj. eurolla, jolloin arvio ennakoista vuodelle 2010 nousee.

Tarkemmin arvio ennakoiden ja ennakoiden täydennysmaksujen muutoksista ilmenee seuraavasta taulukosta.

Muutokset ennusteeseen valtion yhteisöverotuotosta vuonna 2010 (milj. euroa)
Vuosi Ennakon
täydennysmaksu
Ennakko
ko. vuodelta
Ennakko
seuraavalta
vuodelta
Yhteensä
         
Verovuosi 2009 30     30
Verovuosi 2010 10 200   210
Verovuosi 2011     100 100
Yhteensä 40 200 100 340
         
Valtion yhteisöverotuotto       224
         
Valtion jako-osuus, %       65,46

Lisäyksestä 4,4 milj. euroa aiheutuu siitä, että hallituksen esityksessä yliopistojen verotusta koskevien säännöksien muuttamiseksi Helsingin yliopiston harjoittaman apteekkitoiminnan tuloverovapaus poistuu. Vuositasolla muutos lisää yhteisöveron tuottoa yhteensä arviolta 5,5 milj. euroa. Hallituksen esityksessä kuntien ja valtion yhteisöveron jako-osuutta muutetaan siten, että apteekkitoiminnan verotusjärjestelystä johtuva verotuoton lisäys kunnille siirretään valtiolle, koska valtio kompensoi tuloverovapauden poiston vaikutuksen Helsingin yliopistolle. Valtion jako-osuutta korotetaan 0,04 prosenttiyksikköä ja kuntien jako-osuutta alennetaan vastaavasti.


2010 talousarvio 2 706 000 000
2009 II lisätalousarvio -1 442 000 000
2009 I lisätalousarvio -1 520 000 000
2009 talousarvio 5 018 000 000
2008 tilinpäätös 4 910 391 495

03. (11.01.02) Korkotulojen lähdevero

Momentille arvioidaan kertyvän 325 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vero perustuu korkotulojen lähdeverosta annettuun lakiin (1550/1992). Veron määrä on 28 % talletukselle tai joukkovelkakirjalainalle maksetusta korosta.

Talletuskorot ovat nousseet ja talletuskanta kasvanut voimakkaasti vuodesta 2007 lähtien, kunnes vuoden 2008 lopussa talletuskorot kääntyivät laskuun ja talletuskannan kasvu tasaantui vuoden 2009 alussa.

Lähdeverollisten talletusten kannan arvioidaan kasvavan 6 % vuonna 2009 ja 4 % vuonna 2010. Talletusten keskikoron arvioidaan laskevan reippaasti vuonna 2009 ja edelleen hieman vuonna 2010.


2010 talousarvio 325 000 000
2009 II lisätalousarvio -80 000 000
2009 talousarvio 600 000 000
2008 tilinpäätös 431 932 172

04. (11.01.03) Perintö- ja lahjavero

Momentille arvioidaan kertyvän 400 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vero perustuu perintö- ja lahjaverolakiin (378/1940) ja siinä olevaan perintöveroasteikkoon.

Tilinpäätöksen mukainen vuoden 2008 poikkeuksellisen suuri kertymä, 192 milj. euroa vuoden 2007 kertymää enemmän, johtuu pääosin verotuksen toimittamisen jaksottamisesta verohallinnossa.

Perintö- ja lahjaveroa kevennettiin vuonna 2009 siten, että 1. veroluokassa veroprosentteja alennettiin 3 prosenttiyksiköllä. Veron kertymään liittyvästä viiveestä johtuen kevennys vähentää vuoden 2010 tuottoa 45 milj. eurolla.


2010 talousarvio 400 000 000
2009 II lisätalousarvio 55 000 000
2009 talousarvio 365 000 000
2008 tilinpäätös 651 415 665