Talousarvioesitys 2009
27. PUOLUSTUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:
Toimintaympäristön kuvaus
Kansallisen suvereniteetin puolustamisen lisäksi asevoimien suorituskykyä suunnataan laaja-alaisten turvallisuusuhkien sekä kansainvälisen kriisinhallinnan edellyttämien tehtävien toteuttamiseen. Suomen turvallisuuteen vaikuttavat yhä enemmän paitsi sotilaallinen myös taloudellinen ja poliittinen kehitys Euroopassa ja lähialueillamme sekä maailmanlaajuisesti. Tästä johtuen kansallinen turvallisuus perustuu enenevässä määrin perinteisen kansallisen puolustuskyvyn lisäksi yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamiskykyyn kaikissa olosuhteissa ja tilanteissa sekä kykyyn reagoida ja ehkäistä kansainvälisten kriisien ja turvallisuusuhkien syntymistä kansainvälisen kriisinhallinnan ja yhteistoiminnan avulla.
Toimintaympäristömme säilynee vakaana. Vaikka lähitulevaisuudessa maatamme vastaan ei kohdistune välitöntä sotilaallista uhkaa, Venäjä ylläpitää lähiympäristössämme edelleen merkittävää sotilaallista potentiaalia, joka on laadullisesti kehittynyt viime vuosina. Tämä edellyttää Suomen sotilaallisen puolustuskyvyn ylläpitämistä ja pitkäjänteistä kehittämistä.
Puolustusministeriön hallinnonalan suorituskykyjen kehittämisen haasteena tulee säilymään tulevina vuosina toiminnan ylläpitoon tarvittavien resurssien riittävyys sekä teknologian hankinnan, käytön ja ylläpidon kallistuminen. Toiminnan ja talouden tasapainottamiseen tähtääviä hallinnonalan sisäisiä toimia joudutaan tästä johtuen jatkamaan kustannuspaineiden hallitsemiseksi sekä toiminnan vaikuttavuuden, taloudellisuuden, tuottavuuden ja laadun ylläpitämiseksi.
Talousarvioesityksen lähtökohdat
Suomen puolustuksen päämääränä on kaikissa tilanteissa taata maan itsenäisyys sekä turvata kansalaisten elinmahdollisuudet ja valtiojohdon toimintavapaus. Suomen puolustuskyky mitoitetaan siten, että koko maata puolustetaan. Tätä varten ylläpidetään yleistä asevelvollisuutta ja puolustus rakentuu alueellisen puolustusjärjestelmän pohjalle. Kehittämällä sotilaallista yhteensopivuutta jatketaan valmiuksien luomista kansainväliseen sotilaalliseen yhteistyöhön erilaisissa kriisitilanteissa. Puolustuksen kehittämisen lähtökohtana on kansallinen puolustus, joka mahdollistaa liittoutumisen.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
2008 tavoite Vaikuttavuus asteikolla 1—5 |
2009 tavoite Vaikuttavuus asteikolla 1—5 |
|
Suomen etujen mukaisen puolustuspolitiikan toteuttaminen | 4,0 | 4,0 |
Kansallisen puolustuksen ylläpito ja kehittäminen | 3,4 | 3,4 |
Yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisen yhteensovittaminen ja puolustusministeriön hallinnonalan osallistuminen yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen ja kohteiden turvaamiseen | 3,5 | 3,5 |
Osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan | 3,2 | 3,2 |
Yhteiskunnallista vaikuttavuutta arvioidaan asteikolla 1—5 ottamalla huomioon eri painokertoimin puolustusministeriön ja sen alaisten virastojen toiminnan vaikuttavuus edellä mainittujen yhteiskunnallisten tavoitteiden toteutumisessa. Arviointiasteikossa 1=huono, 2=välttävä, 3=tyydyttävä, 4=hyvä ja 5=erinomainen.
Vaikuttavuustavoitteisiin liittyvät menot (milj. euroa)1) | ||||
2006 toteutunut |
2007 toteutunut |
2008 ennakoitu |
2009 arvio |
|
Puolustuspolitiikka | 10 | 11 | 11 | 12 |
Kansallinen puolustus | 1 894 | 1 920 | 2 083 | 2 208 |
Yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaaminen | 2 | 1 | 8 | 199 |
Osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan | 64 | 88 | 73 | 80 |
Yhteensä | 1 970 | 2 020 | 2 175 | 2 498 |
---|
1) Vuosien 2006—2007 osalta kassaperusteinen toteutuma. Ei sisällä arvonlisäveromenoja eikä UM:n pääluokkaan budjetoituja kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenoja.
Puolustusministeriön hallinnonalalla sitoudutaan hallitusohjelman mukaisesti edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa kaikessa päätöksenteossa huomioiden hallinnonalan erityispiirteet kansallisen ja kansainvälisen puolustuspolitiikan, sotilaallisen maanpuolustamisen ja turvallisuuden toimijana. Tasa-arvon edistämiseksi ja syrjinnän ehkäisemiseksi on puolustusvoimissa laadittu valtakunnallinen tasa-arvosuunnitelma, joka on kytketty osaksi vuosittaista suunnitteluprosessia, työhyvinvointi- ja työsuojelutoimintaa sekä varusmiestoimikuntien toimintaa. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta kunnioittavan toimintakulttuurin periaatteet huomioidaan suunnittelussa, toiminnassa ja johtamisessa.
Tuottavuusohjelman vaikutukset
Puolustusministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2009 on 619 henkilötyövuotta.
Hallinnonalan valtuudet momenteittain (milj. euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 varsinainen talousarvio |
2009 varsinainen talousarvio |
||
27.10.01 | Puolustusvoimien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | ||
— tilausvaltuus | 164 | 725 | |
27.10.18 | Puolustusmateriaalihankinnat (siirtomääräraha 3 v) | ||
— tilausvaltuus | 1 462 | 2 271 | |
27.10.19 | Hawk Mk 66 -koneiden hankinta (siirtomääräraha 3 v) | ||
— tilausvaltuus | 31 | - |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2007—2009
v. 2007 tilinpäätös 1000 € |
v. 2008 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2009 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2008—2009 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Puolustuspolitiikka ja hallinto | 247 012 | 264 186 | 491 311 | 227 125 | 86 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Puolustusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 13 627 | 20 201 | 15 076 | - 5 125 | - 25 |
02. | Puolustushallinnon palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | 100 | 100 | — | — |
23. | Julkisen hallinnon verkkoturvallisuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 197 000 | 197 000 | 0 |
29. | Puolustusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 233 385 | 243 885 | 279 135 | 35 250 | 14 |
10. | Sotilaallinen maanpuolustus | 1 897 402 | 2 106 471 | 2 231 526 | 125 055 | 6 |
01. | Puolustusvoimien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 368 802 | 1 449 858 | 1 532 492 | 82 634 | 6 |
18. | Puolustusmateriaalihankinnat (siirtomääräraha 3 v) | 515 290 | 623 763 | 696 793 | 73 030 | 12 |
(19.) | Hornet 413 -koneen korjaus (siirtomääräraha 3 v) | 1 500 | — | — | — | — |
19. | Hawk Mk 66 -koneiden hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 10 000 | 31 000 | — | - 31 000 | - 100 |
50. | Maanpuolustusjärjestöjen toiminnan tukeminen (kiinteä määräraha) | 1 810 | 1 850 | 2 241 | 391 | 21 |
30. | Sotilaallinen kriisinhallinta | 58 893 | 48 238 | 54 684 | 6 446 | 13 |
(01.) | Puolustusvoimien Kansainvälisen Keskuksen kotimaan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 494 | — | — | — | — |
20. | Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenot (siirtomääräraha 2 v) | 55 390 | 48 228 | 54 674 | 6 446 | 13 |
95. | Kurssivaihtelut (arviomääräraha) | 9 | 10 | 10 | — | — |
Yhteensä | 2 203 307 | 2 418 895 | 2 777 521 | 358 626 | 15 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 16 850 | 16 470 | 15 780 |