Talousarvioesitys 2009
31. LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Liikenne- ja viestintäministeriö edistää yhteiskunnan toimivuutta ja väestön hyvinvointia huolehtimalla siitä, että kansalaisten ja elinkeinoelämän käytössä on laadukkaat, turvalliset ja edulliset liikenne- ja viestintäyhteydet sekä alan yrityksillä kilpailukykyiset toimintamahdollisuudet. Hallinnonalan politiikkalohkoja ovat viestintäpolitiikka ja liikennepolitiikka sekä näitä tukevat liiketoiminta, tutkimus ja hallinto.
Viestinnän toimintaympäristö
Suomi on siirtymässä yhteiskuntakehityksessä niin kutsuttuun ubiikkiaikaan. Ubiikkiyhteiskuntaa voidaan kutsua myös uudeksi arjen tietoyhteiskunnaksi, sillä siinä toimintatavat perustuvat aina ja kaikkialla käytettävissä oleviin tieto- ja viestintäpalveluihin. Nopea teknologinen kehitys tuo väistämättä tullessaan isoja muutoksia viestintämarkkinoille ja viestintäpolitiikkaan. Eri tekniikoiden konvergenssi, uudet langattomat verkkotekniikat, uusi ip-pohjainen verkkoarkkitehtuuri ja itseohjautuvat päätelaitteet ovat osa käynnissä olevaa toimintaympäristön muutosta, joka tulee huomioida viestintäpolitiikan valmistelussa. Erityisen haasteellista on koko viestintäelinkeinon kilpailukyvyn parantaminen sekä uuteen eurooppalaiseen lainsäädäntökehykseen ja globalisaatioon sopeutuminen.
Viestintäpolitiikka
Tietoyhteiskunnan kehittäminen edellyttää aktiivista viestintäpolitiikkaa. Lähivuosien liikenne- ja viestintäpolitiikasta haetaan välineitä toimivaan ja turvalliseen yhteiskuntaan ja tehoa yritysten toimintaan. Teknisen kehityksen myötä viestintäpolitiikan merkitys korostuu.
Liikenne- ja viestintäministeriö koordinoi tietoyhteiskuntapolitiikkaa. Tietoyhteiskuntapolitiikassa keskitytään edellisen hallituksen aikana valmistellun tietoyhteiskuntastrategian käytännön toteutukseen. Toteutusta johtamaan on asetettu ministerijohtoinen neuvottelukunta, jonka tavoitteena on luoda Suomesta kansainvälisesti vetovoimainen, ihmisläheinen ja kilpailukykyinen osaamis- ja palveluyhteiskunta. Toteutettaviksi valittavilla toimenpiteillä helpotetaan arjen palveluiden saatavuutta, lisätään kilpailukykyä ja tuottavuutta, edistetään alueellista ja sosiaalista tasa-arvoa sekä turvataan julkisten palveluiden saatavuus ja laatu.
Valtioneuvosto asettaa talousarvioesitykseen liittyen viestinnän toimialalle seuraavat yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet:
- Viestinnän infrastruktuuria rakennetaan ensisijaisesti kaupallisin ehdoin kilpailevilla verkkoteknologioilla.
- Monipuolisia, korkealaatuisia ja kohtuuhintaisia viestintäpalveluita on saatavilla koko maassa.
- Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään tehokkaasti hyväksi tuottavuuden ja kilpailukyvyn parantamiseksi.
Viestintäpolitiikkaa tukevia määrärahoja ovat Viestintäviraston määrärahat, sanomalehdistön tuki sekä Yleisradio Oy:n ulkomaille suunnattujen televisio- ja radiolähetysten kustannusten korvaamiseen osoitettava tuki. Näihin ehdotetaan yhteensä 9,3 milj. euroa.
Liikenteen toimintaympäristö
Lähivuosina liikenteen toimintaympäristöön vaikuttaa merkittävällä tavalla toimet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Väylänpitoon ja liikenteen palveluihin vaikuttavia tekijöitä tulevat olemaan myös aluerakenteen muutos ja väestön ikääntyminen. Väylänpidon ja liikenteen tarpeisiin tuovat oman haasteensa kaksijakoinen aluekehitys, toisaalta kasvavat väestökeskukset ja toisaalta harvaanasutut alueet. Tavaraliikenteessä rautatieliikenteen osuus on noin neljännes, tieliikenteen noin 65 % ja vesiliikenteen noin 10 % koko maan kuljetussuoritteesta. Tavaraliikenteen lähivuosien vuosikasvuksi ennustetaan noin 1—2 % kaikilla liikennemuodoilla. Henkilöliikenteen lähivuosien vuosikasvuksi ennustetaan noin 2 %.
Liikennepolitiikka
Liikennepolitiikan linjaukset on esitetty huhtikuussa 2008 eduskunnalle annetussa liikennepoliittisessa selonteossa. Selonteossa linjataan rahoituksen periaatteet ja pitkäjänteisyys, otetaan kantaa alueiden ja elinkeinojen menestymisen tukemiseen, väestön sujuvaan liikkumiseen, ilmastonmuutoksen torjuntaan ja joukkoliikenteen edistämiseen sekä liikenneturvallisuuden parantamiseen. Tulevien vuosien liikennepolitiikan toteuttaminen perustuu selontekoon. Vuoden 2009 talousarvioesityksessä viedään eteenpäin hallituksen kehityspäätöksen mukaisesti metsäteollisuuden toimintaedellytysten parantamista puukuljetuksia turvaamalla.
Liikenteellä on merkittävä osavastuu ilmastonmuutoksesta. Liikenteen ympäristövaikutuksia hallitaan logistiikkaa tehostamalla, edistämällä joukkoliikennettä ja ympäristöystävällisiä kuljetusmuotoja sekä yksityisautoilun hiilidioksidipäästöjä vähentämällä. Liikennepoliittisen selonteon mukaan investointiohjelma on raidepainotteinen. Suurten kaupunkien joukkoliikennetuki otetaan käyttöön.
Liikenteen toimialalla ylläpidetään ja kehitetään liikenneyhteyksiä kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin turvaamiseksi ja parantamiseksi. Toimialalla tulee samalla mahdollistaa turvallinen sekä ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä liikkuminen ja kuljettaminen. Ministeriön hallinnonalan harjoittamaa liikennepolitiikkaa toteutetaan liikenneväylien sekä liikenteen palvelujen palvelutasoa ylläpitämällä ja kehittämällä sekä vaikuttamalla muiden viranomaisten ja sidosryhmien toimiin, joilla on merkitystä liikennepolitiikalle. Eri liikennemuotojen tulee yhdessä muodostaa tehokas ja toimiva liikennejärjestelmä.
Liikennehallintoa kehitetään. Väylävirastojen yhdistämistä väylävirastoksi ja liikennealan turvallisuusvirastojen ja väylävirastojen turvallisuustoimintojen yhdistämistä turvallisuusvirastoksi koskevat selvitykset laaditaan 2009 kevääseen mennessä. Tavoitteena on tehdä ehdotus virastojen uudelleen organisoinnista siten, että väylä- ja turvallisuusvirasto voivat aloittaa toimintansa vuoden 2010 alusta. Merenkulkulaitoksen sisäinen tuotanto järjestetään uudelleen vuoteen 2010 mennessä.
Rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamismahdollisuuksia selvittämään on asetettu työryhmä, jonka tehtävänä on selvittää ja tehdä ehdotus siitä, miten rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamismahdollisuudet erityisesti pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella järjestetään.
Yhteysalus- ja maantielauttaliikennepalvelujen kilpailun avaamista ja hankinnan kehittämistä selvittämään on asetettu työryhmä, jonka tehtävänä on 2008 syksyyn mennessä määritellä saariston matkojen ja kuljetusten kohtuullinen, tavoitteellinen peruspalvelutaso ottaen huomioon asukkaiden liikkumistarpeet ja elinkeinotoiminnan kuljetustarpeet sekä laatia saariston yhteysalus- ja maantielauttaliikennepalvelujen hankintastrategia.
Valtioneuvosto asettaa talousarvioesitykseen liittyen liikenteen toimialalle seuraavat yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet:
- Liikennejärjestelmä edistää hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä varmistamalla toimivat matka- ja kuljetusketjut koko maassa.
- Suomi on liikenneturvallisuudeltaan Euroopan viiden parhaan maan joukossa.
- Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä vähennetään. Liikenteen terveyteen ja luontoon aiheuttamia haittoja minimoidaan.
- Liikenteen toimialan tuottavuus ja tehokkuus paranee.
Liikennepolitiikkaa toteuttavat väylälaitokset, Ajoneuvohallintokeskus sekä Ilmailuhallinto ja Rautatievirasto. Muita liikennepolitiikkaan käytettäviä määrärahoja ovat joukkoliikenteen palvelujen ostot sekä tuet, merenkulkuelinkeinon tukeminen, ilmaliikenteen korvaukset ja tuet sekä tienpidon valtionavut. Liikennepolitiikkalohkolle ehdotetaan määrärahoja yhteensä 1 760,8 milj. euroa.
Lisäksi valtioneuvosto asettaa talousarvioesitykseen liittyen liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle seuraavat (poikkihallinnolliset) yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet:
- Hallinnonalan tutkimus- ja kehittämistoiminta tukee hallitusohjelmassa esitettyjen viestintää ja liikennettä koskevien toimenpiteiden toteuttamista.
- Hallinnonala tukee toiminnallaan ilmastonmuutoksen hillintää sekä sopeutumista ilmastonmuutokseen.
- Hallinnonalan toiminnan tuottavuutta parannetaan.
Tutkimus
Hallinnonalan tutkimustoimintaa harjoittaa Ilmatieteen laitos. Merentutkimuslaitoksen uudelleen organisointiin liittyen osa Merentutkimuslaitoksen tehtävistä siirtyy Ilmatieteen laitokseen ja osa Suomen ympäristökeskukseen vuoden 2009 alusta.
Liiketoiminta
Liikenne- ja viestintäministeriö toteuttaa liikelaitosten ohjausta corporate governance -ohjeistuksen sekä ministeriössä hyväksyttyjen omistajaohjausperiaatteiden mukaisesti.
Tuottavuusohjelman vaikutukset
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2009 on 66 henkilötyövuotta.
Yhteenvetotarkastelu sukupuolivaikutuksiltaan merkittävästä toiminnasta
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan henkilöstösuunnittelun tavoitteena on oikein mitoitettu ja osaava henkilöstö, joka työskentelee hyvässä työyhteisössä, jonka työilmapiiriä seurataan ja kehitetään myös tasa-arvonäkökulma huomioon ottaen.
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan virastojen ja laitosten tuottamilla suoritteilla ja julkishyödykkeillä sekä hallinnonalan maksamilla tuilla ja avustuksilla ei ole suoria sukupuolivaikutuksia. Hallinnonalan toiminnalla on sen sijaan välillisiä sukupuolivaikutuksia. Suoritteiden ja julkishyödykkeiden käytössä naisten ja miesten kesken voidaan havaita eroja, vaikka ne ovat tasapuolisesti molempien sukupuolten saatavilla.
Määrärahat ja tuloarviot
Hallinnonalalle ehdotetaan määrärahoja 2 159,5 milj. euroa. Politiikkalohkoille ehdotetaan määrärahoja seuraavasti: hallinto ja toimialan yhteiset menot 348,8 milj. euroa, liikenneverkko 1 532,8 milj. euroa, liikenteen turvallisuus ja valvonta 24,0 milj. euroa, liikenteen tukeminen ja ostopalvelut 203,9 milj. euroa, viestintäpalvelut ja -verkot sekä viestinnän tukeminen 9,3 milj. euroa sekä tutkimus 40,6 milj. euroa. Liiketoiminta -politiikkalohkolle ei ehdoteta määrärahaa.
Hallinnonalan maksutuloista ja veronluonteisista maksuista suurimpia ovat meriväylien pidon kustannuksia kattava väylämaksu 75,4 milj. euroa sekä radanpitoon käytettävä ratamaksu (43,4 milj. euroa) ja ratavero (20,6 milj. euroa). Ilmailuhallinto saa veronluoteisina maksutuloina 6,7 milj. euroa ja Viestintävirasto 4,7 milj. euroa. Lisäksi Viestintävirasto saa muina maksutuloina 27,2 milj. euroa. Ajoneuvohallintokeskuksen maksutulot ovat yhteensä 72,4 milj. euroa. Hallinnonalan sekalaisten tulojen arvioidaan olevan noin 7,5 milj. euroa.
Trans European Transport Network eli TEN-hankkeisiin arvioidaan saatavan EU:n varoja noin 16,2 milj. euroa. Aluekehitysrahaston tavoiteohjelmiin arvioidaan saatavan EU- ja kansallisia varoja noin 9,6 milj. euroa.
Hallinnonalan valtuudet momenteittain (milj. euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 varsinainen talousarvio |
2009 varsinainen talousarvio |
||
31.10.78 | Eräät väylähankkeet (arviomääräraha) | ||
— maa- ja vesirakennusvaltuus | 24,0 | 549,0 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2007—2009
v. 2007 tilinpäätös 1000 € |
v. 2008 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2009 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2008—2009 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto ja toimialan yhteiset menot | 318 405 | 323 243 | 348 763 | 25 520 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Liikenne- ja viestintäministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 18 799 | 19 115 | 20 047 | 932 | 5 |
21. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 34 | 34 | 0 |
29. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 287 085 | 302 313 | 327 740 | 25 427 | 8 |
40. | Eräät valtionavut (kiinteä määräraha) | 942 | 942 | 942 | — | — |
(62.) | EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus liikenne- ja viestintäministeriön osalta (arviomääräraha) | 11 578 | 873 | — | - 873 | - 100 |
10. | Liikenneverkko | 1 336 726 | 1 521 530 | 1 532 846 | 11 316 | 1 |
01. | Tiehallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 77 311 | 82 445 | 83 110 | 665 | 1 |
02. | Ratahallintokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 27 566 | 28 048 | 29 557 | 1 509 | 5 |
03. | Merenkulkulaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 33 241 | 33 952 | 35 768 | 1 816 | 5 |
21. | Perustienpito (siirtomääräraha 2 v) | 524 427 | 524 536 | 530 822 | 6 286 | 1 |
22. | Perusradanpito (siirtomääräraha 2 v) | 305 002 | 327 820 | 316 820 | - 11 000 | - 3 |
23. | Vesiväylänpito (siirtomääräraha 2 v) | 61 074 | 61 409 | 62 002 | 593 | 1 |
34. | Valtionavustus länsimetron suunnitteluun (siirtomääräraha 2 v) | 1 500 | 6 750 | 6 750 | — | — |
41. | Valtionavustus eräiden lentopaikkojen rakentamiseen ja ylläpitoon (siirtomääräraha 3 v) | 1 500 | 3 000 | 2 947 | - 53 | - 2 |
50. | Valtionapu yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen (siirtomääräraha 3 v) | 14 200 | 18 000 | 23 000 | 5 000 | 28 |
76. | Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha) | 34 622 | 28 570 | 29 870 | 1 300 | 5 |
77. | Väyläverkon kehittäminen ja radioverkon rakentaminen (siirtomääräraha 3 v) | 17 568 | — | — | — | — |
78. | Eräät väylähankkeet (arviomääräraha) | 217 515 | 381 700 | 354 700 | - 27 000 | - 7 |
79. | Jälkirahoitus-, kokonaisrahoitus- ja elinkaarirahoitushankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 21 200 | 25 300 | 57 500 | 32 200 | 127 |
20. | Liikenteen turvallisuus ja valvonta | 23 537 | 24 554 | 24 019 | - 535 | - 2 |
01. | Ajoneuvohallintokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 11 856 | 12 756 | 12 113 | - 643 | - 5 |
02. | Rautatieviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 081 | 4 198 | 4 306 | 108 | 3 |
03. | Ilmailuhallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 7 600 | 7 600 | 7 600 | — | — |
(24.) | Tiehallinto | — | — | — | — | — |
(25.) | Tienpidon valtionavut | — | — | — | — | — |
(30.) | Merenkulkulaitos | — | — | — | — | — |
30. | Liikenteen tukeminen ja ostopalvelut | 157 097 | 194 186 | 203 906 | 9 720 | 5 |
42. | Valtionavustus koulutuksesta (kiinteä määräraha) | 841 | 841 | 841 | — | — |
43. | Meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantaminen (arviomääräraha) | — | 55 750 | 95 223 | 39 473 | 71 |
(44.) | Ulkomaanliikenteen kauppa-alusluetteloon merkittyjen lastialusten ja kolmansien maiden välillä liikennöivien matkustaja-alusten kilpailuedellytysten turvaaminen (arviomääräraha) | 34 447 | 19 100 | — | - 19 100 | - 100 |
(45.) | Ulkomaanliikenteen matkustaja-alusten ja -autolauttojen kilpailuedellytysten turvaaminen (arviomääräraha) | 26 214 | 15 700 | — | - 15 700 | - 100 |
50. | Lästimaksuista suoritettavat avustukset (arviomääräraha) | 749 | 953 | 800 | - 153 | - 16 |
51. | Luotsauksen hintatuki (siirtomääräraha 2 v) | 4 200 | 4 200 | 4 200 | — | — |
63. | Joukkoliikenteen palvelujen osto ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 53 059 | 58 175 | 63 175 | 5 000 | 9 |
64. | Saariston yhteysalusliikennepalvelujen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 7 767 | 8 067 | 8 267 | 200 | 2 |
65. | Junien kaukoliikenteen osto (arviomääräraha) | 29 820 | 31 400 | 31 400 | — | — |
(32.) | Merenkulun ja muun vesiliikenteen edistäminen | — | — | — | — | — |
(33.) | Varustamoliikelaitos | — | — | — | — | — |
(34.) | Luotsausliikelaitos | — | — | — | — | — |
(40.) | Ratahallintokeskus | — | — | — | — | — |
40. | Viestintäpalvelut ja -verkot sekä viestinnän tukeminen | 20 150 | 26 590 | 9 345 | - 17 245 | - 65 |
01. | Viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 219 | 6 090 | 6 845 | 755 | 12 |
42. | Sanomalehdistön tuki (kiinteä määräraha) | 14 264 | 18 500 | 500 | - 18 000 | - 97 |
44. | Valtionavustus suomalaisten televisio- ja radio-ohjelmien lähettämiseen ulkomaille (kiinteä määräraha) | 667 | 2 000 | 2 000 | — | — |
(41.) | Rautatievirasto | — | — | — | — | — |
(50.) | Ilmailulaitos | — | — | — | — | — |
50. | Tutkimus | 39 338 | 40 217 | 40 646 | 429 | 1 |
01. | Ilmatieteen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 30 453 | 31 422 | 40 646 | 9 224 | 29 |
(02.) | Merentutkimuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 8 885 | 8 795 | — | - 8 795 | - 100 |
(51.) | Ilmailuhallinto | — | — | — | — | — |
(52.) | Ilmaliikenteen korvaukset ja valtionavut | — | — | — | — | — |
(60.) | Joukkoliikenteen palvelujen ostot, korvaukset ja tuet | — | — | — | — | — |
60. | Liiketoiminta | — | — | — | — | — |
87. | Varustamoliikelaitos | — | — | — | — | — |
88. | Luotsausliikelaitos | — | — | — | — | — |
89. | Ilmailulaitos | — | — | — | — | — |
(70.) | Viestintävirasto | — | — | — | — | — |
(72.) | Viestinnän korvaukset ja avustukset | — | — | — | — | — |
(80.) | Ilmatieteen laitos | — | — | — | — | — |
(81.) | Merentutkimuslaitos | — | — | — | — | — |
(99.) | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan muut menot | — | — | — | — | — |
Yhteensä | 1 895 253 | 2 130 320 | 2 159 525 | 29 205 | 1 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 3 296 | 3 229 | 3 163 |