Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2009

Valtion toimenpiteet

Valtion toimenpiteiden vaikutus perustuu lainsäädännön ja muiden normien muutoksiin ja harkinnanvaraisten määrärahojen osalta budjettipäätöksiin.

Valtion toimenpiteet lisäävät nettomääräisesti kuntien menoja 33 milj. euroa ja tulojen 57 milj. euroa v. 2009. Talousarvioesitykseen sisältyvien valtion toimenpiteiden arvioidaan menojen, tulojen ja veroperustemuutosten kokonaisvaikutuksena parantavan kuntien rahoitusasemaa vuoteen 2008 verrattuna nettomääräisesti 24 milj. euroa.

Valtion vuoteen 2009 kohdistamien uusien toimenpiteiden lisäksi kuntatalouden tasapainoon ja peruspalvelujen rahoitustarpeeseen vaikuttavat kunnille aikaisemmin säädettyjen tehtävien ja velvoitteiden määrän ja palvelujen kysynnän sekä verotulojen, palkkauskustannusten ja kustannustason kehitys.

Vuonna 2009 arvioidaan edellä lueteltujen perusteiden vaikuttavan kuntien ja kuntayhtymien talouteen vuoteen 2008 verrattuna seuraavasti:

Taulukko 25. Valtion toimenpiteiden vaikutukset kuntien ja kuntayhtymien talouteen valtion talousarviossa, milj. euroa, muutokset vuodesta 2008 vuoteen 2009

  menot tulot
     
1. Toiminnan muutokset ja budjettipäätökset    
VM, harkinnanvarainen rahoitusavustus   -5
VM, kuntien yhdistymisavustukset ja investointituki   +98
OPM, perusopetuksen laadun kehittäminen +22 +22
OPM, ammatillisen peruskoulutuksen laajentaminen +31 +13
OPM, vuoden 2006 valtionosuusuudistukseen liittyvä lisäys (teatterit, orkesterit, museot)   +10
OPM, oppisopimuskoulutus -2 -2
OPM, työpajatoiminta   +1
OPM, ammatillisen koulutuksen näytöt +1 +1
OPM, perustamishankkeet   -2
OPM, ammatillinen lisäkoulutus +3 +3
OPM, ammattikorkeakoulujen hankerahoitus +3 +3
TEM, työllistämistuki kunnille -7 -7
STM, laskennallinen valtionosuus:    
— vanhusten ja vammaisten palvelut +66 +21
— hallitusohjelman sisäisiin siirtoihin liittyvä valtionosuuksien vähennys (vuositasolla -60)   -35
— kotihoidon tuki ja yksityisen hoidon tuki +20 +7
— kuntien verotulomenetysten kompensaatio   +374
STM, pitkäaikaisasunnottomien tukipalvelut +1 +1
STM, EVO-tutkimus   -9
STM, EVO-koulutus   +5
STM, mammografiaseulonnat +2 +1
Yhteensä +140 +500
     
2. Hallitusohjelman mukaiset tehtävien siirrot valtiolle    
VM/OM, holhoustoimen edunvalvonnan siirto -14 -14
VM/TEM, kuluttajaneuvonnan siirto -5 -5
STM, elatustuen siirto -72 -72
VM/STM, elatustuen hallintomenojen siirto -5 -5
STM, ulkomaalaisten sairaanhoitokustannusten siirto -7 -7
STM, lasten ja nuorten oikeuspsykiatristen tutkimusten siirto -4 -4
Yhteensä -107 -107
     
3. Verotuksen ja maksujen muutokset    
Asiakasmaksujen muuttaminen 1.8.2008 alkaen (vuositasolla +65)   +38
Ansio- ja eläketulojen verotuksen keventämiseen, työtulovähennyksen käyttöönottoon sekä kotitalousvähennyksen ja matkakuluvähennyksen muutoksiin liittyvä verotulojen menetys   -374
Yhteensä   -336
     
Valtion toimenpiteiden vaikutukset yhteensä +33 +57
Netto   +24

Vuonna 2009 kuntien yhdistymisavustuksiin osoitetaan 142 milj. euroa, jossa on lisäystä 98 milj. euroa. Kuntien harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen määräksi ehdotetaan 15 milj. euroa, mikä on 5 milj. euroa vuotta 2008 vähemmän.

Holhoustoimen edunvalvonnan siirto kunnilta valtiolle vähentää valtionosuuksia ja kuntien menoja 13,6 milj. euroa, kuluttajaneuvonnan siirto 5 milj. euroa ja elatustuen hallintomenojen siirto 5 milj. euroa.

Opetus- ja kulttuuritoimen käyttökustannusten valtionosuuksiin ja -avustuksiin ehdotetaan 3 791 milj. euroa, jossa on lisäystä 161 milj. euroa vuoden 2008 varsinaiseen talousarvioon verrattuna.

Maahanmuuttajien perusopetuksen valmistavaa opetusta laajennetaan. Valtionosuuksia lisätään 9,5 milj. euroa. Laajennus ei vaikuta kuntien rahoitusosuuteen.

Perusopetuksen opetusryhmien pienentämistä varten lisätään valtionosuutta 16 milj. euroa. Rahoituslakiin säädetään poikkeus, jonka mukaan lisäys ei vaikuta kuntien rahoitusosuuteen.

Valtion ammatilliset erityisoppilaitokset siirretään osaksi muita ammatillisen erityisopetuksen järjestäjiä. Ammatillisen perusopetuksen opiskelijamäärä kasvaa 1 195 opiskelijalla. Vaikutus ammatillisen peruskoulutuksen yksikköhintoihin on n. 23 milj. euroa, mistä valtionosuus on n. 9,5 milj. euroa ja kuntien rahoitusosuus n. 13,5 milj. euroa.

Oppisopimuskoulutuksena järjestettävän ammatillisen peruskoulutuksen yksikköhinnan määräytymistä suhteessa muun ammatillisen peruskoulutuksen hintaan muutetaan. Valtionosuus pienenee n. 9 milj. euroa ja kuntien rahoitusosuus pienenee n. 13,5 milj. euroa.

Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa säädettyä kuntien rahoitusosuusprosenttia korotetaan 0,07 prosenttiyksiköllä kuntaliitosten aiheuttamien valtionosuuden kompensaatioiden rahoittamiseksi.

Osana työvoiman ja työvoimatarpeen kohtaantoon liittyvien ongelmien ratkaisemista esitetään ammatillisen peruskoulutuksen laajentamista keskimäärin 3 000 opiskelijalla. Perustamishankkeiden valtionosuuksiin ehdotetaan 56 milj. euroa kouluhankkeille ja 5 milj. euroa kirjastohankkeille.

Kuntien työllistämistuki vähenee 7 milj. euroa v. 2009, koska painopistettä siirretään yritysten kanssa toteutettavaan ammatilliseen työvoimakoulutukseen ja yksityisen sektorin tukityöllistämiseen. Kuntien menot vähenevät vastaavasti.

Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuudet kasvavat nettomääräisesti n. 494 milj. euroa vuoden 2008 talousarvion tasoon verrattuna. Valtionosuuksiin sisältyy kuntatalouden näkökulmasta kustannusneutraaleja muutoksia. Valtion veroperustemuutoksista aiheutuvien kuntien verotulomenetysten kompensoiminen lisää valtionosuuksia 374 milj. euroa. Toisaalta kunta- ja palvelurakenneuudistukseen liittyvät tehtävien siirrot vähentävät sosiaali- ja terveystoimen valtionosuuksia 83 milj. euroa.

Valtionosuuksien lisäyksestä 21,3 milj. euroa liittyy hallitusohjelman mukaisiin kehittämistoimenpiteisiin kuten ikäihmisten palvelujen laatusuositusten mukaiseen toiminnan käynnistämiseen, sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnin ikärajan alentamiseen 75 vuotta täyttäneisiin sekä vammaislainsäädännön uudistamiseen säätämällä vaikeavammaisille oikeus henkilökohtaiseen apuun ja tukeen.

Tehtävien siirrot vähentävät sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia vuonna 2009 yhteensä 83 milj. euroa, josta suurimman osan muodostaa elatustukeen liittyvä 72 milj. euron valtionosuuden vähennys. Ulkomaalaisten sairaanhoitokorvauksiin liittyvä vähennys on 7 milj. euroa ja lasten ja nuorten oikeuspsykiatrisiin tutkimuksiin liittyvä vähennys on 4 milj. euroa. Hallitusohjelman mukaisiin sisäisiin siirtoihin liittyen valtionosuuksia vähennetään 35 milj. euroa.

Valtionavustuksena kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin esitetään 25,8 milj. euroa. Valtion avustuksella tuettavien hankkeiden painoalueet määritellään sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisessa kehittämisohjelmassa. Valtion korvaukseen terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin osoitetaan 99,2 milj. euroa, jossa on korotusta 5 milj. euroa vuoteen 2008 verrattuna. Terveystieteelliseen tutkimustoimintaan esitetään 40 milj. euroa, mikä on 8,7 milj. euroa vähemmän kuin v. 2008. Valtionavustukseksi sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan esitetään 3,5 milj. euroa, jossa on lisäystä 0,5 milj. euroa vuoden 2008 talousarvioon verrattuna.