Talousarvioesitys 2009
6.6. Valtionavut
Valtio rahoittaa kuntien peruspalveluja valtionapujen kautta yhteensä 9,3 mrd. eurolla v. 2009. Kuntien valtionavut ovat pääosin laskennallisia ja yleiskatteisia. Laskennallisiin valtionosuuksiin ehdotetaan 8,5 mrd. euroa. Muihin valtionapuihin ehdotetaan vajaat 800 milj. euroa. Valtionavut lisääntyvät yhteensä 683 milj. eurolla v. 2009.
Valtionapujen muutosta vuoteen 2008 verrattaessa on syytä ottaa huomioon kuntatalouden kannalta kustannusneutraalit muutokset kuten verokevennysten kompensaatioon liittyvä 374 milj. euron lisäys ja tehtävien siirtoihin liittyvä 107 milj. euron vähennys, jotka lisäävät valtionosuuksia nettomääräisesti 267 milj. euroa.
Päätösperäisten valtiontoimenpiteiden lisäksi valtioavut muuttuvat automaattisesti valtionosuusperusteissa kuten ikä- ja väestörakenteessa tapahtuvien muutosten johdosta.
Taulukko 24. Peruspalvelubudjettitarkastelun piirissä olevat kuntien ja kuntayhtymien valtionavut 2007—2009 valtion talousarviossa, milj. euroa, ja muutos 2008—2009, %
2007 | 2008 | 2009 esitys | 2008—2009, % | |
Valtionosuusjärjestelmän piirissä olevat laskennalliset valtionosuudet tasauserineen | ||||
---|---|---|---|---|
VM1) | 185 | 176 | 160 | -9,1 |
OPM | 2 501 | 2 664 | 2 791 | 4,8 |
siitä kuntayhtymien yksikköhintarahoitus | 1 125 | 1 199 | 1 256 | 4,7 |
STM | 4 307 | 5 075 | 5 570 | 9,8 |
Laskennalliset valtionosuudet yhteensä | 6 993 | 7 915 | 8 521 | 7,7 |
Muut peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut | ||||
SM, maahanmuuttajien korvaukset2) | 51 | 46 | 46 | |
VM, harkinnanvarainen rahoitusavustus1) | 19 | 20 | 13 | |
VM, kuntien yhdistymisavustukset1) | 55 | 44 | 142 | |
OPM, harkinnanvaraiset avustukset | 46 | 60 | 62 | |
OPM, kulttuuritoiminta, liikuntatoimi ja nuorisotyö | 29 | 30 | 32 | |
OPM, perustamishankkeet | 54 | 63 | 61 | |
TEM, työllistämistuki kunnille2) | 69 | 57 | 50 | |
STM, erikoissairaanhoitolain mukainen tutkimus (EVO) | 49 | 49 | 40 | |
STM, lääkäri- ja hammaslääkärikoulutus (EVO) | 89 | 94 | 100 | |
STM, perustamis- ja kehittämishankkeet | 45 | 25 | 26 | |
STM, perustoimeentulotuki | 201 | 211 | 205 | |
STM, kuntouttava työtoiminta2) | 7 | 8 | 8 | |
Muut peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut yhteensä | 709 | 707 | 784 | 10,9 |
Peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut yhteensä | 7 702 | 8 622 | 9 305 | 7,9 |
1) Ennen vuotta 2008 kuuluneet sisäasiainministeriön hallinnonalalle.
2) Ennen vuotta 2008 kuuluneet työministeriön hallinnonalalle.
Valtion toimenpiteet
Valtion toimenpiteiden vaikutus perustuu lainsäädännön ja muiden normien muutoksiin ja harkinnanvaraisten määrärahojen osalta budjettipäätöksiin.
Valtion toimenpiteet lisäävät nettomääräisesti kuntien menoja 33 milj. euroa ja tulojen 57 milj. euroa v. 2009. Talousarvioesitykseen sisältyvien valtion toimenpiteiden arvioidaan menojen, tulojen ja veroperustemuutosten kokonaisvaikutuksena parantavan kuntien rahoitusasemaa vuoteen 2008 verrattuna nettomääräisesti 24 milj. euroa.
Valtion vuoteen 2009 kohdistamien uusien toimenpiteiden lisäksi kuntatalouden tasapainoon ja peruspalvelujen rahoitustarpeeseen vaikuttavat kunnille aikaisemmin säädettyjen tehtävien ja velvoitteiden määrän ja palvelujen kysynnän sekä verotulojen, palkkauskustannusten ja kustannustason kehitys.
Vuonna 2009 arvioidaan edellä lueteltujen perusteiden vaikuttavan kuntien ja kuntayhtymien talouteen vuoteen 2008 verrattuna seuraavasti:
Taulukko 25. Valtion toimenpiteiden vaikutukset kuntien ja kuntayhtymien talouteen valtion talousarviossa, milj. euroa, muutokset vuodesta 2008 vuoteen 2009
menot | tulot | |
---|---|---|
1. Toiminnan muutokset ja budjettipäätökset | ||
VM, harkinnanvarainen rahoitusavustus | -5 | |
VM, kuntien yhdistymisavustukset ja investointituki | +98 | |
OPM, perusopetuksen laadun kehittäminen | +22 | +22 |
OPM, ammatillisen peruskoulutuksen laajentaminen | +31 | +13 |
OPM, vuoden 2006 valtionosuusuudistukseen liittyvä lisäys (teatterit, orkesterit, museot) | +10 | |
OPM, oppisopimuskoulutus | -2 | -2 |
OPM, työpajatoiminta | +1 | |
OPM, ammatillisen koulutuksen näytöt | +1 | +1 |
OPM, perustamishankkeet | -2 | |
OPM, ammatillinen lisäkoulutus | +3 | +3 |
OPM, ammattikorkeakoulujen hankerahoitus | +3 | +3 |
TEM, työllistämistuki kunnille | -7 | -7 |
STM, laskennallinen valtionosuus: | ||
— vanhusten ja vammaisten palvelut | +66 | +21 |
— hallitusohjelman sisäisiin siirtoihin liittyvä valtionosuuksien vähennys (vuositasolla -60) | -35 | |
— kotihoidon tuki ja yksityisen hoidon tuki | +20 | +7 |
— kuntien verotulomenetysten kompensaatio | +374 | |
STM, pitkäaikaisasunnottomien tukipalvelut | +1 | +1 |
STM, EVO-tutkimus | -9 | |
STM, EVO-koulutus | +5 | |
STM, mammografiaseulonnat | +2 | +1 |
Yhteensä | +140 | +500 |
2. Hallitusohjelman mukaiset tehtävien siirrot valtiolle | ||
VM/OM, holhoustoimen edunvalvonnan siirto | -14 | -14 |
VM/TEM, kuluttajaneuvonnan siirto | -5 | -5 |
STM, elatustuen siirto | -72 | -72 |
VM/STM, elatustuen hallintomenojen siirto | -5 | -5 |
STM, ulkomaalaisten sairaanhoitokustannusten siirto | -7 | -7 |
STM, lasten ja nuorten oikeuspsykiatristen tutkimusten siirto | -4 | -4 |
Yhteensä | -107 | -107 |
3. Verotuksen ja maksujen muutokset | ||
Asiakasmaksujen muuttaminen 1.8.2008 alkaen (vuositasolla +65) | +38 | |
Ansio- ja eläketulojen verotuksen keventämiseen, työtulovähennyksen käyttöönottoon sekä kotitalousvähennyksen ja matkakuluvähennyksen muutoksiin liittyvä verotulojen menetys | -374 | |
Yhteensä | -336 | |
Valtion toimenpiteiden vaikutukset yhteensä | +33 | +57 |
Netto | +24 |
Vuonna 2009 kuntien yhdistymisavustuksiin osoitetaan 142 milj. euroa, jossa on lisäystä 98 milj. euroa. Kuntien harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen määräksi ehdotetaan 15 milj. euroa, mikä on 5 milj. euroa vuotta 2008 vähemmän.
Holhoustoimen edunvalvonnan siirto kunnilta valtiolle vähentää valtionosuuksia ja kuntien menoja 13,6 milj. euroa, kuluttajaneuvonnan siirto 5 milj. euroa ja elatustuen hallintomenojen siirto 5 milj. euroa.
Opetus- ja kulttuuritoimen käyttökustannusten valtionosuuksiin ja -avustuksiin ehdotetaan 3 791 milj. euroa, jossa on lisäystä 161 milj. euroa vuoden 2008 varsinaiseen talousarvioon verrattuna.
Maahanmuuttajien perusopetuksen valmistavaa opetusta laajennetaan. Valtionosuuksia lisätään 9,5 milj. euroa. Laajennus ei vaikuta kuntien rahoitusosuuteen.
Perusopetuksen opetusryhmien pienentämistä varten lisätään valtionosuutta 16 milj. euroa. Rahoituslakiin säädetään poikkeus, jonka mukaan lisäys ei vaikuta kuntien rahoitusosuuteen.
Valtion ammatilliset erityisoppilaitokset siirretään osaksi muita ammatillisen erityisopetuksen järjestäjiä. Ammatillisen perusopetuksen opiskelijamäärä kasvaa 1 195 opiskelijalla. Vaikutus ammatillisen peruskoulutuksen yksikköhintoihin on n. 23 milj. euroa, mistä valtionosuus on n. 9,5 milj. euroa ja kuntien rahoitusosuus n. 13,5 milj. euroa.
Oppisopimuskoulutuksena järjestettävän ammatillisen peruskoulutuksen yksikköhinnan määräytymistä suhteessa muun ammatillisen peruskoulutuksen hintaan muutetaan. Valtionosuus pienenee n. 9 milj. euroa ja kuntien rahoitusosuus pienenee n. 13,5 milj. euroa.
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa säädettyä kuntien rahoitusosuusprosenttia korotetaan 0,07 prosenttiyksiköllä kuntaliitosten aiheuttamien valtionosuuden kompensaatioiden rahoittamiseksi.
Osana työvoiman ja työvoimatarpeen kohtaantoon liittyvien ongelmien ratkaisemista esitetään ammatillisen peruskoulutuksen laajentamista keskimäärin 3 000 opiskelijalla. Perustamishankkeiden valtionosuuksiin ehdotetaan 56 milj. euroa kouluhankkeille ja 5 milj. euroa kirjastohankkeille.
Kuntien työllistämistuki vähenee 7 milj. euroa v. 2009, koska painopistettä siirretään yritysten kanssa toteutettavaan ammatilliseen työvoimakoulutukseen ja yksityisen sektorin tukityöllistämiseen. Kuntien menot vähenevät vastaavasti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuudet kasvavat nettomääräisesti n. 494 milj. euroa vuoden 2008 talousarvion tasoon verrattuna. Valtionosuuksiin sisältyy kuntatalouden näkökulmasta kustannusneutraaleja muutoksia. Valtion veroperustemuutoksista aiheutuvien kuntien verotulomenetysten kompensoiminen lisää valtionosuuksia 374 milj. euroa. Toisaalta kunta- ja palvelurakenneuudistukseen liittyvät tehtävien siirrot vähentävät sosiaali- ja terveystoimen valtionosuuksia 83 milj. euroa.
Valtionosuuksien lisäyksestä 21,3 milj. euroa liittyy hallitusohjelman mukaisiin kehittämistoimenpiteisiin kuten ikäihmisten palvelujen laatusuositusten mukaiseen toiminnan käynnistämiseen, sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnin ikärajan alentamiseen 75 vuotta täyttäneisiin sekä vammaislainsäädännön uudistamiseen säätämällä vaikeavammaisille oikeus henkilökohtaiseen apuun ja tukeen.
Tehtävien siirrot vähentävät sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia vuonna 2009 yhteensä 83 milj. euroa, josta suurimman osan muodostaa elatustukeen liittyvä 72 milj. euron valtionosuuden vähennys. Ulkomaalaisten sairaanhoitokorvauksiin liittyvä vähennys on 7 milj. euroa ja lasten ja nuorten oikeuspsykiatrisiin tutkimuksiin liittyvä vähennys on 4 milj. euroa. Hallitusohjelman mukaisiin sisäisiin siirtoihin liittyen valtionosuuksia vähennetään 35 milj. euroa.
Valtionavustuksena kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin esitetään 25,8 milj. euroa. Valtion avustuksella tuettavien hankkeiden painoalueet määritellään sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisessa kehittämisohjelmassa. Valtion korvaukseen terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin osoitetaan 99,2 milj. euroa, jossa on korotusta 5 milj. euroa vuoteen 2008 verrattuna. Terveystieteelliseen tutkimustoimintaan esitetään 40 milj. euroa, mikä on 8,7 milj. euroa vähemmän kuin v. 2008. Valtionavustukseksi sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan esitetään 3,5 milj. euroa, jossa on lisäystä 0,5 milj. euroa vuoden 2008 talousarvioon verrattuna.
Indeksikorotukset
Vuonna 2009 valtionosuustehtävien kustannustason muutoksen arvioidaan olevan 3,2 %, mikä lisää peruspalvelujen järjestämisen kustannuksia sosiaali- ja terveyshuollossa 606 milj. euroa sekä opetus- ja kulttuuritoimessa 106 milj. euroa, eli yhteensä 712 milj. euroa. Valtio osallistuu kustannusten nousuun valtionosuuksiin tehtävien indeksikorotusten kautta. Vuonna 2009 valtionosuuksiin tehdään 3,9 prosentin suuruinen indeksikorotus, johon sisältyy 75 % vuoden 2007 tason 1,0 prosenttiyksikön suuruisesta korjauksesta. Indeksikorotus lisää valtionosuuksia 333 milj. eurolla, josta kuntien ja kuntayhtymien osuus on 303 milj. euroa.
Taulukko 26. Indeksikorotukset v. 2009, milj. euroa
tulot | |
VM | 5 |
OPM | 130 |
— josta kunnat | 100 |
STM | 199 |
Yhteensä | 333 |
---|---|
— josta kunnat | 303 |
Väestön ja oppilasmäärän muutokset
Kuntien valtionapuihin vaikuttaa myös ikärakenteen ja väestön määrän muutos. Muutoksesta johtuen sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuudet lisääntyvät n. 47 milj. eurolla v. 2009. Laskennalliset kustannukset lisääntyvät sosiaali- ja terveydenhuollossa n. 145 milj. euroa. Perusopetuksessa ja lukiossa opiskelijamäärät vähenevät. Opetustoimen osalta ikäluokkien pienentymisestä aiheutuvasta valtionosuuksien laskennallinen säästöstä kohdennetaan 25.5.2007 kehyspäätöksen mukaan v. 2009 22 milj. euroa koulutuksen laadun kehittämiseen. Ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärää lisätään 3 000 opiskelijalla vuoden 2009 alusta. Lisäksi ammatillista erityisopetusta vahvistetaan 1 195 opiskelupaikalla.
Taulukko 27. Oppilasmäärän, väestön määrän ja ikärakenteen muutoksen vaikutukset kuntien valtionosuuksiin ja menoihin v. 2009, milj. euroa
menot | tulot | |
OPM | -61 | -25 |
STM | 145 | 47 |
Yhteensä | 84 | 22 |
---|---|---|
Netto | -62 |
Valtionosuuksien tasaukset
Tehtäväkohtaisia ja yleistä valtionosuutta lisätään tai vähennetään kuntakohtaisesti valtionosuuksien tasauksella, joka perustuu kunkin kunnan laskennallisten verotulojen määrään. Vuoden 2009 tasaus perustuu verovuoden 2007 tietoihin. Tasaus jaetaan kolmelle hallinnonalalle suhteessa: STM 57 %, OPM 37 % ja VM 6 %.
Taulukko 28. Valtionosuuksien tasaukset 2007—2009, milj. euroa
2007 | 2008 | 2009 | |
Tasauslisät | 722 | 764 | 780 |
Tasausvähennykset | -698 | -742 | -784 |
Erotus / netto | 24 | 22 | -4 |
Verotuloihin perustuvien valtionosuuksien tasauslisien määrä on n. 780 milj. euroa, jossa lisäystä edelliseen vuoteen on n. 16 milj. euroa. Tasauslisää saa 273 kuntaa. Valtionosuuksien tasausvähennys tehdään 59 kunnalle, määrältään n. 784 milj. euroa.
Kuntien rahoitusosuudet
Tehtäväkohtaisten sosiaali- ja terveydenhuollon sekä opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksien piirissä olevissa peruspalveluissa kuntien rahoitusosuus muodostuu lakiin perustuvasta omarahoitusosuudesta, joka on asukasta kohti kaikissa kunnissa samansuuruinen. Vuonna 2009 kuntien omarahoitusosuus on sosiaali- ja terveydenhuollossa 2 000 euroa sekä opetus- ja kulttuuritoimessa 805 euroa asukasta kohti.
Laskennalliset kustannukset ja yksikköhinnat nousivat vuoden 2008 kustannustenjaon tarkistuksessa, jolloin ne määrättiin toteutuneiden kustannusten mukaan. Aiempien vuosien vajaat indeksikorotukset otettiin huomioon valtionosuusprosenttia alentavana tekijänä. Lisäksi valtionosuusprosenttia alensi edellisen kustannustenjaon tarkistuksen viimeisen erän kompensoiminen kunnille valtionosuuden sijaan verojärjestelmän kautta vuodesta 2007 lukien. Näin ollen kuntien omarahoitusosuudet kasvoivat voimakkaasti v. 2008. Koska kuntien lisäksi myös yksityisten ja kuntayhtymien yksikköhinnat nousevat, ylläpitäjämallin takia kuntien rahoitusosuudet kasvoivat opetustoimessa ja kirjastossa prosentuaalisesti yksikköhintoja enemmän. Valtion ja kuntien välinen kustannusten jako säilyi vuoden 2007 tasolla.
Taulukossa 29 esitettävät sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset, valtionosuudet ja omarahoitusosuudet kattavat kuntien ja kuntayhtymien järjestämät palvelut. Taulukossa 30 esitettävät opetus- ja kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset ja valtionosuudet kattavat kuntien ja kuntayhtymien järjestämät palvelut. Kuntien rahoitusosuudet kattavat mainittujen palvelujen lisäksi rahoitusosuudet myös yksityisten ja valtion järjestämään koulutukseen.
Taulukko 29. Kuntien ja kuntayhtymien laskennalliset kustannukset, kuntien omarahoitusosuudet sekä valtionosuudet sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannuksiin, milj. euroa
2007 | 2008 | 2009 | 2008—2009, % | |
Sosiaali- ja terveydenhuolto | ||||
laskennalliset kustannukset | 12 684 | 15 404 | 16 086 | 4,4 |
kuntien omarahoitusosuudet | 8 387 | 10 361 | 10 514 | 1,5 |
valtionosuudet (ilman tasauseriä) | 4 297 | 5 043 | 5 572 | 10,5 |
Taulukko 30. Kuntien ja kuntayhtymien laskennalliset kustannukset, kuntien rahoitusosuudet sekä valtionosuudet opetus- ja kulttuuritoimen käyttökustannuksiin, milj. euroa
2006 | 2007 | 2008 | 2007—2008, % | |
Opetus- ja kulttuuritoimi | ||||
laskennalliset kustannukset1) | 6 082 | 6 972 | 7 285 | 4,5 |
— josta kuntien ja kuntayhtymien osuus | 5 534 | 6 344 | 6 629 | 4,5 |
kuntien rahoitusosuudet2) | 3 331 | 4 054 | 4 242 | 4,6 |
valtionosuudet3) (ilman tasauseriä) | 2 485 | 2 656 | 2 792 | 5,1 |
1) Sisältää kuntien osuuden kuntien, kuntayhtymien, valtion ja yksityisten järjestämään toimintaan. Vuodesta 2008 laskennalliset kustannukset ja kuntien rahoitusosuudet ovat muuttuneet valtion ja kuntien välisen kustannustentarkistuksen vuoksi.
2) Sisältää kuntien osuuden kuntien, kuntayhtymien, valtion ja yksityisten järjestämään toimintaan. Vuonna 2008 kuntien rahoitusosuus on muuttunut valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon tarkistuksen vuoksi.
3) Sisältää myös kunnan rahoitusosuuden piiriin kuulumattomat kuntien valtionosuudet.