Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2007

5.4. Vetenskaps- och teknologipolitikenPDF-versio

Satsningarna på utbildning, forskning, teknologisk utveckling och stöd av innovationsverksamheten är ett centralt villkor för en samhällelig och ekonomisk utveckling som grundar sig på kunskap och kunnande på hög nivå. Parallellt med en ökning av anslagen måste resurserna kunna inriktas allt klarare på de mål som är viktigast för utvecklingen. Regeringen har därför fordrat att det under ledning av statens råd för vetenskap och teknologi utarbetas en nationell strategi för att skapa och stärka internationellt konkurrenskraftiga kompetenskoncentrationer och enheter för spetskompetens inom vetenskap och teknologi. Satsningar på att utveckla forskningsinfrastrukturer och skapa nationell infrastrukturpolitik har gjorts på motsvarande sätt.

Övriga centrala utvecklingsprojekt inom det offentliga forskningssystemet är inriktade på strukturellt och funktionellt förnyande av högskolorna, på styrning av den statliga sektorforskningen och dess resurser enligt samhällets förändrade behov samt på att skapa yrkesmässiga forskarbanor. Internationaliseringen av vetenskapen och teknologin är ett genomgående drag för utvecklingsåtgärderna.

Universitetens basfinansiering ökas 2007 lagstadgat med 20 miljoner euro. Luckorna i innovationsfinansieringen samt bristerna i finansieringen av teknologiföretag som är i sådd- och startfasen har börjat avlägsnas genom offentlig riskfinansiering som ligger mellan forskningsfinansiering och privata kapitalplacerares verksamhet.

Europeiska unionens sjunde ramprogram för forskning som håller på att startas erbjuder finländska forskningsorganisationer och enskilda talrika nya möjligheter som skall tas till vara ända från programmets början. Programmet som sträcker sig till 2013 är klart större än de tidigare. I programmet ingår flera lovande öppningar, såsom inledning av Europeiska forskningsrådets (ERC) verksamhet, grundande av europeiska tekniksammanslutningar (ETP) och planering och genomförande av gemensamma teknologiinitiativ (JTI). Genom dem är det möjligt att främja det europeiska området för forskningsverksamhet (ERA) så att en fungerande inre marknad för forsknings- och innovationsverksamhet kan skapas i Europa.

Tablå 17. Utvecklingen av de centrala anslagen för forskning och utvecklingsarbete, mn euro

  2006
ordinarie
budget
2007
budgetprop.
2006—2007
förändr.
2006—2007
förändr., %
         
Universitet 426 435 9 2
Statliga forskningsanstalter 269 274 5 2
— varav statens tekniska forskningscentral 69 73 4 6
Forskningsorganisationernas forskningsanslag, sammanlagt 694 708 14 2
         
Finlands Akademi 250 270 20 8
Teknologiska utvecklingscentralen 478 498 20 4
Finansieringsorganisationer sammanlagt 728 768 40 5
         
Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskningsverksamhet enligt lagen om specialiserad sjukvård 49 49 - -
Sammanlagt 1 471 1 525 54 4
         
Leveranser i anslutning till skuldkonversionsavtalet mellan Finland och Ryssland1)   12    
Alla sammanlagt 1 471 1 537 66 4

1) Enligt skuldkonverteringsavtalet mellan Finland och Ryska federationen sköts de fordringar Finland har hos det forna Sovjetunionen delvis genom leveranser av apparatur och tjänster som är inriktade på forskning och utbildning. Till Finland levereras 2006—2008 varor och tjänster som räknas till forskningsfinansiering för ett värde av totalt ca 20 miljoner euro. Leveranserna fördelas på flera förvaltningsområden. För Finlands del är handels- och industriministeriet den myndighet som är behörig att avtala om leveransförteckningen och projektspecifika värden.