Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2007

7.1. Arbetsgivar- och personalpolitikenPDF-versio

Utvärderingen av effekterna av statens personalpolitiska linje och de betydande åtgärder som pågår för att utveckla funktionerna inom statsförvaltningen, t.ex. höjningen av produktiviteten och regionaliseringen av funktioner, har förutsatt att den personalpolitiska linje som statsrådet beslutade om 2001 kompletteras. Statsrådet fattade därför den 23 mars 2006 ett principbeslut om ordnande av statsanställdas ställning vid organisationsförändringar. Avsikten med principbeslutet är att fastställa enhetliga metoder för organisationsförändringar och för tryggande av personalens ställning samt att stödja hanteringen av omställningar och en högklassig ledning.

En förutsättning för att produktivitetsmålet i beslutet om ramarna för statsfinanserna 2007—2011 skall nås är att den strategiska personalplaneringen utvecklas över lag. De förändringar i de statliga organisationernas verksamhetsbetingelser som gäller produktivitet, ekonomi och effekt betonar även i övrigt vikten av att hanteringen av mänskliga resurser och ledningen grundar sig på en verksamhetsstrategi. Hanteringen av mänskliga resurser bör utvecklas genom att resultatmål ställs upp och genom att man regelbundet ger akt på hur de nås.

Revideringen av statens lönesystem har framskridit så långt att 96 % av de statligt anställda och nästan alla ämbetsverk omfattas av det nya lönesystemet. När det gäller att förbättra statens förmåga till lönekonkurrens har tyngdpunkten flyttats över på utvecklingen av belöningssystem.

Statens tjänste- och arbetskollektivavtal för 2005—2007 har avfattats i enlighet med det inkomstpolitiska avtal som undertecknades den 16 december 2004. Avtalen är i kraft till den 30 september 2007. År 2006 justerades lönerna från och med den 1 juni 2006 med en generell förhöjning på 1,4 %, en förbundspott på 0,4 % och en jämställdhetspott på i genomsnitt 0,25 %. Avtalen innehåller inga lönejusteringar för 2007.

I de granskningar av indexvillkoret i det inkomstpolitiska avtalet som gjordes i slutet av 2005 påpekades att det inte ledde till lönehöjningar. I maj—juni 2006 bedömde avtalsparterna hur målen för avtalet hade uppfyllts och granskade löneutvecklingen för alla löntagare och de olika sektorerna eller avtalsområdena. I fråga om statsförvaltningen fanns det inget att anmärka på och inte heller några krav i anslutning till förtjänstutvecklingsklausulen.

Den effekt som 2006 års lönehöjningar har 2007 har budgeterats i denna budgetproposition. På denna grund har omkostnadsanslagen höjts med sammanlagt 35 miljoner euro jämfört med budgeten för 2006. Införandet av nya lönesystem ökar löneutgifterna med sammanlagt 26 miljoner euro.

De statsanställdas inkomster beräknas 2006 öka med i genomsnitt 2,7 %, varav 1,6 procentenheter beror på avtalsenliga förhöjningar och 1,1 procentenheter på tillämpningen av avtalen.

Tablå 28. Nyckeltal som beskriver personalen inom budgetekonomin åren 2004—2007

Nyckeltal 2004 2005 20061) 20071)
         
Antal anställda 123 900 123 800 123 700 122 800
Förändring från föregående år, % -0,2 -0,1 -0,1 -0,7
Antal årsverken 120 400 120 900 120 800 119 900
Förändring från föregående år, % -0,2 0,4 -0,1 -0,7
 Lönesumma, mn euro2) 3 991 4 146 4 250 4 296
Arbetskraftskostnader, mn euro2) 5 060 5 284 5 319 5 377
Genomsnittlig totalinkomst, euro/mån./person 2 643 2 729 2 803 2 867
Lönebikostnader, % 60,9 61,8 58,9 58,9
Alla av staten betalda pensionsutgifter, mn euro 2 875 2 955 3 044 3 135
Kvinnornas andel, % 49,0 49,1 49,2 49,3
Personalens genomsnittsålder, år 42,9 43,1 43,2 43,3

1) Åren 2006 och 2007 är huvudsakligen uppskattningar. Där har beaktats den minskning av statens personal till år 2007 som den förbättrade produktiviteten möjliggör, men inte några andra av de förändringar gällande personalen som ingår i budgetpropositionen för 2007.

2) I uppskattningarna för år 2006 och 2007 har beaktats ökningar som föranleds av kända avtalsändringar och tillämpningen av avtalen (bl.a. införandet av nya lönesystem).

I tablå 29 ingår ett sammandrag av det uppskattade antal årsverken 2006 och 2007 som anges i förklaringen till varje huvudtitel. Grunderna för beräkningen av antalet årsverken (årsv.) avviker något från det som presenteras i tablå 28. Personal som anställts med sysselsättningsmedel ingår inte i tablå 29. I siffrorna i tablån ingår den minskning av statens personal med ca 1 100 årsverken från 2006 till 2007 som den förbättrade produktiviteten möjliggör.

Tablå 29. Antalet anställda vid ämbetsverk inom budgetekonomin enligt årsverken1)

        Förändring 2006—2007
  Huvudtitel 2006 2007 årsv. %
           
23. Statsrådet 278 299 21 7,5
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde2) 1 610 1 610 0 0,0
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 9 610 9 560 -50 -0,5
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 17 820 17 710 -110 -0,6
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 17 520 17 110 -410 -2,3
28. Finansministeriets förvaltningsområde 10 700 10 510 -190 -1,8
29. Undervisningsministeriets förvaltningsområde 34 990 34 990 0 0,0
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 5 510 5 450 -60 -1,1
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 3 350 3 250 -100 -3,0
32. Handels- och industriministeriets förvaltningsområde 6 860 6 870 10 0,1
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 4 190 4 190 0 0,0
34. Arbetsministeriets förvaltningsområde 3 960 3 910 -50 -1,3
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 2 460 2 420 -40 -1,6
  Sammanlagt 118 858 117 8793) -979 -0,8

1) Förutom personalen under huvudtitel 21 och 22 och vid affärsverk som avses i lagen om statliga affärsverk samt personal som avlönats med sysselsättningsmedel.

2) Inom utrikesministeriets förvaltningsområde beräknas dessutom de anställda som avlönas i stationeringslandet år 2006 och 2007 motsvara 1 030 årsverken och de som avlönas för krishanteringsoperationer och fredsbevarande operationer 1 100 årsverken.

3) Ökningen av Finlands Akademis forskningsanslag (100 årsverken) under UVM:s huvudtitel och av Statens tekniska forskningscentrals avgiftsbelagda verksamhet (50 årsverken) under HIM:s huvudtitel leder till att antalet årsverken ökar år 2007.