Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2006

24. UTRIKESMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:Verksamhetsidé

Utrikesförvaltningens verksamhetsidé är att främja finländarnas säkerhet och välfärd i en värld med allt djupare samarbete. I egenskap av sakkunnig på området för internationella relationer bereder och verkställer ministeriet Finlands utrikespolitik samt förenar olika organs sakkunnighet till en nationell verksamhetslinje. Ministeriet främjar Finlands handelsekonomiska intressen och ansvarar för utvecklingspolitiken och utvecklingssamarbetet samt främjar kontrollen över globaliseringen, utvecklar internationell rätt och sköter den offentliga diplomatin. Beskickningsnätet tjänar finländarna och hela det finländska samhället. Utrikesministeriet följer i all sin verksamhet sina värderingar, som består av ansvarsfullt kunnande, resultatrikt samarbete, uppmuntrande hänsyn, djärv förnyelse samt öppenhet och tjänstvillighet.

Verksamhetsmiljö

Inom verksamhetsmiljön betonas det utvidgade säkerhetsbegreppet i allt högre grad. Utvecklingskriser och de hot som föranleds av svaga stater har även återverkningar för Finlands och finländarnas säkerhet. Samtidigt länkas politiska, ekonomiska och kulturella faktorer samman. Globaliseringen öppnar samhällen och marknader samt intensifierar kontakterna mellan dem. Europeiska unionens betydelse som internationell aktör ökar och dess utvidgning och integration fortsätter. Unionens roll inom internationell militär och civil krishantering förstärks. Även ministeriets verksamhetsmiljö i hemlandet förändras. Utrikesförvaltningen samarbetar i allt högre grad med den övriga statsförvaltningen, näringslivet och medborgarorganisationerna.

Förvaltningsområdets effektmål

Utifrån regeringsprogrammet och ministeriets strategi som stöder regeringsprogrammet har man fastställt de centrala samhälleliga effektmålen för verksamheten. Dessa mål, vilkas uppnående eftersträvas i hela verksamheten och enligt vilka resurserna skall riktas, är:

  • att stärka Finlands internationella ställning och förbättra de internationella verksamhetsförutsättningarna för finländsk ekonomi
  • att främja finländarnas intressen och det finländska i världen
  • att öka stabiliteten, säkerheten och samarbetet i närområdena
  • att utvidga och utveckla Europeiska unionen
  • att främja internationell stabilitet, säkerhet och välfärd samt att utveckla mekanismer för kontroll av globaliseringen.

Finlands internationella ställning befästs genom aktivt och ansvarsfullt agerande i för Finland angelägna internationella frågor bilateralt, på EU-nivå och på det multilaterala planet. I detta arbete läggs särskild vikt bl.a. vid stärkandet av FN och av andra på övergripande internationellt samarbete baserade samarbetsstrukturer, vid initiativ för att stärka EU:s externa funktionsförmåga samt vid utvecklandet av krishantering och partnerskap för fred i enlighet med Finlands mål.

Utrikes- och säkerhetspolitiken utvecklas i enlighet med statsrådets säkerhets- och försvarspolitiska redogörelse som färdigställdes hösten 2004. Målet är att främja en hållbar utveckling, stabilitet och säkerhet inom det internationella samfundet samt att stärka Finlands internationella ställning. Finland agerar för att stärka EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik och den gemensamma säkerhets- och försvarspolitiken och deltar fullt ut i utvecklandet och verkställandet av den gemensamma säkerhets- och försvarspolitiken. Målsättningen är bland annat att stärka unionen som en säkerhetsgemenskap och internationell aktör i enlighet med Europeiska unionens säkerhetsstrategi, som godkändes 2003.

Finland är en aktiv medlem i Europeiska unionen och arbetar för att stärka den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken samt det transatlantiska samarbetet. Finland deltar med initiativ i den reformprocess som pågår inom EU. Stärkandet av unionens externa handlingskraft och globala roll utgående från värderingar och principer som är gemensamma för samtliga medlemsländer är av central betydelse för utrikesförvaltningen. En framgångsrik skötsel av Finlands EU-ordförandeskapsperiod andra halvåret 2006 inverkar även på Finlands tyngdvikt inom unionen.

Finland anser att nära transatlantiska relationer är viktiga såväl för Europas säkerhet som då man försöker lösa internationella problem. Finland främjar de transatlantiska relationerna bilateralt med Förenta staterna, som en aktiv EU-medlemsstat och som medlem i Natos partnerskap för fred. Finland stöder en utvidgning och effektivering av den transatlantiska dialogen och samarbetet. Man bör inom EU och tillsammans med Förenta staterna undersöka behoven och möjligheterna att förbättra funktionsdugligheten för de institutionella strukturerna för samarbetet mellan EU och Förenta staterna.

Utrikesministeriet utvecklar såväl det bilaterala som det multilaterala samarbetet med Ryssland på olika områden. Som medlem av EU främjar Finland utvecklingen av samarbetet mellan EU och Ryssland, EU:s nya grannskapspolitik och de transatlantiska relationerna såsom centrala faktorer som inverkar på stabiliteten i Europa och säkerheten i de europeiska närområdena. Det nya ramdokumentet för EU:s nordliga dimension färdigställs under Finlands EU-ordförandeskap. Finlands närområdessamarbete förverkligas utifrån den närområdesstrategi som statsrådet fastställde år 2004. Målsättningen är att öka stabiliteten, säkerheten och samarbetet i närområdena, intensifiera det nordiska samarbetet samt utveckla samarbetet mellan Baltikum och de nordiska länderna. Dessutom stöds den ekonomiska reformprocessen i Ryssland och landets tillnärmning till västerländska samarbetsarrangemang.

FN:s millenniedeklaration definierar det internationella samfundets mål för främjande av fred och säkerhet, minskad fattigdom, hållbar utveckling samt mänskliga rättigheter och demokrati. Finland stöder uppfyllandet av FN:s millennieutvecklingsmål liksom även FN-reformen och en förbättring av funktionsförmågan för övriga samarbetsstrukturer som baserar sig på internationellt samarbete. Det viktigaste målet för den finska utvecklingspolitiken är att medverka till att utrota extrem fattigdom i världen. Utvecklingssamarbetet styrs av regeringens utvecklingspolitiska program, som kopplar de utvecklingspolitiska målen allt närmare till målen i FN:s millenniedeklaration. Utvecklingspolitikens verkningsgrad ökas genom en förstärkning av utvecklingssamarbetets kvalitet och konsekvens.

Kontrollen över globaliseringen fortsätts i samarbete med övriga regeringar med utgångspunkt i resultaten från Helsingforskonferensen. Målsättningen är att producera konkreta riktlinjer för att säkerställa en mera balanserad global utveckling.

De mänskliga rättigheterna främjas i enlighet med de mål som uppställts i statsrådets redogörelse om politiken för de mänskliga rättigheterna. Utrikesministeriets strävar efter ett effektivt genomförande av redogörelsens uppföljningsprocess. Framför allt försöker ministeriet främja en bättre övervakning av iakttagandet av mänskliga rättigheter och vidareutvecklingen av normerna gällande mänskliga rättigheter då Finland är medlem i FN:s kommission för mänskliga rättigheter 2005—2007.

Den handelspolitiska målsättningen är att förbättra de internationella verksamhetsförutsättningarna för Finlands ekonomi och att trygga det finländska näringslivets förmåner och därigenom för sin del även förutsättningarna för Finlands ekonomiska välstånd. Målet är att stärka det internationella handelssystemet och främja det ekonomiska samarbetet. Utrikesministeriet verkar för att Världshandelsorganisationen WTO:s Doharunda skall lyckas i enlighet med Finlands mål. Utrikesförvaltningen stöder regeringens företagsamhetsprogram i frågor som gäller internationella regler för handel samt i fråga om exportfrämjande åtgärder.

I den verksamhet som gäller främjandet av finländarnas intressen och det finländska i världen arbetar ministeriet för att förbättra utvecklandet av kvaliteten på konsulära tjänster, stöda finländska företags, näringslivets och kultur-, forsknings- och andra sammanslutningars verksamhet i utlandet samt höja Finlands status och göra Finland mera känt i världen genom offentlig diplomati. Utrikesförvaltningens beskickningsnät, som är en nationell resurs för hela samhället, utvecklas med utgångspunkt i dessa funktioner och ministeriets strategiska mål. För att utveckla främjandet av finländska företags export och internationalisering skapas ett bedömningssystem.

På basis av strategiarbetet utvecklas utrikesförvaltningen i riktning mot tydligare målinriktning och resultatstyrning. Avsikten är att i samband med 2006 års årliga planering övergå till ett förfarande med resultatavtal, där man uppställer konkreta resultatmål. Uppnåendet av dessa följs med hjälp av på förhand fastställda indikatorer. På denna grund utvecklas metoder, resurser och kunnande i enlighet med tydligt uppställda mål.

Sammanfattning av fullmakterna inom utrikesministeriets förvaltningsområde (mn euro)
  2006 2007 2008 2009 2010— Samtliga utgifter för användningen av fullmakter
             
Förbindelser som ingåtts före år 2006 414,49 353,14 334,87 199,06 186,12 1 487,68
Förbindelser 2006 - 133,70 152,50 156,00 67,80 510,00
Fullmakter sammanlagt 414,49 486,84 487,37 355,06 253,92 1 997,68

Förvaltningsområdets anslag kapitelvis 2004—2006

    År 2004
bokslut
1000 €
År 2005
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2006
budgetprop.
1000 €

Ändring 2005—2006
    1000 € %
             
01. Utrikesförvaltningen 201 558 196 330 199 842 3 512 2
30. Internationellt bistånd 411 389 460 222 518 377 58 155 13
50. Närområdessamarbete 25 374 24 208 23 000 - 1 208 - 5
99. Övriga utgifter inom utrikesministeriets förvaltningsområde 139 253 144 764 154 218 9 454 7
  Sammanlagt 777 574 825 524 895 437 69 913 8

  Det totala antalet anställda1) 1 590 1 630 1 650    

1) Enligt uppskattning motsvarar den personal inom förvaltningsområdet som är anställd för krishanteringsuppgifter och fredsbevarande uppdrag ca 1 100 årsverken åren 2005 och 2006 samt den personal vid utrikesrepresentationerna som är avlönad i stationeringslandet 970 årsverken åren 2005 och 2006.