Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2006

Valtionosuusuudistus

Valtionosuusuudistuksen ensimmäinen vaihe on tarkoitus toteuttaa pääosin kustannusneutraalisti siten, että valtion ja kuntien välinen kustannustenjako ei kokonaistasolla muutu. Sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannusten valtionosuusjärjestelmässä tarkistetaan eräitä yksittäisiä valtionosuuden määräytymisperusteita, mistä johtuen valtionosuuksien kuntakohtainen kohdentuminen muuttuu. Kokonaisuutena uudistus on kuitenkin sosiaali- ja terveydenhuollon osalta kustannusneutraali. Sen sijaan opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuusjärjestelmään esitetään eräitä muutoksia, jotka merkitsevät valtionosuuksien kasvamista tai alenemista. Ammatillisen opettajankoulutuksen rahoituksessa siirtyminen valtionavustuksista laskennalliseen valtionosuuteen lisää kuitenkin ammattikorkeakoulujen ylläpitäjien tuloja 2 milj. eurolla vuoden 2003 kustannustasossa. Myös museoiden, teattereiden ja orkestereiden rahoitukseen ehdotetut muutokset lisäävät merkittävästi valtionosuutta vuodesta 2008 lukien. Valtionosuuden perusteena käytettävän yksikköhinnan laskeminen kunkin taide- ja kulttuurilaitosmuodon toteutuneiden kustannusten pohjalta arvioidaan lisäävän vuosille 2008—2010 jaksotettuna valtionosuuksia yhteensä noin 30 milj. eurolla.

Vastaavasti opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuusuudistukseen sisältyy myös eräitä muutosehdotuksia, jotka vähentäisivät kuntien valtiolta saamia tuloja. Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa tarkoitettujen valtionavustusten suuruisen euromäärän vähentäminen kokonaiskustannuksista laskettaessa valtionosuuden perusteena käytettäviä yksikköhintoja vuodelle 2008 alentaisi teattereita, orkestereita ja museoita lukuun ottamatta valtionosuuksia noin 13 milj. eurolla. Ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen valtionosuusrahoituksessa esitetään luovuttavaksi erillisestä investointirahoituksesta vuodesta 2006 lukien. Erillisrahoituksen sijasta ammatillisen koulutuksen järjestäjien ja ammattikorkeakoulujen ylläpitäjien kirjanpidon mukaiset poistot luettaisiin mukaan yksikköhinnan laskennassa käytettäviin valtakunnallisiin kokonaiskustannuksiin, jolloin investointikustannukset olisivat mukana valtion ja kuntien välisessä kustannustenjaossa.

Uudistukseen liittyvät siirtymätasaukset vähentävät kuntien valtionosuuksia 7 milj. eurolla v. 2006 ja 1,5 milj. eurolla v. 2007 sekä lisäävät valtionosuuksia 0,2 milj. eurolla v. 2008.