Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2003

92. Försvarsförvaltningens byggverkPDF-versio

Förklaring:Byggverkets verksamhetsidé är att ordna de bästa fastighetstjänsterna under alla omständigheter för försvaret.

Det byggnadsbestånd som byggverket skall underhålla 2003 omfattar sammanlagt ca 3,55 milj. m2 nyttoyta. Vidare omfattar underhållet energinätverk samt olika konstruktioner och anläggningar som används av försvarsmakten.

Försvarsministeriet har i anslutning till beredningen av budgetpropositionen preliminärt ställt upp följande resultatmål för 2003 för Försvarsförvaltningens byggverk:

  • De verksamhets- och avtalsmodeller som försvarsförvaltningens fastighetsregleringar förutsätter etableras samt förenhetligas med byggverkets nya vision och strategi.
  • Omfattningen av byggverkets egen serviceproduktion fastställs tillsammans med försvarsmakten.
  • Byggverkets serviceproduktion produktifieras för att prissättningen skall bli jämförbar med de allmänna marknaderna.
  • Den byggservice (planering, konkurrensutsättning av entreprenörer och tillsynen över dem) och de ägartjänster som Senatfastigheter beställt produceras på ett högklassigt och konkurrenskraftigt sätt i enlighet med det ingångna partnerskapsavtalet.

Utöver dessa centrala resultatmål:

  • Finslipas beredskapsplanen under ledning av försvarsmakten.
  • Införlivas frågor gällande miljö och skydd i arbetet med byggverkets verksamhetsmodell.
  • Höjs nivån på kundtillfredsställelsen.
  • Höjs nivån på arbetstillfredsställelsen genom att man satsar på vissa tyngdpunkter inom personalpolitiken. Målvärdet för indexet för arbetstillfredsställelsen är 75 på en skala från 20 till 80. Det nuvarande indexet för arbetstillfredsställelsen är 68,4.
  • Genomförs fastighetsskötselservicen i den omfattning, inom de tidtabeller och inom ramen för de kostnader som anges i avtalen och servicebilagan samt i eventuella tilläggs- och användarserviceavtal.
  • Förbättras fastigheternas energieffektivitet i enlighet med det partnerskapsavtal som ingåtts med Senatfastigheter genom att man låter utföra energikartläggningar och genom att man vidtar de energibesparingsåtgärder som kartläggningarna förutsätter inom ramen för de medel som ägaren anvisat.
  • Utförs underhållsreparationer med beaktande av ägarens syften på byggnader, i omgivningarna och på konstruktioner enligt reparationsprogrammet och de funktionella ändringsarbeten som användaren särskilt har beställt utförs i överenskommen omfattning och inom ramen för överenskomna tidtabeller och kostnader.
  • Förbättras funktionssäkerheten och en tillräcklig kvalitet när det gäller energitjänster.
  • Säkerställs kostnadskonkurrenskraften i fråga om anskaffningen av energitjänster.
  • Övergår man inom hela verket till elektronisk behandling och arkivering av inköpsfakturor.
  • Säkerställs den företagsekonomiska lönsamheten hos de tjänster som produceras utanför försvarsförvaltningen genom att ett tillräckligt täckningsbidrag räknas in i priset på tjänsterna..
Intäkts-/kostnadskalkyl för den nettobudgeterade avgiftsbelagda verksamheten
(miljoner euro):
  2001 2002 2003
  utfall prognos uppskattning
       
Försäljningsintäkter 161,1 144,0 113,0
Försäljningens korrektivposter -3,9 -2,5 -1,1
Omsättning 157,2 141,5 111,9
Rörliga kostnader -148,2 -131,7 -101,2
Underhåll av egna lokaler 1,0 1,0 0,9
Försäljningsbidrag 10,0 10,7 11,6
Fasta kostnader -9,6 -9,3 -10,1
Driftsbidrag 0,4 1,4 1,5
Avskrivningar -1,4 -1,4 -1,5
Överskott före överföringar till/från försvarsmakten -1,0 0,0 0,0
Återbäring till försvarsmakten/prisstöd från
försvarsmakten
1,8 0,0 0,0
Överskott 0,8 0,0 0,0

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (miljoner euro):
  Sammanlagt
  2001 2002 2003
  utfall prognos uppskattning
       
Intäkter från den avgiftsbelagda verksamheten      
Försäljningsintäkter 150,0 144,0 113,0
Övriga intäkter 0,2 0,0 0,0
Intäkter sammanlagt 150,1 144,0 113,0
       
Kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
Material, förnödenheter och varor -38,2 -41,7 -41,1
Personalkostnader -41,7 -42,6 -42,4
Hyror -2,5 -0,9 -3,8
Köpta tjänster -62,7 -52,3 -20,1
Övriga särkostnader -4,4 -5,2 -4,1
Särkostnader sammanlagt -149,5 -142,6 -111,5
       
Driftsåterstod 0,7 1,4 1,5