Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       01. Opetusministeriö
       05. Kirkollisasiat
       07. Opetushallitus
            21. Toimintamenot
       70. Opintotuki
       88. Tiede
       90. Taide ja kulttuuri
       98. Liikuntatoimi
       99. Nuorisotyö

Talousarvioesitys 2003

07. OpetushallitusPDF-versio

Selvitysosa:Opetusministeriö on talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä asettanut alustavasti Opetushallitukselle vuodelle 2003 seuraavat tulostavoitteet:

Opetushallitus toteuttaa kansallista koulutuspolitiikkaa valmistelemalla toimialaansa kuuluvan koulutuksen opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteet, toteuttamalla niihin liittyviä opetuksen kehittämisohjelmia sekä levittämällä innovaatioita. Virasto tuottaa tietoa koulutuksen tilasta ja tarpeista sekä työelämästä. Opetushallitus hoitaa sen tehtäväksi säädetyt ja määrätyt viranomaistehtävät sekä tuottaa palveluja koulutusalan toimijoille.

Kaikessa toiminnassaan Opetushallitus:

  • tukee koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista ja kansainvälisesti tunnustetusti korkealaatuisten ja yhtenäisten koulutuspalvelujen järjestämistä lapsille, nuorille ja aikuisille,
  • tähtää syrjäytymisen ehkäisemiseen ja vähentämiseen,
  • tukee maahanmuuttajien kotouttamista, koulutusta ja työhön sijoittumista,
  • tukee teknologian hyödyntämistä oppimisessa ja koulutuksessa,
  • tähtää siihen, että työmarkkinoiden käytettävissä on riittävä määrä ammatillisesti päteviä työntekijöitä,
  • tukee opetustoimialan kansainvälistymistä Euroopan unionin sopimien ja kansallisten tavoitteiden mukaisesti sekä
  • tuottaa päätöksenteossa, koulutuksen seurannassa, arvioinnissa ja tiedotuksessa tarvittavaa tietoa kansalliseen ja kansainväliseen käyttöön.

Perusopetuksen 1.—9. luokkien ja lukion opetussuunnitelmien perusteet valmistuvat annettavaksi koulutuksen järjestäjille ja kouluille. Lukion uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön vuonna 2004 ja perusopetuksen uusi opetussuunnitelma kokonaisuudessaan viimeistään vuonna 2006. Jatketaan toimenpiteitä, joilla edistetään siirtymistä perusopetuksesta toisen asteen koulutukseen ja ammatillisesta koulutuksesta työelämään sekä vähennetään keskeyttämistä. Ammatillisiin perustutkintoihin kuuluvien näyttöjen kehittämistä ja työssäoppimisen järjestelyjen tukemista jatketaan. Aikuisten näyttötutkintojen perusteita tarkistetaan ja uudistetaan tavoitteena tutkintojen käytön laajentaminen työelämän kaikilla toimialoilla. Valmistellaan valtionhallinnon kielitutkintojen perusteet siten, että tutkinnot voidaan ottaa käyttöön vuoden 2004 alussa uuden kielilainsäädännön voimaantullessa.

Kehitetään ammatillisen peruskoulutuksen näyttöjärjestelmään perustuva oppimistulosten kansallinen arviointijärjestelmä sekä ammatillisen koulutuksen laadunhallintaa.

Kehitetään koulutuksen perustietojärjestelmää koulutuspoliittista seurantaa ja päätöksentekoa sekä koulutuksen arviointia, koulutuksen tilan kuvauksia ja koulutusindikaattorien tuotantoa varten. Kehitetään koulutuksen ennakointimenetelmiä ja tuotetaan ennakointitietoa.

Hoidetaan Euroopan unionin koulutus- ja yhteistoimintaohjelmiin sekä tietoverkkoihin liittyviä tehtäviä sekä Euroopan sosiaalirahaston rahoittamien koulutushankkeiden hallinnointia. Hoidetaan tutkintojen kansalliseen ja kansainväliseen tunnustamiseen kuuluvat tehtävät. Osallistutaan Venäjä- ja lähialueyhteistyöohjelmien toimeenpanoon. Tuetaan opetustoimen henkilöstön osaamista rahoittamalla usean opintoviikon pitkäkestoista täydennyskoulutusta. Kehitetään koulukirjastotoimintaa.

Opetushallituksen tulostavoitteiden toteuttamiseen käytetään myös momenttien 29.20.25, 40.25, 60.25 ja 69.25 määrärahoja.

Maksullisen toiminnan tunnuslukutaulukko:
  2001 2002 2003
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) 6 936 5 393 6 251
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) 4 373 4 266 4 858
Käyttöjäämä (t€) 2 563 1 127 1 393
— % tuotoista 37,0 20,9 22,3
Osuus yhteiskustannuksista (t€) 683 706 833
Ylijäämä (t€) 1 880 421 560
— % tuotoista 27,1 7,8 9,0

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 332 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös oppimateriaalin kehittämiseen sekä ruotsinkielisen ja muun vähälevikkisen oppimateriaalin tuottamiseen. Määrärahasta käytetään 258 000 euroa avustuksena saamelaiskäräjille jaettavaksi saamenkielisen oppimateriaalin tuottamista varten.

Selvitysosa:

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 23 783 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 4 858 000
Muut toimintamenot 18 925 000
Bruttotulot 6 451 000
Maksullisen toiminnan tulot 6 251 000
Muut tulot 200 000
Nettomenot 17 332 000

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 500 000 euroa siirtona momentille 29.01.22.

Valtiovarainvaliokunta:

Saamenkielisen oppimateriaalin tuottaminen. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan saamenkielinen opetus on selvästi lisääntymässä peruskoulun vuosiluokilla 7—9, samalla kun pohjoiskoltansaamenkielisen opetuksen rinnalla on syksyllä 2000 aloitettu myös inarinsaamenkielinen opetus. Saamenkielisen opetuksen lisääntyessä myös oppimateriaalitarpeet kasvavat. Uusia oppimateriaaleja tulisi voida valmistaa mahdollisimman nopeasti, jotta saamenkielistä opetusta saavien oppilaiden opetus olisi samantasoista ja samanarvoista suomenkielisen vastaavan opetuksen kanssa. Määrärahatarvetta aiheutuu lisäksi euroon siirtymisestä aiheutuvista matematiikan oppikirjojen uudistamistarpeista, mihin tarkoitukseen ei ole kuluvana vuonna myönnetty lisämäärärahaa. Tämän vuoksi momentille lisätään 5 000 euroa.


2003 talousarvio 17 332 000
2002 talousarvio 18 136 000
2001 tilinpäätös 17 686 979