Talousarvioesitys 2003
75. Poliisitoimi
Selvitysosa:
Keskeiset toimintaympäristön muutokset
Poliisin tietoon tullut rikollisuus väheni hieman vuodesta 2000 vuoteen 2001. Huumausainerikollisuuden kasvu jatkuu tehostetuista torjuntatoimista huolimatta. Rikollisuuden monimutkaistuminen ja ammattimaistuminen lisäävät poliisin työmäärää. Liikennesuoritteiden määrä kasvaa tasaisesti. Poliisin hälytystehtävien ja yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen liittyvien tehtävien määrä kasvaa edelleen. Viranomaisyhteistyön merkitys korostuu.
Poliisipalvelujen kysyntä ja saatavuus sekä toiminnan laajuus: | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
toteutuma | toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Hälytystehtävät, lkm | 909 114 | 922 322 | 930 000 | 940 000 |
Rikoslakirikokset, lkm | 528 583 | 513 061 | 520 000 | 525 000 |
Poliisin selvittämät rikoslakirikokset, lkm | 306 742 | 313 950 | 320 000 | 320 000 |
Keskeiset lupapalvelut, lkm (passit, ajokortit, henkilökortit, aseluvat) | 874 326 | 888 140 | 900 000 | 900 000 |
Toimipaikat, lkm | 250 | 250 | 225 | 225 |
— joista avoinna joka arkipäivä | 240 | 240 | 220 | 210 |
Toimintalinjat ja tavoitteet
Huumausaineiden tarjontaa rajoitetaan ylläpitämällä kiinnijäämisriskiä vuoden 2002 tasolla.
Toteutetaan talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaohjelmaa sekä torjutaan rahanpesua.
Torjutaan järjestäytynyttä rikollisuutta sen kaikissa muodoissa.
Toimeenpannaan alueelliset ja paikalliset turvallisuussuunnitelmat ja arvioidaan niiden vaikuttavuutta. Toteutetaan valtioneuvoston periaatepäätöstä liikenneturvallisuuden parantamiseksi lisäämällä automaattista liikennevalvontaa. Varmistetaan hälytyspalvelujen saatavuus ja laatu.
Poliisin organisaatiota kehitetään tavoitteena tehostaa voimavarojen käyttöä. Toteutetaan poliisin tietohallintokeskuksen (PTHK) siirto Rovaniemelle vuoteen 2006 mennessä.
Poliisin toiminta on yhteistyöhakuista ja asiakaslähtöistä.
Sisäasiainministeriö on asettanut poliisille seuraavat tavoitteet: | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
toteutuma | toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Toimintavalmiusaika kiireellisissä A-luokan hälytystehtävissä, keskimäärin min. |
11,9 | 11,2 | 13 | 13 |
Toimintavalmiusaika 70 %:ssa kiireellisissä A-luokan hälytystehtävissä, keskimäärin enintään min. |
11 | 13 | 13 | 13 |
Poliisin paljastamat törkeät huumausainerikokset | 740 | 847 | 1 000 | 1 000 |
Rikosten selvitystaso, % | ||||
— törkeät yksilöön kohdistuvat rikokset | 79,7 | 81,8 | 80 | 80 |
Takaisin saatu rikoshyöty talousrikoksissa | ||||
— % ilmoitetuista rikosvahingoista | 15 | 15 | ||
— milj. € | 41,4 | 31,5 | ||
Vakavat tieliikenneonnettomuudet | 6 633 | 6 390 | 6 800 | 6 800 |
Toimintamenomomentilta palkattu henkilöstö | ||||
Poliisimiehet, keskimäärin | 8 030 | 8 186 | 8 220 | 8 010 |
Muu henkilöstö, keskimäärin | 2 623 | 2 637 | 2 600 | 2 600 |
Yhteensä | 10 653 | 10 823 | 10 820 | 10 610 |
21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 516 487 000 euroa.
Selvitysosa:
Menojen ja tulojen erittely: | € |
---|---|
Bruttomenot | 550 164 000 |
Maksullisen toiminnan erillismenot | 26 076 000 |
Muut toimintamenot | 524 088 000 |
Bruttotulot | 33 677 000 |
Maksullisen toiminnan tulot | 30 677 000 |
— julkisoikeudelliset suoritteet | 29 842 000 |
— muut suoritteet | 835 000 |
Muut tulot | 3 000 000 |
— yhteishankkeet | 2 900 000 |
— lahjoitusvarat | 50 000 |
— sponsoritulot | 50 000 |
Nettomenot | 516 487 000 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 500 000 euroa Poliisin tietohallintokeskuksen siirtoon Rovaniemelle, 15 500 000 euroa tasokorotuksina, 43 000 euroa yhden viran siirtona momentilta 31.24.21 ja 135 000 euroa kahden viran siirtona momentilta 26.01.21 sekä vähennyksenä 1 950 000 euroa hätäkeskustoiminnan menojen siirtona momentille 26.80.21, 28 500 euroa yhden henkilötyövuoden palkkausmenojen siirtona momentille 25.40.21 ja 6 000 euroa siirtona momentille 24.99.23.
Momentilta palkattavan henkilöstön määrä vuonna 2003 on 10 610.
Määrärahatason nousun rajoittamiseksi sekä poliisin voimavarojen joustavan käytön tehostamiseksi poliisihallinnon organisaatiota kehitetään ja kevennetään aloittaen poliisilaitoksista ja ottamalla tarkasteluun eri yksiköiden ja hallinnontasojen tehtävät ja voimavarat.
Poliisin sähköisestä henkilökortista perittävä maksu nostetaan vuonna 2003 vastaamaan valtiolle kortin tuottamisesta aiheutuneita kustannuksia.
Täydentävän esityksen (HE 249/2002 vp) selvitysosa:Talousarvioesityksessä on 15 500 000 euron tasokorotuksessa varattu 6 500 000 euroa poliisin palkkausjärjestelmän uudistamiseen. Mikäli palkkausjärjestelmän uudistaminen ei toteudu, määräraha varataan muihin virka- ja työehtosopimuksen aiheuttamiin lisämenoihin, mikä otetaan huomioon esitettäessä vuonna 2003 määrärahoja niihin.
Valtiovarainvaliokunta:Momentille on ehdotettu myönnettäväksi nettomäärärahaa 516 487 000 euroa. Vertailun vuoksi voidaan todeta, että tilinpäätöksen mukaan poliisilla oli käytettävissään vuonna 1995 toimintamenoihin noin 433 228 000 euroa. Vuoden 2001 tilinpäätöksessä vastaava summa oli 512 783 000 euroa. Kuluvalle vuodelle poliisin toimintamenoihin on myönnetty lisätalousarviot mukaan lukien 503 560 000 euroa.
Poliisin menojen vertaaminen eri vuosina on ongelmallista ja loppusummat eivät ole vertailukelpoisia. Aikaisemmin vertailtavuutta ovat vaikeuttaneet muun muassa paikallis- ja lääninhallinnon uudistukset sekä talousarvion rakennemuutokset. Poliisin rahoitustarvetta ovat sittemmin lisänneet tekijät, joihin poliisin toimin on voitu vaikuttaa vain rajoitetusti eikä niitä aina ole otettu huomioon kehysmenettelyssä.
Hallintovaliokunta on talousarvioesityksestä antamassaan lausunnossa HaVL 25/2002 vp viitannut kansainvälistymiseen, tietotekniikan kehitykseen ja eri rikollisuuden lajien poliisin työlle aiheuttamiin lisääntyviin velvoitteisiin ja todennut, että poliisin voimavarat ovat olleet jo pidempään alimitoitettuja ympäröivässä yhteiskunnassa tapahtuneeseen kehitykseen nähden. Myös poliisin palvelujen saatavuus on heikentynyt.
Valtiovarainvaliokunta on jo useana vuonna kiinnittänyt huomiota poliisin toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin. Suomessa toimii arviolta 70 järjestäytynyttä rikollisryhmää, joissa on noin 400 aktiivista jäsentä. Suomessa toimivien ryhmien päätoimiala on huumausainerikollisuus. Poliisin tietoon tulleiden huumausainerikosten määrä on muutoinkin pysytellyt vuonna 2002 edellisvuosien korkealla tasolla. Lisäkustannuksia poliisille on aiheutunut myös käyttöön otetuista uusista tutkintamenetelmistä, esim. DNA-tutkimuksista. Uutena kulueränä valiokunta kiinnittää huomiota myös kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden henkilöiden saattamisesta aiheutuneisiin kuluihin. Poliisi on saattanut kuluvana vuonna lokakuun loppuun mennessä jo 633 henkilöä pois Suomesta eri syistä. Vuonna 2002 tähän tarkoitukseen arvioidaan tarvittavan jo runsaat kaksi miljoonaa euroa.
Määrärahalisäyksistä huolimatta poliisi ei saadun selvityksen mukaan vuonna 2003 selviä tyydyttävästi edellä kuvatuista tehtävistään. Poliisin ylijohdon laskelmien mukaan tasapainon takaava määrärahan taso olisi ollut noin 30 miljoonaa euroa hallituksen esittämää korkeampi. Tämä vastaa noin 750 henkilön palkkausmenoja.
Koulutettujen poliisimiesten määrä väheni 1990-luvulla lähes 600 henkilöllä. Varsinaista poliisityötä päätoimenaan tekevien poliisien määrän arvioidaan vuonna 2003 vähenevän noin 100 henkilöllä. Erityisen huolestuttavana valiokunta pitää sitä, että 1.9.2002—31.12.2003 välillä poliisikoulusta valmistuvista noin 550 uudesta poliisista pystytään rekrytoimaan näillä näkymin vain noin puolet toisen puolen jäädessä lyhyemmäksi tai pidemmäksi ajaksi työttömäksi. Toimintamenomomentin määrärahoilla palkattavien poliisien määrä vuonna 2003 on talousarvioesityksen mukaan 8 010. Asukasmäärään suhteutettuna tätä voidaan kansainvälisestikin pitää hyvin alhaisena.
Valtiovarainvaliokunta muistutti kuluvan vuoden talousarviosta antamassaan mietinnössä VaVM 37/2001 vp nykyisen hallituksen hallitusohjelmaan tehdystä kirjauksesta. Tämän mukaan poliisin voimavaroja lisätään ja vahvistetaan toimintaedellytyksiä estää huumausainerikollisuutta, selvittää talousrikoksia sekä ehkäistä järjestäytynyttä rikollisuutta. Edellä todettuun viitaten valtiovarainvaliokunta katsoo, että poliisin määrärahat eivät vuonna 2003 ole hallitusohjelman edellyttämällä tasolla.
Kuluvan vuoden keväällä valmistuneen sisäasiainministeriön selvitysmiehen raportin mukaan poliisin menot ovat liikaa painottuneet henkilöstömenoihin investointien ja muiden menojen kustannuksella. Tästä on ollut seurauksena poliisin perustyön edellytysten ja työkalujen laadullinen heikkeneminen ja pitkän tähtäyksen kehittämisedellytysten vahingoittuminen. Valtiovarainvaliokunta pitää tärkeänä poliisitoimen kehittämistä pitkäjänteisesti, jolloin henkilöstömenot ja muut menot voidaan tasapainottaa toiminnan edellyttämällä tavalla. Eräs vaihtoehto lisätä pitkäjänteisyyttä on hallintovaliokunnan lausunnossaan esittämä ohjelma, jossa määriteltäisiin tavoitteet sisäisen turvallisuuden tasolle ja sen eri osa-alueille ja sitouduttaisiin samalla rahoittamaan näin määritelty taso.
2003 talousarvio | 516 487 000 |
2002 talousarvio | 501 837 000 |
2002 II lisätalousarvio | 1 723 000 |
2001 tilinpäätös | 512 782 619 |
23. (26.75.70) Viranomaisradioverkon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 390 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös viranomaisradioverkon rakentamiseen ja perusparantamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös verkon ylläpitämiseen aiemmin myönnetystä tilausvaltuudesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu ja määräraha on muutettu kaksivuotiseksi siirtomäärärahaksi.
Viranomaisradioverkko on turvallisuusviranomaisten sisäiseen käyttöön tarkoitettu radioverkko, jota voidaan joustavasti käyttää myös viranomaisten keskinäisenä yhteistoimintaverkkona.
Vuodesta 2004 lukien viranomaisradioverkon käyttäjät maksavat verkon ylläpidon ja käytön.
Verkkoa voivat rajoitetusti käyttää vuodesta 2003 lukien ns. ulkopuoliset käyttäjät, joiden käytöstä peritään maksut jo vuonna 2003 ja joilta peritään verkon vaatimat välittömät lisäinvestoinnit toteutuneiden kustannusten mukaisesti. Sisäasiainministeriö vastaa verkon käyttöperiaatteista ja antaa maksuja koskevan asetuksen syksyn 2002 aikana.
Määrärahasta on varattu verkon rakentamiseen ja perusparantamiseen 500 000 euroa.
Menojen ja tulojen erittely: | € |
---|---|
Bruttomenot | 18 560 000 |
Maksullisen toiminnan erillismenot | 104 000 |
Muut toimintamenot | 18 456 000 |
Bruttotulot | 1 170 000 |
Maksullisen toiminnan tulot, muut suoritteet | 670 000 |
Muut tulot, yhteistoiminnan tuotot | 500 000 |
Nettomenot | 17 390 000 |
Määrärahaa on tarkoitus käyttää enintään seitsemää henkilötyövuotta vastaavan henkilömäärän palkkaamiseen projektitehtäviä varten.
2003 talousarvio | 17 390 000 |
2002 talousarvio | 39 200 000 |
2001 tilinpäätös | 44 233 425 |