Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       02. Ulkomaalaisvirasto
       05. Lääninhallitukset
       06. Rekisterihallinto
       07. Kihlakunnat
       75. Poliisitoimi
            21. Toimintamenot
       80. Pelastustoimi
       90. Rajavartiolaitos
       97. Avustukset kunnille

Talousarvioesitys 2003

75. PoliisitoimiPDF-versio

Selvitysosa:

Keskeiset toimintaympäristön muutokset

Poliisin tietoon tullut rikollisuus väheni hieman vuodesta 2000 vuoteen 2001. Huumausainerikollisuuden kasvu jatkuu tehostetuista torjuntatoimista huolimatta. Rikollisuuden monimutkaistuminen ja ammattimaistuminen lisäävät poliisin työmäärää. Liikennesuoritteiden määrä kasvaa tasaisesti. Poliisin hälytystehtävien ja yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen liittyvien tehtävien määrä kasvaa edelleen. Viranomaisyhteistyön merkitys korostuu.

Poliisipalvelujen kysyntä ja saatavuus sekä toiminnan laajuus:
  2000 2001 2002 2003
  toteutuma toteutuma ennakoitu arvio
         
Hälytystehtävät, lkm 909 114 922 322 930 000 940 000
Rikoslakirikokset, lkm 528 583 513 061 520 000 525 000
Poliisin selvittämät rikoslakirikokset, lkm 306 742 313 950 320 000 320 000
Keskeiset lupapalvelut, lkm (passit, ajokortit, henkilökortit, aseluvat) 874 326 888 140 900 000 900 000
Toimipaikat, lkm 250 250 225 225
— joista avoinna joka arkipäivä 240 240 220 210

Toimintalinjat ja tavoitteet

Huumausaineiden tarjontaa rajoitetaan ylläpitämällä kiinnijäämisriskiä vuoden 2002 tasolla.

Toteutetaan talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaohjelmaa sekä torjutaan rahanpesua.

Torjutaan järjestäytynyttä rikollisuutta sen kaikissa muodoissa.

Toimeenpannaan alueelliset ja paikalliset turvallisuussuunnitelmat ja arvioidaan niiden vaikuttavuutta. Toteutetaan valtioneuvoston periaatepäätöstä liikenneturvallisuuden parantamiseksi lisäämällä automaattista liikennevalvontaa. Varmistetaan hälytyspalvelujen saatavuus ja laatu.

Poliisin organisaatiota kehitetään tavoitteena tehostaa voimavarojen käyttöä. Toteutetaan poliisin tietohallintokeskuksen (PTHK) siirto Rovaniemelle vuoteen 2006 mennessä.

Poliisin toiminta on yhteistyöhakuista ja asiakaslähtöistä.

Sisäasiainministeriö on asettanut poliisille seuraavat tavoitteet:
  2000 2001 2002 2003
  toteutuma toteutuma ennakoitu arvio
         
Toimintavalmiusaika kiireellisissä A-luokan
hälytystehtävissä, keskimäärin min.
11,9 11,2 13 13
Toimintavalmiusaika 70 %:ssa kiireellisissä
A-luokan hälytystehtävissä, keskimäärin
enintään min.
11 13 13 13
Poliisin paljastamat törkeät huumausainerikokset 740 847 1 000 1 000
Rikosten selvitystaso, %        
— törkeät yksilöön kohdistuvat rikokset 79,7 81,8 80 80
Takaisin saatu rikoshyöty talousrikoksissa        
— % ilmoitetuista rikosvahingoista     15 15
— milj. € 41,4 31,5    
Vakavat tieliikenneonnettomuudet 6 633 6 390 6 800 6 800
         
Toimintamenomomentilta palkattu henkilöstö        
Poliisimiehet, keskimäärin 8 030 8 186 8 220 8 010
Muu henkilöstö, keskimäärin 2 623 2 637 2 600 2 600
Yhteensä 10 653 10 823 10 820 10 610

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 516 487 000 euroa.

Selvitysosa:

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 550 164 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 26 076 000
Muut toimintamenot 524 088 000
Bruttotulot 33 677 000
Maksullisen toiminnan tulot 30 677 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 29 842 000
— muut suoritteet 835 000
Muut tulot 3 000 000
— yhteishankkeet 2 900 000
— lahjoitusvarat 50 000
— sponsoritulot 50 000
Nettomenot 516 487 000

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 500 000 euroa Poliisin tietohallintokeskuksen siirtoon Rovaniemelle, 15 500 000 euroa tasokorotuksina, 43 000 euroa yhden viran siirtona momentilta 31.24.21 ja 135 000 euroa kahden viran siirtona momentilta 26.01.21 sekä vähennyksenä 1 950 000 euroa hätäkeskustoiminnan menojen siirtona momentille 26.80.21, 28 500 euroa yhden henkilötyövuoden palkkausmenojen siirtona momentille 25.40.21 ja 6 000 euroa siirtona momentille 24.99.23.

Momentilta palkattavan henkilöstön määrä vuonna 2003 on 10 610.

Määrärahatason nousun rajoittamiseksi sekä poliisin voimavarojen joustavan käytön tehostamiseksi poliisihallinnon organisaatiota kehitetään ja kevennetään aloittaen poliisilaitoksista ja ottamalla tarkasteluun eri yksiköiden ja hallinnontasojen tehtävät ja voimavarat.

Poliisin sähköisestä henkilökortista perittävä maksu nostetaan vuonna 2003 vastaamaan valtiolle kortin tuottamisesta aiheutuneita kustannuksia.

Täydentävän esityksen (HE 249/2002 vp) selvitysosa:Talousarvioesityksessä on 15 500 000 euron tasokorotuksessa varattu 6 500 000 euroa poliisin palkkausjärjestelmän uudistamiseen. Mikäli palkkausjärjestelmän uudistaminen ei toteudu, määräraha varataan muihin virka- ja työehtosopimuksen aiheuttamiin lisämenoihin, mikä otetaan huomioon esitettäessä vuonna 2003 määrärahoja niihin.

Valtiovarainvaliokunta:

Momentille on ehdotettu myönnettäväksi nettomäärärahaa 516 487 000 euroa. Vertailun vuoksi voidaan todeta, että tilinpäätöksen mukaan poliisilla oli käytettävissään vuonna 1995 toimintamenoihin noin 433 228 000 euroa. Vuoden 2001 tilinpäätöksessä vastaava summa oli 512 783 000 euroa. Kuluvalle vuodelle poliisin toimintamenoihin on myönnetty lisätalousarviot mukaan lukien 503 560 000 euroa.

Poliisin menojen vertaaminen eri vuosina on ongelmallista ja loppusummat eivät ole vertailukelpoisia. Aikaisemmin vertailtavuutta ovat vaikeuttaneet muun muassa paikallis- ja lääninhallinnon uudistukset sekä talousarvion rakennemuutokset. Poliisin rahoitustarvetta ovat sittemmin lisänneet tekijät, joihin poliisin toimin on voitu vaikuttaa vain rajoitetusti eikä niitä aina ole otettu huomioon kehysmenettelyssä.

Hallintovaliokunta on talousarvioesityksestä antamassaan lausunnossa HaVL 25/2002 vp viitannut kansainvälistymiseen, tietotekniikan kehitykseen ja eri rikollisuuden lajien poliisin työlle aiheuttamiin lisääntyviin velvoitteisiin ja todennut, että poliisin voimavarat ovat olleet jo pidempään alimitoitettuja ympäröivässä yhteiskunnassa tapahtuneeseen kehitykseen nähden. Myös poliisin palvelujen saatavuus on heikentynyt.

Valtiovarainvaliokunta on jo useana vuonna kiinnittänyt huomiota poliisin toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin. Suomessa toimii arviolta 70 järjestäytynyttä rikollisryhmää, joissa on noin 400 aktiivista jäsentä. Suomessa toimivien ryhmien päätoimiala on huumausainerikollisuus. Poliisin tietoon tulleiden huumausainerikosten määrä on muutoinkin pysytellyt vuonna 2002 edellisvuosien korkealla tasolla. Lisäkustannuksia poliisille on aiheutunut myös käyttöön otetuista uusista tutkintamenetelmistä, esim. DNA-tutkimuksista. Uutena kulueränä valiokunta kiinnittää huomiota myös kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden henkilöiden saattamisesta aiheutuneisiin kuluihin. Poliisi on saattanut kuluvana vuonna lokakuun loppuun mennessä jo 633 henkilöä pois Suomesta eri syistä. Vuonna 2002 tähän tarkoitukseen arvioidaan tarvittavan jo runsaat kaksi miljoonaa euroa.

Määrärahalisäyksistä huolimatta poliisi ei saadun selvityksen mukaan vuonna 2003 selviä tyydyttävästi edellä kuvatuista tehtävistään. Poliisin ylijohdon laskelmien mukaan tasapainon takaava määrärahan taso olisi ollut noin 30 miljoonaa euroa hallituksen esittämää korkeampi. Tämä vastaa noin 750 henkilön palkkausmenoja.

Koulutettujen poliisimiesten määrä väheni 1990-luvulla lähes 600 henkilöllä. Varsinaista poliisityötä päätoimenaan tekevien poliisien määrän arvioidaan vuonna 2003 vähenevän noin 100 henkilöllä. Erityisen huolestuttavana valiokunta pitää sitä, että 1.9.2002—31.12.2003 välillä poliisikoulusta valmistuvista noin 550 uudesta poliisista pystytään rekrytoimaan näillä näkymin vain noin puolet toisen puolen jäädessä lyhyemmäksi tai pidemmäksi ajaksi työttömäksi. Toimintamenomomentin määrärahoilla palkattavien poliisien määrä vuonna 2003 on talousarvioesityksen mukaan 8 010. Asukasmäärään suhteutettuna tätä voidaan kansainvälisestikin pitää hyvin alhaisena.

Valtiovarainvaliokunta muistutti kuluvan vuoden talousarviosta antamassaan mietinnössä VaVM 37/2001 vp nykyisen hallituksen hallitusohjelmaan tehdystä kirjauksesta. Tämän mukaan poliisin voimavaroja lisätään ja vahvistetaan toimintaedellytyksiä estää huumausainerikollisuutta, selvittää talousrikoksia sekä ehkäistä järjestäytynyttä rikollisuutta. Edellä todettuun viitaten valtiovarainvaliokunta katsoo, että poliisin määrärahat eivät vuonna 2003 ole hallitusohjelman edellyttämällä tasolla.

Kuluvan vuoden keväällä valmistuneen sisäasiainministeriön selvitysmiehen raportin mukaan poliisin menot ovat liikaa painottuneet henkilöstömenoihin investointien ja muiden menojen kustannuksella. Tästä on ollut seurauksena poliisin perustyön edellytysten ja työkalujen laadullinen heikkeneminen ja pitkän tähtäyksen kehittämisedellytysten vahingoittuminen. Valtiovarainvaliokunta pitää tärkeänä poliisitoimen kehittämistä pitkäjänteisesti, jolloin henkilöstömenot ja muut menot voidaan tasapainottaa toiminnan edellyttämällä tavalla. Eräs vaihtoehto lisätä pitkäjänteisyyttä on hallintovaliokunnan lausunnossaan esittämä ohjelma, jossa määriteltäisiin tavoitteet sisäisen turvallisuuden tasolle ja sen eri osa-alueille ja sitouduttaisiin samalla rahoittamaan näin määritelty taso.


2003 talousarvio 516 487 000
2002 talousarvio 501 837 000
2002 II lisätalousarvio 1 723 000
2001 tilinpäätös 512 782 619

23. (26.75.70) Viranomaisradioverkon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 390 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös viranomaisradioverkon rakentamiseen ja perusparantamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös verkon ylläpitämiseen aiemmin myönnetystä tilausvaltuudesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu ja määräraha on muutettu kaksivuotiseksi siirtomäärärahaksi.

Viranomaisradioverkko on turvallisuusviranomaisten sisäiseen käyttöön tarkoitettu radioverkko, jota voidaan joustavasti käyttää myös viranomaisten keskinäisenä yhteistoimintaverkkona.

Vuodesta 2004 lukien viranomaisradioverkon käyttäjät maksavat verkon ylläpidon ja käytön.

Verkkoa voivat rajoitetusti käyttää vuodesta 2003 lukien ns. ulkopuoliset käyttäjät, joiden käytöstä peritään maksut jo vuonna 2003 ja joilta peritään verkon vaatimat välittömät lisäinvestoinnit toteutuneiden kustannusten mukaisesti. Sisäasiainministeriö vastaa verkon käyttöperiaatteista ja antaa maksuja koskevan asetuksen syksyn 2002 aikana.

Määrärahasta on varattu verkon rakentamiseen ja perusparantamiseen 500 000 euroa.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 18 560 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 104 000
Muut toimintamenot 18 456 000
Bruttotulot 1 170 000
Maksullisen toiminnan tulot, muut suoritteet 670 000
Muut tulot, yhteistoiminnan tuotot 500 000
Nettomenot 17 390 000

Määrärahaa on tarkoitus käyttää enintään seitsemää henkilötyövuotta vastaavan henkilömäärän palkkaamiseen projektitehtäviä varten.


2003 talousarvio 17 390 000
2002 talousarvio 39 200 000
2001 tilinpäätös 44 233 425