Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       10. Hallinto
       30. Yrityspolitiikka
       60. Energiapolitiikka
       70. Omistajapolitiikka

Talousarvioesitys 2002

40. Kuluttaja- ja kilpailupolitiikkaPDF-versio

Selvitysosa:Kuluttaja- ja kilpailupolitiikalla lisätään kuluttajien hyvinvointia ja edistetään tehokkaasti toimivien ja terveiden tuote- ja palvelumarkkinoiden muotoutumista. Esteetön ja tasapuolinen markkinoille pääsy on kilpailukykyisen elinkeinotoiminnan harjoittamisen keskeinen edellytys. Hyvin toimivat markkinat kannustavat yrityksiä innovaatioihin, panostamaan uusille, kuluttajien tarpeet huomioon ottaville liiketoiminta-alueille ja kehittämään joustavia toimintatapoja. Talouden globalisaatio ja verkottuminen, informaatio- ja muun teknologian nopea kehittyminen ja julkisen sektorin monet rakenteelliset muutokset tuovat kuluttaja- ja kilpailupolitiikalle uusia haasteita. Kansalaisen ja kuluttajan näkökulma on korostumassa myös talous- ja sosiaalipolitiikan piiriin kuuluvissa hankkeissa.

Talouden kehityspiirteet sekä lisäävät yritysten keskinäistä kilpailua että aikaansaavat toisaalta yhä laaja-alaisempia ja vaikeammin analysoitavia kilpailunrajoituksia. Kilpailupolitiikan kehittämistarpeiden, -tavoitteiden ja -keinojen arvioimista jatketaan kansainvälisissä yhteyksissä ja kansallisena työnä. EU-maissa sovelletaan lisääntyvässä määrin kansallisen kilpailulainsäädännön rinnalla myös EU:n kilpailulainsäädäntöä.

Uuden tietoyhteiskunnan ja kasvavan sähköisen kaupankäynnin piirissä kuluttajien käytettävissä on monia uusia toimintamahdollisuuksia. Myös euron käyttöönotto lisää kuluttajien mielenkiintoa rajat ylittävään kauppaan. Kuluttajat tarvitsevat rationaalisten kulutuspäätösten perustaksi monipuolista markkinainformaatiota. Erityisesti nuorten velkaantumisongelmia pyritään ennaltaehkäisemään. Kuluttajien luottamuksen säilyttäminen viranomaisten palvelukykyyn on tärkeää, joten kuluttajaviranomaisten toimintaa kehitetään jatkuvasti. Kuluttajapolitiikkaa toteutetaan vuosille 2000—2003 laaditun kuluttajapoliittisen ohjelman mukaisesti.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen kauppa- ja teollisuusministeriö on alustavasti asettanut kuluttaja- ja kilpailupolitiikan tulosalueelle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2002:

  • Kuluttajapoliittisen ohjelman toteutuminen varmistetaan. Kuluttajien asema yhteiskunnassa ja hyödykemarkkinoilla vahvistuu. Kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisiä ristiriitoja ehkäistään ja ratkaistaan.
  • Kilpailupolitiikalla varmistetaan markkinoiden toimivuus ja kilpailun hyötyjen siirtyminen myös asiakkaille ja kuluttajille. Kansainvälisen lainsäädännön kehitystä seurataan ja vaikutetaan siihen siten, että elinkeinoelämän tiedonsaanti ja toimintaedellytykset tulevat turvatuiksi.
  • Elintarvikelainsäädäntö on selkeää ja helposti ymmärrettävää ja siinä otetaan tasapuolisesti huomioon alan nopea kehitys ja kuluttajansuojan korkean tason säilyttäminen.

Ministeriön kuluttaja- ja kilpailupolitiikalle asetettavia tulostavoitteita toteuttavat ministeriön ohella seuraavat hallinnonalan yksiköt ja eri järjestöt: Kuluttajavirasto, Kuluttajatutkimuskeskus, Kuluttajavalituslautakunta, Kilpailuvirasto sekä kuluttajajärjestöt.

Kuluttaja- ja kilpailupolitiikka -luvun määrärahat jakaantuvat seuraavasti (1 000 euroa):
    v. 2000 v. 2001 v. 2002
    tilinpäätös varsinainen talousarvio esitys
         
21. Kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 5 120 5 296 5 530
22. Kuluttajatutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 655 1 674 1 765
24. Kuluttajavalituslautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 168 1 178 1 313
(25). Elintarvikeviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 2 033 342 -
26. Kilpailuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 3 596 3 891 4 571
31. Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä (arviomääräraha) - 3 111 3 111
50. Valtionavustus kuluttajajärjestöille (kiinteä määräraha) 673 673 673
  Yhteensä 14 245 16 166 16 963

21. Kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 530 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Kuluttaja-lehden hinnan alentamiseen enintään 100 000 euroa.

Selvitysosa:Kuluttajaviraston ja kuluttaja-asiamiehen tehtävänä on kuluttajien taloudellisen, terveydellisen ja oikeudellisen aseman turvaaminen sekä Suomen, Pohjoismaiden ja EU:n kuluttajapoliittisten toimintasuunnitelmien toteuttaminen. Kuluttajavirasto edistää ja toteuttaa kuluttajavalistusta ja -kasvatusta, ohjaa kunnallista kuluttajaneuvontaa sekä talous- ja velkaneuvontaa, tekee kuluttajakysymyksiin liittyviä selvityksiä ja vertailuja sekä esityksiä ja aloitteita kuluttajansuojan ja kuluttajapolitiikan kehittämiseksi. Kuluttajaviraston ylijohtaja toimii kuluttaja-asiamiehenä, jonka tehtävänä on markkinoinnin, perinnän, takauksen ja sopimusehtojen lainmukaisuuden valvonta sekä kuluttajan avustaminen tuomioistuimessa.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen kauppa- ja teollisuusministeriö on alustavasti asettanut Kuluttajavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2002:

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet:

  • Toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta lisätään suuntaamalla toiminta alueille, joilla on kuluttajan kannalta huomattavaa merkitystä tai joilla voidaan olettaa yleisimmin esiintyvän ongelmia kuluttajien asemassa. Kuluttajaviraston painopistealueet ovat:
    • talous- ja velkaneuvonnan menettelytapojen kehittäminen neuvojien työn tukemiseksi,
    • kulutushyödykekaupan virhetilanteiden pelisääntöjen vakiinnuttaminen,
    • euron käyttöönoton kuluttajavaikutusten minimoiminen ja sähköisen kaupankäynnin kuluttajariskien vähentäminen.

Palvelutavoitteet:

  • Kuluttajavirastolle ja kuluttaja-asiamiehelle saapuvat ilmoitukset käsitellään nopeasti kuluttajavirastossa käyttöön otettuja palvelusitoumuksia noudattaen.

Hintatuki on tarpeen puolueetonta kuluttajainformaatiota jakavan Kuluttaja-lehden levikin ylläpitämiseksi ja edistämiseksi.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 34 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 6 150 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 661 000
Muut toimintamenot 5 489 000
Bruttotulot 620 000
Maksullisen toiminnan tulot 611 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 106 000
— muut suoritteet 505 000
Muut tulot 9 000
Nettomenot 5 530 000


2002 talousarvio 5 530 000
2001 talousarvio 5 296 238
2001 lisätalousarvio 107 136
2000 tilinpäätös 5 120 145

22. Kuluttajatutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 765 000 euroa.

Selvitysosa:Kuluttajatutkimuskeskus tuottaa ja välittää tutkimustietoa kulutuksesta ja kuluttajakäyttäytymisestä sekä niihin kiinteästi liittyvästä markkinoiden, talouden ja yhteiskunnan kehityksestä. Tavoitteena on edistää kuluttajien hyvinvointia, kestävää kulutusta, markkinoiden toimivuutta ja kansallista kilpailukykyä.

Kuluttajatutkimuskeskus tukee tutkimuksen ja tietopalvelun avulla kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan kuluttaja-, elinkeino- ja teknologiapoliittista päätöksentekoa, osallistuu kuluttajapoliittisen ohjelman toteutukseen ja tuottaa tutkimustietoa kulutusta koskevan päätöksenteon edistämiseen kansallisilla ja kansainvälisillä foorumeilla.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen kauppa- ja teollisuusministeriö on alustavasti asettanut Kuluttajatutkimuskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2002:

  • Kuluttajatutkimuskeskuksen ydinosaamista vahvistetaan hyväksytyn vision mukaisesti siten, että tutkimuskeskus kehittyy kansallisesti kilpailukykyiseksi ja kansainvälisesti tunnustetuksi tutkimuslaitokseksi. Tähän liittyen panostetaan erityisesti tutkijakoulutukseen.
  • Tutkimustietoa tuotetaan seuraavilta painopistealueilta:
    • arjen toimintatavat ja ympäristöä säästävä kulutus,
    • kuluttajat muuttuvassa elintarviketaloudessa,
    • käyttäjät ja tuottajat tietoyhteiskunnan toimijoina,
    • kotitalouksille suunnatut yksityiset ja julkiset palvelut,
    • euro, kuluttajat ja markkinat.
  • Tietopalvelu edistää kansallisen kuluttajatutkimuksen tulosten hyödyntämistä sekä sähköisen palvelutuotannon avulla että tutkimustiedosta jalostetuilla uusilla tietotuotteilla.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 15 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 2 370 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 65 000
Muut toimintamenot 2 305 000
Bruttotulot 605 000
Maksullisen toiminnan tulot, muut suoritteet 67 000
Muut tulot (yhteishankkeet) 538 000
Nettomenot 1 765 000


2002 talousarvio 1 765 000
2001 talousarvio 1 673 806
2001 lisätalousarvio 40 701
2000 tilinpäätös 1 655 137

24. Kuluttajavalituslautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 1 313 000 euroa.

Selvitysosa:Kuluttajavalituslautakunta antaa kirjallisia ratkaisusuosituksia kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisiin, yksittäisiä kulutushyödykesopimuksia koskeviin tai muihin kulutushyödykkeen hankintaan liittyviin erimielisyyksiin, jotka pääasiassa kuluttajat ovat saattaneet lautakunnan käsiteltäväksi. Lisäksi lautakunta antaa ratkaisusuosituksia takaus- ja panttaussitoumuksia ja asuntokauppaa koskeviin riita-asioihin. Lautakunta pyrkii sovittelemaan riitoja. Lautakunta antaa myös lausuntoja tuomioistuimille, neuvontaa ja koulutusta kuluttajaneuvojille ja muille sidosryhmille ja vastaa kansalaisten kirjallisiin tiedusteluihin sekä tiedottaa ratkaisuistaan.

Kuluttajavalituslautakunnan suoritteita ovat vireille tulleet ja päätetyt valitusasiat. Suoritteiden määrää ei voi tarkasti ennakoida. Suoritteiden kokonaismäärä ja vaikeusaste riippuu lähinnä ulkoisista tekijöistä. Tilastointiin satunnaisesti vaikuttavien tekijöiden vaikutusten vähentämiseksi suoritteet lasketaan kahden vuoden keskiarvona. Vuosina 1999—2000 suoritteita oli 5 563 kappaletta, joista jaosto- tai täysistunto- sekä yksinkertaisessa käsittelyssä tehtyjä ratkaisuja oli 1 551 kappaletta vuonna 1999 ja 1 713 kappaletta vuonna 2000. Yhden suoritteen keskimääräinen hinta vuonna 2000 oli 200 euroa ja yhden päätetyn valituksen hinta 390 euroa, kun muuta toimintaa ei oteta huomioon. Valitusten määrän ennustetaan edelleen olevan noin 3 000.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen kauppa- ja teollisuusministeriö on alustavasti asettanut Kuluttajavalituslautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2002:

  • Jaostojen käsittelyaika on keskimäärin 12 kuukautta.
  • Täysistuntoon siirtämisen jälkeen käsittely kestää keskimäärin kaksi ja puoli kuukautta.
  • Yksinkertaisen käsittelyn osuus ratkaisuista on noin 10 %.
  • Suositusten noudattamisaste on 70—80 %.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 9 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin ja 73 000 euroa kahden henkilötyövuoden siirtona momentilta 31.24.21.


2002 talousarvio 1 313 000
2001 talousarvio 1 178 325
2001 lisätalousarvio 28 760
2000 tilinpäätös 1 167 729

(25.) Elintarvikeviraston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Selvitysosa:Momentti ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta ja sen määrärahat siirrettäväksi momentille 30.72.21.


2001 talousarvio 341 758
2000 tilinpäätös 2 032 887

26. Kilpailuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 4 571 000 euroa.

Selvitysosa:Kilpailuviraston toiminta-ajatuksena on talouden tehokkuuden lisääminen kilpailua edistämällä ja sen esteitä poistamalla. Yksittäisiä elinkeinonharjoittajia suojataan periaatteellisesti merkittäviltä kilpailunrajoituksilta. Virasto keskittää toimintansa valituille painopistealueille ja tehokkaaseen tapauskäsittelyyn.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen kauppa- ja teollisuusministeriö on alustavasti asettanut Kilpailuvirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2002:

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet:

  • Julkisen tuotantotoiminnan osalta edistetään palvelutuotannon markkinaehtoistamista.
  • Energia- ja viestintäaloilla puututaan erityisesti selkeisiin syrjintä- ja kohtuuttoman hinnoittelun tapauksiin sekä estetään kilpailijoiden ja uusien toimintamuotojen keinotekoinen poissulkeminen.
  • Kaupan ja teollisuuden aloilla keskitytään erityisesti ostovoiman väärinkäyttöön sekä kilpailua poissulkeviin hinnoittelu-, logistiikka-, laadunvalvonta- ja kierrätysjärjestelyihin.
  • Yrityskauppavalvonnan avulla suojataan kuluttajien ja asiakkaiden etua sellaisilta yrityskeskittymiltä, joiden tuloksena syntyy kilpailua oleellisesti estävä määräävä markkina-asema. Yrityskauppoja tarkastellaan niiden kotimaassa ilmenevien vaikutusten mukaan, mutta arvioinnissa otetaan huomioon myös ulkomainen kilpailu.
  • Kansainvälisissä asioissa keskitytään Suomen markkinoiden ja kilpailupolitiikan kannalta keskeisiin kysymyksiin.
  • Ulkoisella viestinnällä tuetaan viraston strategian toteutumista. Tavoitteena on, että elinkeinoelämän piirissä ymmärretään kilpailulainsäädännön tavoitteet ja niistä johdetut käytännön toimet ja että viraston kannalta keskeisillä sidosryhmillä on oikeansisältöinen ja riittävän kattava ja selkeä käsitys viraston toiminnasta.

Palvelutavoitteet:

  • Ratkaisujen taloudellista ja analyyttista perustaa vahvistetaan niiden laadun parantamiseksi.
  • Toimenpidepyyntöjen sekä puuttumattomuustodistus- ja poikkeuslupahakemusten käsittely on nopeaa ja johdonmukaista.

Tuottavuus- ja taloudellisuustavoitteet:

  • Toiminnassa keskitytään painopistealoille eikä tutkittavaksi oteta vähämerkityksellisiä asioita.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 29 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin ja 500 000 euroa lisääntyneiden tehtävien johdosta.

Maksullisen toiminnan tulot on merkitty momentille 12.32.99.


2002 talousarvio 4 571 000
2001 talousarvio 3 891 196
2001 lisätalousarvio 83 253
2000 tilinpäätös 3 596 362

31. Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 3 111 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää talous- ja velkaneuvonnasta annetun lain (713/2000) mukaisen korvauksen maksamiseen talous- ja velkaneuvontapalvelujen tuottajille.

Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu. Korvaus määrätään kauppa- ja teollisuusministeriön vahvistamien perusteiden mukaan siten, että se vastaa palvelun tarkoituksenmukaisesta tuottamisesta aiheutuvia menoja. Korvaus maksetaan lääninhallituksen kanssa sopimuksen tehneelle kunnalle tai muulle palvelun tuottajalle. Korvauksen maksatuksesta kunnalle huolehtii Kuluttajavirasto ja muulle palvelun tuottajalle lääninhallitus. Määrärahan arvioidaan kattavan noin 86 kokopäiväisen talous- ja velkaneuvojan palkkaamisesta aiheutuvat menot.


2002 talousarvio 3 111 000
2001 talousarvio 3 111 477

50. Valtionavustus kuluttajajärjestöille(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 673 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustuksena kuluttajajärjestöjen ja Työtehoseura ry:n kotitalousosaston tukemiseen Kuluttajaviraston määrittelemistä toiminnoista aiheutuviin kuluihin.

Selvitysosa:Kuluttajajärjestöt ovat kuluttajien etujärjestöjä, missä ominaisuudessa ne neuvovat kuluttajia sekä jakavat ja välittävät niille kuluttajatietoa. Työtehoseuran kotitalousosasto edistää tutkimuksella kotitalouden toimivuutta ja tehokkuutta sekä kuluttajien omien toimintaedellytysten parantamista.

Määrärahan arvioidaan jakautuvan seuraavasti:
   
Suomen Kuluttajaliitto ry 479 000
Kuluttajat-Konsumenterna ry 25 000
Työtehoseura ry:n kotitalousosasto 169 000
Yhteensä 673 000


2002 talousarvio 673 000
2001 talousarvio 672 752
2000 tilinpäätös 672 752