Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       10. Hallinto
       30. Yrityspolitiikka
       60. Energiapolitiikka
       70. Omistajapolitiikka

Talousarvioesitys 2002

10. HallintoPDF-versio

Selvitysosa:Kauppa- ja teollisuusministeriö vastaa elinkeinopolitiikan asiantuntijaorganisaationa yritysten kilpailukykyisistä toimintaedellytyksistä tavoitteena toimivat markkinat, riittävä ja edullinen energia ja osaamisen korkea taso, sekä kansalaisten aseman turvaamisesta markkinoilla ja valtion yritysomaisuuden hyvästä hoidosta. Jatkuvasti ajantasalla pidettävä ministeriön strategia toimii lähtökohtana hallinnonalan tulosohjauksessa ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arvioinnissa.

Työvoima- ja elinkeinokeskusten tehtävänä on toteuttaa alueellista elinkeinopolitiikkaa yhdensuuntaistamalla eri hallinnonalojen toimintaa. TE-keskusten toiminnan keskeiset tavoitteet vuonna 2002 ovat:

  • Kilpailukykyisen toimintaympäristön kehittäminen.
  • Työpaikkojen turvaaminen yrittäjyydellä ja yritysten kehittämisellä.
  • Työmarkkinoiden toimivuuden ja työvoiman kehittäminen.
  • Yrittäjyyden, yritysten kasvun, kilpailukyvyn ja kansainvälistymisen edistäminen.
  • Teknologiapainotuksen lisääminen alueiden kehittämisessä.
  • Innovaatioiden edistäminen aktivoimalla pk-yrityksiä.
  • Maatalouden, maaseudun ja kalatalouden elinvoimaisuuden kehittäminen.
  • Kansallisen ja EU:n yhteisen maatalous- ja kalastuspolitiikan täytäntöönpanon asianmukainen valvonta.
  • Toimenpiteiden vaikuttavuuden ja asiakaspalvelun parantaminen.

Alueiden erityisiä vahvuuksia korostetaan tasapainoisen alueellisen kehityksen tukemiseksi sekä kehitetään palvelujen seutukunnallista ja paikallista saatavuutta. TE-keskusten tulostavoitteet on esitetty yksityiskohtaisemmin momentilla 32.10.22 sekä maa- ja metsätalousministeriön (MMM) ja työministeriön (TM) hallinnonalojen pääluokissa.

Kauppa- ja teollisuusministeriö vastaa TE-keskusten yleishallinnollisesta ohjauksesta. TE-keskukset toimivat eri hallinnonalojen tehtäviä hoitaessaan asianomaisten ministeriöiden (KTM, TM ja MMM) sekä Teknologian kehittämiskeskuksen ja vuonna 2002 perustettavan MMM:n alaisen maaseutuviraston ohjauksessa. Ministeriöt asettavat yhteisesti toiminnalle strategiset tavoitteet sekä käsittelevät keskusten tulossuunnitelmat ja hyväksyvät tulossopimukset.

Hallinto -luvun määrärahat jakautuvat seuraavasti (1 000 euroa):
    v. 2000 v. 2001 v. 2002
    tilinpäätös varsinainen talousarvio esitys
         
21. Kauppa- ja teollisuusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 21 230 21 665 22 362
22. Työvoima- ja elinkeinokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 61 273 63 678 68 577
24. Tutkimus- ja selvitystoiminta (siirtomääräraha 3 v) 15 541 6 728 5 628
66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha) 6 285 7 922 7 633
92. Korvaus valtion ydinjätehuoltorahastolle (arviomääräraha) 6 352 7 022 7 603
95. Maanomistajien osuus vanhoista kaivospiirimaksuista (arviomääräraha) 10 13 10
  Yhteensä 110 691 107 028 111 813

21. Kauppa- ja teollisuusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 362 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää enintään 17 000 euroa kuluttajatiedon julkistamispalkintoa varten.

Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ministeriön toiminnalle on alustavasti asetettu seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2002:

  • Ministeriö on nopeasti reagoiva ja yhteiskunnan muutossuuntia ennakoiva elinkeinopolitiikan asiantuntijaorganisaatio.
  • Ministeriön hallinnonalan tulosohjauksen vaikuttavuus ja sitä koskevat menettelyt paranevat.

Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 188 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin. Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 190 000 euroa siirtona momentille 25.10.23 sen johdosta, että kilpailuneuvoston tehtävät siirretään 1.3.2002 perustettavaan markkinaoikeuteen.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 22 573 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 88 000
Muut toimintamenot 22 485 000
Bruttotulot 211 000
Maksullisen toiminnan tulot 151 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 59 000
— muut suoritteet 92 000
Muut tulot 60 000
Nettomenot 22 362 000


2002 talousarvio 22 362 000
2001 talousarvio 21 664 960
2001 lisätalousarvio 554 347
2000 tilinpäätös 21 230 194

22. Työvoima- ja elinkeinokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 68 577 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös euroneuvontakeskuksista ja Teknologian kehittämiskeskuksen projektiluontoisista tehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen sekä porotilalain, luontaiselinkeinolain, kolttalain ja maatilalakia edeltävän lainsäädännön valtion hallinnassa olevien kiinteistöjen hoitomenojen maksamiseen.

Lisäksi määrärahaa saa käyttää työvoima- ja elinkeinokeskusten yritysosastojen järjestämistä pk-yritysten kehittämispalveluista, pk-yrityksille suunnatuista neuvonta- ja informaatiopalveluista sekä näiden palvelujen kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös yritysneuvonnan asiantuntijapalvelujen ostamiseen ja yritysneuvontaa suorittaville henkilöille tarkoitettujen koulutuspalvelujen ostamiseen.

Määrärahasta on varattu 1 682 000 euroa pk-yritysten kehittämispalveluihin. Määrärahaa saa käyttää neuvonta-, koulutus-, konsultointi- ja muiden kehittämispalvelujen maksullisen toiminnan hintojen alentamiseen enintään 3 860 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina KTM Toimiala-Infomedian tulot, julkaisutoiminnan tulot sekä asiantuntijatehtävien tulot (KTM:n asetus 16/2001).

Määrärahasta osa on alueiden kehittämisestä annetun lain (1135/1993) 6 §:n mukaista aluekehitysrahaa.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 218 000 euroa kahdeksan henkilötyövuoden siirtona momentilta 31.24.21, 31 000 euroa yhden henkilötyövuoden siirtona momentilta 34.07.21 ja 270 000 euroa siirtona momentilta 32.20.28 neljän henkilötyövuoden palkkausmenoina teknologia-asiantuntijatehtäviin. Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon myös 1 262 000 euroa 25 henkilötyövuoden palkkaamiseen maatilojen valvontatoiminnan saattamiseksi säädetylle tasolle. Määrärahan mitoituksessa on myös otettu lisäyksenä huomioon 392 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin.

Työvoima- ja elinkeinokeskusten toimintamenot

Talousarvion valmisteluun liittyen ohjaavat ministeriöt ovat alustavasti asettaneet työvoima- ja elinkeinokeskuksille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2002:

  • TE-keskuksia kehitetään alueellisista lähtökohdista toimivina itsenäisinä virastoina.
  • Keskukset toimivat asiakassuuntautuneina, proaktiivisina ja joustavina palvelu- ja kehitysyksikköinä.
  • TE-keskukset tehostavat alueellisen elinkeinopolitiikan toteutusta yhdensuuntaistamalla eri hallinnonalojen toimintaa.
  • TE-keskusten toimialueiden yritystoimintaa kehitetään tehostamalla teknologian siirtoa, aktivoimalla tutkimus- ja tuotekehityshankkeita sekä tukemalla innovaatioita.
  • Asiakaspalvelua parannetaan kokoamalla kaikki yrityksille suunnatut palvelut entistä paremmin yhteen.
  • Yritysten kansainvälistymisvalmiuksia parannetaan ja ohjataan yrityksiä kokonaisvaltaiseen liiketoimintojen suunnitteluun.
  • TE-keskusten roolia työllisyyspolitiikan toimintasuunnitelman alueellisena toimeenpanijana ja yhteensovittajana vahvistetaan.
  • Työvoimatoimistojen ohjausta ja tukea tehostetaan.
  • Maaseudun elinvoimaisuutta kehitetään ottaen huomioon luonnonvarojen kestävän käytön vaatimukset.
  • Maatalous- ja kalastuspolitiikan edellyttämät valvonta- ja tarkastustehtävät suoritetaan säädösten mukaisesti.
  • Toiminnan organisointi asiakas- tai toimintolähtöisesti selvitetään ja sisäisessä toiminnassa kehitetään johtamisjärjestelmää edelleen sekä parannetaan henkilöstöjohtamista.
  • TE-keskusten tunnettuutta lisätään viestinnällisin keinoin ja keskusten profiilia terävöittämällä.

Toimintamääräraha jaetaan eri kohteisiin ja alueittain kauppa- ja teollisuusministeriön, työministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön hyväksymän suunnitelman perusteella.

Pk-yritysten kehittämispalvelut

Pk-yritysten neuvonta-, koulutus- ja kehittämispalveluja suunnataan ministeriön elinkeino- ja pk-yrityspolitiikan asettamien tavoitteiden pohjalta laaditun strategian mukaisesti. Pk-yritysten kehittämispalvelujen painopistealueita vuonna 2002 ovat yrittäjyyden ja uusperustannan edistäminen, yritysten johto- ja avainhenkilöiden liikkeenjohtotaitojen kehittäminen sekä markkinointi- ja kansainvälistymisvalmiuksien parantaminen. Toiminnassa painottuu myös yritysten verkostoitumisen sekä uuden teknologian hyväksikäytön lisääminen pk-yrityksissä. Lisäksi tehostetaan kehittämispalvelujen seutukunnallista ja alueellista palvelutarjontaa. Kehittämispalveluilla jatketaan myös valtakunnallisessa yrittäjyyshankkeessa käynnistettyjen toimenpiteiden käytännön toteutusta.

Kehittämistoimenpiteisiin osallistuvilta perittävinä maksuina arvioidaan momentille 12.32.10 kertyvän 774 000 euroa. Maksullisista tuotteista määrättävät maksut muodostavat yhteensä vähintään yhden kuudesosan siitä määrästä, mikä niiden tuottamisesta ja kehittämisestä syntyviin menoihin on kokonaisuudessaan valtion kunkin vuoden talousarviossa osoitettu (KTM:n asetus 16/2001).

Nettomenojen arvioidaan
jakautuvan seuraavasti:
   
TE-keskusten yhteiset menot ja johtaminen 8 004 000
Yritysosastot 15 593 000
Maaseutuosastot 25 310 000
Työvoimaosastot 17 988 000
Pk-yritysten kehittämispalvelut 1 682 000
Yhteensä 68 577 000

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 68 980 651
Maksullisen toiminnan erillismenot 167 515
Muut toimintamenot 68 813 136
Bruttotulot 403 651
Maksullisen toiminnan tulot 168 188
— muut suoritteet 168 188
Muut tulot 235 463
Nettomenot 68 577 000


2002 talousarvio 68 577 000
2001 talousarvio 63 677 967
2001 lisätalousarvio 2 852 635
2000 tilinpäätös 61 273 216

(23.) Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Selvitysosa:Momentti ehdotetaan siirrettäväksi momentiksi 32.30.21.

24. Tutkimus- ja selvitystoiminta (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 5 628 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kauppa- ja teollisuusministeriön strategista suunnittelua ja päätöksentekoa palveleviin tutkimus- ja selvityshankkeisiin. Määrärahaa saa myös käyttää ydinenergia-alan valvontaa tukevien selvitysten ja tutkimusten toteuttamiseen, teknisen infrastruktuurin ja turvallisuuden sekä laadun kehittämiseen, kansainväliseen teknistaloudelliseen yhteistyöhön sekä kansainvälisten järjestöjen, rahoituslaitosten ja muiden yhteistyöorganisaatioiden kanssa valmisteltaviin ja toteutettaviin hankkeisiin. Lisäksi määrärahaa saa käyttää EU:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja selvityshankkeiden toteuttamiseen ja niihin liittyvien tarjousten tekemiseen.

Määrärahaa saa käyttää edellä mainituista tehtävistä aiheutuviin palkkaus- ja palkkiomenoihin, laite- ja ohjelmistohankintamenoihin sekä muihin mainituista toiminnoista aiheutuviin vastaaviin menoihin. Määrärahaa saa käyttää enintään 25 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen.

Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen kauppa- ja teollisuusministeriö on alustavasti asettanut tutkimus- ja selvitystoiminnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2002:

  • Elinkeinopoliittisen suunnittelun ja strategisen päätöksenteon tietopohjan vahvistaminen.
  • Ministeriön eri tulosalueille asetettujen tavoitteiden toteuttamisen tukeminen tutkimuksin, selvityksin ja arvioinnein sekä kansainvälisen yhteistyön keinoin.

Määrärahaa käytetään tutkimus- ja selvitystoimintaan, joka liittyy muun muassa:

    • kansainvälistymiseen, kansainväliseen yhteistyöhön ja yhdentymiseen;
    • kuluttaja- ja kilpailuasioihin;
    • kilpailukyvyn, elinkeino- ja yritystoiminnan toimintaedellytysten kehittämiseen sekä yrittäjyyden edistämiseen;
    • teknologian, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan vuorovaikutusta käsittelevän tutkimusohjelman toteuttamiseen sekä ennakointi- ja vaikuttavuuden arviointitoiminnan kehittämiseen;
    • innovaatiotoimintaan, tekniseen turvallisuuteen ja laadun kehittämiseen;
    • energia- ja ilmastopolitiikkaan;
    • ydinturvallisuus- ja ydinjätehuollon valvontaa tukeviin tutkimusohjelmiin;
    • ministeriön hallinnonalan läpäisevien hankkeiden toteuttamiseen;
    • ministeriön hallinnonalaa koskeviin arviointeihin; sekä
    • tehtäväalueiden ja yritystukiohjelmien vaikuttavuuden arviointeihin.

2002 talousarvio 5 628 000
2001 talousarvio 6 727 517
2000 tilinpäätös 15 540 564

66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 7 633 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien sekä kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:

Määräraha on tarkoitus käyttää seuraavasti:
   
Pohjoismainen ydinturvallisuusalan tutkimusyhteistyö 300 000
YK:n teollisen kehityksen järjestön (UNIDO) jäsenmaksut 594 000
Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) jäsenmaksu 1 145 000
OECD:n energia-alan järjestöjen toimintaan liittyvät maksut ja rahoitusosuudet 733 000
Suomen osuus Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) teknisen avun ja yhteistyön rahastoon 421 000
Euroopan energiaperuskirjan sihteeristökulut 44 000
Euroopan avaruusjärjestön (ESA)
jäsenmaksu
2 691 000
Muut kansainvälisten järjestöjen
jäsenmaksut ja OECD:n maksuosuudet
320 000
Yhteistyön maksuosuudet kansainvälisille rahoituslaitoksille, järjestöille ja yhteistyöorganisaatioille 1 385 000
Yhteensä 7 633 000


2002 talousarvio 7 633 000
2001 talousarvio 7 922 492
2000 tilinpäätös 6 284 556

92. Korvaus valtion ydinjätehuoltorahastolle (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 7 603 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ydinenergialain (990/1987) 52 §:n mukaisen korvauksen maksamiseen valtion ydinjätehuoltorahastolle.

Selvitysosa:Ydinenergialain nojalla on valtion ydinjätehuoltorahastossa olleita varoja siirretty vuosina 1989—1996 valtiovarastoon siltä osin kuin niitä ei lainattu jätehuoltovelvollisille. Vuodesta 1997 alkaen siirtojen sijasta valtio lainaa varat rahastolta. Valtiovarastoon siirretyistä varoista on vuosittain suoritettava rahastolle korvausta, joka määrältään vastaa jätehuoltovelvollisille rahastosta annettavien lainojen korkoa.

Korko on 4,158 % ajalta 1.1.—2.4.2001 ja 4,157 % ajalta 3.4.—31.12.2001.


2002 talousarvio 7 603 000
2001 talousarvio 7 021 846
2000 tilinpäätös 6 352 187

95. Maanomistajien osuus vanhoista kaivospiirimaksuista (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 10 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kaivoslain (503/1965) perusteella maanomistajille suoritettavien puolustusmaksujen osuuksien maksamiseen.


2002 talousarvio 10 000
2001 talousarvio 13 455
2000 tilinpäätös 10 091