Talousarvioesitys 2018
Momentille arvioidaan kertyvän 841 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu autoverolakiin (1482/1994). Vuoden 2008 alusta sekä uusien että käytettyjen henkilöautojen autovero on määräytynyt hiilidioksidipäästön perusteella. Vero määräytyy yleisestä kuluttajahinnasta ja sen osuus vaihtelee 3,8—50 prosentin välillä hiilidioksidipäästöstä riippuen. Pakettiautojen verotus vastaa henkilöautojen verotusta, mutta kookkaiden pakettiautojen veroa alennetaan kokonaismassan perusteella.
Autoverotusta kevennetään asteittain hallituskaudella yhteensä n. 182 milj. euroa. Ensimmäiset veronkevennykset tulivat voimaan vuosien 2016 ja 2017 alusta ja seuraavat kevennykset tulevat voimaan asteittain vuosien 2018 ja 2019 alussa. Veronkevennyksen asteittaisella voimaantulolla pyritään hillitsemään käyttäytymisvaikutuksia sekä välttämään kertaluonteisen suuren veromuutoksen aiheuttamia autokaupan markkinahäiriöitä ja varastoarvojen äkillistä alenemista sekä kuluttajien kannalta epäoikeudenmukaisia vaikutuksia.
Suomessa määräaikaisesti käytettävien leasing- ja vuokra-autojen verotusmenettelyä muutettiin vuoden 2017 alusta lähtien siten, että ensirekisteröinnin yhteydessä on mahdollista hakea ennakkoon ajoneuvojen viennistä ulkomaille maksettavaa palautusta. Samalla vientipalautuksen saamisen edellytykset lievenivät.
Autoveron tuoton kehitys riippuu sekä verotettavien ajoneuvojen määrän että keskimääräisen veron kehityksestä. Autoveron tuoton kannalta uusien henkilöautojen myynnin kehityksellä on suurin merkitys. Uusia henkilöautoja ennakoidaan verotettavan n. 120 000 kpl vuonna 2017. Vuonna 2018 uusien autojen hankinnan oletetaan kasvavan muutamalla tuhannella kappaleella vuodesta 2017.
Autoveron veropohjan keskeisten erien arvioitu kehitys
2016 | 2017 ennuste | 2018 ennuste | ||||
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
|
Uudet henkilöautot | 115 300 | 6 500 | 120 000 | 5 893 | 124 000 | 5 112 |
Uudet pakettiautot | 13 300 | 4 900 | 14 000 | 4 724 | 14 000 | 4 522 |
Uusien henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö vuonna 2016 oli n. 120 g/km. Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet tasaisesti vuodesta 2008 lähtien. Keskimääräisten päästöjen lasku pienentää verokertymää veroprosentin määräytyessä päästöjen perusteella. Autoveron tuottoon on vaikuttanut viime vuosina myös käytettynä maahantuotujen autojen autoveroon liittyvät palautukset.
Autoveron arvioitu kertymä eri ajoneuvoryhmistä (milj. euroa)
2016 tilinpäätös |
2017 talousarvio |
2018 ennuste |
|
Henkilöautot | 882 | 779 | 754 |
Pakettiautot | 74 | 67 | 68 |
Moottoripyörät | 10 | 12 | 11 |
Muut ajoneuvot | 8 | 5 | 8 |
Autoveron palautukset | -10 | -10 | - |
Yhteensä | 964 | 853 | 841 |
Merkittävin autoveroennusteen riski liittyy verotettaviksi tulevien ajoneuvojen kysyntään. Uusien henkilöautojen kysynnän poikkeaminen ennustetusta 10 000 kappaleella vaikuttaisi verotuottoon n. 60 milj. euroa.
Autoveron verotukien yhteismääräksi arvioidaan n. 76 milj. euroa vuonna 2018.
Autoveron arvioitu verotuki (milj. euroa)
2016 tilinpäätös |
2017 ennuste |
2018 ennuste |
|
Muuttoautojen verotuki | 7 | 7 | - |
Taksien verotuki | 10 | 10 | 10 |
Invalidien autoverotuki | 4 | 4 | 4 |
Pelastusautojen, sairasautojen, invataksien, matkailuautojen sekä muiden ajoneuvojen verotuet | 62 | 62 | 62 |
Yhteensä | 83 | 83 | 76 |
2018 talousarvio | 841 000 000 |
2017 I lisätalousarvio | 52 000 000 |
2017 talousarvio | 853 000 000 |
2016 tilinpäätös | 963 541 452 |