Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         20. Ajoneuvohallintokeskus
         24. Tiehallinto
         25. Tienpidon valtionavut
            (26.) Tieliikelaitos
         30. Merenkulkulaitos
            34. Luotsausliikelaitos
         40. Ratahallintokeskus
         41. Rautatievirasto
            50. Ilmailulaitos
         51. Ilmailuhallinto
         70. Viestintävirasto
         80. Ilmatieteen laitos
         81. Merentutkimuslaitos
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

50. IlmailulaitosPDF-versio

1. Palvelu- ja muut toimintatavoitteet

Ilmailulaitoksen liiketoiminnan perustehtävänä on luoda turvallisilla, laadukkailla ja kustannustehokkailla lentoliikenteen palveluilla ja infrastruktuurilla keskeinen edellytys suomalaisten ja suomalaisen yhteiskunnan ja alueiden kilpailukyvylle, liikkumiselle ja kansainvälisyydelle.

Ilmailulaitoksen strategiana on vastata voimakkaaseen Suomen kautta kulkevan kansainvälisen lentomatkustuksen kasvuun, elinkeinoelämän globalisoitumiseen sekä kasvavaan ihmisten ja tavaroiden liikkumiseen. Kustannustehokkuuden vaatimukset tulevat entisestään lisääntymään myös Ilmailulaitoksen palveluiden osalta. Lentoasemapalveluiden tarkoituksenmukainen saatavuus maan eri osissa ja lentoasemaverkoston ylläpito myös vähäisen lentoliikenteen olosuhteissa on keskeinen haaste Ilmailulaitoksen toiminnalle.

Ilmailulaitoksen toiminnan tavoitteena on

  • pitää Ilmailulaitoksen turvallisuus- ja laadunhallintajärjestelmä eurooppalaisen regulaation mukaisena;
  • pitää Ilmailulaitoksen lennonvarmistuksesta johtuvat viiveet alle eurooppalaisen keskitason;
  • pitää Helsinki—Vantaan lentoasema Euroopan täsmällisimpien lentoasemien joukossa;
  • ylläpitää Helsinki—Vantaan lentoaseman palvelutaso viiden parhaan lentoaseman joukossa Euroopassa;
  • pitää lentoliikenteen palveluhinnat tasolla, joka ei huononna suhteellista kilpailukykyämme lentoasemien joukossa;
  • ylläpitää Ilmailulaitoksen lentoasemien palvelutaso hyvänä (5,7 asteikolla 1—7);
  • tehdä turvatarkastukset niin, että lentoasemien toiminnan sujuvuudelle asetetut vaatimukset täyttyvät siten, että keskimääräinen turvatarkastuksen läpimenoaika on enintään 5 minuuttia ja ruuhka-aikoina läpimenoaika on enintään 15 minuuttia.

2. Investointien enimmäismäärä sekä investointisitoumusten enimmäismäärä

Ilmailulaitoksen investoinneista saa aiheutua menoja vuonna 2008 enintään 120 milj. euroa. Lisäksi Ilmailulaitos saa tehdä vuonna 2008 investointeja koskevia sitoumuksia, joista saa aiheutua menoja seuraavina vuosina enintään 300 milj. euroa.

3. Lainanoton enimmäismäärä

Ilmailulaitos oikeutetaan ottamaan valtion liikelaitoksista annetun lain 5 §:n 1 momentissa tarkoitettua lainaa enintään 100 milj. euroa.

4. Takausvaltuudet

Valtioneuvosto saa oikeuttaa Ilmailulaitoksen antamaan vastavakuutta vaatimatta omavelkaisia takauksia lentokenttä- ja lennonvarmistuspalveluja tuottavien tytäryhtiöidensä ja kiinteistöyhtiöidensä ottamien yhteensä enintään 30 milj. euroa lainojen vakuudeksi.

Selvitysosa:Ilmailulaitoksen liiketoiminnan vuoden 2008 liikevaihdoksi arvioidaan 302 milj. euroa.

Ottaen huomioon toimialan kehitysnäkymät ja eduskunnan hyväksyttäväksi esitetyt palvelu- ja muut toimintatavoitteet liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti vuoden 2008 Ilmailulaitoksen tulostavoitteeksi 27,9 milj. euroa. Voitontuloutustavoite on 50 % voitosta, kuitenkin vähintään 5 milj. euroa.

Tulostavoite perustuu arvioon lentoliikenteen kehittymisestä siten, että kotimaan liikenteen matkustajamäärät kasvavat 1 % ja kansainvälisen liikenteen matkustajamäärät 6,8 %. Kuluissa ja tulostavoitteessa on otettu huomioon Ilmailulaitoksen toiminnan vakuuttaminen valtion liikelaitoksista annetun lain edellyttämällä tavalla.

Valtion lentoasemaverkostosta vastaa Ilmailulaitos, joka ylläpitää 25 lentoasemaa. Ilmailulaitos pitää yllä ja kehittää tätä verkostoa yhtenä kokonaisuutena ja noudattaa hinnoittelussaan yhtenäishinnoittelua. Lentoasemista ainoastaan Helsinki—Vantaa on liiketaloudellisesti kannattava, joten verkostoperiaatteen kautta muulla liiketoiminnalla rahoitetaan muiden lentoasemien toiminta. Liiketulokseltaan tappiollisten reittiliikenteen lentoasemien yhteinen alijäämä oli vuonna 2006 13,0 milj. euroa.

Malmin lentoasema palvelee yleisilmailua ja on liiketaloudellisesti alijäämäinen.

Investointeihin on arvioidun tuloksen toteutuessa tarkoitus käyttää investointiohjelman mukaan noin 100 milj. euroa, jotka rahoitetaan osaksi tulorahoituksella ja osaksi lainanotolla. Merkittävimmät investointikohteet liittyvät Helsinki—Vantaan lentoaseman kehittämiseen.

Tulos- ja rahoitussuunnitelmaan perustuva alustava investointisuunnitelma vuodeksi 2008 (milj. euroa)
   
Kaluston hankinta ja muu käyttöomaisuus 19,3
Lentokenttien talonrakennukset 67,0
Lentokenttien liikennealueiden hankkeet 13,7
Yhteensä 100,0

Ilmailulaitoksen pitkäaikainen laina on vuoden 2008 lopussa 193 milj. euroa ja lyhytaikainen laina 53 milj. euroa.

Suunnitelmassa on varauksena takausvaltuus, vaikkakaan Ilmailulaitos ei ole viime vuosina käyttänyt takausvaltuutta tytäryhtiöiden lainoihin eikä liikelaitos siis ole ottanut niistä vastuuta.

Rajavartiolaitos ostaa Ilmailulaitoksesta annetun lain 4 §:n 3 kohdassa tarkoitettuja aluevalvonnan ja meripelastustoiminnan palveluja ja käyttää tarkoitukseen momentin 26.20.01 määrärahaa. Puolustusvoimat ostaa Ilmailulaitoksesta annetun lain 4 §:n 4 kohdassa tarkoitettuja valmiuslainsäädännön edellyttämien erityisten valmiustehtävien palveluja ja käyttävät tarkoitukseen momentin 27.10.01 määrärahaa. Pelastushallinto ostaa Ilmailulaitoksesta annetun lain 4 §:n 5-kohdassa tarkoitettujen pelastustoimeen liittyvien erityisten tehtävien palveluja sekä poliisiviranomaisen johtaman etsintä- ja muun vastaavan virka-aputehtävään liittyvän palvelun ja käyttää tarkoitukseen momentin 26.30.20 määrärahaa. Porin Ilmailuopisto ostaa Ilmailulaitoksesta annetun lain 4 §:n 2-kohdassa tarkoitettuja Porin lentoaseman palveluja.

Tunnuslukutaulukko
  2006 2007 2008
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Liikevaihto, milj. € 266,9 287,7 302,0
— muutos % 9,8 7,8 5,0
Liikevoitto, milj. € 23,3 30,8 33,8
Liikevoitto, % 8,7 10,3 6,1
Tilikauden tulos, milj. € 22,8 27,3 27,9
— liikevaihdosta % 8,5 9,5 9,2
— peruspääomasta % 12,3 14,8 15,1
Tuloutus valtion talousarvioon, milj. € 10,0 11,4 13,6
Sijoitetun pääoman tuotto, % 3,9 4,3 4,2
Oman pääoman tuotto, % 4,6 4,5 4,8
Investoinnit % liikevaihdosta 22,4 34,5 33,1
Omavaraisuusaste, % 77,6 74,3 71,3
Taseen loppusumma 862 862 862
Henkilöstön keskimääräinen lukumäärä (htv) 1 707 1 734 1 747

Liikelaitosta koskevat tulomomentit (milj. euroa)
  2006 2007 2008
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Tuloutus tulomomenteille      
12.28.99 Takausmaksut - 0,2 0,4
13.05.01 Voiton tuloutus (ed. vuoden) 10,0 11,4 13,6
Yhteensä 10,0 11,6 14,0