Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       01. Opetusministeriö
       05. Kirkollisasiat
       07. Opetushallitus
       70. Opintotuki
       88. Tiede
       90. Taide ja kulttuuri
       98. Liikuntatoimi
       99. Nuorisotyö

Talousarvioesitys 2002

60. Ammatillinen koulutusPDF-versio

Selvitysosa:Ammatillisen koulutuksen kehittäminen perustuu valtioneuvoston hyväksymään koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan vuosille 1999—2004 (VNp 29.12.1999).

Ammatillisen koulutuksen keskeinen haaste on koulutuksen ja työelämän lähentäminen tavoitteena tutkinnon suorittaneiden välitön sijoittuminen työelämään tai jatko-opintoihin. Koulutuksen työelämävastaavuutta pyritään lisäämään toisaalta uudistettuihin oppilaitosmuotoisesti järjestettyihin ammatillisiin perustutkintoihin sisällytetyllä vähintään 20 opintoviikon laajuisella työssäoppimisella ja toisaalta laajentamalla oppisopimuskoulutusta ammatilliseen perustutkintoon johtavana väylänä. Oppisopimuskoulutuksessa aloittavien osalta tavoitteena on noin 10 %:n osuus kaikista toisen asteen ammatillisen peruskoulutuksen aloittavista.

Työssäoppimisen uudistuksen tueksi ja toteutuksen varmistamiseksi kehitetään ja toteutetaan työssäoppimiseen liittyvää tiedotusta, työpaikkaohjaajien koulutusta, opettajien koulutusta ja pilottiprojekteja yhteistyössä työelämäosapuolten kanssa (työssäoppimisen tukiohjelma). Työpaikkaohjaajakoulutuksen tavoitteena on 4 000 koulutettua ja opettajankoulutuksen tavoitteena 2 200 opettajaa vuonna 2002. Lisäksi tavoitteena on, että 450 opettajaa osallistuu oppilaitoksen ulkopuoliselle työelämäjaksolle vuonna 2002. Työssäoppimisen tukiohjelmaan kuuluvia toimenpiteitä toteutetaan etupäässä Euroopan sosiaalirahastohankkeina ja kohdentamalla tarkoitukseen opetustoimen henkilöstökoulutuksen määrärahoja.

Valmistellaan toimet näyttöjen käyttöönottamiseksi kaikilla aloilla etenkin näyttöpilottihankkeiden ja kansallisten näyttöaineistojen valmisteluprojektien avulla.

Koulutuksen keskeyttämisen vähentämiseksi ja läpäisyn tehostamiseksi kehitetään ammatillisen koulutuksen joustavuutta ja työelämäläheisiä työtapoja. Kiinnitetään huomiota ammatilliseen koulutukseen aktivoimiseen syrjäytymisen ehkäisemiseksi erityisesti perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen nivelkohdassa.

Koulutuksen järjestäjien vastuu koulutustarpeiden määrällisessä ennakoinnissa ja työelämän osaamistarpeiden huomioon ottamisessa edellyttää koulutuksen järjestäjiltä muun muassa valmiutta seurata ja edistää ammatillisen perustutkinnon suorittaneiden sijoittumista työhön ja jatko-opintoihin. Kehitetään palveluja ja rahoitusta siten, että niiden avulla voidaan edistää em. tavoitteita. Tässä tarkoituksessa luodaan mm. menettelyt, joiden avulla koulutuksen järjestäjien käyttöön tuotetaan tietoa opiskelijoiden sijoittumisesta ja kehitetään ura- ja rekrytointipalveluja.

Ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjiä arvioidaan olevan vuoden 2002 alussa yhteensä 206, joista 46 kuntia, 64 kuntayhtymiä ja 96 yksityisiä koulutuksen järjestäjiä. Lisäksi valtion omistuksessa on viisi erityisopetusta antavaa oppilaitosta, Saamelaisalueen koulutuskeskus ja Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus. Ylläpitojärjestelmää ja oppilaitosverkkoa kehittämällä pyritään edelleen vaikuttamaan siihen, että toisen asteen ammatillista koulutusta järjestetään enenevässä määrin riittävän suurissa toimintakykyisissä yksiköissä.

Toisen asteen ammatillisen peruskoulutuksen tarjonta mitoitetaan siten, että koko peruskoulun päättävälle ikäluokalle voidaan tarjota mahdollisuus lukio- tai ammatillisiin opintoihin. Tämän lisäksi tarjonnan mitoittamisessa otetaan huomioon lukiosta toisen asteen ammatilliseen koulutukseen siirtyvät, ilman ammatillista koulutusta jääneet nuoret sekä työelämästä tai muutoin koulutusjärjestelmän ulkopuolelta tulevat. Tavoitteeksi vuodelle 2002 asetetaan yhteensä noin 60 500 toisen asteen ammatillisen peruskoulutuksen aloituspaikkaa, joista oppisopimuskoulutuksena ammatillisen perustutkinnon aloittavien osuudeksi arvioidaan noin 6 000.

Oppilaitosmuotoisen ammatillisen peruskoulutuksen keskimääräiseksi opiskelijamääräksi vuonna 2002 arvioidaan yhteensä noin 128 200 opiskelijaa, josta 119 700 opetussuunnitelmaperusteisessa koulutuksessa ja 8 500 näyttötutkintoon valmistavassa peruskoulutuksessa. Oppisopimuskoulutuksessa tavoitteena on yhteensä 30 000 vuotuista opiskelijaa, joista 12 000 opiskelijaa peruskoulutuksessa ja 18 000 opiskelijaa ammatillisessa lisäkoulutuksessa. Säätelyjärjestelmän avulla huolehditaan siitä, että opiskelijamäärät pysyvät talousarvioesityksen tavoitteiden puitteissa. Tämän lisäksi EU:n sosiaalirahasto rahoittaa oppisopimuskoulutusta, jonka kansallinen rahoitusosuus myönnetään momentilta 29.01.62.

Toisen asteen ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamääräarvioissa on otettu huomioon koulutuksen järjestämislupien opiskelijamäärämitoitus siten, että koulutuspaikkojen täyttöasteeksi on arvioitu keskimäärin 95 %.

Ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärät oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa
vuosina 2000—2002
        muutos
  2000 2001 2002 2001/2002
         
Valtio koulutuksen järjestäjänä 850 850 950 100
Kunnat ja kuntayhtymät koulutuksen järjestäjinä 114 850 105 550 111 650 6 100
Yksityiset yhteisöt ja säätiöt koulutuksen järjestäjinä 17 300 14 600 15 600 1 000
Ammatillinen peruskoulutus yhteensä 133 000 121 000 128 200 7 200

21. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 28 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös ammatillista koulutusta järjestävien valtion oppilaitosten kansainvälistämiseen, oppimisympäristöjen kehittämiseen ja tietoverkkojen rakentamiseen sekä tieto- ja viestintätekniikan hyväksikäyttöön opetuksessa ja opiskelussa, maahanmuuttajien tukiopetukseen, valtion erityisopetusta antavien oppilaitosten palvelu- ja kehittämiskeskustoimintaan sekä työnantajille maksettaviin koulutuskorvauksiin.

Selvitysosa:Määrärahaa käytetään valtion oppilaitoksissa järjestetyn ammatillisen erityisopetuksen, Saamelaisalueen koulutuskeskuksen ja Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen toimintaan.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 30 455 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 1 682 000
Muut toimintamenot 28 773 000
Bruttotulot 2 355 000
Maksullisen toiminnan tulot 1 682 000
Muut tulot 673 000
Nettomenot 28 100 000

Maksullisen palvelutoiminnan toteutuneet tunnusluvut vuodelta 2000 ja ennakoidut
tunnusluvut vuosille 2001 ja 2002:
  2000 2001 2002
 
       
TULOT      
Muut suoritteet 1 733 681 2 018 255 1 682 000
Maksullisen toiminnan tulot yhteensä 1 733 681 2 018 255 1 682 000
       
KUSTANNUKSET      
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset 1 465 926 1 765 973 1 430 000
       
Käyttöjäämä 267 755 252 282 252 000
— % tuloista 15,4 12,5 15,0
       
Osuus yhteiskustannuksista 255 141 252 000 252 000
Kustannukset yhteensä 1 721 067 2 017 973 1 682 000
       
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) 12 614 282 0
— % tuloista 0,7 0 0

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 97 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin, 2 405 000 euroa Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen pelastautumisyksikön valmistumisen johdosta sekä 2 355 000 euroa opiskelijamäärän ja vaikeasti vammaisten opiskelijoiden määrän kasvun johdosta.

Kuntien osuus valtion ammatillisissa oppilaitoksissa annettavan opetuksen kustannuksiin 3 111 000 euroa on otettu huomioon momentin 29.60.30 mitoituksessa.


2002 talousarvio 28 100 000
2001 talousarvio 22 436 774
2001 I lisätalousarvio 540 556
2000 tilinpäätös 22 089 970

24. Työssäoppiminen ja harjoittelutoiminta (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 3 027 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää toisen asteen ammatillisen koulutuksen työssäoppimisen rahoittamiseen, työssäoppimiskäytäntöjen kehittämiseen ja opiskelijoiden palkkaamiseen harjoittelijoiksi.


2002 talousarvio 3 027 000
2001 talousarvio 3 027 383
2000 tilinpäätös 3 027 383

25. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 1 899 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ammatillisen koulutuksen kokeilu-, tutkimus- ja kehittämishankkeista aiheutuvien suunnittelu-, käynnistämis- ja toimintamenojen ja avustusten maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös EU:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja koulutushankkeiden maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää enintään kolmea henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 43 000 euroa yhden henkilötyövuoden palkkausmenojen siirtona momentille 29.01.21.


2002 talousarvio 1 899 000
2001 talousarvio 1 941 898
2000 tilinpäätös 1 941 898

30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 374 028 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.

Määrärahasta saa käyttää enintään 5 976 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 42 §:n 1 momentin ja opetusministeriön määräämin perustein 42 §:n 2 momentin mukaisten avustusten maksamiseen sekä Örebron kuulovammaisten oppilaitoksen suomalaisten ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kustannusten kattamiseen.

Määrärahasta saa käyttää enintään 1 161 000 euroa avustuksina oppimisympäristöjen kehittämiseen ja tietoverkkojen rakentamiseen sekä tieto- ja viestintätekniikan hyväksikäyttöön opetuksessa ja opiskelussa.

Selvitysosa:

Valtionosuuden ja -avustuksen
arvioidaan jakautuvan seuraavasti:
   
Laskennalliset kustannukset  
— kunnallinen ammatillinen koulutus 772 253 000
— yksityinen ammatillinen koulutus 164 809 000
Kuntien rahoitusosuus -570 171 000
Rahoituslain mukaiset avustukset (enintään) 5 976 000
Tietoyhteiskuntahanke (enintään) 1 161 000
Yhteensä 374 028 000

Valtionosuuden mitoituksessa huomioon otettu kuntien omarahoitusosuus sisältää kuntien osuutena valtion ammatillisista oppilaitoksista 3 111 000 euroa sekä eräiltä aikuiskoulutusta järjestäviltä oppilaitoksilta ostettavasta koulutuksesta ja koulumatkatuesta 31 159 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 36 284 000 euroa opiskelijamäärän muutoksen johdosta ja 41 467 000 euroa pääluokkaperusteluihin viitaten sekä vähennyksenä 100 000 euroa siirtona momentille 29.69.22 ja 18 469 000 euroa arvonlisäveron takaisinperinnästä luopumisen johdosta.

Määräraha on mitoitettu keskimääräisen yksikköhinnan 7 250 euroa/opiskelija (sis. alv) mukaisesti.


2002 talousarvio 374 028 000
2001 talousarvio 314 845 612
2000 tilinpäätös 343 560 583

31. Valtionosuus oppisopimuskoulutukseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 88 449 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) ja sen muuttamisesta annetun lain (1186/1998) mukaisten valtionosuuksien maksamiseen. Oppisopimusopiskelijoiden enimmäismäärä ammatillisessa lisäkoulutuksessa vuonna 2002 on 18 000.

Selvitysosa:Oppisopimuskoulutuksena järjestetään ammatillista perus- ja lisäkoulutusta. Vuonna 2002 on tavoitteena 30 000 vuotuista oppisopimuspaikkaa. Tämän lisäksi EU:n sosiaalirahasto rahoittaa oppisopimuskoulutusta, jonka kansallinen rahoitusosuus myönnetään momentilta 29.01.62.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon kuntien rahoitusosuutena oppisopimuskoulutuksen peruskoulutukseen 29 930 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa on lisäksi huomioitu lisäyksenä pääluokkaperusteluihin viitaten 3 764 000 euroa ja 6 069 000 euroa opiskelijamäärän kasvun johdosta sekä vähennyksenä 3 195 000 euroa arvonlisäveron takaisinperinnästä luopumisen johdosta.


2002 talousarvio 88 449 000
2001 talousarvio 81 895 747
2000 tilinpäätös 96 810 960

35. Ammatillisen koulutuksen valtionosuuksien loppuerät(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 13 455 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (705/1992) 49 §:n mukaisten kunnallisten ja yksityisten ammatillisten oppilaitosten valtionosuuksien loppuerien maksamiseen.

Selvitysosa:

Määräraha on tarkoitus käyttää seuraavasti:
   
Kunnalliset ammatilliset oppilaitokset 12 446 000
Yksityiset ammatilliset oppilaitokset 1 009 000
Yhteensä 13 455 000


2002 talousarvio 13 455 000
2001 talousarvio 23 748 135
2000 tilinpäätös 17 744 163

37. Valtionavustus kiinteistöjen hankintaan (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 570 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustuksen maksamiseen Hyvinkään kaupungille ja Helsingin kaupungille aiemmin myönnettyjen valtuuksien nojalla oppilaitosten kiinteistöistä aiheutuviin pääomakustannuksiin.

Selvitysosa:Vuonna 1995 myönnetystä valtionavustuksesta ei aiheudu valtiolle menoja vuoden 2002 jälkeen.


2002 talousarvio 570 000
2001 talousarvio 588 658
2000 tilinpäätös 622 295

87. Kiinteistöjen hankinta (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 1 650 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtion tekemän kauppasopimuksen perusteella kunnallistetun Vaasan teknillisen oppilaitoksen sekä Vaasan yliopiston yhteisten laboratoriotilojen kauppahinnan ja koron maksamiseen.

Selvitysosa:Kauppahinta on 13 981 000 euroa. Hankkeeseen on aikaisemmin myönnetty 7,7 milj. euroa. Tehdystä sopimuksesta arvioidaan valtiolle aiheutuvan menoja 1,6 milj. euroa vuonna 2003, 1,6 milj. euroa vuonna 2004, 1,6 milj. euroa vuonna 2005 ja 1,6 milj. euroa vuonna 2006.


2002 talousarvio 1 650 000
2001 talousarvio 975 490
2000 tilinpäätös 1 513 691