Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       24. Tiehallinto
       30. Merenkulkulaitos
       40. Ratahallintokeskus
          50. Ilmailulaitos
       80. Ilmatieteen laitos
       81. Merentutkimuslaitos

Talousarvioesitys 2002

70. ViestintävirastoPDF-versio

Selvitysosa:Luvun nimike on muutettu. Viestinnän ja tietoverkkojen tekninen kehitys jatkuu nopeana. Televiestintä, tietotekniikka ja joukkoviestintä lähentyvät toisiaan. Sähköinen kaupankäynti lisääntyy ja teletoiminnan tietoturvallisuus muodostuu entistä tärkeämmäksi. Elinkeinoelämän ja yhteiskunnan toimintojen riippuvuus televiestinnästä kasvaa. Kilpailu viestinnän toimialalla ja uusien viestintäpalvelujen valikoima lisääntyy.

Viestintävirasto seuraa viestintälainsäädännön uudistamista. Viestinnän eri alojen sääntelyn yhdistävää viestintämarkkinalakia valmistellaan. Myös Euroopan unionissa valmistellaan uuden tekniikan vaatimuksia vastaavia direktiivejä, jotka säätelevät viestintämarkkinoita ja joiden tarkoituksena on edistää kilpailua viestinnän toimialalla koko EU:ssa.

Radiolaitteiden määrän nopeasta kasvusta johtuen radiotaajuuksien kysyntä jatkuu voimakkaana. Radiolaitteiden määrän kasvua edistävät uusien radioverkkojen tarjoamat entistä monipuolisemmat palvelut ja radiolaitteiden ja -palvelujen hintojen lasku.

Viestintäviraston asemaa ja tehtäviä kehitetään yleisen tietoyhteiskuntakehityksen vaatimalla tavalla. Tavoitteena on, että Viestintävirastosta kehittyy viestinnän ja tietoyhteiskuntapalvelujen hallintoasioiden yleinen hallintoviranomainen. Tarkoituksena on antaa eduskunnalle hallituksen esitys postipalvelulain (313/2001) muuttamisesta siten, että Viestintävirasto saa postipalveluiden varmennustehtävät.

Viestintäviraston toiminnan tavoitteena on Suomen tietoyhteiskuntakehityksen edistäminen. Viestintävirasto seuraa palvelujensa laatua asiakaskyselyjen avulla.

Liikenne- ja viestintäministeriö on alustavasti asettanut Viestintävirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2002:

Radiotaajuuksien käytön yleissuunnittelu ja taajuuksien osoittaminen asiakkaille

Viimeistellään kansallisessa valmisteluryhmässä Suomen tavoitteet ja päämäärät vuoden 2003 radioviestintäkonferenssiin (WRC-2003). Ryhmä pidetään avoimena kaikille intressiryhmille. Sen määrittelemien kansallisten tavoitteiden pohjalta vaikutetaan ITU:ssa ja CEPTissä tehtävään valmistelutyöhön siten, että syntyy pohja Suomen tavoitteiden toteutumiselle itse konferenssissa.

Määritellään teollisuuden, kaupan, kuljetussektorin, palvelualojen ja kunnallistekniikan taajuustarpeita yhdessä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Vaikutetaan eurooppalaisiin taajuuksienkäyttösuunnitelmiin siten, että Suomessa on jatkuvasti käytettävissä radiotaajuuksia kysyntää vastaavasti.

Varmistetaan UMTS-verkkojen kaupallisen käynnistymisen edellytykset taajuus- ja lupa-asioiden osalta. Kansainvälisissä järjestöissä tuetaan aktiivisesti hankkeita, jotka edistävät UMTSin suotuisaa käynnistymistä. Pyritään vaikuttamaan yhdessä kansallisten intressiryhmien kanssa kansainväliseen päätöksentekoon siten että UMTSin lisätaajuudet saadaan koko Euroopassa käyttöön tarkoituksenmukaisimmalla tavalla.

Huolehditaan siitä, että radiolaitteiden käyttäjien pätevyystutkintojen vaatimukset ovat jatkuvasti kansainvälisten sopimusten ja suositusten mukaiset. Tutkintoja järjestetään ja pätevyystodistuksia myönnetään kysyntää vastaavasti.

Uusitaan lupakäsittelyjärjestelmä (RAHAS-hanke) siten, että käsittelykustannukset alenevat, käsittelyajat lyhenevät ja saadaan käyttöön sähköinen asiointi. Vuonna 2002 suunnitellaan järjestelmän tietokanta ja ensimmäiset ohjelmistot.

Markkinavalvonta

Huolehditaan markkinavalvonnan ja radiotaajuuksien käytön valvonnan avulla siitä, että radioviestinnän häiriöiden määrä ei Suomessa kasva, vaikka radiolaitteiden ennakkovalvonnasta on siirrytty jälkikäteisvalvontaan.

Teletoiminnan ohjaus ja valvonta

Varmistetaan, että teletoiminnassa ja televiestinnässä noudatetaan telemarkkinalakia, lakia sähköisistä allekirjoituksista ja lakia yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta ja näiden lakien nojalla annettuja säädöksiä ja määräyksiä.

Varmistetaan rajallisten tunnusresurssien tehokas käyttö ja huomioidaan tulevaisuuden tarpeet sekä varmistetaan numerointi- ja osoitejärjestelmien käyttäjäystävällisyys.

Varmistetaan teknisillä säädöksillä ja valvonnalla telepalvelujen käyttäjien yksityisyyden suoja ja mahdollisuudet saada keskenään kilpailevia, laadukkaita, edullisia ja turvallisia telepalveluja.

Kehitetään Viestintävirastosta tietoliikenneturvallisuuden (COMSEC), varmennepalveluiden ja tietoturvaloukkausten havainnoinnin ja ennaltaehkäisemisen (CERT) hallintoviranomainen.

Vaikutetaan kansainvälisessä yhteistyössä niin, että Suomen kansalliset näkökannat on otettu huomioon EU:n säädöksissä ja muissa kansainvälisissä säädöksissä.

Valmistellaan yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa EU:n telealan uusien direktiivien edellyttämät muutokset kansallisiin säädöksiin.

Selvitetään eri viestintämuotojen ja viestintäverkkojen yhdentymisen edellyttämät muutokset teletoiminnan valvontaan ja tekniseen ohjaukseen.

Standardointi

Varmistetaan, että Suomen kansalliset edut saadaan koordinoidusti mukaan kansainväliseen tele- ja postistandardointiin.

Postitoimen ohjaus ja valvonta

Valvotaan uuden postipalvelulain noudattamista painopistealueina toimipaikkaverkko- sekä postilähetysten toimitusnopeutta koskevien velvoitteiden toteutuminen postipalvelutoiminnassa ja varaudutaan huolehtimaan viranomaistehtäviksi muuttumassa olevista postipalvelujen varmennustehtävistä.

Televisiotoiminnan ohjaus ja valvonta

Valvotaan televisio- ja radiotoimintalainsäädännön sekä televisio- ja radiotoiminnan harjoittajille asetettujen toimilupaehtojen noudattamista. Valvonnan painopistealueena on uusien DigiTV-toimiluvanhaltijoiden harjoittama televisiotoiminta.

Toimilupamaksut

Peritään tv-toimiluvanhaltijoilta yleisradiotoiminnan edistämiseen tarkoitetut toimilupamaksut. Maksujen perinnässä otetaan huomioon televisiotoiminnan rahoitusta koskevan liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen pohjalta valmisteltavat valtion televisio- ja rahastolakiin tehtävät muutokset.

Internetin verkkotunnusten hallinnointi

Kehitetään Internetin FI-maatunnukseen perustuvien suomalaisten verkkotunnusten hallinnointia nimenhaltijoiden oikeudet huomioiden. Tavoitteena on mahdollistaa tunnusten laaja- alainen ja asiakastarpeisiin perustuva käyttö. Hallinnoinnissa varaudutaan sopeutumaan Internetin kehityksen edellyttämiin lainsäädäntö- ja toimintamallimuutoksiin.

Televisiomaksujen hallinto

Televisiomaksuhallinnon kustannukset suhteessa kerättyihin televisiomaksutuloihin ovat korkeintaan 3 %.

Vuoden 2002 lopussa on vähintään 2 025 000 kpl televisiomaksun maksajaa ja erilaisilla kampanjoilla ja televisiomaksutarkastuksella hankitaan vähintään 65 000 kpl uutta televisioilmoitusta.

Taloustavoitteet

Teletoiminnan ja tietoturvallisuuden teknisen ohjauksen ja valvonnan sekä telealan standardoinnin kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja vuonna 2002 ovat korkeintaan 0,60 euroa/yleisen televerkon liittymä. Liittymien määrä sisältää kiinteän puhelinverkon ja matkaviestinverkon liittymät vuoden lopussa.

Radiotaajuuksiin ja radiolähettimien lupiin liittyvien Viestintäviraston suoritteiden hinnat eivät nouse.

Viestintäviraston maksullisen toiminnan kustannusvastaavuustavoite vuonna 2002 on 99 %.

Viestintäviraston menot ja tulot on otettu huomioon nettobudjetoidulla momentilla 12.31.70.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (euroa):
  2000 2001 2002
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Tuotot      
Radiohallinto 9 218 000 10 061 000 10 834 000
Telehallinto ja standardointi 3 171 000 3 411 000 4 126 000
Televisiomaksuhallinto 9 029 000 9 692 000 10 316 000
Posti- ja mediahallinto 1 809 000 2 131 000 2 544 000
Tuotot yhteensä 23 227 000 25 295 000 27 820 000
       
       
       
Kustannukset      
Radiohallinto 8 625 000 9 978 000 10 442 000
Telehallinto ja standardointi 2 902 000 3 384 000 4 795 000
Televisiomaksuhallinto 9 029 000 9 692 000 10 316 000
Posti- ja mediahallinto 1 682 000 2 064 000 2 434 000
Kustannukset yhteensä 22 238 000 25 118 000 27 987 000
       
Ylijäämä(+) / Alijäämä(-)      
Radiohallinto 593 000 83 000 392 000
Telehallinto ja standardointi 269 000 27 000 -669 000
Televisiomaksuhallinto - - -
Posti- ja mediahallinto 127 000 67 000 110 000
Ylijäämä/alijäämä yhteensä 989 000 177 000 -167 000
       
Kustannusvastaavuus %      
Radiohallinto 107 101 104
Telehallinto ja standardointi 109 101 86
Televisiomaksuhallinto 100 100 100
Posti- ja mediahallinto 107 103 104
Kustannusvastaavuus % yhteensä 104 101 99