Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2022

02. Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 93 771 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen

2) rahoitus- ja maksuosuuksien maksamiseen sekä EU:n rahoituksella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

3) lähialueyhteistyöhankkeiden menojen maksamiseen

4) merikartoituksesta aiheutuvien menojen maksamiseen

5) tutkimus- ja kehittämistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen

6) liikennejärjestelmäsuunnittelusta, henkilöliikennetutkimuksista, liikkumisen palvelujen edistämisestä, valvonta- ja viranomaistehtävistä, perinnetoiminnasta, meriliikenteen kehittämisestä ja Safe Sea Net -toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi vaarallisten aineiden kuljetuksesta.

Liikenne- ja viestintävirasto vastaa kaikkien liikennemuotojen viranomaispalveluista sekä viestintätoimialan viranomaissääntely-, valvonta-, ohjaus-, hallinto- ja palvelutehtävistä. Liikenteen viranomaispalvelut liittyvät liikennejärjestelmän turvallisuuteen, tietovarantoihin, toimintavarmuuteen ja markkinoihin.

Lentoliikenteen valvontamaksu ja katsastustoiminnan valvontamaksu tuloutetaan momentille 11.19.05. Tietoyhteiskuntamaksu, televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu, postitoiminnan valvontamaksu sekä varmennemaksu tuloutetaan momentille 11.19.04.

Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut Liikenne- ja viestintävirastolle seuraavat hallitusohjelmaa, hallinnonalan konsernistrategiaa ja pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita tukevat monivuotiset tulostavoitteet 2020—2023:

  • — Liikenteestä ja viestinnästä aiheutuvat päästöt ovat vähentyneet
  • — Markkinoille tulon esteitä on purettu ja kilpailua edistetty lainsäädännön tehokkaan toimeenpanon ja valvonnan kautta sekä palvelujen kehittymistä ja käyttöä on vauhditettu käyttäjälähtöisesti
  • — Luottamusta digitaalisiin palveluihin on parannettu
  • — Digitaalisen tiedon saatavuutta ja yhteentoimivuutta on lisätty ja MyData-toimintamallia on hyödynnetty datatalouden vauhdittamiseksi
  • — Viestintäverkkojen ja liikennejärjestelmän laatu, turvallisuus ja häiriöttömyys ovat parantuneet
  • — Jakelutuki on toteutettu viisipäiväisen sanomalehtijakelun turvaamiseksi koko maassa
  • — Kansainvälisellä viranomaisyhteistyöllä on vahvistettu automaattiliikenteen edistämistä
  • — Vaikutustenarviointia ja sen edellyttämää tiedon tuotantoa on kehitetty.

Tunnusluvut

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Asiakastyytyväisyys, asiakkaat (asteikko 1—5, vähintään) 4,1 3,6 3,6
Toimintajärjestelmään liittyvät sertifioinnit ja auditoinnit toteutuvat hyväksytysti Toteutui Sertifioinnit toteutuvat suunnitellusti ja ne läpäistään Sertifioinnit toteutuvat suunnitellusti ja ne läpäistään
Asiakasyhteydenottoihin vastataan viraston asiakaspalvelusta viraston palvelulupauksen mukaisissa määräajoissa (kirjalliset yhteydenotot 5 arkipäivää, puhelut 45 s) Kirjalliset 100 %
Puhelut 87,6 %
90 % 90 %
Kyberturvallisuuskeskuksen tilannekuvatuotteiden laatu ja vaikuttavuus (asiakastyytyväisyys asteikolla 1—5, vähintään) 4,34 >= 2020 >= 2021
Viraston sähköiset palvelut ovat valtionhallinnon digitaalisten asiointipalveluiden laatukriteereiden mukaisia 19,6 Toteutuma vähintään 20/22 Toteutuma vähintään 20/22
Viraston palvelujen digitaalisuuden aste (%-osuus viraston palveluista) 54,1 % >=2020 >=2021
Viraston sähköisten palvelujen kehittämisestä aiheutuneet käyttökatkot suhteessa tehtyihin muutoksiin (%-osuus) 1,1 <2020 <2021
Sähköisen asioinnin tuen yhteydenottojen määrä/ asiointitapahtumien määrä 1,13 % <=2020 <=2021

Toiminnallinen tehokkuus

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Ajoneuvoverotuksen kustannukset/verokertymä (€/€) 1,51 <= vuoteen 2020 verrattuna <= vuoteen 2021 verrattuna
Ajoneuvon rekisteröinti, yksikkökustannus, € 3,90 <= vuoteen 2020 verrattuna <= vuoteen 2021 verrattuna
Tietoyksikkö, yksikkökustannus, € 0,0066 <= vuoteen 2020 verrattuna <= vuoteen 2021 verrattuna
Ajokorttihakemus, yksikkökustannus, € 34,1 <= vuoteen 2020 verrattuna <= vuoteen 2021 verrattuna
Kuljettajantutkinto, yksikkökustannus, € 59,45 <= vuoteen 2020 verrattuna <= vuoteen 2021 verrattuna
Verkkotunnus, yksikkökustannus, € 3,80 <= vuoteen 2020 verrattuna <= vuoteen 2021 verrattuna
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo) 100 % 97—103 97—103
Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo) 117 % 116—122 116—122

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Bruttomenot 201 634 196 058 217 271
Bruttotulot 117 669 115 375 123 500
Nettomenot 83 965 80 683 93 771
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 23 637    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 19 858    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot 99 680 100 877 103 900
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 96 269 102 576 108 000
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 3 411 -1 699 -4 100
Kustannusvastaavuus, % 104 98 96

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot 8 929 8 498 8 560
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 6 060 6 798 6 950
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 2 869 1 700 1 610
Kustannusvastaavuus, % 147 125 123

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, muu maksullinen toiminta (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot 6 911 5 000 9 800
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 6 884 5 000 9 800
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 27 - -
Kustannusvastaavuus, % 100 100 100

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Eurooppalainen merenkulun järjestelmä 360
Fossiilittoman liikenteen tiekartan toimeenpanosta aiheutuvat tehtävät 1 000
Galileon PRS-palvelun toteuttaminen Suomessa 6 300
Galileon PRS-palvelun viranomaistehtävät 200
GNSS-älyverkon kehittäminen -50
Katsastuksen valvontamaksun kertymän muutos 128
Kyberturvallisuuskeskuksen lisärahoitus 30
Merenkulun ympäristönsuojelulain ja alusjätedirektiivin uudet tehtävät 351
Sijaintitietopalvelun toiminta- ja ylläpitomenot 100
Sähköisen viestinnän palveluiden uudet valvontatehtävät 250
TITUKRI-työssä tunnistetut lisäresurssitarpeet 1 600
Toiminnan turvaaminen 2 000
Vaarallisten aineiden kuljetuksesta annettavan lakiesityksen tuomat uudet lakisääteiset tehtävät 900
Vesiliikennelain muutoksen mukaiset uudet tehtävät 52
JTS-miljardin tuottavuussäästö -340
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa 2
Palkkausten tarkistukset 205
Yhteensä 13 088

2022 talousarvio 93 771 000
2021 III lisätalousarvio 10 315 000
2021 I lisätalousarvio 170 000
2021 talousarvio 80 683 000
2020 tilinpäätös 80 186 000