Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Beskattningen och Tullen
              01. Statskontorets omkostnader
              88. Senatfastigheter
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2016

20. (28.20, delvis) Tjänster för statssamfundetPDF-versio

Förklaring:Tjänster som finansministeriets förvaltningsområde centraliserat tillhandahåller hela statssamfundet är bl.a. anskaffning av statlig finansiering, skötsel av lån som staten beviljat, statens pensionssystem, statens gemensamma IT-tjänster, tjänster inom ekonomi- och personalförvaltningen samt tjänster i anslutning till lokaler. Statens gemensamma funktioner och tjänster ska utvecklas med målet att skapa en enhetligt fungerande statskoncern som ger mervärde och stordriftsfördelar och där kunnande förenas.

Statskontorets uppgift är att utveckla och producera interna tjänster för statsförvaltningen. Statskontoret möjliggör genom sin verksamhet omkostnadsbesparingar och ökad produktivitet i statens ämbetsverk och inrättningar genom smidiga och effektiva interna tjänster samt genom aktivt deltagande i utvecklandet av dessa tjänster och processer. Utvecklandet av tjänster och processer sker i samarbete med Statens servicecenter för ekonomi- och personalförvaltning, finansministeriet och kunderna.

Statskontoret sköter följande interna tjänster för staten:

  • — statens finansieringsfunktioner
  • — skötseln av statens centralbokföring samt styrningen av redovisningen och betalningsrörelsen
  • — produktion och rapportering av ekonomiska data och personaldata på statsförvaltningsnivå
  • — processer och informationssystem för ekonomi- och personalförvaltning på statsförvaltningsnivå
  • — ett skadeskydd som motsvarar lagstadgad skadeförsäkring för statens ämbetsverk och inrättningar samt arbetsgivartjänster i anslutning till dessa
  • — ersättningsverksamhet i fråga om skador som staten ansvarar för
  • — stöd för upprätthållande av de statsanställdas arbetsförmåga
  • — tjänster som stöder statsanställdas rörlighet och omplaceringar
  • — arv som tillfallit staten.

Statskontoret producerar tjänster för enskilda medborgare och företag

  • — ersättning för skada, ådragen i militärtjänst
  • — brottsskadeersättningar och ersättningar till oskyldigt häktade samt skadestånd till vissa specialgrupper och andra ersättningar
  • — informationstjänster för medborgare (Suomi.fi och Netra)
  • — rådgivningstjänster för medborgare
  • — beslut om avgiftsbefrielse.

Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning tillhandahåller stöd- och sakkunnigtjänster inom ekonomi- och personalförvaltningen för statliga ämbetsverk och inrättningar och statliga affärsverk samt för aktiebolag som i sin helhet ägs av staten och som producerar tjänster för staten. Finansieringen består av kundfakturering där prissättningen av tjänsterna görs enligt självkostnadspris. Självkostnadspriset innefattar kostnaderna för att producera och utveckla tjänsterna. I självkostnadspriset ingår inte beredskap för risker i affärsverksamheten, som i statens interna affärsverksamhet kan anknyta bl.a. till funktionsstörningar i datasystemen eller en oförutsebar stegring i den allmänna kostnadsnivån, vilket leder till att priserna höjs med en viss eftersläpning. Det arbete som hänför sig till införandet av Kieku-datasystemet och Kieku-verksamhetsmodellen förutsätter årligen en tillfällig extra arbetsinsats, som finansieras under moment 28.20.07 och 28.20.08. I bruttoutgifterna, bruttoinkomsterna och antalet årsverken har de kända ändringar beaktats som föranleds av eventuella ändringar i Kieku-verksamhetsmodellen eller i nya tjänster som ska produceras.

Statens center för informations- och kommunikationsteknik tillhandahåller och utvecklar statsförvaltningens gemensamma icke-branschspecifika grundläggande informationstekniktjänster och anknytande egendomsförvaltningstjänster. Dessutom tillhandahåller och utvecklar servicecentret statens gemensamma stödtjänster för e-tjänster och e-förvaltning. Till servicecentret sammanförs statsförvaltningens icke-branschspecifika IKT-tjänster före utgången av 2015. De informations- och kommunikationstekniska tjänster och integrationstjänster som avses i lagen om verksamheten i den offentliga förvaltningens säkerhetsnät överförs till servicecentret före utgången av 2016. Servicecentret fakturerar sina kunder för de kostnader centrets verksamhet medför.

Senatfastigheter är ett affärsverk inom finansministeriets förvaltningsområde som besitter och utvecklar statens fastighetsförmögenhet och hyr ut lokaler huvudsakligen till enheter inom statssamfundet. Senatfastigheter är en affärsverkskoncern med fastighetsaktiebolag som dotterbolag. Senatfastigheters värdegrund är en samhällsansvarig verksamhet som en del av statssamfundet. Senatfastigheter är inom statssamfundet sakkunnig i frågor som gäller arbetsmiljö och lokaler. Affärsverket Senatfastigheter, som tillhandahåller statsförvaltningen gemensamma lokal- och sakkunnigtjänster, styrs på så sätt att ämbetsverkens och inrättningarnas lokaler stöder verksamheten kostnadseffektivt och att statens helhetsintresse och en samhällsansvarig verksamhet kan säkerställas och att ämbetsverken och inrättningarna i frågor som gäller lokaler har tillgång till sakkunnigtjänster till stöd vid omstruktureringar och ändringar av verksamheten. Från och med 2016 fastställer Senatfastigheter hyrorna enligt självkostnadsprincipen för enheter inom statssamfundet.

Senatfastigheter har till uppgift att tillhandahålla lokalservice som ekonomiskt, socialt och miljömässigt produceras och prissätts på ett ansvarsfullt sätt. Målet är att erbjuda allt mer kundorienterade sakkunnigtjänster med anknytning till arbetsmiljöer och andra tjänster med nära anknytning till lokaler. Till kärnområdena i verksamheten hör att överta rollen som statens sakkunniga i frågor som gäller arbetsmiljö och lokaler, svara mot utmaningar som gäller hållbar utveckling och förbättra den interna effektiviteten. Rollen som sakkunnig i frågor som gäller arbetsmiljö och lokaler konkretiseras i ett kundpartnerskap där man tillsammans utvecklar lämpliga arbetsmiljöer för verksamheten och ger kunderna stordriftsfördelar bl.a. i form av besparingar i lokalanskaffningsutgifterna. För effektiv ledning och utveckling i fråga om lokalerna behövs omfattande och enhetlig information om lokalerna, deras antal, kostnader och energiförbrukning. I detta syfte har Senatfastigheter skapat en informationstjänst för förvaltningen av lokaler att användas av hela statsförvaltningen.

Arbetet med att koncentrera och effektivisera statens fastighetsförvaltning och att förbättra arbetsmiljön vid ämbetsverken och inrättningarna i enlighet med statens lokalstrategi fortsätter. Statens användning av lokaler och den anknytande energiförbrukningen kan följas och styras mer effektivt när uppgiftsunderlaget i det gemensamma datasystemet kompletteras. Målet är en förbättrad lokal- och energieffektivitet.

Statens enhet för kollektiv upphandling Hansel Ab har till uppgift att samla statsförvaltningens upphandlingsvolymer, konkurrensutsätta ramavtalen för varor och tjänster, producera avgiftsbelagda sakkunnigtjänster i anslutning till upphandlingar för ämbetsverken och inrättningarna samt för sin egen del stödja genomförandet av statens upphandlingsstrategi.

Bolaget har som mål att genom sin verksamhet främja öppen konkurrens, högklassig upphandling och statens gemensamma intressen, att med sin sakkunskap stödja ämbetsverkens och inrättningarnas upphandlingsprojekt och att bidra till kostnadsbesparingar för statsförvaltningen. Hansel Ab:s verksamhet utvecklas så att den nuvarande nivån på serviceavgifterna på medellång sikt ytterligare kan sänkas något så att man fortsättningsvis når åtminstone nollresultat och så att kundtillfredsställelsen och kvaliteten på servicen är fortsatt goda. Målet är att ramavtalen för Hansel Ab ska fås med i statens elektroniska system för hantering av beställningar.

Produktiviteten inom statsförvaltningens upphandling ökas genom att man höjer användningsgraden och utvidgar användningsområdet för den kollektiva upphandlingen. Finansministeriet stöder utvecklandet av statens upphandling i enlighet med statens upphandlingsstrategi.

Haus Kehittämiskeskus Oy är ett statsägt bolag som tillhandahåller utbildnings-, handlednings- och utvecklingstjänster inom den offentliga förvaltningen och servicefunktionerna. Haus verksamhet samt serviceinnehåll och urval av tjänster ska utvecklas så att ämbetsverk och inrättningar i framtiden kan utnyttja tjänsterna i större utsträckning, bl.a. i stället för intern utbildning.

Finansministeriet ställer preliminärt upp följande effektmål för tjänsterna för statssamfundet för 2016:

Effektmål Åtgärder
   
Statens finansieringsverksamhet  
Statens finansieringsåtgärder sköts på ett kostnadseffektivt sätt så att riskerna hålls på en godtagbar nivå. Statskontoret genomför de finansieringstransaktioner som krävs med tanke på skuldhanteringen och upprätthållandet av betalningsberedskapen i enlighet med finansministeriets mål.
Statskontoret sköter utifrån beslut av kreditgivande myndigheter förvaltningen under krediternas löptid.
Statskontoret satsar på en förutseende och helhetsbetonad riskhantering.
Statens ekonomi- och personalledning  
Statens ekonomi- och personalfunktioner samt övriga stödfunktioner sköts effektivt i hela statsförvaltningen, och det finns goda, gemensamma förutsättningar för ledning av organisationerna. Statskontoret förbättrar produktiviteten i statens ekonomi- och personalfunktioner genom att fortsätta förenkla ekonomi- och personalprocesserna, genom att koncentrera funktioner och genom att fortsätta utveckla bästa praxis och styra ibruktagandet av dem. Statskontoret slutför ibruktagandet av Kieku-verksamhetsmodellen, överför produktions- och underhållsuppgifter som anknyter till datasystemet till Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning samt bereder en plan för den fortsatta utvecklingen av och för eventuella utvidgningar av statens gemensamma datasystem för ekonomi- och personalförvaltning. Statskontoret stöder ämbetsverken i uppnåendet av de strategiska produktivitetsmål som ställts upp för statens ekonomi- och personalförvaltning och producerar information om målsatta nivåer och utfallen för de olika ämbetsverken. Statskontoret producerar tjänster för förvaltningsområden och ämbetsverk i fråga om välbefinnande i arbetet, arbetarskydd, stöd vid förändring och omplacering av personalen. Statskontoret producerar, analyserar och rapporterar information om statens verksamhet, ekonomi och personal och stöder informationsledningen i statsförvaltningen.
Medborgarservice  
Statskontoret producerar service för medborgare och samfund på ett kundinriktat, effektivt och rättvist sätt med utnyttjande av möjligheterna till e-tjänster. Statskontoret sköter på ett tillförlitligt och effektivt sätt statens skadeståndsärenden samt utvecklar ersättningsverksamheten med utnyttjande av de möjligheter digitaliseringen erbjuder.
Statskontoret tillhandahåller medborgarna den offentliga förvaltningens allmänna rådgivningstjänst i den omfattning och enligt de mål som angetts och är redo att utvidga rådgivningskonceptet.
Förvaltningstjänster  
Förvaltningstjänsterna tillhandahålls på ett högklassigt och kostnadseffektivt sätt som innebär en god kundupplevelse.

En positiv utveckling av produktiviteten säkerställs genom att tjänster och processer utvecklas i samarbete med kunderna och Statskontoret.
Utvecklandet av en modell för ett servicekoncept som fungerar på flera plattformar fortsätter.
Serviceutbudet utvecklas och nya tjänster produktifieras i enlighet med principerna för användarcentrerad planering.
Ibruktagandet av Kieku-systemet fortsätter enligt den godkända tidtabellen. Ibruktagandet av en enhetlig Kieku-verksamhetsmodell inom verksamheten säkerställs. Man fortsätter att optimera processerna i sin helhet och göra gränssnitten tydligare i samarbete med kundämbetsverken och Statskontoret. Automatiseringen och självbetjäningen utökas i processerna.
Målen för strategin Ekonomiförvaltning 2020 omsätts i praktiken. Tjänsterna vid Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning utnyttjas i högre grad. Ansvaret för IKT-systemen och IKT-funktionerna stärks. Avtalsförfarandena mellan räkenskapsverken och Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning luckras upp.
Kompetensen och ledarskapet utvecklas för att motsvara de behov som de nya verksamhetsmodellerna och den övergripande kontrollen medför.
Fas 2 i skapandet av ett servicenätverk som stöder en effektiv serviceproduktion genomförs.
Gemensamma grundläggande informationstekniktjänster och gemensamma informationssystemtjänster  
IKT-tjänsterna är konkurrenskraftiga, högklassiga, ekologiska, datasäkra och motsvarar kundernas behov.
Med hjälp av högklassiga, funktionssäkra och enhetliga infrastrukturtjänster kan servicecentrets kunder producera högklassiga och funktionssäkra tjänster för medborgare och sammanslutningar.

Servicecentret har beredskap att tillhandahålla sina kunder tjänster i enlighet med lagen om verksamheten i den offentliga förvaltningens säkerhetsnät.
Ämbetsverkens och inrättningarnas IT-ledning kan fokusera på att utveckla informationssystem för den centrala verksamheten.
I servicecentrets verksamhet eftersträvas besparingar inom produktionen av icke-branschspecifika IKT-tjänster.
Personalen är motiverad och tillfreds.
I produktionen av tjänster beaktas speciellt de särskilda krav som statsförvaltningens säkerhet och beredskap ställer.
Verksamheten görs effektivare genom att enhetliga tillvägagångssätt och lösningar införs.
Ett gemensamt system för administration av tjänster införs vid servicecentret.
Tjänster produktifieras.Verksamhetsmodeller planeras och genomförs för projektet för främjande av nätsäkerheten (TUVE).

Servicecentret inför planering och uppföljning av mål, särskilt effektiviseringsmål.

Servicecentret vidtar utvecklingsåtgärder för att ge de anställda goda utvecklings- och karriärmöjligheter.
Gemensamma stödtjänster för e-service och e-förvaltning  
E-tjänsterna följer servicearkitekturen, främjar Finlands konkurrenskraft och är gemensamma, nationella, interoperabla och datasäkra.
Tjänsterna anskaffas och byggs upp med smidiga metoder och i samarbete med intressentgrupperna.
När verksamhetsmodellerna och sätten att tillhandahålla tjänster ändras ska kunderna säkerställas service utan avbrott.
Tjänster tillhandahålls kostnadseffektivt.
Nätverket av intressentgrupper när det gäller att bygga upp tjänster kartläggs, och det säkerställs att aktörerna inom intressentgrupperna är medvetna om servicearkitekturen och dess mål och effekter.
Smidig utvecklingskompetens främjas.

Störningsfritt tillhandahållande och kontinuitet säkerställs inom e-servicen.

Man har enats om en finansieringsmodell för tillhandahållandet av e-tjänster.

01. Statskontorets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 25 253 000 euro.

Förklaring:

Mål för resultatet av verksamheten

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Effektivitet      
Skuldhantering, resultat >0 >0 >0
Ekonomiuppgifterna i bokföringsenheternas bokslut är riktiga och tillräckliga, %   >90 >91
Arbetsmängden i ekonomi- och personalförvaltningens uppgifter i förhållande till ämbetsverkens totala årsverken (Index 2011—2014=100, räknat i ämbetsverk som infört Kieku, %)   97 92
Produktion och kvalitetsledning      
Medeltalen av de oviktade allmänna vitsorden för kundtillfredsställelsen, skala 4—10 7,9 7,5 7,5
— kostnadsmotsvarighet vid Statskontorets avgiftsbelagda verksamhet, % 98,8 >90 >90
Handläggningstiden för olycksfallsersättningar i 80 % av besluten, dagar 59 24 18
Handläggningstiden för rättelser av livränta, mån. 2,8 1,5 1,5
Handläggningstiden för brottsskadeersättningar, mån. 5,6 6 5
Uppföljning av användningen av Suomi.fi, antalet besök/mån. 284 668 280 000 280 000
Funktionell effektivitet      
Grad av spridning för Kieku, årsv. vid de räkenskapsverk som infört det 20 500 40 350 63 000
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken under omkostnadsmomentet, årsv. 285 305 313
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 10,7 8 8
Arbetstillfredsställelseindex, VM Baro, skala 1—5 3,3 3,5 3,6

Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats inkomsterna av avgiftsbelagd verksamhet.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 39 495 43 780 44 925
Bruttoinkomster 13 804 15 691 19 672
Nettoutgifter 25 690 28 089 25 253
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 702    
— överförts till följande år 10 249    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 4 945 4 685 4 553
— övriga intäkter 8 845 11 006 15 119
Intäkter sammanlagt 13 790 15 691 19 672
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 9 482 12 541 16 191
— andel av samkostnader 4 481 6 867 6 555
Kostnader sammanlagt 13 963 19 408 22 746
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -173 -3 717 -3 074
Kostnadsmotsvarighet, % 99 81 86

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Inkomster av den samfinansierade verksamheten, finansiering från andra statliga ämbetsverk 20 760 16 833 8 291
       
Totala kostnader för projekten 16 694 13 473 6 700
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) 4 067 3 361 1 591
Självfinansieringsandel, % 24 25 24

I kalkylen ingår poster med särskild finansiering som aktiveras i balansräkningen till ett belopp av 9,0 miljoner euro år 2014, 9,2 miljoner euro år 2015 och 2,5 miljoner euro år 2016.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (återföring till moment 23.01.01, 25.01.01, 26.01.01, 27.10.01, 28.01.01, 29.01.01, 30.01.01, 32.01.01, 33.01.01 och 35.01.01) -52
Uppdatering av skadeståndssystemet TIA (överföring från moment 28.01.21) 350
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -25
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -298
Indexhöjning av hyresutgifterna 21
Löneglidningsinbesparing -72
Lönejusteringar 107
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -230
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -127
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -41
Nivåförändring -2 469
Sammanlagt -2 836

2016 budget 25 253 000
2015 budget 28 089 000
2014 bokslut 31 237 000

02. Kursdifferenser på centraliserade valutakonton (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 1 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av de kursdifferenser som föranleds av användningen av valutakonton som Statskontoret sköter centraliserat på ämbetsverkens och inrättningarnas vägnar.

Förklaring:Statskontoret skaffar centraliserat den valuta som behövs för ämbetsverkens och inrättningarnas anskaffningar i utländsk valuta. Med denna verksamhetsmodell eftersträvas avsevärda kostnadsbesparingar för staten i och med att valutaväxlingsprocesserna blir effektivare och kompetens och stordriftsfördelar kan utnyttjas.

Under momentet antecknas kursdifferenserna för saldona på de valutakonton som sköts centraliserat. Kursdifferenser uppstår t.ex. när anskaffningsutgiften i utländsk valuta för en tillgång bokförs enligt prestationsprincipen med tillämpande av Europeiska centralbankens centralkurs föregående dag och utgiften betalas i en valuta som har bokförts enligt det värde som inkomsten i den utländska valutan har den dag den influtit eller vars anskaffning har bokförts enligt det belopp i euro som betalats för valutaposten. Den kumulativa kursdifferens som uppstått under budgetåret kan i bokslutet vara antingen positiv, och därmed hämta inkomster till staten, eller negativ, och därmed medföra utgifter för staten, för vilka det ska anvisas anslag i budgeten.


2016 budget 1 000
2015 budget 1 000
2014 bokslut 18 005

(03.) Omkostnader för finanscontrollerfunktionen (reservationsanslag 2 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det ska slås samman med moment 28.01.01.



06. Gemensamma e-tjänster för service och förvaltning (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 2 733 000 euro.

Anslaget får användas till centraliserad upphandling av gemensamma e-tjänster för service och förvaltning.

Förklaring:Anslaget används för att centraliserat skaffa gemensamma e-tjänster för service och förvaltning av Statens center för informations- och kommunikationsteknik eller av andra organisationer. Sådana tjänster är bl.a. identifierings- och betalningstjänsten för medborgare (VETUMA), medborgarkontot och portalen för öppna data.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Gemensamma e-tjänster för service och förvaltning (överföring till moment 28.70.01) -1 070
Nivåförändring -1
Sammanlagt -1 071

2016 budget 2 733 000
2015 budget 3 804 000
2014 bokslut 4 418 000

07. Omkostnader för Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 000 000 euro.

Förklaring:Anslaget ger det spelrum som servicecentrets prissättningspraxis förutsätter. Målet för servicecentrets verksamhet är att kostnadsmotsvarigheten ska realiseras under reservationsanslagsperioden. Anslaget ska användas bara om inkomsterna av kundavgifter under ett enskilt budgetår inte räcker till för att täcka de utgifter som verksamheten medför.

Mål för resultatet av verksamheten

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Produktion och kvalitetsledning      
Inköpsfakturor, st. 1 344 068 1 280 000 1 230 000
Försäljningsfakturor (alla), st. 564 727 615 000 615 000
Lönespecifikationer, st. 1 201 442 1 130 000 1 100 000
Kundtillfredsställelse - 3,8 3,8
Funktionell effektivitet      
Inköpsfakturor, st./årsv. 11 914 12 800 13 100
Försäljningsfakturor (alla), st./årsv. 19 599 24 300 24 800
Lönespecifikationer, st./årsv., övriga 8 452 8 700 8 900
Lönespecifikationer, st./årsv., Kieku 4 459 4 400 5 900
Totalproduktivitetsindex (basåret 2011=100) 103,91 102,80 102,80
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken      
— Basverksamhet 717 719 697
— Ökat behov inom Kieku - 4 4
— Nya tjänster, ökat behov - 10 20
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 10,5 < 10 < 10
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro - 3,4 -

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 52 792 61 598 62 504
Bruttoinkomster 53 013 59 598 60 504
Nettoutgifter -221 2 000 2 000
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 000    
— överförts till följande år 4 000    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 53 013 59 598 60 504
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 52 792 61 598 62 504
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 221 -2 000 -2 000
Kostnadsmotsvarighet, % 100 97 97

2016 budget 2 000 000
2015 budget 2 000 000
2014 bokslut 1 779 257

08. Utvecklande av Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 1 942 000 euro.

Anslaget får användas för de utgifter som föranleds servicecentret i samband med införandet av ett gemensamt system för statens personal- och ekonomiförvaltning samt för finansiering av kostnader för extra arbete till följd av att systemet inte är färdigt.

Förklaring:Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning och Statskontoret genomför en ibruktagningstjänst inom Kieku-datasystemet. Anslaget får användas för utgifter för införandet av Kieku-datasystemet och av enhetliga Kieku-processer samt för servicecentrets kostnader för det extra arbete som uppstår till följd av att systemet inte är färdigt. De resurser som behövs för ibruktagandet måste delvis skaffas som extra rekryteringar och köpta tjänster.

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Årsverken 25 40 36

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring -2 299
Sammanlagt -2 299

2016 budget 1 942 000
2015 budget 4 241 000
2014 bokslut 3 198 000

09. Omkostnader för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 3 000 000 euro.

Förklaring:Inkomster och utgifter för servicecentrets löpande serviceverksamhet har nettobudgeterats under detta moment. Med hjälp av de inkomster av kundavgifter och andra inkomster som inflyter under momentet finansieras utgifterna för att producera tjänsterna. Avsikten är att anslaget ska användas till oförutsedda affärsrisker.

Servicecentret beräknas ha 1 000 anställda vid utgången av 2016. Intäkterna av servicecentrets verksamhet beräknas uppgå till ca 170 miljoner euro år 2016, medan utgifterna ligger på ca 173 miljoner euro.

Mål för resultatet av verksamheten

Måttenh./skala 2014
utfall
2015
mål
2016
mål
         
Produktion och kvalitetsledning        
Kundtillfredsställelse 1—5 3,2 4,0 4,0
Funktionell effektivitet och serviceförmåga        
Arbetsstationstjänster   Produktifieringen
av tjänsterna
har inletts
Tjänsterna har
produktifierats
Tjänsterna används i minst 20 000 arbetsstationer
Användartjänster   Produktifieringen
av tjänsterna
har inletts
Tjänsterna har
produktifierats
Tjänsterna används i minst 30 ämbetsverk
Tillgänglighet        
VY-nätet (KYTKY) tillgänglighet   100,00 98,98 98,98
VyVi — tillgänglighet   99,63 99,90 99,90
E-tjänster tillgänglighet   99,95 99,90 99,90
Hantering och utvecklande av personalresurser        
Sjukfrånvaro dagar/årsv. 6,9 8,0 8,0
Arbetstillfredsställelse 1—5 3,1 3,5 3,6
Årsverken   467 625 1 000

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 84 337 237 683 173 260
Bruttoinkomster 82 600 234 683 170 260
Nettoutgifter 1 737 3 000 3 000
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år -    
— överförts till följande år 2 263    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 82 600 234 683 170 260
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 84 337 237 683 173 260
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -1 737 -3 000 -3 000
Kostnadsmotsvarighet, % 98 99 98

Momentets svenska rubrik har ändrats.


2016 budget 3 000 000
2015 budget 3 000 000
2014 bokslut 4 000 000

10. Investeringsutgifter för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 10 000 000 euro.

Anslaget får användas till utgifter för ersättnings-, utvecklings- och utvidgningsinvesteringar som gäller servicecentret och de tjänster det tillhandahåller.

Förklaring:Anslaget används till utgifter för utvecklings- och utvidgningsinvesteringar som gäller servicecentret och de tjänster det tillhandahåller och till ersättningsinvesteringar inom serviceproduktionen, såsom anskaffning av anläggningar och licenser. Servicecentret inkluderar i kundpriserna de kostnader som motsvarar användningen av anslaget under momentet. Servicecentret intäktsför det belopp som motsvarar användningen av anslaget periodiserat över flera år. Inkomsterna till följd av servicecentrets intäktsföring har budgeterats under moment 12.28.20.

Momentets svenska rubrik har ändrats.


2016 budget 10 000 000
2015 budget 10 000 000
2014 bokslut 6 000 000

88. Senatfastigheter

Under momentet beviljas inget anslag.

1. Servicemål och andra verksamhetsmål

Senatfastigheter är ett statligt affärsverk inom finansministeriets förvaltningsområde. Enligt lagen om statliga affärsverk (1062/2010) ska Senatfastigheter tillhandahålla lokalservice och andra tjänster i omedelbar anknytning till den för statliga ämbetsverk och inrättningar, fonder utanför statsbudgeten och andra statliga affärsverk liksom för riksdagen och för enheter som lyder under, står under tillsyn av eller verkar i anslutning till riksdagen samt sköta den statliga fastighetsförmögenhet som är i Senatfastigheters besittning. Affärsverket kan tillhandahålla tjänster också för sådana sammanslutningar vars verksamhet finansieras främst med anslag som tagits in i statsbudgeten.

2. Investeringar

Senatfastigheters investeringar får medföra utgifter på högst 265 miljoner euro år 2016. Dessutom får Senatfastigheter ingå förbindelser, som under de följande finansåren får medföra utgifter på högst 218 miljoner euro. Investeringarna koncentreras till grundliga renoveringar för att bibehålla byggnadsbeståndets värde och förbättra dess funktionsduglighet samt till investeringar som effektiviserar användningen av lokaler. I investeringsramen ingår inte markanvändningsavgifter och inte heller överlåtelseskatt.

Dessutom får Senatfastigheter utan krav på motsäkerhet ställa proprieborgen för dotterbolags lån till ett sammanlagt värde av högst 50 miljoner euro.

3. Upplåning

Senatfastigheter berättigas att i syfte att finansiera sin verksamhet år 2016 uppta lån enligt 5 § 1 mom. i lagen om statliga affärsverk (1062/2010) till ett belopp av högst 50 miljoner euro netto.

Förklaring:Finansministeriet har med beaktande av servicemålen och andra verksamhetsmål preliminärt uppställt 55 miljoner euro som resultatmål för Senatfastigheters uthyrningsverksamhet år 2016. Hyresverksamhetens omsättning och rörelsevinst minskas av en övergång till prissättning enligt självkostnadsprincipen i fråga om statssamfundets kunder.

År 2016 intäktsför Senatfastigheter i statsbudgeten sammanlagt 189,1 miljoner euro i form av intäktsföring av vinst från 2015, borgensavgifter och räntor och amorteringar på lån. I finansieringsplanen för 2016 har räntorna och amorteringarna på statens lån uppskattats till 81,3 miljoner euro, intäktsföringen av vinst till 100,0 miljoner euro och borgensavgifterna till 7,8 miljoner euro. Den upplåning som närmast behövs för finansiering av investeringarna uppgår till högst 50,0 miljoner euro netto och till högst 900,0 miljoner euro brutto.

Bruttobeloppet ökar betydligt eftersom en stor del av de nuvarande lånen som upptagits från finansinstitut betalas tillbaka i förtid och ersätts med finansiering som upptas via Statskontoret. Arrangemanget bidrar till att minska Senatfastigheters finansieringskostnader avsevärt. Arrangemanget ökar inte i sig beloppet av Senatfastigheters skuld.

Senatfastigheters likviditet påverkas i hög grad av kassaflödet från realiseringen av fastigheter. Kassaflödet från fastighetsaffärer har blivit osäkrare och betalningstiderna har blivit längre. Detta har beaktats i nettovärdet av fullmakten att uppta lån.

Preliminär investeringsplan för 2016 som grundar sig på resultat- och finansieringsplanen (mn euro)

   
Investeringar i reparationer som förbättrar byggnadsbeståndets värde och användbarhet 175
Investeringar i nybyggnader 90
Sammanlagt 265

Tabell med jämförelsetal (inkl. försäljningsvinster och försäljningsförluster)

  2014
utfall
affärsverk
koncern 2015
prognos
affärsverk
koncern 2016
uppskattning
affärsverk
koncern
             
Omsättning, mn € 625 635 615 624 572 580
— Uthyrning 609 619 599 608 555 563
— Tjänster 16 16 16 16 17 17
Övriga rörelseintäkter 35 36 52 52 50 50
Hyresverksamhetens hyresnetto, mn € 363   346   296  
— % av omsättningen 59,5   57,8   53,3  
Avskrivningar (inkl. nedskrivningar) 190   181   196  
Rörelsevinst, mn € 198 177 209 205 144 140
— % av omsättningen 31,7 27,9 34,0 32,9 25,2 24,1
Räkenskapsperiodens resultat, mn € 137 145 162 169 101 108
— % av omsättningen 21,9 22,8 26,3 27,1 17,7 18,6
Balansomslutning 4 738 4 809 4 729 4 799 4 779 4 849
Intäktsföring i statsbudgeten, mn € 140   150   100  
Investeringar, mn € 234   270   265  
Investeringar i % av omsättningen 37,4   43,9   46,3  
Avkastning på investerat kapital, % av hela verksamheten 4,2 4,2 4,7 4,7 3,3 3,3
Avkastning på investerat kapital, % av uthyrningsverksamheten 3,5   3,6   2,2  
Avkastning på eget kapital, % 4,5 4,8 5,3 5,5 3,3 3,5
Soliditet, % 63,9 63,1 64,2 63,4 63,7 63,0
Antal anställda 281 284 287 290 296 299

Inkomstmoment gällande affärsverket (mn euro)

  2014
utfall
2015
prognos
2016
uppskattning
       
Intäktsföring under inkomstmoment      
12.28.99 Borgensavgifter 6,7 7,0 7,8
13.01.04 Räntor på statens lån 20,0 16,3 12,5
13.05.01 Intäktsföring av vinst 140,0 150,0 100,0
15.01.02 Återbetalningar av lån 80,0 81,0 68,8
Sammanlagt 246,7 254,3 189,1

2016 budget
2015 II tilläggsb.
2015 budget
2014 budget