Statsbudgeten 2016
Huvudtitel 29
UNDERVISNINGS- OCH KULTURMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
De statsandelar som beviljas inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde budgeteras 2016 på grundval av beslutet om beviljande avvikande från de allmänna bestämmelserna om fördelningen av inkomster och utgifter. De statsandelar och statsunderstöd som omfattas av fullmaktsförfarandet budgeteras likväl enligt kontantprincipen.
Förklaring:
Verksamhetsmiljön för utbildning, forskning och kultur är stadd i förändring. Strukturförändringen inom den finländska ekonomin, den stagnerade tillväxten, skuldsättningen och anpassningsåtgärderna inom den offentliga sektorn sätter strikta ramar för ministeriets ansvarsområden. Förvaltningsområdet är föremål för en betydande anslagsminskning fram till 2020. I en ekonomi som grundar sig på kompetens och kreativitet är utbildning, forskning och kultur allt viktigare faktorer när det gäller samhällsreformer, välfärden och en hållbar tillväxt. Stärkandet av bildnings- och kompetensbasen i samhället förutsätter att spetsprojekten genomförs snabbt, verksamheterna omvärderas samt att strukturerna, styrningen och tillvägagångssätten reformeras.
Inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde genomförs följande spetsprojekt:
- — Nya lärandemiljöer och digitala material för grundskolorna
- — Yrkesutbildningen på andra stadiet reformeras
- — En snabbare övergång till arbetslivet
- — Konst och kultur görs tillgängligare
- — Ökat samarbete mellan högskolor och näringsliv för att kommersialisera innovationer
- — Ungdomsgarantin ändras i riktning mot en kollektiv garanti
Undervisnings- och kulturministeriet har en central roll även vid uppnåendet av andra strategiska mål i regeringsprogrammet och vid genomförandet av de spetsprojekt som gäller dessa mål. Verksamheten inom ministeriets förvaltningsområde främjar även hälsa och välfärd, sysselsättning, konkurrenskraft och tillväxt, bioekonomi och ren teknik samt uppnåendet av mål som gäller nya verksamhetssätt.
Det finländska välfärdssamhället grundar sig på en hög utbildningsnivå, fungerande småbarnspedagogiska tjänster och en avgiftsfri utbildning av hög kvalitet. Lika möjligheter till en högklassig utbildning från småbarnspedagogisk verksamhet till högskoleutbildning måste säkerställas i hela landet. Målet är att höja befolkningens utbildnings- och kompetensnivå så att finländarna 2020 är världens kunnigaste folk. Serviceförmågan förbättras i fråga om utbildning på andra stadiet. Finländarnas utbildningsnivå ska utvecklas så att 88 % av den vuxna befolkningen i arbetsför ålder har avlagt examen efter grundstadiet och 30 % högskoleexamen målåret 2020. På motsvarande sätt ska 94 % av 30-åringarna ha avlagt examen efter grundstadiet och 42 % högskoleexamen.
Yrkesutbildningen på andra stadiet reformeras. Yrkesutbildningens samhälleliga betydelse ska stärkas. Finansieringen av utbildningen samt utbildningsstrukturerna reformeras, dock så att behörigheten för fortsatta studier kvarstår. En regionalt sett heltäckande utbildning tryggas och samarbetet mellan utbildning och arbetsliv intensifieras. Överlappningar inom utbildningen åtgärdas. Gränserna mellan ungas och vuxnas yrkesutbildning avlägsnas. Dessutom samlas utbildningsutbudet samt finansieringen och styrningen till en enhetlig helhet som lyder under undervisnings- och kulturministeriet.
Redan inom en nära framtid kommer det att bli brist på kunnig arbetskraft åtminstone inom vissa branscher. Särskilt stora kommer problemen med tillgången på arbetskraft att vara inom social- och hälsovårdsområdet, men också t.ex. inom vissa områden inom teknik och trafik. Genom åtgärder riktade till utbildningssystemet ska unga snabbare komma ut i arbetslivet och utbildningsutbudet riktas så att det motsvarar det branschvisa arbetskraftsbehovet. Målet är att de ungas studievägar ska bli kortare än tidigare och att de unga utbildas inom branscher där förutsättningarna för att få arbete är goda. Det branschvisa och regionala utbudet av utbildning riktas i enlighet med befolkningsutvecklingen och behovet av arbetskraft. Utvecklingsprogrammen inom lärarutbildningen och kompletteringsutbildningen inleds.
Man säkerställer verkställandet av ungdomsgarantin och genomför kompetensprogrammet för unga vuxna. De ungas läroavtalsutbildning samt kombinerandet av de ungas läroavtalsutbildning och utbildning vid läroanstalter främjas.
Målet är att
- — 95 % av 4-åringarna ska delta i den småbarnspedagogiska verksamheten senast år 2020
- — 100 % av 6-åringarna ska ha deltagit i förskoleundervisning
- — alla som går ut grundstadiet inleder studier efter grundstadiet
- — hälften av de nya studenterna fortsätter sina studier samma år
- — den genomsnittliga åldern för dem som utexamineras från högskolor sjunker
- — genomströmningen i utbildningen förbättras på alla utbildningsstadier.
Tillgången på arbetskraft påverkas förutom genom utbildning för unga också genom utveckling av vuxenutbildningstjänster. Genom vuxenutbildning stöder man arbetsmotivationen och trivseln på arbetsplatsen. Målet är att 60 % av de vuxna årligen ska delta i utbildning och att deltagarunderlaget för vuxenutbildningen breddas.
Personer som avslutar den grundläggande utbildningen och genast inleder utbildning (%)
2011 |
2012 | 2013 | 2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
Studerande i yrkesutbildning | 44,3 | 44,6 | 43,2 | 43,3 | 43,5 | 44,0 |
— utbildning som leder till grundexamen1) | 41,2 | 41,5 | 40,3 | 41,0 | 41,0 | 41,5 |
— handledande utbildningar2) | 3,1 | 3,1 | 2,9 | 2,3 | 2,5 | 2,5 |
Studerande i gymnasieutbildning1) | 49,6 | 50,0 | 50,8 | 52,0 | 52,0 | 53,0 |
Studerande i påbyggnadsundervisning inom den grundläggande utbildningen3) | 2,5 | 3,3 | 3,1 | 2,1 | 2,5 | 3,0 |
Utbildningar som leder till examen sammanlagt | 90,8 | 91,5 | 91,1 | 93,0 | 93,0 | 94,5 |
Påbyggnadsundervisning och handledande utbildningar sammanlagt | 5,6 | 6,4 | 6,0 | 4,4 | 5,0 | 5,5 |
Sammanlagt | 96,4 | 97,9 | 97,1 | 97,4 | 98,0 | 100,0 |
---|
1) Källa: Statistikcentralen.
2) Källa: statistik för statsandelssystemet (också siffran för 2014 anger utfallet).
3) De siffror som gäller sådan påbyggnadsutbildning som ordnas i anslutning till grundskolorna är uppskattningar som grundar sig på Statistikcentralens statistik över elevantal. De siffror som gäller påbyggnadsundervisning som ordnas i folkhögskolor är uppskattningar som grundar sig på elevantalet enligt statsandelsstatistiken.
Medelåldern för dem som avlagt högskoleexamen (median)1)
2011 | 2012 | 2013 |
2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
Yrkeshögskoleexamen | 25,2 | 25,2 | 25,2 | 24,9 | 24,9 | 24,9 |
Högre högskoleexamen | 27,6 | 27,7 | 27,8 | 27,6 | 27,4 | 27,4 |
1) Källa: Statistikcentralen. Gäller i fråga om yrkeshögskolor ungas utbildning.
Andelen (%) studerande som avlagt examen inom målsatt tid av dem som inlett studier1)
2011 | 2012 |
2013 | 2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
Gymnasieutbildning (3 år) | 79,2 | 79,5 | 79,6 | 82,0 | 83,0 | 84,0 |
Yrkesinriktad grundexamen (3 år) | 61,5 | 61,2 | 63,0 | 64,0 | 65,0 | 66,0 |
Yrkeshögskoleexamen (5 år) | 57,5 | 56,0 | 57,0 | 58,0 | 59,0 | 60,0 |
Lägre och högre högskoleexamen (7 år) | 51,1 | 51,8 | 52,0 | 53,0 | 54,0 | 55,0 |
1) Källa: Statistikcentralen. Inkluderar endast utbildning som lyder under undervisningsförvaltningen. Inkluderar inte utbildning som förbereder för en yrkesinriktad grundexamen som avläggs i form av en fristående examen eller läroavtalsutbildning. Avser i fråga om lägre och högre högskoleexamina andelen studerande som avlagt målexamen, den högsta examen som en ny studerande har beviljats rätt att avlägga. I fråga om 2013 är den siffra som anger utbildning som leder till yrkesinriktad grundexamen en uppskattning.
Studerande och examina1)
2011 | 2012 | 2013 | 2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
Dagvård | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
— barn | 206 350 | 208 300 | 211 550 | 212 050 | 212 550 | 213 050 |
Förskoleundervisning | ||||||
— antal elever | 58 910 | 58 800 | 59 800 | 60 420 | 62 500 | 62 000 |
Grundläggande utbildning | ||||||
— nya elever | 58 700 | 58 820 | 60 150 | 59 940 | 60 500 | 60 500 |
— elever som fått avgångsbetyg | 63 090 | 60 850 | 59 580 | 57 660 | 61 000 | 61 000 |
— antal elever | 526 930 | 522 000 | 526 850 | 530 000 | 531 000 | 531 000 |
Gymnasieutbildning | ||||||
— nya studerande | 36 790 | 35 780 | 35 820 | 38 000 | 38 000 | 38 000 |
— avlagda studentexamina2) | 32 280 | 31 450 | 31 540 | 33 000 | 33 000 | 33 000 |
— antal studerande | 107 400 | 106 000 | 105 120 | 103 000 | 108 000 | 107 000 |
Grundläggande yrkesutbildning (vid läroanstalter) | ||||||
— nya studerande | 61 020 | 61 430 | 60 790 | 61 000 | 61 000 | 60 000 |
— avlagda examina | 40 160 | 41 810 | 42 200 | 43 100 | 44 300 | 44 500 |
— antal studerande3) | 150 560 | 150 300 | 150 470 | 150 240 | 149 200 | 148 200 |
Grundläggande yrkesutbildning (läroavtalsutbildning)4) | ||||||
— nya studerande | 8 438 | 7 651 | 7 854 | 8 000 | 8 000 | 8 000 |
— avlagda examina | 5 985 | 4 084 | 4 045 | 4 100 | 4 100 | 4 100 |
— antal studerande3) | 23 378 | 19 776 | 20 279 | 22 000 | 22 000 | 22 000 |
Yrkesinriktad tilläggsutbildning5) | ||||||
— nya studerande | 31 801 | 31 141 | 29 672 | 31 000 | 31 000 | 30 000 |
— avlagda examina | 16 153 | 17 468 | 16 609 | 17 100 | 17 200 | 17 000 |
— antal studerande i utbildning vid läroanstalter | 35 190 | 35 402 | 35 852 | 37 500 | 38 000 | 38 000 |
— antal studerande i läroavtalsutbildning | 33 356 | 35 670 | 31 068 | 31 500 | 31 500 | 30 500 |
Grundexamina vid yrkeshögskolor | ||||||
— studerande som inlett sina studier6) | 31 007 | 29 983 | 30 600 | 30 600 | 30 000 | 30 000 |
— avlagda examina | 22 123 | 22 800 | 22 778 | 22 800 | 22 800 | 22 800 |
— antal studerande | 131 374 | 129 636 | 128 751 | 129 300 | 129 300 | 129 300 |
Högre yrkeshögskoleexamina | ||||||
— studerande som inlett sina studier7) | 2 826 | 2 905 | 3 285 | 3 400 | 3 400 | 3 400 |
— avlagda examina | 1 521 | 1 708 | 1 948 | 2 100 | 2 100 | 2 100 |
— antal studerande | 7 308 | 7 820 | 8 541 | 9 200 | 9 200 | 9 200 |
Grundexamina vid universitet8) | ||||||
— nya studerande | 19 853 | 20 233 | 20 900 | 20 900 | 20 200 | 20 200 |
— avlagda lägre högskoleexamina | 13 014 | 13 017 | 13 500 | 13 900 | 14 200 | 14 200 |
— avlagda högre högskoleexamina | 13 830 | 14 444 | 14 855 | 15 000 | 15 000 | 15 000 |
— antal studerande | 143 505 | 141 756 | 142 000 | 142 000 | 142 000 | 142 000 |
Doktorsexamina vid universitet | 1 649 | 1 724 | 1 860 | 1 700 | 1 635 | 1 635 |
1) Utbildning som lyder under undervisningsförvaltningen. Antalet studerande inom förskoleundervisning, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och grundläggande yrkesutbildning (exkl. läroavtalsutbildning) är antalet studerande enligt statsandelssystemet. I de siffror som gäller dagvården, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen ingår inte Åland.
2) IB-gymnasieexamina och Reifeprüfungexamina ingår inte.
3) Omfattar även studerande i annan utbildning än sådan som leder till examen.
4) Omfattar sådan utbildning i läroavtalsform som ordnas som läroplansbaserad utbildning och som utbildning som förbereder för fristående examen och som leder till en yrkesinriktad grundexamen.
5) I fråga om nya studerande och avlagda examina ingår sådan utbildning vid läroanstalter och i läroavtalsform som förbereder för yrkesexamen och specialyrkesexamen.
6) Med studerande som inlett sina studier för YH-examen avses fr.o.m. 2010 studerande som under statistikåret i fråga för första gången har skrivit in sig som närvarande i en utbildning som leder till YH-examen vid en yrkeshögskola.
7) Studerande som för första gången har skrivit in sig som närvarande i en utbildning som leder till högre yrkeshögskoleexamen vid en yrkeshögskola.
8) Inbegriper studerande för lägre och högre högskoleexamen och dessa examina.
Konsten och kulturen utgör en grund för ett värdigt liv, bildningen och utvecklingen av samhället. Genom att stärka kulturgrunden, verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete, medborgarnas möjligheter till kulturellt deltagande samt kulturekonomin främjas bildningen, kreativiteten, kunnandet och innovativiteten, befolkningens livskvalitet och välfärd, regionernas livskraft samt utvecklingen av sysselsättningen och samhällsekonomin. Inom den konst- och kulturpolitiska utvecklingsverksamheten ska målen med egenvärde och de instrumentella målen hållas i balans.
Centrala kulturpolitiska områden är konst- och konstnärs-, kulturarvs-, biblioteks-, kulturexport- och upphovsrättspolitiken liksom även den audiovisuella politiken och den kommunala kulturverksamheten.
I Finland har deltagandet i kulturella aktiviteter ökat och skillnaderna i deltagande mellan befolkningsgrupperna har jämnats ut. Det finns emellertid grupper där deltagandet är mycket lågt. Kulturtjänsterna koncentreras till de större städerna, varvid tillgången till tjänsterna varierar i olika delar av landet. I europeisk jämförelse besöks bibliotek och teatrar särskilt aktivt, men läsaktiviteten håller på att minska. Intresset för kulturarvet är mindre än i Europa i genomsnitt. Andelen som ser inhemska filmer är större i Finland än i många andra länder, även om det sammantagna antalet biobesök är något lägre än i EU i genomsnitt. Medvetenheten om konstens och kulturens positiva effekter på befolkningens välbefinnande samt utnyttjandet av kulturbaserade metoder inom olika områden av samhällelig verksamhet har ökat.
Antalet personer som arbetar i yrken inom konst har ökat ytterligare under de senaste åren, även om antalet personer som arbetar inom de mer brett definierade kulturyrkena har sjunkit något. Arbetslösheten bland personer som avlagt en examen inom kulturbranschen är dock högre än arbetslösheten bland den utbildade arbetskraften i genomsnitt. Andelen sysselsatta inom kultursektorn utgjorde ca 4,1 % procent av de sysselsatta i Finland 2012.
En större variation vad gäller kulturella och konstnärliga uttrycks- och deltagandeformer och konsumtionsbehovet inom kultur samt digitaliseringen präglar utvecklingen inom konst och kultur. Digitaliseringen inverkar på ett genomgripande sätt på produktionen, distributionen, bevarandet och konsumtionen av konst och kultur. Kulturekonomin ses som en del av den kreativa ekonomin.
Inom konst- och kulturbranschen riktas besparingar till ämbetsverk och inrättningar och annan budgetfinansierad verksamhet, statsandelar och funktioner som finansieras med tippningsvinstmedel.
Målen för de samhälleliga verkningarna inom kulturpolitiken är:
1. Kulturgrunden förblir livskraftig
Man strävar efter att stärka kulturgrunden genom att främja infrastrukturen för och tillgången till kultur och information, bevarandet av kulturarvet och kulturmiljöerna, konst-, kulturarvs- och mediefostran liksom även den nationella, regionala och lokala konst- och kulturförvaltningens funktioner och kulturens internationalisering, med beaktande av omvärldens utmaningar globalt och med tanke på den tekniska och hållbara utvecklingen samt de besparingar som gäller branschen.
2. Verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete tryggas
Verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete tryggas genom att stödformerna för konst och kultur utvecklas, konstnärernas utkomstmöjligheter görs mångsidigare och ett fungerande upphovsrättssystem utvecklas. Dessutom stärks förutsättningarna för företagsamhet inom kulturella och kreativa branscher.
3. Möjligheterna att ta del av kultur tryggas för alla befolkningsgrupper och förbättras för mindre delaktiga befolkningsgrupper
Möjligheterna till kulturellt deltagande för alla befolknings- och medborgargrupper tryggas genom att man sörjer för den nationella, regionala och lokala tillgången och tillgängligheten till konst- och kulturtjänster och kulturarvet, vidtar åtgärder för att få mindre delaktiga grupper att delta samt främjar utvecklingen av kulturell mångfald (inkl. kulturtjänster).
4. Kulturekonomin och den kreativa ekonomin stärks
Förutsättningarna för att utveckla kulturekonomin och den kreativa ekonomin och deras effekt på sysselsättningen förbättras genom att den finansiella basen och kunskapsunderlaget för kulturen utvecklas och breddas, upphovsrätten utnyttjas bättre och riktlinjerna för immateriellt värdeskapande fullföljs.
Nyckeltal för kulturpolitiken
2013 utfall |
2014 utfall |
2016 uppskattning |
|
1. Stärkande av kulturgrunden | |||
---|---|---|---|
Teatrar med rätt till statsandel | |||
— kalkylerade årsverken | 2 469 | 2 474 | 2 474 |
— antal föreställningar | 13 047 | 12 675 | 12 800 |
Orkestrar med rätt till statsandel | |||
— kalkylerade årsverken | 1 033 | 1 037 | 1 037 |
— antal konserter | 2 138 | 2 354 | 2 400 |
Finlands Nationalopera | |||
— antal anställda med månadslön | 526 | 532 | 537 |
— antal föreställningar | 444 | 468 | 305 |
Suomen Kansallisteatteri | |||
— antal anställda | 326 | 326 | 315 |
— antal föreställningar | 641 | 781 | 700 |
Nationalgalleriet | |||
— antal anställda | 243 | 224 | 230 |
— antal samlings- och specialutställningar | 18 | 19 | 17 |
Museer med rätt till statsandel, kalkylerade årsverken | 1 183 | 1 183 | 1 183 |
2. Personer som utför kreativt arbete | |||
Antal mottagare av/ansökningar om årsstipendier | 289/2 294 | 298/2 416 | 300/2 400 |
Andelen personer som bor i huvudstadsregionen av dem som får stipendium från statens konstkommissioner, % | 53 | 55 | |
Antal konstnärspensioner sammanlagt (31.12) | 1 056 | 1 061 | 1 061 |
— Antal nya mottagare av konstnärspensioner i förhållande till antalet sökande, % | 12,32 | 11,99 | 11,99 |
— Antal personer som arbetar i yrken inom kultur (arbetskraftsundersökningen) | 83 463 | ||
3. Kulturen och medborgarna | |||
Besökare på teatrar med rätt till statsandel, 1 000 personer | 2 227 | 2 168 | 2 200 |
Suomen Kansallisteatteris publikkontakter, 1 000 personer | 176 | 177 | 175 |
Åhörare vid orkestrar med rätt till statsandel, 1 000 personer | 772 | 925 | 950 |
Finlands Nationaloperas publikkontakter, 1 000 personer | 267 | 257 | 290 |
Totalt antal besökare i Nationalgalleriet, 1 000 personer | 472 | 584 | 480 |
Besökare i museer med rätt till statsandel och i andra museer som sköts som huvudsyssla, 1 000 personer | 5 482 | 5 385 | 5 300 |
Premiärer på inhemska filmer | 35 | 32 | 25 |
Antal biobesökare vid inhemska filmer, 1 000 personer | 1 819 | 2 031 | 1 900 |
Antal huvudbibliotek och biblioteksfilialer, st. | 778 | 756 | 756 |
Den totala utlåningen vid allmänna bibliotek, 1 000 st. | 92 776 | 90 870 | 91 000 |
Fysiska biblioteksbesök, 1 000 st. | 51 293 | 50 379 | 51 000 |
Biblioteksbesök på nätet, 1 000 st. | 52 969 | 40 389 | 41 000 |
Deltagare i evenemang som ordnas av biblioteken, 1 000 personer | 756 | 812 | 850 |
4. Kulturen och ekonomin | |||
Internationell finansiering och försäljningsinkomster inom den audiovisuella branschen (1 000 euro) | - | 38 | |
Musikbranschens ekonomiska värde (1 000 euro) | 863 | - | 862 |
Verksamhetsställen för företag inom kulturbranschen | 22 178 | 22 500 | |
Antal anställda vid företag inom kulturbranschen | 60 342 | 61 000 | |
Omsättningen för företag inom kulturbranschen (1 000 euro) | 1 286 | 1 300 |
Motion och idrott ger upplevelser och glädje, ökar samhörigheten och främjar hälsa och välbefinnande. En motionsinriktad livsstil utgör en del av bildningsbasen. Elitidrott ger upplevelser och ökar också intresset för att börja utöva idrott som hobby. Målet med idrottspolitiken är att främja idrotten och därigenom öka delaktigheten samt öka befolkningens välbefinnande med hjälp av idrott. Motion och idrott har också ekonomiska effekter samt effekter som ökar arbets- och funktionsförmågan.
Undervisnings- och kulturministeriet svarar för den allmänna ledningen, samordningen och utvecklingen av idrottspolitiken samt för att allmänna förutsättningar för idrott skapas inom statsförvaltningen. Kommunerna skapar förutsättningar för kommuninvånarnas idrottsutövning genom att ordna idrottstjänster med tanke på olika målgrupper, stödja föreningsverksamhet och bygga och driva idrottsanläggningar. För ordnandet av idrottsverksamheten svarar i huvudsak organisationerna inom idrotts- och motionssektorn och idrottsföreningarna. Inom ramen för EU:s program Erasmus+ för utbildning, ungdom och idrott ökar det europeiska samarbetet inom idrotten.
Målen för de samhälleliga verkningarna inom idrottspolitiken är:
1. Tillgängligheten till idrotten ska vara likvärdig
Idrott hör till de grundläggande kulturella rättigheterna. Förutsättningarna för att tillhandahålla idrottstjänster påverkas av den stramare offentliga ekonomin, kommunsammanslagningarna och flyttningsrörelserna samt av förändringarna i idrottsförvaltningen och idrottskulturen. Målet är att trygga tillgängligheten till idrotts- och motionstjänster och idrottsanläggningar i hela landet och säkerställa att främjandet av idrott och motion beaktas i kommunernas strategier. Målet är att förbättra kvaliteten på och livskraften hos medborgarverksamheten inom motion och idrott och deltagandet i medborgarverksamheten på ett lokalt plan i synnerhet när det gäller sådana befolkningsgrupper som hindras att delta av sociala, ekonomiska eller kulturella faktorer.
2. Motion och idrott ökar deltagandet
Finländare deltar aktivt i motions- och idrottsföreningars verksamhet, i synnerhet antalet barn och unga inom idrottsföreningsverksamheten är stort. Det finns dock skillnader mellan olika befolkningsgrupper när det gäller deltagande i föreningsverksamhet, engagemang och motionsaktivitet. Behovet att förnya idrottsorganisationernas verksamhetskultur och verksamhetssätt ökar när engagemanget i idrottsorganisationernas och idrottsföreningarnas verksamhet minskar och det i stället uppkommer fria verksamhetsgrupper och andra nya sätt att delta. Dessutom är det allt viktigare att de etiska principerna iakttas i idrottsorganisationernas verksamhet. Elitidrotten är en del av den finländska kulturen. Grunden för den skapas inom idrotts- och motionsföreningsverksamhet. Elitidrotten skapar upplevelser, supporterkultur och förebilder. Ordnandet av stora idrottsevenemang har också samhällsekonomisk betydelse. Verksamhetsmodellerna för den finländska elitidrotten har reformerats så att de motsvarar den allt hårdare internationella konkurrensen. Ett mål är att förbättra de finländska idrottarnas framgångar samt att stärka effekterna av elitidrottsevenemang som ordnas i Finland. Genom en aktiv internationell verksamhet främjas en starkare etisk grund och konkurrenskraft inom idrotten och elitidrotten.
3. En motionsinriktad livsstil blir allt vanligare
Förändringarna i samhället och bl.a. den tekniska utvecklingen har lett till att den fysiska aktiviteten och funktionsförmågan hos befolkningen har minskat avsevärt. För lite motion innebär utöver de individuella riskerna också en risk för folkhälsan och samhällsekonomin. Idrott och motion har positiva effekter för individens hälsa och välbefinnande. Ett aktivt utövande av idrott och motion har också samhälleliga och samhällsekonomiska effekter när det gäller att främja en förlängning av tiden i arbetslivet och välbefinnandet i arbetet. Målet är att främjandet av motion och idrott samt effekterna av motion och idrott ska beaktas i alla samhälleliga beslut och ingå i verksamheten inom alla ministeriers förvaltningsområden. Målgruppen utgörs i synnerhet av barn och unga, eftersom deras motionsaktivitet skapar grunden för en motionsinriktad livsstil för resten av livet. Viktiga målgrupper är också de som inte rör på sig tillräckligt inom olika åldersgrupper och sådana som löper risk att bli utestängda från motion och idrott.
4. Den kunskapsbaserade ledningen stärks i idrottspolitiken och idrottsförvaltningen
Inom styrningen av idrottsområdet och i det idrottspolitiska beslutsfattandet accentueras styrningen och samordningen på strategisk nivå samt uppföljningen och bedömningen av effekterna av åtgärderna. Utmaningarna inom idrottskulturen förutsätter mera omfattande sakkunskap och kunnande inom idrottsområdet. Målet är att principen om kunskapsbaserad ledning ska följas inom idrottskulturen och att utvecklandet av åtgärderna och åtgärdsreformer ska grunda sig på tillräckligt högklassig och relevant informationsproduktion.
Nyckeltal för idrottspolitiken
2013 utfall |
2014 utfall |
2016 uppskattning |
|
Personer som motionerar på fritiden minst 4 ggr/v minst en halv timme per gång, %1) | |||
8—9-klassister sammanlagt | 61 | 61 | 64 |
— pojkar | 63 | 63 | 65 |
— flickor | 60 | 60 | 63 |
1—2-klassister i gymnasiet sammanlagt | 59 | 59 | 62 |
— pojkar | 60 | 60 | 62 |
— flickor | 57 | 57 | 60 |
1—2-klassister i yrkesutbildningen sammanlagt | 44 | 44 | 46 |
— pojkar | 45 | 45 | 46 |
— flickor | 43 | 43 | 45 |
Personer i åldern 15—64 år som motionerar på fritiden minst 4 ggr/v, %2) | |||
— män | 33 | 31 | 35 |
— kvinnor | 34 | 36 | 36 |
Genomsnitt i löptestet för män som inleder tjänstgöring (m)3) | 2 440 | 2 433 | 2 400 |
Motion och idrott i motions- och idrottsföreningar %4) | |||
7—14-åringar | 63 | 63 | 64 |
15—18-åringar | 37 | 37 | 38 |
19— | 12 | 12 | 13 |
Elittävlingsmedaljer, st. | |||
---|---|---|---|
Olympiska spelen | - | 5 | 2 |
Världsmästerskap | |||
— olympiska grenar | 7 | 1 | 2 |
— icke-olympiska grenar | 129 | 107 | 95 |
Europamästerskap (olympiska och icke-olympiska grenar) | 134 | 119 | 120 |
1) Enkäten Hälsa i skolan. Undersökningen genomförs vartannat år, så siffrorna för 2014 baserar sig på resultaten för 2013.
2) Undersökningen om den finländska vuxenbefolkningens hälsobeteende och hälsa, AVTK
3) Santtila et. al. Medicine & Science in Sports & Exercise 2006, omarbetad, PEHENKOS, VM-kuntotestitilastot
4) Grundar sig på LIKES-forskningscentrals forskningssammanställning och medeltal från forskning som gäller medborgarverksamheten inom motion.
Målen för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken är att stödja de ungas utveckling och självständighetsprocess, att främja ett aktivt medborgarskap hos de unga, att stärka de ungas sociala identitet samt att förbättra de ungas uppväxt- och levnadsvillkor. Dessa mål enligt ungdomslagen gäller alla som är under 29 år och bor i Finland. Utgångspunkten för målen är gemenskap, solidaritet, likställdhet och jämlikhet, kulturell mångfald och internationalism, sunda levnadsvanor samt respekt för miljön och livet. Ett centralt programdokument är det barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogram som godkänns av statsrådet vart fjärde år och som förverkligar de gemensamma målen inom ungdomsområdet i EU.
Det skärpta ekonomiska läget ökar ojämlikheten mellan ungdomar och förutsätter nya lösningar inom ungdomsarbetet och ungdomspolitiken. De ungas möjligheter att vara med och påverka i samhället har utvecklats under de senaste åren. De regionala skillnaderna är fortfarande stora, liksom även skillnaderna mellan ungdomsgrupperna. De ungas deltagande sker numera allt oftare utanför den traditionella organisationsverksamheten, särskilt i sociala nätverk.
Målen för de samhälleliga verkningarna inom ungdomspolitiken är:
1. Aktivare medborgarskap för unga
En målinriktad verksamhet bland unga i samhället främjas. Man skapar förutsättningar för de unga att delta och påverka samt förutsättningar för deras fritidsaktiviteter.
2. De ungas sociala identitet stärks
Man stärker de ungas förmåga att hantera vardagen och förebygger utslagning. Målet är att få varje ung person med i samhälls- och arbetslivet.
3. De ungas uppväxt- och levnadsvillkor förbättras
Man strävar i samarbete med andra aktörer efter att de ungas levnadsvillkor ska uppnå samma nivå som hos andra befolkningsgrupper.
Nyckeltal för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken
2013 utfall |
2014 utfall |
2016 uppskattning |
|
Aktivt medborgarskap för unga | |||
---|---|---|---|
— Ungdomsfullmäktige eller motsvarande organ, andel av kommunerna (Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry), % | 75 | 701) | 85 |
Stärkande av de ungas sociala identitet | |||
— Informations- och rådgivningstjänster för unga, andel av kommunerna, % | 69 | 67 | 75 |
— Ungdomsverkstäder, andel av kommunerna, % | 86 | 88 | 90 |
— Unga (under 29 år) i verkstäderna | 14 720 | 13 885 | 13 000 |
— Arbetslösa under 29 år (ANM:s sysselsättningsöversikt) | 44 229 | 50 400 | 50 000 |
— Unga som nåtts genom uppsökande ungdomsarbete/andel som behöver mera långvarigt stöd inom det uppsökande ungdomsarbetet | 27 117/16 627 | 24 579/16 848 | 22 000/15 000 |
— Uppsökande ungdomsarbete, andel av kommunerna, % | 87 | 93 | 100 |
Förbättrande av de ungas uppväxt- och levnadsvillkor | |||
— Nätverk för vägledning av och tjänster för unga, andel av kommunerna, % | 83 | 90 | 100 |
Barn i grundskoleålder som inte har någon nära vän (enkäten Hälsa i skolan, Institutet för hälsa och välfärd)2), % | 8 | 8 | 7 |
Barn i grundskoleålder som anser att deras hälsotillstånd är mycket eller ganska gott (enkäten Hälsa i skolan, Institutet för hälsa och välfärd), % | 84 | 84 | 85 |
1) Ungdomsfullmäktigen har enligt Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry sammanslagits.
2) Enkäten Hälsa i skolan, Institutet för hälsa och välfärd, gjordes inte 2014.
Undervisnings- och kulturministeriets mål är att garantera verksamhetsförutsättningarna för evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkan och andra religionssamfund och att främja möjligheterna till religionsbekännelse och religionsutövning och att på andra sätt främja religionsfriheten. I fråga om det allmänna ordnandet av begravningsväsendet är utgångspunkten religionsfrihet och jämlikhet samt värdighet och vördnad.
Genom att utnyttja det rådande internationella intresset och de finländska utbildningsanordnarnas och andra aktörers höga kompetensnivå främjas exporten av finländsk utbildning och finländskt kunnande.
Man påverkar i Europeiska unionen och i internationella organisationer i syfte att främja Finlands mål i ärenden som gäller utbildnings- och forskningspolitik, kulturpolitik, audiovisuell politik samt idrotts- och ungdomspolitik.
Anslag för statsandelar inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (1 000 euro)
Moment | Verksamhetsform | 2014 | 2015 | 2016 | 2015/2016 förändring |
29.10.30 | Allmänbildande utbildning1) | 844 023 | 731 212 | 702 453 | -28 759 |
29.10.34 | Byggande av skolor2) | 46 400 | 0 | 0 | 0 |
29.20.30 | Yrkesutbildning1) | 722 067 | 492 096 | 468 108 | -23 988 |
29.30.30 | Fritt bildningsarbete | 164 818 | 156 545 | 157 820 | 1 275 |
29.30.31 | Yrkesinriktad tilläggsutbildning3) | 138 075 | 133 006 | 131 805 | -1 201 |
29.30.32 | Läroavtalsutbildning1) | 124 843 | 110 042 | 106 650 | -3 392 |
29.30.33 | Kompetensprogrammet för unga vuxna | 52 000 | 57 440 | 37 347 | -20 093 |
29.30.51 | Särskilda yrkesläroanstalter | 15 879 | 16 055 | 16 055 | 0 |
29.80.30 | Bibliotek | 4 713 | 4 750 | 3 900 | -850 |
29.80.31 och 52 | Teatrar och orkestrar | 80 851 | 78 465 | 75 833 | -2 632 |
29.80.32 och 52 | Museer | 36 811 | 35 764 | 34 425 | -1 339 |
29.80.33 | Kommunernas kulturverksamhet | 106 | 106 | 0 | -106 |
29.80.34 | Byggande av bibliotek | 4 500 | 4 500 | 0 | -4 500 |
29.90.50 och 52 | Idrottsutbildningscenter | 18 630 | 17 963 | 18 150 | 187 |
29.90.50 | Kommunernas idrottsväsende | 19 200 | 19 327 | 19 399 | 72 |
29.91.50 | Kommunernas ungdomsarbete | 8 099 | 8 061 | 8 048 | -13 |
Sammanlagt | 2 281 015 | 1 865 332 | 1 779 993 | -85 339 | |
Uppskattning av fördelningen av statsandelar och statsunderstöd | |||||
Kommunerna och samkommunerna | 1 117 697 | 914 013 | 872 197 | -41 816 | |
— Kommuner | -382 252 | -312 592 | -298 291 | 14 301 | |
— Samkommuner | 1 499 950 | 1 226 605 | 1 170 488 | -56 117 | |
Privata | 1 163 318 | 951 319 | 907 796 | -43 523 |
1) Vid dimensioneringen av momenten 29.10.30, 29.20.30 och 29.30.32 har från och med 2015 beaktats den effekt på statsandelen som ökningen av kommunernas finansieringsandel har till följd av reformen av finansieringen av yrkeshögskolorna, sammanlagt -291 miljoner euro.
2) Understöden för anläggningsprojekt har överförts till moment 28.90.30 i fråga om läroanstalterna 2015 och i fråga om biblioteken 2016. Nya projekt finansieras inte.
3) Det föreslås att anslagen för anskaffning av arbetskraftsutbildning överförs till undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 2017.
Kommunens självfinansieringsandel av driftskostnaderna för gymnasieutbildning och grundläggande yrkesutbildning utgör enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) 58,11 % ökat med 290 948 000 euro på grund av bortfallet av kommunens finansieringsandel vid finansieringen av yrkeshögskolorna. I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och av lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) så att man av besparingsskäl låter bli att höja statsandelsindexet inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde för 2016 och att priserna per enhet för museer, teatrar och orkestrar sänks permanent 2016 för genomförande av utgiftsbesparingen och att den permanenta spareffekt som riktats till museer, teatrar och orkestrar 2012—2015 säkerställs.
I enlighet med lotterilagen (1047/2001) används avkastningen av penninglotterier och tippnings- och vadhållningsspel för att främja vetenskap, konst, idrott och fysisk fostran samt ungdomsarbete. Tippningsvinstmedlen utgör en viktig finansieringskälla inom vetenskapens, konstens, idrottens och den fysiska fostrans samt ungdomsarbetets område. I enlighet med lotterilagen tas i statsbudgeten varje år in ett anslag som uppskattas motsvara vinsten under räkenskapsperioden i fråga för den penningspelsammanslutning som ordnar ovannämnda spel samt de amorteringar och räntor som inflyter på lån som beviljats av vinstmedlen.
Veikkaus Ab:s egentliga intäkter för 2016 uppskattas till 520,9 miljoner euro. Utöver de beräknade egentliga intäkterna ställs ur Veikkaus Ab:s fond för ofördelade vinstmedel sammanlagt 16,5 miljoner euro till förfogande, varvid det totala beloppet av tippningsvinstmedel som står till förfogande 2016 uppgår till 537,403 miljoner euro, vilket är en minskning på ca 3,7 miljoner euro jämfört med budgeten för 2015. De beräknade intäkterna har fördelats mellan förmånstagarna enligt den lag som gäller fördelning av tippningsvinstmedel.
Av vinstmedlen föreslås ett belopp på 103,4 miljoner euro bli beviljat under moment 29.40.53 för stöd till vetenskapen, 233,3 miljoner euro under moment 29.80.52 för stöd till konsten, 147,6 miljoner euro under moment 29.90.50 för stöd till idrotten och 53,1 miljoner euro under moment 29.91.50 för stöd till ungdomsarbetet.
Den statliga finansieringen av vetenskap, konst, idrott och ungdomsarbete under kapitlen 29.40, 80, 90 och 91 föreslås 2016 uppgå till 1 114,9 miljoner euro, varav 537,4 miljoner euro, dvs. 48,2 %, beviljas av tippningsvinstmedel.
Tippningsvinstmedel och övriga anslag som beviljats för samma ändamål, mn euro
2008 bokslut |
2009 bokslut |
2010 bokslut |
2011 bokslut |
2012 bokslut |
2013 bokslut |
2014 bokslut |
2015 budget |
2016 budgetprop. |
|
Statsandel för bibliotekens driftskostnader | 115,2 | 119,5 | - | - | - | - | |||
— tippningsvinstmedel | 24,7 | 13,1 | - | - | - | - | |||
— budgetmedel | 90,5 | 106,4 | 1) | - | - | - | |||
Vetenskap | 283,7 | 332,1 | 355,1 | 388,3 | 409,9 | 398,8 | 308,6 | 314,7 | 432,1 |
— tippningsvinstmedel | 77,1 | 86,9 | 95,8 | 100,3 | 101,2 | 102,2 | 102,4 | 102,6 | 103,4 |
— budgetmedel2) | 206,6 | 245,2 | 259,3 | 288,0 | 308,7 | 296,6 | 205,4 | 212,1 | 328,7 |
Konst | 311,2 | 363,9 | 400,6 | 425,1 | 432,6 | 451,8 | 458,3 | 471,5 | 458,2 |
— tippningsvinstmedel | 164,5 | 191,3 | 209,3 | 220,3 | 222,4 | 224,6 | 237,0 | 237,0 | 233,3 |
— budgetmedel | 146,7 | 172,6 | 191,3 | 204,8 | 210,2 | 227,2 | 221,3 | 234,5 | 224,9 |
Idrott | 106,7 | 127,6 | 137,6 | 142,5 | 153,6 | 151,7 | 187,4 | 188,8 | 155,4 |
— tippningsvinstmedel | 104,0 | 124,3 | 135,8 | 141,9 | 150,9 | 151,6 | 147,3 | 148,2 | 147,6 |
— budgetmedel | 2,7 | 3,3 | 1,8 | 0,6 | 2,7 | 0,1 | 40,1 | 40,6 | 7,7 |
Ungdom | 47,0 | 55,6 | 69,3 | 65,2 | 71,8 | 73,9 | 74,3 | 74,8 | 69,3 |
— tippningsvinstmedel | 37,4 | 44,7 | 51,3 | 51,5 | 51,9 | 52,4 | 52,8 | 53,4 | 53,1 |
— budgetmedel | 9,6 | 10,9 | 18,0 | 13,7 | 19,9 | 21,5 | 21,5 | 21,4 | 16,2 |
Tippningsvinstmedel sammanlagt utan bibliotek | 383,0 | 447,2 | 492,2 | 514,0 | 526,4 | 530,8 | 539,5 | 541,1 | 537,4 |
Tippningsvinstmedel sammanlagt | 407,7 | 460,3 | 492,2 | 514,0 | 526,4 | 530,8 | 539,5 | 541,1 | 537,4 |
---|
1) Statsandelen för bibliotekens driftskostnader finansieras fr.o.m. 2010 med anslag under finansministeriets huvudtitel.
2) I anslagen ingår inte anslagen under moment 29.40.50 för den statliga finansieringen av universiteten.
Anslag som reserverats för vissa ändamål ur tippningsvinstmedel och ur andra moment i budgeten (euro)
Tippnings- vinstmedel |
Allmänna budgetmedel |
Sammanlagt | |
Omkostnader för Institutet för de inhemska språken | 3 627 000 | 1 259 000 | 4 886 000 |
Finlands Akademis forskningsanslag | 70 673 000 | 232 133 000 | 302 806 000 |
Statsandelar och statsunderstöd för teatrar och orkestrar | 40 064 000 | 35 769 000 | 75 833 000 |
Statsandelar för museer | 19 380 000 | 15 072 000 | 34 452 000 |
Idrottsutbildningscenter | 16 914 000 | 664 000 | 17 578 000 |
Utveckling av verkstadsverksamheten för unga och uppsökande ungdomsarbete | 6 000 000 | 15 523 000 | 21 523 000 |
Inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde och ansvarsområde fortsätter stärkandet av den gemensamma kunskapsbasen och utvecklandet av verksamheten och verksamhetssätten med hjälp av digitaliseringen.
Över hälften av anslagen inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde är överföringsutgifter och deras konsekvenser för jämställdheten är beroende av finansieringsmottagarnas beslut.
I de unga åldersgrupperna är skillnaden mellan kvinnors och mäns utbildningsnivå till kvinnornas klara fördel. Att inte genomgå den grundläggande utbildningen, inte fortsätta studera efter den grundläggande utbildningen eller att avbryta yrkesutbildning eller högskoleutbildning är typiskt i synnerhet för pojkelever och manliga studerande. Genom att förbättra kvaliteten på den grundläggande utbildningen, ha flexibel grundläggande utbildning som praxis och tillhandahålla utbildning som förbereder för yrkesutbildning bedöms i synnerhet den andel av befolkningen som inte har yrkesutbildning minska och därigenom även skillnaderna i kvinnors och mäns utbildningsnivå.
Flickors och pojkars studieval upprätthåller segregationen i arbetslivet. Man vidtar fortsatta åtgärder för att påverka flickors och pojkars studieval.
Den kultur-, idrotts- och ungdomspolitiska verksamheten är i regel könsneutral. Främjande av jämställdhet enligt idrottslagen är utgångspunkten i strategin för statsunderstöd för idrottsverksamhet, vilket beaktas i understödskriterierna. Jämställdheten ingår även i ungdomslagens värderingar. Inom ungdomsarbetet riktas understöd vid behov särskilt till projekt som gäller flickor eller pojkar. I takt med att den kulturella mångfalden ökar kommer behovet av differentierad verksamhet att öka inom ungdomsarbetet. Kulturbranschen är kvinnodominerad såväl när det gäller kulturaktörer som när det gäller användare av kulturtjänster och kulturutövare, men männens andel som användare av kulturtjänster har ökat på 2000-talet. Däremot tjänar kvinnor som får sin försörjning från konstens område i genomsnitt sämre än män, och avsikten är att uppmärksamma detta när verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete förbättras.
Med hjälp av statistik och undersökningar följer undervisnings- och kulturministeriet könskonsekvenserna av förvaltningsområdets verksamhet och beaktar dessa då budgeten görs upp.
Fullmakter enligt moment under en huvudtitel (mn euro)
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
||
29.40 | Högskoleundervisning och forskning | ||
—fullmakt för Finlands Akademis forskningsprojekt | 318,8 | 338,4 | |
29.40.54 | Strategisk forskningsfinansiering (förslagsanslag) | ||
— fullmakt för forskningsprojekt | 55,6 | 55,6 | |
29.80.34 | Statsandel och statsunderstöd för anläggningskostnaderna för allmänna bibliotek (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt för anläggningsprojekt | 13,5 | - | |
29.80.75 | Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt för ombyggnad och småprojekt | 1,3 | 6,3 | |
29.90 | Idrottsverksamhet | ||
— fullmakt för ombyggnad och småprojekt | 51,8 | - |
Förvaltningsområdets anslag 2014—2016
År 2014 bokslut 1000 € |
År 2015 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2016 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2015—2016 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning, kyrkliga ärenden och gemensamma utgifter inom ansvarsområdet | 122 471 | 108 669 | 220 066 | 111 397 | 103 |
01. | Undervisnings- och kulturministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 27 776 | 20 645 | 18 962 | -1 683 | -8 |
02. | Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 22 668 | 22 235 | 21 883 | -352 | -2 |
03. | Omkostnader för centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO (reservationsanslag 2 år) | 8 655 | 8 422 | 8 237 | -185 | -2 |
04. | Omkostnader för Nationella centret för utbildningsutvärdering (reservationsanslag 2 år) | 3 575 | 3 891 | 3 863 | -28 | -1 |
21. | Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år) | 3 726 | 3 526 | 3 543 | 17 | 0 |
22. | Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år) | 14 263 | 14 263 | 14 263 | — | 0 |
(23.) | Produktivitetsanslag för undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) | 1 994 | — | — | — | 0 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 33 717 | 29 198 | 28 489 | -709 | -2 |
50. | Vissa understöd (fast anslag) | 748 | 998 | 1 279 | 281 | 28 |
51. | Understöd för kyrklig och religiös verksamhet (fast anslag) | 3 298 | 3 293 | 3 321 | 28 | 1 |
52. | Statlig finansiering av evangelisk-lutherska kyrkans samhällsuppgifter (förslagsanslag) | — | — | 114 000 | 114 000 | 0 |
66. | Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag) | 2 051 | 2 198 | 2 226 | 28 | 1 |
10. | Allmänbildande utbildning och småbarnspedagogisk verksamhet | 952 430 | 792 236 | 767 453 | -24 783 | -3 |
01. | Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år) | 50 524 | 46 754 | 43 816 | -2 938 | -6 |
02. | Studentexamensnämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 2 349 | 2 270 | 2 334 | 64 | 3 |
20. | Gemensamma utgifter för den allmänbildande utbildningen och den småbarnspedagogiska verksamheten (reservationsanslag 3 år) | 12 717 | 10 697 | 17 872 | 7 175 | 67 |
30. | Statsandel och statsunderstöd för den allmänbildande utbildningens driftskostnader (förslagsanslag) | 829 537 | 731 212 | 702 453 | -28 759 | -4 |
(34.) | Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år) | 56 000 | — | — | — | 0 |
51. | Statsunderstöd till organisationer (fast anslag) | 1 303 | 1 303 | 978 | -325 | -25 |
20. | Yrkesutbildning | 731 598 | 504 675 | 482 662 | -22 013 | -4 |
01. | Omkostnader för statlig yrkesutbildning (reservationsanslag 2 år) | 8 494 | 6 314 | 8 289 | 1 975 | 31 |
21. | Utvecklande av yrkesutbildningen (reservationsanslag 2 år) | 4 365 | 6 265 | 6 265 | — | 0 |
30. | Statsandel och statsunderstöd för yrkesutbildningens driftskostnader (förslagsanslag) | 718 739 | 492 096 | 468 108 | -23 988 | -5 |
30. | Vuxenutbildning | 528 269 | 506 491 | 484 194 | -22 297 | -4 |
20. | Undervisningsväsendets personalutbildning och vissa andra utgifter (reservationsanslag 2 år) | 23 147 | 19 147 | 19 527 | 380 | 2 |
21. | Utvecklande av vuxenutbildningen (reservationsanslag 2 år) | 7 010 | 6 890 | 8 689 | 1 799 | 26 |
30. | Statsandelar för driftskostnader för läroanstalter för fritt bildningsarbete (förslagsanslag) | 164 502 | 156 545 | 157 820 | 1 275 | 1 |
31. | Statsandel och statsunderstöd för yrkesinriktad tilläggsutbildning (förslagsanslag) | 136 199 | 133 006 | 131 805 | -1 201 | -1 |
32. | Statsandel och statsunderstöd för läroavtalsutbildning (förslagsanslag) | 116 012 | 110 042 | 106 650 | -3 392 | -3 |
33. | Kompetensprogrammet för unga vuxna (förslagsanslag) | 58 234 | 57 440 | 37 347 | -20 093 | -35 |
51. | Statsandelen för driftskostnaderna för särskilda yrkesläroanstalters driftskostnader (förslagsanslag) | 15 800 | 16 055 | 16 055 | — | 0 |
53. | Statsunderstöd till organisationer (fast anslag) | 7 366 | 7 366 | 6 301 | -1 065 | -14 |
40. | Högskoleundervisning och forskning | 2 675 161 | 3 209 077 | 3 200 045 | -9 032 | 0 |
01. | Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 12 332 | 10 423 | 12 871 | 2 448 | 23 |
02. | Arkivverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 19 102 | 18 688 | 18 131 | -557 | -3 |
03. | Omkostnader för Institutet för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år) | 1 999 | 1 464 | 1 249 | -215 | -15 |
04. | Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 1 869 | 1 863 | 1 758 | -105 | -6 |
20. | Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år) | 41 414 | 48 040 | 54 960 | 6 920 | 14 |
22. | Finansiering av forskningsinfrastrukturprojekt (reservationsanslag 3 år) | 8 500 | 8 500 | 8 500 | — | 0 |
50. | Statlig finansiering av universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år) | 1 894 935 | 1 904 269 | 1 823 623 | -80 646 | -4 |
51. | Finlands Akademis forskningsanslag (förslagsanslag) | 143 809 | 139 097 | 232 133 | 93 036 | 67 |
52. | Särskild statlig finansiering för undervisning och forskning vid Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet (fast anslag) | 29 144 | 30 299 | 31 679 | 1 380 | 5 |
53. | Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av vetenskapen (förslagsanslag) | 102 361 | 102 601 | 103 359 | 758 | 1 |
54. | Strategisk forskningsfinansiering (förslagsanslag) | — | 14 631 | 34 000 | 19 369 | 132 |
55. | Statlig finansiering av yrkeshögskolornas verksamhet (reservationsanslag 2 år) | 402 357 | 861 787 | 857 774 | -4 013 | 0 |
66. | Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag) | 17 340 | 17 415 | 20 008 | 2 593 | 15 |
(86.) | Statlig finansiering för yrkeshögskolornas kapital (fast anslag) | — | 50 000 | — | -50 000 | -100 |
70. | Studiestöd | 862 949 | 916 437 | 932 865 | 16 428 | 2 |
01. | Omkostnader för besvärsnämnden för studiestöd (reservationsanslag 2 år) | 705 | 700 | 649 | -51 | -7 |
52. | Statsgaranti för studielån (förslagsanslag) | 26 591 | 30 200 | 31 200 | 1 000 | 3 |
55. | Studiepenning och bostadstillägg (förslagsanslag) | 748 398 | 800 076 | 816 305 | 16 229 | 2 |
57. | Måltidsstöd till högskolestuderande (förslagsanslag) | 30 228 | 31 361 | 31 411 | 50 | 0 |
(58.) | Understöd för ersättning av hyreskostnader (reservationsanslag 2 år) | 5 877 | 2 100 | — | -2 100 | -100 |
59. | Stöd för skolresor för studerande i gymnasieutbildning och yrkesutbildning (förslagsanslag) | 51 150 | 52 000 | 53 300 | 1 300 | 3 |
80. | Konst och kultur | 458 315 | 471 451 | 458 212 | -13 239 | -3 |
01. | Omkostnader för Centret för konstfrämjande (reservationsanslag 2 år) | 4 601 | 4 382 | 4 289 | -93 | -2 |
03. | Omkostnader för förvaltningsnämnden för Sveaborg (reservationsanslag 2 år) | 2 973 | 2 524 | 2 205 | -319 | -13 |
04. | Museiverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 19 793 | 19 422 | 20 650 | 1 228 | 6 |
05. | Omkostnader för biblioteket för synskadade (reservationsanslag 2 år) | 5 812 | 5 649 | 5 474 | -175 | -3 |
06. | Omkostnader för Nationella audiovisuella institutet (reservationsanslag 2 år) | 7 511 | 6 935 | 6 522 | -413 | -6 |
16. | Extra konstnärs- och journalistpensioner (förslagsanslag) | 18 093 | 18 848 | 18 848 | — | 0 |
20. | Lokalkostnader för Museiverkets kultur- och sevärdhetsobjekt (reservationsanslag 2 år) | 16 950 | 16 945 | 14 545 | -2 400 | -14 |
30. | Statsunderstöd för de allmänna bibliotekens verksamhet (fast anslag) | 4 713 | 4 750 | 3 900 | -850 | -18 |
31. | Statsandel och statsunderstöd för teatrars och orkestrars driftskostnader (förslagsanslag) | 41 040 | 38 401 | 35 769 | -2 632 | -7 |
32. | Statsandelar och statsunderstöd för museer (förslagsanslag) | 17 431 | 16 411 | 15 072 | -1 339 | -8 |
(33.) | Statsunderstöd för utveckling av kulturverksamheten i kommunerna och regionerna (förslagsanslag) | 106 | 106 | — | -106 | -100 |
(34.) | Statsandel och statsunderstöd för anläggningskostnaderna för allmänna bibliotek (reservationsanslag 3 år) | 4 500 | 4 500 | — | -4 500 | -100 |
35. | Statsunderstöd till anläggningskostnader för ett projekt för 100-årsjubileet för Finlands självständighet (reservationsanslag 3 år) | 1 000 | 5 000 | 8 000 | 3 000 | 60 |
40. | Ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg (förslagsanslag) | 157 | 252 | 252 | — | 0 |
41. | Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år) | 4 075 | 19 225 | 20 213 | 988 | 5 |
50. | Vissa understöd (reservationsanslag 3 år) | 1 160 | 1 122 | 4 371 | 3 249 | 290 |
51. | Stipendier åt konstnärer, författare och översättare (förslagsanslag) | 13 893 | 14 470 | 14 507 | 37 | 0 |
52. | Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av konsten (förslagsanslag) | 237 010 | 236 962 | 233 322 | -3 640 | -2 |
53. | Statsunderstöd för lokalkostnader (fast anslag) | 28 369 | 29 837 | 25 085 | -4 752 | -16 |
54. | Statsunderstöd för konst- och kulturinstitutioners lokalinvesteringar (fast anslag) | 7 210 | 8 177 | 5 300 | -2 877 | -35 |
55. | Tillgång till och förvaring av det digitala kulturarvet (reservationsanslag 3 år) | 2 200 | 2 200 | 2 200 | — | 0 |
59. | Vissa understöd till Nationalgalleriet (reservationsanslag 2 år) | 14 670 | 11 245 | 10 000 | -1 245 | -11 |
(70.) | Anskaffning av inventarier (reservationsanslag 3 år) | 500 | 150 | — | -150 | -100 |
72. | Utökande av Nationalgalleriets samling (reservationsanslag 3 år) | 739 | 739 | 739 | — | 0 |
75. | Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år) | 3 800 | 3 149 | 6 899 | 3 750 | 119 |
95. | Utgifter för skydd av kulturmiljö (förslagsanslag) | 10 | 50 | 50 | — | 0 |
90. | Idrottsverksamhet | 187 402 | 188 751 | 155 366 | -33 385 | -18 |
30. | Understöd till programmet Skolan i rörelse (reservationsanslag 3 år) | — | — | 7 000 | 7 000 | 0 |
50. | Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av idrott och fysisk fostran (förslagsanslag) | 147 295 | 148 194 | 147 622 | -572 | 0 |
52. | Statsandel till idrottsutbildningscenter och finansiering av kalkylerade kostnader för idrottsvetenskapliga projekt (fast anslag) | 107 | 557 | 744 | 187 | 34 |
(54.) | Understöd för totalrenovering av Olympiastadion i Helsingfors (reservationsanslag 3 år) | 40 000 | 40 000 | — | -40 000 | -100 |
91. | Ungdomsarbete | 74 337 | 74 762 | 69 323 | -5 439 | -7 |
50. | Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av ungdomsarbete (förslagsanslag) | 52 787 | 53 362 | 53 100 | -262 | 0 |
51. | Verkstadsverksamhet för unga och uppsökande ungdomsarbete (reservationsanslag 2 år) | 21 000 | 21 000 | 15 523 | -5 477 | -26 |
52. | Samernas kultur- och språkboverksamhet (reservationsanslag 2 år) | 550 | 400 | 700 | 300 | 75 |
Sammanlagt | 6 592 933 | 6 772 549 | 6 770 186 | -2 363 | 0 |
Det totala antalet anställda | 2 825 | 2 814 | 2 782 |