Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Domstolar och rättshjälp
         30. Åklagarna
         50. Valutgifter

Statsbudgeten 2016

40. Verkställighet av straffPDF-versio

Förklaring:I samband med verkställigheten av fängelsestraff och samhällspåföljder ser man till att verkställigheten sköts på ett säkert, tillförlitligt och tryggt sätt. Förutsättningarna för ett liv utan brott förbättras för dem som avtjänar straff och risken för att de ska begå nya brott minskas. Innehållet i verkställigheten av straff utvecklas särskilt genom att effektivisera användningen av samhällets normala tjänster för att säkerställa kontinuiteter.

Fångtalet beräknas 2016 hållas på samma nivå som året innan. Den ökade användningen av övervakad frihet på prov och övervakningsstraff minskar antalet fångar i fängelse. Den relativa andelen långtidsfångar, häktade och utländska fångar har ökat under hela 2000-talet. Ökningen av antalet livstidsfångar tycks dock ha avtagit. Dock är tiden i fångenskap högst tre månader för majoriteten av fångarna. Samhällstjänst har ersatt en stor del av de korta fängelsestraffen. Antalet sakkunnigutlåtanden och samhällspåföljder beräknas minska från nivån 2015.

Verksamhetens omfattning

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Antalet fångar i genomsnitt 3 097 3 090 3 090
Antal som placerats i fängelse från frihet 5 749 5 740 5 740
Antal samhällspåföljder som avtjänas i genomsnitt 3 137 3 100 3 050
Samhällspåföljder som ska verkställas 4 136 4 050 3 980
Sakkunnigutlåtanden som begärts i anslutning till påföljder 7 319 7 150 7 000

Brottspåföljdsmyndigheten fortsätter genomförandet av sin anpassningsplan år 2016. Verksamhetsnivån anpassas till de disponibla resurserna.

Brottspåföljdsmyndighetens nätverk av lokaler förnyas så att det stöder de samhälleliga effektmål som ställts för Brottspåföljdsmyndigheten och möjliggör att den verksamhet som inverkar på återfallsbrottsligheten fortsätter trots de minskande anslagen. Målet är att bibehålla fångelsenätet regionalt täckande och att sörja för att man i fråga om social-, hälso- och sjukvårds- och utbildningstjänsterna och andra rehabiliterande tjänster i större utsträckning än för närvarande kan stöda sig på samhällets normaltjänster och säkerställa att rehabiliteringen fortsätter efter frigivningen. I och med de strukturella ändringarna gör man även av med de sista s.k. baljcellerna utan toalett.

Resurserna inriktas på verkställigheten av övervakningsstraff, förberedelse och övervakning av övervakad frihet på prov samt på nätverkssamarbete i frigivningsskedet. Man minskar frigivning direkt från slutna fängelser. Målet är att år 2016 avtjänar i genomsnitt 190 fängelsefångar dagligen övervakad frihet på prov. Innehållet för verkställigheten av samhällspåföljder utvecklas. Inom Brottspåföljdsmyndighetens projekt för utveckling av verksamheten och av ett klientdatasystem (Roti) fortsätter man med utvecklandet av produktivitetsfrämjande verksamhets- och arbetsprocesser.

Ansvaret för ordnandet och finansieringen av fångars hälso- och sjukvård överförs till Institutet för hälsa och välfärd fr.o.m. 1.1.2016. Samtidigt föreskrivs det att organisationsövervakningen av hälso- och sjukvården för fångar ska vara en uppgift för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) och regionförvaltningsverken. Brottspåföljdsmyndigheten deltar i det förvaltningsövergripande programmet för minskning av långtidsbostadslösheten, vars mål är att minska bostadslösheten bland frigivna fångar.

Uppgifter om personalen

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Antal anställda, årsv. 2 733 2 709 2 491
Medelålder 45,4 45,6 45,8
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 13,8 13,5 13,2

01. Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 211 426 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av Brottspåföljdsmyndighetens och Brottspåföljdsområdets utbildningscentrals omkostnader.

Av anslaget får högst 2 000 000 euro användas till sänkning av de hyresandelar för Brottspåföljdsmyndighetens personalbostäder som föranleds av funktionella behov.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagstiftning om tillhandahållande av hälso- och sjukvården för fångar inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för 2016:

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Verksamhetens mål      
Förvaringssäkerheten vid anstalterna, % 99,4 99,2 99,2
Andel fångar vid öppna anstalter i genomsnitt per dag, % 36 38 40
Fängelsefångar i sysselsättning i genomsnitt per dag, % 64 60 62
Andel som slutfört övervakad frihet på prov, % av inledda 84 82 80
Andel som slutfört samhällstjänst, % av avslutade 84 83 85
Produktivitet      
Fångar, i genomsnitt per dag/årsv. 1,32 1,44 1,60
Antal samhällspåföljder som avtjänas, i genomsnitt per dag/årsv. 13,0 12,9 12,8
Sakkunnigutlåtanden som begärts i anslutning till påföljder per år/årsv. 244 260 260
Resurshushållning      
Omkostnader (netto)/fånge 63 896 65 878 59 500
Omkostnader (netto)/person som avtjänar en samhällspåföljd 5 629 6 370 5 800

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Verkställighet av straff 186 771
Styrning, utveckling och administrering av verkställigheten (centralförvaltningen) 6 798
Brottspåföljdsområdets utbildningscentral 2 376
Verkställighetsenheten 1 711
Tjänster som köps av servicecentraler 13 770
Sammanlagt 211 426

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 239 407 242 716 225 196
Bruttoinkomster 14 741 13 770 13 770
Nettoutgifter 224 666 228 946 211 426
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 11 614    
— överförts till följande år 16 154    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten vid Brottspåföljdsmyndigheten (1 000 euro)1)

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 9 850 9 358 9 170
— övriga intäkter 992 942 924
Intäkter sammanlagt 10 842 10 300 10 094
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 10 155 9 647 9 454
— andel av samkostnader 10 143 9 636 9 443
Kostnader sammanlagt 20 298 19 283 18 897
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -9 456 -8 983 -8 803
Kostnadsmotsvarighet, % 53 53 53

1) Omfattar kostnadsmotsvarighetskalkyler för arbetsverksamhet och anstaltsbutiker.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Hälso- och sjukvården för fångar (överföring till moment 33.01.06) -16 409
Koncentrering till Brottspåföljdsmyndigheten av uppgifter som anknyter till inledande av verkställighet (överföring från moment 25.20.01) 109
Nya uppgifter inom tillsynen över hälso- och sjukvården för fångar (överföring till moment 28.40.01) -75
Projektet för verksamhetsutveckling och ett klientdatasystem (Roti) (överföring från moment 28.70.20) 3 200
Projektet för verksamhetsutveckling och ett klientdatasystem (Roti) (överföring från moment 28.70.20 i budgeten för 2015) -530
Projekt för verksamhetslokaler -270
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -207
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -6 806
Indexhöjning av hyresutgifterna 406
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) 4 287
Löneglidningsinbesparing -657
Lönejusteringar 1 290
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -559
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -1 150
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -149
Sammanlagt -17 520

2016 budget 211 426 000
2015 I tilläggsb. -25 000
2015 budget 228 946 000
2014 bokslut 229 206 000

74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 5 400 000 euro.

Av anslaget får högst 1 700 000 euro användas för arbeten vid öppna anstalter för en kommuns, en församlings eller ett allmännyttigt samfunds arbetsprojekt. Anslaget får också användas till markbyggnadsarbeten och till underhåll av nationalegendomar. Arbetsprojekten är kulturhistoriskt värdefulla eller kan förenas med rehabiliteringsverksamhet som delvis bekostas av instansen i fråga. Anslaget får användas särskilt i långtidsprojekt för utgifter för nödvändiga stödfunktioner som krävs för skapande av förutsättningar för byggnadsprojekt som även genomförs som arbete vid öppna anstalter, såsom renovering av fångarnas bostadsrum.

Förklaring:Med anslaget för öppna anstalter kan man sysselsätta fångar och renovera kulturhistoriskt värdefulla objekt. Målet är att sysselsätta i genomsnitt 165 fångar vid öppna anstalter. De öppna anstalternas inkvarteringskapacitet utnyttjas också för att inkvartera uppskattningsvis i genomsnitt 40 fångar som arbetar civilt eller studerar utanför anstalten. Utgifterna för sysselsättning och uppehälle är ca 31 000 euro per fånge och år.


2016 budget 5 400 000
2015 budget 5 400 000
2014 bokslut 5 400 000