Statsbudgeten 2016
Förklaring:I samband med verkställigheten av fängelsestraff och samhällspåföljder ser man till att verkställigheten sköts på ett säkert, tillförlitligt och tryggt sätt. Förutsättningarna för ett liv utan brott förbättras för dem som avtjänar straff och risken för att de ska begå nya brott minskas. Innehållet i verkställigheten av straff utvecklas särskilt genom att effektivisera användningen av samhällets normala tjänster för att säkerställa kontinuiteter.
Fångtalet beräknas 2016 hållas på samma nivå som året innan. Den ökade användningen av övervakad frihet på prov och övervakningsstraff minskar antalet fångar i fängelse. Den relativa andelen långtidsfångar, häktade och utländska fångar har ökat under hela 2000-talet. Ökningen av antalet livstidsfångar tycks dock ha avtagit. Dock är tiden i fångenskap högst tre månader för majoriteten av fångarna. Samhällstjänst har ersatt en stor del av de korta fängelsestraffen. Antalet sakkunnigutlåtanden och samhällspåföljder beräknas minska från nivån 2015.
Verksamhetens omfattning
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
Antalet fångar i genomsnitt | 3 097 | 3 090 | 3 090 |
Antal som placerats i fängelse från frihet | 5 749 | 5 740 | 5 740 |
Antal samhällspåföljder som avtjänas i genomsnitt | 3 137 | 3 100 | 3 050 |
Samhällspåföljder som ska verkställas | 4 136 | 4 050 | 3 980 |
Sakkunnigutlåtanden som begärts i anslutning till påföljder | 7 319 | 7 150 | 7 000 |
Brottspåföljdsmyndigheten fortsätter genomförandet av sin anpassningsplan år 2016. Verksamhetsnivån anpassas till de disponibla resurserna.
Brottspåföljdsmyndighetens nätverk av lokaler förnyas så att det stöder de samhälleliga effektmål som ställts för Brottspåföljdsmyndigheten och möjliggör att den verksamhet som inverkar på återfallsbrottsligheten fortsätter trots de minskande anslagen. Målet är att bibehålla fångelsenätet regionalt täckande och att sörja för att man i fråga om social-, hälso- och sjukvårds- och utbildningstjänsterna och andra rehabiliterande tjänster i större utsträckning än för närvarande kan stöda sig på samhällets normaltjänster och säkerställa att rehabiliteringen fortsätter efter frigivningen. I och med de strukturella ändringarna gör man även av med de sista s.k. baljcellerna utan toalett.
Resurserna inriktas på verkställigheten av övervakningsstraff, förberedelse och övervakning av övervakad frihet på prov samt på nätverkssamarbete i frigivningsskedet. Man minskar frigivning direkt från slutna fängelser. Målet är att år 2016 avtjänar i genomsnitt 190 fängelsefångar dagligen övervakad frihet på prov. Innehållet för verkställigheten av samhällspåföljder utvecklas. Inom Brottspåföljdsmyndighetens projekt för utveckling av verksamheten och av ett klientdatasystem (Roti) fortsätter man med utvecklandet av produktivitetsfrämjande verksamhets- och arbetsprocesser.
Ansvaret för ordnandet och finansieringen av fångars hälso- och sjukvård överförs till Institutet för hälsa och välfärd fr.o.m. 1.1.2016. Samtidigt föreskrivs det att organisationsövervakningen av hälso- och sjukvården för fångar ska vara en uppgift för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) och regionförvaltningsverken. Brottspåföljdsmyndigheten deltar i det förvaltningsövergripande programmet för minskning av långtidsbostadslösheten, vars mål är att minska bostadslösheten bland frigivna fångar.
Uppgifter om personalen
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
Antal anställda, årsv. | 2 733 | 2 709 | 2 491 |
Medelålder | 45,4 | 45,6 | 45,8 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 13,8 | 13,5 | 13,2 |
01. Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 211 426 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av Brottspåföljdsmyndighetens och Brottspåföljdsområdets utbildningscentrals omkostnader.
Av anslaget får högst 2 000 000 euro användas till sänkning av de hyresandelar för Brottspåföljdsmyndighetens personalbostäder som föranleds av funktionella behov.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagstiftning om tillhandahållande av hälso- och sjukvården för fångar inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde.
I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för 2016:
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
|
Verksamhetens mål | |||
Förvaringssäkerheten vid anstalterna, % | 99,4 | 99,2 | 99,2 |
Andel fångar vid öppna anstalter i genomsnitt per dag, % | 36 | 38 | 40 |
Fängelsefångar i sysselsättning i genomsnitt per dag, % | 64 | 60 | 62 |
Andel som slutfört övervakad frihet på prov, % av inledda | 84 | 82 | 80 |
Andel som slutfört samhällstjänst, % av avslutade | 84 | 83 | 85 |
Produktivitet | |||
Fångar, i genomsnitt per dag/årsv. | 1,32 | 1,44 | 1,60 |
Antal samhällspåföljder som avtjänas, i genomsnitt per dag/årsv. | 13,0 | 12,9 | 12,8 |
Sakkunnigutlåtanden som begärts i anslutning till påföljder per år/årsv. | 244 | 260 | 260 |
Resurshushållning | |||
Omkostnader (netto)/fånge | 63 896 | 65 878 | 59 500 |
Omkostnader (netto)/person som avtjänar en samhällspåföljd | 5 629 | 6 370 | 5 800 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Verkställighet av straff | 186 771 |
Styrning, utveckling och administrering av verkställigheten (centralförvaltningen) | 6 798 |
Brottspåföljdsområdets utbildningscentral | 2 376 |
Verkställighetsenheten | 1 711 |
Tjänster som köps av servicecentraler | 13 770 |
Sammanlagt | 211 426 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 239 407 | 242 716 | 225 196 |
Bruttoinkomster | 14 741 | 13 770 | 13 770 |
Nettoutgifter | 224 666 | 228 946 | 211 426 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 11 614 | ||
— överförts till följande år | 16 154 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten vid Brottspåföljdsmyndigheten (1 000 euro)1)
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 9 850 | 9 358 | 9 170 |
— övriga intäkter | 992 | 942 | 924 |
Intäkter sammanlagt | 10 842 | 10 300 | 10 094 |
---|---|---|---|
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 10 155 | 9 647 | 9 454 |
— andel av samkostnader | 10 143 | 9 636 | 9 443 |
Kostnader sammanlagt | 20 298 | 19 283 | 18 897 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -9 456 | -8 983 | -8 803 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 53 | 53 | 53 |
1) Omfattar kostnadsmotsvarighetskalkyler för arbetsverksamhet och anstaltsbutiker.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Hälso- och sjukvården för fångar (överföring till moment 33.01.06) | -16 409 |
Koncentrering till Brottspåföljdsmyndigheten av uppgifter som anknyter till inledande av verkställighet (överföring från moment 25.20.01) | 109 |
Nya uppgifter inom tillsynen över hälso- och sjukvården för fångar (överföring till moment 28.40.01) | -75 |
Projektet för verksamhetsutveckling och ett klientdatasystem (Roti) (överföring från moment 28.70.20) | 3 200 |
Projektet för verksamhetsutveckling och ett klientdatasystem (Roti) (överföring från moment 28.70.20 i budgeten för 2015) | -530 |
Projekt för verksamhetslokaler | -270 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -207 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -6 806 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 406 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | 4 287 |
Löneglidningsinbesparing | -657 |
Lönejusteringar | 1 290 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -559 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -1 150 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -149 |
Sammanlagt | -17 520 |
2016 budget | 211 426 000 |
2015 I tilläggsb. | -25 000 |
2015 budget | 228 946 000 |
2014 bokslut | 229 206 000 |
74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 5 400 000 euro.
Av anslaget får högst 1 700 000 euro användas för arbeten vid öppna anstalter för en kommuns, en församlings eller ett allmännyttigt samfunds arbetsprojekt. Anslaget får också användas till markbyggnadsarbeten och till underhåll av nationalegendomar. Arbetsprojekten är kulturhistoriskt värdefulla eller kan förenas med rehabiliteringsverksamhet som delvis bekostas av instansen i fråga. Anslaget får användas särskilt i långtidsprojekt för utgifter för nödvändiga stödfunktioner som krävs för skapande av förutsättningar för byggnadsprojekt som även genomförs som arbete vid öppna anstalter, såsom renovering av fångarnas bostadsrum.
Förklaring:Med anslaget för öppna anstalter kan man sysselsätta fångar och renovera kulturhistoriskt värdefulla objekt. Målet är att sysselsätta i genomsnitt 165 fångar vid öppna anstalter. De öppna anstalternas inkvarteringskapacitet utnyttjas också för att inkvartera uppskattningsvis i genomsnitt 40 fångar som arbetar civilt eller studerar utanför anstalten. Utgifterna för sysselsättning och uppehälle är ca 31 000 euro per fånge och år.
2016 budget | 5 400 000 |
2015 budget | 5 400 000 |
2014 bokslut | 5 400 000 |