Statsbudgeten 2016
20. Betalningsstörningar, utsökning och konkursbevakning
Förklaring:Målen med utsökningen är att indriva skulderna effektivt och att samtidigt trygga parternas rättssäkerhet, en god betalningsmoral i samhållet och goda verksamhetsförutsättningar för kreditsamhället. Tillsammans med konkursombudsmannens byrå är målet att möjligheterna att begå ekonomiska brott och dra nytta av dem minskar.
Utsökningsväsendets strukturreform (URA) inleddes 2012 vid utsökningsväsendet. Målet med projektet är att öka produktiviteten och lönsamheten utan att äventyra parternas rättssäkerhet. Det praktiska genomförandet av projektet fortsätts på basis av en genomförandeplan av Riksfogdeämbetet. Fokus ligger särskilt på att öka de elektroniska tjänsterna och automatiseringen, på en ändamålsenlig användning av lika personalgrupper i utsökningsprocessen samt på utvecklande av tjänste- och lönestrukturen, behandlingskedjorna och organisationsstrukturen. Det andra skedet av den lagstiftningsreform som anknyter till projekt bereds. Enligt de mål som ställts av justitieministeriet slutförs projektet 2018.
När det gäller bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten och den grå ekonomin fortsätter man en effektiv behandling av missbruk i fråga om betalningen av skulder, förebyggande av missbruk samt utvecklande av myndighetssamarbetet i fråga om specialindrivningen. Genom specialindrivning och krävande indrivning vill man ingripa i sådana tidskrävande fall som kräver omfattande utredningsarbete, där gäldenären avsiktligen försöker undvika utsökning genom olika egendomsarrangemang.
Konkursförfarandet kan på konkursombudsmannens ansökan fortsätta som offentlig utredning om det kan anses motiverat på grund av konkursboets ringa tillgångar eller på grund av särskilda granskningsbehov som hänför sig till gäldenären eller konkursboet. Mål för de särskilda granskningarna är konkurser som förfaller och konkursbon med ringa tillgångar, och syftet med de särskilda granskningarna är att utreda ekonomiska brott och missbruk som konkursgäldenären gjort sig skyldig till. Både genom förfarandet med offentlig utredning och genom särskilda granskningar försöker man bekämpa grå ekonomi och ekonomisk brottslighet. Det beräknas att uppskattningsvis 15 % av utgifterna för de särskilda granskningarna kan återkrävas till staten. Myndighetssamarbetet i fråga om bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten och den grå ekonomin fortsätter, och den goda boförvaltningsseden utvecklas genom utbildning av boförvaltare och genom uppdatering av rekommendationerna för god boförvaltningssed i samarbete med delegationen för konkursärenden.
Uppgifter om personalen
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
Riksfogdeämbetet | |||
Årsverken | 25 | 26 | 26 |
Medelålder | 44 | 45 | 45 |
Kvinnornas andel, % | 64 | 65 | 65 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 6,6 | 5,0 | 5,0 |
Utsökningsverken | |||
Årsverken | 1 233 | 1 214 | 1 094 |
Medelålder | 48 | 48 | 48 |
Kvinnornas andel, % | 67 | 66 | 66 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 8,9 | 9,0 | 9,2 |
Konkursombudsmannens byrå | |||
Årsverken | 10 | 111) | 111) |
Medelålder | 49 | 49 | 50 |
Kvinnornas andel, % | 40 | 36 | 36 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 5,6 | 5,6 | 5,6 |
1) En tjänst för viss tid 1.5.2015—31.12.2016, som anknyter till den offentliga utredningen av Talvivaara och som finansieras av arbets- och näringsministeriet, har tillfogats.
01. Utsökningsväsendets och konkursbevakningens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 104 238 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av omkostnaderna för Riksfogdeämbetet, utsökningsverken, landskapsfogdeämbetet i landskapet Åland och konkursombudsmannens byrå.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster de inkomster som inflyter från EU, de inkomster som inflyter från samarbete med ämbetsverk och inrättningar samt parter utanför budgeten samt de ersättningar som tas ut för specialrevisioner som utförs av konkursombudsmannens byrå.
Förklaring:Till utsökning beräknas år 2016 inkomma 2,9 miljoner ärenden (2,7 miljoner ärenden år 2014, uppskattningsvis 2,8 miljoner ärenden år 2015). Antalet gäldenärer som årligen är föremål för utsökning har de senaste åren hållits rätt så stabilt (529 000 olika gäldenärer 2012, 538 000 olika gäldenärer 2013 ja 536 000 olika gäldenärer 2014). Antalet nya gäldenärer, dvs. gäldenärer som inte haft ärenden anhängiga året innan, var år 2014 sammanlagt 160 835 (162 835 år 2013). I slutet av 2014 var antalet gäldenärer som var föremål för utsökning sammanlagt 238 600, av vilka 19 % var föremål för långvarig utsökning dvs. utan avbrott i över tre år.
Antalet konkurser sjönk 2014 jämfört med nivån året innan. Antalet anhängiga ärenden har dock hållits på hög nivå. Stora konkursfall som är problematiska med tanke på miljön har kommit för behandling till konkursombudsmannens byrå, vilket har ökat byråns arbetsmängd. Våren 2015 stod ca 3 700 anhängiga konkursförfaranden under övervakning av konkursombudsmannens byrå, och 470 av dem var offentliga utredningar.
I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande resultatmål för utsökningsväsendets och konkursombudsmannen byrås verksamhet 2016:
Tabell med nyckeltal
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål/uppskattning |
|
Ärenden som behandlats (1 000 st.) | 2 828 | 2 700 | 2 500 |
Indrivet (mn euro) | 1 058 | 1 000 | 930 |
Kostnader per indriven euro (euro) | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Förhållandet mellan indrivna och medellösa fordringar | |||
Av antal ärenden, % | 52 | 45 | 44 |
Av belopp, % | 50 | 45 | 44 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 7,1 | 7,3 | 7,5 |
Resurshushållning (€/behandlat ärende) | 37 | 38 | 37 |
Produktivitet (behandlade ärenden/årsv.) | 2 412 | 2 224 | 2 280 |
Från specialindrivningen redovisats direkt till borgenärerna (mn euro) | 18 | 20 | 10 |
Belopp som specialindrivningen tagit upp till behandling (mn euro) | 212 | 100 | 70 |
Särskilda granskningar av konkursbon | 117 | 130 | 125 |
Inleds offentliga utredningar av konkursbon | 64 | 70 | 70 |
Utsökningsklagan antal | 69 | 70 | 70 |
Utsökningsklagan behandlingstid, mån. | 6 | 6 | 6 |
I inkomster av utsökningsavgifter beräknas 71 500 000 euro inflyta under moment 12.25.20. Inkomsterna av utsökningsavgifterna motsvarar ca 70 % av de totala utgifterna för utsökningsverken.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 105 432 | 103 843 | 104 358 |
Bruttoinkomster | 226 | 120 | 120 |
Nettoutgifter | 105 206 | 103 723 | 104 238 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 10 105 | ||
— överförts till följande år | 10 276 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avgiftsfrihet för utlämnande av uppgifter (överföring till moment 28.10.01) | -6 |
Bekämpning av den grå ekonomin, tilläggsfinansieringen upphör | -1 343 |
Koncentrering till Brottspåföljdsmyndigheten av uppgifter som anknyter till inledande av verkställighet (överföring till moment 25.40.01) | -109 |
Ändring av bokföringsenheternas struktur samt ibruktagande av statens gemensamma datasystem för ekonomi- och personalförvaltning (KIEKU) | 135 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -101 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -610 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 80 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | 3 001 |
Löneglidningsinbesparing | -368 |
Lönejusteringar | 658 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -274 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -511 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -37 |
Sammanlagt | 515 |
2016 budget | 104 238 000 |
2015 budget | 103 723 000 |
2014 bokslut | 105 377 000 |