Statsbudgeten 2016
50. (50, delvis) Regionutveckling och strukturfondspolitik
Förklaring:Regionutvecklingsverksamheten styrs förutom av lagen om utveckling av regionerna och förvaltning av strukturfondsverksamheten (7/2014) även av de prioriteringar i regionutvecklingen som statsrådet fastställt, de regionutvecklingsmål som preciserar utvecklingsmålen och som ministerierna fastställt för sina respektive förvaltningsområden samt av de landskapsprogram inklusive genomförandeprogram som landskapsförbunden har berett och som baserar sig på landskapsöversikterna. Dessa nationella mål stöds av strukturfondsprogrammet för Finland "Hållbar tillväxt och jobb 2014—2020", som har utarbetats för EU:s strukturfondsperiod 2014—2020.
Systemet för regionutveckling baserar sig på växelverkan, en klar arbetsfördelning mellan aktörerna och gemensamma mål. Systemet syftar till att skapa förutsättningar för en ekonomisk tillväxt som utgår från regionerna och som baserar sig på hållbar utveckling, eftersom detta bäst främjar sysselsättningen och människornas välfärd.
I anslutning till arbets- och näringsministeriet finns den av statsrådet tillsatta delegationen för regional- och strukturpolitik, som ska samordna beredningen och genomförandet av planer och program som avser regionutveckling, övervaka programarbetet som helhet och utvärdera resultaten samt göra upp prognoser.
Statsrådets beslut om de riksomfattande prioriteringarna i regionutvecklingen innefattar de strategiska riktlinjerna och de mest konkreta åtgärderna för varje förvaltningsområde, resurserna för utvecklingsarbetet, resultat- och effektivitetsindikatorer samt målen för och ansvarsområdena inom de särskilda programmen.
Av landskapsprogrammet och av dess verkställighetsplan som görs upp vartannat år framgår regionutvecklingsmålen och åtgärderna för att nå dessa mål. Dessa dokument bidrar till att knyta samman regionutvecklingsverksamheten inom de olika sektorerna vid närings-, trafik- och miljöcentralerna och regionförvaltningsverken. Landskapsprogramprocessen utvecklas som ett samarbete mellan de ministerier som styr regionförvaltningsmyndigheterna, regionförvaltningsmyndigheterna och landskapsförbunden.
Regionutvecklingsåtgärderna kanaliseras huvudsakligen via närings-, trafik- och miljöcentralerna. För varje central och regionförvaltningsverk utarbetas ett resultatavtal för regeringsperioden som årligen ses över med beaktande av ramarna för statsfinanserna och budgeten. Resultatavtalet baserar sig på de allmänna mål och syften som läggs fram i det gemensamma strategidokument som utarbetats för regionförvaltningsverken och närings-, trafik- och miljöcentralerna och på de landskapsprogram jämte genomförandeplander som har utarbetats för respektive region. Landskapsförbunden deltar i de resultatförhandlingar som förs med närings-, trafik- och miljöcentralernas och till behövliga delar regionförvaltningsverkens centralförvaltning för att de regionala utvecklingsmålen ska bli beaktade.
De nationella särskilda politikprogrammen stadspolitik, landsbygdspolitik och skärgårdspolitik fortgår. I de riksomfattande prioriteringar i regionutvecklingen som statsrådet har godkänt linjerar man upp de viktigaste åtgärderna inom stads-, landskaps- och skärgårdspolitiken under regeringsperioden. Metropolpolitiken fortgår som en specialåtgärd.
Strukturomvandlingar hör till den normala utvecklingen av den regionala ekonomin och den normala förnyelsen av näringsstrukturen. Strukturomvandlingens negativa effekter på de regionala ekonomierna kan minskas genom framförhållning och genom snabbt ingripande vid akut strukturomvandling. I hanteringen av konsekvenserna av strukturomvandlingar accentueras regionernas egen beredskap och eget ansvar för utvecklandet av näringslivet och att de olika instrumenten inom arbets- och näringsministeriekoncernen används på liknande sätt och så att de stöder varandra.
Strukturfondsprogrammet för Finland "Hållbar tillväxt och jobb 2014—2020" omfattar både åtgärder som finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och åtgärder som finansieras av Europeiska socialfonden (ESF). I programmet finns fem insatsområden. Utifrån dem stöds i synnerhet små och medelstora företags konkurrenskraft, framtagande och nyttiggörande av ny information och kunskap, sysselsättning och arbetskraftens rörlighet, utbildning, yrkeskompetens och livslångt lärande samt social delaktighet och kampen mot fattigdom. Ett genomgående horisontellt specialmål är att främja ett utsläppssnålt samhälle. Av ERUF:s finansiering riktas 25 % till detta mål. Strukturfondsprogrammet genomför och främjar målen för Europa 2020-strategin.
Utbetalningen av medel för programmen för strukturfondsprogrammets programperiod 2007—2013 upphör och programmen avslutas 2016.
Inkomsterna från EU för programperioderna 2007—2013 och 2014—2020 budgeteras under moment 12.32.50.
40. Införande av regionala innovationer och försök (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 10 000 000 euro.
Anslaget får i enlighet med lagen om finansiering av regionutveckling och strukturfondsprojekt användas för att införa regionala innovationer och inleda regionala försök samt för att betala utgifter för utvecklings- och investeringsprojekt i samband med aktiveringsåtgärder inom den regionala närings- och utvecklingspolitiken. Utgifter får betalas
1) för utvecklingsprojekt som förutser strukturomvandlingar i regionerna och tar fram korrigerande åtgärder
2) för genomförande av tillväxtavtal mellan staten och städerna
3) för regionutvecklingsprojekt som gäller fler än en region eller som är nationellt viktiga
4) för avlönande av personal i anslutning till genomförandet av ovannämnda projekt i en omfattning motsvarande högst 10 årsverken samt till betalning av lokal- och andra kostnader som detta föranleder
5) till betalning av stöd i förskott, om detta är motiverat med tanke på genomförandet av projekten.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av regionutveckling och strukturfondsprojekt.
Finansieringen inriktas på förutseende och korrigerande åtgärder för att hantera strukturomvandlingar i regionerna. Förnyelse, tillväxt och internationalisering inom näringslivet och företagsverksamheten samt försök som främjar sysselsättning och företagsverksamhet är centrala åtgärder. Med anslaget stöds åtgärder för att snabbt gå vidare med viktiga utvecklingsförslag och utvecklingsprocesser av betydande omfattning inleds.
Genom avtalsförfarandet utvecklas den konkurrenskraft som baserar sig på metropolområdets, städernas, tillväxtkorridorernas och de olika regionernas starka sidor. Anslaget fungerar som en katalysator genom vilken städerna/regionerna sporras att driva en aktiv politik för tillväxt och konkurrenskraft. Centrala åtgärder som stöds med anslaget är ett aktivt förnyande av städernas näringsbas, anknytande av näringslivet till globala värdenätverk, utvecklingsprojekt inom innovationspolitiken och de regionala kompetensklustren samt offentliga upphandlingar som främjar innovationer.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Sysselsättning och konkurrenskraft: Metropolpolitik, regionala innovationer och försök | 10 000 |
Sammanlagt | 10 000 |
2016 budget | 10 000 000 |
(62.) Utvecklande av landsbygden (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet blir moment 30.10.63.
64. EU:s strukturfonders medfinansiering och statlig medfinansiering i EU:s strukturfondsprogram, program för samarbete vid de yttre gränserna och andra program inom sammanhållningspolitiken (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 242 324 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av den statliga medfinansieringen och EU-medfinansieringen av projekt med anknytning till åtgärdsprogram som förverkligar målet Regional konkurrenskraft och sysselsättning under EU:s programperiod 2007—2013 och som delfinansieras med medel ur Europeiska regionala utvecklingsfonden, samt till betalning av den statliga medfinansieringen av projekt med anknytning till målet Europeiskt territoriellt samarbete (mål 3) och delområdet Gränsöverskridande samarbete inom målprogrammet Europeiska grannskaps- och partnerskapsinstrumentet (ENPI CBC)
2) till betalning av EU-finansieringen och den statliga medfinansieringen av projekt med anknytning till strukturfondsprogrammet för Finland "Hållbar tillväxt och jobb 2014–2020" som förverkligar målet Investering, tillväxt och arbetsplats under EU:s programperiod 2014–2020 och som finansieras med medel ur Europeiska regionala utvecklingsfonden, samt till betalning av den statliga medfinansieringen av målet Europeiskt territoriellt samarbete (ETS) och delområdet Gränsöverskridande samarbete inom det europeiska grannskapsinstrumentet (ENI CBC)
3) till betalning av EU-medfinansieringen och den statliga medfinansieringen av projekt som förverkligar ESF-programmet för Fastlandsfinland under EU:s programperiod 2007—2013, och till betalning av EU-medfinansieringen och den statliga medfinansieringen av projekt med anknytning till strukturfondsprogrammet för Finland "Hållbar tillväxt och jobb 2014–2020" som förverkligar målet Investering, tillväxt och arbetsplats under EU:s programperiod 2014—2020 och som delfinansieras av Europeiska socialfonden
4) till betalning av tekniskt bistånd i anslutning till de ovan nämnda programmen och av de konsumtionsutgifter som är nödvändiga med tanke på genomförandet av programmen
5) till avlöning av personal motsvarande högst 300 årsverken som behövs för att genomföra de program som delfinansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden och Europeiska socialfonden under programperioden 2007–2013 samt det program som delfinansieras under programperioden 2014–2020
6) till betalning av åtaganden som föranleds av förbindelser som gäller projekt under EU:s programperiod 2000—2006 och till betalning av Finlands åtaganden enligt artikel 39 (finansiella korrigeringar) i rådets förordning (EG) nr 1260/1999
7) till betalning av åtaganden som föranleds av förbindelser som gäller projekt under EU:s programperiod 2007—2013 och till betalning av Finlands åtaganden enligt artiklarna 98—102 (finansiella korrigeringar) i rådets förordning (EG) nr 1083/2006
8) till betalning av EU-medfinansieringen och den statliga medfinansieringen av program som finansieras med medel ur fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt
9) till betalning av stöd i förskott, om detta är motiverat med tanke på genomförandet av projektet.
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.
År 2016 får nya beslut om beviljande av medel fattas till ett belopp av sammanlagt 326 965 000 euro. Om en del av bevillningsfullmakten för 2015 är oanvänd, får beslut om beviljande av den oanvända delen fattas ännu 2016.
Förklaring:Av bevillningsfullmakten är sammanlagt 174 096 000 euro EU:s strukturfonders medfinansiering och 152 869 000 euro statlig medfinansiering. Av bevillningsfullmakten är ett belopp på sammanlagt 20 000 000 euro avsett att användas för utbetalning av medel under programperioden 2007—2013, varav 10 400 000 euro för EU:s strukturfonders medfinansiering och 9 600 000 euro för den statliga medfinansieringen. Av bevillningsfullmakten är sammanlagt 222 324 000 euro avsett att användas för utbetalning av medel under programperioden 2014—2020, varav 120 626 000 euro för EU:s strukturfonders medfinansiering och 101 698 000 euro för den statliga medfinansieringen.
För ett flerårigt projekt sker bindningen av bevillningsfullmakten för strukturfondsprogrammen i regel för ett år, så att flera projekt kan finansieras samtidigt och man därmed säkrar att programmedlen används fullt ut.
Vid användningen av finansieringen tillämpas de nationella bestämmelser och EU-bestämmelser som är tillämpliga inom den verksamhet som finansieras av respektive förvaltningsområde, och finansieringen fördelas inom ramarna för de nämnda bestämmelserna och strukturfondsprogrammen på de respektive förvaltningsområdena på det sätt som ministeriet i fråga bestämmer. Rätten till stöd för kostnader som uppkommer ska dessutom ha granskats på förhand enligt de nationella bestämmelserna och Europeiska unionens bestämmelser, med undantag för betalningen av förskotten och de arbetskraftspolitiska kostnaderna för överföringsutgifternas del.
Beslut om tekniskt bistånd fattas inom ramen för det förfarande som föreskrivs i EU:s strukturfondsbestämmelser och de nationella strukturfondsbestämmelserna.
Finansieringen av strukturfondsprogrammen under programperioden 2014—2020 riktas till att främja sysselsättningen, minska den strukturella arbetslösheten och förbättra arbetslivets kvalitet, säkerställa tillgången till arbetskraft, nyttiggöra kunskap och ny information, förbättra tillväxtmöjligheterna för små och medelstora företag, öka andelen förnybar energi och förbättra energieffektiviteten samt till att främja den sociala integrationen. Med åtgärder inom ramen för målet Europeiskt territoriellt samarbete samt delområdet Gränsöverskridande samarbete inom det europeiska grannskapsinstrumentet (ENI CBC) under programperioden 2014—2020 stöds integrering och utbyte av erfarenheter samt skapande och stärkande av nätverk i gränsområdena och i de större samarbetsområdena. Programmen syftar till att påverka bland annat konkurrenskraften och den ekonomiska utvecklingen i gränsområdena.
Finansieringen av strukturfondsprogrammen och genomförandet av projekten för programperioden 2007—2013 har upphört år 2015, men vissa utbetalningar infaller ännu år 2016.
Fördelningen av strukturfondsprogrammet för Finland "Hållbar tillväxt och jobb 2014—2020" enligt insatsområde (omfattar inte andelarna för målet Europeiskt territoriellt samarbete (ETS) och delområdet Gränsöverskridande samarbete inom det europeiska grannskapsinstrumentet (ENI, CBC)
Andel under hela programperioden (%) | Fullmakt 2016 (mn euro) | |
VL 1. Små och medelstora företags konkurrenskraft (ERUF) | 25,3 | 75,098 |
VL 2. Framtagning och nyttiggörande av ny information och nya kunskaper (ERUF) | 33,5 | 99,420 |
VL 3. Sysselsättning och arbetskraftens rörlighet (ESF) | 18,0 | 53,449 |
VL 4. Utbildning, yrkeskompetens och livslångt lärande (ESF) | 12,6 | 37,527 |
VL 5. Social delaktighet och kampen mot fattigdom (ESF) | 7,7 | 22,744 |
VL 6. Tekniskt bistånd (ERUF) | 1,8 | 6,606 |
VL 7. Tekniskt bistånd (ESF) | 1,2 | 4,304 |
Sammanlagt | 100,0 | 299,148 |
---|
Utgifter som föranleds av användningen av bevillningsfullmakten för programperioderna 2007—2013 och 2014—2020 (mn euro)
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Sammanlagt fr.o.m. 2016 |
||
Programperioden 2007—2013 | ||||||
Förbindelser år 2015 | 20,000 | - | - | - | 20,000 | |
Sammanlagt | 20,000 | - | - | - | 20,000 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Programperioden 2014—2020 | ||||||
Förbindelser år 2014 | 101,918 | 130,976 | - | - | 232,894 | |
Förbindelser år 2015 | 65,710 | 92,694 | 137,290 | - | 295,694 | |
Förbindelser år 2016 | 54,696 | 64,793 | 113,388 | 94,088 | 326,965 | |
Sammanlagt | 222,324 | 288,463 | 250,678 | 94,088 | 855,553 | |
Programperioderna sammanlagt | 242,324 | 288,463 | 250,678 | 94,088 | 875,553 |
Användningen av bevillningsfullmakten och anslaget för olika delområden och prioriteter, EU:s medfinansiering (mn euro)
Program/delområde/prioritet | De ekonomiska ramarna i form av fullmakt under programperioden 2014—2020 |
Budgeterad fullmakt 2015 budget |
Bevillningsfullmakt 2016 |
Budgeterat anslag 2015 |
Anslag 2016 |
Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Tekniskt bistånd | 23,604 | 3,238 | 3,303 | 2,256 | 2,289 |
Nationella teman | 46,700 | 6,358 | 6,130 | 1,885 | 4,247 |
Regiondelar sammanlagt | 716,473 | 97,259 | 94,066 | 25,130 | 65,176 |
— Östra och Norra Finland | 526,967 | 71,312 | 68,061 | 17,763 | 47,158 |
— Södra och Västra Finland | 189,506 | 25,947 | 26,005 | 7,366 | 18,018 |
Sammanlagt | 786,777 | 106,855 | 103,499 | 29,270 | 71,712 |
Europeiska socialfonden (ESF) | |||||
Tekniskt bistånd | 15,381 | 2,110 | 2,152 | 0,634 | 1,491 |
Nationella teman | 124,326 | 16,926 | 16,321 | 4,755 | 11,309 |
Regiondelar sammanlagt | 372,977 | 50,792 | 48,970 | 13,964 | 33,929 |
— Östra och Norra Finland | 245,771 | 33,467 | 32,268 | 9,624 | 22,357 |
— Södra och Västra Finland | 127,206 | 17,325 | 16,702 | 4,340 | 11,572 |
Sammanlagt | 512,684 | 69,828 | 67,443 | 19,353 | 46,729 |
Fonden för europeiskt bistånd (FEAD) | 22,541 | 3,093 | 3,154 | 1,000 | 2,185 |
ERUF, ESF och FEAD sammanlagt | 1 322,002 | 179,776 | 174,096 | 49,623 | 120,626 |
Användningen av bevillningsfullmakten och anslaget för olika delområden och prioriteter, statlig medfinansiering (mn euro)
Program/delområde/prioritet | De ekonomiska ramarna i form av fullmakt under programperioden 2014—2020 |
Budgeterad fullmakt 2015 budget |
Bevillningsfullmakt 2016 |
Budgeterat anslag 2015 |
Anslag 2016 |
Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Tekniskt bistånd | 23,604 | 3,238 | 3,303 | 2,230 | 2,197 |
Nationella teman | 35,025 | 4,769 | 4,598 | 1,368 | 3,059 |
Regiondelar sammanlagt | 531,454 | 70,234 | 69,184 | 18,860 | 46,026 |
— Östra och Norra Finland | 390,885 | 49,592 | 51,046 | 13,930 | 33,959 |
— Södra och Västra Finland | 140,569 | 20,642 | 18,138 | 4,930 | 12,067 |
Sammanlagt | 590,083 | 78,241 | 77,085 | 22,458 | 51,282 |
Europeiska socialfonden (ESF) | |||||
Tekniskt bistånd | 15,381 | 2,110 | 2,152 | 0,664 | 1,432 |
Nationella teman | 93,245 | 12,695 | 12,241 | 3,467 | 8,143 |
Regiondelar sammanlagt | 275,887 | 37,899 | 36,728 | 9,969 | 24,434 |
— Östra och Norra Finland | 181,794 | 26,761 | 24,201 | 6,815 | 16,100 |
— Södra och Västra Finland | 94,093 | 11,138 | 12,527 | 3,154 | 8,334 |
Sammanlagt | 384,513 | 52,704 | 51,121 | 14,100 | 34,009 |
Europeiskt territoriellt samarbete (ETS) och delområdet Gränsöverskridande samarbete inom det europeiska grannskapsinstrumentet (ENI CBC) | 120,975 | 17,282 | 24,106 | 4,562 | 16,037 |
Fonden för europeiskt bistånd (FEAD) | 3,978 | 0,546 | 0,557 | 0,350 | 0,370 |
ERUF, ESF, ETS, ENI CBC och FEAD sammanlagt | 1 099,549 | 148,773 | 152,869 | 41,470 | 101,698 |
Kärnindikatorer för strukturprogrammet för Finland "Hållbar tillväxt och jobb 2014—2020"
Mål (2023) |
|
Nya företag | 1 200 |
Nya arbetstillfällen | 12 700 |
Nya FoUI-arbetstillfällen | 1 360 |
Antal företag som deltar i forsknings- och utvecklingsinstitutionernas projekt | 8 090 |
Antal företag som främjar koldioxidsnålhet | 2 065 |
Deltagare i ESF-åtgärder | 306 000 |
Deltagare under 30 år som är arbetslösa eller står utanför arbetslivet | 26 000 |
Inom utbildningsåtgärderna: deltagare som fullgjort grundskolestadiet | 28 200 |
Inom åtgärder för att stärka delaktigheten: långtidsarbetslösa | 11 250 |
Utbetalningar av EU-stöd har antecknats under moment 12.32.50 och poster som föranleds av återkrav under moment 12.39.10. Ränteintäkter från landskapsförbunden samt eventuella återbetalningar av anslag som betalats till landskapsförbunden under tidigare år har antecknats under moment 12.32.99.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Finansiering med anledning av akut strukturomvandling | -6 700 |
Förändring i reserveringen för utbetalningar för programperioden 2014-2020 (från 7 procent till 6 procent) | 1 662 |
Justering av fördelningen av finansieringen på ETS- och ENI CBC-program | 400 |
Prisförändring (finansiering enligt gängse priser) | 8 943 |
Senareläggning av utbetalningar under programperioden 2014-2020 | 22 000 |
Tekniska förändringar | 29 |
Utbetalningar under programperioden 2007-2013 | -229 000 |
Sammanlagt | -202 666 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2016 budget | 242 324 000 |
2015 budget | 444 990 000 |
2014 bokslut | 433 124 274 |