Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         70. Integration

Statsbudgeten 2016

20. (32.20 och 32.60, delvis) Närings- och innovationspolitikPDF-versio

Förklaring:Genom närings- och innovationspolitiken förbättras förutsättningarna för ökad konkurrenskraft och ekonomisk tillväxt och prioriteras sådana åtgärder som syftar till att med hjälp av strukturreformer stimulera nya källor för tillväxt och till att snabba upp produktivitetsökningen.

Med åtgärderna främjas sådan strukturomvandling som är inriktad på högt mervärde, dvs. där företagen går in för nya växande affärsverksamheter, de anställda övergår till allt mera krävande uppgifter med högre inkomstnivå och allt effektivare verksamhetssätt tas i bruk i företag och inom den offentliga sektorn.

Konkurrensen tvingar företagen till innovationer, till att ändra sina verksamhetssätt och till att söka nya marknader. Samtidigt är det möjligt att få högre intäkter på den öppna marknaden från investeringar i utvecklandet av nya produkter och tjänster. Genom näringspolitiken kan Finland möta den utmaning i form av splittrade av värdekedjor och globalisering av ekonomin som förändrar företagens omvärld.

Av största vikt är att stärka företagen, företagandet och ägandet och den skattepolitik som stöder dem samt att vidta åtgärder som ökar arbetsinsatsen. Genom politikåtgärderna förbättras företagens skicklighet att anta utmaningar i konkurrenssituationer, exempelvis deras förmåga att utnyttja de möjligheter som globala värdenätverk skapar. Åtgärderna innefattar bl.a. strategier som gäller bioekonomi och rena lösningar, de kreativa branscherna, livsmedel och hälsoteknik och projekt som främjar digital affärsverksamhet.

Instrumenten för offentlig finansiering har en viktig roll när finansmarknadens funktionella brister ska hjälpas upp. Den allmänna principen för den offentliga företagsfinansieringen har varit att den ska ske på marknadsmässiga villkor och utgöra ett komplement till och en katalysator för den privata finansieringen. Instrumenten för offentlig finansiering behövs främst för att finansiera nyetablerade företag med nya affärsverksamheter.

Finland svarar på den utmaning till förnyelse som strukturomvandlingen i industrin för med sig genom att investera i tillväxt, internationalisering och omstrukturering av affärsverksamheten hos företagen, i synnerhet på nya tillväxtområden som cleantech, bioekonomi och naturresursekonomi, affärsverksamhet i Arktis och de möjligheter som digitaliseringen öppnar.

Framgångsrika tillväxtföretag är ett tecken på att den ekonomiska förändringsberedskapen, dynamiken, har utfallit väl. En central åtgärd inom främjandet av strukturomvandlingen är att förbättra tillväxtföretagens internationalisering och övriga verksamhetsförutsättningar.

I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet i samarbete med koncernens övriga resultatområden preliminärt upp följande samhälleliga effektmål för 2016 för resultatområdet för närings- och innovationspolitik:

  2014
utfall/
uppskattning
2015
mål
2016
mål
       
Näringslivet förnyas      
— Företagens FoU-verksamhet ökar har minskat ökar ökar
Näringsstrukturen och företagsstrukturen diversifieras      
— De små och medelstora företagens andel av den totala omsättningen ökar   ökar ökar
Näringslivet internationaliseras      
— De små och medelstora företagens andel av varuexporten ökar har ökat ökar ökar
Den privata tillväxtfinansieringen ökar      
— De privata riskinvesteringarna i företagen ökar har ökat ökar ökar

I genomförandet av närings- och innovationspolitiken deltar utöver ministeriet även Geologiska forskningscentralen, Teknologiska forskningscentralen VTT Ab, Innovationsfinansieringsverket Tekes, Finnvera Abp, Finlands Exportkredit Ab, Finlands Industriinvestering Ab, Finpro och flera statsbidragssammanslutningar.

01. Geologiska forskningscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 32 890 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av internationella medlemsavgifter

2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder.

Förklaring:Geologiska forskningscentralen (GTK) har till uppgift att producera och distribuera geologisk information som främjar en hållbar användning av naturtillgångarna i jordskorpan. Forskningscentralen har som mål att med hjälp av information, kompetens och innovationer stödja näringslivets och regionernas konkurrenskraft och främja en kostnadseffektiv samhällsplanering. Forskningscentralen utvecklas som ett nationellt geodatacenter med toppexpertis på europeisk nivå inom forskningen kring hållbart utnyttjande av mineraltillgångar.

I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Geologiska forskningscentralen för 2016:

Effekter

1) Innovationerna och geodata stärker spetsområdena

2) Investeringsviljan ökar hos den näringsverksamhet som avser råvarorna från jordskorpan

3) Utnyttjandet av geodata minskar överlappande verksamheter i datainsamlingen samt stärker förutsättningarna för faktabaserat beslutsfattande och ökar den systemiska effektiviteten i samhället.

Verksamhetens resultat

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Resultatområdenas andel av kostnaderna, %      
— mineraltillgångar och råvaruförsörjning 57,8 57 57
— energiförsörjning och miljö 21,4 22 21
— markanvändning och byggande 20,8 21 22
Samfinansierad verksamhet      
— kostnadsmotsvarighet, % 59,0 50 50
Avgiftsbelagd verksamhet      
— överskott, % av intäkterna 7,6 7 7

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Utvecklingen av årsverken 560 555 535
Arbetstillfredsställelse totalt (1—5) - 3,5 3,5

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget

2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 49 510 45 110 41 890
Bruttoinkomster 12 536 9 000 9 000
Nettoutgifter 36 974 36 110 32 890
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 553    
— överförts till följande år 2 553    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget

2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 8 073 6 500 6 500
— övriga intäkter 84 - -
Intäkter sammanlagt 8 157 6 500 6 500
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 5 553 4 600 4 600
— andel av samkostnaderna 1 983 1 445 1 445
Kostnader sammanlagt 7 536 6 045 6 045
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 621 455 455
Kostnadsmotsvarighet, % 108 108 108

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -33
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring till moment 29.40.54) -1 098
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -565
Indexhöjning av hyresutgifterna 31
Löneglidningsinbesparing -169
Lönejusteringar 202
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -200
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -168
Sparbeslut -1 000
Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet (överföring till moment 23.01.22) -196
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -24
Sammanlagt -3 220

2016 budget 32 890 000
2015 budget 36 110 000
2014 bokslut 37 974 000

06. Omkostnader för Innovationsfinansieringsverket Tekes (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 38 448 000 euro.

Anslaget får även användas för att förbättra lönsamheten och effektiviteten i projekt- och programverksamheten och i aktiveringen, för att göra upp prognoser samt för internationaliseringsfrämjande åtgärder.

Förklaring:Innovationsfinansieringsverket Tekes främjar utvecklingen av industrin och tjänsterna genom teknologi, innovationer och tillväxtfinansiering. Detta förnyar näringarna, höjer förädlingsvärdet, förbättrar produktiviteten och arbetslivskvaliteten, ökar exporten samt skapar sysselsättning och välfärd. Resultaten nås genom kundernas forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet, som Tekes uppmuntrar genom finansiering och anknytande service. Till Tekes kunder hör utan branschbegränsningar företag av olika storlek samt forskningsorganisationer och offentliga organisationer.

I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Tekes för 2016:

Verksamhetens resultat

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Funktionell effektivitet      
De totala kostnaderna för finansierings- och kundrelationsarbetet/beviljad finansiering, % 4,4 < 5,0 < 5,0
Kundrespons på Tekes verksamhet, allmän bedömning (1—5) 4,3 > 4 > 4
       
Produktion och kvalitetsledning      
Prestationer      
— Andel företagsfinansiering till små och medelstora företag, % 63 > 60 > 60

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Utvecklingen av årsverken 285,6 290 290
Arbetstillfredsställelse totalt (1—5) 3,7 3,5 > 3,5

I arbetet med att nå Tekes resultatmål deltar förutom Tekes också den personal som vid närings-, trafik- och miljöcentralerna sköter Tekes-uppgifter. I fråga om dem har resurser budgeterats under moment 32.01.02. För att nå resultatmålen används utöver omkostnaderna anslagen och fullmakterna under de övriga moment som Tekes förvaltar (32.20.40, 32.20.42, 32.20.83 och 32.20.89). Med bevillningsfullmakterna under dessa moment finansierar Tekes riskfyllda forsknings-, utvecklings- och innovationsprojekt som huvudsakligen genomförs åren 2016—2019.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Projekt- och programverksamhet 5 997 000
Omkostnader 32 451 000
Sammanlagt 38 448 000

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget

2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 41 440 40 672 38 548
Bruttoinkomster 411 300 100
Nettoutgifter 41 029 40 372 38 448
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 18 288    
— överförts till följande år 18 383    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avgiftsfrihet för utlämnande av uppgifter (överföring till moment 28.10.01) -7
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -40
Indexhöjning av hyresutgifterna 20
Löneglidningsinbesparing -100
Lönejusteringar 155
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -1 740
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -200
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -12
Sammanlagt -1 924

2016 budget 38 448 000
2015 I tilläggsb. 200 000
2015 budget 40 372 000
2014 bokslut 41 124 000

28. (32.60.28) Främjande av materialeffektiviteten (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 500 000 euro.

Anslaget får användas

1) för sådan utrednings- försöks-, metodutvecklings- och informationsverksamhet som främjar materialeffektiviteten

2) för delfinansiering av andra EU-finansierade projekt än sådana som finansieras med medel ur strukturfonderna

3) till ett belopp av högst 130 000 euro, för mindre betydande kostnadsandelar av bidragskaraktär som betalas ut i samband med utvecklingen av företagens kartläggning av materialflöden och som anknyter till företagens försök med kartläggning av materialflöden.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Materialeffektivitet innebär en sparsam användning av naturresurser, effektiv hantering av sidoströmmar, minskning av mängden avfall och materialåtervinning samt minimering av skadlig miljöpåverkan. Anslaget används för projekt i samband med genomförandet av det nationella programmet för materialeffektivitet som syftar till att främja nya lösningar som förbättrar materialeffektiviteten på ett sätt som stärker företagens konkurrenskraft och minskar skadlig miljöpåverkan. Anslaget används också för försök i företagen som gäller kartläggning av materialflöden.

Samhälleliga effektmål

— En effektivare användning av material ökar energieffektiviteten, stärker konkurrenskraften och främjar övergången till hållbara produktions- och konsumtionsmönster.


2016 budget 500 000
2015 budget 500 000
2014 bokslut 500 000

40. Stödjande av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 328 970 000 euro.

Fullmakt

År 2016 får nya finansieringsbeslut fattas till ett belopp av högst 231 015 000 euro.

Om en del av bevillningsfullmakten för 2015 är oanvänd, får beslut om beviljande av den oanvända delen fattas år 2016 till ett belopp av högst 50 000 000 euro.

Anslaget och fullmakten får användas

1) i enlighet med statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings-, och innovationsverksamhet (1444/2014) och kommissionens förordning (EG) nr 1407/2013 som avser stöd av mindre betydelse, till företag och andra sammanslutningar för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet som fokuserar på teknologi, affärsverksamhet och annan forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet och som syftar till att utveckla och nyttiggöra produkter, produktionsmetoder och tjänster

2) för nationell och EU-medfinansiering i europeiska samarbetsprojekt

3) för innovativa utvecklingsprojekt som avser den offentliga verksamhet som bedrivs av organisationer som omfattas av statens budgetekonomi, kommunala organisationer och andra offentliga organisationer utanför budgetekonomin

4) för projekt som gäller utveckling av arbetslivet, som även kan vara projekt för utveckling av arbetslivet i kommuner och samkommuner, allmännyttiga samfund samt ämbetsverk och inrättningar som omfattas av statens budgetekonomi

5) för sådana forsknings- och utvecklingsprojekt vid organisationer som omfattas av statens budgetekonomi samt högskolor och motsvarande organisationer för forskning och kunskapsspridning utanför budgetekonomin som bedriver offentlig forskning eller kunskapsspridning, som främjar uppkomsten, utvecklingen och ett omfattande nyttiggörande av teknologiskt kunnande, affärskompetens och annan kompetens som är betydelsefull med tanke på näringslivets och samhällets utveckling

6) för nationella och internationella program och projekt vid organisationer som omfattas av statens budgetekonomi samt högskolor och motsvarande forskningsorganisationer utanför budgetekonomin som bedriver offentlig forskning, samt för beredning av projekt och utveckling av kompetensen och de strategiska verksamhetsförutsättningarna

7) för medlems- och programavgifter till internationella organisationer som betalas av organisationer som omfattas av statens budgetekonomi samt högskolor och motsvarande forskningsorganisationer utanför budgetekonomin som bedriver offentlig forskning, för anläggningsleveranser samt resekostnader för resor som görs för Tekes räkning av personer som inte är anställda vid centralen

8) för förberedelser och genomförande av offentlig upphandling i fråga om innovationer som höjer den offentliga verksamhetens kvalitet och kostnadseffektivitet i kommuner och samkommuner, allmännyttiga samfund, statens ämbetsverk och inrättningar samt sådana övriga upphandlande enheter som avses i lagen om offentlig upphandling (348/2007)

9) för medlems- och deltagaravgifter till internationella organisationer för innovationssamarbete och innovationsprogram.

Bidragen kan även betalas i form av servicesedlar.

Med anslaget under momentet kan betalas utgifter som orsakas av förbindelser som ingåtts före 2010 under moment 32.20.20.

Med anslag under momentet får betalas förskottsbetalningar till små och medelstora företag, om man genom förskottsbetalningarna kan minska behovet av annan offentlig finansiering vid bryggfinansiering i samband med Tekes-bidrag.

Mervärdesskatteutgifter som hänför sig till konsumtionsutgifter som budgeterats under momentet betalas med anslag under moment 32.01.29.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Finansiering riktas särskilt till riskfyllda projekt som påskyndar förnyandet av näringslivets strukturer. Med finansieringen sporras företag och andra sammanslutningar samt organisationer som omfattas av statens budgetekonomi till forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt till gemensamma program som har som mål att påskynda utvecklingen, höja förädlingsvärdet och produktiviteten samt främja utvecklingen av arbetslivet. Vid beviljandet av finansiering beaktas effekterna av Tekes finansiering på projektets genomförande, projektets genomslagskraft, den eftertraktade affärsverksamheten och nyhetsvärdet av den innovation eller det kunnande som ska utvecklas, nyttiggörandet av resultaten, de resurser som ska användas, de ekonomiska förutsättningarna och nätbildningen samt projektens indirekta verkningar i näringslivet och samhället.

Stöd beviljas särskilt

  • — för riskfyllda forsknings-, utvecklings- och innovationsprojekt och program som syftar till att skapa och nyttiggöra ny teknologi och kompetens samt till att utveckla energiekonomin och miljö- och välfärdsteknologier inom industrin och i samband med tjänster
  • — för utveckling av affärsverksamheten vid unga innovativa företag
  • — till små och medelstora företag för anskaffning av ny teknik, kompetens och industriella rättigheter och innovationstjänster
  • — för utveckling av innovativa produktionssätt och testning i pilot- eller demonstrationsskala samt till försöksproduktion
  • — för planering och genomförande av sådana innovativa anskaffningar vid kommunala organisationer, organisationer som omfattas av statens budgetekonomi, företag och andra sammanslutningar som betydligt ska förbättra kvaliteten på och kostnadseffektiviteten i beställarens verksamhet eller tjänster och som förutsätter att anbudsgivarna utvecklar nya produkter, produktionsmetoder, tjänster eller andra innovativa lösningar
  • — för projekt för utveckling av arbetslivet.

För att nå Tekes resultatmål används också anslagen och fullmakterna under moment 32.20.06, 32.20.42, 32.20.83 och 32.20.89.

EU-inkomsterna från europeiska samarbetsprojekt har antecknats under moment 12.32.99.

Uppnåendet av effektmålen för Tekes följs i första hand upp genom oberoende effektivitetsbedömningar samt genom indikativa uppföljningsmätare som publiceras årligen.

I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Tekes för 2016:

Effekt

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
1. Ett näringsliv med global konkurrenskraft Produktiviteten och den internationella affärsverksamheten ökar och näringslivet förnyas i synnerhet med hjälp av radikala innovationer och sektorsövergripande innovationsverksamhet      
Nystartade företag och små och medelstora företag      
Tekes sporrar ett stort antal företag till betydande internationell tillväxt med hjälp av innovationer och till att utvecklas till lockande placeringsobjekt för privata investerare      
— Privat kapital som nystartade företag samlat in/Tekes finansiering (den bästa kvartilen överstiger målvärdet), koefficient - - > 2
— Privat kapital som nystartade företag samlat in/Tekes finansiering (den bästa kvartilen överstiger målvärdet), koefficient - - > 25
— Årlig export som genererats av de finansierade projekten/Tekes finansiering, koefficient - - > 10
2. Finland hör till de bästa innovationsmiljöerna i världen: Tillsammans med sina partner skapar Tekes i Finland en av världens bästa internationellt nätverkande innovationsmiljöer, med kompetens på internationell toppnivå, nätverk och verksamhetssätt som stöder djärva reformer och tillväxt i företagen.      
Stora företag      
Tekes sporrar stora företag till djärva och samhällsekonomiskt betydelsefulla reformer och till samarbete som skapar kompetens och öppnar affärsmöjligheter för de övriga parterna      
— De stora företagens FoU-underentreprenader hos små och medelstora företag och forskningsorganisationer/Tekes finansiering - - > 90
Offentliga forskningsorganisationer      
Tekes påskyndar framtagandet av sådana kunskaper, nätverk och forskningsresultat som ger ekonomisk och samhällelig nytta och främjar deras snabba spridning och nyttiggörande inom näringslivet      
— Företagens bedömning av sannolikheten att forskningsresultat och kunskaper utnyttjas kommersiellt, %   - > 65

Den beräknade fördelningen av användningen av fullmakten och anslaget (1 000 euro)

  Anslag Fullmakt
     
Bidrag till forskning, utveckling och innovationsverksamhet 183 560 151 015
— till nystartade företag   50 000
— till små och medelstora företag   51 015
— till stora företag   50 000
Finansiering av offentlig forsknings- och utvecklingsverksamhet 128 610 63 800
Programavgifter till Europeiska rymdorganisationen (ESA) 16 800 16 200
Sammanlagt 328 970 231 015

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 2018 2019 2020— Sammanlagt
fr.o.m. 2016
             
Förbindelser som ingåtts före 2016 289 470 145 870 52 200 14 390 3 280 505 210
Förbindelser år 2016 39 500 103 300 63 100 24 100 1 015 231 015
Utgifter sammanlagt 328 970 249 170 115 300 38 490 4 295 736 225

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
INKA-programmet (nivåjustering av en överföring till moment 32.20.42) 2 000
Justering av de anslag som står till förfogande för betalning -5 151
Sparbeslut (regeringsprogr. 2015) -20 000
Utbetalningar med anledning av en fullmaktsökning (1 mn euro budgeten 2015) -500
Utbetalning med anledning av fullmaktsökningar av engångsnatur -3 150
Sparbeslut -11 800
Sammanlagt -38 601

2016 budget 328 970 000
2015 budget 367 571 000
2014 bokslut 386 295 557

41. Statsunderstöd för Finpros verksamhet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 33 600 000 euro.

Anslaget får användas som allmänt understöd i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) och statsrådets förordning om allmänt understöd till sammanslutningar som främjar utrikeshandeln, näringspolitiken och företags internationalisering (1301/2010), för sådana utgifter för Finpros verksamhet som främjar

1) företagens internationalisering

2) turistresor från utlandet till Finland

3) utländska investeringar i Finland.

Eftersom den service som Finpro tillhandahåller kan jämställas med en kollektiv nyttighet och på grund av de samhälleliga effekterna och goda resultaten från dess verksamhet kan Finpro beviljas statsunderstöd till ett belopp som motsvarar det fulla kostnadsbeloppet.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Andra anslag än sådana som är avsedda att utgöra allmänt understöd till Finpro har överförts till moment 32.01.40.

Allmänt understöd kan beviljas för funktioner vid Finpro som främjar företagens etablering på den internationella marknaden, turistresor från utlandet till Finland och utländska investeringar i Finland samt för kostnaderna för upprätthållandet av det nätverk av exportcentra som lyder under Finpro. I arbetet för att främja företagens företagens etablering på den internationella marknaden ger Finpro företagen råd om internationalisering, identifierar och sprider information om internationella affärsmöjligheter samt förenar företag i nätverk både inom Finland och i utlandet. I den turistfrämjande verksamheten stärks och förbättras bilden av Finland som turistland. Dessutom stimuleras exporten av och efterfrågan på turismprodukter genom gemensam marknadsföring tillsammans med aktörerna samt stöds produktutveckling. I anskaffningen av investeringar ligger fokus på kunskapsintensiva branscher, produktion med högt mervärde, investeringar i forskning, utveckling och innovationer samt investeringarnas sysselsättningseffekter.

Effektivitet

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Företagen internationaliseras och bildar nätverk och deras kunskaper om internationell affärsverksamhet fördjupas      
— Andelen små och medelstora företag av Finpros alla kunder (%) 78 > 75 > 75
— Antal kunder hos Finpros rådgivningstjänst (st.) 1 437 1 500 1 550
Inkomsterna från turismen ökar      
— Med export likställda inkomster från utländsk turism (inkl. transportinkomster, mn euro) 3 940 4 450 4 717
— Registrerade utländska övernattningar(1 000 dygn) 5 697 5 880 6 000
Utländska investeringar skapar ekonomisk tillväxt, ökar antalet arbetsplatser och stärker kunskapsunderlaget.      
— Utländska investeringars sysselsättningsskapande effekt (antal arbetsplatser) 173 630 660
— Utländska investeringars ekonomiska betydelse (mn euro) 299 470 480

Verksamhetens resultat

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
— Kundernas tillfredsställelse med funktionen Export Finland vid Finpro 4,10 > 4,10 > 4,10
— Extern kundtillfredsställelse med funktionen Visit Finland vid Finpro (intressentgrupperna) 3,40 3,60 3,70
— Kundernas tillfredsställelse med funktionen Invest in Finland vid Finpro 4,31 > 4,10 > 4,10

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Allmänt understöd till Finpro (överföring från moment 32.01.66) 1 000
Bortfall av ett sparbeslut av engångsnatur 5 000
Bortfall av tillväxtsatsningar av engångsnatur -19 000
Sysselsättning och konkurrenskraft: Stärkande av nätverket Team Finland 2 000
Övriga förändringar -2 441
Övriga understöd (överföring till moment 32.01.40) -4 751
Sammanlagt -18 192

Momentets rubrik har ändrats.


2016 budget 33 600 000
2015 I tilläggsb. 303 000
2015 budget 51 792 000
2014 bokslut 61 937 000

42. Utveckling av innovationskluster (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 800 000 euro.

Anslaget får användas

1) för genomförandet av programmet Innovativa städer, inklusive åtgärder i anslutning till detta som vidtas av företag, kommuner, samkommuner, allmännyttiga samfund samt statens ämbetsverk och inrättningar

2) för andra utvecklingsåtgärder som främjar innovationskluster.

Anslaget får också användas till konsumtionsutgifter.

Konsumtionsutgifter budgeteras enligt principen om betalningsbeslut till den del det är fråga om konkurrensutsatt projektfinansiering. Mervärdesskatteutgifter som hänför sig till konsumtionsutgifter som budgeterats under momentet betalas med anslag under moment 32.01.29.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Med anslaget ökas samarbetet mellan de största stadsregionerna och staten i syfte att skapa attraktiva innovationskluster i Finland. Med anslaget skapas även starka, regionala innovationskluster som nätverkar både inom och utom Finland. Samarbetet innebär att de nationella riktlinjerna och de lokala utvecklingsstrategierna blir enhetliga och att resurser riktas till utvalda tematiska fokusområden.

Den viktigaste åtgärden är programmet Innovativa städer (INKA), för vilket man fastställt fem nationellt betydelsefulla tematiska fokusområden: Bioekonomi, Hållbara energilösningar, Cybersäkerhet, Hälsan i framtiden samt Smart stad och industri i förnyelse. Tolv stadsregioner har utsetts att genomföra programmet. I enlighet med målen i regeringsprogrammet avslutas INKA-programmet senast 2017. På grund av de minskande anslagen omfördelas åtgärderna på de projekt som har det största genomslaget.

Inom INKA-programmet används anslaget för att öka samarbetet mellan de olika aktörerna i regionen, aktivera företagen och bereda omfattande projekthelheter samt för forsknings- och utvecklingsprojekt i företag, högskolor, kommuner, samkommuner och i allmännyttiga samfund och statens ämbetsverk och inrättningar. Genom projekten främjas utvecklings- och testmiljöer som möjliggör samarbete mellan användare, företag och offentliga aktörer och pilotgenomförande av lösningar för att skapa ny affärsverksamhet. Målet är att utnyttja stora framtidsinvesteringar i stadsregionerna som test- och demonstrationsmiljöer för innovationer.

Anslaget får användas för att genomföra utvecklingsprojekt inom programmet Innovativa städer på de grunder som fastställs i statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings-, och innovationsverksamhet (1444/2014).

Anslaget under momentet får också användas för andra utvecklingsåtgärder som främjar innovationskluster.

Samhälleliga effekter
  • — I innovationsklustren uppkommer ny kompetensorienterad, internationellt konkurrenskraftig affärsverksamhet som baserar sig på samarbete mellan näringslivets och aktörerna inom den offentliga sektorn.
  • — Urbana miljöer görs till attraktiva test- och utvecklingsplattformer för innovationer.
  • — Integreringen av innovationsaktörerna i nationella och globala innovations- och affärsnätverk stärks.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
INKA-programmet (nivåjustering av en överföring från moment 32.20.40) -2 000
Sparbeslut (regeringsprogr. 2015) -3 000
Sammanlagt -5 000

2016 budget 4 800 000
2015 I tilläggsb.
2015 budget 9 800 000
2014 bokslut 10 600 000

43. Internationaliseringsunderstöd för företags samprojekt (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 7 318 000 euro.

Anslaget får användas för att genomföra och betala projekt för vilka det under tidigare år beviljats understöd i enlighet med statsrådets förordning om internationaliseringsunderstöd för företags gemensamma projekt (1300/2010).

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:År 2016 beviljas inte längre några nya understöd med anslag under momentet. Samprojekt mellan företag genomförs av organisationer som främjar utrikeshandeln och näringspolitiken och av Finpro, av olika branschförbund och företag eller av sammanslutningar av dem.

Med anslaget genomförs sådana samprojekt mellan företag där deltagarna i huvudsak är små och medelstora företag. Genom att delta i samprojekt strävar företagen efter att inleda export inom nya marknadsområden samt att exportera nya produkter till marknaden, öka exporten och bevara befintliga affärsförbindelser samt att se sig om efter nya partnerskap inom nya exportmarknader. Deltagande i samprojekt sänker företagens tröskel för internationalisering och påskyndar små och medelstora företags inträde på nya marknader. Deltagare i samprojekten är tillväxtföretag, företag som befinner sig i det kommersialiseringsskede som följer på produktutvecklingsskedet, nya och innovativa företagsnätverk samt andra grupper av företag.

Samhälleliga effekter

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Affärskompetensen och internationaliseringsfärdigheterna hos små och medelstora företag stärks      
— Antal företag som deltar i projekt inom området för cleantech, st. 191 135 20
— Antal företag som deltar i projekt inom området för bio- och naturresursekonomi, st. 90 64 5
— Antal företag som deltar i projekt inom området för digital affärsverksamhet, st. 33 23 5

Verksamhetens resultat

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Företag som deltar i samprojekt (st.) 1 469 1 035 100
Små och medelstora företags andel av understöden för samprojekt (%) 83 85 87
Antalet genomförda enskilda samprojekt (st.) 286 210 15
Antal exportnätverksprojekt och partnerskapsprogram som riktar sig till små och medelstora företag (st.) 53 60 5
Deltagande i internationella utställningar 109 90 5
Behandlingstider (mån) 1—2 1—2 1—2

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 Sammanlagt
fr.o.m.
2016
       
Förbindelser som ingåtts före år 2016 7 318 3 445 10 763
Utgifter sammanlagt 7 318 3 445 10 763

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av den extra satsningen på grön ekonomi -1 225
III tilläggsbudg. 2012 och III tilläggsbudg. 2013, utbetalningar -750
Justering av utbetalningar -1 425
Sparbeslut (regeringsprogr. 2015) -2 000
Sparbeslut -1 800
Sammanlagt -7 200

2016 budget 7 318 000
2015 budget 14 518 000
2014 bokslut 14 351 319

47. Ersättningar för Finnvera Abp:s förluster (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 56 735 000 euro.

Anslaget får användas för partiell ersättning av förluster som uppkommit till följd av Finnvera Abp:s kredit- och borgensverksamhet, i enlighet med den kredit- och borgensförlustförbindelse som statsrådet har ingått.

Förklaring:Statsrådet har med stöd av 8 § i lagen om statens specialfinansieringsbolags kredit-, borgens- och kapitalplaceringsverksamhet (445/1998) ingått en förbindelse om att staten, enligt villkoren i förbindelsen, ersätter Finnvera Abp för kreditförluster som gäller de krediter och borgensförbindelser som bolaget har beviljat från och med den 1 januari 1999. Kredit- och borgensförluster på krediter och borgensförbindelser som Kera Abp har beviljat före denna tidpunkt ersätts enligt de förbindelser som statsrådet har ingått med stöd av lagen om Kera Abp (65/1971). Statens ersättningsandel i Finnvera Abp:s kreditförluster är enligt de kredit- och borgensförlustförbindelser som staten ingått 35—80 %, beroende på stödområdet, företagstypen och det finansiella instrument som använts.

Finnvera Abp korrigerar de marknadsmisslyckanden som föreligger inom företagsfinansieringen och riktar sin finansiering till etablering av företagsverksamhet och till företagens tillväxt och internationalisering.

Ersättningarna för kreditförluster gör det möjligt för Finnvera Abp att bevilja lån och ställa borgen också när företagets säkerhet är otillräcklig. År 2016 bedöms Finnvera Abp fatta ca 8 000 finansieringsbeslut och bevilja sådana lån och ställa sådan borgen för företagsverksamhet som omfattas av kredit- och borgensförlustförbindelsen till ett belopp av ca 1,0 miljarder euro. Finnvera Abp har ca 29 000 kunder varav ca 90 % är företag med mindre än tio anställda. Finnvera Abp finansierade år 2014 mer än 2 200 växande företag, och volymen förväntas ligga på samma nivå år 2016. Finnvera Abp beviljar finansiering för integrerade projekt på ca 2,0 miljarder euro, varav Finnvera Abp:s andel är något under 50 % och bankernas och den övriga finansieringens andel något över 50 %.

Effekter

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Antal nyetablerade företag, st. 3 247 3 500 3 500
Antal nya arbetstillfällen som Finnvera Abp främjat, st. 8 105 8 000 8 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förändring som beror på effekterna av sparbesluten 1 500
Justering av utbetalningar/annan förändring -4 463
Ändring i kredit- och borgensförlustförbindelsen/utvidgning av finansieringen av företag som är större än små och medelstora företag utanför stödområdena I och II 5 060
Ökad risktagning 300
Sammanlagt 2 397

2016 budget 56 735 000
2015 I tilläggsb. 44 005 000
2015 budget 54 338 000
2014 bokslut 53 255 061

48. Räntestöd och annat stöd till offentligt understödda export- och fartygskrediter (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 20 200 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av räntestöd enligt lagen om utjämning av räntan för offentligt understödda export- och fartygskrediter (1137/1996) och lagen om offentligt understödda export- och fartygskrediter samt ränteutjämning (1543/2011)

2) till betalning av behövliga åtgärder och kostnader för att skydda ränte- och valutarisker som föranleds Statskontoret till följd av ränteutjämningsavtal

3) till betalning av förvaltningsarvode till bolaget Finlands Exportkredit Ab i enlighet med lagen om ett ränteutjämningsbolag för offentligt understödda export- och fartygskrediter (1136/1996)

4) till betalning av underskottsersättning till bolaget Finlands Exportkredit Ab i enlighet med lagen om offentligt understödda export- och fartygskrediter samt ränteutjämning (1543/2011).

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring: Genom räntestöd till offentligt understödda export- och fartygskrediter säkerställs det att de finländska exportörerna förfogar över en motsvarande finansiell mekanism för export och fartygsleveranser som exportörerna i våra viktigaste konkurrentländer. Med hjälp av denna mekanism förbättras de finländska exportörernas utsikter till framgång i anbudstävlingar som gäller kapitalvaruexport och fartygsleveranser. Samtidigt hjälper man exportörerna, de inhemska skeppsvarven och underleverantörerna att generera arbetstillfällen.

Med stöd av lagen om offentligt understödda export- och fartygskrediter samt ränteutjämning (1543/2011) får Finlands Exportkredit Ab ingå ränteutjämningsavtal till ett kapitalbelopp på högst 7 000 miljoner euro och fatta finansieringsbeslut som gäller krediter med fast eller rörlig ränta som beviljas på OECD-villkor till ett kapitalbelopp på högst 7 000 miljoner euro.

Vid beräkningen av bevillningsfullmaktens användningsgrad beaktas i fråga om ränteutjämningsavtalen det oförfallna kapitalet till dess fulla belopp, och i fråga om anbud 50 % av kapitalbeloppet.

Nyckeltal som beskriver verksamheten

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Ränteutjämningsavtal och ränteutjämningsbeslut som gäller nya exportkrediter (mn euro) 600 800 1 000
Avtalsstocken för beviljade krediter vid utgången av året (mn euro) 1 170 2 000 2 800

Utgifter som föranleds staten på grund av ränteutjämningsavtalen (1 000 euro)

  2016 2017 2018 2019 Sammanlagt
fr.o.m. 2016
           
Räntestöd för exportkrediter 10 100 19 600 29 400 36 600 95 700
Utgifter för skyddsåtgärder 10 100 11 800 11 300 9 300 42 500
Utgifter sammanlagt 20 200 31 400 40 700 45 900 138 200

Ränteutjämningsavtalen och skyddet mot ränte- och valutarisker ger utöver utgifterna upphov till räntegottgörelser och inkomster av skyddsåtgärder till staten. År 2014 uppgick de till staten influtna räntegottgörelserna till sammanlagt 19,5 miljoner euro, medan ränteutjämningsverksamheten uppvisade ett överskott på 12,4 miljoner euro. De räntegottgörelser och inkomster av skyddsåtgärder som inflyter till staten från ränteutjämningsverksamheten bedöms uppgå till sammanlagt 19,4 miljoner euro år 2015 och 27,1 miljoner euro år 2016.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändringar i lånestocken 2 800
Ändringar i utgifterna för skyddsåtgärder 5 600
Sammanlagt 8 400

2016 budget 20 200 000
2015 budget 11 800 000
2014 bokslut 7 144 492

49. Teknologiska forskningscentralen VTT:s omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 91 770 000 euro.

Anslaget får som finansiering enligt bolagslagen användas som ett allmänt understöd till bolaget

1) för annan strategisk verksamhet vid Teknologiska forskningscentralen VTT Ab än sådan som bedrivs på företagsekonomiska grunder. Detta innefattar bl.a. utgifter för bolagets själv- och samfinansierade forsknings- och utvecklingsarbete, kompetensutveckling, innovationsverksamhet, teknologilicensiering och grundande av nya företag samt självfinansieringsandelen inom samfinansierade forskningsprojekt, samt införandet, förvaltningen och utvecklandet av det nationella mätnormalsystemet på allmän nivå, styrningen av verksamheten vid de nationella mätnormallaboratorierna, organiseringen av den nationella kalibreringstjänsten samt främjandet av mätteknik

2) för att kompensera bolaget för andelen mervärdesskatt i anskaffningar och lokalhyror samt för lokalhyrornas dolda mervärdesskattekostnader i fråga om annan företagsekonomisk verksamhet än sådan rörelsemässig verksamhet som avses i 1 § 1 mom. 1 punkten i mervärdesskattelagen (1501/1993)

3) för skötseln av den nationella samordningen av Europeiska atomenergigemenskapens fusionsforskning (Euratomprogrammet 2014—2018)

4) till betalning av medlemsavgiften i internationella byrån för mått och vikt.

Anslaget får användas som specialunderstöd för investering i och ibruktagande av anordningar för försöksverksamhet med förnybara energikällor.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut och det kan betalas ut i förskott.

Förklaring:VTT:s uppgift är att i egenskap av oberoende och objektivt forskningsinstitut främja att forskningen och teknologin tillgodogörs på ett mångsidigt sätt och kommersialiseras inom näringslivet och samhället. Bolaget svarar för den internationella verksamheten i anslutning till sin uppgift. Bolaget kan ha dotterbolag som sköter bolagets uppgifter. För att sköta sina uppgifter bedriver bolaget tillämpad teknologisk forskning och teknologiutveckling samt gör upp prognoser i anslutning till dessa (strategisk forskning), producerar teknologi- och innovationsbaserade forsknings- och experttjänster (forskning på företagsekonomiska grunder), verkar som nationellt metrologiinstitut inom vetenskaplig metrologi, upprätthåller och utvecklar det nationella metrologisystemet och mätnormalsystemet och den nationella kalibreringstjänsten samt bedriver strategisk forskning och forskning på företagsekonomiska grunder inom metrologi.

I forskning av särskilt stor strategisk betydelse är det statliga stödet 100 %.

VTT driver sina effektmål både genom sina egna program (spets- och innovationsprogrammen samt programmet iBet (innovative Business from Emerging Technologies)) och genom att delta i offentliga forskningsprojekt (EU, Tekes, de strategiska centren för vetenskap, teknologi och innovation, Finlands Akademi, finansieringsinstrumentet för strategisk forskning samt statsrådets kanslis utrednings- och forskningsverksamhet) där ny kompetens utvecklas. Huvuddelen av statsunderstödet används som självfinansieringsandel i dessa offentliga forskningsprojekt. Det huvudsakliga verktyget för förnyelse vid VTT är iBet-programmet, inom ramen för vilket man skapar lösningar som kommer att ha betydande teknologiska, industriella och samhälleliga effekter på 5—10 års sikt. VTT:s forskningsverksamhet bidrar till att främja den finska industrins livsduglighet och konkurrenskraft genom att ge upphov till tillämpad teknologisk forskning och tillämpade teknologiska innovationer.

Statsunderstödet inriktas på helheter med stort genomslag (% )

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Spets- och innovationsprogram 44 48 50—60
Kompetensutveckling 52 49 35—45
Förnyelse (programmet Emerging Technologies) 3 3 5

Effekter

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Näringslivet förnyas med målet att skapa tillväxt, och det samhälleliga beslutsfattandet förfogar över sådan forskningsdata som betjänar beslutsfattandet.      
— Projektresultaten har nyttiggjorts inom produktion eller kommersiellt inom 1—3 år, % av respondenterna (VTT:s enkät om kundupplevd effektivitet) 54 65—70 65—70
VTT är särskilt framgångsrikt när det gäller att utverka forsknings- och innovationsfinansiering från EU      
— intäkter av forskningsfinansiering från EU (mn euro) 32,6 32,6 > 32,6
De tillväxtfrämjande åtgärderna inriktas på strategiskt viktiga tillväxtområden (bioekonomi, cleantech, digital ekonomi, hälsovård) och på immateriellt värdeskapande      
— VTT:s roll vid effektiviseringen av användningen av energi och råvaror, VTT:s enkät om kundupplevd effektivitet (1—5), medelvärde 3,8 3,6—3,9 3,6—3,9
Kompetensen vid VTT stärks och förnyas inom de utvalda spetsområdena i ett strategiskt samarbete med universiteten och forskningsinrättningarna      
— VTT:s roll inom teknologiutveckling och främjande av införande av ny teknik, VTT:s enkät om kundupplevd effektivitet (1—5), medelvärde 3,9 > 4,0 > 4,0

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Allmänt understöd 91 520
Specialunderstöd för skötseln av den nationella samordningen av Europeiska atomenergigemenskapens fusionsforskning (Euratomprogrammet 2014—2018) 160
Specialunderstöd för medlemsavgifter 90
Sammanlagt 91 770

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur som gjorts i riksdagen -2 000
Investeringar i anordningar för försöksverksamhet med förnybara energikällor upphör -3 310
Löneglidningsinbesparing upphör 127
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring till moment 29.40.54) -9 053
Lönejusteringar 103
Sparbeslut -3 500
Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet (överföring till moment 23.01.22) -1 617
Sammanlagt -19 250

2016 budget 91 770 000
2015 I tilläggsb. 19 168 000
2015 budget 111 020 000

50. Bidrag i anslutning till utbetalningen av ett internationellt teknologipris (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 000 000 euro.

Anslaget får användas som understöd för utbetalningen av ett internationellt teknologipris.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Det internationella teknologipriset, det s.k. milleniumpriset, är ett pris på en miljon euro som beviljas vartannat år och som syftar till att förhöja bilden av Finland som en teknologi- och välfärdsstat på hög nivå.

Priset ska delas ut till en person, en sammanslutning eller ett projekt som erkänsla för en framtidsinriktad, teknikbaserad innovation med vittomspännande verkningar som främjar livskvaliteten och humana samhälleliga värderingar. Prisprojektet sköts av Stiftelsen Teknikakademien.


2016 budget 1 000 000
2014 bokslut 1 000 000

80. Lån för Finlands Exportkredit Ab:s refinansieringsverksamhet (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 106 404 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av de lån som beviljats Finlands Exportkredit Ab för refinansieringsverksamhet när det gäller exporten

2) till betalning av sådana kostnader som tas ut hos låntagaren i samband med ränta eller i övrigt. Kostnaderna föranleds av åtgärder som behövs för skydd mot ränte- och valutarisker i fråga om lån som beviljats Statskontoret för refinansieringsverksamhet.

Förklaring:En modell för refinansiering av exporten tillämpades temporärt åren 2009—2011. I den första tilläggsbudgeten 2012 beviljades dessutom en ny lånefullmakt på en miljard som får användas tills man får igång det nya systemet för exportfinansiering i form av krediter (1543/2011). Utbetalningen av refinansieringskrediter som beviljats under den tid som den temporära refinansieringsmodellen tillämpades fortsätter till år 2015. Därefter föranleds staten inkomster av/får staten utgifter för skyddsåtgärder tills krediterna har amorterats, alltså uppskattningsvis till år 2023.

Målet med modellen för refinansiering av exporten är att säkerställa att de finländska bolagen förfogar över en motsvarande finansiell mekanism för export och fartygsleveranser som exportörerna i våra viktigaste konkurrentländer. Med hjälp av denna mekanism förbättras de finländska exportörernas utsikter till framgång i anbudstävlingar som gäller kapitalvaruexport och fartygsleveranser. Samtidigt hjälper man exportörerna, de inhemska skeppsvarven och underleverantörerna att generera arbetstillfällen.

Inom ramen för refinansieringsmodellen för exportprojekt refinansierar Finlands Exportkredit Ab på OECD-villkor köparkrediter som finländska eller utländska kreditinstitut eller finansiella institut har ordnat för export av finländska kapitalvaror. Refinansieringen genomförs med hjälp av lån som beviljats Finlands Exportkredit Ab.

Återbetalningen av lånet till kreditinstitutet följer samma tidsplan som återbetalningen till Finlands Exportkredit Ab. Det maximala beloppet av Finlands Exportkredit Ab:s finansieringsandel är beloppet av den exportkredit som beviljas på OECD-villkor, förutsatt att Finnvera Abp ställer full garanti för den kredit som Finlands Exportkredit Ab beviljat. Ett ytterligare villkor är att den bank som beviljas refinansiering i tillräcklig utsträckning uppfyller kraven på soliditet och ekonomisk funktionsförmåga.

Nyckeltal som beskriver verksamheten

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Uttagna lån, mn euro 401,8 402,1 -

Statens utgifter för refinansieringsverksamheten (1 000 euro)

  2016 2017 2018 2019 Sammanlagt
           
Utgifter för skyddsåtgärder 106 404 97 018 90 284 83 246 376 952
Sammanlagt 106 404 97 018 90 284 83 246 376 952

De tillgångar som används för refinansieringsverksamheten är sådana lån som ska återbetalas och som staten får inkomster av i form av återbetalat kapital och räntor. Refinansieringsverksamheten kan ge staten inkomster av skyddsåtgärder eller föranleda utgifter för skyddsåtgärder. Det sammanlagda nettobeloppet av inkomster av eller utgifter för skyddsåtgärder under budgetåret antecknas vid årets slut antingen under moment 12.32.99 som en inkomst av skyddsåtgärder eller under moment 32.20.80 som en utgift för skyddsåtgärder. Amorteringarna på lån för refinansieringsverksamheten samt kursdifferenserna för lån och derivat intäktsförs under moment 15.01.04 medan ränteintäkterna för lån och derivat intäktsförs under moment 13.01.05. År 2014 föranledde intäkterna av skyddsåtgärderna nettoutgifter till ett belopp av 8,1 miljoner euro. År 2014 var amorteringarna på lånen 356,3 miljoner euro och ränteintäkterna 86,8 miljoner euro. Intäkterna av skyddsåtgärderna föranledde nettoutgifter till ett belopp av 8,1 miljoner euro.

De beräknade amorteringarna, ränteintäkterna och intäkterna av skyddsåtgärder i fråga om lån för refinansieringen är sammanlagt 434,0 miljoner euro år 2015 och 448,1 miljoner euro år 2016. Amorteringarna på lån för refinansieringsverksamhet samt kursdifferenserna för lån och derivat intäktsförs under moment 15.01.04 medan ränteintäkterna för lån och derivat intäktsförs under moment 13.01.05.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förandring i utgifterna för skyddsåtgärder 29 127
Justering av utbetalningar -31 095
Minskad upptagning av lån -369 300
Valutakursförändringar -6 511
Ändring av budgetförfarandet i fråga om refinansieringsverksamheten 24 888
Sammanlagt -352 891

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 106 404 000
2015 budget 459 295 000
2014 bokslut 478 981 208

82. Lån för Finnvera Abp:s medelsanskaffning (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 10 000 euro.

Anslaget får användas för sådana lån som avses i 8 b § i lagen om statens specialfinansieringsbolag (443/1998) och som tryggar den medelsanskaffning som hänför sig till exportfinansiering i form av krediter.

Fullmakt

Arbets- och näringsministeriet kan bevilja Finnvera Abp lån som hänför sig till finansiering av export enligt 8 b § i lagen om statens specialfinansieringsbolag (443/1998) till ett belopp av högst 500 000 000 euro. Lånen kan beviljas utan krav på säkerhet. En förutsättning för beviljande av lånen är att störningarna på finansmarknaden ställer hinder för sådan medelsanskaffning till Finnvera Abp som avses i 8 a § i lagen om statens specialfinansieringsbolag. Återbetalningstiden för de lån som beviljas får vara högst 12 månader. På de lån som beviljas uppbärs gängse ränta.

Förklaring:Med stöd av lagen om offentligt understödda export- och fartygskrediter samt ränteutjämning (1543/2011) får Finlands Exportkredit Ab bevilja export- och fartygskrediter som grundar sig på Finnvera Abp:s medelsanskaffning. Enligt lagen om statens specialfinansieringsbolag kan staten ställa garanti för Finnvera Abp:s medelsanskaffning i anslutning till exportfinansiering i form av krediter. Om det finns sådana störningar i finansmarknadens funktion att Finnvera Abp inte via marknaden kan skaffa lån och låneprogram avsedda för medelsanskaffningen på skäliga villkor, kan bolaget inom ramen för anslagen i statsbudgeten mot gängse ränta beviljas kortfristigt lån för högst 12 månader. Avsikten är att lånen ska beviljas utan krav på säkerhet.

Syftet med de export- och fartygskrediter som Finlands Exportkredit Ab beviljar är att säkerställa att de finländska bolagen förfogar över en motsvarande, internationellt konkurrenskraftig finansiell mekanism för export och fartygsleveranser som exportörerna i våra viktigaste konkurrentländer. Med hjälp av denna mekanism förbättras de finländska exportörernas utsikter till framgång i anbudstävlingar som gäller kapitalvaruexport och fartygsleveranser. Samtidigt hjälper man exportörerna, de inhemska skeppsvarven och underleverantörerna att generera arbetstillfällen.

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 10 000
2015 I tilläggsb.
2015 budget 10 000
2014 bokslut

83. Lån för forsknings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 141 700 000 euro.

Anslaget får användas i enlighet med lagen om statens långivning samt statsborgen och statsgaranti (449/1988), statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings-, och innovationsverksamhet (1444/2014) och Europeiska unionens förordning (EG) nr 1407/2013 avseende stöd av mindre betydelse, för företag och andra sammanslutningar för teknologi, affärsverksamhet och annan forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet som syftar till att utveckla och nyttiggöra produkter, produktionsmetoder och tjänster samt för inledande av verksamheten i sådana företagsacceleratorer och företag som samlar in medel till riskkapitalfonder som främst tjänar nystartade innovativa företag.

Lån kan beviljas som innehåller villkor för riskexponering. Om projektets genomförande eller det ekonomiska nyttiggörandet av resultaten fördröjs eller misslyckas, har Tekes rätt att på ansökan av låntagaren ändra lånevillkoren på det sätt som närmare bestäms genom förordning av statsrådet.

Lånen beviljas i regel utan krav på säkerhet. En del av finansieringen kan betalas ut i förskott.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

År 2016 får nya lån beviljas till ett belopp av högst 146 823 000 euro.

Om en del av bevillningsfullmakten för 2015 är oanvänd, får beslut om beviljande av den oanvända delen fattas år 2016 till ett belopp av högst 50 000 000 euro.

Förklaring:Med lånen sporras företag och andra sammanslutningar till teknologi-, forsknings- och innovationsverksamhet samt till gemensamma teknologi-, forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram som har som mål att påskynda utvecklingen samt att höja förädlingsvärdet och produktiviteten.

Finansiering beviljas särskilt

— till företag och andra sammanslutningar för forsknings- och utvecklingsarbete som syftar till att främja utvecklingen och förbättringen av internationellt konkurrenskraftiga produkter, produktionsmetoder och tjänster

— för riskfyllda forsknings-, utvecklings- och innovationsprojekt och program som syftar till nyttiggörande av ny teknik och kompetens samt till utveckling av energiekonomi och miljö- och välfärdsteknologier inom industrin och i samband med tjänster

— för startande av affärsverksamheter vid nystartade innovativa företag och nya affärsverksamheter vid redan verksamma företag samt för främjande av företagsekonomiskt nyttiggörande av forsknings- och utvecklingsverksamheten och dess resultat

— för marknadsnära, riskfyllda utvecklings-, pilot- och demonstrationsprojekt

— för utveckling av innovativa produktionssätt och testning av dem i pilot- eller demonstrationsskala samt till försöksproduktion

— till små och medelstora företag för teknologianskaffningar och anskaffning av industriella rättigheter och innovationstjänster som en del av ett forsknings-, produktutvecklings- eller innovationsprojekt.

Tekes lånestock som sköts av statskontoret uppgick i 2014 års bokslut till 721,7 miljoner euro.

Inkomsterna av återbetalning av lån har antecknats under moment 15.01.04 och räntorna under moment 13.01.05.

Effektmålen har angetts i samband med moment 32.20.40.

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 2018 2019 2020— Sammanlagt
fr.o.m. 2016
             
Förbindelser som ingåtts före 2016 74 500 22 780 7 480 1 420 400 106 580
Förbindelser år 2016 67 200 55 700 16 700 6 200 1 023 146 823
Utgifter sammanlagt 141 700 78 480 24 180 7 620 1 423 253 403

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Kommersiellt utnyttjande av innovationer (minskning av utbetalningar enligt tilläggsfullmakten i III tilläggsbudg. för 2013) -2 000
Utbetalningar för tillväxtåtgärder (cleantech, digitalt värdeskapande, digital ekonomi) enligt tilläggsfullmakter 3 200
Sammanlagt 1 200

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 141 700 000
2015 budget 140 500 000
2014 bokslut 105 579 892

87. Kapitallån till Finnvera Abp (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 5 000 000 euro.

Anslaget får användas för att bevilja Finnvera Abp kapitallån enligt 12 kap. 1 § i aktiebolagslagen (624/2006) utan ränta och säkerhet för att användas för rekapitalisering av fonden Aloitusrahasto Vera Oy. Om den finansiella verksamheten i det bolag som ska rekapitaliseras uppvisar förlust, kan lånet avskrivas.

Förklaring: Aloitusrahasto Vera Oy är en kapitalinvesterare som kompletterar den finansiella marknaden. Fondverksamheten kompletterar den finansiella marknaden mellan produktutvecklingsfinansieringen och den privata kapitalinvesteringsverksamheten, särskilt i företagens sådd- och uppstartsfas. Fonden investerar i nyetablerade teknologiföretag samt i teknikintensiva eller innovativa serviceföretag. Avsikten är att återbetalningstiden på kapitallånen ska vara högst 15 år.

Målföretagen ska ha potential att utvecklas till tillväxtföretag och internationaliseras. För fondens förvaltning ansvarar Finnveras dotterbolag Veraventure Ab. Avsikten med anslaget är att förebygga sådana brister på marknaden för riskkapitalinvesteringar som gör det svårt särskilt för snabbväxande företag och för nystartade och expanderande företag att få riskkapital.

Finnvera Abp:s kapitalinvesteringsverksamhet upphör vid utgången av 2017, när den kapitalinvesteringsverksamhet som avser företag i sådd- och uppstartsfasen stegvis överförs till Innovationsfinansieringsverket Tekes.

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 5 000 000
2015 budget 5 000 000
2014 bokslut 5 000 000

88. Kapitalinvestering i Finlands Industriinvestering Ab (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 30 000 000 euro.

Anslaget får användas för att höja Finlands Industriinvestering Ab:s eget kapital.

Förklaring:Anslaget fördelas på fonder som investerar i finländska tillväxtföretag, i syfte att utveckla och diversifiera kapitalinvesteringsmarknaden i Finland.

Anslaget är avsett att användas för att utveckla och diversifiera den finska kapitalinvesteringsmarknaden genom marknadsbaserade investeringar i sådana kapitalinvesteringsfonder som investerar i finländska tillväxtföretag. Bolagets investeringsverksamhet inriktas i synnerhet på finansiering av företag i sen venturefas. De viktigaste placeringsobjekten är fonder som upprättats av nya förvaltningsbolag och förvaltningsteam och som i Finland investerar i den sena venturefasen. Dessutom får medel riktas till tillväxtfonder, exempelvis mezzaninfonder och små buyout-fonder för små och medelstora företag. Avsikten är att anslaget ska fördelas på 6—8 fondplaceringar åren 2016—2017. Investeringsverksamhetens effektivitet följs upp årligen bl.a. när det gäller målbolagens tillväxt och antalet arbetstillfällen.

Investeringsverksamheten syftar till att göra den finska kapitalinvesteringsmarknaden mer mångsidig genom att sänka tröskeln för nya aktörer att komma in på marknaden samt genom att sträva efter att öka antalet fonder med inriktning på den sena venturefasen och antalet tillväxtfonder på marknaden. Målet är att få målfondernas volym att öka så att investeringarna i finländska tillväxtföretag blir tillräckligt stora och når upp till en internationellt sett konkurrenskraftig nivå. Bolagets investeringar fungerar i många fall som ankarinvesteringar i fonderna, som öppnar för att också utländska investerare kan komma med i målfonderna. Investeringsverksamheten syftar till att vara ekonomiskt lönsam och de medel som anvisats för verksamheten kan när de återförs från investeringarna användas för nya investeringar i tillväxtföretag.

Samhälleliga effekter

— Det bedöms att målfonderna med hjälp av anslaget utöver den offentliga finansieringen kommer att ta in sammanlagt minst 100—200 miljoner euro i privat och globalt kapital. Detta innebär att nytt riskkapital kan kanaliseras till finländska tillväxtföretag.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Tillväxtsatsningar upphör (industri i förnyelse) -50 000
Sammanlagt -50 000

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 30 000 000
2015 I tilläggsb. 25 000 000
2015 budget 80 000 000
2014 bokslut 80 000 000

89. Kapitalinvestering i Tekes Kapitalinvestering Ab (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 30 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av teckningspriset för aktier samt av annat kapital i Tekes Kapitalinvestering Ab. Investeringar i kapitalfonder som förvaltas av privata förvaltningsbolag görs genom investeringsåtaganden mellan Tekes Kapitalinvestering Ab och de privata investerarna. I investeringarna kan Tekes Kapitalinvestering Ab godta mindre avkastning än privata investerare eller ta större risker.

Anslaget får också användas för forskningsfonder som investerar i nystartade företag.

Förklaring:Innovationsfinansieringsverket Tekes inledde år 2014 kapitalinvesteringsverksamhet som sköts av Tekes Kapitalinvestering Ab. Verksamheten är en del av programmet för tillväxtfinansiering och ett led i omorganiseringen av statens kapitalinvesteringsverksamhet. Tekes Kapitalinvestering Ab investerar i kapitalfonder, som har privata investerare. Fondernas investeringsverksamhet fokuserar på tillväxtorienterade och internationellt inriktade finländska bolag i startfasen.

Anslaget får användas för kapitalisering av en eller flera privat förvaltade nya fonder. Fonderna kan beroende på sin investeringspolitik investera i nystartade företag som kommersialiserar forskningsbaserade innovationer.

År 2016 beräknas beloppet av investeringsåtaganden i fråga om kapitalinvesteringsfonder som investerar i nystartade företag uppgå till 30 miljoner euro. I investeringarna kan ingå statligt stöd.

Samhälleliga effekter

— 2—4 nya fondinvesteringar där andelen privat kapital i regel är minst 50 %.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Sysselsättning och konkurrenskraft: Kommersialisering av forskningsresultat 10 000
Sammanlagt 10 000

Anslaget står utanför ramen.

Momentets rubrik har ändrats och anslaget har ombildats till ett treårigt reservationsanslag.


2016 budget 30 000 000
2015 budget 20 000 000
2014 bokslut 20 000 000