Talousarvioesitys 2012
02. Valvonta
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan valvontaa lakisääteisesti harjoittavien laitosten toimintamenoista sekä oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Säteilyturvakeskus ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Valvontalaitosten toiminta kohdistuu sosiaali- ja terveysministeriön strategisista tavoitteista seuraaviin:
- hyvinvoinnille vahva perusta
- kaikille mahdollisuus hyvinvointiin
- elinympäristö tukemaan terveyttä ja turvallisuutta.
Vaikuttavuus
- oikeusturvan varmistaminen
- lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukainen käsittely
- ennakkovalvonnan toimivuuden varmistaminen lainsäädännön edellyttämällä palvelutasolla.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen tavoitteena on kansalaisen oikeusturvan ja kuolinsyyn oikeellisuuden varmistaminen. Tavoitteena on, että oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten määrä on enintään 20 % kaikista vainajista. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää toimenpiteitä ja yhteistyön lisäämistä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja poliisitoimen välillä oikeuslääketieteellisessä kuolemansyyn selvittämistoiminnassa.
Toiminnan laajuus 2009—2012 | ||||
---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
toteutunut | toteutunut | arvio | arvio | |
Menot, euroa | 9 251 646 | 8 692 892 | 9 400 000 | 9 700 000 |
Oikeustieteellisten avausten määrä, kpl | 12 340 | 11 948 | 10 753 | 10 215 |
Oikeuslääketieteellisten avausten osuus kaikista vainajista, % | 24,7 | 23,5 | 21,5 | 20,4 |
Euroa/avaus keskimäärin | 750 | 728 | 874 | 949 |
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 788 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Tavoitteena on, että säteilylähteiden käytössä ei satu vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia ja että jokaisen työntekijän säteilyannos pysyy henkilökohtaisen annosrajan alapuolella.
Ydinlaitosten valvonnassa tavoitteena on, että laitoksilla ei satu vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia, radioaktiivisten aineiden päästöt laitoksilta ovat pieniä ja niistä lasketut vuotuiset säteilyannokset ovat alle yksi prosentti valtioneuvoston asetuksessa (733/2008) asetetusta raja-arvosta. Ydinjätteiden käsittely, varastointi ja loppusijoitus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että jätteiden määrä pysyy mahdollisimman pienenä eikä ydinjätteistä aiheudu käytännöllisesti katsoen lainkaan päästöjä.
Tavoitteena on, että yhtä tutkijatyövuotta kohden julkaistaan vähintään yksi kansainvälinen tutkimusartikkeli ja että raportteja ja artikkeleja julkaistaan vuosittain 900 julkaisupisteen edestä.
Ympäristön säteilyvalvonnan tavoitteena on, että Säteilyturvakeskus on jatkuvasti tietoinen siitä säteilytasosta, jolle väestö altistuu. Onnettomuustilanteissa tavoitteena on, että valmiustoiminta käynnistyy 15 minuutissa ensitiedon saamisesta. Viestinnässä tavoitteena on, että säteily- ja ydinturvallisuuteen liittyvistä tapahtumista tiedotetaan oma-aloitteisesti, objektiivisesti, avoimesti ja viivytyksettä.
Tavoitteena on, että sovituista tulostavoitteista täytetään 95 %. Toimintatapoja arvioidaan itsearviointien ja sisäisten auditointien avulla. Arviointien ja auditointien perusteella valitut kehityshankkeet toteutetaan suunnitellulla tavalla.
Viraston rahoitusrakenne ja henkilötyövuodet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 toteutuma | 2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Budjettirahoitus | 13 791 | 123 | 13 850 | 114 | 15 110 | 1141) |
Maksullinen toiminta | 23 420 | 205 | 23 803 | 212 | 27 139 | 212 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | 1 302 | 29 | 1 200 | 26 | 1 200 | 261) |
Yhteensä | 38 513 | 357 | 38 853 | 352 | 43 449 | 352 |
1) Tuottavuustoimien vuoksi henkilötyövuosia vähennetään kahdeksan vuoden 2011 toteutumasta. Niiden kohdentamisesta eri tulosalueille ei ole vielä tehty päätöstä.
Viraston tulosalueittaiset kustannukset ja henkilötyövuodet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 tilinpäätös | 2011 tavoite | 2012 tavoite | ||||
1 000 € | htv1) | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Ydinturvallisuus | 18 137 | 115 | 19 550 | 116 | 19 550 | 116 |
Säteilyn käytön turvallisuus | 3 663 | 29 | 3 500 | 30 | 3 700 | 30 |
Valmiustoiminta | 1 661 | 13 | 1 700 | 12 | 1 700 | 12 |
Tutkimus | 7 377 | 51 | 7 500 | 62 | 7 500 | 53 |
Palvelut | 4 259 | 23 | 4 100 | 23 | 4 300 | 22 |
Viestintä | 999 | 7 | 1 100 | 9 | 1 100 | 7 |
Ympäristön säteilyvalvonta | 1 599 | 10 | 1 700 | 9 | 1 700 | 10 |
Hallinto2) | - | 40 | - | 43 | - | 37 |
Yhteensä | 37 695 | 288 | 39 150 | 304 | 39 550 | 2873) |
1) Taulukko ei sisällä lomia ja poissaoloja. Vuonna 2012 niiden osuudeksi arvioidaan 65 htv.
2) Hallinnon kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.
3) Tuottavuusvähennyksiä ei ole tässä vaiheessa ositettu tulosalueille.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 38 036 | 38 853 | 42 127 |
Bruttotulot | 24 722 | 25 003 | 28 339 |
Nettomenot | 13 314 | 13 850 | 13 788 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 742 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 219 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Ydinturvallisuusvalvonnan maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 16 494 | 17 353 | 20 288 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 16 494 | 17 353 | 20 288 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 2 310 | 2 150 | 2 351 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 2 310 | 2 150 | 2 351 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Tavoitteena on, että ydinenergian käytön valvonnan ja säteilytoiminnan valvonnan tuotot kattavat omakustannusperiaatteen mukaisesti valvonnasta aiheutuvat kustannukset, muusta maksullisesta toiminnasta saatavat tuotot kattavat vähintään toiminnasta aiheutuvat kustannukset. Omakustannushinta ei kasva palkkojen noususta ja inflaatiosta aiheutuvaa kasvua nopeammin. Tavoitteena on, että omakustannushinta pysyy selvästi pienempänä kuin vastaavia suoritteita tuottavien yritysten laskutushinta.
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 271 | 300 | 200 |
— EU:lta saatava rahoitus | 747 | 800 | 900 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 219 | 100 | 100 |
Tuotot yhteensä | 1 237 | 1 200 | 1 200 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 2 831 | 2 400 | 2 400 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -1 594 | -1 200 | -1 200 |
Omarahoitusosuus, % | 44 | 50 | 50 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Tavoitteena on, että henkilöstön osaaminen ja ammattitaito ovat korkealla tasolla, henkilöstön koulutukseen käyttämä aika on 3—4 % kokonaistyöajasta ja henkilöstön työtyytyväisyys ja motivaatio kehittyvät myönteisesti. Tavoitteena on lisäksi, että henkilöstön omasta sairaudesta ja työtapaturmista johtuvien poissaolopäivien määrä on alle 8,5 henkilötyövuotta kohden.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Tuottavuusohjelma | -108 |
Palkkausten tarkistukset | 181 |
Toimintamenosäästö (HO) | -150 |
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 | 10 |
Tasomuutos | 5 |
Yhteensä | -62 |
2012 talousarvio | 13 788 000 |
2011 III lisätalousarvio | 489 000 |
2011 talousarvio | 13 850 000 |
2010 tilinpäätös | 13 791 000 |
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 912 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tavoitteena on
- varmistaa väestön oikeuden terveyttä ja hyvinvointia tukevaan elinympäristöön sekä riittäviin ja turvallisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin ohjaamalla aluehallintovirastojen valvontatoimintaa riskinarviointiin perustuvin valvontaohjelmin ja yhdenmukaistamalla valvonnan ja sen edellyttämän ohjauksen saumattomaksi valtakunnalliseksi kokonaisuudeksi
- toteuttaa ennaltaehkäisevää ohjausta ja valvontaa tavoitteena laadun sekä potilas- ja asiakasturvallisuuden ja toiminnanharjoittajien omavalvonnan edistäminen
- varmistamalla erityistilannesuunnitelmien avulla talousveden laadun terveydensuojelunlain 8 §:n edellytysten mukaisesti ja toimeenpanemalla yhteiskunnan turvallisuusstrategiaa (YTS).
Toiminnallinen tehokkuus
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja terveydenhuollon lupia koskevien suoritteiden maksuja ja viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti aluehallintovirastot suorittavat osan saamistaan lupa-, rekisteröinti- ja vuosimaksuista virastolle.
Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus. Keskeisten suoritteiden tuottavuutta seurataan tunnuslukujen avulla ja tavoitteena on tuottavuuden asteittainen lisääntyminen.
Taloudellisuus ja tuottavuus1) | ||||||
2010 toteutuma | 2011 tavoite | 2012 tavoite | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Luvat | 3 642 | 45 | 5 307 | 46 | 4 610 | 44 |
Valvonta | 6 296 | 61 | 7 504 | 64 | 6 520 | 63 |
Valvovien viranomaisten ohjaus | 2 669 | 31 | 3 791 | 30 | 3 293 | 29 |
Kemikaalit | 4 031 | 45 | - | - | - | - |
Yhteensä | 16 638 | 182 | 16 602 | 140 | 14 423 | 136 |
---|
1) Prosessien kustannusten sekä henkilötyövuosien kehitys; hallinnon ja muiden tukipalveluiden kustannukset ja htv-määrä kohdennettuna päätoiminnoille.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 15 935 | 15 858 | 15 052 |
Bruttotulot | 2 348 | 1 140 | 1 140 |
Nettomenot | 13 587 | 14 718 | 13 912 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 837 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 905 |
Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 3 326 | 2 100 | 2 100 |
— muut tuotot | 944 | - | - |
Tuotot yhteensä | 4 270 | 2 100 | 2 100 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 117 | 960 | 960 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 2 399 | 1 276 | 1 276 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 760 | 824 | 824 |
Kustannukset yhteensä | 4 159 | 2 100 | 2 100 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 111 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 103 | 100 | 100 |
Tuotokset ja laadunhallinta
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä | ||||
---|---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 ennuste |
2012 ennuste |
2011/2012 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 17 608 | 15 000 | 16 000 | 7 |
Valvonta-asiat | 1 086 | 1 000 | 900 | -10 |
Vakuutuslääketieteelliset lausunnot | 100 | 120 | 130 | -8 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 998 | 900 | 900 | 0 |
Palvelukyky | 2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 arvio |
---|---|---|---|
Raskauden keskeyttämistä koskevat hakemukset | 4 pv | 4 pv | 4 pv |
Terveydenhuollon ammattioikeushakemukset | |||
— säännelty koulutus Suomessa | 5 pv | 5 pv | 5 pv |
— sääntelemätön ja ulkomainen koulutus | 4 kk | 4 kk | 4 kk |
Alkoholilupa-asiat | |||
— alkoholin valmistus- ja tukkumyyntilupien käsittely | ka 108 pv | ka 90 pv | ka 90 pv |
— alkoholin tukkumyyntilupien käsittely | ka 85 pv | ka 30 pv | ka 30 pv |
— alkoholin teollisen käytön lupien käsittely | ka 9 pv | ka 30 pv | ka 30 pv |
Valvonta-asiat, käsittelyajan mediaani | 6 kk | 8 kk | 8 kk |
Vakuutuslääketieteelliset asiat, käsittelyajan mediaani | 10 kk | 8 kk | 8 kk |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstöä ja henkilöstörakennetta kehitetään tuottavuuden tavoitteet huomioiden siten, että viraston ydintehtävien tuottaminen kyetään varmistamaan.
Tarvittavien kehittämistoimenpiteiden suunnittelu edellyttää viraston ydintehtävien selkiyttämistä sekä toissijaisten tehtävien ja toimintojen karsimista. Henkilöstön osaamista kehitetään ydintehtävien edellyttämällä tavalla. Vaihtuvuudesta huolehditaan siten, että poistuvan henkilöstön asiantuntemus pystytään tarvittaessa korvaamaan ja että vaihtuvuutta hyödynnetään uuden osaamisen hankkimisessa.
Työhyvinvoinnin tukemisen painopisteenä on ennakointi. Suunnitelmallisella toiminnalla, työelämän joustojen hyödyntämisellä sekä varhaisella puuttumisella ylläpidetään henkilöstön työkykyä ja motivaatiota.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Tuottavuusohjelma | -144 |
Varmennepalvelun toteuttamiseen liittyvä vähennys | -400 |
Tietojärjestelmien kehittäminen (VALDA) kertamenon vähentäminen | -300 |
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 | 16 |
Fuusiovirastojen vpj-sopimukset | 57 |
Palkkauksen tarkistukset | 156 |
Palkeet-hinnoitelun yhtenäistäminen | 17 |
VIRVE pääkäyttäjän siirto momentilta 26.30.02 (1 htv) | 57 |
Adoptiolautakunnan siirto momentilta 33.01.01 (1 htv) | 54 |
Toimintamenosäästö (HO) | -150 |
Tasomuutos | -169 |
Yhteensä | -806 |
2012 talousarvio | 13 912 000 |
2011 III lisätalousarvio | 166 000 |
2011 talousarvio | 14 718 000 |
2010 tilinpäätös | 14 655 000 |
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 114 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston alueellistamisen aiheuttamien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus aloitti toimintansa 1.11.2009. Keskus toimii sekä Kuopiossa että Helsingissä vuoteen 2014 saakka. Keskuksen alueellistamisesta aiheutuvien lisämenojen kattamiseen vuonna 2012 varataan 2 000 000 euroa. Lisämenoja aiheutuu muuttokustannuksista, henkilöstön tukitoimista, uusien toimitilojen muutostöistä, hankinnoista ja tietoliikenneyhteyksien rakentamisesta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Toiminnallinen tehokkuus (taloudellisuus, tuottavuus, kannattavuus, kustannusvastaavuus)
Tavoitteena on, että maksullisen toiminnan julkisoikeudelliset suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti.
Viraston tulosalueittaiset kustannukset ja henkilötyövuodet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 tilinpäätös | 2011 tavoite | 2012 tavoite | ||||
1 000 € | htv1) | 1 000 € | htv1) | 1 000 € | htv1) | |
Lääkevalmisteiden arviointi 1 -prosessi | 8 243 | 63 | 9 332 | 69 | 9 556 | 71 |
Lääkevalmisteiden arviointi 2 -prosessi | 6 017 | 46 | 6 222 | 46 | 6 323 | 45 |
Lääkealan toimijoiden valvonta -prosessi | 5 087 | 42 | 5 681 | 42 | 6 091 | 44 |
Lääkehoitojen arviointi -prosessi | 468 | 3 | 1 488 | 11 | 1 229 | 11 |
Sisäiset palvelut -prosessi ja esikunta | - | 42 | - | 41 | - | 49 |
Alueellistamisen kustannukset | 887 | - | 2 000 | - | 2 000 | - |
Yhteensä | 20 702 | 196 | 24 723 | 209 | 25 199 | 220 |
1) Henkilötyövuosien määrä on arvioitu. Resurssitarpeeseen vaikuttaa hakemusmäärien kehitys ja toimintaympäristön, mm. lainsäädännön muutokset. Henkilöstövoimavarojen lisäykset maksulliseen toimintaan toteutetaan tulorahoituksen puitteissa.
Viraston henkilötyövuosien määrät (htv) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Maksullinen toiminta | 175 | 182 | 188 |
Ei-maksullinen toiminta | 21 | 27 | 32 |
Yhteensä | 196 | 209 | 220 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 20 736 | 24 901 | 25 214 |
Bruttotulot | 19 730 | 20 845 | 21 100 |
Nettomenot | 1 006 | 4 056 | 4 114 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 940 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 954 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 17 948 | 18 945 | 19 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 17 805 | 18 945 | 19 200 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 143 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 101 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet, 1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 1 782 | 1 900 | 1 900 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 743 | 1 900 | 1 900 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 40 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 102 | 100 | 100 |
- Parannetaan lääke- ja lääkitysturvallisuutta toteuttamalla lääketurvadirektiivin toimenpiteet ja lisäämällä viranomaisyhteistyötä lääkeväärennösten ja -rikosten estämiseksi.
- Lääkekehityksen ohjausta lisätään tieteellisellä neuvonnalla.
- Lupa- ja valvontamenettelyssä noudatetaan lakisääteisiä määräaikoja.
- Lääkeinformaatiostrategia on valmistunut ja toteutus käynnistynyt.
- Lääkehoitojen arviointitoiminta on käynnistetty verkostoyhteistyö kotimaisten ja valittujen kansainvälisten toimijoiden kanssa.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään.
Tunnusluvut | 2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
---|---|---|---|
Henkilöstön hyvinvointi | |||
— työtyytyväisyysindeksi | 3,5 | 3,5 | 3,6 |
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät | 8,2 | 8,0 | 7,9 |
Määrärahasta on tarkoitettu 100 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelaissa (84 b §, 595/2009) tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (84 b §, 595/2009) mukaisella maksulla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Tuottavuusohjelma | -20 |
Palkkauksen tarkistukset | 35 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 15 |
Tasomuutos | 28 |
Yhteensä | 58 |
2012 talousarvio | 4 114 000 |
2011 III lisätalousarvio | 44 000 |
2011 talousarvio | 4 056 000 |
2010 tilinpäätös | 4 020 000 |
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 9 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Momentin määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 300 000 euroa tarvearvion muutoksen johdosta.
2012 talousarvio | 9 700 000 |
2011 III lisätalousarvio | — |
2011 talousarvio | 9 400 000 |
2010 tilinpäätös | 8 692 893 |