Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Hallinto
       02. Valvonta
       20. Työttömyysturva
       30. Sairausvakuutus
       40. Eläkkeet

Talousarvioesitys 2012

02. ValvontaPDF-versio

Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan valvontaa lakisääteisesti harjoittavien laitosten toimintamenoista sekä oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Säteilyturvakeskus ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Valvontalaitosten toiminta kohdistuu sosiaali- ja terveysministeriön strategisista tavoitteista seuraaviin:

  • hyvinvoinnille vahva perusta
  • kaikille mahdollisuus hyvinvointiin
  • elinympäristö tukemaan terveyttä ja turvallisuutta.

Vaikuttavuus

  • oikeusturvan varmistaminen
  • lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukainen käsittely
  • ennakkovalvonnan toimivuuden varmistaminen lainsäädännön edellyttämällä palvelutasolla.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen tavoitteena on kansalaisen oikeusturvan ja kuolinsyyn oikeellisuuden varmistaminen. Tavoitteena on, että oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten määrä on enintään 20 % kaikista vainajista. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää toimenpiteitä ja yhteistyön lisäämistä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja poliisitoimen välillä oikeuslääketieteellisessä kuolemansyyn selvittämistoiminnassa.

Toiminnan laajuus 2009—2012
  2009 2010 2011 2012
  toteutunut toteutunut arvio arvio
         
Menot, euroa 9 251 646 8 692 892 9 400 000 9 700 000
Oikeustieteellisten avausten määrä, kpl 12 340 11 948 10 753 10 215
Oikeuslääketieteellisten avausten osuus kaikista vainajista, % 24,7 23,5 21,5 20,4
Euroa/avaus keskimäärin 750 728 874 949

03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 788 000 euroa.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Tavoitteena on, että säteilylähteiden käytössä ei satu vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia ja että jokaisen työntekijän säteilyannos pysyy henkilökohtaisen annosrajan alapuolella.

Ydinlaitosten valvonnassa tavoitteena on, että laitoksilla ei satu vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia, radioaktiivisten aineiden päästöt laitoksilta ovat pieniä ja niistä lasketut vuotuiset säteilyannokset ovat alle yksi prosentti valtioneuvoston asetuksessa (733/2008) asetetusta raja-arvosta. Ydinjätteiden käsittely, varastointi ja loppusijoitus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että jätteiden määrä pysyy mahdollisimman pienenä eikä ydinjätteistä aiheudu käytännöllisesti katsoen lainkaan päästöjä.

Tavoitteena on, että yhtä tutkijatyövuotta kohden julkaistaan vähintään yksi kansainvälinen tutkimusartikkeli ja että raportteja ja artikkeleja julkaistaan vuosittain 900 julkaisupisteen edestä.

Ympäristön säteilyvalvonnan tavoitteena on, että Säteilyturvakeskus on jatkuvasti tietoinen siitä säteilytasosta, jolle väestö altistuu. Onnettomuustilanteissa tavoitteena on, että valmiustoiminta käynnistyy 15 minuutissa ensitiedon saamisesta. Viestinnässä tavoitteena on, että säteily- ja ydinturvallisuuteen liittyvistä tapahtumista tiedotetaan oma-aloitteisesti, objektiivisesti, avoimesti ja viivytyksettä.

Tavoitteena on, että sovituista tulostavoitteista täytetään 95 %. Toimintatapoja arvioidaan itsearviointien ja sisäisten auditointien avulla. Arviointien ja auditointien perusteella valitut kehityshankkeet toteutetaan suunnitellulla tavalla.

Viraston rahoitusrakenne ja henkilötyövuodet
  2010 toteutuma 2011 varsinainen
talousarvio
2012 esitys
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Budjettirahoitus 13 791 123 13 850 114 15 110 1141)
Maksullinen toiminta 23 420 205 23 803 212 27 139 212
Yhteisrahoitteinen toiminta 1 302 29 1 200 26 1 200 261)
Yhteensä 38 513 357 38 853 352 43 449 352

1) Tuottavuustoimien vuoksi henkilötyövuosia vähennetään kahdeksan vuoden 2011 toteutumasta. Niiden kohdentamisesta eri tulosalueille ei ole vielä tehty päätöstä.

Viraston tulosalueittaiset kustannukset ja henkilötyövuodet
  2010 tilinpäätös 2011 tavoite 2012 tavoite
  1 000 € htv1) 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Ydinturvallisuus 18 137 115 19 550 116 19 550 116
Säteilyn käytön turvallisuus 3 663 29 3 500 30 3 700 30
Valmiustoiminta 1 661 13 1 700 12 1 700 12
Tutkimus 7 377 51 7 500 62 7 500 53
Palvelut 4 259 23 4 100 23 4 300 22
Viestintä 999 7 1 100 9 1 100 7
Ympäristön säteilyvalvonta 1 599 10 1 700 9 1 700 10
Hallinto2) - 40 - 43 - 37
Yhteensä 37 695 288 39 150 304 39 550 2873)

1) Taulukko ei sisällä lomia ja poissaoloja. Vuonna 2012 niiden osuudeksi arvioidaan 65 htv.

2) Hallinnon kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.

3) Tuottavuusvähennyksiä ei ole tässä vaiheessa ositettu tulosalueille.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 38 036 38 853 42 127
Bruttotulot 24 722 25 003 28 339
Nettomenot 13 314 13 850 13 788
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 742    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 3 219    

Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.

Ydinturvallisuusvalvonnan maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot 16 494 17 353 20 288
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 16 494 17 353 20 288
       
Kustannusvastaavuus, % 100 100 100

Erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot 2 310 2 150 2 351
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 2 310 2 150 2 351
       
Kustannusvastaavuus, % 100 100 100

Tavoitteena on, että ydinenergian käytön valvonnan ja säteilytoiminnan valvonnan tuotot kattavat omakustannusperiaatteen mukaisesti valvonnasta aiheutuvat kustannukset, muusta maksullisesta toiminnasta saatavat tuotot kattavat vähintään toiminnasta aiheutuvat kustannukset. Omakustannushinta ei kasva palkkojen noususta ja inflaatiosta aiheutuvaa kasvua nopeammin. Tavoitteena on, että omakustannushinta pysyy selvästi pienempänä kuin vastaavia suoritteita tuottavien yritysten laskutushinta.

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 271 300 200
— EU:lta saatava rahoitus 747 800 900
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 219 100 100
Tuotot yhteensä 1 237 1 200 1 200
       
Hankkeiden kokonaiskustannukset 2 831 2 400 2 400
       
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) -1 594 -1 200 -1 200
Omarahoitusosuus, % 44 50 50

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Tavoitteena on, että henkilöstön osaaminen ja ammattitaito ovat korkealla tasolla, henkilöstön koulutukseen käyttämä aika on 3—4 % kokonaistyöajasta ja henkilöstön työtyytyväisyys ja motivaatio kehittyvät myönteisesti. Tavoitteena on lisäksi, että henkilöstön omasta sairaudesta ja työtapaturmista johtuvien poissaolopäivien määrä on alle 8,5 henkilötyövuotta kohden.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Tuottavuusohjelma -108
Palkkausten tarkistukset 181
Toimintamenosäästö (HO) -150
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 10
Tasomuutos 5
Yhteensä -62


2012 talousarvio 13 788 000
2011 III lisätalousarvio 489 000
2011 talousarvio 13 850 000
2010 tilinpäätös 13 791 000

05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 912 000 euroa.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.

Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tavoitteena on

  • varmistaa väestön oikeuden terveyttä ja hyvinvointia tukevaan elinympäristöön sekä riittäviin ja turvallisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin ohjaamalla aluehallintovirastojen valvontatoimintaa riskinarviointiin perustuvin valvontaohjelmin ja yhdenmukaistamalla valvonnan ja sen edellyttämän ohjauksen saumattomaksi valtakunnalliseksi kokonaisuudeksi
  • toteuttaa ennaltaehkäisevää ohjausta ja valvontaa tavoitteena laadun sekä potilas- ja asiakasturvallisuuden ja toiminnanharjoittajien omavalvonnan edistäminen
  • varmistamalla erityistilannesuunnitelmien avulla talousveden laadun terveydensuojelunlain 8 §:n edellytysten mukaisesti ja toimeenpanemalla yhteiskunnan turvallisuusstrategiaa (YTS).

Toiminnallinen tehokkuus

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja terveydenhuollon lupia koskevien suoritteiden maksuja ja viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti aluehallintovirastot suorittavat osan saamistaan lupa-, rekisteröinti- ja vuosimaksuista virastolle.

Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus. Keskeisten suoritteiden tuottavuutta seurataan tunnuslukujen avulla ja tavoitteena on tuottavuuden asteittainen lisääntyminen.

Taloudellisuus ja tuottavuus1)
  2010 toteutuma 2011 tavoite 2012 tavoite
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Luvat 3 642 45 5 307 46 4 610 44
Valvonta 6 296 61 7 504 64 6 520 63
Valvovien viranomaisten ohjaus 2 669 31 3 791 30 3 293 29
Kemikaalit 4 031 45 - - - -
Yhteensä 16 638 182 16 602 140 14 423 136

1) Prosessien kustannusten sekä henkilötyövuosien kehitys; hallinnon ja muiden tukipalveluiden kustannukset ja htv-määrä kohdennettuna päätoiminnoille.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 15 935 15 858 15 052
Bruttotulot 2 348 1 140 1 140
Nettomenot 13 587 14 718 13 912
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 837    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 3 905    

Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 3 326 2 100 2 100
— muut tuotot 944 - -
Tuotot yhteensä 4 270 2 100 2 100
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot 1 117 960 960
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 2 399 1 276 1 276
— osuus yhteiskustannuksista 1 760 824 824
Kustannukset yhteensä 4 159 2 100 2 100
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 111 - -
Kustannusvastaavuus, % 103 100 100

Tuotokset ja laadunhallinta

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
  2010
toteutuma
2011
ennuste
2012
ennuste
2011/2012
muutos-%
         
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset 17 608 15 000 16 000 7
Valvonta-asiat 1 086 1 000 900 -10
Vakuutuslääketieteelliset lausunnot 100 120 130 -8
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat 998 900 900 0

Palvelukyky 2010
toteutuma
2011
arvio
2012
arvio
       
Raskauden keskeyttämistä koskevat hakemukset 4 pv 4 pv 4 pv
Terveydenhuollon ammattioikeushakemukset      
— säännelty koulutus Suomessa 5 pv 5 pv 5 pv
— sääntelemätön ja ulkomainen koulutus 4 kk 4 kk 4 kk
Alkoholilupa-asiat      
— alkoholin valmistus- ja tukkumyyntilupien käsittely ka 108 pv ka 90 pv ka 90 pv
— alkoholin tukkumyyntilupien käsittely ka 85 pv ka 30 pv ka 30 pv
— alkoholin teollisen käytön lupien käsittely ka 9 pv ka 30 pv ka 30 pv
Valvonta-asiat, käsittelyajan mediaani 6 kk 8 kk 8 kk
Vakuutuslääketieteelliset asiat, käsittelyajan mediaani 10 kk 8 kk 8 kk

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Henkilöstöä ja henkilöstörakennetta kehitetään tuottavuuden tavoitteet huomioiden siten, että viraston ydintehtävien tuottaminen kyetään varmistamaan.

Tarvittavien kehittämistoimenpiteiden suunnittelu edellyttää viraston ydintehtävien selkiyttämistä sekä toissijaisten tehtävien ja toimintojen karsimista. Henkilöstön osaamista kehitetään ydintehtävien edellyttämällä tavalla. Vaihtuvuudesta huolehditaan siten, että poistuvan henkilöstön asiantuntemus pystytään tarvittaessa korvaamaan ja että vaihtuvuutta hyödynnetään uuden osaamisen hankkimisessa.

Työhyvinvoinnin tukemisen painopisteenä on ennakointi. Suunnitelmallisella toiminnalla, työelämän joustojen hyödyntämisellä sekä varhaisella puuttumisella ylläpidetään henkilöstön työkykyä ja motivaatiota.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Tuottavuusohjelma -144
Varmennepalvelun toteuttamiseen liittyvä vähennys -400
Tietojärjestelmien kehittäminen (VALDA) kertamenon vähentäminen -300
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 16
Fuusiovirastojen vpj-sopimukset 57
Palkkauksen tarkistukset 156
Palkeet-hinnoitelun yhtenäistäminen 17
VIRVE pääkäyttäjän siirto momentilta 26.30.02 (1 htv) 57
Adoptiolautakunnan siirto momentilta 33.01.01 (1 htv) 54
Toimintamenosäästö (HO) -150
Tasomuutos -169
Yhteensä -806


2012 talousarvio 13 912 000
2011 III lisätalousarvio 166 000
2011 talousarvio 14 718 000
2010 tilinpäätös 14 655 000

06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 114 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen

2) viraston alueellistamisen aiheuttamien lisämenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus aloitti toimintansa 1.11.2009. Keskus toimii sekä Kuopiossa että Helsingissä vuoteen 2014 saakka. Keskuksen alueellistamisesta aiheutuvien lisämenojen kattamiseen vuonna 2012 varataan 2 000 000 euroa. Lisämenoja aiheutuu muuttokustannuksista, henkilöstön tukitoimista, uusien toimitilojen muutostöistä, hankinnoista ja tietoliikenneyhteyksien rakentamisesta.

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Toiminnallinen tehokkuus (taloudellisuus, tuottavuus, kannattavuus, kustannusvastaavuus)

Tavoitteena on, että maksullisen toiminnan julkisoikeudelliset suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti.

Viraston tulosalueittaiset kustannukset ja henkilötyövuodet
  2010 tilinpäätös 2011 tavoite 2012 tavoite
  1 000 € htv1) 1 000 € htv1) 1 000 € htv1)
             
Lääkevalmisteiden arviointi 1 -prosessi 8 243 63 9 332 69 9 556 71
Lääkevalmisteiden arviointi 2 -prosessi 6 017 46 6 222 46 6 323 45
Lääkealan toimijoiden valvonta -prosessi 5 087 42 5 681 42 6 091 44
Lääkehoitojen arviointi -prosessi 468 3 1 488 11 1 229 11
Sisäiset palvelut -prosessi ja esikunta - 42 - 41 - 49
Alueellistamisen kustannukset 887 - 2 000 - 2 000 -
Yhteensä 20 702 196 24 723 209 25 199 220

1) Henkilötyövuosien määrä on arvioitu. Resurssitarpeeseen vaikuttaa hakemusmäärien kehitys ja toimintaympäristön, mm. lainsäädännön muutokset. Henkilöstövoimavarojen lisäykset maksulliseen toimintaan toteutetaan tulorahoituksen puitteissa.

Viraston henkilötyövuosien määrät (htv)
  2010
toteutuma
2011
arvio
2012
arvio
       
Maksullinen toiminta 175 182 188
Ei-maksullinen toiminta 21 27 32
Yhteensä 196 209 220

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 20 736 24 901 25 214
Bruttotulot 19 730 20 845 21 100
Nettomenot 1 006 4 056 4 114
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 940    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 3 954    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot 17 948 18 945 19 200
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 17 805 18 945 19 200
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 143 - -
Kustannusvastaavuus, % 101 100 100

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot 1 782 1 900 1 900
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 1 743 1 900 1 900
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 40 - -
Kustannusvastaavuus, % 102 100 100

Tuotokset ja laadunhallinta (suoritteet, palvelukyky ja laatu)

  • Parannetaan lääke- ja lääkitysturvallisuutta toteuttamalla lääketurvadirektiivin toimenpiteet ja lisäämällä viranomaisyhteistyötä lääkeväärennösten ja -rikosten estämiseksi.
  • Lääkekehityksen ohjausta lisätään tieteellisellä neuvonnalla.
  • Lupa- ja valvontamenettelyssä noudatetaan lakisääteisiä määräaikoja.
  • Lääkeinformaatiostrategia on valmistunut ja toteutus käynnistynyt.
  • Lääkehoitojen arviointitoiminta on käynnistetty verkostoyhteistyö kotimaisten ja valittujen kansainvälisten toimijoiden kanssa.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään.

Tunnusluvut 2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Henkilöstön hyvinvointi      
— työtyytyväisyysindeksi 3,5 3,5 3,6
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät 8,2 8,0 7,9

Määrärahasta on tarkoitettu 100 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelaissa (84 b §, 595/2009) tarkoitetut tulot.

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (84 b §, 595/2009) mukaisella maksulla.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Tuottavuusohjelma -20
Palkkauksen tarkistukset 35
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen 15
Tasomuutos 28
Yhteensä 58


2012 talousarvio 4 114 000
2011 III lisätalousarvio 44 000
2011 talousarvio 4 056 000
2010 tilinpäätös 4 020 000

20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 9 700 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen

2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen

3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Momentin määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 300 000 euroa tarvearvion muutoksen johdosta.


2012 talousarvio 9 700 000
2011 III lisätalousarvio
2011 talousarvio 9 400 000
2010 tilinpäätös 8 692 893