Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Hallinto
       02. Valvonta
       20. Työttömyysturva
       30. Sairausvakuutus
       40. Eläkkeet

Talousarvioesitys 2012

01. HallintoPDF-versio

Selvitysosa:Luvun menot koostuvat sosiaali- ja terveysministeriön, työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan, sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan, valtion mielisairaaloiden ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenoista sekä eräistä muista menoista.

Pääluokkaperusteluissa on esitetty sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan toimintapoliittiset tavoitteet. Lähtökohtana on poliittisen tason ohjaus, joka on linjattu hallitusohjelmassa. Toimintaa ohjaa lisäksi Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020 -asiakirja.

Sosiaali- ja terveysministeriö johtaa ja ohjaa sosiaaliturvan ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämistä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Ministeriö määrittelee sosiaali- ja terveyspolitiikan suuntaviivat, valmistelee keskeiset uudistukset ja ohjaa niiden toteuttamista ja yhteensovittamista. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan ja sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan tavoitteena on tuottaa asiakkailleen kohtuullisessa ajassa oikeat, perustellut ja yhdenmukaiset päätökset. Valtion mielisairaalat tuottavat valtakunnallisia oikeuspsykiatrian erikoisalan hoito- ja tutkimuspalveluja. Valtion koulukotien tehtävänä on lastensuojelulain mukainen avo-, sijais- ja jälkihuolto.

01. Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 732 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen

2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen

3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen

4) tasa-arvon tietopalvelun ylläpitoon liittyviin kustannuksiin

5) yleissitovien työehtosopimusten kääntämiseen ruotsiksi.

Määrärahasta saa käyttää enintään 350 000 euroa työterveydenhuollon koulutuksesta ja työterveyshenkilöstön kehittämiseen liittyvien hankkeiden toteuttamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö toimeenpanee hallitusohjelman ja ministeriön strategisten linjausten tavoitteita käyttäen apuna virastojen ja laitosten asiantuntemusta tulossopimuksissa sovittujen tavoitteiden mukaisesti.

Sosiaali- ja terveysministeriön talousarvio perustuu maksullisen toiminnan osalta osittain nettobudjetointiin. Toimintamenomomentille tuloutettavat tulot ovat valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden mukaisia tuloja lääkkeiden hintalautakunnan maksullisista suoritteista ja tuloja työsuojeluhallinnon maksullisista suoritteista sekä raha-automaattiavustuksista annetun lain (1056/2001) 45 §:n mukaisia korvauksia Raha-automaattiyhdistyksen valvonnasta ja ohjauksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön peliriippuvuuden seurannan ja tutkimuksen kustannusten korvaamisesta antaman asetuksen (381/2002) nojalla rahapeliyhteisöiltä perittäviä korvauksia arpajaisiin osallistumisesta aiheutuvien ongelmien seuraamisesta ja tutkimisesta.

Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut toiminnalleen seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:

Toiminnallinen tehokkuus

  • Kehitetään laskentatointa ja muuta seurantajärjestelmää Kieku-käyttöönoton yhteydessä.
  • Maksullisen toiminnan, joka on suhteellisen vähäistä, tavoitteena on julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus ja liiketaloudellisten suoritteiden osalta kannattavuus.

Tuotoksille ja laadunhallinnalle on asetettu seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011:

  • Toteutetaan ja seurataan ministeriön vastuulla olevia merkittäviä ohjelmia ja muita hankkeita, kuten Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma (Kaste) ja Kansallisten sähköisten tietojärjestelmien kehittämishanke (Kanta ja Tikesos).
  • Osallistutaan kunta- ja palvelurakennehankkeen toimeenpanoon.
  • Käynnistetään sosiaalihuollon lainsäädännön uudistus tehtyjen ehdotusten pohjalta.
  • Toteutetaan terveydenhuoltolain toimeenpano ja arviointi.
  • Otetaan huomioon alueellinen ja kuntien tasa-arvoinen kehittäminen.
  • Lisätään tutkimus- ja kehittämislaitosten yhteistyötä alueellinen näkökulma huomioituna.
  • Jatketaan tasa-arvon valtavirtaistamista.
  • Vahvistetaan lainsäädännön vaikutusten arviointia.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  • Sosiaali- ja terveysministeriön henkilöstön ja henkilöstörakenteen kehittämistä jatketaan ministeriön tuottavuuden kehittämiselle asetetut tavoitteet huomioon ottaen siten, että ministeriön ydintehtävissä tarvittavat voimavarat ja osaaminen varmistetaan.
  • Työtyytyväisyysindeksi on korkeampi kuin 3,5 (asteikolla 1—5) (v. 2010 toteutuma 3,5, v. 2009 toteutuma 3,42)
  • Sairauspoissaoloja on alle 10 pv/htv (v. 2010 toteutuma 10,7, v. 2009 toteutuma 11,8).

EU-projektien tuloja sekä muilta kansainvälisiltä tahoilta saatavia tuloja arvioidaan kertyvän 5 000 euroa ja näitä vastaavien bruttomenojen arvioidaan olevan 5 000 euroa.

Viraston tulosalueittaiset menot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
talousarvio
2012
esitys
       
Johto ja erillisyksiköt 5 187 6 586 5 986
Johdon tuki      
— hallinto-osasto 6 070 - -
— talous- ja suunnitteluosasto 2 182 - -
— hallinto- ja suunnitteluosasto 5 730 14 857 17 035
Vakuutusosasto 3 218 3 657 3 511
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osasto 5 155 5 476 7 176
Sosiaali- ja terveyspalveluosasto 6 080 5 927 6 223
Työsuojeluosasto 4 413 5 148 5 118
Muita      
— työterveyshuollon koulutus 430 150 350
Yhteensä 38 465 41 801 42 694

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 43 566 41 415 42 694
Bruttotulot 4 465 4 149 3 962
Nettomenot 39 101 37 266 38 732
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 7 872    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 6 037    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Tuottavuusohjelmaan liittyvä kohdennuserä -135
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 46
Traktorien tyyppihyväksyntämenettelyn muuttamiseen liittyen siirto momentille 31.01.01 -30
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen 54
Palkkausten tarkistukset 503
Samapalkkaohjelman jatkaminen 200
Adoptiolautakunnan tehtävien siirto (-1 htv) 1.7.2012 momentille 33.02.05 -54
Toimintamenosäästö (HO) -138
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -686
Tasomuutos -289
Yhteensä -529


2012 talousarvio 38 732 000
2011 III lisätalousarvio 469 000
2011 talousarvio 39 261 000
2010 tilinpäätös 37 266 000

02. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 2 327 000 euroa.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Vaikuttavuus

Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena edistäen kansalaisten oikeusturvaa yhdenmukaisilla ja oikeudenmukaisilla päätöksillä. Tavoitteena on kohtuullinen käsittelyaika.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2010 2011 2012
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) 242 236 230
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) 295 290 295
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Vireille tulleet valitusasiat 8 784 9 200 9 000
Valitusten käsittelyaika (kk) 6,3 6,0 6,0

Työn tuottavuus on laskettu seuraavien arvioiden mukaan: 9 150 päätöstä ja 31 henkilötyövuotta. Päätöksen hinta on laskettu 9 150 päätöksen ja 2 327 000 euron määrärahan mukaan.

Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan suoritteet eli valitusten ja poistohakemusten johdosta annetut päätökset ovat maksuttomia.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Henkilöstön osaamisesta huolehditaan. Lautakunnan johtamisjärjestelmän toimivuutta, esimiesten johtamistaitoa ja työhyvinvointia seurataan määräajoin työtyytyväisyyskyselyin.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Sähköisen asianhallinnan kehittäminen 150
Palkkausten tarkistukset 27
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen 6
Tasomuutos 1
Yhteensä 184


2012 talousarvio 2 327 000
2011 III lisätalousarvio 28 000
2011 talousarvio 2 143 000
2010 tilinpäätös 2 131 000

03. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 4 039 000 euroa.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Vaikuttavuus

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena kaikissa Kansaneläkelaitoksen käsittelemissä asioissa opintotukea ja työttömyysturvaa lukuun ottamatta edistäen kansalaisten oikeusturvaa toimeentuloa koskevissa asioissa tuottamalla mahdollisimman nopeasti oikeita, yhdenmukaisia ja oikeudenmukaisia päätöksiä. Tavoitteena on käsittelyajan lyhentäminen.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2010 2011 2012
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Tuottavuus ja taloudellisuus      
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) 167 160 178
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) 457 455 460
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Vireille tulleet valitusasiat (lkm) 21 710 22 800 20 000
Valitusten käsittelyaika 15,3 10 8

Työn tuottavuus on laskettu arvioilla 29 000 ratkaisua ja 63 henkilötyövuotta. Päätöksen hinta on laskettu arvioilla 29 000 ratkaisua ja 5 162 000 euroa määrärahalla.

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle tehdyistä valituksista annetut päätökset ovat maksuttomia.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Lautakunnan toimintaa tehostetaan, työprosesseja kehitetään ja parannetaan edelleen. Lisäksi henkilöstön työtä kehitetään tehtävien vaatimustason sekä työn haasteellisuuden lisäämiseksi sekä uudistetaan lautakunnan henkilöstörakennetta uusien tehtävien mukaisiksi. Henkilöstön työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan edelleen työpaikkaselvityksen mukaisesti.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Lisätöiden teettäminen ruuhkan purkamiseen 200
Sähköisen asianhallinnan kehittäminen 300
Palkkausten tarkistukset 56
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen 7
Ruuhkan purkuun tarvitun 10 määräaikaisen (1 vuosi) lisähenkilöstön palkkausmenot -700
Tasomuutos -299
Yhteensä -436


2012 talousarvio 4 039 000
2011 III lisätalousarvio 53 000
2011 talousarvio 4 475 000
2010 tilinpäätös 5 204 000

04. Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 600 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen

2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen

3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen

4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.

Selvitysosa:Valtion mielisairaaloiden menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien liiketaloudellisten perusteiden mukaisesti. Asiakasmaksut peritään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992) annetun lain mukaisesti.

Valtion mielisairaaloille asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja mielisairaaloiden välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2012.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Sairaaloiden toiminnassa painottuu oikeuspsykiatrinen erityisosaaminen ja hoitotoimintaa tukevan tieteellisen tutkimustyön merkitys kasvaa. Hoidon laatuun ja hoidon tulosten seurantaan kiinnitetään edelleen huomiota terapeuttisia valmiuksia lisäämällä. Lisäksi parannetaan toiminnan mittausmenetelmiä ja seurantajärjestelmiä.

Toiminnan tuottavuutta parannetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksia entistä paremmin sopivaa hoitotyötä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia tavoitteena vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Valtion mielisairaalat toimivat tehokkaasti ja taloudellisesti huolehtien samalla toimintansa laadun kehittämisestä. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.

Valtion mielisairaaloiden rahoitusrakenne
  2010 toteutuma 2011 varsinainen
talousarvio
2012 esitys
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Toimintamenomääräraha 273 3 691 3 600 3
Liiketaloudelliset suoritteet 53 560 843 54 151 807 46 000 807
Ulkopuolinen rahoitus yhteensä 141 2 - - - -
Yhteensä 53 974 848 54 842 810 46 600 810

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio

2012
esitys
       
Bruttomenot 53 560 46 691 54 151
Bruttotulot 53 701 53 862 53 862
Nettomenot -141 691 600
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 488    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 347    

Mielisairaaloiden tuottavuuden (laskutettujen hoito- ja mielentilatutkimuspäivien määrä/henkilötyövuodet) kehitys
  2010 2011 2012
  toteutuma arvio arvio
       
Niuvanniemen aikuisosastot 181 183 183
Niuvanniemen nuoriso-osasto 83 78 78
Vanhan Vaasan aikuisosastot 201 199 199

Mielisairaaloiden taloudellisuuden (kokonaiskustannukset/laskutetut hoito- ja mielentilatutkimuspäivät) arvioitu kehitys
  2010 2011 2012
  toteutuma arvio arvio
       
Niuvanniemen aikuisosastot 340 341 341
Niuvanniemen nuoriso-osasto 845 910 910
Vanhan Vaasan aikuisosastot 332 351 351

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 52 448 52 862 52 862
— muut tuotot 1 112 1 000 1 000
Tuotot yhteensä 53 560 53 862 53 862
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 53 487 53 573 53 573
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 73 289 289
Kustannusvastaavuus,   100 101 101

Mielisairaaloiden arvioidaan tuottavan asiakkailleen mm. seuraavat suoritteet
  2010 2011 2012
  toteutuma arvio arvio
       
Hoitopotilaiden hoitovuorokausia 143 292 145 483 145 483
Mielentilatutkimushoitovuorokausia 5 034 3 645 3 645
Mielentilatutkimuksia 85 68 68
Alaikäisten hoitoyksikön hoitopäiviä 4 109 4 124 4 124
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimusvuorokausia - 110 110
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimuksia - 2 2

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Henkilöstön uudistumista ja työkykyä tuetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksiin entistä paremmin sopivia hoitomenettelyjä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia. Tavoitteena on vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Henkilöstön täydennyskoulutusta tuetaan. Sisäisen erityistason täsmäkoulutusta lisätään.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 91 000 euroa toimintamenosäästön johdosta.


2012 talousarvio 600 000
2011 talousarvio 691 000
2010 tilinpäätös -282 230

05. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 548 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen ja toiminnan tukemiseen

2) oppilashoitopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen

3) alueelliseen lastensuojelutyöhön

4) kansainväliseen ja lähialueyhteistyöhön

5) perhekotitoiminnasta aiheutuvien palkkioiden ja muiden menojen maksamiseen

6) koulukotien yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen

7) koulukotien maatila- ja metsätaloudesta aiheutuvien menojen maksamiseen

8) koulukodissa osana erikoistumisopintojaan työskentelevän, lasten- tai nuorisopsykiatriaan erikoistuvan lääkärin palkkaukseen.

Selvitysosa:Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetus- ja kulttuuriministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten. Oppilaille ja heidän vanhemmilleen maksettavat korvaukset perustuvat lastensuojelulakiin (417/2007), -asetukseen (1010/1983) ja sosiaalihuoltolakiin (710/1982).

Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein.

Valtion koulukodeille asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja koulukotien välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2012.

Vaikuttavuus

Valtion koulukotitoiminnan vaikuttavuutta tullaan lisäämään vuonna 2010 käynnistetyllä valtion koulukotien hallinnollisen rakenteen konserninomaiseen kehittämiseen tähtäävällä työllä. Huume-, lääke- ja/tai alkoholiongelmista sekä mielenterveyden häiriöistä kärsivien lasten ja nuorten auttamiseen kiinnitetään koulukotitoiminnan kehittämisessä entistä enemmän huomiota. Voimavaroja suunnataan koulukotityön sisältöä, laatua, asiakaslähtöisyyttä ja tuloksellisuutta koskevaan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Toiminnan laatua ja laatuajattelua kehitetään edelleen. Lasten ja nuorten psykososiaalista hoitoa kehitetään yhteistyössä lasten ja nuorten psykiatristen hoitoyksiköiden kanssa. Vankilan perheosastolla turvataan sijoitettujen lasten mahdollisuus turvallisiin varhaisen vuorovaikutuksen kokemuksiin sekä hyvään hoitoon ja huolenpitoon. Palvelujen ostajien eli kuntien muuttuviin tarpeisiin vastataan joustavasti.

Vanajan vankilan perheosaston toiminnan ohjausvastuun siirtyminen vuonna 2011 Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle vahvistaa perheosaston työn vaikuttavuutta ja toiminnan tulevaa kehittämistä.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.

Vankilan perheosastolle asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja vankilan perheosaston välisessä tulossopimuksessa vuodelle 2012.

Valtion koulukotien sekä vankilan perheosaston rahoitusrakenne
  2010 toteutuma 2011 varsinainen
talousarvio
2012 arvio
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Toimintamenomääräraha 464 6,5 551 6,5 548 6,5
Liiketaloudelliset suoritteet 20 319 329,5 20 727 286,5 20 927 286,5
Yhteensä 20 783 336 21 278 293 21 475 293

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio

2012
esitys
       
Bruttomenot 18 100 18 886 18 748
Bruttotulot 17 712 18 000 18 200
Nettomenot 388 886 548
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 559    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 635    

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon ulkopuolisena rahoituksena saatavat maatalousavustukset.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio

2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 17 430 17 750 17 950
— muut tuotot 2 888 2 850 2 850
Tuotot yhteensä 20 319 20 600 20 800
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot 2 607 2 600 2 600
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 20 536 20 600 20 800
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -217 - -
Kustannusvastaavuus, % 99 100 100

Koulukotien maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 99 % niiden kustannuksista. Koulukotien arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina muun muassa seuraavat palvelut asiakkailleen.

Eräitä maksullisen toiminnan asiakassuoritteita
  2010
toteutunut
2011
arvio
2012
arvio
       
Koulukodit      
Hoitovuorokausi 51 264 51 685 52 130
Hoitovuorokausi erityisessä huolenpidossa 5 060 5 285 5 321
Koulupäivä 29 480 29 444 29 772
Jälkihuoltovuorokausi 9 234 10 775 11 048
Vankilan perheosasto      
Hoitovuorokausi   2 555 2 555

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 51 000 euroa toimintamenosäästön johdosta.

Momentin nimike on muutettu.


2012 talousarvio 548 000
2011 talousarvio 551 000
2010 tilinpäätös 464 000

21. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 1 102 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen.

Selvitysosa:Henkilötyövuosivähennyksiin liittyvistä palkkausrahojen vähennyksistä osa jää hallinnonalan käyttöön käytettäväksi erityisesti tuottavuutta edistäviin hallinnonalan hankkeisiin.


2012 talousarvio 1 102 000

25. Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 16 700 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) KanTa-hankkeen strategiseen suunnitteluun ja operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (STM, THL)

2) KanTa-hankkeeseen liittyvien kansallisten määrittelyjen tekemiseen ja ylläpitoon (THL, Kela)

3) korvauksen maksamiseen Kansaneläkelaitokselle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti KanTa-rekisterin (kansallinen potilastietojen sähköinen hakemisto- ja arkistointipalvelu, sähköinen lääkemääräys ja reseptiarkisto sekä kansalaisen omien sähköisten resepti- ja asiakastietojen katselupalvelu) rakentamiseen (Kela)

4) sosiaalihuollon sähköisen asiakastietojärjestelmän strategiseen suunnitteluun (STM) sekä operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (THL)

5) valtionavustusten myöntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon paikallisen ja tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseen (THL)

6) järjestelmän kehittämisyhteistyön, käyttöönoton ja levittämisen koordinointiin (THL).

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lain (159/2007) muutos on tullut voimaan 1.1.2011 lähtien. Siinä säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon ohjauksen operatiivisen yksikön perustamisesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteyteen. Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on sähköisen asiakastietoarkiston rakentaminen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti. Rekisterin rakentaminen jatkuu vuonna 2012. Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa hankkeen strategisesta suunnittelusta ja ohjauksesta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteyteen perustettu operatiivinen yksikkö koordinoi KanTa-hankkeen ja sosiaalihuollon sähköisen asiakastietojärjestelmän kansallisen määrittelytyön, ohjauksen ja toimeenpanon sekä EU-tason yhteistyön (epSOS-hanke). Määrärahaa on tarkoitus käyttää myös valtionavun maksamiseen kunnille ja kuntayhtymille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäkokonaisuuden paikallisen ja alueellisen infrastruktuurin selkiyttämiseen ja tehostamiseen.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 300 000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti.

Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
   
Sosiaali- ja terveysministeriö  
Strateginen suunnittelu ja ohjaus (STM) 400
Kansallisten tietojärjestelmäpalveluiden rakentaminen ja ylläpito (Kela) 7 580
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos  
Toimeenpanon operatiivinen johtaminen 1 800
Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten määrittelyjen tekeminen ja ylläpito 3 120
Valtionavustukset paikallisen ja alueellisen tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi 3 800
Yhteensä 16 700


2012 talousarvio 16 700 000
2011 talousarvio 16 400 000

29. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 20 000 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 500 000 euroa menoarvion tarkentumisen johdosta.


2012 talousarvio 20 000 000
2011 talousarvio 19 500 000
2010 tilinpäätös 19 667 375

66. Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 4 532 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Terveyden edistämisen konfererenssin järjestäminen 500 000
Jäsenmaksusäästö (HO) -178 000
Yhteensä 322 000


2012 talousarvio 4 532 000
2011 talousarvio 4 210 000
2010 tilinpäätös 3 310 000