Talousarvioesitys 2012
01. Hallinto
Selvitysosa:Luvun menot koostuvat sosiaali- ja terveysministeriön, työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan, sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan, valtion mielisairaaloiden ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenoista sekä eräistä muista menoista.
Pääluokkaperusteluissa on esitetty sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan toimintapoliittiset tavoitteet. Lähtökohtana on poliittisen tason ohjaus, joka on linjattu hallitusohjelmassa. Toimintaa ohjaa lisäksi Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020 -asiakirja.
Sosiaali- ja terveysministeriö johtaa ja ohjaa sosiaaliturvan ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämistä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Ministeriö määrittelee sosiaali- ja terveyspolitiikan suuntaviivat, valmistelee keskeiset uudistukset ja ohjaa niiden toteuttamista ja yhteensovittamista. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan ja sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan tavoitteena on tuottaa asiakkailleen kohtuullisessa ajassa oikeat, perustellut ja yhdenmukaiset päätökset. Valtion mielisairaalat tuottavat valtakunnallisia oikeuspsykiatrian erikoisalan hoito- ja tutkimuspalveluja. Valtion koulukotien tehtävänä on lastensuojelulain mukainen avo-, sijais- ja jälkihuolto.
01. Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 732 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen
2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
4) tasa-arvon tietopalvelun ylläpitoon liittyviin kustannuksiin
5) yleissitovien työehtosopimusten kääntämiseen ruotsiksi.
Määrärahasta saa käyttää enintään 350 000 euroa työterveydenhuollon koulutuksesta ja työterveyshenkilöstön kehittämiseen liittyvien hankkeiden toteuttamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö toimeenpanee hallitusohjelman ja ministeriön strategisten linjausten tavoitteita käyttäen apuna virastojen ja laitosten asiantuntemusta tulossopimuksissa sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
Sosiaali- ja terveysministeriön talousarvio perustuu maksullisen toiminnan osalta osittain nettobudjetointiin. Toimintamenomomentille tuloutettavat tulot ovat valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden mukaisia tuloja lääkkeiden hintalautakunnan maksullisista suoritteista ja tuloja työsuojeluhallinnon maksullisista suoritteista sekä raha-automaattiavustuksista annetun lain (1056/2001) 45 §:n mukaisia korvauksia Raha-automaattiyhdistyksen valvonnasta ja ohjauksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön peliriippuvuuden seurannan ja tutkimuksen kustannusten korvaamisesta antaman asetuksen (381/2002) nojalla rahapeliyhteisöiltä perittäviä korvauksia arpajaisiin osallistumisesta aiheutuvien ongelmien seuraamisesta ja tutkimisesta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut toiminnalleen seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:
Toiminnallinen tehokkuus
- Kehitetään laskentatointa ja muuta seurantajärjestelmää Kieku-käyttöönoton yhteydessä.
- Maksullisen toiminnan, joka on suhteellisen vähäistä, tavoitteena on julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus ja liiketaloudellisten suoritteiden osalta kannattavuus.
Tuotoksille ja laadunhallinnalle on asetettu seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011:
- Toteutetaan ja seurataan ministeriön vastuulla olevia merkittäviä ohjelmia ja muita hankkeita, kuten Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma (Kaste) ja Kansallisten sähköisten tietojärjestelmien kehittämishanke (Kanta ja Tikesos).
- Osallistutaan kunta- ja palvelurakennehankkeen toimeenpanoon.
- Käynnistetään sosiaalihuollon lainsäädännön uudistus tehtyjen ehdotusten pohjalta.
- Toteutetaan terveydenhuoltolain toimeenpano ja arviointi.
- Otetaan huomioon alueellinen ja kuntien tasa-arvoinen kehittäminen.
- Lisätään tutkimus- ja kehittämislaitosten yhteistyötä alueellinen näkökulma huomioituna.
- Jatketaan tasa-arvon valtavirtaistamista.
- Vahvistetaan lainsäädännön vaikutusten arviointia.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
- Sosiaali- ja terveysministeriön henkilöstön ja henkilöstörakenteen kehittämistä jatketaan ministeriön tuottavuuden kehittämiselle asetetut tavoitteet huomioon ottaen siten, että ministeriön ydintehtävissä tarvittavat voimavarat ja osaaminen varmistetaan.
- Työtyytyväisyysindeksi on korkeampi kuin 3,5 (asteikolla 1—5) (v. 2010 toteutuma 3,5, v. 2009 toteutuma 3,42)
- Sairauspoissaoloja on alle 10 pv/htv (v. 2010 toteutuma 10,7, v. 2009 toteutuma 11,8).
EU-projektien tuloja sekä muilta kansainvälisiltä tahoilta saatavia tuloja arvioidaan kertyvän 5 000 euroa ja näitä vastaavien bruttomenojen arvioidaan olevan 5 000 euroa.
Viraston tulosalueittaiset menot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 talousarvio |
2012 esitys |
|
Johto ja erillisyksiköt | 5 187 | 6 586 | 5 986 |
Johdon tuki | |||
— hallinto-osasto | 6 070 | - | - |
— talous- ja suunnitteluosasto | 2 182 | - | - |
— hallinto- ja suunnitteluosasto | 5 730 | 14 857 | 17 035 |
Vakuutusosasto | 3 218 | 3 657 | 3 511 |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osasto | 5 155 | 5 476 | 7 176 |
Sosiaali- ja terveyspalveluosasto | 6 080 | 5 927 | 6 223 |
Työsuojeluosasto | 4 413 | 5 148 | 5 118 |
Muita | |||
— työterveyshuollon koulutus | 430 | 150 | 350 |
Yhteensä | 38 465 | 41 801 | 42 694 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 43 566 | 41 415 | 42 694 |
Bruttotulot | 4 465 | 4 149 | 3 962 |
Nettomenot | 39 101 | 37 266 | 38 732 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 7 872 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 037 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Tuottavuusohjelmaan liittyvä kohdennuserä | -135 |
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 | 46 |
Traktorien tyyppihyväksyntämenettelyn muuttamiseen liittyen siirto momentille 31.01.01 | -30 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 54 |
Palkkausten tarkistukset | 503 |
Samapalkkaohjelman jatkaminen | 200 |
Adoptiolautakunnan tehtävien siirto (-1 htv) 1.7.2012 momentille 33.02.05 | -54 |
Toimintamenosäästö (HO) | -138 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -686 |
Tasomuutos | -289 |
Yhteensä | -529 |
2012 talousarvio | 38 732 000 |
2011 III lisätalousarvio | 469 000 |
2011 talousarvio | 39 261 000 |
2010 tilinpäätös | 37 266 000 |
02. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 327 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuus
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena edistäen kansalaisten oikeusturvaa yhdenmukaisilla ja oikeudenmukaisilla päätöksillä. Tavoitteena on kohtuullinen käsittelyaika.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2010 | 2011 | 2012 | |
toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 242 | 236 | 230 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 295 | 290 | 295 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat | 8 784 | 9 200 | 9 000 |
Valitusten käsittelyaika (kk) | 6,3 | 6,0 | 6,0 |
Työn tuottavuus on laskettu seuraavien arvioiden mukaan: 9 150 päätöstä ja 31 henkilötyövuotta. Päätöksen hinta on laskettu 9 150 päätöksen ja 2 327 000 euron määrärahan mukaan.
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan suoritteet eli valitusten ja poistohakemusten johdosta annetut päätökset ovat maksuttomia.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstön osaamisesta huolehditaan. Lautakunnan johtamisjärjestelmän toimivuutta, esimiesten johtamistaitoa ja työhyvinvointia seurataan määräajoin työtyytyväisyyskyselyin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Sähköisen asianhallinnan kehittäminen | 150 |
Palkkausten tarkistukset | 27 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 6 |
Tasomuutos | 1 |
Yhteensä | 184 |
2012 talousarvio | 2 327 000 |
2011 III lisätalousarvio | 28 000 |
2011 talousarvio | 2 143 000 |
2010 tilinpäätös | 2 131 000 |
03. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 4 039 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuus
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena kaikissa Kansaneläkelaitoksen käsittelemissä asioissa opintotukea ja työttömyysturvaa lukuun ottamatta edistäen kansalaisten oikeusturvaa toimeentuloa koskevissa asioissa tuottamalla mahdollisimman nopeasti oikeita, yhdenmukaisia ja oikeudenmukaisia päätöksiä. Tavoitteena on käsittelyajan lyhentäminen.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2010 | 2011 | 2012 | |
toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Tuottavuus ja taloudellisuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 167 | 160 | 178 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 457 | 455 | 460 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat (lkm) | 21 710 | 22 800 | 20 000 |
Valitusten käsittelyaika | 15,3 | 10 | 8 |
Työn tuottavuus on laskettu arvioilla 29 000 ratkaisua ja 63 henkilötyövuotta. Päätöksen hinta on laskettu arvioilla 29 000 ratkaisua ja 5 162 000 euroa määrärahalla.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle tehdyistä valituksista annetut päätökset ovat maksuttomia.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Lautakunnan toimintaa tehostetaan, työprosesseja kehitetään ja parannetaan edelleen. Lisäksi henkilöstön työtä kehitetään tehtävien vaatimustason sekä työn haasteellisuuden lisäämiseksi sekä uudistetaan lautakunnan henkilöstörakennetta uusien tehtävien mukaisiksi. Henkilöstön työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan edelleen työpaikkaselvityksen mukaisesti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Lisätöiden teettäminen ruuhkan purkamiseen | 200 |
Sähköisen asianhallinnan kehittäminen | 300 |
Palkkausten tarkistukset | 56 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 7 |
Ruuhkan purkuun tarvitun 10 määräaikaisen (1 vuosi) lisähenkilöstön palkkausmenot | -700 |
Tasomuutos | -299 |
Yhteensä | -436 |
2012 talousarvio | 4 039 000 |
2011 III lisätalousarvio | 53 000 |
2011 talousarvio | 4 475 000 |
2010 tilinpäätös | 5 204 000 |
04. Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 600 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen
2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen
4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Valtion mielisairaaloiden menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien liiketaloudellisten perusteiden mukaisesti. Asiakasmaksut peritään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992) annetun lain mukaisesti.
Valtion mielisairaaloille asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja mielisairaaloiden välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2012.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Sairaaloiden toiminnassa painottuu oikeuspsykiatrinen erityisosaaminen ja hoitotoimintaa tukevan tieteellisen tutkimustyön merkitys kasvaa. Hoidon laatuun ja hoidon tulosten seurantaan kiinnitetään edelleen huomiota terapeuttisia valmiuksia lisäämällä. Lisäksi parannetaan toiminnan mittausmenetelmiä ja seurantajärjestelmiä.
Toiminnan tuottavuutta parannetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksia entistä paremmin sopivaa hoitotyötä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia tavoitteena vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Valtion mielisairaalat toimivat tehokkaasti ja taloudellisesti huolehtien samalla toimintansa laadun kehittämisestä. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion mielisairaaloiden rahoitusrakenne | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 toteutuma | 2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Toimintamenomääräraha | 273 | 3 | 691 | 3 | 600 | 3 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 53 560 | 843 | 54 151 | 807 | 46 000 | 807 |
Ulkopuolinen rahoitus yhteensä | 141 | 2 | - | - | - | - |
Yhteensä | 53 974 | 848 | 54 842 | 810 | 46 600 | 810 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 53 560 | 46 691 | 54 151 |
Bruttotulot | 53 701 | 53 862 | 53 862 |
Nettomenot | -141 | 691 | 600 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 488 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 347 |
Mielisairaaloiden tuottavuuden (laskutettujen hoito- ja mielentilatutkimuspäivien määrä/henkilötyövuodet) kehitys | |||
---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Niuvanniemen aikuisosastot | 181 | 183 | 183 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 83 | 78 | 78 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 201 | 199 | 199 |
Mielisairaaloiden taloudellisuuden (kokonaiskustannukset/laskutetut hoito- ja mielentilatutkimuspäivät) arvioitu kehitys | |||
---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Niuvanniemen aikuisosastot | 340 | 341 | 341 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 845 | 910 | 910 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 332 | 351 | 351 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 52 448 | 52 862 | 52 862 |
— muut tuotot | 1 112 | 1 000 | 1 000 |
Tuotot yhteensä | 53 560 | 53 862 | 53 862 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 53 487 | 53 573 | 53 573 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 73 | 289 | 289 |
Kustannusvastaavuus, | 100 | 101 | 101 |
Mielisairaaloiden arvioidaan tuottavan asiakkailleen mm. seuraavat suoritteet | |||
---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Hoitopotilaiden hoitovuorokausia | 143 292 | 145 483 | 145 483 |
Mielentilatutkimushoitovuorokausia | 5 034 | 3 645 | 3 645 |
Mielentilatutkimuksia | 85 | 68 | 68 |
Alaikäisten hoitoyksikön hoitopäiviä | 4 109 | 4 124 | 4 124 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimusvuorokausia | - | 110 | 110 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimuksia | - | 2 | 2 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstön uudistumista ja työkykyä tuetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksiin entistä paremmin sopivia hoitomenettelyjä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia. Tavoitteena on vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Henkilöstön täydennyskoulutusta tuetaan. Sisäisen erityistason täsmäkoulutusta lisätään.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 91 000 euroa toimintamenosäästön johdosta.
2012 talousarvio | 600 000 |
2011 talousarvio | 691 000 |
2010 tilinpäätös | -282 230 |
05. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 548 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen ja toiminnan tukemiseen
2) oppilashoitopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
3) alueelliseen lastensuojelutyöhön
4) kansainväliseen ja lähialueyhteistyöhön
5) perhekotitoiminnasta aiheutuvien palkkioiden ja muiden menojen maksamiseen
6) koulukotien yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
7) koulukotien maatila- ja metsätaloudesta aiheutuvien menojen maksamiseen
8) koulukodissa osana erikoistumisopintojaan työskentelevän, lasten- tai nuorisopsykiatriaan erikoistuvan lääkärin palkkaukseen.
Selvitysosa:Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetus- ja kulttuuriministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten. Oppilaille ja heidän vanhemmilleen maksettavat korvaukset perustuvat lastensuojelulakiin (417/2007), -asetukseen (1010/1983) ja sosiaalihuoltolakiin (710/1982).
Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein.
Valtion koulukodeille asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja koulukotien välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2012.
Vaikuttavuus
Valtion koulukotitoiminnan vaikuttavuutta tullaan lisäämään vuonna 2010 käynnistetyllä valtion koulukotien hallinnollisen rakenteen konserninomaiseen kehittämiseen tähtäävällä työllä. Huume-, lääke- ja/tai alkoholiongelmista sekä mielenterveyden häiriöistä kärsivien lasten ja nuorten auttamiseen kiinnitetään koulukotitoiminnan kehittämisessä entistä enemmän huomiota. Voimavaroja suunnataan koulukotityön sisältöä, laatua, asiakaslähtöisyyttä ja tuloksellisuutta koskevaan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Toiminnan laatua ja laatuajattelua kehitetään edelleen. Lasten ja nuorten psykososiaalista hoitoa kehitetään yhteistyössä lasten ja nuorten psykiatristen hoitoyksiköiden kanssa. Vankilan perheosastolla turvataan sijoitettujen lasten mahdollisuus turvallisiin varhaisen vuorovaikutuksen kokemuksiin sekä hyvään hoitoon ja huolenpitoon. Palvelujen ostajien eli kuntien muuttuviin tarpeisiin vastataan joustavasti.
Vanajan vankilan perheosaston toiminnan ohjausvastuun siirtyminen vuonna 2011 Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle vahvistaa perheosaston työn vaikuttavuutta ja toiminnan tulevaa kehittämistä.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Vankilan perheosastolle asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja vankilan perheosaston välisessä tulossopimuksessa vuodelle 2012.
Valtion koulukotien sekä vankilan perheosaston rahoitusrakenne | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 toteutuma | 2011 varsinainen talousarvio |
2012 arvio | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Toimintamenomääräraha | 464 | 6,5 | 551 | 6,5 | 548 | 6,5 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 20 319 | 329,5 | 20 727 | 286,5 | 20 927 | 286,5 |
Yhteensä | 20 783 | 336 | 21 278 | 293 | 21 475 | 293 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 18 100 | 18 886 | 18 748 |
Bruttotulot | 17 712 | 18 000 | 18 200 |
Nettomenot | 388 | 886 | 548 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 559 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 635 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon ulkopuolisena rahoituksena saatavat maatalousavustukset.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 17 430 | 17 750 | 17 950 |
— muut tuotot | 2 888 | 2 850 | 2 850 |
Tuotot yhteensä | 20 319 | 20 600 | 20 800 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 2 607 | 2 600 | 2 600 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 20 536 | 20 600 | 20 800 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -217 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 99 | 100 | 100 |
Koulukotien maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 99 % niiden kustannuksista. Koulukotien arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina muun muassa seuraavat palvelut asiakkailleen.
Eräitä maksullisen toiminnan asiakassuoritteita | |||
---|---|---|---|
2010 toteutunut |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Koulukodit | |||
Hoitovuorokausi | 51 264 | 51 685 | 52 130 |
Hoitovuorokausi erityisessä huolenpidossa | 5 060 | 5 285 | 5 321 |
Koulupäivä | 29 480 | 29 444 | 29 772 |
Jälkihuoltovuorokausi | 9 234 | 10 775 | 11 048 |
Vankilan perheosasto | |||
Hoitovuorokausi | 2 555 | 2 555 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 51 000 euroa toimintamenosäästön johdosta.
Momentin nimike on muutettu.
2012 talousarvio | 548 000 |
2011 talousarvio | 551 000 |
2010 tilinpäätös | 464 000 |
21. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 1 102 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen.
Selvitysosa:Henkilötyövuosivähennyksiin liittyvistä palkkausrahojen vähennyksistä osa jää hallinnonalan käyttöön käytettäväksi erityisesti tuottavuutta edistäviin hallinnonalan hankkeisiin.
2012 talousarvio | 1 102 000 |
25. Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 16 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) KanTa-hankkeen strategiseen suunnitteluun ja operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (STM, THL)
2) KanTa-hankkeeseen liittyvien kansallisten määrittelyjen tekemiseen ja ylläpitoon (THL, Kela)
3) korvauksen maksamiseen Kansaneläkelaitokselle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti KanTa-rekisterin (kansallinen potilastietojen sähköinen hakemisto- ja arkistointipalvelu, sähköinen lääkemääräys ja reseptiarkisto sekä kansalaisen omien sähköisten resepti- ja asiakastietojen katselupalvelu) rakentamiseen (Kela)
4) sosiaalihuollon sähköisen asiakastietojärjestelmän strategiseen suunnitteluun (STM) sekä operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (THL)
5) valtionavustusten myöntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon paikallisen ja tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseen (THL)
6) järjestelmän kehittämisyhteistyön, käyttöönoton ja levittämisen koordinointiin (THL).
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lain (159/2007) muutos on tullut voimaan 1.1.2011 lähtien. Siinä säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon ohjauksen operatiivisen yksikön perustamisesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteyteen. Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on sähköisen asiakastietoarkiston rakentaminen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti. Rekisterin rakentaminen jatkuu vuonna 2012. Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa hankkeen strategisesta suunnittelusta ja ohjauksesta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteyteen perustettu operatiivinen yksikkö koordinoi KanTa-hankkeen ja sosiaalihuollon sähköisen asiakastietojärjestelmän kansallisen määrittelytyön, ohjauksen ja toimeenpanon sekä EU-tason yhteistyön (epSOS-hanke). Määrärahaa on tarkoitus käyttää myös valtionavun maksamiseen kunnille ja kuntayhtymille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäkokonaisuuden paikallisen ja alueellisen infrastruktuurin selkiyttämiseen ja tehostamiseen.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 300 000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa) | |
---|---|
Sosiaali- ja terveysministeriö | |
Strateginen suunnittelu ja ohjaus (STM) | 400 |
Kansallisten tietojärjestelmäpalveluiden rakentaminen ja ylläpito (Kela) | 7 580 |
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | |
Toimeenpanon operatiivinen johtaminen | 1 800 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten määrittelyjen tekeminen ja ylläpito | 3 120 |
Valtionavustukset paikallisen ja alueellisen tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi | 3 800 |
Yhteensä | 16 700 |
2012 talousarvio | 16 700 000 |
2011 talousarvio | 16 400 000 |
29. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 20 000 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 500 000 euroa menoarvion tarkentumisen johdosta.
2012 talousarvio | 20 000 000 |
2011 talousarvio | 19 500 000 |
2010 tilinpäätös | 19 667 375 |
66. Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 4 532 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Terveyden edistämisen konfererenssin järjestäminen | 500 000 |
Jäsenmaksusäästö (HO) | -178 000 |
Yhteensä | 322 000 |
2012 talousarvio | 4 532 000 |
2011 talousarvio | 4 210 000 |
2010 tilinpäätös | 3 310 000 |